Raamatunkäännöksen -38 loppuosassa on sanasto,joka kirjoittaa seuraavaa sapatin kohdalla:
>>Sapatti.Viikon seitsemäs päivä.Mooseksen lain säätämä lepopäivä,2 Moos.20:8-11,3 Moos.24:8,4 Moos.28:9,10.Pakkosiirtolaisuuden jälkeen sapattimääräyksiä lisätiin,ja niiden noudattamisesta tuli vähitellen ahdistava ja moraalisesti arvoton taakka.Jeesus noudatti sapattia jumalanpalveluksen päivänä,Luuk.4:16,mutta jatkoi parantavaa työtään ja joutui ristiriitaan---kirjanoppineitten kanssa,Luuk.6:1-11.Myös Paavali hylkäsi sapattimääräykset,Kol.2:16
Näin "hyvin" on evankelisluterilainen kirkko katsonut vielä aiheeksi selventää Raamattua vääristellen sapatin merkityksen.
--------------------------------------------------
Sapattia ei Jeesus milloinkaan ole kumonnut.Hän paransi sairaita kylläkin sapattina,mutta ei käskenyt lopettaa Jumalan antaman siunaavan asian,sapatin,viettoa pyhäpäivänä.
Jeesus antoi luvan TEHDÄ LAUPEUDEN TEKOJA SAPATTINA,TEHDÄ HYVÄÄ,ESIM.PARANTAA TAI AUTTAA MUUTEN.Hän ei tarkoittanut että emme enää kunnioittaisi käskyä,joka sanoo selkeästi:Muista pyhittää lepopäivä.
Paavali ei myöskään lopettanut sapatin viettoa,vaan korosti,ettei se saa olla >>pelastuskysymys>>,sillä vain Golgatan sovitustyö on sitä.
Sapatti ei siis saa orjuuttaa ihmistä niin,että hän esim.kellon tarkkuudella tekee >>kaiken ennen sapattia valmiiksi>>,stressaten itsensä näännyksiin.Hän ei tarkoittanut,että sapatti olisi pakon sanelema >>ei-saa-tehdä-mitään-päivä>>.
Jeesus tahtoi korostaa sapatin siunaavaa merkitystä.Siksi Hän paransikin sairaita.Myös ihminen voi uudistua ja parantua sapatin siunaavassa ikiaikojen läpi kestävässä siunauksessa,jos vain haluaa kunnioittaa tätä unohdettua,ihmisten muuttamaa käskyä,ja palata siihen,mitä Jumala alunperinkin tarkoitti.
Kuinka joku voi edes sanoa pitävänsä käskyt,eikä silti kunnioita sapattikäskyä,joka on aivan yhtä tärkeä kuin kaikki muutkin käskyt?
>>...se on oleva ikuinen merkki minun ja israelilaisten välillä...>>2.Moos.31:16,17
Jopa maailmanlopun enteistä puhuessa Jeesus mainitsi sapatin!
>>Mutta rukoilkaa ettei teidän pakonne tapahtuisi talvella eikä sapattina.>>Mt.24:20
Mielestäni sapatin kumoamisessa on menty vielä irvokkaampaan menoon,kun on alettu viettämään viikon ensimmäistä päivää >>pyhänä.>>Tämä on suoranaista Jumalanpilkkaa!Se on:Tehty epäjumala,kultainen vasikka.
Taivaassakin vietämme sapattia!
Mikä on,ettei täällä murheen laaksossa >>maistu>> Jumalan valitsema päivä,jos mahdollisuus olisi se pyhittää?Kaikilla ei tietenkään tätä mahdollisuutta ole,mutta valinta on kuitenkin sydämessä oltava.Kunnioitatko Jumalaa tässäkin vai opittuja ihmiskäskyjä?
Sapatti ei ole vain muutamien uskonsuuntien,kuten adventistien tai juutalaisten,etuoikeus.Tuo siunaava oikeus on jokaisella joka kunnioittaa Jumalaa.
Parempi tässäkin siis luottaa Jumalaan enemmän kuin ihmisiin!Hän tiesi alusta alkaen,mikä on hyvä päivä luomistyön päätökselle,levon ja siunauksen päivä.Ihmiselle tällä on enemmän merkitystä kuin kukaan aavistaakaan;valitseeko kuuliaisuuden siunauksen,vai uppiniskaisuuden kirouksen.Joka tässäkin on uskollinen,on paljossakin uskollinen!Kun Jumala saa puhua sapattina aivan erityisellä siunauksella,uudistaa se koko ihmisen Hengen,vaellus muinakin päivinä on silloin >>kuin sapattia ikään!>>
Tämä on >>vaiettu ja arka aihe.>>Tästä olen yrittänyt keskustella,mutta ainoa mitä olen saanut oikeastaan vastaani,on väite,että >>olet adventisti>>,mitä en todellakaan ole!
Mielenkiintoista nähdä,saanko kunnon keskustelua viriteltyä kunnollisine vastauksineen,miten selitätte lepopäiväkäskyn kumoamisen muka Jumalasta lähteneeksi?Mitään käskyjähän ei Jeesuskaan kumonnut!
Unohdettu käsky
50
923
Vastaukset
- koko käsky
Sellaiset piti tappaa, jotka eivät pitäneet juutalaisten sapattia. Sentähden Jeesus kumosi sapatin säännökset.
"Tällä kaikella tosin on viisauden maine itsevalitun jumalanpalveluksen ja nöyryyden vuoksi ja sentähden, ettei se ruumista säästä; mutta se on ilman mitään arvoa, ja se tapahtuu lihan tyydyttämiseksi."- Pikakirjoittaja
Siitähän puhuinkin,ettei Jeesus tahtonut parantamisella sapattina kumota sapattia,vaan sitä,että SAPATTINA ON LUPA TEHDÄ HYVÄÄ.Sapatti hoitaa ihmisen sisintä.Saa myös auttaa toisia,sitä Jeesus tarkoitti.
Sapatti ei saa olla >>kokoelma lakipykäliä>>mitä saa tehdä,kuten esim.noina aikoina oli kaikesta tarkat määräykset tulentekemisestä ja ruuan laitosta ym.lähtien!
Sapatti on ilon päivä,ja tarkoitettu levoksi ihmiselle.Ihminen,joka kunnioittaa Jumalan luomistyön muistoa,kunnioittaa Jumalaa niin paljon,että myöntää tämän asian!Niskurit älkööt vaivautuko,eikä Herra heille sapatin merkitystä ilmoitakaan!
Olen saanut kokea valtavan siunauksen,koska luotan tässäkin Herraan enemmän kuin ihmisiin!Eihän se kenellekään pitäisi olla kuin >>uskon kysymys>>.
En kehoitakaan siihen,että vahtisi joka tekemistään vaan että ottaa Herran pyhäpäivän hänen kädestään siunaavana lahjana,jolloin erityisesti varaa aikaa viettää Jeesuksen jalkojen juuressa,eikä muualla kuten turhia töitä silloin haalien itselleen.Mikäli asia ei >>avaudu>>,turha sapattia on pitää.
"Oman majansa hän tuhosi, hävitti puutarhansa, löi maan tasalle
pyhäkkönsä. Juhlapäivän ja sapatin hän antoi unohtua Siionissa.
Kauhistuttavassa vihassaan hän hylkäsi kuninkaan (siis esivallan)ja papit.
Myös oman alttarinsa hän jätti, hylkäsi temppelinsä.
Hän antoi vihollisen käsiin palatsit ja muurit. Silloin kaikui
Herran huoneessa melu ja meteli kuin juhlapäivänä ikään.
Herra oli päättänyt hävittää Siionin muurit. Tarkoin hän tiesi,
mitä teki. Ei hän vetänyt kättään tuhoamasta: vallit ja muuri itkivät
kohtaloaan, yhdessä ne sortuivat."
Onko sinut kastettu adventistiksi, kun et tätäkään Jumalan ilmoitusta usko?- Pikakirjoittaja
Se onkin ainoa kohta,mitä siteeraat rikkoessasi kymmenen käskyn lakia.Teetkö Jeesuksesta valehtelijan,kun Hän sanoi:
>>Sillä totisesti minä sanon teille:Kunnes taivas ja maa katoavat,EI LAISTA KATOA PIENINKÄÄN KIRJAIN,EI AINOAKAAN PIIRTO,ENNENKUIN KAIKKI ON TAPAHTUNUT.
Sentähden,joka purkaa yhdenkään näistä pienimmistä käskyistä ja sillä tavalla opettaa ihmisiä,se pitää pienimmäksi taivasten valtakunnassa kutsuttaman;mutta joka niitä noudattaa ja niin opettaa,se pitää kutsuttaman suureksi taivasten valtakunnassa. >>>Mt.5:18-20
>>Älkää luulko,että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan;en minä ole tullut kumoamaan,vaan täyttämään. >>>Mt.5:17
Jeesus täytti lain puolestamme.Se on:Me saamme voiman uskossa täyttää Hänessä myös kymmenen käskyn lain,ja hänen käskynsä eivät ole raskaat!
Jos joku ilman Jeesusta yrittää jotain tehdä,se ei onnistu,eikä sillä ole arvoa Jumalan edessä,silloin hän vain tekee lain tekoja kirjaimessa.
VANHURSKAS ON ELÄVÄ USKOSTA.USKOVALLE ON MIELUISTA VAELTAA KUIN JEESUS KONSANAAN OPETTI,HÄNESSÄ KASVAEN,KIINNI RIIPPUEN JA USKOSSA TEOT TEHDEN.USKOVAN ASIA EI OLE ALKAA MUUTTAMAAN ANNETTUJA KÄSKYJÄ!
>>Mutta ENNEMMIN TAIVAS JA MAA KATOAVAT,KUIN -----YKSIKÄÄN----LAIN PIIRTO HÄVIÄÄ.>>> Luuk.16:17
Siinä sinullekin,Teuvo Suni,opetusta,jonka JEESUS antoi.Et sinä,joka väännät kaiken oman mielesi mukaisesti,vääristellen Raamatunkohtia!Et ole mikään >>Jeesus toinen suuri>>,joka saa >>kehitellä>> muutaman harhaopin,ja vielä eksytellä toisia,senkin salakavala susi!Saat tehdä tiliä Herralle vielä,mikäli opetat edelleen väärin!Olet vielä pahempi kuin evlutti!Muka opetat heidän oppejaan vastaan,ja opetat täysin metsään!Tajuatko edes mitä luet,jos yleensä luet Raamattua?Ai niin,ja sinähän luet vielä sitä >>uutta paranneltua=täysin pielessä olevaa>>nykyversiota!Ilmankos kivijalka horjuu!
JUMALA SANOO:
>>Jos sinä pidätät jalkasi sapattia rikkomasta,niin ettet toimita omia asioitasi minun pyhäpäivänäni,vaan kutsut sapatin ilopäiväksi,Herran Pyhäpäivän kunnioitettavaksi ja kunnioitat sitä,niin ettet toimita omia toimiasi,et aja omia asioitasi,etkä puhu joutavia,silloin on ilosi oleva Herrassa ja minä kuljetan sinut maan kukkuloitten ylitse,ja minä annan sinun nauttia isäsi Jaakobin perintöosaa.Sillä Herran suu on puhunut! >>>Jes.58:13,14
>>Profeettain salaliitto sen keskellä on niinkuin ärjyvä, saalista raateleva leijona:he syövät sieluja,ottavat aarteet ja kalleudet ja lisäävät sen keskuudessa sen leskien lukua.Sen papit tekevät väkivaltaa minun lailleni ja häpäisevät sitä,mikä on minulle pyhitetty,EIVÄT HE TEE EROTUSTA PYHÄN JA EPÄPYHÄN VÄLILLÄ,EIVÄT TEE TIETTÄVÄKSI MIKÄ ON SAASTAISTA,MIKÄ PUHDASTA,JA SULKEVAT SILMÄNSÄ MINUN SAPATEILTANI,NIIN ETTÄ MINÄ TULEN HÄVÄISTYKSI HEIDÄN KESKELLÄNSÄ. >>>Hes.22:25,26
Kyllä tosiaan Jumalaa häväistään totaalisesti,kun ei muka yksi hänen käskyistään ole enää voimassa!
>>Mutta ennemmin taivas ja maa katoavat,kuin YKSIKÄÄN LAIN PIIRTO HÄVIÄÄ. >>>Luuk.16:17
Jeesus siis Sunin mielestä unohti sanoa:>>Ai niin,unohtakaa vain se lepopäiväkäsky,muut saatte pitää.>>
Sunin mielestä nekin ovat kai turhia,mitäs niitä käskyjä pitämään,siitähän on vain turhaa ristiä,elää porskutellaan synnissä vain,kun Jeesus kerran teki kaiken!
Paavali totesi hyvänä ohjeena kaikille uskoville myös:
>>Teemmekö siis lain mitättömäksi uskon kautta?Pois se!Vaan me vahvistamme lain. >>>Room.3.31
Me emme käy tekemään >>omia käskyjä>>,vaan pidämme ne,mitkä Jumala on antanut.Turhaan ei Jumala varoittanut siitä uppiniskaisuudesta,mikä kohtaa niskoittelijoita.Hän ei ole niin epäjärjestyksen Jumala,että olisi antanut käskyt ja kumonnut ne,ja taas taivaassa kerran pidämme esim.sapatin!Ei todellakaan!
