BBC:n uutisessa kerrotaan Pittsburghin yliopiston tutkimuksesta, jonka mukaan uskovaiset pelkäävät kuolemaa eniten, ja haluavat saada elämää pidentävää hoitoa vaikka se huonontaisi elämänlaatua.
Tässä on ristiriita uskovaisten omien uskomusten kanssa. Miksi pelätä kuolemaa? Eikö olisi sitä parempi mitä nopeammin pääsee taivaaseen? Miksi edes syntyä maapallolle, miksei mennä suoraan taivaaseen?
Voi vain ihmetellä, miksi juuri uskovaiset niin kovin pelkäävät tätä asiaa, kun kerran kuoleman pitäisi olla vain keino päästä taivaaseen. Eikö silloin olisi sitä parempi, mitä nopeammin kuolema tulee?
Vai joutuuko tästä vetämään johtopäätöksen, että uskovaiset eivät oikeasti uskokaan omaan asiaansa?
Alla on linkki BBC:n julkaisemaan uutiseen
http://news.bbc.co.uk/2/hi/health/7949111.stm
Miksi uskovaiset pelkäävät kuolemaa?
29
484
Vastaukset
- tarkennusta
Miten määrittelet uskovaisen?
- yöllä
Tunnusta vaan pelkosi, et voi tietää hetkeä, milloin jeesus hyökkää päällesi. VALVO sanotaan raamatussa ja odota varasta.
3:3 Muista siis, mitä olet saanut ja kuullut, ja ota siitä vaari ja tee parannus. Jos et VALVO, niin minä tulen kuin varas, etkä sinä tiedä, millä hetkellä minä sinun päällesi tulen. - sanottua:
yöllä kirjoitti:
Tunnusta vaan pelkosi, et voi tietää hetkeä, milloin jeesus hyökkää päällesi. VALVO sanotaan raamatussa ja odota varasta.
3:3 Muista siis, mitä olet saanut ja kuullut, ja ota siitä vaari ja tee parannus. Jos et VALVO, niin minä tulen kuin varas, etkä sinä tiedä, millä hetkellä minä sinun päällesi tulen."Tunnusta vaan pelkosi, et voi tietää hetkeä, milloin jeesus hyökkää päällesi." Mitä järkeä on sanoa noin?
- omituinen?
sanottua: kirjoitti:
"Tunnusta vaan pelkosi, et voi tietää hetkeä, milloin jeesus hyökkää päällesi." Mitä järkeä on sanoa noin?
3:3 Muista siis, mitä olet saanut ja kuullut, ja ota siitä vaari ja tee parannus. Jos et VALVO, niin minä tulen kuin varas, etkä sinä tiedä, millä hetkellä minä SINUN PÄÄLLESI TULEN.
Ihmettelen vaan, mitä jeesus sinunkin päälläsi tekisi :)
- huomannut
Jotkut ortodoksimubnkit ovat ottaneet kuoleman pelkäämisen vapaaehtoisesti uskonopiksi, joka ortodokseilla on aivan hyväksytty ratkaisu. On heillä toisiankin uskonratkaisuja, jotka voi ehkä löytää ortodoksisesta kirjallisuudesta!
- Mitä järkeä
siinä on että pelkää kuolemaa vaikka uskoo siirtyvänsä taivaaseen?
- tämä väitteesi on aika
kummallinen! Olen ortodoksi, enkä voi todellakaan olla kanssasi samaa mieltä. Toki kuolema on peljättävä, ellei ole elänyt niinkuin Jumala on tarkoittanut, vaan tehnyt syntejä, mutta sen vuoksihan me rukoilemmekin syntejämme anteeksi ja kilvoittelemme ja kadumme niitä, sen Jumalakin kuulee ja armahtaa.
- wannabe-uskis
Ainakaan tuossa jutussa ei puhutta mitään pelkäämisestä. Pointti oli yksinkertaisesti se, että uskovat haluavat hoitoa loppuun asti, vaikka toivoa ei enää olisi.
Uskovan elämä katsos ei ole taivaaseen tuijottelua, vaan tämä maanpäällinen vaellus on yhtä tärkeää.- Ei-uskova
Mutta kun mitäs se uskovaisten elämä sitten on jos ei taivaasen tuijottelua?
