18:21 Älä anna lapsiasi poltettaviksi uhrina Molokille, ettet häpäisisi Jumalasi nimeä. Minä olen Herra.
Kenelle jumala uhrasi poikansa ... sinulleko?
Milloin tämä käsky tuli
8
201
Vastaukset
- vaihtoehtoista ajattelua
Jos luet 3 Moos. 18 luvun alusta asti niin asiayhteys selviää. Tässä Jumala puhuu Moosekselle, käskee kertoa Israelin pojille miten he eivät saa toimia. Heidän ei tullut toimia kuten epäjumalia palvovat naapurikansat toimivat.
- voimassa?
18:29 Sillä jokainen, joka tekee minkä tahansa näistä KAUHISTUKSISTA, hävitettäköön kansastansa, kaikki, jotka semmoista tekevät.
Tämä on siinä samassa luvussa, mutta jumala tietenkin antoi erilaisia ohjeita israelilaisille kuin suomalaisille. - vaihtoehtoista ajattelua
voimassa? kirjoitti:
18:29 Sillä jokainen, joka tekee minkä tahansa näistä KAUHISTUKSISTA, hävitettäköön kansastansa, kaikki, jotka semmoista tekevät.
Tämä on siinä samassa luvussa, mutta jumala tietenkin antoi erilaisia ohjeita israelilaisille kuin suomalaisille.Mehän emme ole enää Mooseksen lain alaisuudessa.
Miten lakiliitto tuli ”vanhentuneeksi”?
Lakiliitto tuli kuitenkin tavallaan ”vanhentuneeksi”, kun Jumala ilmoitti profeetta Jeremian kautta, että tehtäisiin uusi liitto (Jer 31:31–34; Hpr 8:13). Vuonna 33 lakiliitto lakkautettiin sen perusteella, että Kristus oli kuollut kidutuspaalussa (Kol 2:14), ja sen tilalle tuli uusi liitto (Hpr 7:12; 9:15; Ap 2:1–4).Tällaisen täydellisen uhrin perusteella Jumala saattoi ’antaa anteeksi rikokset ja synnit’ kertakaikkisesti.
Uuden liiton osapuolet ovat toisaalta Jumala ja toisaalta ”Jumalan Israel”, Kristuksen yhteydessä olevat hengestäsiinneet, jotka muodostavat hänen seurakuntansa eli ruumiinsa (Hpr 8:10; 12:22–24;
Ga 6:15, 16; 3:26–28; Ro 2:28, 29). Uusi liitto astuu voimaan Jeesuksen Kristuksen vuodatetun veren (ihmiselämän uhraamisen) kautta, jonka arvo esitettiin Jumalallle Jeesuksen taivaaseennousemisen jälkeen (Mt 26:28).
Uudessa liitossa olevilla ’hänen lakinsa olisivat kirjoitettuina heidän mieleensä ja sydämeensä’. (Roomalaisille 2:28, 29; Heprealaisille 8:10) Paavali kutsui sellaisia hengellisiä juutalaisia ”Jumalan Israeliksi”. – Galatalaisille 6:16; Jaakob 1:1.
Johannes selittää, mitä rakkaus Jumalaan merkitsee: ”Noudatamme hänen käskyjään.” Millaisia käskyjä Jehova on antanut? Hän on antanut Sanassaan Raamatussa useita nimenomaisia käskyjä. Hän esimerkiksi kieltää juoppouden, haureuden, epäjumalanpalveluksen, varastamisen ja valehtelemisen (1. Korinttilaisille 5:11; 6:18; 10:14; Efesolaisille 4:28; Kolossalaisille 3:9).
Jumalan käskyjen noudattamiseen sisältyy se, että elää Raamatun selvien moraalinormien mukaisesti.
Tämä 3.Moos 18:29 oli nimenomaan tarkoitettu silloiselle lihalliselle Jumalan valitulle kansalle Israelille, mutta sama periaate pitäisi toimia edelleen. Mikäli ihminen ei noudata Raamatun selviä moraalinormeja, hänet tulisi poistaa seurakunnasta. - liitto?
vaihtoehtoista ajattelua kirjoitti:
Mehän emme ole enää Mooseksen lain alaisuudessa.
Miten lakiliitto tuli ”vanhentuneeksi”?
Lakiliitto tuli kuitenkin tavallaan ”vanhentuneeksi”, kun Jumala ilmoitti profeetta Jeremian kautta, että tehtäisiin uusi liitto (Jer 31:31–34; Hpr 8:13). Vuonna 33 lakiliitto lakkautettiin sen perusteella, että Kristus oli kuollut kidutuspaalussa (Kol 2:14), ja sen tilalle tuli uusi liitto (Hpr 7:12; 9:15; Ap 2:1–4).Tällaisen täydellisen uhrin perusteella Jumala saattoi ’antaa anteeksi rikokset ja synnit’ kertakaikkisesti.
