Onko teille tuttu Isä meidän -rukous eli Herran rukous, jonka Jeesus opetti seuraajilleen?
Se alkaa näin: ”Isä meidän, joka olet taivaissa
Pyhitetty olkoon sinun nimesi. Tulkoon sinun valtakuntasi. Tapahtukoon sinun tahtosi, myös maan päällä niin kuin taivaassa.” (Matteus 6:9, 10, vuoden 1992 kirkkoraamattu.)
Mikäli rukous on teille tuttu, oletteko koskaan
miettineet rukouksen merkitystä. Mikä on tämä nimi
joka piti pyhittää? Kenelle se kuuluu? Mikä on tämä valtakunta, jota rukoillaan tulevaksi?
Pyyntö jota esitetään kaikkialla maailmassa
73
1402
Vastaukset
- Punnitsin
Sinulla on varmasti vastaus valmiina odottamassa näihin esittämiisi kysymyksiin. Olisi kiva kuulla mitä sinä itse vastaat=)
- tetragrammiin-JHWH
Kyllä, olen löytänyt tyydyttävät vastaukset näihin
kysymyksiin Raamatusta viimeisen 15 vuoden aikana.
Rukous on saanut aivan uudenlaisen merkityksen, koska nyt ymmärrän mitä siinä tarkoitetaan. Nuoruudessani, sen opeteltuani, se oli vain rukous vailla minkäänlaista merkitystä. Ei minulle kukaan Pyhäkoulussa, rippikoulussa tai kirkossa kertonut selvästi, mikä rukouksen sisältö on. Nyt sen tiedän, ja olen siitä todella Jumalalle kiitollinen. Ajattelin vain josko muitakin asia kiinnostaa, ja onko näitä asioita muut miettinyt.
Ensinnäkin minulle ei koskaan edellä mainitsemissani yhteyksissä kerrottu että Jumalalla olisi nimi. Raamatusta se kyllä löyty
kun sitä rupesin lukemaan, eri raamatunkäännöksissä eri paikoista, mutta kyllä se siellä monissa on.
Esim. Kirkkoraamattu: 2. Moos.3:15:n alaviite sanoo:"Minä olen,hebreaksi ehjee; muistuttaa Herran nimeä Jahve." 2. Moos.6:3:ssa on sanan
"Herra" yhteydessä alaviite:"Hebreaksi Jahve."
Vuonna 1973 asetetun raamatunkäännöskomitean suomennos: Nimi Jahve esiintyy Jesajan 42:8:ssa.
Vuoden 1685 Raamattu: Jumalan nimi esiintyy
2. Moos.6:1:n reunahuomautuksessa muodossa Jehovah.
Tetragrammi JHWH on Jumalan nimi. Oikeaa lausumistapaa ei ole tiedossa. Sen arvioidaan
olevan Jahve tai Jehova.
Tämän olen oppinut nimestä. - tuo
tetragrammiin-JHWH kirjoitti:
Rukous on saanut aivan uudenlaisen merkityksen, koska nyt ymmärrän mitä siinä tarkoitetaan. Nuoruudessani, sen opeteltuani, se oli vain rukous vailla minkäänlaista merkitystä. Ei minulle kukaan Pyhäkoulussa, rippikoulussa tai kirkossa kertonut selvästi, mikä rukouksen sisältö on. Nyt sen tiedän, ja olen siitä todella Jumalalle kiitollinen. Ajattelin vain josko muitakin asia kiinnostaa, ja onko näitä asioita muut miettinyt.
Ensinnäkin minulle ei koskaan edellä mainitsemissani yhteyksissä kerrottu että Jumalalla olisi nimi. Raamatusta se kyllä löyty
kun sitä rupesin lukemaan, eri raamatunkäännöksissä eri paikoista, mutta kyllä se siellä monissa on.
Esim. Kirkkoraamattu: 2. Moos.3:15:n alaviite sanoo:"Minä olen,hebreaksi ehjee; muistuttaa Herran nimeä Jahve." 2. Moos.6:3:ssa on sanan
Vuonna 1973 asetetun raamatunkäännöskomitean suomennos: Nimi Jahve esiintyy Jesajan 42:8:ssa.
Tetragrammi JHWH on Jumalan nimi. Oikeaa lausumistapaa ei ole tiedossa. Sen arvioidaan
olevan Jahve tai Jehova.
Tämän olen oppinut nimestä.tetragarammi ei ole ensinkään mikään erisnimi
Jumalan nimi on Raamatussa salaisuus "Minä olen se mikä minä olen" - Punnitsin
olevan Jahve tai Jehova.
Tämän olen oppinut nimestä."olen siitä todella Jumalalle kiitollinen."
Kiitoksen aiheita varmasti riittää jokaisella joka etsii Jumalan valtakuntaa ja Hänen vanhurskauttaan. Paljon asioita Jumala etsivälle näyttää ja paljastaa.
Ulkolaisia raamattuja tutkineet ovat varmasti myös törmänneet Jumalan nimeen muodossa Jahve tai Jehova. Tutkijat ovat kuitenkin aika yksimielisesti sitä mieltä, että Jahve olisi oikeampi muoto.
Jumalan lapselle kuitenkin tuntuu olevan kaikkein luontevinta puhua taivaallisesta isästään- isänä. Niinhän kaikki maallisetkin lapset tekävät- isi!, äiti!. Ja niin Jeesuskin teki maanpäällä ollessaan.
"Minä ylistän sinua, Isä, taivaan ja maan Herra, että olet salannut nämä viisailta ja ymmärtäväisiltä ja ilmoittanut ne lapsenmielisille. Niin, Isä, sillä näin on sinulle hyväksi näkynyt. "
"Abba, Isä, kaikki on mahdollista sinulle; ota pois minulta tämä malja. Mutta ei, mitä minä tahdon, vaan mitä sinä!"
"Ja Isä, joka on minut lähettänyt, hän on todistanut minusta"
Ja niin myös Jeesuksen opetuslapsetkin tekivät:
"te olette saaneet lapseuden hengen, jossa me huudamme: "Abba! Isä!"