Taidatte uskovaiset vain aina koittaa selittää asiat parhain päin - taitaa olla
Ei-uskova kirjoitti:
Taidatte uskovaiset vain aina koittaa selittää asiat parhain päinjokin oma pakkomielteesi siitä, miten uskovat ajattelevat tai miten heidän tulee ajatella. Sinä haluat sanoa, miten uskovien tulee ajatella ja jos he eivät niin tee, kuin sinun mielestäsi tulisi tehdä, niin sitten alat kritisoida. Sitä paitsi mitä sinä tarkoitat taivaaseen tuijottelulla?
- tuijottelun
Ei-uskova kirjoitti:
Taidatte uskovaiset vain aina koittaa selittää asiat parhain päinlisäksi uskovaisen elämä on helvetin pelkoa. Onko nyt varmasti tullut pokkuroitua Herraa tarpeeksi ettei se viimeisellä tuomiolla pistäkin kadotuksen puolelle?
Voipa kuolinvuoteella funtsituttaa sekin tuliko veikattua oikeaa jumalaa. Oliskohan pitänyt ajoissa palata islamiin ettei käy köpelösti.. - haluavat
tuijottelun kirjoitti:
lisäksi uskovaisen elämä on helvetin pelkoa. Onko nyt varmasti tullut pokkuroitua Herraa tarpeeksi ettei se viimeisellä tuomiolla pistäkin kadotuksen puolelle?
Voipa kuolinvuoteella funtsituttaa sekin tuliko veikattua oikeaa jumalaa. Oliskohan pitänyt ajoissa palata islamiin ettei käy köpelösti..jotkut ei-uskovat nähdä asiat. Parempi olisi, jos he kertoisivat pelkästään omista käsityksistään eivätkä yrittäisi arvuutella, miten uskovat ajattelevat ja uskovat. Pieleen menee kumminkin, niin kuin nytkin. Tällaisett käsitykset ovat pelkästään kirjoittajan omia kuvitelmia: "taivaaseen tuijottelun lisäksi uskovaisen elämä on helvetin pelkoa. Onko nyt varmasti tullut pokkuroitua Herraa tarpeeksi ettei se viimeisellä tuomiolla pistäkin kadotuksen puolelle? Voipa kuolinvuoteella funsituttaa sekin tuliko veikattua oikeaa jumalaa. Olisikohan pitänyt ajoissa palata islamiin ettei käy köpelösti.." Noin kirjoittavalla ei näy olevan uskosta ja uskonnoista minkäännäköistä käsitystä tai sitten hän vain ärsyttää tahallaan.
- Persingerin
haluavat kirjoitti:
jotkut ei-uskovat nähdä asiat. Parempi olisi, jos he kertoisivat pelkästään omista käsityksistään eivätkä yrittäisi arvuutella, miten uskovat ajattelevat ja uskovat. Pieleen menee kumminkin, niin kuin nytkin. Tällaisett käsitykset ovat pelkästään kirjoittajan omia kuvitelmia: "taivaaseen tuijottelun lisäksi uskovaisen elämä on helvetin pelkoa. Onko nyt varmasti tullut pokkuroitua Herraa tarpeeksi ettei se viimeisellä tuomiolla pistäkin kadotuksen puolelle? Voipa kuolinvuoteella funsituttaa sekin tuliko veikattua oikeaa jumalaa. Olisikohan pitänyt ajoissa palata islamiin ettei käy köpelösti.." Noin kirjoittavalla ei näy olevan uskosta ja uskonnoista minkäännäköistä käsitystä tai sitten hän vain ärsyttää tahallaan.
mukaan uskonto rauhoittaa kuolemanpelkoisia. Hamerin geenitutkimusten mukaan uskonnollisuudelle voi olla jopa geneettistä dopamiini-aineenvaihduntaan liittyvää pohjaa.
http://www.uskontokritiikki.argumentti.fi/uskontojen_alku_uskontokritiikin_oikeutus.php?id=58
Jos tavallista pelokkaammat ihmiset ovat taipuvaisia uskonnollisuuteen, niin on ymmärrettävää, että he pelkäävät kuoleman lisäksi myös tuomiota kuoleman jälkeen ja pyrkivät siksikin lykkäämään väistämätöntä kuolemaa mahdollisimman kauas. - tarkemmin
Persingerin kirjoitti:
mukaan uskonto rauhoittaa kuolemanpelkoisia. Hamerin geenitutkimusten mukaan uskonnollisuudelle voi olla jopa geneettistä dopamiini-aineenvaihduntaan liittyvää pohjaa.