Uuden liiton osapuolet ovat toisaalta Jumala ja toisaalta ”Jumalan Israel”, Kristuksen yhteydessä olevat hengestäsiinneet, jotka muodostavat hänen seurakuntansa eli ruumiinsa (Hpr 8:10; 12:22–24;
Ga 6:15, 16; 3:26–28; Ro 2:28, 29). Uusi liitto astuu voimaan Jeesuksen Kristuksen vuodatetun veren (ihmiselämän uhraamisen) kautta, jonka arvo esitettiin Jumalallle Jeesuksen taivaaseennousemisen jälkeen (Mt 26:28).
Uudessa liitossa olevilla ’hänen lakinsa olisivat kirjoitettuina heidän mieleensä ja sydämeensä’. (Roomalaisille 2:28, 29; Heprealaisille 8:10) Paavali kutsui sellaisia hengellisiä juutalaisia ”Jumalan Israeliksi”. – Galatalaisille 6:16; Jaakob 1:1.
Johannes selittää, mitä rakkaus Jumalaan merkitsee: ”Noudatamme hänen käskyjään.” Millaisia käskyjä Jehova on antanut? Hän on antanut Sanassaan Raamatussa useita nimenomaisia käskyjä. Hän esimerkiksi kieltää juoppouden, haureuden, epäjumalanpalveluksen, varastamisen ja valehtelemisen (1. Korinttilaisille 5:11; 6:18; 10:14; Efesolaisille 4:28; Kolossalaisille 3:9).
Jumalan käskyjen noudattamiseen sisältyy se, että elää Raamatun selvien moraalinormien mukaisesti.
Tämä 3.Moos 18:29 oli nimenomaan tarkoitettu silloiselle lihalliselle Jumalan valitulle kansalle Israelille, mutta sama periaate pitäisi toimia edelleen. Mikäli ihminen ei noudata Raamatun selviä moraalinormeja, hänet tulisi poistaa seurakunnasta.Hebrealaiskirje:
8:8 Sillä moittien heitä hän sanoo: "Katso, päivät tulevat, sanoo Herra, jolloin minä teen Israelin heimon ja Juudan heimon kanssa uuden liiton,
Enpä oikein usko, että minä olisi jäsenenä kaikissa maailman liitoissa, jotka on tehty ennen minua. - vaihtoehtoista ajattelua
liitto? kirjoitti:
Hebrealaiskirje:
8:8 Sillä moittien heitä hän sanoo: "Katso, päivät tulevat, sanoo Herra, jolloin minä teen Israelin heimon ja Juudan heimon kanssa uuden liiton,
Enpä oikein usko, että minä olisi jäsenenä kaikissa maailman liitoissa, jotka on tehty ennen minua.Liitto on kahden tai useamman persoonan välinen sopimus siitä, että jotakin tehdään tai jätetään tekemättä. Niiden liittojen lisäksi, joissa Jumala on osapuolena, Raamatussa kerrotaan ihmisten, heimojen, kansakuntien tai ihmisryhmien välisistä liitoista. Liiton rikkominen oli vakava synti (Hes 17:11–20; Ro 1:31,32)
Sanaa ”liitto” käytetään pysyvästä määräyksestä, esimerkiksi siitä, joka koski näkyleipää (3Mo 24:8), tai se yhdistetään Jumalan luomakuntaan, jota hänen lakinsa hallitsevat, esimerkiksi siihen, että päivä ja yö seuraavat muuttumattomasti toisiaan (Jer 33:20). Sitä käytetään myös kuvaannollisesti, mm. ilmauksessa ”liitto Kuoleman kanssa” (Jes 28:18). Lisäksi Jumala puhuu liitosta villieläinten yhteydessä (Ho 2:18). Avioliittoa sanotaan myös pelkästään liitoksi (Mal 2:14). Ilmaus ”liiton omistajat (herrat)” tarkoittaa ’liittolaisia’, jota sanaa on käytetty 1. Mooseksen kirjan 14:13:ssa.
Itse asiassa jokainen Jumalan antama lupaus on liitto; se toteutuu vuorenvarmasti, ja sen täyttymiseen voidaan luottaa (Hpr 6:18). Liitto on voimassa niin kauan kuin sen ehdot vaikuttavat ja toisella tai kummallakin osapuolella on velvollisuus pitää se. Liiton aikaansaamat tulokset tai siunaukset voivat olla pysyviä – jopa ikuisia.
Raamatussa tulee esille että ihminen on alunperin
tarkoitettu elämään ikuisesti. Onko se tosiaan Jumalan tarkoitus?
