Ekille, Hirvaalle ja kaikille kysymys

Eroe

Raamatussa sanotaan, Jeesus ravitsee 5000 miestä viidellä leivällä ja kahdella kalalla, josta jäi tähteeksi 12 täyttä vakallista,
Matt.14:15-21.

Ravitsee 4000 miestä seitsemällä leivällä ja muutamalla kalasilla. Noista jäi 7 täyttä vasullista,
Matt.15:32-38

Onko tuo lukijan mielestä tapahtunut tosiasia, vaiko joku vertaus?

58

1415

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • missään tapauksessa ole, vaan kirjoittajien keksimiä ihmetekoja , joilla pyrittiin kohottamaan Jeesuksen egoa.

Kun lukee koko luvut niin voi huomata, ettei ne ole vertauksia vaan keksittyjä ihmetekojen sarjaa egon kohottamiseksi.

• sinun valheitasi, ja päättömiä päättelyjäsi!

• J.Edgar

kuin veden päällä kävely, mutta kilpailee samassa sarjassa.
      Missään ei tosin mainita kalojen kokoa. Jos ne olivat vaikka valkohaita, jotka kasvavat jopa 2000 kg painoisiksi...

• Eroe

Sehän on vanha sanonta, itku pitkästä ilosta.

• J.Edgar
        Eroe kirjoitti:

Sehän on vanha sanonta, itku pitkästä ilosta.

Nauru pidentää ikää...

• J.Edgar kirjoitti:

Nauru pidentää ikää...

kun pienellä pojalla oli kakasi valkohaita korissaan, jotaka Jeesus siunasi valtvaksi vuoreksi haikaloja!

• hirvas

samalla tavalla kysyä sinulta, puhuiko Jeesus totta vai vertauksella sanoessaan:

Mark. 12:29
      Jeesus vastasi: "Ensimmäinen on tämä: 'Kuule, Israel: Herra, meidän Jumalamme, Herra on yksi ainoa;

• Eroe

Jumala on yksi, mutta silti Isä, Poika ja Pyhä Henki. Tuota ei kykene järki selittämään.

Vastaa nyt vastavuoroisesti minun kysymykseen.

• hirvas
        Eroe kirjoitti:

Jumala on yksi, mutta silti Isä, Poika ja Pyhä Henki. Tuota ei kykene järki selittämään.

vastaa itse itselleen. Mitäs sitä tarvitsee ihmetellä?

• Eroe kirjoitti:

ja apostolit, kun molemmat opettivat ISÄN YKSIN olevan totinen Jumala? Löydätkö väitteellesi yhtä selkeää perustelua Raamatusta kuin nämä seuraavat jakeet ovat?:

Joh. 17:3
        "Mutta tämä on iankaikkinen elämä, että he tuntevat sinut, joka YKSIN OLET totinen Jumala, ja hänet, jonka sinä olet lähettänyt, Jeesuksen Kristuksen."

1. Kor. 8:6
        "niin on meillä kuitenkin ainoastaan YKSI JUMALA, ISÄ, josta kaikki on ja johon me olemme luodut, ja yksi Herra, Jeesus Kristus, jonka kautta kaikki on, niin myös me hänen kauttansa."

Ef. 4:6
        "YKSI JUMALA ja kaikkien ISÄ, joka on yli kaikkien ja kaikkien kautta ja KAIKISSA."

Jumalan vanhurskauttamien eli oikeamielistämien Jumala on KAIKKI KAIKISSA, eikä vain kolmen Jumalan sisäpiirissä!

• M0HIKAANI_27
        ekivaari kirjoitti:

ja apostolit, kun molemmat opettivat ISÄN YKSIN olevan totinen Jumala? Löydätkö väitteellesi yhtä selkeää perustelua Raamatusta kuin nämä seuraavat jakeet ovat?:

"Mutta tämä on iankaikkinen elämä, että he tuntevat sinut, joka YKSIN OLET totinen Jumala, ja hänet, jonka sinä olet lähettänyt, Jeesuksen Kristuksen."