http://www.uskontokritiikki.argumentti.fi/uskontojen_alku_uskontokritiikin_oikeutus.php?id=58
Jos tavallista pelokkaammat ihmiset ovat taipuvaisia uskonnollisuuteen, niin on ymmärrettävää, että he pelkäävät kuoleman lisäksi myös tuomiota kuoleman jälkeen ja pyrkivät siksikin lykkäämään väistämätöntä kuolemaa mahdollisimman kauas.Hamerin käsityksistä. Lähteenä on Tieteen Kuvalehdessä ( numero 1 / 2006 ) ollut artikkeli "Geeni altistaa uskonnolle".
Yhdysvaltalainen geenitutkija Dean Hamer uskoo löytäneensä perintötekijän, joka ohjaa ihmisen herkkyyttä uskonnollisuudelle. Hänen mukaansa geenistä on ollut etua lajinkehitykselle ja se on antanut ihmiselle kyvyn rauhanomaiseen yhteiseloon.
Geenivertailussa ilmeni, että kysymysten perusteella henkisyyteen taipuvaisilla koehenkilöillä on perimässä eri VMAT2-geenin muunnos kuin niillä, joiden vastaukset eivät osoittaneet kiinnostusta uskonnollisiin asioihin. Hamer uskoo, että tämä geeni tavalla tai toisella ohjaa ihmisten uskonnollisuutta. Hamer ei silti usko, että hänen jumalageeniksi kutsumansa VMAT2 olisi ainoa ihmisen uskoa ohjaava perintötekijä. On hyvin harvinaista, että yksi ainoa geeni säätelee tiettyä ominaisuutta. Useimmat geenit tuottavat ominaisuuksia yhdessä muiden perintötekijöiden kanssa.
Aivosolujen välittäjäaineiden määrän on helppo kuvitella vaikuttavan hengellisiin kokemuksiin. Vaikka henkisyys ja uskonnollisuus voidaan määritellä monella tavalla, useimpien mielestä siihen liittyy tietynlainen ajatusten ja tunteiden esteettömämpi virtaaminen, minkä vuoksi ihminen ei tarkastele ja tulkitse ympäristöään pelkästään logiikan sanelemista lähtökohdista.
Jotkut ovat tulkinneet aivotutkimuksen tuloksia niin, että kokemus jumalasta on on vain kemiallisten prosessien tuottama harha. Hamer itse välttää ottamasta kantaa korkeimpien voimien olemassaoloon: Jos Jumala on olemassa, niin Hän on. Tieto siitä, mitkä aivojen kemikaalit vaikuttavat sen kokemiseen, ei muuta asiaa. Hän painottaa myös sitä, että henkisyys ja uskonto ovat eri asioita.
Hamer uskoo, että uskonnollisuudella on saattanut olla merkitystä myös ihmislajin evoluution kannalta. Uskonto yhdistää ihmisiä, mikä on voinut olla ratkaisevan tärkeää ihmisten kyvylle elää rauhanomaisesti yhdessä. Uskontoa myös harjoitetaan usein yhteisin palvontamenoin, ja rituaalit ovat omiaan vahvistamaan yhteisöllisyyttä.
Yhteisöllisyyden tuoma kilpailuetu on voinut johtaa siihen, että VMAT2:n henkisyydelle altistava muunnos on säilynyt ihmisten perimässä. Se on ehkä antanut ihmiselle paremmat mahdollisuudet selvitä eloonjäämiskilvasta. Henkisyys ja yhteinen uskonto ovat lujittaneet ja vakauttaneet yhteisöä. Yhteisestä uskonnosta taas ei ole pitkä matka yhteisiin maallisiin sääntöihin, jotka ovat luoneet järjestystä ja turvallisuutta. Vakaus, järjestys ja turvallisuus ovat siis olleet henkisesti suuuntauneiden ihmisten kilpailuedut muihin nähden. Siksi uskonnollisuudelle herkistävä VMAT2:n muunnos on siirtynyt luonnonvalinnan kautta sukupolvelta toiselle.