Saatat kuitenkin kysyä, onko tosiaan Jumalan tarkoitus, että saamme elää ikuisesti. Kyllä on! Hänen Sanassaan luvataan niin kymmeniä kertoja. ”Jumalan lahja on ikuinen elämä”, vakuutetaan Raamatussa. Jumalan palvelija Johannes kirjoitti: ”Tämä on se luvattu, minkä hän [Jumala] itse meille lupasi: ikuinen elämä.” Ei ihme, että eräs nuori mies kysyi Jeesukselta: ”Opettaja, mitä hyvää minun täytyy tehdä saadakseni ikuisen elämän?” (Roomalaisille 6:23; 1. Johanneksen kirje 2:25; Matteus 19:16.) Apostoli Paavali kirjoitti itse asiassa ”sen ikuisen elämän toivosta – – jonka Jumala, joka ei voi valehdella, lupasi ammoiset ajat sitten” (Titukselle 1:2).
Jumalan tarkoitus ei ole muuttunut.
Kun Aadam teki syntiä, hän itse ja kaikki hänen vielä syntymättömät jälkeläisensä menettivät oikeuden ikuiseen elämään (1. Mooseksen kirja 2:17). Kun hänestä tuli tottelemattomuutensa vuoksi syntinen, hänestä tuli puutteellinen, epätäydellinen. Tuosta ajasta lähtien Aadamin ruumis oli tavallaan ohjelmoitu kuolemaan. Kuten Raamatussa sanotaan, ”synnin palkka on kuolema”. (Roomalaisille 6:23.) Lisäksi Aadamin epätäydelliset jälkeläisetkin ohjelmoitiin kuolemaan, ei ikuiseen elämään. Raamatussa selitetään: ”Yhden ihmisen [Aadamin] kautta synti tuli maailmaan ja synnin kautta kuolema, ja näin kuolema levisi kaikkiin ihmisiin, koska he kaikki olivat syntiä tehneet.” (Roomalaisille 5:12.)
Se että Jumalan tarkoitus maan suhteen ei ole muuttunut, ilmaistaan selvästi Raamatussa, jossa Jumala lupaa: ”Vanhurskaat saavat omistaa maan, ja he asuvat siinä ikuisesti.” Jeesus Kristuskin sanoi vuorisaarnassaan, että lempeämieliset perisivät maan. (Psalmit 37:29; Matteus 5:5.)
Mutta miten voimme saada ikuisen elämän ja mitä meidän täytyy tehdä voidaksemme nauttia tällaisesta elämästä? Raamattu antaa meille siihen
vastauksia. - liittoja?
vaihtoehtoista ajattelua kirjoitti:
Liitto on kahden tai useamman persoonan välinen sopimus siitä, että jotakin tehdään tai jätetään tekemättä. Niiden liittojen lisäksi, joissa Jumala on osapuolena, Raamatussa kerrotaan ihmisten, heimojen, kansakuntien tai ihmisryhmien välisistä liitoista. Liiton rikkominen oli vakava synti (Hes 17:11–20; Ro 1:31,32)
Sanaa ”liitto” käytetään pysyvästä määräyksestä, esimerkiksi siitä, joka koski näkyleipää (3Mo 24:8), tai se yhdistetään Jumalan luomakuntaan, jota hänen lakinsa hallitsevat, esimerkiksi siihen, että päivä ja yö seuraavat muuttumattomasti toisiaan (Jer 33:20). Sitä käytetään myös kuvaannollisesti, mm. ilmauksessa ”liitto Kuoleman kanssa” (Jes 28:18). Lisäksi Jumala puhuu liitosta villieläinten yhteydessä (Ho 2:18). Avioliittoa sanotaan myös pelkästään liitoksi (Mal 2:14). Ilmaus ”liiton omistajat (herrat)” tarkoittaa ’liittolaisia’, jota sanaa on käytetty 1. Mooseksen kirjan 14:13:ssa.
Itse asiassa jokainen Jumalan antama lupaus on liitto; se toteutuu vuorenvarmasti, ja sen täyttymiseen voidaan luottaa (Hpr 6:18). Liitto on voimassa niin kauan kuin sen ehdot vaikuttavat ja toisella tai kummallakin osapuolella on velvollisuus pitää se. Liiton aikaansaamat tulokset tai siunaukset voivat olla pysyviä – jopa ikuisia.
Raamatussa tulee esille että ihminen on alunperin
tarkoitettu elämään ikuisesti. Onko se tosiaan Jumalan tarkoitus?