"niin on meillä kuitenkin ainoastaan YKSI JUMALA, ISÄ, josta kaikki on ja johon me olemme luodut, ja yksi Herra, Jeesus Kristus, jonka kautta kaikki on, niin myös me hänen kauttansa."

"YKSI JUMALA ja kaikkien ISÄ, joka on yli kaikkien ja kaikkien kautta ja KAIKISSA."

Jumalan vanhurskauttamien eli oikeamielistämien Jumala on KAIKKI KAIKISSA, eikä vain kolmen Jumalan sisäpiirissä!

TÄYTTÄ VALETTA!

• Eroe
        hirvas kirjoitti:

vastaa itse itselleen. Mitäs sitä tarvitsee ihmetellä?

Aloituksen tekstiin joko uskoo tai ei.

• Eroe
        ekivaari kirjoitti:

Uskon asioihin ei järki riitä.

• M0HIKAANI_27
        Eroe kirjoitti:

EI TARVI JÄRKEE USKO JOULU-UKKIIN!

JOULUPUKKI
        JOULUPUKKI
        TULE TÄNNE
        EMME PELKÄÄ

MISI ET JO TULE
        JOULU-UKKI!

• hirvas
        Eroe kirjoitti:

Aloituksen tekstiin joko uskoo tai ei.

parempi, että kyselet itse itseltäsi tuollaisia omituisia kysymyksiäsi.

• sivusta seurannut
        M0HIKAANI_27 kirjoitti:

EI TARVI JÄRKEE USKO JOULU-UKKIIN!

JOULUPUKKI
        JOULUPUKKI
        TULE TÄNNE
        EMME PELKÄÄ

MISI ET JO TULE
        JOULU-UKKI!

Mohikaani-27 olekkin kiva nikki? Aattelin vaan siksi, kun se on sullekin kelvannut lähes samanlaisena. Suuril kirjaimil vaan.

• SIVUSTA SEURANNUT
        sivusta seurannut kirjoitti:

Mohikaani-27 olekkin kiva nikki? Aattelin vaan siksi, kun se on sullekin kelvannut lähes samanlaisena. Suuril kirjaimil vaan.

SULLA ON KIVA NIKKI KANS!

• M0HIKAANI_27 kirjoitti:

TÄYTTÄ VALETTA!

ja valehtelija!

• ekivaari kirjoitti:

* Sinä vaan et ymmärrä Raamattua, luulet kyllä ymmärtäväsi, mutta et tiedä, niikuin tietää tulee.
        * Tuosta Paavali huomautti jo aikalisilleen valheveljille.

* Ei nuo Jeesuksen sanomiset kumoa sitä, että Jeesus sikisi Pyhästä Hengestä, syntyi neitsyt Mariasta myös lihansa puolesta, ja on kokonaan Jumalasta lähtöisin, eikä Hänen jumaluuttaan, ja ollut aina Isässä.
        * Ei Jeesuksen ruumiissa olo muuttanut näitä totuuksia, sinä vaan haluat muuttaa koko Raamatun ylösalaisin!
        * Sinä et käsitä Jeesusken ihmisenä olemista, ja et tunnusta, että Jeesus on kahdessa peroonassa, ja siinä sinä juuri eksyt selittelyihin, ja vesität Raamattua Raamatulla, joka on ihan mieletöntä!

• Mohikaani_27 kirjoitti:

* Sinä vaan et ymmärrä Raamattua, luulet kyllä ymmärtäväsi, mutta et tiedä, niikuin tietää tulee.

* Ei nuo Jeesuksen sanomiset kumoa sitä, että Jeesus sikisi Pyhästä Hengestä, syntyi neitsyt Mariasta myös lihansa puolesta, ja on kokonaan Jumalasta lähtöisin, eikä Hänen jumaluuttaan, ja ollut aina Isässä.
        * Ei Jeesuksen ruumiissa olo muuttanut näitä totuuksia, sinä vaan haluat muuttaa koko Raamatun ylösalaisin!
        * Sinä et käsitä Jeesusken ihmisenä olemista, ja et tunnusta, että Jeesus on kahdessa peroonassa, ja siinä sinä juuri eksyt selittelyihin, ja vesität Raamattua Raamatulla, joka on ihan mieletöntä!

