joka puhuu kuolemasta ,todennäköisesti ei vielä ole lähtö edessä,mutta tuleehan sekin päivä vielä eteen??
olen vaan sanonut hänelle että ethän sinä vielä kuole koska en pidä sitä totena tänään enkä vielä huomennakaan ,hän ei vaan ole niin sairas.
Mutta mitä sitten kun tilanne tulee eteen, mitä sanoa silloin kun lähtö on lähellä?
mitä sanoa
5
684
Vastaukset
- haluat sanoa
Kun jouduin isäni kuolinvuoteelle, mietin mitä eniten tässä elämässä haluan sanoa hänelle ja sanoin että "isä, minä rakastan sinua", en olllut sanonut sitä kuin viimeksi lapsena.Sinun on itse päätettävä mitä haluat sanoa, ei sitä toinen voi kertoa.
- tuon tiedän
mutta tarkoitin että mitä pitää sanoa toiselle kun hän sanoo että kuolen kohta ja nään sen myös itsekkin? niin mitä siihen pitää sanoa???
luulen että hän myös vähän pelkää kuolemaa ja niin varmasti itsekkin pelkäisin ....
kyseessä on todellakin vanha ihminen (80 ajatus pelaa kuin nuorella) muttei tällä hetkellä niin sairas että kuolisi ellei tule äkillistä jotain... - kun on tilanteessa
tuon tiedän kirjoitti:
mutta tarkoitin että mitä pitää sanoa toiselle kun hän sanoo että kuolen kohta ja nään sen myös itsekkin? niin mitä siihen pitää sanoa???
luulen että hän myös vähän pelkää kuolemaa ja niin varmasti itsekkin pelkäisin ....
kyseessä on todellakin vanha ihminen (80 ajatus pelaa kuin nuorella) muttei tällä hetkellä niin sairas että kuolisi ellei tule äkillistä jotain...Voit kiittää häntä hyvästä seurasta, toivottaa hyvää matkaa tai yksinkertaisesti kysäistä, että miltäs nyt tuntuu.
- harvoin siinä
vaiheessa kukaan voi ennustaa, että nyt se lähtö on tosi lähellä. Joten jos vanhus haluaa puhua kuolemasta kannattaa kuunnella mitä hänellä on sanottavaa. Voi kommentoida, että jokainen meistä kuolee ajallaan, eikä meistä kukaan tiedä milloin.
Voi kysyä, onko vanhuksella joitain toivomuksia miten menetellä asioiden suhteen. Kenelle ilmoittaa jne...Entä haluaako tavata esim pappia/teologia. Moni vanhus haluaa hoitolaitoksessa silloin tällöin ehtoollisen ja niitä järjestävät. Äitini sai viime keväänä ja elää vieläkin...Äitini on huonossa kunnossa ja kas vaan elää, hengittää ja puhuu( höpisee omiaan) edelleen, joten ei sitä lähtöä voi ennustaa. - helpotusta
Otin syöpäsairasta isääni kädestä kiini ja sanoin kaksi sanaa:Mene rauhassa.Muuta ei tarvittu,se helpotti kummankin loppuaikaa.Isäni kuoli parin kuukauden kuluttua.Loppuaikoina oli tyynen levollinen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa
Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h92781Jos vedetään mutkat suoraksi?
Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar1062621Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan
Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv182317Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia
Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.491894Anteeksipyyntöni
Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska141473- 321463
- 1771173
Sydämeni valtiaalle
En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden1011154En vain unohda
Sitä miten rakastuneesti olet minua katsonut. Oliko tunteet liian suuria että niistä olisi voinut puhua.711005Oletko tyytyväinen
Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?81958