Suurenmoisia ja ihania asioita Jumala tosiaankin paljastaa lapsenmielisille =)
"Rakkaani, rakastakaamme toinen toistamme, sillä rakkaus on Jumalasta; ja jokainen, joka rakastaa, on Jumalasta syntynyt ja tuntee Jumalan. Joka ei rakasta, se ei tunne Jumalaa, sillä Jumala on rakkaus."
Tämän minä olen oppinut tuntemaan Jumalasta. - muualta
tuo kirjoitti:
tetragarammi ei ole ensinkään mikään erisnimi
Jumalan nimi on Raamatussa salaisuus "Minä olen se mikä minä olen"JHWH on erisnimi, ehje asher ehje= olen se mikä olen, on lause jossa on olla verbi-taivutettuna yksikön 1. persoonassa. Tämä asia on aivan selvä VT:ssä, mutta ei näköjään kaikille kristityille.
- tetragrammi
muualta kirjoitti:
JHWH on erisnimi, ehje asher ehje= olen se mikä olen, on lause jossa on olla verbi-taivutettuna yksikön 1. persoonassa. Tämä asia on aivan selvä VT:ssä, mutta ei näköjään kaikille kristityille.
Jumala on salattu Jumala, joka ei paljasta nimeään ihmisille.
Miksi kysyt nimeäni;minä olen se mikä minä olen.
Jumala ilmaisee itsensä ominaisuuksina,(Luoja,Lunastaja, Pelastaja jne.) mutta ei erisnimenä. - muualta
tetragrammi kirjoitti:
Jumala on salattu Jumala, joka ei paljasta nimeään ihmisille.
Miksi kysyt nimeäni;minä olen se mikä minä olen.
Jumala ilmaisee itsensä ominaisuuksina,(Luoja,Lunastaja, Pelastaja jne.) mutta ei erisnimenä."Minä olen Jahve, se on minun nimeni." Jes 42:8.
- alunperin
muualta kirjoitti:
"Minä olen Jahve, se on minun nimeni." Jes 42:8.
2. Sam. 7:26
Niin sinun nimesi tulee suureksi iankaikkisesti, ja se on oleva: Herra Sebaot, Israelin Jumala. Ja palvelijasi Daavidin suku on pysyvä sinun edessäsi.
Uuden liiton aikana pelastava nimi on Jeesus.
Usko Herraan Jeesukseen Kristukseen, niin sinä pelastut ja niin myös sinun perhekuntasi. Sillä ihmisille ei ole muuta nimeä (kuin Jeesus) annettu, jossa heidän tulee pelastuman. - _rlx_
olevan Jahve tai Jehova.
Tämän olen oppinut nimestä.esiintyy itse raamatuntekstissä KR92-käännöksessä tuon Jes 42:8:n lisäksi myös noissa jakeissa 2 Moos 3:15 ja 6:3 (eli ne kohdat, joissa KR38:ssa nimi on mainittu vain mainitsemallasi tavalla viitteissä).
- muualta
alunperin kirjoitti:
2. Sam. 7:26
Niin sinun nimesi tulee suureksi iankaikkisesti, ja se on oleva: Herra Sebaot, Israelin Jumala. Ja palvelijasi Daavidin suku on pysyvä sinun edessäsi.
Uuden liiton aikana pelastava nimi on Jeesus.
Usko Herraan Jeesukseen Kristukseen, niin sinä pelastut ja niin myös sinun perhekuntasi. Sillä ihmisille ei ole muuta nimeä (kuin Jeesus) annettu, jossa heidän tulee pelastuman.sotajoukkoja , eli ei se ole kenenkään erisnimi.
2 Sam sanoo "JHWH tsevaot", sotajoukkojen JHWH, voi myös kääntää taivaallisten joukkojen JHWH.
Kristinuskon Jumalan nimi on Jeesus,VT:n JHWH ja VT sanoo että JHWH yksin pelastaa ei kukaan muu. Eli kaksi eri uskontoa,kaksi täysin erilaista opetusta, jopa eri jumalat. - lihaksi tulleeseen
muualta kirjoitti:
sotajoukkoja , eli ei se ole kenenkään erisnimi.
2 Sam sanoo "JHWH tsevaot", sotajoukkojen JHWH, voi myös kääntää taivaallisten joukkojen JHWH.
Kristinuskon Jumalan nimi on Jeesus,VT:n JHWH ja VT sanoo että JHWH yksin pelastaa ei kukaan muu. Eli kaksi eri uskontoa,kaksi täysin erilaista opetusta, jopa eri jumalat.1 Rakkaani, älkää jokaista henkeä uskoko, vaan koetelkaa henget, ovatko ne Jumalasta; sillä monta väärää profeettaa on lähtenyt maailmaan.
2 Tästä te tunnette Jumalan Hengen: jokainen henki, joka tunnustaa Jeesuksen Kristukseksi, lihaan tulleeksi, on Jumalasta;
3 ja yksikään henki, joka ei tunnusta Jeesusta, ei ole Jumalasta; se on antikristuksen henki, jonka olette kuulleet olevan tulossa, ja se on jo nyt maailmassa. - tetragrammiin-JHWH
Mikä Jumalan valtakunta on?
Mikä oli Jeesuksen teema hänen saarnatessaan?
Hänen omien sanojensa mukaan se oli Jumalan valtakunta. Jeesus sanoi:"Minun tulee muillekin kaupungeille julistaa Jumalan valtakunnan evankeliumia, sillä sitä varten minä olen lähetetty"(Luuk.4:43).
Mitä Raamattu paljastaa tuosta valtakunnasta.
1. Jumalan valtakunta on todellinen hallitus, joka pysyy ikuisesti.------1.Moos.3:15 mainitaan "siemen", joka poistaisi ne hirvittävät ongelmat,
jotka olivat saaneet alkunsa Aadamin, Eevan ja Saatanan kapinasta. Kuningas Daavidille kerrottiin
jotakin kiinnostavaa tuosta "siemenestä" eli Messiaasta. Hänestä tulisi valtakunnan kuningas.
Hänen hallituksensa olisi erilainen kuin kaikki muut hallitukset.Se kestäisi ikuisesti.
(2.Samuelin kirja 7:12-14.)