"* Ei nuo Jeesuksen sanomiset kumoa sitä, että..."

Tuohan tarkoittaa sitä että pidät muita sanoja tärkeämpänä kuin Raamatusta löytyviä Jeesuksen sanoja.

• Eroe
        Mohikaani_27 kirjoitti:

Silloin hän avasi heidän ymmärryksensä käsittämään kirjoitukset.
        Luuk.24:45

• Eroe kirjoitti:

Sinä yrität kumota Raamatusta löytyviä Jeesuksen sanoja pitämällä toisten ja omia sanojasi tärkeämpänä.

Mohikaani myöskin ylempänä juuri sanoikin kumoavansa Jeesuksen sanat ja hänelle kerroin siitä.

• M0HIKAANI_27
        Mohikaani_27 kirjoitti:

ja valehtelija!

JOS SE OLISI REGISTERÖITY NIIN EIHÄN SITÄ KUKAAN MUU VOISI KÄYTTÄÄ!
        VAI MITÄ KAIMA?

• Mohikaani_27 kirjoitti:

vain kahdessa persoonassa, vaan Jeesus Kristus on jokaisessa, jonka Jumala on sanallaan ja hengellään uudestisynnyttänyt!

Jeesus Kristus hengen mukaan tunnettuna on sitä, mitä hän opetti, eikä sitä, mikään lihallisille silmille näkyi:

Joh. 8:25
        "Niin he sanoivat hänelle: »Kuka sinä olet?" Jeesus sanoi heille: "Juuri se, mitä minä puhunkin teille.»"

2. Kor. 5:16
        "Sentähden me emme tästä lähtien tunne ketään lihan mukaan; jos olemmekin tunteneet Kristuksen lihan mukaan, emme kuitenkaan nyt enää tunne."

Mutta sinä, Mohikani, et Jeesusta hengen mukaan tunne!

• M0HIKAANI_27
        Mohikaani_27 kirjoitti:

JEESUS ITSE SANOO JUMALASTA:
        "YKSIN OLET TOTINEN JUMALA"
        JOHANNES 17:3
        "MINUN ISÄNI TYKÖ JA TEIDÄN ISÄNNE TYKÖ,
        JA MINUN JUMALANI TYKÖ JA TEIDÄN JUMALANNE TYKÖ"
        JOHANNES 20:17
        "EI KUKAAN OLE HYVÄ PAITSI JUMALA YKSIN"
        MARKUS 10:18
        LUUKAS 18:19
        "JUMALANI, JUMALANI, MIKSI MINUT HYLKÄSIT?
        MATTEUS 27:46
        MARKUS 15:34

• M0HIKAANI_27
        Mohikaani_27 kirjoitti:

"JUMALA ON KRISTUKSEN PÄÄ"
        1. KORINTTOLAISKIRJE 2:2
        "SILLÄ YKSI ON JUMALA, YKSI MYÖS VÄLIMIES JUMALAN JA IHMISTEN VÄLILLÄ, IHMINEN KRISTUS JEESUS"
        1. TIMOTEUS 2:5

• M0HIKAANI_27
        Mohikaani_27 kirjoitti:

"SILLÄ JOS TE MOOSESTA USKOISITTE, NIIN TE USKOISITTE MINUA; SILLÄ MINUSTA HÄN ON KIRJOITTANUT"
        JOHANNES 5:46
        PROFEETAN MINÄ OLEN HERÄTTÄVÄ HEILLE HEIDÄN VELJIENSÄ KESKUUDESTA, SINUN KALTAISESI, JA MINÄ PANEN SANANI HÄNEN SUUHUNSA, JA HÄN PUHUU HEILLE KAIKKI, MITÄ MINÄ KÄSKEN HÄNEN PUHUA"
        5. MOOSEKSEN KIRJA 18:18

• M0HIKAANI_27
        Eroe kirjoitti:

SINULTA ITSELTÄSI EROE PUUTTUU YMMÄRRYS!