Joka opettaa yhtään mitään Raamatusta,on velvollinen opettamaan oikein!Siihen kuuluu myös sapatin kunnioitus lepopäivänä,ja tästä on aivan varmasti tietoa tarpeeksi läpi koko Raamatun,ellei T.Sunin tavoin >>lue kuin piru Raamattua>>.
Jeesus teki mahdolliseksi sen,että jokaisella uskovalla on SYDÄMESSÄÄN KIRJOITETTUNA KYMMENEN KÄSKYÄ.Mutta voi niitä,joilla Jeesus ei ole tullut todeksi,eihän käskyilläkään silloin >>ole mitään väliä>>.
>>Tämä on se liitto,jonka minä teen Israelin heimon kanssa niiden päivien tultua,sanoo Herra:Minä panen lakini heidän sisimpäänsä ja kirjoitan sen heidän sydämiinsä;ja niin minä olen heidän Jumalansa,ja he ovat minun kansani. >>>Jer.31:33
Suni on kyllä käärme käyttämään keskusteluissa syytäjä-meininkiä,kun hän huomaa tulevansa tukalaan tilanteeseen!Olen saanut taistella eräänkin samanlaisen >>tapauksen kanssa>>.Suni väistää syyttelyllä,kun ei ole huteraa pohjaa vastata!Nyt ei Suni keskusteltu kasteista eikä uskonsuunnista,joihin en edelleenkään kuulu(Ja minkä tein tiettäväksi,juuri tuonkaltaisten tapausten varalta)vaan nyt keskustellaan HERRAN PYHÄSTÄ PÄIVÄSTÄ,JOKA EI OLE SUNNUNTAI!
ET VOI KUMOTA JEESUKSEN SANOJA JA HÄNEN ESIMERKKIÄÄN PARILLA IRRALLISELLA RAAMATUNPAIKALLA VANHASTA TESTAMENTISTA,JOTKA OLET KÄSITTÄNYT TÄYSIN VÄÄRIN!
>>Oman majansa hän tuhosi, hävitti puutarhansa, löi maan tasalle
Kauhistuttavassa vihassaan hän hylkäsi kuninkaan (siis esivallan)ja papit.>>>>
En toki ole unohtanut tätä kohtaa Raamatusta,kuten väität!Tämä tarkoittaakin juuri tätä nykyajan luopuneisuutta ja kirkkojen pyhäpäivää,ei Herra muista näitä pappeja,jotka opettavat väärin jopa kymmentä käskyä,Herra antaa heidän sapattinsa,teko-sellaisen,unohtua,koska he unhoittivat sen.Se ainakin tuli mieleen tuosta.
Sapatin tutkimisessa kannattaa kiihkottomasti ja ilman ennakkoasenteita aloittaa rukoilemalla Jeesusta,että Hän valaisee Pyhän Henkensä avulla asiaa.Ottaa sitten Raamattu,ja hakea alusta alkaen alaviitteineen kaikki,mitä sapatista on kirjoitettu kautta koko Raamatun.Etsiä asiayhteyksiä,mietiskellä..Myös ilman ennakkoasenteita ja luterilaisen näkökulman aiheuttamaa näköhäiriötä,jatkaa tutkailua varsinkin,MITEN JEESUS TOIMI!Hän nimittäin piti sapatin!Jeesus piti hyvin tarkaan kaiken,ja rakasti Jumalan käskyjä,ei Hän niitä tullut missään tapauksessa muuttamaan!Kannattaa miettiä tarkoin,lähteekö sille tielle,missä on korvattu eräs käsky kokonaan toisella,vedoten Jeesuksen parantamistyöhön sapattina!Siinä kun oli vallan toinen opetus,kuin että pitäisi lakata viettämästä sapattia!
Roomalaiskatolisen harhaopin kylvö kantaa satoaan näköjään,ja on oleva myös todisteena tätä sukukuntaa vastaan!Kaiki on muutettu,jopa käskyt! - kohti pääsiäistä
Jolloin antikristillisyys on voimissaan ja selvästi kaikkien nähtävillä.
Pääsiäisenä antikristillisille käy pyhäksi pitkäperjantai, sunnuntai ja maanantai. "SUURESTA SAPATISTA" he tekevät mustan arkipäivän remuineen ja kaupankäynteineen, tätä on antikristillisyys. - Pikakirjoittaja
kohti pääsiäistä kirjoitti:
Jolloin antikristillisyys on voimissaan ja selvästi kaikkien nähtävillä.
Pääsiäisenä antikristillisille käy pyhäksi pitkäperjantai, sunnuntai ja maanantai. "SUURESTA SAPATISTA" he tekevät mustan arkipäivän remuineen ja kaupankäynteineen, tätä on antikristillisyys.myös lepopäiväkäskyn vesitys.>>Herra kuuskuuskuushan se siellä järkkäilee loppupelejään...
>>Hän pyrkii muuttamaan ajat ja lain...>>
Eikö kristikansa huomaa suuren suurta eksytystä,joka ei niinkään tule lahkoista eikä yksittäisistä uskovista!Katse >>turvalliseen kirkkoon päin>>! Pikakirjoittaja kirjoitti:
Se onkin ainoa kohta,mitä siteeraat rikkoessasi kymmenen käskyn lakia.Teetkö Jeesuksesta valehtelijan,kun Hän sanoi:
>>Sillä totisesti minä sanon teille:Kunnes taivas ja maa katoavat,EI LAISTA KATOA PIENINKÄÄN KIRJAIN,EI AINOAKAAN PIIRTO,ENNENKUIN KAIKKI ON TAPAHTUNUT.
Sentähden,joka purkaa yhdenkään näistä pienimmistä käskyistä ja sillä tavalla opettaa ihmisiä,se pitää pienimmäksi taivasten valtakunnassa kutsuttaman;mutta joka niitä noudattaa ja niin opettaa,se pitää kutsuttaman suureksi taivasten valtakunnassa. >>>Mt.5:18-20
>>Älkää luulko,että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan;en minä ole tullut kumoamaan,vaan täyttämään. >>>Mt.5:17
Jeesus täytti lain puolestamme.Se on:Me saamme voiman uskossa täyttää Hänessä myös kymmenen käskyn lain,ja hänen käskynsä eivät ole raskaat!
Jos joku ilman Jeesusta yrittää jotain tehdä,se ei onnistu,eikä sillä ole arvoa Jumalan edessä,silloin hän vain tekee lain tekoja kirjaimessa.
VANHURSKAS ON ELÄVÄ USKOSTA.USKOVALLE ON MIELUISTA VAELTAA KUIN JEESUS KONSANAAN OPETTI,HÄNESSÄ KASVAEN,KIINNI RIIPPUEN JA USKOSSA TEOT TEHDEN.USKOVAN ASIA EI OLE ALKAA MUUTTAMAAN ANNETTUJA KÄSKYJÄ!
>>Mutta ENNEMMIN TAIVAS JA MAA KATOAVAT,KUIN -----YKSIKÄÄN----LAIN PIIRTO HÄVIÄÄ.>>> Luuk.16:17
Siinä sinullekin,Teuvo Suni,opetusta,jonka JEESUS antoi.Et sinä,joka väännät kaiken oman mielesi mukaisesti,vääristellen Raamatunkohtia!Et ole mikään >>Jeesus toinen suuri>>,joka saa >>kehitellä>> muutaman harhaopin,ja vielä eksytellä toisia,senkin salakavala susi!Saat tehdä tiliä Herralle vielä,mikäli opetat edelleen väärin!Olet vielä pahempi kuin evlutti!Muka opetat heidän oppejaan vastaan,ja opetat täysin metsään!Tajuatko edes mitä luet,jos yleensä luet Raamattua?Ai niin,ja sinähän luet vielä sitä >>uutta paranneltua=täysin pielessä olevaa>>nykyversiota!Ilmankos kivijalka horjuu!
JUMALA SANOO:
>>Jos sinä pidätät jalkasi sapattia rikkomasta,niin ettet toimita omia asioitasi minun pyhäpäivänäni,vaan kutsut sapatin ilopäiväksi,Herran Pyhäpäivän kunnioitettavaksi ja kunnioitat sitä,niin ettet toimita omia toimiasi,et aja omia asioitasi,etkä puhu joutavia,silloin on ilosi oleva Herrassa ja minä kuljetan sinut maan kukkuloitten ylitse,ja minä annan sinun nauttia isäsi Jaakobin perintöosaa.Sillä Herran suu on puhunut! >>>Jes.58:13,14
>>Profeettain salaliitto sen keskellä on niinkuin ärjyvä, saalista raateleva leijona:he syövät sieluja,ottavat aarteet ja kalleudet ja lisäävät sen keskuudessa sen leskien lukua.Sen papit tekevät väkivaltaa minun lailleni ja häpäisevät sitä,mikä on minulle pyhitetty,EIVÄT HE TEE EROTUSTA PYHÄN JA EPÄPYHÄN VÄLILLÄ,EIVÄT TEE TIETTÄVÄKSI MIKÄ ON SAASTAISTA,MIKÄ PUHDASTA,JA SULKEVAT SILMÄNSÄ MINUN SAPATEILTANI,NIIN ETTÄ MINÄ TULEN HÄVÄISTYKSI HEIDÄN KESKELLÄNSÄ. >>>Hes.22:25,26
Kyllä tosiaan Jumalaa häväistään totaalisesti,kun ei muka yksi hänen käskyistään ole enää voimassa!
>>Mutta ennemmin taivas ja maa katoavat,kuin YKSIKÄÄN LAIN PIIRTO HÄVIÄÄ. >>>Luuk.16:17
Jeesus siis Sunin mielestä unohti sanoa:>>Ai niin,unohtakaa vain se lepopäiväkäsky,muut saatte pitää.>>
Sunin mielestä nekin ovat kai turhia,mitäs niitä käskyjä pitämään,siitähän on vain turhaa ristiä,elää porskutellaan synnissä vain,kun Jeesus kerran teki kaiken!
Paavali totesi hyvänä ohjeena kaikille uskoville myös:
>>Teemmekö siis lain mitättömäksi uskon kautta?Pois se!Vaan me vahvistamme lain. >>>Room.3.31
Me emme käy tekemään >>omia käskyjä>>,vaan pidämme ne,mitkä Jumala on antanut.Turhaan ei Jumala varoittanut siitä uppiniskaisuudesta,mikä kohtaa niskoittelijoita.Hän ei ole niin epäjärjestyksen Jumala,että olisi antanut käskyt ja kumonnut ne,ja taas taivaassa kerran pidämme esim.sapatin!Ei todellakaan!
Joka opettaa yhtään mitään Raamatusta,on velvollinen opettamaan oikein!Siihen kuuluu myös sapatin kunnioitus lepopäivänä,ja tästä on aivan varmasti tietoa tarpeeksi läpi koko Raamatun,ellei T.Sunin tavoin >>lue kuin piru Raamattua>>.
Jeesus teki mahdolliseksi sen,että jokaisella uskovalla on SYDÄMESSÄÄN KIRJOITETTUNA KYMMENEN KÄSKYÄ.Mutta voi niitä,joilla Jeesus ei ole tullut todeksi,eihän käskyilläkään silloin >>ole mitään väliä>>.
>>Tämä on se liitto,jonka minä teen Israelin heimon kanssa niiden päivien tultua,sanoo Herra:Minä panen lakini heidän sisimpäänsä ja kirjoitan sen heidän sydämiinsä;ja niin minä olen heidän Jumalansa,ja he ovat minun kansani. >>>Jer.31:33
Suni on kyllä käärme käyttämään keskusteluissa syytäjä-meininkiä,kun hän huomaa tulevansa tukalaan tilanteeseen!Olen saanut taistella eräänkin samanlaisen >>tapauksen kanssa>>.Suni väistää syyttelyllä,kun ei ole huteraa pohjaa vastata!Nyt ei Suni keskusteltu kasteista eikä uskonsuunnista,joihin en edelleenkään kuulu(Ja minkä tein tiettäväksi,juuri tuonkaltaisten tapausten varalta)vaan nyt keskustellaan HERRAN PYHÄSTÄ PÄIVÄSTÄ,JOKA EI OLE SUNNUNTAI!
ET VOI KUMOTA JEESUKSEN SANOJA JA HÄNEN ESIMERKKIÄÄN PARILLA IRRALLISELLA RAAMATUNPAIKALLA VANHASTA TESTAMENTISTA,JOTKA OLET KÄSITTÄNYT TÄYSIN VÄÄRIN!
>>Oman majansa hän tuhosi, hävitti puutarhansa, löi maan tasalle
Kauhistuttavassa vihassaan hän hylkäsi kuninkaan (siis esivallan)ja papit.>>>>
En toki ole unohtanut tätä kohtaa Raamatusta,kuten väität!Tämä tarkoittaakin juuri tätä nykyajan luopuneisuutta ja kirkkojen pyhäpäivää,ei Herra muista näitä pappeja,jotka opettavat väärin jopa kymmentä käskyä,Herra antaa heidän sapattinsa,teko-sellaisen,unohtua,koska he unhoittivat sen.Se ainakin tuli mieleen tuosta.
