Tämän palstan pilaavat häirintyneet

sossulit!

Nettipalstalla pääsee sisäinen peto irti

Nettisivujen keskustelupalstat tarjoavat houkuttelevia foorumeita, joissa voi nimimerkin suojissa laukoa mielipiteitään. Mitä alhaisempi on keskustelupalstan julkaisukynnys, sen alempana on kirjoittajan itsekritiikki, näkee tutkija.

Keskustelupalstat palvelevat samaa tarkoitusta kuin humalaisten baaritiskit, VTT:n erikoistutkija Asta Bäck kärjistää.

– Palstoilla on helppoa heitellä kaikenlaista ilmaan. Ei tule niin mietittyä, mitä tuli sanoneeksi.

VTT on ollut mukana sosiaalista mediaa ja verkkoyhteisöjä koskevissa tutkimuksissa.

Kyseessä ei Bäckin mukaan ole pelkästään suomalainen ilmiö. Myös kansainvälisesti on nähtävissä, että nimettömänä esiintyminen alentaa kynnystä osallistua keskustelupalstoille. Itsekritiikin kynnys laskee samalla.

Suomeen on Bäckin mukaan vasta hivuttautumassa maailmalla yleistynyt käytäntö, jossa keskustelijat luovat omia nimimerkkejään ja profiilejaan.

Bäck uskoo, että pysyvien nimimerkkien käyttö parantaa keskustelujen tasoa. Mielipiteet eivät jää yksittäisiksi heitoiksi, vaan kirjoittaja joutuu näkemään enemmän vaivaa mielipiteen esittämisen eteen.

– Pysyvä nimimerkki luo keskustelijalle tiukemman profiilin. Hän esiintyy systemaattisemmin ja lisää uskottavuutta.

Ohjelmistokehittäjät ovat Bäckin mukaan myös oivaltaneet, että alhainen osallistumiskynnys on tuonut ”mitä tulikaan tehdyksi” -tilanteita.

Sähköpostien tarjoavat ovat lisänneet ohjelmiinsa niin sanottuja katumusnappuloita. Ohjelma kysyy, haluaako lähettäjä varmasti lähettää viestin. Sähköposteja on myös mahdollista perua.

Joutuuko tästä
koukkuun?

Suomen Mielenterveysseuran kehittämisjohtaja Liisa Saaristo on miettinyt, mikä saa jotkut ihmiset kirjoittamaan palstoille ajatuksia ja mielipiteitä, joita he eivät normaalisti sanoisi.

– Palstoilla näkee iskuja vyön alle ja epäsolidaarisuutta. Voi nimettömänä esittää loukkauksia.

Keskustelupalstat toimivat psykologin silmissä oman pahan olon purkautumiskanavina.

– Olen miettinyt, että toimiiko kanava lopulta terapeuttisena välineenä. Vai seuraako kirjoittelusta häpeää ja syyllisyyttä.

Omaa sisintä voi kalvaa esimerkiksi kaksoiskäyttäytyminen. Ulospäin kirjoittelija saattaa esiintyy säntillisenä kansalaisena. Virtuaalimaailmassa sama mallikansalainen päästää valloilleen oman pimeän puolensa.

Keskustelukanavat ovat sen verran nuori ilmiö, että kirjoittelun vaikutuksia voi Saariston mielestä vasta arvailla.

– Tuleeko nettikirjoittelusta itseään ylläpitävä toiminto, jonkinlainen koukuttaja ja addiktio. Kirjoittelu ei anna rauhaa, vaan pitää aina päästä kirjoittamaan.

http://www.taloussanomat.fi/tietotekniikka/2009/03/21/n ettipalstalla-paasee-sisainen-peto-irti/20097571/133

Sosialistien mielenterveyden edistämiseen pitää hallituksen suunnata korvamerkittyä rahaa lisää. Ehkä sitten tämä palsta siistiytyy?!

2

79

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • WowWOW

Suomi on vapaa maa, ja se tarkoittaa muun muassa sitä että kuka tahansa voi ottaa oikeuden osoittaa mieltä toisin ajattelevia kohtaan.