• M0HIKAANI_27
        Mohikaani_27 kirjoitti:

"SILLOIN HÄN AVASI HEIDÄN YMMÄRRYKSENSÄ KÄSITTÄMÄÄN KIRJOITUKSET"
        LUUKAS 24:45

• Eroe kirjoitti:

niin pyydä sitä Jumalalta, joka antaa sitä soimaamatta;

1. Kor. 1:30
        "Jumalan vaikutusta on se, mitä te Kristuksessa Jeesuksessa olette. Hänet Jumala on antanut meille viisaudeksi, vanhurskaudeksi, pyhitykseksi ja lunastukseksi."
        [Room. 4:25; 2. Kor. 5:21; Ef. 1:7; Kol. 2:3]

• sanotaan Jeesuksen itsensä todistaneen että

Joh. 5:30
      "En minä itsestäni voi mitään tehdä. Niinkuin minä kuulen, niin minä tuomitsen; ja minun tuomioni on oikea, sillä minä en kysy omaa tahtoani, vaan hänen tahtoaan, joka on minut lähettänyt."

Joh. 12:49
      "Sillä en minä itsestäni ole puhunut, vaan Isä, joka on minut lähettänyt, on itse antanut minulle käskyn, mitä minun pitää sanoman ja mitä puhuman."

Toisin sanoen ruokkijana oli Herramme Jeesuksen Kristuksen Jumala ja Isä, joka näytti mallia Jeesukselle, miten se tehdään. Se sama on mahdollista sinullekin, Eroe, jos vain katsot mallia, miten Isä sen tekee!

• Eroe

Mutta sanokaa nyt Eki ja hirvas, uskotteko te tuohon tapahtumaan minkä Raamattu ilmoittaa vai ette?

• Eroe kirjoitti:

Mutta sanokaa nyt Eki ja hirvas, uskotteko te tuohon tapahtumaan minkä Raamattu ilmoittaa vai ette?

omaa mielipidettä asiasta.
        Kinuat toisilta neuvoa asiaan jota et itse kai tiedä vai tiedätkö.
        Aloituksesi osoittaa että et itse tiedä.
        Miten sinä uskot asian olevan?

• Eroe kirjoitti:

vastannut tähän kysymykseemme: Onko Jeesus tullut itsestään vai Isästä Jumalasta?

• sivusta seurannut

mielestäni tosi tapahtuma, niin ainakin uskon. Tuossa on varmaankin kaksi eri tapahtumaakin eli 5000 ja 4000 henkilöä. Toisaalta onhan vanhantestamentin puolella se kun Jumala ruokko mannalla niitä ihmisiä, kun taivaalta satoi mannaa jota he söivät. Uskon tuonkin tapahtuneen. Mikä muuten on oma mielipiteesi asiasta jota kysyt?

• täysin uskovansa nämä Raamatun kertomukset, on myös velvollinen tekemään samoja tekoja:

Joh. 14:12
        "Totisesti, totisesti minä sanon teille: joka uskoo minuun, myös hän on tekevä niitä tekoja, joita minä teen, ja suurempiakin, kuin ne ovat, hän on tekevä; sillä minä menen Isän tykö",

Sananl. 25:14
        "Kuin pilvet ja tuuli, jotka eivät sadetta tuo, on mies, joka kerskuu lahjoilla, joita ei anna."

Tuollainen panee vaeltajat suojautumaan kylmältä viimalta ja nostamaan kaulukset pystyyn!

• sivusta seurannut
        ekivaari kirjoitti:

täysin uskovansa nämä Raamatun kertomukset, on myös velvollinen tekemään samoja tekoja:

Joh. 14:12
        "Totisesti, totisesti minä sanon teille: joka uskoo minuun, myös hän on tekevä niitä tekoja, joita minä teen, ja suurempiakin, kuin ne ovat, hän on tekevä; sillä minä menen Isän tykö",

Sananl. 25:14
        "Kuin pilvet ja tuuli, jotka eivät sadetta tuo, on mies, joka kerskuu lahjoilla, joita ei anna."

