Olisi ylihuomenna 19/3 aika hammaslääkärille. Ilmeisesti joudun juurihoitoon ja hampaaseeni pannaan väliaikaisesti lääkepaikka.
Kauankohan tuota lääkepaikkaa joutuu pitämään? En huomannut kysyä sitä viimeksi hammaslääkäriltä (yli 2kk sitten).
Tarkoitus olisi lähteä 22/3 noin 10 päivää kestävälle matkalle.
Lääkepaikka
7
3431
Vastaukset
- noin kuukauteen
Lääkepaikkaa pidetään yleensä 2-4 viikkoa kerrallaan. Vaihdetaan uuteen sen jälkeen jos vielä tarvetta.
Mulla ainakin oli joskus sen parisen kuukautta mitä nuo kunnallisen jonotkin ovat... tällä hetkellä on yhdessä hampaassa ollut lääkepaikka varmaan puolisen vuotta jo, tosin se onkin poistouhan alla oleva hammas. Ja siitäkään hampaasta ei ole kohta mitään jäljellä kun narskutan öisin hampaita ja siitä lähti viime viikolla iso pala. Mietinkin et onkohan kovin terveellistä pitää sitä tuollaisena kuin nyt on eli toisella puolella ei ole reunaa vissiin ollenkaan, muutaman viikon päästä olis vasta seuraava aika. Kannattaakohan mun tilata särkypäivystysaika, että se revittäisiin pois vaikka siis mitään särkyä ei kyllä ole. Vai odottelenko vaan sinne muutaman viikon päähän...
- Viikosta noin kuukauteen
Henna.S kirjoitti:
Mulla ainakin oli joskus sen parisen kuukautta mitä nuo kunnallisen jonotkin ovat... tällä hetkellä on yhdessä hampaassa ollut lääkepaikka varmaan puolisen vuotta jo, tosin se onkin poistouhan alla oleva hammas. Ja siitäkään hampaasta ei ole kohta mitään jäljellä kun narskutan öisin hampaita ja siitä lähti viime viikolla iso pala. Mietinkin et onkohan kovin terveellistä pitää sitä tuollaisena kuin nyt on eli toisella puolella ei ole reunaa vissiin ollenkaan, muutaman viikon päästä olis vasta seuraava aika. Kannattaakohan mun tilata särkypäivystysaika, että se revittäisiin pois vaikka siis mitään särkyä ei kyllä ole. Vai odottelenko vaan sinne muutaman viikon päähän...
Jos lääkepaikka on hampaassa puoli vuotta on se hammas 100 varmasti jo menetetty. Lääkepaikan tarkoituskin on olla vain väliaikaisesti kipua ja tulehdusta hoitamassa, ei pidempään. Sulla kun hammas on muutenkin jo poistojonossa, tuskin saat aikaa nopeammin. Pari kk samaa lääkepaikkaa pidettäessä hipoo jo maksimia. Käytäntö on viikosta noin kuukauteen jolloin paikka joko vaihdetaan tai poistetaan kokonaan.
Viikosta noin kuukauteen kirjoitti:
Jos lääkepaikka on hampaassa puoli vuotta on se hammas 100 varmasti jo menetetty. Lääkepaikan tarkoituskin on olla vain väliaikaisesti kipua ja tulehdusta hoitamassa, ei pidempään. Sulla kun hammas on muutenkin jo poistojonossa, tuskin saat aikaa nopeammin. Pari kk samaa lääkepaikkaa pidettäessä hipoo jo maksimia. Käytäntö on viikosta noin kuukauteen jolloin paikka joko vaihdetaan tai poistetaan kokonaan.
Lähinnä nyt mietinkin et onko kovin terveellistä pitää vielä muutama viikko tuota hammasta tuolla kun toisella puolella ei tunnu enää edes reunaa vaan pelkkä ien... ettei sinne ikeneen tai hampaan sisälle menis mitään pöpöjä, tai jos se lääkepaikka lähteekin pois. Vaikka eikai tuo hammas enää kipua tunne jos se lääkepaikan teho on jo hävinnytkin.
