mitä sanoa

vanhukselle

joka puhuu kuolemasta ,todennäköisesti ei vielä ole lähtö edessä,mutta tuleehan sekin päivä vielä eteen??
olen vaan sanonut hänelle että ethän sinä vielä kuole koska en pidä sitä totena tänään enkä vielä huomennakaan ,hän ei vaan ole niin sairas.
Mutta mitä sitten kun tilanne tulee eteen, mitä sanoa silloin kun lähtö on lähellä?

5

684

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • haluat sanoa

Kun jouduin isäni kuolinvuoteelle, mietin mitä eniten tässä elämässä haluan sanoa hänelle ja sanoin että "isä, minä rakastan sinua", en olllut sanonut sitä kuin viimeksi lapsena.Sinun on itse päätettävä mitä haluat sanoa, ei sitä toinen voi kertoa.

• tuon tiedän

mutta tarkoitin että mitä pitää sanoa toiselle kun hän sanoo että kuolen kohta ja nään sen myös itsekkin? niin mitä siihen pitää sanoa???
        luulen että hän myös vähän pelkää kuolemaa ja niin varmasti itsekkin pelkäisin ....
        kyseessä on todellakin vanha ihminen (80 ajatus pelaa kuin nuorella) muttei tällä hetkellä niin sairas että kuolisi ellei tule äkillistä jotain...

• kun on tilanteessa
        tuon tiedän kirjoitti:

mutta tarkoitin että mitä pitää sanoa toiselle kun hän sanoo että kuolen kohta ja nään sen myös itsekkin? niin mitä siihen pitää sanoa???
        luulen että hän myös vähän pelkää kuolemaa ja niin varmasti itsekkin pelkäisin ....
        kyseessä on todellakin vanha ihminen (80 ajatus pelaa kuin nuorella) muttei tällä hetkellä niin sairas että kuolisi ellei tule äkillistä jotain...

Voit kiittää häntä hyvästä seurasta, toivottaa hyvää matkaa tai yksinkertaisesti kysäistä, että miltäs nyt tuntuu.

• harvoin siinä

vaiheessa kukaan voi ennustaa, että nyt se lähtö on tosi lähellä. Joten jos vanhus haluaa puhua kuolemasta kannattaa kuunnella mitä hänellä on sanottavaa. Voi kommentoida, että jokainen meistä kuolee ajallaan, eikä meistä kukaan tiedä milloin.

Voi kysyä, onko vanhuksella joitain toivomuksia miten menetellä asioiden suhteen. Kenelle ilmoittaa jne...Entä haluaako tavata esim pappia/teologia. Moni vanhus haluaa hoitolaitoksessa silloin tällöin ehtoollisen ja niitä järjestävät. Äitini sai viime keväänä ja elää vieläkin...Äitini on huonossa kunnossa ja kas vaan elää, hengittää ja puhuu( höpisee omiaan) edelleen, joten ei sitä lähtöä voi ennustaa.

• helpotusta

Otin syöpäsairasta isääni kädestä kiini ja sanoin kaksi sanaa:Mene rauhassa.Muuta ei tarvittu,se helpotti kummankin loppuaikaa.Isäni kuoli parin kuukauden kuluttua.Loppuaikoina oli tyynen levollinen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa

Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h
      Maailman menoa
      9
      2781
    2. Jos vedetään mutkat suoraksi?

Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar
      Sinkut
      106
      2621
    3. Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan

Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv
      Maailman menoa
      18
      2317
    4. Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia

Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.
      Maailman menoa
      49
      1894
    5. Anteeksipyyntöni

Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska
      Järki ja tunteet
      14
      1473
    6. Miten must tuntuu

et sä ajattelet mua just nyt
      Ikävä
      32
      1463
    7. Kun et vain tajua että

sua lähestytään feikkiprofiililla :D Hanki aivot :D m-n
      Ikävä
      177
      1173
    8. Sydämeni valtiaalle

En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden
      Ikävä
      101
      1154
    9. En vain unohda

Sitä miten rakastuneesti olet minua katsonut. Oliko tunteet liian suuria että niistä olisi voinut puhua.
      Ikävä
      71
      1005
    10. Oletko tyytyväinen

Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?
      Ikävä
      81
      958
    Aihe