Saatat kuitenkin kysyä, onko tosiaan Jumalan tarkoitus, että saamme elää ikuisesti. Kyllä on! Hänen Sanassaan luvataan niin kymmeniä kertoja. ”Jumalan lahja on ikuinen elämä”, vakuutetaan Raamatussa. Jumalan palvelija Johannes kirjoitti: ”Tämä on se luvattu, minkä hän [Jumala] itse meille lupasi: ikuinen elämä.” Ei ihme, että eräs nuori mies kysyi Jeesukselta: ”Opettaja, mitä hyvää minun täytyy tehdä saadakseni ikuisen elämän?” (Roomalaisille 6:23; 1. Johanneksen kirje 2:25; Matteus 19:16.) Apostoli Paavali kirjoitti itse asiassa ”sen ikuisen elämän toivosta – – jonka Jumala, joka ei voi valehdella, lupasi ammoiset ajat sitten” (Titukselle 1:2).
Jumalan tarkoitus ei ole muuttunut.
Kun Aadam teki syntiä, hän itse ja kaikki hänen vielä syntymättömät jälkeläisensä menettivät oikeuden ikuiseen elämään (1. Mooseksen kirja 2:17). Kun hänestä tuli tottelemattomuutensa vuoksi syntinen, hänestä tuli puutteellinen, epätäydellinen. Tuosta ajasta lähtien Aadamin ruumis oli tavallaan ohjelmoitu kuolemaan. Kuten Raamatussa sanotaan, ”synnin palkka on kuolema”. (Roomalaisille 6:23.) Lisäksi Aadamin epätäydelliset jälkeläisetkin ohjelmoitiin kuolemaan, ei ikuiseen elämään. Raamatussa selitetään: ”Yhden ihmisen [Aadamin] kautta synti tuli maailmaan ja synnin kautta kuolema, ja näin kuolema levisi kaikkiin ihmisiin, koska he kaikki olivat syntiä tehneet.” (Roomalaisille 5:12.)
Se että Jumalan tarkoitus maan suhteen ei ole muuttunut, ilmaistaan selvästi Raamatussa, jossa Jumala lupaa: ”Vanhurskaat saavat omistaa maan, ja he asuvat siinä ikuisesti.” Jeesus Kristuskin sanoi vuorisaarnassaan, että lempeämieliset perisivät maan. (Psalmit 37:29; Matteus 5:5.)
Mutta miten voimme saada ikuisen elämän ja mitä meidän täytyy tehdä voidaksemme nauttia tällaisesta elämästä? Raamattu antaa meille siihen
vastauksia.Onneksi minä en ole osallisena missään liitossa :)
Myönnän ettei minun pitäsi vierailla tällä palstalla, koska en ole luterilainen ja saatan sotkea sitä oppia jossa olette. Mutta jos nyt kuitenkin.
Jos tuo oli kysymys, että kenelle Jumala uhrasi poikansa? Vastaus: Jeesus oli uhri ihmisen puolesta Jumalalle. Jumala siis uhrasi oman poikansa, ettei yksikään joka Häneen Jeesukseen ja Hänen tekoonsa uskoo hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä.
Anteeksi että sotkeuduin tähän, mutta minun oli pakko, kun joskus kuullut mietittävän, että mahtoiko Jeesus olla uhri saatanalle. Ei Ei ja Ei. Ihminen ei ole saatanalle mitään velkaa, saatana on kapinallinen ja pois potkittu taivaasta. Syntinen ihminen on velkaa Jumalalle ja Kristus on hänen veriuhrinsa, joka on otollinen Jumalan edessä.- velkaa
Eikö edes ihmisen tappaminen poistanut sinun velkaasi? Mitä vielä pitäisi uhrata olemattomalle jumalalle?
Miksiköhän se jumala on niin kiinnostunut verestä ja sukuelimien eritteistä?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p475405Räppäri kuoli vankilassa
Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "612176Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä
Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella181790Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?
Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?1421742- 171525
No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen
Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol301447Kulukusuunnat
Eikö kuhmolaiset iha oikiasti tiiä kumpi o vasen ja kumpi oikia? Tuolla ku liikennemerkissä näkyy nuolet ylös ja alas, v5132881-vuotias Frederik avoimena - Ei omasta mielestä kelpaa tästä syystä realityihin: "Veemäinen..."
Junttidiscon kuninkaana tunnettu Frederik, 81, on esiintymislavoilla suvereeni tekijä. Mies on viihdyttänyt ympäri Suome171097Muusikko yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan
Karu epäily: Muusikko, 32, yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan Oulussa. IS:n selvityksen perusteella miestä ei ole syy771068Joutuuko Suomi24-palvelu taas oikeuteen ?
Nämä Purraa ja Perussuomalaista johtoa pedofiilian suojeliana pitävän kirjoittajan viestit eivät vain poistu täältä. Se210926