Henkisyyden ja uskonnon geneettisen perustan puolesta puhuu monien tutkijoiden mukaan sekin, että uskonnollisuutta esiintyy kaikissa tunnetuissa ihmisyhteisöissä, olivatpa ne miten eristäytyneitä tahansa. Tämä on tulkittu viitteeksi siitä, että uskonto ei ole syntynyt ainakaan pelkästään lainaamalla kulttuurivaikutteita muilta yhteisöiltä.
Ehkä uskonnollisuusgeenit myös tasapainottavat suuren älykkyystason tuomaa taakkaa. Kanadalaisen Laurentian yliopiston neurologi Michael Persinger on todennut: Tietoisuus vääjäämättömästä kuolemasta on hinta ihmisaivojen kehittyneestä otsalohkosta. Uskonto on erinomainen sopeuma. Se rauhoittaa.
-
Jos viitsit, niin etsi sinä tuo Persingerin tutkimus ( En tarkoita mietintämyssyä. ) ja kirjoita siitä tai anna linkki siihen. Sitten on vielä Laura Koenigin tutkimus tästä aiheesta. Oletko lukenut siitä? - Mieleen tulee sellainenkin ajatus, että jos ihmiset olisivat aina olleet yksilöllisiä ateisteja, niin ehkäpä meitä ei enää olisi täällä kirjoittelemassa näistä asioista, vaan ihmiset olisivat jo kauan sitten hävinneet sukupuuttoon.
sama kuin henkilökohtainen todeksikoettu usko elävään Jeesukseen Kristukseen. Hän on täydellinen rakkaus, joka on vastakohta pelolle! Itse saan tuntea Vapahtajan Jeesuksen, ja mulla ei ole pelkoa kuolemaa kohtaan, vaikka jos sairastuisi ja kokisi tuskaa, se tuntuu pahalta.
Tiedän, minne pääsen kuoltuani, rakkaan Vapahtajan luo Taivaaseen. Tämä tuo rauhan ja ilon sydämeen.
Jumalan tahto on, että mahdollisimman moni pelastuisi. Siksi uskovat kertoo evankeliumia monella tavalla. Jeesus ei vain poista kuolemanpelkoa, myös monet muut ahdistukset, pelot ja vaivat Hän tahtoo ottaa pois.
Jeesus sanookin itsestään: Minä olen tie, totuus ja elämä. Ei kukaan tule Isän tykö muuten kuin minun kauttani. Hän antaa elämäntarkoituksen ja tyydytyksen ihmiselle jo tässä ajassa. Onhan elämä lahja Jumalalta.- sitten
# Tiedän, minne pääsen kuoltuani, rakkaan Vapahtajan luo Taivaaseen. #
Sinä et siis joudu tuomittavaksi, eikä jumalilla ole päätösvaltaa sinun asiassasi.
Miten saat siellä aikasi kulumaan sen rakkaan vapahtajasi kanssa?
Minun on mahdoton rakastaa tuntematonta, kaksituhatta vuotta sitten kuollutta juutalaista puuseppää. - todistaa,TOTTA
mitä kirjoitat,joka sana. Siunausta!
JEESUS KRISTUS ON HERRA - ja paljon,paljon
sitten kirjoitti:
Sinä et siis joudu tuomittavaksi, eikä jumalilla ole päätösvaltaa sinun asiassasi.
Minun on mahdoton rakastaa tuntematonta, kaksituhatta vuotta sitten kuollutta juutalaista puuseppää.saat vastauksen ja luotettavan sellaisen kun tutustut Raamattuun,muuta oikotietä ei ole saadaksesi VASTAUKSEN. Sitä vaten se on meille annettu,LUETTAVAKSI!Ja tietenkin noudatettavaksi!!!