2. Jumalan valtakunta tekee lopun kaikista ihmishallituksista.----- Profeetta Daniel sai näyn perättäisistä maailmanvalloista, jotka seuraisivat toisiaan läpi historian meidän päiviimme saakka. Danielin 2:44,45:ssä kerrotaan
että kaikki tämän maailman valtakunnat eli hallitukset tuhotaan lopullisesti, ja samalla poistuvat niiden aiheuttamat sodat, sorto ja turmellus. Jumalan valtakunta tulee hallitsemaan koko maata. Se on paitsi todellinen myös ainoa hallitus, joka jää jäljelle.
3. Jumalan valtakunta poistaa sodat, sairaudet, nälänhädän ja jopa kuoleman.----- Käsitellään seuraavissa Raamatun kohdissa: Psalmit 46:9; Jesaja 33:24; Psalmit 72:16; Jesaja 25:8.
4. Jumala on valinnut Valtakuntansa hallitsijan.
----- Jumala on valinnut Poikansa Jeesuksen Kristuksen valtakuntansa kuninkaaksi.(Jesaja 42:1;
Matteus 12:17,18)
5. Jumalan valtakunnan Hallitsija on osoittanut
pätevyytensä koko ihmiskunnan edessä.-----Jeesus osoitti kerran toisensa jälkeen, millainen hallitsija hänestä tulisi. Sen lisäksi että hänellä oli voimaa auttaa ihmisiä, hän myös halusi auttaa heitä.(Matteus 8:1-3) Hän oli epäitsekäs , sääliväinen, rohkea ja nöyrä. Raamatusta voi lukea hänestä lisää.
6. Jumalan valtakunnassa Kristuksella on 144 000
hallitsijatoveria.-----Jeesus sanoi tuota joukkoa
"pieneksi laumaksi".(Luukas 12:32). Myöhemmin
Johannekselle kerrottiin, että tuohon pieneen laumaan kuuluisi kaikkiaan 144 000 jäsentä. He toimisivat taivaassa kuninkaina ja pappeina Kristuksen kanssa. (Ilmestys 5:9,10;14:1,3.)
7. Jumalan valtakunta, joka hallitsee nyt taivaassa, on valmis hallitsemaan koko maata.-----
Jeesus on asettu Kuninkaaksi taivaassa. Hän hallitsee siellä jo nyt, ja pian hän ulottaa valtansa koko maahan ja täyttää ne suurenmoiset
profetiat, jotka edellä mainittiin. Mikä suurenmoinen odote meillä. - Punnitsin
Mikä Jumalan valtakunta on?
Mikä oli Jeesuksen teema hänen saarnatessaan?
Hänen omien sanojensa mukaan se oli Jumalan valtakunta. Jeesus sanoi:"Minun tulee muillekin kaupungeille julistaa Jumalan valtakunnan evankeliumia, sillä sitä varten minä olen lähetetty"(Luuk.4:43).
Mitä Raamattu paljastaa tuosta valtakunnasta.
1. Jumalan valtakunta on todellinen hallitus, joka pysyy ikuisesti.------1.Moos.3:15 mainitaan "siemen", joka poistaisi ne hirvittävät ongelmat,
jotka olivat saaneet alkunsa Aadamin, Eevan ja Saatanan kapinasta. Kuningas Daavidille kerrottiin
jotakin kiinnostavaa tuosta "siemenestä" eli Messiaasta. Hänestä tulisi valtakunnan kuningas.
Hänen hallituksensa olisi erilainen kuin kaikki muut hallitukset.Se kestäisi ikuisesti.
(2.Samuelin kirja 7:12-14.)
2. Jumalan valtakunta tekee lopun kaikista ihmishallituksista.----- Profeetta Daniel sai näyn perättäisistä maailmanvalloista, jotka seuraisivat toisiaan läpi historian meidän päiviimme saakka. Danielin 2:44,45:ssä kerrotaan
että kaikki tämän maailman valtakunnat eli hallitukset tuhotaan lopullisesti, ja samalla poistuvat niiden aiheuttamat sodat, sorto ja turmellus. Jumalan valtakunta tulee hallitsemaan koko maata. Se on paitsi todellinen myös ainoa hallitus, joka jää jäljelle.
3. Jumalan valtakunta poistaa sodat, sairaudet, nälänhädän ja jopa kuoleman.----- Käsitellään seuraavissa Raamatun kohdissa: Psalmit 46:9; Jesaja 33:24; Psalmit 72:16; Jesaja 25:8.
4. Jumala on valinnut Valtakuntansa hallitsijan.
----- Jumala on valinnut Poikansa Jeesuksen Kristuksen valtakuntansa kuninkaaksi.(Jesaja 42:1;
Matteus 12:17,18)
5. Jumalan valtakunnan Hallitsija on osoittanut
pätevyytensä koko ihmiskunnan edessä.-----Jeesus osoitti kerran toisensa jälkeen, millainen hallitsija hänestä tulisi. Sen lisäksi että hänellä oli voimaa auttaa ihmisiä, hän myös halusi auttaa heitä.(Matteus 8:1-3) Hän oli epäitsekäs , sääliväinen, rohkea ja nöyrä. Raamatusta voi lukea hänestä lisää.
6. Jumalan valtakunnassa Kristuksella on 144 000
hallitsijatoveria.-----Jeesus sanoi tuota joukkoa
"pieneksi laumaksi".(Luukas 12:32). Myöhemmin
Johannekselle kerrottiin, että tuohon pieneen laumaan kuuluisi kaikkiaan 144 000 jäsentä. He toimisivat taivaassa kuninkaina ja pappeina Kristuksen kanssa. (Ilmestys 5:9,10;14:1,3.)
7. Jumalan valtakunta, joka hallitsee nyt taivaassa, on valmis hallitsemaan koko maata.-----
Jeesus on asettu Kuninkaaksi taivaassa. Hän hallitsee siellä jo nyt, ja pian hän ulottaa valtansa koko maahan ja täyttää ne suurenmoiset
profetiat, jotka edellä mainittiin. Mikä suurenmoinen odote meillä.Sen voisin vielä lisätä tuohon mitä kirjoitit, että Jumalan valtakunta hallitsee myös täällä maanpäällä jo nyt niiden sisimmässä, jotka vaeltavat totuudessa ja rakkaudessa.