Sapatin tutkimisessa kannattaa kiihkottomasti ja ilman ennakkoasenteita aloittaa rukoilemalla Jeesusta,että Hän valaisee Pyhän Henkensä avulla asiaa.Ottaa sitten Raamattu,ja hakea alusta alkaen alaviitteineen kaikki,mitä sapatista on kirjoitettu kautta koko Raamatun.Etsiä asiayhteyksiä,mietiskellä..Myös ilman ennakkoasenteita ja luterilaisen näkökulman aiheuttamaa näköhäiriötä,jatkaa tutkailua varsinkin,MITEN JEESUS TOIMI!Hän nimittäin piti sapatin!Jeesus piti hyvin tarkaan kaiken,ja rakasti Jumalan käskyjä,ei Hän niitä tullut missään tapauksessa muuttamaan!Kannattaa miettiä tarkoin,lähteekö sille tielle,missä on korvattu eräs käsky kokonaan toisella,vedoten Jeesuksen parantamistyöhön sapattina!Siinä kun oli vallan toinen opetus,kuin että pitäisi lakata viettämästä sapattia!
Roomalaiskatolisen harhaopin kylvö kantaa satoaan näköjään,ja on oleva myös todisteena tätä sukukuntaa vastaan!Kaiki on muutettu,jopa käskyt!Tuonkin profeetta Jeremian ilmoituksen perusteella Jumala antoi
roomalaisten vuonna 70 hävittää Jerusalemin temppelin niin
perusteellisesti, että Jeesuksen ennustus sen kohtalosta
täydellisesti toteutui:
"Tähän ei jää kiveä kiven päälle."
Samalla poistu sapatti ja papit jäivät työttömiksi,
jotka varsin pian päätyivät Saatanan palkkalistoille.- yksikään käsky kymmenestä
TeuvoSuni kirjoitti:
Tuonkin profeetta Jeremian ilmoituksen perusteella Jumala antoi
roomalaisten vuonna 70 hävittää Jerusalemin temppelin niin
perusteellisesti, että Jeesuksen ennustus sen kohtalosta
täydellisesti toteutui:
"Tähän ei jää kiveä kiven päälle."
Samalla poistu sapatti ja papit jäivät työttömiksi,
jotka varsin pian päätyivät Saatanan palkkalistoille.Jeesus sanoi sapatti on annettu ihmistä varten. Jeesus meni tapansa mukaan sapattina synägoogaan. Jeesus teki hyvää sapattina parantaen sairaita.
Myöskin apostolit pitivät sapatin pyhäpäivänä. Apt.17:2 Ja tapansa mukaan Paavali meni sisälle heidän luoksensa ja keskusteli kolmena sapattina heidän kanssansa, lähtien kirjoituksista.
Apt.16:13. Ja sapatinpäivänä me menimme kaupungin portin ulkopuolelle, joen rannalle, jossa arvelimme olevan rukouspaikan, ja istuimme sinne ja puhuimme kokoontuneille naisille.
Apt.13:42, 44 Kun he lähtivät ulos, pyydettiin heitä puhumaan näitä asioita tulevanakin sapattina. 44. Seuraavana sapattina kokoontui lähes koko kaupunki kuulemaan Jumalan sanaa.
Apt.18 1, 4, 11. Sen jälkeen Paavali lähti Ateenasta ja meni Korintoon 4. Ja hän keskusteli synägoogassa jokaisena sapattina ja sai sekä juutalaisia, että Kreikkalaisia uskomaan 11. Niin hän viipyi siellä vuoden ja kuusi kuukautta opettaen heidän keskuudessaan Jumalan sanaa.
Laista ei katoa pieninkään kirjain - Matt.5:18.
Koska Jeesuskin sanoi: Että sapatti on annettu ihmistä varten, niin ei se ole mihinkään poistunut. yksikään käsky kymmenestä kirjoitti:
Jeesus sanoi sapatti on annettu ihmistä varten. Jeesus meni tapansa mukaan sapattina synägoogaan. Jeesus teki hyvää sapattina parantaen sairaita.
Myöskin apostolit pitivät sapatin pyhäpäivänä. Apt.17:2 Ja tapansa mukaan Paavali meni sisälle heidän luoksensa ja keskusteli kolmena sapattina heidän kanssansa, lähtien kirjoituksista.
Apt.16:13. Ja sapatinpäivänä me menimme kaupungin portin ulkopuolelle, joen rannalle, jossa arvelimme olevan rukouspaikan, ja istuimme sinne ja puhuimme kokoontuneille naisille.
Apt.13:42, 44 Kun he lähtivät ulos, pyydettiin heitä puhumaan näitä asioita tulevanakin sapattina. 44. Seuraavana sapattina kokoontui lähes koko kaupunki kuulemaan Jumalan sanaa.
Apt.18 1, 4, 11. Sen jälkeen Paavali lähti Ateenasta ja meni Korintoon 4. Ja hän keskusteli synägoogassa jokaisena sapattina ja sai sekä juutalaisia, että Kreikkalaisia uskomaan 11. Niin hän viipyi siellä vuoden ja kuusi kuukautta opettaen heidän keskuudessaan Jumalan sanaa.
Koska Jeesuskin sanoi: Että sapatti on annettu ihmistä varten, niin ei se ole mihinkään poistunut.kirjaimen mukaan.
Vapauteen päässeet ja Hengen saanet saavat viettää sitä
laista vapaina, Hengen johdatuksessa, vaikka tänä päivänä.- Pikakirjoittaja
yksikään käsky kymmenestä kirjoitti:
Jeesus sanoi sapatti on annettu ihmistä varten. Jeesus meni tapansa mukaan sapattina synägoogaan. Jeesus teki hyvää sapattina parantaen sairaita.
Koska Jeesuskin sanoi: Että sapatti on annettu ihmistä varten, niin ei se ole mihinkään poistunut.Siitä kiitos Herralle!Me vietämme taivaassakin sapattia,ja sapatti on ihmisen parhaaksi!Miksi siis hylätä sen siunaus!
- Pikakirjoittaja
TeuvoSuni kirjoitti:
kirjaimen mukaan.
laista vapaina, Hengen johdatuksessa, vaikka tänä päivänä.sinä valheprofeetta!Ja vielä itseäsi mainostat muka Jumalan omana!Edes kymmentä käskyä et kunnioita!
- sanoo Isälle
TeuvoSuni kirjoitti:
kirjaimen mukaan.
laista vapaina, Hengen johdatuksessa, vaikka tänä päivänä.Isä minä teen niinkuin minä itse haluan, enkä niinkuin sinä Isä sanot "MUISTA".
Pikakirjoittaja kirjoitti:
sinä valheprofeetta!Ja vielä itseäsi mainostat muka Jumalan omana!Edes kymmentä käskyä et kunnioita!
pois tekopyhitettyjen tiukasta lainorjuudesta.
Tutki Raamatustasi, montako kertaa siellä Jeesus sanoo kaltaisillesi
Saatanan tekopyhittämille lainopettajille:
"Voi teitä, lainopettajat ja fariseukset!"sanoo Isälle kirjoitti:
Isä minä teen niinkuin minä itse haluan, enkä niinkuin sinä Isä sanot "MUISTA".
Kuka sanoo ja kuka tekee:
"Jo ollessasi äidin kohdussa minä valitsin sinut tähän tehtävään.
se eläketulo, mikä sinulla on, saa sinulle riittää ja loppuelämäsi
olet minun palveluksessani. Menet, minne minä sinut lähetän
ja puhut kaikki, mitä minä käsken sinun puhua. Älä ihmisiä pelkää,
sillä minä olen kanssasi ja pelastan sinut. Äläkä heitä kauhistu,
etten minä kauhistuttaisi sinua heidän edessään. Ja jos ilman
minun tahtoani johonkin ryhdyt, minä panen sen eteen mustan seinän."- se Suni
TeuvoSuni kirjoitti:
"Voi teitä, lainopettajat ja fariseukset!"kuuluu kun pipo on niin kireällä, että pitää oikein hampaita kiristellä.
- Pikakirjoittaja
TeuvoSuni kirjoitti:
"Voi teitä, lainopettajat ja fariseukset!"En ole fariseus enkä lainopettaja,senkin tekopyhä!Olen elävässä uskossa oleva,sydämestäni uudestisyntynyt Jeesuksen seuraaja,ja haluan tehdä,niinkuin Mestarini sanoo.Eikö saisi,vai >>pitäisikö kenties alkaa lipsumaan>>,kuten eräät?
- Pikakirjoittaja
TeuvoSuni kirjoitti:
Kuka sanoo ja kuka tekee:
"Jo ollessasi äidin kohdussa minä valitsin sinut tähän tehtävään.
se eläketulo, mikä sinulla on, saa sinulle riittää ja loppuelämäsi
olet minun palveluksessani. Menet, minne minä sinut lähetän
ja puhut kaikki, mitä minä käsken sinun puhua. Älä ihmisiä pelkää,
sillä minä olen kanssasi ja pelastan sinut. Äläkä heitä kauhistu,
etten minä kauhistuttaisi sinua heidän edessään. Ja jos ilman
minun tahtoani johonkin ryhdyt, minä panen sen eteen mustan seinän."seiniä!Jumala laittaa omilleen eteen kirkkaan valon,ja tie näkyy selvästi ja selkeästi!Ei tarvitse kompuroida,eikä pelätä >>mustia seiniä>>,Jumala aina murtaa vaikka teräspanssariseinät omiensa edestä!Saatana se sinua pitää tiukasti hihnassaan,siitähän tuossa on selkeästi kysymys.Ei ihme,että tulee niin syvältä tuo Jumalan pilkka!
- opettaja?
TeuvoSuni kirjoitti:
"Voi teitä, lainopettajat ja fariseukset!"Et ainakaan publikaani ole.
seiniä!Jumala laittaa omilleen eteen kirkkaan valon,ja tie näkyy selvästi ja selkeästi!Ei tarvitse kompuroida,eikä pelätä >>mustia seiniä>>,Jumala aina murtaa vaikka teräspanssariseinät omiensa edestä!Saatana se sinua pitää tiukasti hihnassaan,siitähän tuossa on selkeästi kysymys.Ei ihme,että tulee niin syvältä tuo Jumalan pilkka!
rauhallisesti, ilman sydämessäsi olevaa Saatanan kiihkoa:
Ensimäisen kerran minulle näytettiin se musta seinä siinä näyssä,
kun Kristus ilmestyi elämääni ensimmäisen kerran 11.8.1985.
Kun alkoi se virsi: "Kiitos olkoon Jumalalle, Karitsalle", ja heti kohta
kirkon loistelias alttariseinä peitettiin kuin mustalla verholla ja siihen
imestyi kultakirjaimin sanat: RAAMATTU ON TOTTA.
Silloin en vielä tuon mustan seinän merkityksestä mitään muuta
ymmärtänyt kuin sen, että jos nuo kultakirjaimet olisivat ilmestyneet
loisteliaaseen alttaritauluun, minä olisin hyvinkin saattanut ymmärtää
ne kirkkoon kuuluviksi.
Mutta tällä mustalla seinällä Pyhä Henki peitti kaiken sen Saatanan
rakentaman loiston pois silmistäni.
Vasta kolmen vuoden ja kolmen kuukauden kuluttua Pyhä Henki tuon
mustan seinän merkityksen minulle selvitti. Silloin kun oli jo niin monta
ihmettä saanut kokea, oli lihakin hyvin herkkä lähtemään sellaisiin tekoihin,
joihin Jumala ei sallinut mennä, ja sitä varten hän toi tuon mustan seinä.
Se ilmestyi muutaman ensimmäisen vuoden aikana 5-6 kertaa.
Milloin mustana seinänä, mustana tienä, tai kerran mustana kirjekuorena.
Kerran olin erään ystävän kodissa nähnyt Hengen Uudistus Kirkossamme
lahkon Kädenojennus-lehden. Ja kun hän suositteli sitä minullekin, niin kotiin
tullessani kirjoitin tilauksen silloin Kempeleessä asuvalle sihteerille. Pistin
sen kirjekuoreen, osoitteen valmiiksi, ja kun olin liimaamassa siihen postimerkkiä,
se kuori muuttui silmissäni täysin mustaksi. Ja kirje jäi lähettämättä.
Kun olin tämän tehtävän saanut, niin eräänä päivänä läksin naapurissa asuvan
yksinäisen vanhahkon naisen luokse, joka jo heti tavatessamme, vuonna 1980,
ilmoitti olevansa kommunisti, kertoakseni hänelle Raamatun totuudesta. Mutta
kun olin menossa tien yli hänen pihaansa, eteeni ilmestyi tuo musta seinä.
Tätä pitkään ihmettelin, kunnes eräänä päivänä satuimme samaan aikaan
postilaatikolle, ja hän aivan yllättäen heittikin minulle kysymyksen:
"Mitä se tarkoittaa, kun siellä Isossa Kirjassa sanotaan: 'Ettei kukaan pääse
Isän luo muuten kuin minun kauttani?'