Tuollainen panee vaeltajat suojautumaan kylmältä viimalta ja nostamaan kaulukset pystyyn!

kerskunut millään lahjoilla, jos olen niin laitappa linkki!

"Sananl. 25:14

• sivusta seurannut kirjoitti:

kerskuvat toisille uskovansa enemmän kuin sydämessään uskovat!

• Eroe

Tuo Matteuksen kertomus kahdesta eri tapahtumasta on Jumalan sanaa ja totta. Toivottavasti myöskin Eki lukee tämän vastaukseni, sillä hän kysyi samaa, enkä ehtinyt vastata kun oli käynti muualla.

• Eroe
        sivusta seurannut kirjoitti:

Rekisteröi niccisi, sillä nyt se on vapaata riistaa.

• 1 "Sillä minä en tahdo, veljet, pitää teitä tietämättöminä siitä, että isämme olivat kaikki pilven alla ja kulkivat kaikki meren läpi
      2 ja saivat kaikki kasteen Moosekseen pilvessä ja meressä
      3 ja söivät kaikki samaa HENGELLISTÄ ruokaa
      4 ja joivat kaikki samaa HENGELLISTÄ juomaa. Sillä he joivat HENGELLISESTÄ kalliosta, joka heitä seurasi; ja se kallio oli Kristus."

• Eroe

Miksi loukkaat miestä nimittämällä perusteettomasti valehtelijaksi?

• vertaus

vaan tosiasia. Pietari sanoo rammalle Apt.3:6 Jeesuksen Kristuksen Nasaretilaisen NIMESSÄ nouse ja käy.

• näin jae 16

16. Ja uskon kautta hänen nimeensä on hänen nimensä vahvistanut tämän miehen, jonka te näette ja tunnette, ja usko, jonka Jeesus VAIKUTTAA, on hänelle antanut hänen jäsentensä terveyden kaikkien teidän nähtenne.

• Eroe

Vastakysymyksiin on vastattu,
      mutta Ekivaari ei ole itse vastannut aloituksen kysymykseen.

• Koska ensimmäiseksi mieleeni nousi vastata sinulle tällä jakeella:

Matteus 7
        6 "Älkää antako pyhää koirille, älkääkä heittäkö helmiänne sikojen eteen, etteivät ne tallaisi niitä jalkoihinsa ja kääntyisi ja repisi teitä."

Mutta ajattelin sen olevan sinulle liian rankkaa tekstiä, jonka vuoksi päätin odottaa vastausta Herralta, ja hän käski vastata tällä opetuksella:

Matteus 16
        5 "Kun opetuslapset saapuivat toiselle rannalle, olivat he unhottaneet ottaa leipää mukaansa.
        6 Ja Jeesus sanoi heille: »Varokaa ja kavahtakaa fariseusten ja saddukeusten hapatusta».
        7 Niin he puhuivat keskenään sanoen: »Emme ottaneet leipää mukaamme».
        8 Mutta kun Jeesus sen huomasi, sanoi hän: »Te vähäuskoiset, mitä puhutte keskenänne siitä, ettei teillä ole leipää mukananne?
        9 Ettekö vielä käsitä? Ja ettekö muista niitä viittä leipää viidelletuhannelle ja kuinka monta vakallista otitte talteen,
        10 ettekä niitä seitsemää leipää neljälletuhannelle ja kuinka monta vasullista otitte talteen?
        11 Kuinka te ette käsitä, etten minä puhunut teille leivästä? Vaan kavahtakaa fariseusten ja saddukeusten hapatusta.»
        12 Silloin he ymmärsivät, ettei hän käskenyt kavahtamaan leivän hapatusta, vaan fariseusten ja saddukeusten oppia."