- Ei-uskova
Heh, olet tyypillinen uskovainen, vastausta sinulta ei saa itse asiaan, epävarmuutesi peität jeesustelulla :)
No miksi se teidän jumalanne ei sitten heti valmiiksi luonut kaikkia ihmisiä uskomaan itseensä? sitten kirjoitti:
Minun on mahdoton rakastaa tuntematonta, kaksituhatta vuotta sitten kuollutta juutalaista puuseppää.elossa ;) Ei kuollut voi ketään pelastaa tai auttaa. Mutta elävä Jeesus voi. Taivaassa ei olla tässä samanlaisessa kehossa kuin täällä, joka mm. kokee tylsyyttä, masentuu jne. Taivas ei olisi taivas jos siellä pitkästyisi ;)
Usko Jeesukseen annetaan lahjana sille joka haluaa. Hän ei ketään pakota rakkautensa kohteeksi.Ei-uskova kirjoitti:
Heh, olet tyypillinen uskovainen, vastausta sinulta ei saa itse asiaan, epävarmuutesi peität jeesustelulla :)
No miksi se teidän jumalanne ei sitten heti valmiiksi luonut kaikkia ihmisiä uskomaan itseensä?Raamattua juuri ollenkaan. Alussahan Jumala loi ihmiset omaksi kuvakseen, he kommunikoivat keskenään. Kaikki oli paremmin kuin hyvin. Jumala antoi ohjeet, mutta ihminen lankesi. Minä en tiedä miksi Jumala ei tätä estänyt, mutta ilman sitä emme olisi varmaan olemassa ja elämässä.
Silti, vaikka kaik on männy "päin matinpellon ojia" tuon syntiinlankeemuksen takia, Jumala lähetti Poikansa kantamaan syntien rangaistuksen meidän puolesta.
Rakkaus on sitä, ettei se pakota. On vapaaehtoista uskoa Jumalaan ja saada todellinen elämä ja kerran myös Taivaassa. Täysin vapaaehtoista.
Sama Jumala se on sullakin, vaikket Häneen uskoisi. Hän kuitenkin oottaa suakin. Hänellä on rakkaus suakin kohtaan.- tajunnut
Victoria777 kirjoitti:
Raamattua juuri ollenkaan. Alussahan Jumala loi ihmiset omaksi kuvakseen, he kommunikoivat keskenään. Kaikki oli paremmin kuin hyvin. Jumala antoi ohjeet, mutta ihminen lankesi. Minä en tiedä miksi Jumala ei tätä estänyt, mutta ilman sitä emme olisi varmaan olemassa ja elämässä.
Silti, vaikka kaik on männy "päin matinpellon ojia" tuon syntiinlankeemuksen takia, Jumala lähetti Poikansa kantamaan syntien rangaistuksen meidän puolesta.
Rakkaus on sitä, ettei se pakota. On vapaaehtoista uskoa Jumalaan ja saada todellinen elämä ja kerran myös Taivaassa. Täysin vapaaehtoista.
Sama Jumala se on sullakin, vaikket Häneen uskoisi. Hän kuitenkin oottaa suakin. Hänellä on rakkaus suakin kohtaan.Mitä jeesus siinä ristillä täytti ja miksi hän hylkäsi itsensä?
- ex-luterilainen
tajunnut kirjoitti:
Mitä jeesus siinä ristillä täytti ja miksi hän hylkäsi itsensä?
että ihmisten synnit on sovitettava, Jumala teki tämän sovituksen itse Jeesuksen hahmossa, koska jokaiselle ihmiselle se olisi ollut mahdotonta, siksi Jumala tuli ihmiseksi. Muuten Jumalan olisi pitänyt katsoa syntiä vain läpi sormien pelastaakseen ihmiset, eikä se ole Pyhälle Jumalalle mahdollista.
- vaihtoehtoista ajattelua
Ei-uskova kirjoitti:
No miksi se teidän jumalanne ei sitten heti valmiiksi luonut kaikkia ihmisiä uskomaan itseensä?Ajattelehan ensinnäkin seuraavaa: Arvostatko sitä, että voit vapaasti valita, mitä teet ja sanot, mitä syöt, miten pukeudut, millaista työtä teet, missä ja miten asut? Vai haluaisitko jonkun määräävän jokaisen sanasi ja tekosi elämäsi jokaisena hetkenä?
Raamattu paljastaa, että kaikki, mitä Jumala antoi
ensimmäiselle ihmisparille, oli erittäin hyvää. Ensimmäisellä miehellä ja naisella oli kaikki onnellisen elämän edellytykset: puistomainen koti Eedenissä, runsaasti erilaisia ruoka-aineita, tyydyttävää työtä, odote nähdä perheensä kasvavan ja täyttävän maan sekä Luojansa siunaus. (1. Mooseksen kirja 1:28, 29; 2:8, 9, 15) Kuka järkevä ihminen olisi voinut pyytää enempää?