Ja toista tuntia siinä postilaatikolla keskusteltiin Jeesuksesta ja muistakin
Raamatun asioista ja minulle selvisi, että tämä ihminen oli elämänsä aikana
hyvinkin paljon Raamattua lukenut ja monista asioista perillä oli.
Tuon mustan seinän ilmestyminen silloin aikaisemmin johtui varmaan siitä,
että Jumala näki, ettei tuo ihminen sillä hetkellä ollut valmis keskustelemaan
Raamatun totuuksista, ja siksi piti odottaa tuo otollinen hetki. Eikä nuo
keskustelut siihen yhteen ainoaan kertaan jääneet.- jooko???
yksikään käsky kymmenestä kirjoitti:
Koska Jeesuskin sanoi: Että sapatti on annettu ihmistä varten, niin ei se ole mihinkään poistunut.Eihän Sapattina puhuminen ollut mitääm Sapatinviettoa! Ei ainakaan joen rannalla puhuminen. Eikä kokoontuminen.
Synagoogassa kokoontumisesta ei ole Raamatussa minkäänlaista säädöstä tahi käskyä.
Ei lepo ja kokouksissa käyminen ole sama asia.
Ja Jeesuskin sanoo, että papit rikkoivat sapattia tehdessään työtään.
- Pikakirjoittaja
>>>>Vuoden 1973 alusta lukien meillä on kalenteri,jonka mukaan maanantai on viikon ensimmäinen päivä.Vastaavasti tietysti sunnuntaista tulee sen viimeinen päivä.
Tämä muutos,joka perustuu kansainvälisen standardoimisjärjestön (ISO)suositukseen ja Helsingin yliopiston konsistorin v.1971 tekemään päätökseen,merkitsee vuosituhansia vanhan järjestyksen vaihtamista toiseksi.Vaikka uusi järjestelmä ei sellaisenaan muutakaan viikon seitsenpäiväistä rytmiä eikä näin ollen ainakaan tässä vaiheessa tuottane suuria muutoksia elämäntyyliimme,niin sillä kaikesta huolimatta on suuri periaatteellinen merkityksensä,joka antaa aihetta kysyä sen oikeutusta.>>>>
(Kirjasesta >>Uusi kalenteri ja lepopäivä>>)
Lisää tietoa sunnuntain alkuperästä pyhäpäivänä,löytynee pilvin pimein myös netin arkistoista.Missään tapauksessa sunnuntai ei ollut alunperin Jumalan asettama sapatti.
Sapatin alkuperä on niin arvokas,että se on kuin ikuisena >>muistina>> ihmisen joka solussakin ohjelmoituna.Ihmisen sisin tunnistaa tuon päivän,jos Jumalan Henki häntä kuljettaa,ja se on siunauksena hänelle kaikessa,jos hän sen siunauksen vain haluaa muistaa,niin uskon. Roomalaiskirje:
13:10 Rakkaus ei tee lähimmäiselle mitään pahaa. Sentähden on rakkaus
lain täyttämys.
14:5 Toinen pitää yhden päivän toista parempana, toinen pitää kaikki
päivät yhtä hyvinä; kukin olkoon omassa mielessään täysin varma.
14:6 Joka valikoi päiviä, se valikoi Herran tähden; ja joka syö, se syö
Herran tähden, sillä hän kiittää Jumalaa; ja joka ei syö, se on
Herran tähden syömättä ja kiittää Jumalaa."
Kolossalaiskirje:
2:16 Älköön siis kukaan teitä tuomitko syömisestä tai juomisesta,
älköön myös minkään juhlan tai uudenkuun tai sapatin johdosta,
2:17 jotka vain ovat tulevaisten varjo, mutta ruumis on Kristuksen."
Matteuksen evankeliumi:
22:37 Niin Jeesus sanoi hänelle: "'Rakasta Herraa, sinun Jumalaasi,
kaikesta sydämestäsi ja kaikesta sielustasi ja kaikesta mielestäsi.'
22:38 Tämä on suurin ja ensimmäinen käsky.
22:39 Toinen, tämän vertainen, on: 'Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi.'
22:40 Näissä kahdessa käskyssä riippuu kaikki laki ja profeetat."
Galatalaiskirje:
5:14 Sillä kaikki laki on täytetty yhdessä käskysanassa, tässä:
"Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi."
Vastaus kuuluu: EI voida.
Gal. 5:1 "Vapauteen Kristus vapautti meidät. Pysykää siis lujina,
älkääkä antako uudestaan sitoa itseänne orjuuden ikeeseen."- Pikakirjoittaja
Jumala siunaa ylenpalttisin siunauksin niitä,jotka ovat hänelle uskollisia tässäkin asiassa!Jos haluaa lähimmäiselleen toivoa pelkkää hyvää,täytyy kertoa mikä on oikein Jumalan mielestä.Vai uskotko tosiaan,että Jumala olisi kumonnut käskynsä?Jäljellä olisi vain yhdeksän?Tai ei mitään joidenkin mielestä!Jumalan rakkaus täyttyy käskyissä,eihän nekään orjuuta Jumalan omia!Maailmassa eläviä ehkä,jotka haluavat elää synnissä.Kai heille käskyt ovat >>orjuutta>>.
Ihmettelen kantaasi.
Mutta,joka tapauksessa,minä pidän sapatin,koska Jumala puhuu minulle silloin oikein erityisesti,ja koen voimakkaasti sapatin siunauksena.Ei sitä kukaan ota minulta pois,se on aina oleva osa uskon elämääni. Mukavaa huomata, että erotat viikonpäivät ja niistä sapatin.
Jumala on ihmisen vapauttanut. Ihminen on vapaa seuraamaan joko Jeesusta tai paholaista.
Sinulle on sapatti orjuuttava tekijä. Miksihän?
Onko sapatin Herra orjuuttava tekijä tai Hänen sapattinsa? Mikä on lepäämisessä orjuuttava tekijä, kun on ihminen silloin vapaa töistä?
Onko Herra itse pyhittänyt ja siunannut sapatin orjuudeksi ihmisille tai erehtynyt päivässä, päivissä?
Monelle tuntuu synnin tekeminen vapauttavalta, mutta jäljet eivät sitä aina ole. Synnin jäljet ovat melko kauhistuttavia. Maallisista ihmisistä tuntuu varmaan sapatti orjuudelta, koska hän ei halua olla Herran alaisuudessa ja hänen vapaudessaan, joka ei ole vapautta syntiin. Maallisessa ihmisessä ei elä Herra, vaan minä itse.
Laki syyttää ihmistä eikä se tunnu pahantekijästä hyvältä. Pahantekijä haluaa vapautuksen syytöksistä.
Yksi keino on poistaa laki tai kumota se siltä syyttävältä osalta tai valehdella, peittää rikkomukset ja yrittää päästä näin vapaaksi. Omatunto on vaan joskus semmoinen, että se ei aina heti lakkaa muistuttamasta.
Ne tahtoo kuulua Jumalan sanat: “Muista pyhittää lepopäivä…”
Toinen vaihtoehto on vaputukselle se, että kääntää katseensa kohti Vapahtajaa saadakseen armon ja rikkomuksiin, syntiin ja ne eivät enää syytä, kun on tehnyt parannuksen.
Jumala on rakkaus. Lähteekö Jumalasta, rakkaudesta orjuus? Ei.
Jumala on täydellinen, synnitön. Hän on täydellinen vastakohta synnille. Hänessä asuu oikeuden mukaisuus ja kaikki hyvä, jota rakkaudeksi kutsutaan.
Synti on orjuutta ja se kahlitsee ihmisen ja etäännyttää Jumalasta.
Jumala lähetti vapautuksen Pojassaan, täydellisen lain täyttäjän, virheettömän karitsan, jossa ei ryppyä, ei tahraa, sovittamaan meidän virheet, synnit, että olisimme Hänen kanssaan kanssa perillisiä. Perillisiä ikuisen elämän.
Näin uskova voi katsoa täydelliseen Sovittajaan, sovitukseen, eikä hänen tarvitse lähteä muuttelemaan tai poistamaan Jumalan Pyhää lakia, ei edes sitä sapattiakaan.
Jeesuksen laki on vapauden laki. Se on täytetty Jumalan laki. Vapautus tulee täyttäjästä.
Rakkaus Jumalaan on, että pidämme Hänen käskynsä, sanansa.
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=107&conference=4500000000001925&posting=22000000042555620jaspis_1 kirjoitti:
Mukavaa huomata, että erotat viikonpäivät ja niistä sapatin.
Jumala on ihmisen vapauttanut. Ihminen on vapaa seuraamaan joko Jeesusta tai paholaista.
Onko sapatin Herra orjuuttava tekijä tai Hänen sapattinsa? Mikä on lepäämisessä orjuuttava tekijä, kun on ihminen silloin vapaa töistä?
Onko Herra itse pyhittänyt ja siunannut sapatin orjuudeksi ihmisille tai erehtynyt päivässä, päivissä?
Monelle tuntuu synnin tekeminen vapauttavalta, mutta jäljet eivät sitä aina ole. Synnin jäljet ovat melko kauhistuttavia. Maallisista ihmisistä tuntuu varmaan sapatti orjuudelta, koska hän ei halua olla Herran alaisuudessa ja hänen vapaudessaan, joka ei ole vapautta syntiin. Maallisessa ihmisessä ei elä Herra, vaan minä itse.
Laki syyttää ihmistä eikä se tunnu pahantekijästä hyvältä. Pahantekijä haluaa vapautuksen syytöksistä.
Yksi keino on poistaa laki tai kumota se siltä syyttävältä osalta tai valehdella, peittää rikkomukset ja yrittää päästä näin vapaaksi. Omatunto on vaan joskus semmoinen, että se ei aina heti lakkaa muistuttamasta.
Toinen vaihtoehto on vaputukselle se, että kääntää katseensa kohti Vapahtajaa saadakseen armon ja rikkomuksiin, syntiin ja ne eivät enää syytä, kun on tehnyt parannuksen.
Jumala on täydellinen, synnitön. Hän on täydellinen vastakohta synnille. Hänessä asuu oikeuden mukaisuus ja kaikki hyvä, jota rakkaudeksi kutsutaan.
Jumala lähetti vapautuksen Pojassaan, täydellisen lain täyttäjän, virheettömän karitsan, jossa ei ryppyä, ei tahraa, sovittamaan meidän virheet, synnit, että olisimme Hänen kanssaan kanssa perillisiä. Perillisiä ikuisen elämän.
Näin uskova voi katsoa täydelliseen Sovittajaan, sovitukseen, eikä hänen tarvitse lähteä muuttelemaan tai poistamaan Jumalan Pyhää lakia, ei edes sitä sapattiakaan.
Jeesuksen laki on vapauden laki. Se on täytetty Jumalan laki. Vapautus tulee täyttäjästä.
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=107&conference=4500000000001925&posting=22000000042555620ajatellut lähestyä sapattikäskyäsi siitä Uuden Liiton näkökulmasta käsin,
että tulee pyhittää ja pitää itsensä erotettuna Jumalalle JOKA päivä?
Oletko ajatellut sitä, että sapatin lepo Uudessa Liitossa voisi tarkoittaa
VAPAUTTA Kristuksessa; siis lepoa lain teoista, sapatti- ym. lakisäännöistä?
Kol. 2:16
"Älköön siis KUKAAN teitä tuomitko syömisestä tai juomisesta,
älköön myös minkään juhlan tai uudenkuun tai SAPATIN johdosta,"
Sinun kannattaa tarkoin tutkia asiaa esimerkiksi hebrealaiskirjeen 4. luvusta!
Löydätkö muuten Uudesta Testamentista yhtä (1) AINOAA kohtaa, jossa
Jeesus käskee seuraajiaan pyhittämään sapatin? Entä alkuseurakunnan veljet?
Tarkoitan tällä nimenomaan suoraa kehotusta, sapattikäskyä kristityille.- Pikakirjoittaja
jaspis_1 kirjoitti:
Mukavaa huomata, että erotat viikonpäivät ja niistä sapatin.
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=107&conference=4500000000001925&posting=22000000042555620Kun ihminen käsittää,että Jumala tietää PAREMMIN KUIN IHMINEN ITSE MIKÄ HÄNELLE ON SIUNAUKSEKSI,ihminen myös kunnioittaa myös lepopäiväkäskyä,irroittaen aikaa viipyä Herran Sanan ääressä,tai muuten mietiskellen hänen ihmetekojaan kiitoksella.Sen voi tehdä vaikka luonnossa liikkuen ja ihaillen luonnon kauneutta.Ei se orjuuta,että Herra saa puhua aivan erityisellä tavalla.Mietiskellen,rukoillen.Se on armoa.Sapatti on kuin kajastusta taivaasta,missä kerran olemme.
Semper.Fidelis kirjoitti:
ajatellut lähestyä sapattikäskyäsi siitä Uuden Liiton näkökulmasta käsin,
että tulee pyhittää ja pitää itsensä erotettuna Jumalalle JOKA päivä?
Oletko ajatellut sitä, että sapatin lepo Uudessa Liitossa voisi tarkoittaa
VAPAUTTA Kristuksessa; siis lepoa lain teoista, sapatti- ym. lakisäännöistä?
