Java Ystävyysluvut

forever-paranoid

Yritin tehdä tälläistä ohjelmaa joka etsii ystävyys lukuja, mutta vastaan tuli aika iso ongelma. Tässä ohjelma niille jotka tahtovat ajaa sen, ja mahdollisesti auttaa... Ongelman huomaa, jos ajaa ohjelman ja tietää mitä ovat ystävyysluvut.

public class YstavyysLuvut {
   public static void main (String[] args) {
      
      int raja=10000;
      int luku1=0;
      int luku2=0;
      int jakaja=0;
      int summa=0;
      int summa2=0;
      boolean ystävyysluvut=false;
      
      do {
         
         luku1 ;
         luku2=0;
         
         do {
            
            luku2 ;
            jakaja=0;
            summa=0;
               
            do {
               
               jakaja ;
               
               if (luku1%jakaja==0) {
                  
                  summa=summa jakaja;
               }
            } while (jakaja

6

564

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • forever-paranoid

      En tahtonut aloittaa uutta keskustelua, joten päätin kysyä tässä että on kenelläkään muulla ollut ongelmia saada laajalle levinnyt RandomMosaicWalk toimimaan? Tässä nyt vaikka kaksi versiota siitäkin. En jaksanut poistaa niistä tekijän turhia kommentteja.

      /**
      * This program opens a window full of randomly colored squares. A "disturbance"
      * moves randomly around in the window, randomly changing the color of each
      * square that it visits. The program runs until the user closes the window.
      */

      public class RandomMosaicWalk {

      static int currentRow; // Row currently containing the disturbance.
      static int currentColumn; // Column currently containing disturbance.

      /**
      * The main program creates the window, fills it with random colors,
      * and then moves the disturbakcs in a random wals around the window
      * as long as the window is open.
      */
      public static void main(String[] args) {
      Mosaic.open(10,20,10,10);
      fillWithRandomColors();
      currentRow = 5; // start at center of window
      currentColumn = 10;
      while (Mosaic.isOpen()) {
      changeToRandomColor(currentRow, currentColumn);
      randomMove();
      Mosaic.delay(20);
      }
      } // end main

      /**
      * Fills the window with randomly colored squares.
      * Precondition: The mosaic window is open.
      * Postcondition: Each square has been set to a random color.
      */
      static void fillWithRandomColors() {
      for (int row=0; row < 10; row ) {
      for (int column=0; column < 20; column ) {
      changeToRandomColor(row, column);
      }
      }
      } // end fillWithRandomColors

      /**
      * Changes one square to a new randomly selected color.
      * Precondition: The specified rowNum and colNum are in the valid range
      * of row and column numbers.
      * Postcondition: The square in the specified row and column has
      * been set to a random color.
      * @param rowNum the row number of the square, counting rows down
      * from 0 at the top
      * @param colNum the column number of the square, counting columns over
      * from 0 at the left
      */
      static void changeToRandomColor(int rowNum, int colNum) {
      int red = (int)(256*Math.random()); // Choose random levels in range
      int green = (int)(256*Math.random()); // 0 to 255 for red, green,
      int blue = (int)(256*Math.random()); // and blue color components.
      Mosaic.setColor(rowNum,colNum,red,green,blue);
      } // end changeToRandomColor

      /**
      * Move the disturbance.
      * Precondition: The global variables currentRow and currentColumn
      * are within the legal range of row and column numbers.
      * Postcondition: currentRow or currentColumn is changed to one of the
      * neighboring positions in the grid -- up, down, left, or
      * right from the current position. If this moves the
      * position outside of the grid, then it is moved to the
      * opposite edge of the grid.
      */
      static void randomMove() {
      int directionNum; // Randomly set to 0, 1, 2, or 3 to choose direction.
      directionNum = (int)(4*Math.random());
      switch (directionNum) {
      case 0: // move up
      currentRow--;
      if (currentRow < 0)
      currentRow = 9;
      break;
      case 1: // move right
      currentColumn ;
      if (currentColumn >= 20)
      currentColumn = 0;
      break;
      case 2: // move down
      currentRow ;
      if (currentRow >= 10)
      currentRow = 0;
      break;
      case 3: // move left
      currentColumn--;
      if (currentColumn < 0)
      currentColumn = 19;
      break;
      }
      } // end randomMove