- tetragrammiin-JHWH
Punnitsin kirjoitti:
Sen voisin vielä lisätä tuohon mitä kirjoitit, että Jumalan valtakunta hallitsee myös täällä maanpäällä jo nyt niiden sisimmässä, jotka vaeltavat totuudessa ja rakkaudessa.
Todellakin Jumalan valtakunnan vaikutukset
näkyvät jo osassa ihmisiä tänä päivänä täällä maan
päälläkin. He ovat ottaneet Raamatun opetukset sydämeensä ja elävät totuudessa,rakkaudessa ja rauhassa.
Meille on Raamatussa luvattu että tulevaisuudessa
KAIKKI ihmiset elävät totuudessa, rakkaudessa ja rauhassa, mutta ensin täytyy maa puhdistaa niistä, jotka eivät halua Raamatun totuutta ja rauhaa ottaa vastaan. Harmagedonissa tuo puhdistus tapahtuu. - Punnitsin
Todellakin Jumalan valtakunnan vaikutukset
näkyvät jo osassa ihmisiä tänä päivänä täällä maan
päälläkin. He ovat ottaneet Raamatun opetukset sydämeensä ja elävät totuudessa,rakkaudessa ja rauhassa.
Meille on Raamatussa luvattu että tulevaisuudessa
KAIKKI ihmiset elävät totuudessa, rakkaudessa ja rauhassa, mutta ensin täytyy maa puhdistaa niistä, jotka eivät halua Raamatun totuutta ja rauhaa ottaa vastaan. Harmagedonissa tuo puhdistus tapahtuu."Meille on Raamatussa luvattu että tulevaisuudessa
KAIKKI ihmiset elävät totuudessa, rakkaudessa ja rauhassa"
Haluaisin kysyä sinulta yhden tärkeän asian. Olen saanut sinusta käsityksen että olisit Jehovan todistaja. Olenkohän käsittänyt väärin?
Mutta itse kysymys: Uskotko sinä, että harmagedonista säilyy muitakin ihmisiä elossa kuin Jehovan todistajia? Mitä sinun sydämesi sanoo tästä asiasta. - tetragrammiin-JHWH
Punnitsin kirjoitti:
"Meille on Raamatussa luvattu että tulevaisuudessa
KAIKKI ihmiset elävät totuudessa, rakkaudessa ja rauhassa"
Haluaisin kysyä sinulta yhden tärkeän asian. Olen saanut sinusta käsityksen että olisit Jehovan todistaja. Olenkohän käsittänyt väärin?
Mutta itse kysymys: Uskotko sinä, että harmagedonista säilyy muitakin ihmisiä elossa kuin Jehovan todistajia? Mitä sinun sydämesi sanoo tästä asiasta.Jumala on varmasti tässäkin asiassa täysin
oikeudenmukainen. Mutta Raamattu on antanut meille
neuvot meidän omasta osuudestamme, mitä meidän pitää tehdä asian eteen. Pelastus ei tule kuin "mopelle illallinen". Jos on todella halua löytää
Raamatun totuus, niin sen kyllä löytää. Ja kun sen löytää ja todella yrittää soveltaa oppimaansa niin hyvin kuin epätäydelliselle ihmiselle on mahdollista, niin oletettavasti pelastuu.
Raamatun mukaan on otettava huomioon KOKO RAAMATTU. Mikä uskonto opettaa niin, se vertailu
meidän on tehtävä itse.
1) Mihin sen opetukset perustuvat?
Ovatko ne Jumalasta vai suuressa määrin ihmisistä?? (2. Tim. 3:16; Mark. 7:7.) Kysy esimerkiksi: Missä Raamattu opettaa, että Jumala on kolminaisuus? Missä se sanoo, että ihmissielu on kuolematon?
2) Harkitse, tekeekö se Jumalan nimen tunnetuksi.
(Joh. 17:6; Matt 4:10)
Onko uskontosi opettanut sinulle, että ’sinun on palvottava Jehovaa’? Oletko oppinut tuntemaan tämän nimisen Persoonan – hänen tarkoituksensa, toimintansa, ominaisuutensa – niin että tunnet voivasi luottavaisesti lähestyä häntä?
3) Ilmeneekö siinä tosi usko Jeesukseen Kristukseen?
Siihen sisältyy se, että tunnustetaan Jeesuksen uhratun ihmiselämän arvo ja hänen nykyinen asemansa taivaallisena Kuninkaana.(Joh.3:36;Ps.2:6-8)
4) Onko siinä runsaasti muodollisuuksia, sisältyykö siihen paljon muotomenoja, vai onko se
elämäntapa?
Jumala selvästikin paheksuu uskontoa, joka on vain muodollista (Jes. 1:15–17). Tosi uskontoa noudattavat pitävät rohkeasti kiinni Raamatun moraalimittapuista ja käyttävät siksi puhdasta kieltä, sen sijaan että toimisivat yleisesti suositulla tavalla (1. Kor. 5:9–13; Ef. 5:3–5). Sen jäsenet ilmaisevat Jumalan hengen hedelmiä elämässään (Gal. 5:22, 23).
5) Rakastavatko sen jäsenet todella toisiaan?
(Joh. 13:35) Rakkaus ylittää rotu-, yhteiskunnalliset ja kansalliset rajat ja vetää ihmiset yhteen aidossa veljeydessä. Tuo rakkaus on niin ilmeinen, että se tekee heidät todella erilaisiksi. Heillä on niin voimakas rakkaus toisissa maissa olevia kristittyjä veljiään kohtaan, että sodan syttyessä he kieltäytyvät ottamasta aseita ja surmaamasta heitä. Juuri näin varhaiskristityt menettelivät.
6) Onko se todella erossa maailmasta?
Jeesus sanoi että hänen tosi seuraajansa eivät olisi ”osa maailmasta” (Joh. 15:19). Jumalan palvominen hänen hyväksymällään tavalla vaatii meitä suojelemaan itsemme ”maailman tahroilta” (Jaak. 1:27). Voidaanko samaa sanoa niiden uskontojen kannattajista, joiden papit ja muut jäsenet ovat mukana politiikassa, tai henkilöistä, joiden elämä keskittyy ennen kaikkea materialististen ja lihallisten halujen tyydyttämiseen? (1. Joh. 2:15–17.)
7) Todistavatko sen jäsenet toimeliaasti Jumalan valtakunnasta?