1. Mooseksen kirjan henkeytetty kertomus ilmaisee, että ihmisillä oli ainutlaatuinen asema maan päällä. Toisin kuin eläimillä heillä oli moraalitaju ja heille annettiin vapaa tahto. Sen tähden heillä oli järjenkäyttö- ja arvostelukykyä. Miehen ja naisen opastukseksi Jumala istutti heihin omantunnon kyvyn, niin että he olisivat täydellisinä ihmisinä luonnostaan taipuvaisia hyvään. (Roomalaisille 2:15) Kaiken tämän lisäksi Jumala kertoi heille, miksi he olivat elossa, mitä heidän oli määrä tehdä ja kuka oli antanut kaiken sen suurenmoisen, mitä oli heidän ympärillään. (1. Mooseksen kirja 1:28–30)
Mutta tarkoittiko Jumala tahdonvapauden olevan rajatonta?
Kuvittelehan vilkasliikenteistä suurkaupunkia, jossa ei olisi mitään liikennesääntöjä vaan jossa kaikki voisivat ajaa mihin suuntaan ja millä nopeudella tahansa. Haluaisitko ajaa siellä? Et, koska liikenne olisi aivan sekaisin ja varmasti tapahtuisi monia onnettomuuksia.
Sama pitää paikkansa Jumalan lahjoittamasta tahdonvapaudesta. Rajoittamaton vapaus yhteiskunnassa merkitsisi anarkiaa. Täytyy olla lakeja, jotka ohjaavat ihmisten toimintaa.
Kenen lakeja meidän oli tarkoitus totella?
Jumalan lait antavat parasta ohjausta, parempaa kuin mitkään ihmisten laatimat lait. ”Minä olen Herra, sinun Jumalasi, joka opetan sinulle, mikä hyödyllistä on, johdatan sinua sitä tietä, jota sinun tulee käydä.” (Jesaja 48:17.)
Pahuutta ei olisi olemassa, jos Jumala ei olisi antanut älyllisille luomuksille tahdonvapautta
Jumala on kuitenkin antanut meille kyvyn valita, tottelemmeko häntä rakkaudesta häntä kohtaan vai olemmeko tottelemattomia (5. Moos. 30:19, 20; Joos. 24:15). Toivoisimmeko, että tilanne olisi toisenlainen? Jos meillä on lapsia, olisimmeko onnellisempia siitä, että lapsemme tottelevat meitä rakkaudesta, vai siitä, että he tottelevat, koska olemme pakottaneet heidät siihen? Olisiko Jumalan pitänyt pakottaa Aadam olemaan tottelevainen? Olisimmeko todella onnellisempia, jos eläisimme maailmassa, jossa meidän on pakko totella Jumalaa?
Samoin on Jumalaan uskomisen laita, Jumala tahtoo
että me käytämme tahdonvapauttamme myös siinä
asiassa. Hän ei pakota ketään uskomaan.
Kristillinen usko perustuu koko Jumalan sanaan, Raamattuun. Usko nojautuu konkreettisiin todisteisiin. Näkyvät luomistyöt todistavat näkymättömän Luojan olemassaolon.
Usko ei ole näin ollen herkkäuskoisuutta. Ihminen, joka pitää kenties pilkkanaan uskoa, uskoo yleensä itse hyviin, luotettavaksi todettuihin ystäviin. Tiedemies uskoo oman tieteenhaaransa periaatteisiin. Hän perustaa uudet kokeensa aikaisempiin havaintoihin ja pyrkii tekemään uusia havaintoja jo todeksi vahvistettujen seikkojen perusteella. Siis kaikki
me uskomme johonkin, mutta kristillinen usko
perustuu Raamatun tuntemukseen. - vaihtoehtoista ajattelua
tajunnut kirjoitti:
Mitä jeesus siinä ristillä täytti ja miksi hän hylkäsi itsensä?
Mitä ovat lunnaat?
Niihin liittyy kaksi perusasiaa. Ensinnäkin lunnaat ovat hinta, joka maksetaan jonkun vapauttamiseksi tai jolla jokin ostetaan takaisin. Toiseksi lunnaat ovat hinta, joka vastaa jonkin arvoa. Esimerkkejä: sotavanki voidaan vapauttaa lunnaita vastaan; aiheutetusta vahingosta maksettu vahingonkorvaus.