Hengellisten asioiden hengellinen ymmärtäminen hengellisesti näyttää sittenkin olevan jokapäiväistä näkyvää leipää tärkeämpi!

• ekivaari kirjoitti:

Koska ensimmäiseksi mieleeni nousi vastata sinulle tällä jakeella:

Matteus 7
        6 "Älkää antako pyhää koirille, älkääkä heittäkö helmiänne sikojen eteen, etteivät ne tallaisi niitä jalkoihinsa ja kääntyisi ja repisi teitä."

Mutta ajattelin sen olevan sinulle liian rankkaa tekstiä, jonka vuoksi päätin odottaa vastausta Herralta, ja hän käski vastata tällä opetuksella:

Matteus 16
        5 "Kun opetuslapset saapuivat toiselle rannalle, olivat he unhottaneet ottaa leipää mukaansa.
        6 Ja Jeesus sanoi heille: »Varokaa ja kavahtakaa fariseusten ja saddukeusten hapatusta».
        7 Niin he puhuivat keskenään sanoen: »Emme ottaneet leipää mukaamme».
        8 Mutta kun Jeesus sen huomasi, sanoi hän: »Te vähäuskoiset, mitä puhutte keskenänne siitä, ettei teillä ole leipää mukananne?
        9 Ettekö vielä käsitä? Ja ettekö muista niitä viittä leipää viidelletuhannelle ja kuinka monta vakallista otitte talteen,
        10 ettekä niitä seitsemää leipää neljälletuhannelle ja kuinka monta vasullista otitte talteen?
        11 Kuinka te ette käsitä, etten minä puhunut teille leivästä? Vaan kavahtakaa fariseusten ja saddukeusten hapatusta.»
        12 Silloin he ymmärsivät, ettei hän käskenyt kavahtamaan leivän hapatusta, vaan fariseusten ja saddukeusten oppia."

Hengellisten asioiden hengellinen ymmärtäminen hengellisesti näyttää sittenkin olevan jokapäiväistä näkyvää leipää tärkeämpi!

JEekivaari: "Hengellisten asioiden hengellinen ymmärtäminen hengellisesti näyttää sittenkin olevan jokapäiväistä näkyvää leipää tärkeämpi"!
        --

JEESUS NUHTELEE OPETUSLAPSIA YMMÄRTÄMÄTTÖMYYDESTÄ
        Mark. 8:14-21 (Rinnakkaisteksti Matt. 16:1-12)
        --
        Jeesus varoittaa opetuslapsiaan fariseusten ja Herodeksen hapatuksesta (15). Hapatus tarkoittaa vähäistä määrää hapantaikinaa (taikinanjuurta), jota tarvitaan leivottavan leivän hapattamiseksi.

Fariseuksen hapatuksella Jeesus tarkoitti fariseusten oppia, joka niin helposti tarttui ja levisi kansaan (Matt.16:12). Luuk. 12:1 Jeesus sanoo ulkokultaisuutta fariseusten hapatukseksi.

Herodeksen hapatuksella Jeesus tarkoittanee sitä velttoa ja hekumallista menoa, josta Herodes Antipas (vrt. Mark. 6:17-29) antoi elämällään kansalle esimerkin.

Fariseusten ja Herodeksen hapatuksien kannattajien elämäntavat olivat vastakkaiset, mutta molemmat yhtä vaarallisia.

Venekeskustelussa (14) opetuslapset puhuvat koko ajan leivästä, jota heillä oli mukanaan liian vähän (14,16,17).
        Jeesus surukseen huomaa, että maalliset leipähuolet estävät opetuslapsia ymmärtämästä, mitä hän halusi heille sanoa.

Jeesus oli monin sanoin ja voimatöiden (kuten ruokkimisihmeittenkin) kautta (19,20) koettanut vierottaa opetuslapsiaan pois palvelemasta kahta herraa.
        Kun he eivät vieläkään ymmärtäneet, tarvittiin taas terävää muistutusta.
        ---
        Miten kärsivällistä mieltä tarvitaankaan opetuslapsikasvatuksessa- ennen ja nyt!