Jeesus ennusti: ”Tämä valtakunnan hyvä uutinen tullaan saarnaamaan koko asutussa maassa todistukseksi kaikille kansakunnille, ja sitten tulee loppu.” (Matt. 24:14.)
Raamattu ei ole yhtä mieltä sen nykyaikaisen käsityksen kanssa, että on monta tapaa palvoa Jumalaa hänelle otollisella tavalla. Efesolaiskirjeen 4:5 sanoo, että on ”yksi Herra, yksi usko”. Jeesus sanoi: ”Menkää ahtaasta portista sisälle. Sillä se portti on avara ja tie lavea, joka vie kadotukseen, ja monta on jotka siitä sisälle menevät;mutta se portti on ahdas ja tie kaita, joka vie elämään ja harvat ovat ne, jotka sen löytävät."-" Ei jokainen, joka sanoo minulle: ’Herra, Herra’, pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon.” (Matt. 7:13, 14, 21; ks. myös 1. Kor. 1:10.)
Se, mitä yksittäinen ihminen ajattelee kuka pelastuu läpi Harmagedonin, sillä ei ole merkitystä, vaan sillä mitä Raamattu on asiasta
sanonut. Toivon että kiinnostuksesi on herännyt ja
jatkat totuuden etsimistä. Olen aivan varma että
löydät sen, mikäli sydämestäsi sitä haluat. :-) - sören
Jumala on varmasti tässäkin asiassa täysin
neuvot meidän omasta osuudestamme, mitä meidän pitää tehdä asian eteen. Pelastus ei tule kuin "mopelle illallinen". Jos on todella halua löytää
Raamatun totuus, niin sen kyllä löytää. Ja kun sen löytää ja todella yrittää soveltaa oppimaansa niin hyvin kuin epätäydelliselle ihmiselle on mahdollista, niin oletettavasti pelastuu.
Raamatun mukaan on otettava huomioon KOKO RAAMATTU. Mikä uskonto opettaa niin, se vertailu
meidän on tehtävä itse.
Ovatko ne Jumalasta vai suuressa määrin ihmisistä?? (2. Tim. 3:16; Mark. 7:7.) Kysy esimerkiksi: Missä Raamattu opettaa, että Jumala on kolminaisuus? Missä se sanoo, että ihmissielu on kuolematon?
Onko uskontosi opettanut sinulle, että ’sinun on palvottava Jehovaa’? Oletko oppinut tuntemaan tämän nimisen Persoonan – hänen tarkoituksensa, toimintansa, ominaisuutensa – niin että tunnet voivasi luottavaisesti lähestyä häntä?
Siihen sisältyy se, että tunnustetaan Jeesuksen uhratun ihmiselämän arvo ja hänen nykyinen asemansa taivaallisena Kuninkaana.(Joh.3:36;Ps.2:6-8)
4) Onko siinä runsaasti muodollisuuksia, sisältyykö siihen paljon muotomenoja, vai onko se
elämäntapa?
Jumala selvästikin paheksuu uskontoa, joka on vain muodollista (Jes. 1:15–17). Tosi uskontoa noudattavat pitävät rohkeasti kiinni Raamatun moraalimittapuista ja käyttävät siksi puhdasta kieltä, sen sijaan että toimisivat yleisesti suositulla tavalla (1. Kor. 5:9–13; Ef. 5:3–5). Sen jäsenet ilmaisevat Jumalan hengen hedelmiä elämässään (Gal. 5:22, 23).
(Joh. 13:35) Rakkaus ylittää rotu-, yhteiskunnalliset ja kansalliset rajat ja vetää ihmiset yhteen aidossa veljeydessä. Tuo rakkaus on niin ilmeinen, että se tekee heidät todella erilaisiksi. Heillä on niin voimakas rakkaus toisissa maissa olevia kristittyjä veljiään kohtaan, että sodan syttyessä he kieltäytyvät ottamasta aseita ja surmaamasta heitä. Juuri näin varhaiskristityt menettelivät.
Jeesus sanoi että hänen tosi seuraajansa eivät olisi ”osa maailmasta” (Joh. 15:19). Jumalan palvominen hänen hyväksymällään tavalla vaatii meitä suojelemaan itsemme ”maailman tahroilta” (Jaak. 1:27). Voidaanko samaa sanoa niiden uskontojen kannattajista, joiden papit ja muut jäsenet ovat mukana politiikassa, tai henkilöistä, joiden elämä keskittyy ennen kaikkea materialististen ja lihallisten halujen tyydyttämiseen? (1. Joh. 2:15–17.)
Jeesus ennusti: ”Tämä valtakunnan hyvä uutinen tullaan saarnaamaan koko asutussa maassa todistukseksi kaikille kansakunnille, ja sitten tulee loppu.” (Matt. 24:14.)
Raamattu ei ole yhtä mieltä sen nykyaikaisen käsityksen kanssa, että on monta tapaa palvoa Jumalaa hänelle otollisella tavalla. Efesolaiskirjeen 4:5 sanoo, että on ”yksi Herra, yksi usko”. Jeesus sanoi: ”Menkää ahtaasta portista sisälle. Sillä se portti on avara ja tie lavea, joka vie kadotukseen, ja monta on jotka siitä sisälle menevät;mutta se portti on ahdas ja tie kaita, joka vie elämään ja harvat ovat ne, jotka sen löytävät."-" Ei jokainen, joka sanoo minulle: ’Herra, Herra’, pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon.” (Matt. 7:13, 14, 21; ks. myös 1. Kor. 1:10.)
Se, mitä yksittäinen ihminen ajattelee kuka pelastuu läpi Harmagedonin, sillä ei ole merkitystä, vaan sillä mitä Raamattu on asiasta
löydät sen, mikäli sydämestäsi sitä haluat. :-)"Kuka Jeesus on"?
Mitä vastaat? - tetragrammiin-JHWH
sören kirjoitti:
"Kuka Jeesus on"?