Kol. 2:16
"Älköön siis KUKAAN teitä tuomitko syömisestä tai juomisesta,
älköön myös minkään juhlan tai uudenkuun tai SAPATIN johdosta,"
Sinun kannattaa tarkoin tutkia asiaa esimerkiksi hebrealaiskirjeen 4. luvusta!
Löydätkö muuten Uudesta Testamentista yhtä (1) AINOAA kohtaa, jossa
Jeesus käskee seuraajiaan pyhittämään sapatin? Entä alkuseurakunnan veljet?
Tarkoitan tällä nimenomaan suoraa kehotusta, sapattikäskyä kristityille.minun ei tarvitse miettiä missä minun Herrani käskee pitämään sapatin pyhänä. Hänen lakinsa on Pyhä vanhurskas ja hyvä. Se on minulle itsestään selvyys, että kunnioitan Herraani, joka on luonut taivaat ja maat, pyhittänyt ja siunannut sapatin ihmiselle lepoa varten.
Ei Hänen tarvitse minua käskeä, koska minä iloitsen sapatista ja usein siitä kiitän Häntä, että saan irrottautua monista asioista ja kuunnella Herrani ääntä, levätä ja virkistäytyä.
En minä pysty itseäni pyhittämään minään päivänä. Voin toki antaa itseni Herran käyttöön ja Hän pyhittää, siunaa minut niin kuin tahtoo, armossaan ja rakkaudessaan.
Sapatin pystyn pitämään pyhänä, kun sen on jo Herrani pyhittänyt ja siunannut.jaspis_1 kirjoitti:
minun ei tarvitse miettiä missä minun Herrani käskee pitämään sapatin pyhänä. Hänen lakinsa on Pyhä vanhurskas ja hyvä. Se on minulle itsestään selvyys, että kunnioitan Herraani, joka on luonut taivaat ja maat, pyhittänyt ja siunannut sapatin ihmiselle lepoa varten.
Ei Hänen tarvitse minua käskeä, koska minä iloitsen sapatista ja usein siitä kiitän Häntä, että saan irrottautua monista asioista ja kuunnella Herrani ääntä, levätä ja virkistäytyä.
En minä pysty itseäni pyhittämään minään päivänä. Voin toki antaa itseni Herran käyttöön ja Hän pyhittää, siunaa minut niin kuin tahtoo, armossaan ja rakkaudessaan.
Sapatin pystyn pitämään pyhänä, kun sen on jo Herrani pyhittänyt ja siunannut.3.Mooseksen kirja:
11:44 "Sillä minä olen Herra, teidän Jumalanne;
PYHITTÄKÄÄ SIIS ITSENNE JA OLKAA PYHÄT,
sillä minä olen pyhä."
1.Pietarin kirje:
1:15 "vaan sen Pyhän mukaan, joka on teidät kutsunut,
tulkaa tekin kaikessa vaelluksessanne pyhiksi.
1:16 Sillä kirjoitettu on: "Olkaa pyhät, sillä
minä olen pyhä."
Galatalaiskirje:
3:1 "Oi te älyttömät galatalaiset! Kuka on lumonnut teidät,
joiden silmäin eteen Jeesus Kristus oli kuvattu ristiinnaulittuna?
3:2 Tämän vain tahdon saada teiltä tietää: lain teoistako
saitte Hengen vai uskossa kuulemisesta?"
Pyhän Henkensä kautta kaikkeen totuuteen!Semper.Fidelis kirjoitti:
3.Mooseksen kirja:
11:44 "Sillä minä olen Herra, teidän Jumalanne;
PYHITTÄKÄÄ SIIS ITSENNE JA OLKAA PYHÄT,
sillä minä olen pyhä."
1.Pietarin kirje:
1:15 "vaan sen Pyhän mukaan, joka on teidät kutsunut,
tulkaa tekin kaikessa vaelluksessanne pyhiksi.
1:16 Sillä kirjoitettu on: "Olkaa pyhät, sillä
minä olen pyhä."
Galatalaiskirje:
3:1 "Oi te älyttömät galatalaiset! Kuka on lumonnut teidät,
joiden silmäin eteen Jeesus Kristus oli kuvattu ristiinnaulittuna?
3:2 Tämän vain tahdon saada teiltä tietää: lain teoistako
saitte Hengen vai uskossa kuulemisesta?"
Pyhän Henkensä kautta kaikkeen totuuteen!Usein tuomme esille raamatunjakeita, mutta pysähdymmekö ikinä niiden ääreen.
Se oma minä myös haluaa tuoda esiin kaikkea, että minä itse, vaikka niin että minä itse voin tehdä itseni pyhäksi.
En tiedä mitä nuo jakeet sinulle merkitsee?
Minulle ne kertovat sen, että pyhyys lähtee aina Jumalasta, joka on Pyhä. mitä se “PYHITÄKÄÄ ITSENNE” sitten kertoo, se kertoo sen, että voin pyhittyä Hänen sanansa kautta. Mikä taas tarkoittaa vaeltamista Hänen sanansa mukaan, ojentautumista, joka tuo sen pyhityksen, eli ainoastaan Sana, Herra voi minut pyhittää, en minä itse.
Minä itse voin kääntyä Sanan puoleen ja Hän antaa Henkensä niin että voin tulla sen kautta pyhäksi astiaksi, rakennukseksi… Eli Hän Korkein voi antaa sen pyhyyden minulle oman valintansa mukaan rakennukseksi, Hänen tarkoituksensa mukaan ja tämän mahdollistaa sen, että ojentaudun Hänen Sanansa mukaan, pyytäen Hänen apuaan.
Jumalan Henki ei johda ikinä tottelemattomuuteen Hänen lakiaan, Sanaansa vastaan. Jumalasta lähtee pyhä. Hän on myös antanut Sanansa pyhitykseen, pyhän sapatinsa ihmisille pyhitykseen ja pyhän lakinsa johtamaan ihmisiä pelastuksen alkulähteelle, joka on herrain Herra, kuningasten Kuningas, maan ja taivaan Luoja, Vapahtaja, joka tuo vapautuksen synnin kuoleman laista. Laki käy tehottomaksi uskovaan nähden.
Ef. 6:17
ja ottakaa vastaan pelastuksen kypäri ja Hengen miekka, joka on Jumalan sana.
Ilm. 19:13
ja hänellä oli yllään vereen kastettu vaippa, ja nimi, jolla häntä kutsutaan, on Jumalan Sana
------------------------------------------------
Tätä samaa toivon jokaiselle: Saakoon Herra suuressa armossaan johdattaa meitä
Pyhän Henkensä kautta kaikkeen totuuteen! Tänään on vielä pelastuksen päivä. Iloitkaamme siitä, että vielä tänään voi jokainen kääntyä armahtajan puoleen pois pahoilta synnin teiltään!jaspis_1 kirjoitti:
Usein tuomme esille raamatunjakeita, mutta pysähdymmekö ikinä niiden ääreen.
Se oma minä myös haluaa tuoda esiin kaikkea, että minä itse, vaikka niin että minä itse voin tehdä itseni pyhäksi.
En tiedä mitä nuo jakeet sinulle merkitsee?
Minulle ne kertovat sen, että pyhyys lähtee aina Jumalasta, joka on Pyhä. mitä se “PYHITÄKÄÄ ITSENNE” sitten kertoo, se kertoo sen, että voin pyhittyä Hänen sanansa kautta. Mikä taas tarkoittaa vaeltamista Hänen sanansa mukaan, ojentautumista, joka tuo sen pyhityksen, eli ainoastaan Sana, Herra voi minut pyhittää, en minä itse.
Minä itse voin kääntyä Sanan puoleen ja Hän antaa Henkensä niin että voin tulla sen kautta pyhäksi astiaksi, rakennukseksi… Eli Hän Korkein voi antaa sen pyhyyden minulle oman valintansa mukaan rakennukseksi, Hänen tarkoituksensa mukaan ja tämän mahdollistaa sen, että ojentaudun Hänen Sanansa mukaan, pyytäen Hänen apuaan.
Jumalan Henki ei johda ikinä tottelemattomuuteen Hänen lakiaan, Sanaansa vastaan. Jumalasta lähtee pyhä. Hän on myös antanut Sanansa pyhitykseen, pyhän sapatinsa ihmisille pyhitykseen ja pyhän lakinsa johtamaan ihmisiä pelastuksen alkulähteelle, joka on herrain Herra, kuningasten Kuningas, maan ja taivaan Luoja, Vapahtaja, joka tuo vapautuksen synnin kuoleman laista. Laki käy tehottomaksi uskovaan nähden.
Ef. 6:17
ja ottakaa vastaan pelastuksen kypäri ja Hengen miekka, joka on Jumalan sana.
Ilm. 19:13
ja hänellä oli yllään vereen kastettu vaippa, ja nimi, jolla häntä kutsutaan, on Jumalan Sana
------------------------------------------------
Tätä samaa toivon jokaiselle: Saakoon Herra suuressa armossaan johdattaa meitä
Pyhän Henkensä kautta kaikkeen totuuteen! Tänään on vielä pelastuksen päivä. Iloitkaamme siitä, että vielä tänään voi jokainen kääntyä armahtajan puoleen pois pahoilta synnin teiltään!Kiitos hyvästä viestistäsi, jaspis 1,
koen, että kirjoituksestasi välittyy rauhan ja Jumalan rakkauden vaikutusta.
Sapattiasiasta meillä ei käsitykset käy yksiin. Pelastuksen este se ei silti ole!
Kunhan emme erehdy tekemään siitä 'galatalaisten tavoin' lakivanhurskautta.
Asia on juuri näin kuten itse kirjoitit: >>Jumalan Henki ei johda
ikinä tottelemattomuuteen Hänen lakiaan, Sanaansa vastaan.- muualta
ei-juutalaisille vaan se on liiton merkki Israelille ja ikuinen säädös:"Sukupolvesta toiseen israelilaiset viettäkööt sapattia ja pitäkööt sen kunniassa. Se on heidän ikuinen velvollisuutensa". Miksi ihmeessä toiseen uskontoon kuuluvat pitäisivät toisen uskonnon pyhiä tai noudattaisivat sen ruoka-ja puhtaussääntöjä?
- Pikakirjoittaja
muualta kirjoitti:
ei-juutalaisille vaan se on liiton merkki Israelille ja ikuinen säädös:"Sukupolvesta toiseen israelilaiset viettäkööt sapattia ja pitäkööt sen kunniassa. Se on heidän ikuinen velvollisuutensa". Miksi ihmeessä toiseen uskontoon kuuluvat pitäisivät toisen uskonnon pyhiä tai noudattaisivat sen ruoka-ja puhtaussääntöjä?
Kymmenen käskyä ei ole juutalaisten >>miljoona>> muodollista seremoniaa.Jumalan kymmenen käskyä PITÄISI OLLA MORAALISENA LAKINA IHMISEN SYDÄMESSÄ!
Eikö noihin käskyihin kuulu myös itsestäänselvyytenä TUNNUSTAA,ETTÄ JUMALA TIESI,MITÄ TEKI,KUN ASETTI SAPATIN?
Aivan turha tulla puhumaan kenenkään mistään rakkauden kaksoiskäskystä,että se velvoittaisi jättämään Herran sapatin!
>>Te olette näet kutsutut vapauteen,veljet;älkää vain salliko vapauden olla yllykkeenä lihalle,vaan palvelkaa toisianne rakkaudessa.Sillä kaikki laki on täytetty yhdessä käskysanassa,tässä:Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi>>.Gal.5:14
Ei tämä poissulje muita käskyjä,vaan vahvistaa ne!Rakkaus ei tee lähimmäiselle mitään pahaa.Mutta rakkautta ei voi saada,ellei ole ymmärtänyt rakastaa Herraa,rakkauden antajaa,ja olla kuuliainen hänelle.
Älköön teitä kukaan TUOMITKO minkään sapatin...johdosta.Niin,miksikäs tuomitsette?Ei saa tuomita nitä,jotka pitävät sapatin Herran tähden!Jotkut valikoivat päiviä,toiset pitävät toisen parempana;se on:sapatin; Herran tähden,joka niin ilmoitti aikoinaan!Sapattia Paavali ei kehoittanut JÄTTÄMÄÄN,vaan sitä,ettei SIITÄ SAA TUOMITA KETÄÄN,PITI SEN,TAI OLI PITÄMÄTTÄ.
En minäkään tuomitse niitä,jotka sapattia eivät pidä,heidän tuomarinsa olkoon Herra.Uskon siihen,että kun he kasvavat uskossa,heille valaistuu tämä asia.
Hirveä haloo nousee,kun joku uskaltaa pitää käskyt.Sanohan Jeesus sitäpaitsi rikkaalle nuorukaiselle:>>Käskyt sinä tiedät...>>
Samalla Hän kehoitti >>myymään kaiken omaisuutensa ja jakelemaan köyhille>>.
Vertaus on hyvä muistaa sikäli,että siinä näkyy,miten Jumala vaatii meiltä uskollisuutta myös hengellisissä asioissa:KOKO SYDÄNTÄ,EI PUOLIKASTA TAI OSAA.Ei ole ihan miten sattuu näitten käskyjenkään laita.
Eivät ne ole vain juutalaisille.Kylläpä sitä >>hengellistä Israelia>> mielellään siteerataan uskosta puhuttaessa,mutta heti kun tulee puhe kuuliaisuudesta,alkaa juutalais-erottelu!