• Eroe: "Raamatussa sanotaan, Jeesus ravitsee 5000 miestä viidellä leivällä ja kahdella kalalla, josta jäi tähteeksi 12 täyttä vakallista,
      Matt.14:15-21".
      --

JEESUS RUOKKII VIISITUHATTA MIESTÄ
      Mark.6:30-44
      --
      Tämä ruokkimisihme on kerrottu kaikissa evankeliumeissa.

Jeesuksen opetuslapset palaavat väsyneinä saarnamatkoiltaan (30). He kertovat Jeesukselle, mitä olivat tehneet ja opettaneet. Jeesus kehoittaa heitä levähtämään vähän (31). Rasittavan työn lomassa ovat lepohetket tarpeellisia- meillekkin. Jeesuksesta kerrotaan, että Hän itsekkin usein vetäytyi autioon paikkaan rukoilemaan (Mark.6:46,, 1:35,. Luuk.6:12, 5:16).

He lähtivät venheellä autioon paikkaan, yksinäisyyteen (32). Mutta he eivät saa olla rauhassa. Paljon kansaa on odottamassa heitä rannalla (33,34).

Jeesuksen käy heitä sääli. Hän näkee sekä heidän hengellisen hädän, että ruumiilliset tarpeet.
      Kun päivä oli jo pitkälle kulunut ,tuli kansan nälkä.
      Heillä ei ollut muuta kuin viisi leipää ja kaksi kalaa (38).
      Jeesus ottaa ne, siunaa ja murtaa leivät. Opetuslapset jakavat ne ja kalat kansalle (41). Viisituhatta miestä (ynnä naiset ja lapset) tulevat ravituiksi (44).
      Ruuasta jää vielä ylikin kaksitoista täyttä vakallista (43).

Jumala oli muinoin ravinnut mannalla israelilaisia leivättömässä erämaassa korpivaelluksen aikana.
      Jeesus myös saa vähät eväät riittämään suurelle kansanjoukolle.

Opetuslapset oppivat, että Jeesus täyttää ajallisetkin tarpeet hengellisten tarpeitten lisäksi ja runsain määrin.

• Eroe

Laita Tapio kommentteja ja ajatuksia mitä mieleen tulee, sillä sinulla on raitis ja terve sana. Olet uskossa vakaa, mitä olen huomannut. Vakaat antavat toisille turvallisuutta.
        Täällä olisi montaa muutakin uskovaa meidän muutamien lisäksi, mutta en ymmärrä miksi he ovat hiljaa?

• Eroe: "Ravitsee 4000 miestä seitsemällä leivällä ja muutamalla kalasilla. Noista jäi 7 täyttä vasullista,..."
      Matt.15:32-38
      --
      JEESUS RUOKKII NELJÄTUHATTA MIESTÄ
      Mark. 8:1-10
      (Rinnakkaisteksti; Matt.15:32-39)
      --
      Kansa oli ollut Jeesuksen tykönä jo kolme päivää.
      Eväät olivat jo loppuneet (1,2). Jeesuksen kävi kansaa sääli.
      Jeesuksen ihmisrakkaus huomio myös fyysiset tarpeet. Hän ei halunnut lähettää heitä syömättä menemään, etteivät nääntyisi matkalla (3).

Opetuslapset ihmettelevät: "Mistä täällä erämaassa kukaan voi saada leipää näiden ravitsemiseksi?"

Opetuslapset eivät osanneet sovittaa tähän tilanteeseen opetusta, jonka he jokin aika sitten olivat saaneet (Mark.6:30-44; Jeesus ruokki viisituhatta miestä).
      Niinpä Jeesuksen on uudistettava sama ihme. Näin hän vahvisti opetusta kertaamalla.
      Seitsemästä leivästä ja muutamista kalasista riitti syötäväksi koko väelle, jäipä vielä tähteitäkin seitsemän vasullista (5-8).