Mitä vastaat?"Ainokainen Poika"
Jeesusta kutsutaan "Jumalan ainokaiseksi Pojaksi".(Joh.3:16,18). Hän on ainoa, jonka hänen
Isänsä loi ilman välikäsiä. Hän on Esikoispoika. Hän on "esikoinen ennen kaikkea luomakuntaa"(Kol.1:15). Hän on "Jumalan luomakunnan alku" (Ilm.3:14). Ainosyntyisellä Pojalla on ainutlaatuinen osa luomisessa. Jumala käytti häntä välikappaleena kaiken muun luomisessa.(Joh.1:3)
"Sana"
Joh.1:14:"Ja Sana tuli lihaksi ja asui meidän keskellämme, ja me katselimme hänen kirkkauttansa, senkaltaista kirkkautta, kuin ainokaisella Pojalla on Isältä; ja hän oli täynnä
armoa ja totuutta." Se että Jeesus on Sana eli
Jumalan edustaja, heijastuu hänen juutalaisille
esittämistään sanoista (Joh.7:16,17)
"Aamen"
Ilm.3:14:"Näin sanoo Aamen, se uskollinen ja totinen todistaja, Jumalan luomakunnan alku."
Jeesus on "Aamen", mitä tulee kaikkiin Jumalan lupauksiin. Hänen moitteeton elämänvaelluksensa maan päällä, hänen uhrikuolemansa mukaan lukien, varmisti ja teki mahdolliseksi kaikkien Jumalan
lupausten täyttymisen.
"Uuden liiton välimies"
(1.Tim.2:5,6)On olemassa"yksi välimies Jumalan ja ihmisten välillä, ihminen Kristus Jeesus." Hän on
"uuden liiton välimies"(Hepr.9:15;12:24)
"Ylimmäinen pappi"
Lukisitko Hepr.4:15
"Ennustettu ´siemen´"
Lukisitko 1.Moos.3:15; Gal:3:16; Gal3:29, Hepr.11:18
Tässä Raamatun antamaa tietoa Jeesuksesta, siihen uskon ja luotan. - sören
"Ainokainen Poika"
Jeesusta kutsutaan "Jumalan ainokaiseksi Pojaksi".(Joh.3:16,18). Hän on ainoa, jonka hänen
Isänsä loi ilman välikäsiä. Hän on Esikoispoika. Hän on "esikoinen ennen kaikkea luomakuntaa"(Kol.1:15). Hän on "Jumalan luomakunnan alku" (Ilm.3:14). Ainosyntyisellä Pojalla on ainutlaatuinen osa luomisessa. Jumala käytti häntä välikappaleena kaiken muun luomisessa.(Joh.1:3)
"Sana"
Joh.1:14:"Ja Sana tuli lihaksi ja asui meidän keskellämme, ja me katselimme hänen kirkkauttansa, senkaltaista kirkkautta, kuin ainokaisella Pojalla on Isältä; ja hän oli täynnä
"Aamen"
Ilm.3:14:"Näin sanoo Aamen, se uskollinen ja totinen todistaja, Jumalan luomakunnan alku."
Jeesus on "Aamen", mitä tulee kaikkiin Jumalan lupauksiin. Hänen moitteeton elämänvaelluksensa maan päällä, hänen uhrikuolemansa mukaan lukien, varmisti ja teki mahdolliseksi kaikkien Jumalan
lupausten täyttymisen.
"Uuden liiton välimies"
(1.Tim.2:5,6)On olemassa"yksi välimies Jumalan ja ihmisten välillä, ihminen Kristus Jeesus." Hän on
"Ylimmäinen pappi"
"Ennustettu ´siemen´"
Tässä Raamatun antamaa tietoa Jeesuksesta, siihen uskon ja luotan.Elävän Jumalan poika.
"Minä ja Isä olemme yhtä".
"Isä on minussa, ja minä olen Isässä" - on luotu?
"Ainokainen Poika"
"Sana"
"Aamen"
lupausten täyttymisen.
"Uuden liiton välimies"
"Ylimmäinen pappi"
"Ennustettu ´siemen´"
Tässä Raamatun antamaa tietoa Jeesuksesta, siihen uskon ja luotan. - Punnitsin
Jumala on varmasti tässäkin asiassa täysin
meidän on tehtävä itse.
elämäntapa?
löydät sen, mikäli sydämestäsi sitä haluat. :-)Minä en itse kuulu mihinkään uskontoon.
Kirjoituksesi perusteella kysymykseeni olettaisin, että vastasit: pieniä mahdollisuuksia on oletettavasti muillakin, koska Jumala on oikeudenmukainen Jumala =) tetragrammiin-JHWH kirjoitti:
"Ainokainen Poika"
"Sana"
"Aamen"
lupausten täyttymisen.
"Uuden liiton välimies"
"Ylimmäinen pappi"
"Ennustettu ´siemen´"
Tässä Raamatun antamaa tietoa Jeesuksesta, siihen uskon ja luotan.Johanneksen evankeliumi:
1:1 Alussa oli Sana, ja Sana oli Jumalan tykönä,
ja Sana oli Jumala.
1:2 Hän oli alussa Jumalan tykönä.
1:3 Kaikki on saanut syntynsä hänen kauttaan, ja
ilman häntä ei ole syntynyt mitään, mikä syntynyt on."
Jeesus on Sana, YHTÄ Taivaallisen Isänsä, Jumalan kanssa.
Hän, Jeesus, on Jumala, Hän on samaa olemusta kuin Isänsä.- filosofus
Semper.Fidelis kirjoitti:
Johanneksen evankeliumi:
ja Sana oli Jumala.
Hän, Jeesus, on Jumala, Hän on samaa olemusta kuin Isänsä.joista sanajumala oli alussa toisen Jumalan tykönä ja näistä kahdesta sanajumala on voimmakkaampi, ilman häntä ei olisi mitään, VAIKKA molemmat jumalat ovat yhtä. Hellenismi tuottaa todellisia helmiä!
filosofus kirjoitti:
joista sanajumala oli alussa toisen Jumalan tykönä ja näistä kahdesta sanajumala on voimmakkaampi, ilman häntä ei olisi mitään, VAIKKA molemmat jumalat ovat yhtä. Hellenismi tuottaa todellisia helmiä!
on paras unohtaa, tai ainakin panna sivuun, silloin kun puhutaan Jumalasta.
En todistele sinulle enempää asiasta kuin sen, mitä löydät itsekin seuraavasta:
Jeesus vastasi heille... "Minä ja Isä olemme yhtä." Johanneksen evankeliumi 10:30- filosofus
on paras unohtaa, tai ainakin panna sivuun, silloin kun puhutaan Jumalasta.
