reseptin uusiminen

girlieeee

olen lukenut että pilleri reseptin voi uusia terveyskeskukseen viemällä mutta entä kun olen saanut reseptin yksityiseltä, ja nyt ei olisi varaa yksityiseen. eikä tutkimusta tarvita, minulle tehtiin se vuosi sitten.

10

363

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • että uusitaan

tk:ssa tai sitten ei, se on ihan siitä omalääkäristäsi kiinni. Soita ja kysy.

• kannattaa vaan kysyä

No kannattaa vaan soittaa sinne terveyskeskukseen ja sieltä kysäistä. En usko, että antavat reseptiä ilman tutkimusta (ei kai sitä uusitakaan ilman tutkimusta missään, vai?), mutta ei kai se maksa kuin jonkun tietyn palvelumaksun verran siellä terveyskeskuksessa eli tuskin se on rahasta kiinni. Itse käyn kyllä tutkimuksissa vuosittain aina samalla kun käyn sen reseptin tutkimassa.

• täysinkin

Riippuu ihan terveyskeskuksesta. Jos et ole siellä aiemmin asioinut, vaan hoitanut asiasi muualla, voi käynti olla pakollinen, vaikka et reseptin uusimista kummempaa tarvitsisi.

Ei paikkakunnallasi ehkäisyneuvolaa tai äitiys-/perhesuunnitteluneuvolaa ole? Niissä asioisit ilmaiseksi.

• käyntejä.

Ei reseptejä voi uusia missään neuvolassa, vaan se pitää tietääkseni uusia terveyskeskuksen puolella, jossa sen uusii lääkäri.

Käynti lääkärissä ei ole pakollinen, itse en koskaan reseptin uusimisen yhteydessä ole lekurilla käynyt, vaan 3:n vuoden välein papassa ja silloinkin neuvolan puolella.

Jos taas haluaa perusteellisen gyne-tutkimuksen, niin silloin ei neuvolasta ole mitään apua. Tekevät siellä korkeintaan papa-kokeen ja ei muuta.

Yksityinen gyne voi kirjoittaa reseptin, ja kun se on nostettu tyhjäksi, niin saman lääkärin ei ole pakko uusia reseptiä, vaan sen voi viedä terveyskeskukseen, jossa sen uusii joku muu lääkäri.
        Pienillä paikkakunnilla ei edes ole ns. omalääkäriä, mulle ainakin täysin vieras käsite.

• ainakin
        käyntejä. kirjoitti:

Ei reseptejä voi uusia missään neuvolassa, vaan se pitää tietääkseni uusia terveyskeskuksen puolella, jossa sen uusii lääkäri.

Käynti lääkärissä ei ole pakollinen, itse en koskaan reseptin uusimisen yhteydessä ole lekurilla käynyt, vaan 3:n vuoden välein papassa ja silloinkin neuvolan puolella.

Jos taas haluaa perusteellisen gyne-tutkimuksen, niin silloin ei neuvolasta ole mitään apua. Tekevät siellä korkeintaan papa-kokeen ja ei muuta.

Yksityinen gyne voi kirjoittaa reseptin, ja kun se on nostettu tyhjäksi, niin saman lääkärin ei ole pakko uusia reseptiä, vaan sen voi viedä terveyskeskukseen, jossa sen uusii joku muu lääkäri.
        Pienillä paikkakunnilla ei edes ole ns. omalääkäriä, mulle ainakin täysin vieras käsite.

Nyt puhuit kyllä väärää tietoa.
        Reseptin voi uusia neuvolassa. Ja siellä se mielestäni kannattaa uusia, sillä se on ihan ilmaista! Lisäksi sanoit, että neuvolassa ei tehdä tutkimuksia, muuta kuin korkeintaan papa. Taas puhuit väärää tietoa. Tehdään sisätutkimuksiakin neuvolassa. Se, mitä tarkoitat perusteellisilla gynegologin tutkimuksilla, on epäselvää. Ei pillereiden saamiseen tarvita kauhean perusteellisia tutkimuksia. Itse olen asioinut aina pilleriasioissa neuvolassa.
        Ja lisäksi vielä eiköhän sinnullakin se omalääkäri ole siellä lähimmässä terveyskeskuksessa.

• ainakaan..
        ainakin kirjoitti:

Reseptin voi uusia neuvolassa. Ja siellä se mielestäni kannattaa uusia, sillä se on ihan ilmaista! Lisäksi sanoit, että neuvolassa ei tehdä tutkimuksia, muuta kuin korkeintaan papa. Taas puhuit väärää tietoa. Tehdään sisätutkimuksiakin neuvolassa. Se, mitä tarkoitat perusteellisilla gynegologin tutkimuksilla, on epäselvää. Ei pillereiden saamiseen tarvita kauhean perusteellisia tutkimuksia. Itse olen asioinut aina pilleriasioissa neuvolassa.
        Ja lisäksi vielä eiköhän sinnullakin se omalääkäri ole siellä lähimmässä terveyskeskuksessa.