Kahdella lähes samankaltaisella ravitsemisihmeellä (Mark.6:30-44, 8:1-10) oli erityinen kasvatustarkoitus opetuslapsiin nähden.
      Heidän vähäuskoisuutensa ilmeni ajallisten tarpeiden suhteen.
      Uudistamalla ruokkimisihmeen Jeesus halusi osoittaa heille, että Hän voi leipähuoletkin poistaa.

Tänään Jumala ruokkii kaikkiin kansoihin kuuluvia Herran omia sanallaan ja ehtoollisessa.
      ---
      Edellisessä ruokkimisihmeessä jäi ruokaa kaksitoista korillista.
      ”Ne kaksitoista” palvelivat Israelin kansan nälkäisiä. Nyt pakanoiden alueella tähteitä jäi seitsemän korillista. Tässä voidaan nähdä enteellinen vertauskuva ”niistä seitsemästä” (Apt.6.), jotka asetettiin palvelemaan sitä alkuseurakunnan osaa, joka oli pakanalähetyksen alku.
      --
      Virsi 202
      --
      "Nälkään nääntyy sielumme,
      jos et auta, Jeesuksemme.
      Kun me sanaa viljelemme,
      sinut saamme leiväksemme".

"Yksinkertaisesti myös
      auta sanaas kuulemahan,
      tunnustamaan suuret työs,
      sinuun, Herra, uskomahan.
      Ken ei tunne haavojasi,
      ei hän ole seuraajasi".

Ketjusta on poistettu 10 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suomalainen tutkimus paljasti oudon asian vasemmistolaisista - he häpeävät itseään

Kyllä, asia on faktaa. Suomalainen tutkimus osoittaa, että vasemmistolaisina itseään pitävät kansalaiset häpeävät itseää
      Maailman menoa
      138
      3829
    2. Sosialismia Tampereella: Virallinen ilmiantolinja avautuu kaupungissa

Nyt siis mennään mansessa ihan justiinsa samaan malliin kuin entisessä Neuvostoliitossa, jossa saattoi ilmiantaa naapuri
      Maailman menoa
      336
      2964
    3. Tätä et nähnyt tv:ssä: Frederik paljastaa - Totuus "haisevasta jäynästä" pehtoorille Farmilla

Frederik veti ns. herneen nenään ja päätti kostaa pehtoorille. Mitäs mieltä olet Frederikin "aamutoimista"? Lue jutt
      Tv-sarjat
      8
      1865
    4. Ellen Jokikunnas paljastaa kyynelehtien Ralph-pojasta: "Apua..."

Ellen Jokikunnaksen ja hänen puolisonsa Jari Raskin perheestä ja taloprojektista Italiassa kertova Unelmia Italiassa -sa
      Suomalaiset julkkikset
      5
      1598
    5. Oho! Vappu Pimiä teki "röyhkeän" teon - Onko sopivaa paljastaa tämä MasterChef-sarjasta?

Vappu Pimiä on astunut MasterChef Suomi -keittiöön ja liittynyt ohjelman legendaariseen tuomaristoon Helena Puolakan ja
      Tv-sarjat
      4
      1079
    6. Mun kaikkialta häviäminen

Ei liity sinuun. Muista se. ❤️ Mua kiusataan enkä mä enää jaksa.
      Ikävä
      71
      934
    7. Kaste tulisi tehdä apostolisella tavalla Ap. t. 2:38 mukaan

Apostolit eivät kastaneet kolminaisuuden nimellä vaan Jeesuksen alkuperäisen käskyn mukaisesti: Ap. t. 2:38 Niin Pietar
      Kaste
      38
      864
    8. Onko teillä

minkä tyyppisiä seksifantasioita kaivattunne kanssa?
      Ikävä
      44
      774
    9. Inhottaa ajatus siitä

Miten monia olet pannut.
      Ikävä
      65
      741
    10. Kuhmossa rallit alkoi ennen aikojaan

Paettiin polliisia törkeästi? Se tuo rallikiima on näemmä saavuttanu paikalliset tommi mäkiset kiljupäissään auton rat
      Kuhmo
      22
      708
    Aihe