En todistele sinulle enempää asiasta kuin sen, mitä löydät itsekin seuraavasta:
Jeesus vastasi heille... "Minä ja Isä olemme yhtä." Johanneksen evankeliumi 10:30mutta kyseessä on yksi Jumala joka on itsensä tykönä.
- tetragrammiin-JHWH
Johanneksen evankeliumi:
ja Sana oli Jumala.
Hän, Jeesus, on Jumala, Hän on samaa olemusta kuin Isänsä.Mikäli ymmärsin oikein kirjoituksesi, tarkoitit että Jeesus olisi "ainoa tosi Jumala". Tähän näkemykseesi en valitettavasti voi yhtyä. Raamattu kertoo että "Ainoa tosi Jumala" on Jehova (tai Jahve), tämä on nimi, jonka hän on itselleen antanut. Käsitelty ylempänä. Jeesus itse sanoi Isäänsä "ainoaksi tosi Jumalaksi" (Joh.17:3). Jehova
itse sanoi:"Paitsi minua ei ole yhtäkään Jumalaa"
(Jes.44:6). Apostoli Paavali kirjoitti, että tosi kristityillä "on--yksi Jumala,Isä---" (1.Kor.8:5,6).
Jeesusta sanotaan Raamatussa "jumalaksi", jopa
"Väkeväksi Jumalaksi".(Joh.1:1;Jes 9:5). Mutta
missään hänen ei sanota olevan Kaikkivaltias, kuten Jehova on (1.Moos.17:1). Jeesuksen sanotaan
olevan "Jumalan kirkkauden säteily", mutta Isä on tuon kirkkauden Lähde (Hepr.1:3). Jeesus ei mitenkään tavoittele Isänsä asemaa. Hän sanoi, kun Saatana kiusasi häntä:"Kirjoitettu on;Sinun pitää kumartaman Herraa(Jehovaa),sinun Jumalaasi,
ja häntä ainoata palveleman" (Luuk.4:8).Hän on "olemassa Jumalan muodossa", ja Isä on käskenyt, että "kaikkien polvien pitää Jeesuksen nimeen notkistuman", mutta kaikki tämä tehdään "Jumalan, Isän,kunniaksi" (Fil.2:5-11).
Minä uskon Raamatun opetuksen mukaan että on yksi "Kaikkivaltias Jumala, jonka nimi on Jehova(Jahve). Hänen "Ainosyntyinen Poika" on
Jeesus Kristus. On siis kaksi eri persoonaa. - tetragrammiin-JHWH
on luotu? kirjoitti:
Jeesus on ainoa laatuaan, ainoa jonka Jumala itse loi suoranaisesti käyttämättä välikappaleena ketään muuta tai olematta yhteistyössä minkään luomuksen
kanssa. Hän on esikoinen ja ylimmäinen kaikkien muiden enkelien keskuudessa (Kol. 1:15,16; Hepr. 1:5,6).
Toivottavasti tästä tarkennuksesta on apua. - Pikakirjoittaja
Mikäli ymmärsin oikein kirjoituksesi, tarkoitit että Jeesus olisi "ainoa tosi Jumala". Tähän näkemykseesi en valitettavasti voi yhtyä. Raamattu kertoo että "Ainoa tosi Jumala" on Jehova (tai Jahve), tämä on nimi, jonka hän on itselleen antanut. Käsitelty ylempänä. Jeesus itse sanoi Isäänsä "ainoaksi tosi Jumalaksi" (Joh.17:3). Jehova
(Jes.44:6). Apostoli Paavali kirjoitti, että tosi kristityillä "on--yksi Jumala,Isä---" (1.Kor.8:5,6).
missään hänen ei sanota olevan Kaikkivaltias, kuten Jehova on (1.Moos.17:1). Jeesuksen sanotaan
olevan "Jumalan kirkkauden säteily", mutta Isä on tuon kirkkauden Lähde (Hepr.1:3). Jeesus ei mitenkään tavoittele Isänsä asemaa. Hän sanoi, kun Saatana kiusasi häntä:"Kirjoitettu on;Sinun pitää kumartaman Herraa(Jehovaa),sinun Jumalaasi,
ja häntä ainoata palveleman" (Luuk.4:8).Hän on "olemassa Jumalan muodossa", ja Isä on käskenyt, että "kaikkien polvien pitää Jeesuksen nimeen notkistuman", mutta kaikki tämä tehdään "Jumalan, Isän,kunniaksi" (Fil.2:5-11).
Minä uskon Raamatun opetuksen mukaan että on yksi "Kaikkivaltias Jumala, jonka nimi on Jehova(Jahve). Hänen "Ainosyntyinen Poika" on
Jeesus Kristus. On siis kaksi eri persoonaa.Jeesus=Jumala.
Merkitystä ei ole oikeastaan sillä, sanooko Jumala=Jeesus,vai Jeesus=Jumala,koska Jumala tuli itse keskellemme Jeesuksen hahmossa.Meille on pelastumisen kannalta tärkeää kuitenkin uskoa,ettemme pelastu ilman Jeesuksen Golgatalla täyttämää työtä puolestamme.