..............................................
Kyselet:
>>>>>> Miksi ihmeessä toiseen uskontoon kuuluvat pitäisivät toisen uskonnon pyhiä tai noudattaisivat sen ruoka-ja puhtaussääntöjä? >>>>>
Olet kyllä käsittänyt tosi väärin sapatin,jos tuohon lankeat!
Minä en ainakaan ole mitään ruoka enkä muitakaan sääntöjä kehoittanut noudattamaan!Olen puhunut sapatin erottamisesta muista päivistä niin,että TUNNUSTAA sen Herran antamana lepopäivänä.
Olen ainakin korostanut juuri sitä,ettei se saa olla jonkinlaisen pakon täyttämä kummallinen ihmiskäskyin tehty päivä!Ei tosiaan!Nyt olet lukenut lain alaisia säädöksiä!Ne eivät ketään autuaaksi tee!
>>Antakaa siis keisarille mikä keisarin on,mutta JUMALALLE,MIKÄ JUMALAN ON.>>
>>TE JUOKSITTE HYVIN;MIKÄ ESTI TEITÄ OLEMASTA TOTUUDELLE ---KUULIAISIA?>>>>Gal.5:7
>>Vähäinen hapatus hapattaa koko taikinan.>>Gal.5:9
Lipsumisen tie alkaa juuri tottelemattomuudesta Jumalaa vastaan.Ei kannata opettaa ketään Raamatun tuntemuksesta,jos opettaa väärin.Kymmenestä käskystä,jotka ovat sydämeen kirjoitettu,ei ole yksikään poispyyhitty.Sana sanoo niin.
Tämä EI OLE PELASTUSKYSYMYS,MUTTA ON KUULIAISUUSKYSYMYS,SIINÄPÄ SE.Minä ainakin haluan olla kuuliainen tässäKIN,olkoon muut olematta;OLKOON JOKAINEN MIELESSÄÄN VARMA ASIASTA! - muualta
Kymmenen käskyä ei ole juutalaisten >>miljoona>> muodollista seremoniaa.Jumalan kymmenen käskyä PITÄISI OLLA MORAALISENA LAKINA IHMISEN SYDÄMESSÄ!
Eikö noihin käskyihin kuulu myös itsestäänselvyytenä TUNNUSTAA,ETTÄ JUMALA TIESI,MITÄ TEKI,KUN ASETTI SAPATIN?
Aivan turha tulla puhumaan kenenkään mistään rakkauden kaksoiskäskystä,että se velvoittaisi jättämään Herran sapatin!
>>Te olette näet kutsutut vapauteen,veljet;älkää vain salliko vapauden olla yllykkeenä lihalle,vaan palvelkaa toisianne rakkaudessa.Sillä kaikki laki on täytetty yhdessä käskysanassa,tässä:Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi>>.Gal.5:14
Ei tämä poissulje muita käskyjä,vaan vahvistaa ne!Rakkaus ei tee lähimmäiselle mitään pahaa.Mutta rakkautta ei voi saada,ellei ole ymmärtänyt rakastaa Herraa,rakkauden antajaa,ja olla kuuliainen hänelle.
Älköön teitä kukaan TUOMITKO minkään sapatin...johdosta.Niin,miksikäs tuomitsette?Ei saa tuomita nitä,jotka pitävät sapatin Herran tähden!Jotkut valikoivat päiviä,toiset pitävät toisen parempana;se on:sapatin; Herran tähden,joka niin ilmoitti aikoinaan!Sapattia Paavali ei kehoittanut JÄTTÄMÄÄN,vaan sitä,ettei SIITÄ SAA TUOMITA KETÄÄN,PITI SEN,TAI OLI PITÄMÄTTÄ.
En minäkään tuomitse niitä,jotka sapattia eivät pidä,heidän tuomarinsa olkoon Herra.Uskon siihen,että kun he kasvavat uskossa,heille valaistuu tämä asia.
Hirveä haloo nousee,kun joku uskaltaa pitää käskyt.Sanohan Jeesus sitäpaitsi rikkaalle nuorukaiselle:>>Käskyt sinä tiedät...>>
Samalla Hän kehoitti >>myymään kaiken omaisuutensa ja jakelemaan köyhille>>.
Vertaus on hyvä muistaa sikäli,että siinä näkyy,miten Jumala vaatii meiltä uskollisuutta myös hengellisissä asioissa:KOKO SYDÄNTÄ,EI PUOLIKASTA TAI OSAA.Ei ole ihan miten sattuu näitten käskyjenkään laita.
Eivät ne ole vain juutalaisille.Kylläpä sitä >>hengellistä Israelia>> mielellään siteerataan uskosta puhuttaessa,mutta heti kun tulee puhe kuuliaisuudesta,alkaa juutalais-erottelu!
..............................................
Kyselet:
>>>>>> Miksi ihmeessä toiseen uskontoon kuuluvat pitäisivät toisen uskonnon pyhiä tai noudattaisivat sen ruoka-ja puhtaussääntöjä? >>>>>
Olet kyllä käsittänyt tosi väärin sapatin,jos tuohon lankeat!
Minä en ainakaan ole mitään ruoka enkä muitakaan sääntöjä kehoittanut noudattamaan!Olen puhunut sapatin erottamisesta muista päivistä niin,että TUNNUSTAA sen Herran antamana lepopäivänä.
Olen ainakin korostanut juuri sitä,ettei se saa olla jonkinlaisen pakon täyttämä kummallinen ihmiskäskyin tehty päivä!Ei tosiaan!Nyt olet lukenut lain alaisia säädöksiä!Ne eivät ketään autuaaksi tee!
>>Antakaa siis keisarille mikä keisarin on,mutta JUMALALLE,MIKÄ JUMALAN ON.>>
>>TE JUOKSITTE HYVIN;MIKÄ ESTI TEITÄ OLEMASTA TOTUUDELLE ---KUULIAISIA?>>>>Gal.5:7
>>Vähäinen hapatus hapattaa koko taikinan.>>Gal.5:9
Lipsumisen tie alkaa juuri tottelemattomuudesta Jumalaa vastaan.Ei kannata opettaa ketään Raamatun tuntemuksesta,jos opettaa väärin.Kymmenestä käskystä,jotka ovat sydämeen kirjoitettu,ei ole yksikään poispyyhitty.Sana sanoo niin.
Tämä EI OLE PELASTUSKYSYMYS,MUTTA ON KUULIAISUUSKYSYMYS,SIINÄPÄ SE.Minä ainakin haluan olla kuuliainen tässäKIN,olkoon muut olematta;OLKOON JOKAINEN MIELESSÄÄN VARMA ASIASTA!on ne "miljoona käskyä", siellä yhtensä 613 käskyä ja kieltoa ja kaikki ilmoitetaan JHWH:n antamiksi ja määräämiksi.Kristityt oman uuden ja jo hyvin erilaisen uskontonsa innoittamina eivät ymmärrä että muinaisen lähi-idän uskonnot, Israelin uskonto mukaan luettuna, olivat tekojen uskontoja, Jumalaa /jumalia kunnioitettiin elämällä tietyllä hänen / heidän määrämällään tavalla. Näin Israelinkin uskonnossa: teot eivät ole pahoja,tai ulkokultaisuutta, päinvastoin, vain niillä voi palvella Jumalaa, ei ilmoittamalla että on nyt sydämestään puhdas tai että "uskoo" ihan oikein eikä epäile yhtään.
Kymmenen käskyä ovat vain osa tätä Israelin lakikokelmaa, ei edes ymärrettävä ilman muuta lakia. Muista pyhittää sabatti- miten? - Pikakirjoittaja
muualta kirjoitti:
on ne "miljoona käskyä", siellä yhtensä 613 käskyä ja kieltoa ja kaikki ilmoitetaan JHWH:n antamiksi ja määräämiksi.Kristityt oman uuden ja jo hyvin erilaisen uskontonsa innoittamina eivät ymmärrä että muinaisen lähi-idän uskonnot, Israelin uskonto mukaan luettuna, olivat tekojen uskontoja, Jumalaa /jumalia kunnioitettiin elämällä tietyllä hänen / heidän määrämällään tavalla. Näin Israelinkin uskonnossa: teot eivät ole pahoja,tai ulkokultaisuutta, päinvastoin, vain niillä voi palvella Jumalaa, ei ilmoittamalla että on nyt sydämestään puhdas tai että "uskoo" ihan oikein eikä epäile yhtään.
Kymmenen käskyä ovat vain osa tätä Israelin lakikokelmaa, ei edes ymärrettävä ilman muuta lakia. Muista pyhittää sabatti- miten?ne >>miljoona säädöstä>> kai pahoja ole.En kuitenkaan pidä sapatin merkitystä siinä,että tekisin >>erityisiä tekoja>>,joita en muulloin tee tai jätäisin tekemättä.Vaellanhan Herran omana joka päivä.
Kunnioitankin sapattia MYÖNTÄMÄLLÄ,että JUMALA ON RAKKAUDESSAAN ANTANUT SAPATIN,JA PYHITTÄÄ SEN LÄSNÄOLOLLAAN.Muista pyhittää lepopäivä tulee siinä,että ei >>haraa vastaan>> ja kiellä sitä.
Yleensä varaan aikaa tutkia Sanaa,mietiskelen ja rukoilen,mutta en pakosta.Voin jättää turhat >>huhkimiset töitten parissa>> hieman vähemmälle,ja keskittyä kuuntelemaan,mitä Jumala haluaa sanoa.Voi viettää sapattia myös ihan missä vain,ulkona,kotona,kunhan ymmrtää Jumalan läsnäolon sapatin kauneudessa.Vaikea tätä on sanoa sellaiselle,joka ei ole omakseen vielä sapattia mieltänyt.
Anna Jumalan kertoa,mitä Hän tahtoi sanoa,kun teki sapatin.Käärme tahtoo sanoa tosin ihmisille sapatistakin:Onko Jumala tosiaan tehnyt sapatin kautta aikojen tarkoittamakseen lepopäiväksi.Vastaus on selvä:On!
En kysele siinäkään,kun Jumala kieltää Jumalankuvan tekemisen.Se on minulle selvää,enkä siedä Jeesus-kuvia,enkä muitakaan enkeli-ja Jumala-maalauksia,taivaan joukkojen maalailuja.
Täällähän sitäkään käskyä ei kunnioiteta,vaan kirkkojen seiniä koristavat kauheat epäjumalankuvat.Siksi kai sapattikäskykin vaipui unholaan,tehtiin jumalankuva sunnuntaista,ja kaikesta muusta,maallisesta.
>>Minä olen Herra,sinun Jumalasi.>>
>>Älä pidä muita Jumalia.>>
Jumalaa ei kunnioiteta,ja käskyt ovat maahanpoljetut.
- pedon merkki
tähän yhteyteen. Jos pyhittää sunnuntain, niin palveleeko silloin "petoa"?
Voiko kristikansa olla eri kirkkojen ja muiden suhteen olla niin väärässä? Eikö saman käskyn myötä ole tehtävä prikulleen kuusi päivää työtä, ekä lintsata sunnuntaina?- Pikakirjoittaja
Myös sunnuntai on yksi hyvä kysymys.
Roomalaiskatolisen kirkon oppien perässä juoksemisella voi olla arvaamattomia seurauksia.Valta,raha,kunnia,viis Jumalasta.Mikä on ihmisten maailmaan ja tämän hirviömäiseksi menneen planeetan pyörittämiseen mukavinta,ei ole Jumalasta.
Ei tätä voi aivan lyhyesti käsitellä,mutta Ilmestyskirjasta voi lukea paljon tietoa,kun kuuntelee Pyhän Hengen puhetta,eikä muita ihmisiä.
Saatana on oikein mielissään kaikesta,ja näköjään on tehnyt kovasti työtä,kun ei kukaan juuri kunnioita enää mitään,edes Jumalaa!
Kirkko määräilee mitä ihmiset saavat uskoa,eikä ihmisillä ole voimaa muutokseen,eikä halua.He menettävät tosi paljon jo täällä maan päällä,puhumattakaan iankaikkisuudesta.Ainakin kannattaa pysähtyä tosissaan miettimään,jos asia mietityttää.Siinä on silloin Jumala puhumassa,kannattaa kuunnella häntä. - pedon merkki
ja vastaavasti sapatti on Jumalan merkki.
Sunnuntai on ollut pedon merkkinä vuodesta 321 lähtien, eli siitä alkaen kun se on ollut katolisen vallan tunnusmerkki, eli alusta asti.
Tuomioiden julistaminen on eri asia, kuin merkin aikaansaaminen keskiajoista lähtien mutta merkki säilyy muuttumattomana ajan loppuun asti. - Pikakirjoittaja
pedon merkki kirjoitti:
ja vastaavasti sapatti on Jumalan merkki.
Sunnuntai on ollut pedon merkkinä vuodesta 321 lähtien, eli siitä alkaen kun se on ollut katolisen vallan tunnusmerkki, eli alusta asti.
Tuomioiden julistaminen on eri asia, kuin merkin aikaansaaminen keskiajoista lähtien mutta merkki säilyy muuttumattomana ajan loppuun asti.löytyy.>>Ota vaari lepopäivästä,niin että sen pyhität,niinkuin Herra,sinun Jumalasi,on sinua käskenyt.