Miksi tarvittiin lunnaat?
Tekemällä syntiä Aadam menetti kallisarvoisen
täydellisen ihmiselämän. Me kaikki olemme perineet syntisyyden Aadamilta.
" Sen vuoksi niin kuin yhden ihmisen kautta synti tuli maailmaan ja synnin kautta kuolema, ja näin kuolema levisi kaikkiin ihmisiin, koska he kaikki olivat syntiä tehneet" (Room.5:12) Miten olisi mahdollista korvata se suunnaton menetys, jonka me kaikki kärsimme Aadamin takia, ja vapauttaa meidät synnin ja kuoleman orjuudesta?
Tarvittiin lunnaat, joiden arvo vastaisi sitä, mikä oli menetetty. Mikä vastaisi täysin Aadamin
menettämän täydellisen ihmiselämän arvoa? Toisen
täydellisen ihmisen elämä, joka voitaisiin antaa
vaadituiksi "vastaaviksi lunnaiksi" ( 1.Tim.2:6).
Jumala lähetti täydellisen henkipoikansa maan päälle. Hän lähetti kalleimpansa, nimittäin
ainosyntyisen Poikansa (1. Joh.4:9,10) Uhraamalla
täydellisen elämänsä, jonka aikana Jeesus Kristus
pysyi täysin tottelevaisena Jumalalle, hän maksoi
hinnan Aadamin synnistä. Näin hän antoi toivoa
meille Aadamin jälkeläisille.
Room. 5:19 sanoo:"Sillä niin kuin yhden ihmisen tottelemattomuuden kautta monet joutuivat syntisten asemaan, samoin myös yhden tottelevaisuuden kautta monet tulevat vanhurskaiden asemaan".
1. Kor. 15:20-22 sanoo:"Mutta nyt Kristus on herätetty kuolleista, ensi hedelmänä niistä, jotka ovat nukahtaneet pois. Sillä koska kuolema on ihmisen kautta, niin kuolleiden ylösnousemuskin on ihmisen kautta. Sillä niin kuin kaikki kuolevat Aadamissa, niin myös kaikki tullaan tekemään eläviksi Kristuksessa".
Mitä lunnaat voivat merkitä sinulle ja meille kaikille?
1. Syntien anteeksianto
2. Puhdas omatunto Jumalan edessä
3. Toivo ikuisesta elämästä paratiisimaassa
(alkuperäisen tarkoituksen mukaisesti)
Elämää ei Raamatun mukaan todellakaan tarkoitettu
tällaiseksi kuin se nyt on. Onneksi Jumala on tehnyt järjestelyjä, jotta Hänen alkuperäiseen
tarkoitukseensa on mahdollista palata. Kuinka
kauan Jumala halusi ihmisten elävän? Raamattu
vastaa:"Vanhurskaat saavat omistaa maan, ja he
asuvat siinä ikuisesti." (Psalmit 37:29;
Ilmestys 21:3,4 )
Mikä ihana odote ihmisille, jos he vain ottavat
sen vastaan. - omituista
ex-luterilainen kirjoitti:
että ihmisten synnit on sovitettava, Jumala teki tämän sovituksen itse Jeesuksen hahmossa, koska jokaiselle ihmiselle se olisi ollut mahdotonta, siksi Jumala tuli ihmiseksi. Muuten Jumalan olisi pitänyt katsoa syntiä vain läpi sormien pelastaakseen ihmiset, eikä se ole Pyhälle Jumalalle mahdollista.
Jumala ei pystynyt sovittamaan sinun syntejäsi, niin yhden ihmisen oli se tehtävä.
Eikö jumalalle olekaan kaikki mahdollista. Luulisi, että jumala pystyisi sentään sinun syntisi katsomaan läpi sormiensa.
Miksi jumalalle on mahdotonta pelastaa kaikki ihmiset? - lisää
Victoria777 kirjoitti:
elossa ;) Ei kuollut voi ketään pelastaa tai auttaa. Mutta elävä Jeesus voi. Taivaassa ei olla tässä samanlaisessa kehossa kuin täällä, joka mm. kokee tylsyyttä, masentuu jne. Taivas ei olisi taivas jos siellä pitkästyisi ;)
Usko Jeesukseen annetaan lahjana sille joka haluaa. Hän ei ketään pakota rakkautensa kohteeksi.Mistä sinä tietosi ammennat? Ei raamatusta löydy mitään, mitä sinä kirjoittelet.