      } // end class RandomMosaicWalk

      ************************************************

      public class RandomMosaicWalk {

      /*
      This program shows a window full of randomly colored
      squares. A "disturbance" moves randomly around
      in the window, randomly changing the color of
      each square that it visits. The program runs
      until the user closes the window.
      */

      static int currentRow; // row currently containing the disturbance
      static int currentColumn; // column currently containing disturbance

      public static void main(String[] args) {
      // Main program creates the window, fills it with
      // random colors, then moves the disturbance in
      // a random walk around the window.
      Mosaic.open(10,20,10,10);
      fillWithRandomColors();
      currentRow = 5; // start at center of window
      currentColumn = 10;
      while (Mosaic.isOpen()) {
      changeToRandomColor(currentRow, currentColumn);
      randomMove();
      Mosaic.delay(20);
      }
      } // end of main()

      static void fillWithRandomColors() {
      // fill every square, in each row and column,
      // with a random color
      for (int row=0; row < 10; row ) {
      for (int column=0; column < 20; column ) {
      changeToRandomColor(row, column);
      }
      }
      } // end of fillWithRandomColors()

      static void changeToRandomColor(int rowNum, int colNum) {
      // change the square in row number rowNum and
      // column number colNum to a random color.
      int red = (int)(256*Math.random()); // choose random levels in range
      int green = (int)(256*Math.random()); // 0 to 255 for red, green,
      int blue = (int)(256*Math.random()); // and blue color components
      Mosaic.setColor(rowNum,colNum,red,green,blue);
      } // end of changeToRandomColor()

      static void randomMove() {
      // Randomly move the disturbance in one of
      // four possible directions: up, down, left, or right;
      // if this moves the disturbance outside the window,
      // then move it to the opposite edge of the window.
      int directionNum; // Randomly set to 0, 1, 2, or 3 to choose direction.
      directionNum = (int)(4*Math.random());
      switch (directionNum) {
      case 0: // move up
      currentRow--;
      if (currentRow < 0)
      currentRow = 9;
      break;
      case 1: // move right
      currentColumn ;
      if (currentColumn >= 20)
      currentColumn = 0;
      break;
      case 2: // move down
      currentRow ;
      if (currentRow >= 10)
      currentRow = 0;
      break;
      case 3:
      currentColumn--;
      if (currentColumn < 0)
      currentColumn = 19;
      break;
      }
      } // end of randomMove()

      } // end of class RandomMosaicWalk

    • forever-paranoid

      Nyt on koodissa jokin pahempi virhe. Muutin vahingolliset if-else tai merkinnät ja merkinnöiksi ja nyt sen sijaan, että kaikki luvut 1-10000 olisivat 10000:n ystävyys lukuja ohjelma eliminoi kaikki luvut, vaikka 1-10000 välillä on 2 tai 3 ystävyyslukuparia. No, tässä uusi ohjelma vaikka muutokset ovat pienet.

      public class YstavyysLuvut {
         public static void main (String[] args) {
            
            int raja=10000;
            int luku1=0;
            int luku2=0;
            int jakaja=0;
            int summa=0;
            int summa2=0;
            boolean ystävyysluvut=false;
            
            do {
               
               luku1 ;
               luku2=0;
               
               do {
                  
                  luku2 ;
                  jakaja=0;
                  summa=0;
                     
                  do {
                     
                     jakaja ;
                     
                     if (luku1%jakaja==0) {
                        
                        summa=summa jakaja;
                     }
                  } while (jakaja

    • pjy

      En tiedä mitä meinaat tarkoittaa ystävyysluvuilla, mutta softa toimii niin kuin se on tehtykkin. Eli siinä on hiton motonta do while lausetta ja ulommaisessa kasvatetaan luku1:stä yhdellä ja sisimmäisessä luku2:sta 1:llä niin kauan, että se on 1000 ja ulommaisessa loopin lopussa todetaan että luku1 ystäväluku luku2:lle eikä tätä ystavaluku muuttujaa koskaan alusteta takaisin false:ksi joten se on aina true.

      Ei millään pahalla, mutta pieni määrä koodia näyttää tosi sekavalta ja tehottomalta (ainakin mun macbookissa).

      • forever-paranoid

        Ystävyys luku pari on sellainen, että luvukujen joilla ensimmäisen luvun saa jaettua tasan summa on toinen luku ja toisinpäin.


    • heebo

      Kannattaisi varmaan jakaa ongelma pienempiin osiin. Kirjoita vaikka metodi

      private static int jakajienSumma(int n),

      jonka avulla saat tehtyä lukujen ystävyyden selvittävän metodin:

      private static boolean onYstavyysluvut(int a, int b) {
      return b*jakajienSumma(a) == a*jakajienSumma(b);
      }

      Pääohjelmassa teet sitten sisäkkäiset silmukat a=0...10000 ja b=a 1...10000 jne.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      100
      7060
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      30
      2741
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      33
      2313
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      87
      1996
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      14
      1717
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      9
      1515
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1397
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1361
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      8
      1314
    10. Musiikkineuvos Ilkka Lipsanen eli Danny TV:ssä - Blondeja, hittibiisejä, räjäyttävä Danny Show...

      Ilkka Lipsanen eli Danny on viihdyttänyt meitä jo kuusi vuosikymmentä. Musiikkineuvos on myös liikemies, jonka voidaan
      Suomalaiset julkkikset
      32
      1298
    Aihe