Kuusi päivää tee työtä ja toimita kaikki askareesi;
mutta seitsemäs päivä on Herran,sinun Jumalasi,sapatti;
silloin älä mitään askaretta toimita,älä sinä,älköönkä sinun tyttäresi tai poikasi,sinun palvelijasi tai palvelijattaresi,sinun härkäsi,aasisi tai muu juhtasi älköönkä muukalaisesi,joka sinun porteissasi on,että palvelijasi ja palvelijattaresi saisivat levätä niinkuin sinäkin.
Ja muista,että olit itse orjana Egyptin maassa ja että Herra,sinun Jumalasi,vei sinut sieltä pois väkevällä kädellä ja ojennetulla käsivarrella.
Sentähden Herra,sinun Jumalasi,käski sinun viettää lepopäivän.>>>>5.Moos.5:12-15
Kuin israelilaiset pääsivät pois Egyptin orjuudesta,olemme myös mekin,uudestisyntyneet Jeesuksen omat,päässeet maailman orjuudesta.
Kymmenen käskyä on sydämissämme itsestäänselvänä lakina,joka on Jumalan sanelema.Koska sapatti annettiin ikuisena merkkinä israelilaisten ja Jumalan välille,on se meille,>>hengellisille israelin kansalaisille>>,ikuinen säädös samoin.
>>Ja pitäköön israelilaiset sapatin,niin että he viettävät sapattia IKUISENA LIITTONA.Se on oleva IKUINEN MERKKI MINUN JA ISRAELILAISTEN VÄLILLÄ,SILLÄ KUUTENA PÄIVÄNÄ HERRA TEKI TAIVAAN JA MAAN,MUTTA SEITSEMÄNTENÄ PÄIVÄNÄ HÄN LEPÄSI JA HENGÄHTI.>>>> 2.Moos.31:16,17
Meidän Taivaallinen Isämme,joka ei väsy,eikä näänny,hengähti!Kun Hän rakkaudessaan kehoittaa meitä hetkeksi viivähtämään hänen yliluonnollisessa,hoitavassa ja rakastavassa läsnäolossaan,eikö se ole meille kuolevaisille,heikoille ihmisille,todella armoa?
Erityinen siunauksen päivä!Sehän on ihanaa!Vaikka muinakin päivinä Jumala on kanssamme,Hän siunaa sen,joka kunnioittaa hänen aivoituksiaan,eikä riitele tekijäänsä vastaan esim.tekemällä viikon ensimmäisestä päivästä muka pyhän!
Ihmiset ovat >>pilkun>> tarkkoja keskenään ja toinen toisilleen,mutta Jumalan kohdalla alkaa lipsuilu!
>>Niinkuin uudet taivaat ja uusi maa,jotka minä teen,pysyvät minun kasvojeni edessä,sanoo Herra,niin pysyy teidän siemenenne ja teidän nimenne.Joka kuukausi uudenkuun päivänä ja joka viikko sapattina tulee kaikki liha kumartaen rukoilemaan minua,sanoo Herra.>>>>Jes.66:22,23
-----------
>>Ja Hän meni alas Kapernaumiin,Galilean kaupunkiin,ja opetti kansaa sapattina.>>>> Luuk.4:31
Jeesuskin piti sapatin!
>>Ja Hän sanoi heille:>>Sapatti on asetettu IHMISTÄ VARTEN EIKÄ IHMINEN SAPATTIA VARTEN.NIIN IHMISEN POIKA ON SIIS SAPATINKIN HERRA.>>>> Mark.2:27,28
Sapatti on IHMISTÄ VARTEN,SIUNAUKSEKSI IHMISELLE.Se ei siis ole enää,kuin oli muinoin,>>miljoona kieltoa>> mitä saa ja ei saa tehdä.Ei Jeesus kehoittanut hylkäämään sapattia,vaan korosti hyviä tekoja.Sapattina saa myös kuunnella Jeesusta aivan erityisen siunauksen saattelemana.Jokainen,joka ei usko tätä,voi kokeilla!
Jos sapattina nöyrtyy ottamaan sen Herran asettamana pyhäpäivänä,kiittää siitä ja sen tuomasta siunauksesta,saa myös siunauksen.Sydän kyllä tietää,mitä on pitää sapatti.Ei siihen >>ohjelistaa>> kukaan voi toiselle väsätä.
Meille,jotka olemme >>saaneet levon teoistamme>>,ei tarkoita että katsoisimme halveksuen sapatin käskyä.Sehän on tulevan,taivaan autuudenkin esimakua täällä.Luomisen muistopäivä,uuden taivaan ja maan kuvajainen!
Koko uskon elämä saa uudistua sapatin levossa; sekä tuottaa paljon enemmän hedelmää,kuin jos ei pidä mitään päivää tai pitää sen,mitä kirkko esim.opettaa.Kuuliaisuus Jumalaa kohtaan antaa jotain,josta moni maksaisi mitä vain,mutta ei pysty saamaan.Kuuliaisuutta on tehdä Taivaallisen Isän mielen mukaan tässäkin asiassa.
- uteljas
//////Jeesus antoi luvan TEHDÄ LAUPEUDEN TEKOJA SAPATTINA,TEHDÄ HYVÄÄ,ESIM.PARANTAA TAI AUTTAA MUUTEN.Hän ei tarkoittanut että emme enää kunnioittaisi käskyä,joka sanoo selkeästi:Muista pyhittää lepopäivä.//////
Väitätkö että muina päivinä kuin Sapattina sai tehdä vähän pahaakin?
Jos taas et, niin sitten Sapatti ei eroa siinä asiassa muista päivistä.- Pikakirjoittaja
Jos vähänkin olisit vaivautunut lueskelemaan ajatuksella mitä kirjoitin aikaisemmissa viestiketjun otsikoissa,olisit jättänyt kysymättä koko asian.
Se,joka kunnioittaa sapattia niin paljon,että pyhittää sen,kunnioittaa myös Jumalaa ja ihmisiä enemmän kuin ne,joita ei kiinnosta sapatti kuin rienamielessä,jos sittenkään.
Sanoinhan,että Jumala siunaa ja antaa voimaa vaeltaa pyhitystietä aina muulloinkin,kuin sapattina heille,jotka ovat >>pukeneet Kristuksen ylleen>>tässäkin asiassa.Jeesus nimitäin piti sapatin,ja jos Jeesus vaikuttaa elämässä,toki vaeltaa hänessä tässäkin asiassa.
Ihmettelenkin,miksi tämä pitää muka väen vängällä vääntää kuin olisin lakihenkinen >>galatalainen>>,(kuten joku taisi mainita),vaikka olen miljoona kertaa sanonut,ettei se ole pelastuskysymys,vaan kunnia ja ilo,että saa pitää sapatin,siitä saa myös siunauksen elämäänsä.
Paljon menettävät he,jotka antavat sapatin orjuuttaa pitämällä sen >>pakkona>>,samoin he,joita sapatti orjuuttaa niin paljon,etteivät he uskalla pitää sitä ollenkaan,tai pitävät muka joka päivä.(!!)Aivan turhaa höpinää...
Jos sinun pitää kysellä,miksi sapatti on erilainen kuin muut päivät,palaa luomistyön alkuun Raamatussa,ja lue,mitä Herra teki,kun oli luonut kaiken:Hän lepäsi,ja pyhitti viikon seitsemännen päivän,antaen meillekin esimerkin,kuinka keräämme voimia alkavaan viikkoon.
Jos Jumala kerran sen näin päätti,en aio kiusata Herraani,vaan otan vastaan sen siunauksen,minkä Hän antaa niille,jotka häntä rakastavat tässäkin asiassa.Miksi haluaisin huonoa valita,kun saan satakertaa enemmän siunausta KUNNIOITTAMALLA HERRAA?
Jeesuksen aikoina ei saanut parantaa sapattina,sitä tarkoitin myös.Hän antoi luvan tehdä hyvää,kuten parantaa.Muulloinhan se oli itsestään selvää,ja selvää se on ollut minullekin.Muista en tiedä.
Miksi suosittelisin teille sapattia,ellen tietäisi sen siunaavaa vaikutusta?Hyväähän vain yritän teille tuoda,mutta ei pakkosapattia,se ei ole sapatin merkitys.Henki on se,joka tekee eläväksi,ei liha mitään hyödytä,tässäkin!
Paavalikaan ei tarkoittanut että sapatti on jätettävä,vaan juuri sitä,ettei se lain tekona ja miljoonina säädöksinä,ilman Jumalan Henkeä ihmisessä,auta mitään.Paavalin kirjeet eivät ole kaikkien ymmärrettävissä helpolla.Aion tästä >>paasata>> vielä kunhan ehdin. - kaskun et?
Jos vähänkin olisit vaivautunut lueskelemaan ajatuksella mitä kirjoitin aikaisemmissa viestiketjun otsikoissa,olisit jättänyt kysymättä koko asian.
Se,joka kunnioittaa sapattia niin paljon,että pyhittää sen,kunnioittaa myös Jumalaa ja ihmisiä enemmän kuin ne,joita ei kiinnosta sapatti kuin rienamielessä,jos sittenkään.
Sanoinhan,että Jumala siunaa ja antaa voimaa vaeltaa pyhitystietä aina muulloinkin,kuin sapattina heille,jotka ovat >>pukeneet Kristuksen ylleen>>tässäkin asiassa.Jeesus nimitäin piti sapatin,ja jos Jeesus vaikuttaa elämässä,toki vaeltaa hänessä tässäkin asiassa.
Ihmettelenkin,miksi tämä pitää muka väen vängällä vääntää kuin olisin lakihenkinen >>galatalainen>>,(kuten joku taisi mainita),vaikka olen miljoona kertaa sanonut,ettei se ole pelastuskysymys,vaan kunnia ja ilo,että saa pitää sapatin,siitä saa myös siunauksen elämäänsä.
Paljon menettävät he,jotka antavat sapatin orjuuttaa pitämällä sen >>pakkona>>,samoin he,joita sapatti orjuuttaa niin paljon,etteivät he uskalla pitää sitä ollenkaan,tai pitävät muka joka päivä.(!!)Aivan turhaa höpinää...
Jos sinun pitää kysellä,miksi sapatti on erilainen kuin muut päivät,palaa luomistyön alkuun Raamatussa,ja lue,mitä Herra teki,kun oli luonut kaiken:Hän lepäsi,ja pyhitti viikon seitsemännen päivän,antaen meillekin esimerkin,kuinka keräämme voimia alkavaan viikkoon.
Jos Jumala kerran sen näin päätti,en aio kiusata Herraani,vaan otan vastaan sen siunauksen,minkä Hän antaa niille,jotka häntä rakastavat tässäkin asiassa.Miksi haluaisin huonoa valita,kun saan satakertaa enemmän siunausta KUNNIOITTAMALLA HERRAA?
Jeesuksen aikoina ei saanut parantaa sapattina,sitä tarkoitin myös.Hän antoi luvan tehdä hyvää,kuten parantaa.Muulloinhan se oli itsestään selvää,ja selvää se on ollut minullekin.Muista en tiedä.
Miksi suosittelisin teille sapattia,ellen tietäisi sen siunaavaa vaikutusta?Hyväähän vain yritän teille tuoda,mutta ei pakkosapattia,se ei ole sapatin merkitys.Henki on se,joka tekee eläväksi,ei liha mitään hyödytä,tässäkin!
Paavalikaan ei tarkoittanut että sapatti on jätettävä,vaan juuri sitä,ettei se lain tekona ja miljoonina säädöksinä,ilman Jumalan Henkeä ihmisessä,auta mitään.Paavalin kirjeet eivät ole kaikkien ymmärrettävissä helpolla.Aion tästä >>paasata>> vielä kunhan ehdin.Kaskun et vastannut viestiin!
Kuka sitten pyhittää sapatin?
Syntinenkö? Haggai:
2:12 Katso, mies kantaa pyhää lihaa vaatteensa liepeessä ja koskettaa liepeellänsä leipää tai keittoa, viiniä, öljyä tai muuta ruokaa, mitä hyvänsä; tuleeko se siitä pyhäksi?" Niin papit vastasivat ja sanoivat: "Ei." 2:13 Ja Haggai sanoi: "Jos joku, joka on kuolleesta saastunut, koskettaa jotakin näistä, tuleeko se saastaiseksi?" Niin papit vastasivat: "Tulee saastaiseksi."
Miten saastainen ihminen millään toimin voi mitään pyhittää? - Pikakirjoittaja
kaskun et? kirjoitti:
Kaskun et vastannut viestiin!
Syntinenkö? Haggai:
2:12 Katso, mies kantaa pyhää lihaa vaatteensa liepeessä ja koskettaa liepeellänsä leipää tai keittoa, viiniä, öljyä tai muuta ruokaa, mitä hyvänsä; tuleeko se siitä pyhäksi?" Niin papit vastasivat ja sanoivat: "Ei." 2:13 Ja Haggai sanoi: "Jos joku, joka on kuolleesta saastunut, koskettaa jotakin näistä, tuleeko se saastaiseksi?" Niin papit vastasivat: "Tulee saastaiseksi."