Eiköhän ne ole luurankoja, jotka haudoista nousevat ja lopuista ei ole jäljellä mitään. Sitä vaan ihmettelen, miten ne luut kuulevat jeesuksen äänen.
- mathetes
Riippuu siitä mitä tuolla - "uskovaisilla" tarkoitetaan? Tarkoitetaanko sillä niitä joita on lapsina kasteessa liitetty kirkkoon? Vai tarkoitetaanko sillä niitä ihmisiä jotka ovat evankeliumin sanoman, eli "SANAN" kautta tulleet Jeesukseen uskoviksi ja muuttuneet "mielensä uudistuksen kautta" Jumalaan uskoviksi! Nämä kaksi asia ovat yhkäkuin kaksi tyystin eri asiaa!
On siis "KRISTITTYJÄ ja kristittyjä"!
Tuo ensimmäinen on siis merkitykseltään Jumalan Sanan ja Hengen kautta uudestisyntynyt Jeesukseen uskova KRISTITTY kun taas tuo jälkimmäinen on lapsikasteessa kirkon toimesta tekaistu "kristitty" joka on siis yhtä kuin kasteensa puolesta olla kirkon jäsen!
Suomessa esim, on noin "81% eli hieman yli 4 milj, lapsikasteen toimesta tehtyä kristittyä", mutta joista vain hyvin harvat ovat oikeasti uskon perusteella Jeesukseen uskovia Kristittyjä!
Eli kun puhutaan "uskovaisista", niin yleensä ymmärretään että he ovat niitä "kirkon jäseniä", mutta asia ei ole aivan niin! Sillä kirkon jäsenistä vain hyvin harvat ovat oikeasti Jeesukseen uskovia Kristittyjä! Olla jonkin kirkon jäsen ei välttämättä tarkoita sitä, että hän olisi Jeesukseen "uskovainen"!
Jumalan evankeliumin Sanan ja Pyhän Hengen kautta "uudestisyntynyt uskova Kristitty" ei pelkää kuolemaa, vaan jopa odottaa pääsyään taivaan kotiin! Näin se on! :)
(Joh. 11:25 Jeesus sanoi: "Minä olen ylösnousemus ja elämä; joka uskoo minuun, se elää, vaikka olisi kuollut"!) Niinhän se on että toinen näkee puoleksi tyhjän vesilasin, toinen siinä samassa puoleksi täyden vesilasin.
Entäs jos uskovaiset pitävät elämästä niin paljon että haluvat elää.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikka vie Suomen kohta ykköseksi työttömyyskisassa
Espanja: 10,5 % Suomi: 10,3 % Ruotsi: 9,3 % Kisa on tiukkaa, mutta Riikalla hyvä draivi päällä. Vasemmistolaisen päämin1392773Miten juhlitte ensi lauantaina?
Se on kalenteriin merkitty juhlapäiväksi, niin sitä kai kuuluu juhlia.2702388Kumpaan rahat, mummojen vaippoihin vai Nalle WahIroosille?
JOS siis sinä saisit päättää?261446- 1161124
- 991089
Uudestisyntyminen ei tapahdu kasteessa
Tässä Apostolien tekojen kohdassa näemme, että Filippus julisti hoviherralle ensin evankeliumia ja kuulusteli sitten tar2041033Ryöstö Punkaharjulla
Punkaharjun k-market ryöstetty tänään keskellä päivää, ketä lie asialla? Poliiseja ainakin pörrää ympäriisee13982Lasse Lehtonen on yhtä aikaa sairauslomalla ja työmatkalla
Kelan johtaja näyttää vötkyilyn mallia, otti sairaslomaa ja lähti Brysseliin sitten ryyppäämään! 😂 Kelan pääjohtaja La57871Mistä juttelit viimeisen kerran
Mistä juttelitte viimeisen kerran ikävöinnin kohteen kanssa? Irl tai viesteillä.62844Evoluutioon ja alkuräjähdykseen uskominen vaatii todella vahvaa uskoa
Että tyhjästä syntyi ja kehittyi kaikki se mitä näemme ympärillämme.283830