Täällä ei ainakaan neuvolassa tehdä muuta, kuin otetaan papa, ja jos pillerit hommaa neuvolan kautta, niin vain silloin paikalla on lääkäri joka tekee sisätutkimuksen.
        Ja pilleri-reseptiä ei voi uusia neuvolan puolella,vaan se pitää viedä terveyskeskuksen tiskille, sillä neuvolassa ei ole lääkäreitä, vaan pelkkiä terveydenhoitajia.

Alunperin vaikka olen pillerit neuvolasta hommannut, en sielä sen jälkeen ole asioinut kuin papassa, sillä reseptin uusimisen yhteydessä ei tarvi käydä missään tutkimuksissa.

Eli ei ole väärää tietoa, 10 vuotta olen pillereitä syönyt.

Ei mulla mitään omalääkäriä kyllä ole, en ole edelleenkään sellaisesta edes kuullut. Täällä ainakin lääkärit vaihtuu vähän väliä, ja jos aikaa haluat lekurille, niin vastaanotolla on kuka milloinkin, ja viikonloppupäivystys on 60 kilometrin päässä.

• maksa...
        ainakin kirjoitti:

Niin ja ei se reseptin uusiminen maksa mitään kun sen vie terveyskeskuksen tiskille. Se on ilmaista.

• varmaankin
        ainakaan.. kirjoitti:

Täällä ei ainakaan neuvolassa tehdä muuta, kuin otetaan papa, ja jos pillerit hommaa neuvolan kautta, niin vain silloin paikalla on lääkäri joka tekee sisätutkimuksen.
        Ja pilleri-reseptiä ei voi uusia neuvolan puolella,vaan se pitää viedä terveyskeskuksen tiskille, sillä neuvolassa ei ole lääkäreitä, vaan pelkkiä terveydenhoitajia.

Alunperin vaikka olen pillerit neuvolasta hommannut, en sielä sen jälkeen ole asioinut kuin papassa, sillä reseptin uusimisen yhteydessä ei tarvi käydä missään tutkimuksissa.

Eli ei ole väärää tietoa, 10 vuotta olen pillereitä syönyt.

Ei mulla mitään omalääkäriä kyllä ole, en ole edelleenkään sellaisesta edes kuullut. Täällä ainakin lääkärit vaihtuu vähän väliä, ja jos aikaa haluat lekurille, niin vastaanotolla on kuka milloinkin, ja viikonloppupäivystys on 60 kilometrin päässä.

oikeassa...? Eli siellä eri käytäntö kuin täällä... Jossain muualla vielä eri käytäntö. Ilmeisesti kunnat ja kaupungit saavat itse päättää miten toimivat näissä asioissa koska vaihtelevat niin paljon.
        Täällä joka toinen vuosi lääkäri tutkii neuvolassa ja kirjoittaa silloin kahden vuoden reseptit. Niistä saa heti mukaan toisen ja toisen voi hakea hoitajalta vuoden päästä, siis neuvolasta. Ikinä ei tarvitse käydä pilleriasioissa muualla kuin neuvolassa.
        En minäkään omalääkäriäni tiedä, mutta itsekin pienellä paikkakunnalla asuneena tiedän että sellainen oli sielläkin vaikka terveyskeskus oli toisessa kunnassa...

• vien...

Vaikka olet saanut reseptin yksityiseltä, voit sen silti viedä uusittavaksi terveyskeskukseen.

Näin ainakin täällä. Yksityinen gyne kirjoitti mulle uuden pillerireseptin, kun vaihdoin Yasminit Cypretyliin, ja kyllä meinaan viedä jatkossakin terveyskeskukseen sen uusittavaksi.

• ei ainakaan

uusittu tk:ssa ilman tutkimusta. Näin ainakin sanottiin puhelimessa kun asiaa tiedustelin. Olisivat uusineet 3kk ilman tutkimusta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa

Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h
      Maailman menoa
      5
      2732
    2. Jos vedetään mutkat suoraksi?

Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar
      Sinkut
      106
      2571
    3. Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan

Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv
      Maailman menoa
      9
      2259
    4. Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia

Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.
      Maailman menoa
      44
      1865
    5. Miten must tuntuu

et sä ajattelet mua just nyt
      Ikävä
      32
      1443
    6. Anteeksipyyntöni

Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska
      Järki ja tunteet
      14
      1433
    7. Kun et vain tajua että

sua lähestytään feikkiprofiililla :D Hanki aivot :D m-n
      Ikävä
      176
      1155
    8. Sydämeni valtiaalle

En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden
      Ikävä
      101
      1144
    9. Persu ajoi autoa

Ajoi lapsen yli https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/597a7468-3d1d-455e-bed2-21c1efc31ac1
      Perussuomalaiset
      20
      1053
    10. Oletko tyytyväinen

Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?
      Ikävä
      81
      938
    Aihe