Miten saastainen ihminen millään toimin voi mitään pyhittää?Kun ihmisen tahto alistuu Jumalan tahdon mukaiseen elämään,hän elää Herrassa.Ymmärrätkö?Jeesus ihmisessä saa kaiken uudeksi.Et voi tehdä mitään ilman Herraa,muuten teet vain lain tekoja.Ellette synny uudesti ylhäältä,ette voi päästä taivasten valtakuntaan.
Jos et ole tätä vielä ymmärtänyt,et voi aloittaa viettämällä sapattia,tai olla viettämättä.Herra voi pelastaa sinut yksinomaan siinä,että uskot häntä,ja otat vastaan sen,mitä Hän sinulle on kertonut.
Evankeliumin ilosanoman,josta alat vasta ymmärtää myös mitä on >>muista pyhittää lepopäivä.>>
>>Sillä ilman minua te ette voi MITÄÄN TEHDÄ>>. - muualta
kaskun et? kirjoitti:
Syntinenkö? Haggai:
Miten saastainen ihminen millään toimin voi mitään pyhittää?vaan joutuu rituaalisen saastaisuuden tilaan jos on koskenut johonkin jonka laki määritti rituaalisesti epäpuhtaaksi.Kunnes ihminen puhdistautui hän saastutti kosketuksellaan sen jälkeen myös muita, sekä esineitä että ihmisiä.
- totta,
kaskun et? kirjoitti:
Syntinenkö? Haggai:
Miten saastainen ihminen millään toimin voi mitään pyhittää?Vain Jumala voi pyhittää, ei ihminen.
- muualta
totta, kirjoitti:
Vain Jumala voi pyhittää, ei ihminen.
olkaa pyhät sillä minä olen JHWH teidän Jumalanne" miten: " Pitäkää kaikki minun lakini ja noudattakaa niitä." 3.Moos.20: 7-8.
Israelin lait ovat myös sen pyhyyslait.
- nyt sen huomaan!
Pikakirjoittaja on ajanhermoilla.
Unohdettu on lepopäiväkäsky tai kumottu kuinka vaan. - g-hui.-o
"Sapatti" sanan merkitys on alunperin väärin ymmärretty ja ilmeisesti monella tavalla tulkittu.
Sapatilla muistaakseni on alunperin tarkoitettu "rukous hetkeä" ja sellainen periaatteessa voi olla joka päivä tai useasti päivässä.
Eli ymmärtääkseni sapatilla ja sunnuntailla, lepopäivällä, vapaa päivänllä, kirkko päivällä jne ei ole mitään tekemistä keskenään muuten kuin että sapatti ilmaisua on rikollinen kristinusko käyttänyt ihmisiä kirkkoon pakottavana ilmaisuna mm. katsomaan kun omia uskovaisia, pikku lapsiakin tapetaan noitina noitarovioilla Jumalan, Jeesuksen ja Pyhän Hengen Nimeen Heitä ja Lakia pilkaten herra Luder/Lutheria epäjumalana jumaloimiseen:
Tätä, Lain ensimmäistä käskyä ei raamattu tunne tässä muodossa joten epäjumala on epäjumala vaikka sitä Jumalan ja Jeesuksen Nimessä Heitä pilkaten jumaloidaan!!!
herra Luder/Lutherin katekismus; epäjumalan ensimmäinen käsky:
"Minä olen Herra, sinun Jumalasi. Sinulla ei saa olla muita jumalia."
HUOMAA, tuossa herra Luther tekee itse itsestään herra (epä)jumalan.
"Minä olen Herra," = herra Luther jota pitää jumaloida
"sinun Jumalasi" = sinulle itse itsensä herra epäjumalaksi nimitys!!!!
"Sinulla ei saa olla muita jumalia" = siis herra epäjumalan käskystä et saa palvella Jumalaa ja Jeesusta!
herra epäjumalan antama käsky:
Luder/Lutherin kirje 1.8.1521
"Ole syntinen ja tee syntiä rohkeasti, mutta usko vielä rohkeammin. Synti ei erota meitä Hänestä, vaikka sortuisimme haureuteen tai murhaan tuhansia ja tuhansia kertoja päivässä." - eri käsitteet
g-hui.-o, "Sapatilla muistaakseni on alunperin tarkoitettu "rukous hetkeä" ja sellainen periaatteessa voi olla joka päivä tai useasti päivässä."
En ole kuulutkaan moisesta, että rukoushetki olisi sapatti.
Rukous on silta luokse Jumalan.
Sapatin on Jumala antanut ihmistä varten.- jhu.,kj,.po
Papit rikkoo eniten omaa sapitin sääntöä ja ottavat siitä palkan!!!
Joka tapauksessa sapatti sanan merkitys EI SAA OLLA RISTIRIIDASSA JUMALAN JA JEESUKSEN LAIN SUHTEEN. Jos niin on, niin sen merkitys on rikollisen kristinuskon herrojen vitsaus!!!
6:9 Niin Jeesus sanoi heille: "Minä kysyn teiltä: kumpi on luvallista sapattina: hyvääkö tehdä, vai tehdä pahaa, pelastaako henki, vai hukuttaa?"
13:15 Mutta Herra vastasi hänelle ja sanoi: "Te ulkokullatut, eikö jokainen teistä sapattina päästä härkäänsä tai aasiansa seimestä ja vie sitä juomaan?
Matteuksen evankeliumi:
12:1 ...................>
12:11 Niin hän sanoi heille: "Kuka teistä on se mies, joka ei, jos hänen ainoa lampaansa putoaa sapattina kuoppaan, tartu siihen ja nosta sitä ylös?
12:12 Kuinka paljon suurempiarvoinen onkaan ihminen kuin lammas! Sentähden on lupa tehdä sapattina hyvää."
24:20 Mutta rukoilkaa, ettei teidän pakonne tapahtuisi talvella eikä sapattina.
28:1 Ja kun sapatti oli päättynyt ja viikon ensimmäisen päivän aamu koitti, tulivat Maria Magdaleena ja se toinen Maria katsomaan hautaa.
Markuksen evankeliumi:
1:21 ...........................>
2:27 Ja hän sanoi heille: "Sapatti on asetettu ihmistä varten eikä ihminen sapattia varten.
3:2 Ja voidakseen nostaa syytteen häntä vastaan he pitivät häntä silmällä, parantaisiko hän miehen sapattina.
3:4 Ja hän sanoi heille: "Kumpiko on luvallista sapattina: hyvääkö tehdä vai pahaa, pelastaako henki vai tappaa se?" Mutta he olivat vaiti.
6:2 Ja kun tuli sapatti, rupesi hän opettamaan synagoogassa; ja häntä kuullessaan monet hämmästyivät ja sanoivat: "Mistä tällä on kaikki tämä, ja mikä on se viisaus, joka on hänelle annettu? Ja mitä senkaltaiset voimalliset teot, jotka tapahtuvat hänen kättensä kautta?
16:1 Ja kun sapatti oli ohi, ostivat Maria Magdaleena ja Maria, Jaakobin äiti, ja Salome hyvänhajuisia yrttejä mennäkseen voitelemaan häntä.
Luukkaan evankeliumi:
4:31 Ja hän meni alas Kapernaumiin, Galilean kaupunkiin, ja opetti kansaa sapattina.
6:1 Niin tapahtui eräänä sapattina, että hän kulki viljavainioiden halki, ja hänen opetuslapsensa katkoivat tähkäpäitä, hiersivät niitä käsissään ja söivät.
6:2 Silloin muutamat fariseuksista sanoivat: "Miksi teette, mitä ei ole lupa tehdä sapattina?"
6:6 Ja toisena sapattina hän meni synagoogaan ja opetti; ja siellä oli mies, jonka oikea käsi oli kuivettunut.
6:7 Ja keksiäkseen jotakin, mistä häntä syyttäisivät, kirjanoppineet ja fariseukset pitivät häntä silmällä, parantaisiko hän sapattina.
6:9 Niin Jeesus sanoi heille: "Minä kysyn teiltä: kumpi on luvallista sapattina: hyvääkö tehdä, vai tehdä pahaa, pelastaako henki, vai hukuttaa?"
13:10 Ja hän oli opettamassa eräässä synagoogassa sapattina.
13:14 Mutta synagoogan esimies, joka närkästyi siitä, että Jeesus paransi sapattina, rupesi puhumaan ja sanoi kansalle: "Kuusi päivää on, joina tulee työtä tehdä; tulkaa siis niinä päivinä parannuttamaan itseänne, älkääkä sapatinpäivänä."
13:15 Mutta Herra vastasi hänelle ja sanoi: "Te ulkokullatut, eikö jokainen teistä sapattina päästä härkäänsä tai aasiansa seimestä ja vie sitä juomaan?
14:1 Ja kun hän sapattina tuli erään fariseusten johtomiehen taloon aterialle, pitivät he häntä silmällä.
14:3 Niin Jeesus rupesi puhumaan lainoppineille ja fariseuksille ja sanoi: "Onko luvallista parantaa sapattina, vai eikö?" Mutta he olivat vaiti.
23:54 Ja silloin oli valmistuspäivä, ja sapatti oli alkamaisillaan.
Johanneksen evankeliumi:
5:9 Ja mies tuli kohta terveeksi ja otti vuoteensa ja kävi. Mutta se päivä oli sapatti.
5:10 Sentähden juutalaiset sanoivat parannetulle: "Nyt on sapatti, eikä sinun ole lupa kantaa vuodetta."
5:16 Ja sentähden juutalaiset vainosivat Jeesusta, koska hän semmoista teki sapattina.
5:18 Sentähden juutalaiset vielä enemmän tavoittelivat häntä tappaaksensa, kun hän ei ainoastaan kumonnut sapattia, vaan myös sanoi Jumalaa Isäksensä, tehden itsensä Jumalan vertaiseksi.
7:22 Mooses antoi teille ympärileikkauksen - ei niin, että se olisi Moosekselta, vaan se on isiltä - ja sapattinakin te ympärileikkaatte ihmisen.
7:23 Sentähden: jos ihminen saa ympärileikkauksen sapattina, ettei Mooseksen lakia rikottaisi, miksi te olette vihoissanne minulle siitä, että minä tein koko ihmisen terveeksi sapattina?
9:14 Ja se päivä, jona Jeesus teki tahtaan ja avasi hänen silmänsä, oli sapatti.
9:16 Niin muutamat fariseuksista sanoivat: "Se mies ei ole Jumalasta, koska hän ei pidä sapattia." Toiset sanoivat: "Kuinka voi syntinen ihminen tehdä senkaltaisia tunnustekoja?" Ja he olivat keskenänsä eri mieltä.
- niinpä..
jhu.,kj,.po sanot, että
""Papit rikkoo eniten omaa sapitin sääntöä ja ottavat siitä palkan!!!"".
Oikeassa olet. Ovat papit suurempia rikkureita, kun ovat tehneet oman sapatin "sunnuntain" ja säädöksensä Herran sapatin sijaan.
En kutenkaan ymmärrä, että miksi ei Herran sapattina tehdystä työstä saisi ottaa palkkaa. Miksi ihmisten, joiden pitää tehdä työtä sairaalassa, vanhainkodissa, lastenkodeissa, palokunnassa, poliiseissa saisi ottaa palkkaa sapatin työstä? Pitäisikö sapattina lypsetyt maidotkin antaa ilmaiseksi, vai, mitä ajat takaa?
Ymmärrän, jos me kaikki ihmiset vuorottelisimme sapatisin kyseissä laitoksissa vapaaehtoisina, niin sehän voisi silloin olla palkatonta Herran työtä, mutta jos ei ihmiset halua jakaa panostaan, niin on se oikeus ja kohtuus maksaa heille palkkaa sapattina tehdystä työstä, samoin kun papille myös sapatin työstä, vaikka he tekevätkin työtä Herralle, kuten sairaanhoitajat...
Voisi olla jokaisessa kylässä ja kaupungissa vuorottelulista sapattina tehtävälle Herran työlle, niin ei tarvitsisi maksaa siitä palkkaa.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p455120Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?
Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?1161618Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä
Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella151429Räppäri kuoli vankilassa
Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "481339- 131163
81-vuotias Frederik avoimena - Ei omasta mielestä kelpaa tästä syystä realityihin: "Veemäinen..."
Junttidiscon kuninkaana tunnettu Frederik, 81, on esiintymislavoilla suvereeni tekijä. Mies on viihdyttänyt ympäri Suome171037Kulukusuunnat
Eikö kuhmolaiset iha oikiasti tiiä kumpi o vasen ja kumpi oikia? Tuolla ku liikennemerkissä näkyy nuolet ylös ja alas, v41030Muusikko yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan
Karu epäily: Muusikko, 32, yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan Oulussa. IS:n selvityksen perusteella miestä ei ole syy76989Tynkä Eläintarha ei ole enää visiitin väärti
Ähtärin MesiZoo on vajonnut alas. Näytillä olevien eläinten määrä on romahtanut lähemmäs -40%. Paikat ovat päässeet pah59805Junan alle
Kuka päätti tai yritti päättää päivänsä jäämällä junan alle ja aiheutti sen takia veturikuskille ja muille traumat..?27783