Jos toisen ajattelu häiritsee omaa ajattelua, turvaudutaan kahteen toimintaan. Yhtäältä toisen mustamaalaamiseen, leimaamiseen (esim. "syntinen"), naurunalaiseksi tekemiseen, vähättelyyn ("kai sinulla nyt omatkin aivot on"), ja toisaalta omien glorifioimiseen ("rehellinen Suomen kansa") ja niin edelleen.

Syitä ja perusteluja revitään vaikka mistä. Omat perustelut ovat aina oikeita ja järkeviä. Tai korjaus; eivät välttämättä OMAT, vaan ne mitä SINUN AJATTELUA OHJAILEVA TAHO SANOO.

Voitteko väittää vastaan turvautumatta kumpaankaan taktiikkaan?

Onko Suomi vapaa maa?
      Ei ole - jos on uskomista tämän palstan kiihkoileviin kepulaisiin, "sisäisiin petoihin"!

• oivahärkönen

mikä hyvänsä, niin minusta olisi reilua, että jokainen esiintyisi omalla nimellään omine mielipiteineen. Minä olen Oiva Härkönen Vantaan Tikkurilsta.

Ei kenellekään liene jäänyt epäselväksi, että olen keskustalainen. Joskus arvostelen ainakin yksittäisten kepupoliitikkojen mielipiteitä ja joskus koko puolueen virallistakin kantaa. Tuon viimemainitun suhteen ei usein ole tarvinnut vaivautua. Olen yrittänyt selittää puolueen kantaa kykyni mukaan. Eivätkä ne kyvyt ole mielestäni vähäiset. Olen pienen ikäni (olen nyt 70-uotias) seurannut politiikkaa hyvin tarkoin.

Olen myös jossain määrin toiminut aktiivisesti puolueen politiikassa. Olin perustamassa Hakunilaan paikallisosaston. En tiedä vieläkö se toimii. Olin myös joskus Vantaan kaavoituslautkunnassa. Mutta aktiivitoiminnan lopetti pitkäaikaiset tehtävät rakennusviennin tehtävissä ulkomailla; olen näet rakennusinsinööri.

Minusta kuitenkin keskustan alkiolaisperäinen ajatusmaailma on aina viehättänyt. Sen kolme perusiskusanaa ovat valistus, yrittäjyys ja köyhää ei jätetä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"

Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä
      Maailman menoa
      246
      4061
    2. Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen

Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.
      Maailman menoa
      127
      2333
    3. Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä

Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575
      Maailman menoa
      82
      2006
    4. Harmi nainen kun

olet niin elähtäneen näköinen. Miestä et koskaan löydä itelles. j
      Ikävä
      141
      1491
    5. Hotelli kainuu

Mietityttää, hotelli Kainuussa, se, että asiakkaat voivat valita ketä saa olla ja ketä ei, Illan aikana asiakkaina!
      Kuhmo
      39
      958
    6. Seuraavakin hallitus joutuu leikkaamaan

Sitähän tämä hallitus nyt höpöttää, kun itse on ajanut tilanteen katastrofaaliseksi. Orpon hallitus lähti suurin puhein
      Maailman menoa
      129
      958
    7. Mistä kehon osasta

Pidät minussa eniten?
      Ikävä
      77
      939
    8. Ovatko vastasyntyneet vauvat syntisiä?

Se ihmisten keksimä järjetön perisynti, jos ovat!
      Luterilaisuus
      334
      881
    9. Pitäis vaan lopettaa

Sinun kanssa yhteydenpito. Alkaa vaan haluamaan enemmän ja tuskin lopulta mikään kohtaisi. Ja ikävä vaan kasvaa ja lähei
      Ikävä
      8
      857
    10. J. Rinta-Joupilla jättimäinen veropetosvyyhti

Seinäjoen keskustan kiinteismiljonäärit olleet jo pitkään ahtaalla ja liittykö J. Rinta-Jouppikin rintamaan? https://yl
      Seinäjoki
      62
      790
    Aihe