Viikosta noin kuukauteen kirjoitti:
Mitäs tuollaisen "normaalin" hampaan poiston jälkeen, eikai mitään ab-kuureja määrätä? Ei ainakaan joskus 90-luvun alussa määrätty kun poistettiin 2 maitohammasta olemattomien rautahampaiden tieltä, niitä hampaita ei siis koskaan tullut, olisvat voineet vaikka kuvata hampaat silloin niin ois ehkä nähnyt ettei sieltä ole mitään rautahampaita tulossakaan. Vaikka en kyllä tiedä voiko maitohampaiden antaa olla vaan tai lähteekö ne kuitenkin itsestään vaikkei niitä pysyviä oliskaan tulossa. Mutta toivon ettei mitää kuureja tarvis syödä kun niitä jo tässä muutaman kk:n aikana pari syönyt viisaudenhampaan takia ja menetinpä siinä samassa sitte vastustuskykyni hetkeksi totaalisesti kun en tajunnut maitohappoja vedellä. =/
- leukaluussa ei kuuriakaan
Henna.S kirjoitti:
Mitäs tuollaisen "normaalin" hampaan poiston jälkeen, eikai mitään ab-kuureja määrätä? Ei ainakaan joskus 90-luvun alussa määrätty kun poistettiin 2 maitohammasta olemattomien rautahampaiden tieltä, niitä hampaita ei siis koskaan tullut, olisvat voineet vaikka kuvata hampaat silloin niin ois ehkä nähnyt ettei sieltä ole mitään rautahampaita tulossakaan. Vaikka en kyllä tiedä voiko maitohampaiden antaa olla vaan tai lähteekö ne kuitenkin itsestään vaikkei niitä pysyviä oliskaan tulossa. Mutta toivon ettei mitää kuureja tarvis syödä kun niitä jo tässä muutaman kk:n aikana pari syönyt viisaudenhampaan takia ja menetinpä siinä samassa sitte vastustuskykyni hetkeksi totaalisesti kun en tajunnut maitohappoja vedellä. =/
Normaali hampaanpoiston yhteydessä ei tarvitse antibiootteja. Jos tulehdus mennyt syvemmälle leukaluuhun siinä tapauksessa tietysti tarve erilainen. Itselläni on aikuisiässä poistettu kaksi hammasta, yksi viisuri ja yksi taaimmainen hammas ja kummallakaan kerralla ei antibiootteja ole tarvittu. Jokainen poisto on tietysti hieman yksilöllinen eli mitään yleispätevää neuvoa ei voi antaa.
leukaluussa ei kuuriakaan kirjoitti:
Normaali hampaanpoiston yhteydessä ei tarvitse antibiootteja. Jos tulehdus mennyt syvemmälle leukaluuhun siinä tapauksessa tietysti tarve erilainen. Itselläni on aikuisiässä poistettu kaksi hammasta, yksi viisuri ja yksi taaimmainen hammas ja kummallakaan kerralla ei antibiootteja ole tarvittu. Jokainen poisto on tietysti hieman yksilöllinen eli mitään yleispätevää neuvoa ei voi antaa.
No mulla oli joulukuun lopulla viisaudenhammas tosi kipeä, tai ien lähinnä ja sain sairaalasta(terveyskeskuspäivystys) kuurin ja käskettiin ottaa hammaslääkäriin yhteyttä, otinkin yhteyttä arkena ja menin kuvaukseen. No kuvat sitte näyttivät siltä et suukirurgin homma, piti leikata ja kaiken lisäksi juuri oli aivan hermon vieressä. No ekan kuurin jälkeen lähti sitte kivut ja sain ajan kirurgille noin kk:n päähän. Sieltä sitten sain toisen kuurin, ei siis ollut tulehdusta vaan juuri sen takia ettei sitä tulisikaan kun sen verran iso leikkaus kuitenkin. En olisi halunnut sitäkään kuuria ottaa, mutta kun sanoivat että on otettava niin ajattelin et parempi niin. Mut toisaalta en kyllä usko, että ihan normaalin poiston yhteydessä määräillään kuureja ja varsinkaan kunnallisessa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Useita puukotettu Tampereella
Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht1653080Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava3732091- 411881
Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?
Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii431856Meneeköhän sulla
oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua321431Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa
Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em931221- 541183
Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.
Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul329993Jumala puhui minulle
Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles114973Annan meille mahdollisuuden
Olen avoimin mielin ja katson miten asiat etenevät. Mutta tällä kertaa sun on tehtävä eka siirto.Sen jälkeen olen täysil53802