>>Niin Jeesus sanoi heille:>>Kun olette ylentäneet Ihmisen Pojan,silloin te ymmärrätte,että MINÄ OLEN SE,JOKA MINÄ OLEN,ja etten minä itsestäni tee mitään,vaan puhun tätä sen mukaan,kuin minun Isäni on minulle opettanut.>>Joh.8:28
>>MINÄ OLEN SE,JOKA TODISTAN ----ITSESTÄNI---,ja minusta todistaa myös Isä,joka on minut lähettänyt>>.Joh.8:18
>>Ei kukaan ole noussut ylös taivaaseen,PAITSI HÄN,JOKA TAIVAASTA TULI ALAS,Ihmisen Poika,joka ON TAIVAASSA.>>Joh.3:13
>>Ja Jeesus tuli heidän tykönsä ja puhui heille ja sanoi:MINULLE ON ANNETTU KAIKKI VALTA ---TAIVAASSA JA MAAN PÄÄLLÄ.>>Matt.28:18
>>Ja minä en enää ole maailmassa,ja minä tulen sinun tykösi.Pyhä Isä,VARJELE HEIDÄT NIMESSÄSI,JONKA SINÄ-----OLET MINULLE ANTANUT,että he olisivat yhtä,NIINKUIN MEKIN>>.Joh.17:11
>>Ja minä olen tehnyt SINUN NIMESI HEILLE TUNNETUKSI JA TEEN VASTAKIN,että se rakkaus,jolla Sinä olet minua rakastanut,olisi heissä JA MINÄ OLISIN HEISSÄ>>.Joh.17:26
>>Näin sanoo Herra,Israelin Kuningas ja SEN LUNASTAJA,(=Jeesus)Herra Sebaot:Minä olen ensimmäinen,ja minä olen viimeinen,ja paitsi minua ei ole yhtäkään Jumalaa>>.Jes.44:6
Kolminaisuusoppi tekee tavallaan monta jumalaa,koska se ei käsitä täysin Jeesuksen olemusta Jumalassa.Vaikka Jumala tuli itse maailmaan,ei Hän >>tehnyt kahta jumalaa>>(eikä kolmea!),vaan Jeesus oli Jumala ihmisenä keskellämme,meidän lunastajanamme:Meille käsityskykyä antamassa,koska emme vajavaisina voi ymmärtää ilman Jeesusta käsittämätöntä Jumalaa. - muualta
Pikakirjoittaja kirjoitti:
Jeesus=Jumala.
Merkitystä ei ole oikeastaan sillä, sanooko Jumala=Jeesus,vai Jeesus=Jumala,koska Jumala tuli itse keskellemme Jeesuksen hahmossa.Meille on pelastumisen kannalta tärkeää kuitenkin uskoa,ettemme pelastu ilman Jeesuksen Golgatalla täyttämää työtä puolestamme.
>>Niin Jeesus sanoi heille:>>Kun olette ylentäneet Ihmisen Pojan,silloin te ymmärrätte,että MINÄ OLEN SE,JOKA MINÄ OLEN,ja etten minä itsestäni tee mitään,vaan puhun tätä sen mukaan,kuin minun Isäni on minulle opettanut.>>Joh.8:28
>>MINÄ OLEN SE,JOKA TODISTAN ----ITSESTÄNI---,ja minusta todistaa myös Isä,joka on minut lähettänyt>>.Joh.8:18
>>Ei kukaan ole noussut ylös taivaaseen,PAITSI HÄN,JOKA TAIVAASTA TULI ALAS,Ihmisen Poika,joka ON TAIVAASSA.>>Joh.3:13
>>Ja Jeesus tuli heidän tykönsä ja puhui heille ja sanoi:MINULLE ON ANNETTU KAIKKI VALTA ---TAIVAASSA JA MAAN PÄÄLLÄ.>>Matt.28:18
>>Ja minä en enää ole maailmassa,ja minä tulen sinun tykösi.Pyhä Isä,VARJELE HEIDÄT NIMESSÄSI,JONKA SINÄ-----OLET MINULLE ANTANUT,että he olisivat yhtä,NIINKUIN MEKIN>>.Joh.17:11
>>Ja minä olen tehnyt SINUN NIMESI HEILLE TUNNETUKSI JA TEEN VASTAKIN,että se rakkaus,jolla Sinä olet minua rakastanut,olisi heissä JA MINÄ OLISIN HEISSÄ>>.Joh.17:26
>>Näin sanoo Herra,Israelin Kuningas ja SEN LUNASTAJA,(=Jeesus)Herra Sebaot:Minä olen ensimmäinen,ja minä olen viimeinen,ja paitsi minua ei ole yhtäkään Jumalaa>>.Jes.44:6
Kolminaisuusoppi tekee tavallaan monta jumalaa,koska se ei käsitä täysin Jeesuksen olemusta Jumalassa.Vaikka Jumala tuli itse maailmaan,ei Hän >>tehnyt kahta jumalaa>>(eikä kolmea!),vaan Jeesus oli Jumala ihmisenä keskellämme,meidän lunastajanamme:Meille käsityskykyä antamassa,koska emme vajavaisina voi ymmärtää ilman Jeesusta käsittämätöntä Jumalaa.kukaan ole kieltänytkään etteikö Jeesus olisi kristinuskon varsinainen Jumala joka muiden antiikin jumalien tapaan myös inkarnoitui...
Mutta että tämä Jumala jakaantuu omaksi isäkseen ja on myös oma poikansa joka ei tiedä mitä Isä tietää ja vieläpä rukoilee Isäänsä ja on vielä jokin erillinen Henkikin, on melkoisen outoa eikä ihan monoteististakaan.
Israelin Jumalaa ei pidä sekottaa tähän, hän on yksi ja ainoa, jakaantumaton, ei ole syntynyt ihmiseksi missään vaiheessa, ei ilmaantunut naisen kohdusta eikä kuulu mihinkään ihmissukuun.Hän on "elävä Jumala", mikä nimitys kuvaa sitä että hän elää aina, eikä kuten pakanoiden jumalat, välillä kuole ja herää taas henkiin. - Pikakirjoittaja
muualta kirjoitti:
kukaan ole kieltänytkään etteikö Jeesus olisi kristinuskon varsinainen Jumala joka muiden antiikin jumalien tapaan myös inkarnoitui...
Mutta että tämä Jumala jakaantuu omaksi isäkseen ja on myös oma poikansa joka ei tiedä mitä Isä tietää ja vieläpä rukoilee Isäänsä ja on vielä jokin erillinen Henkikin, on melkoisen outoa eikä ihan monoteististakaan.
Israelin Jumalaa ei pidä sekottaa tähän, hän on yksi ja ainoa, jakaantumaton, ei ole syntynyt ihmiseksi missään vaiheessa, ei ilmaantunut naisen kohdusta eikä kuulu mihinkään ihmissukuun.Hän on "elävä Jumala", mikä nimitys kuvaa sitä että hän elää aina, eikä kuten pakanoiden jumalat, välillä kuole ja herää taas henkiin.ja hänet pitää kutsuttaman Korkeimman Pojaksi,ja Herra Jumala antaa hänelle Daavidin,hänen Isänsä,valtaistuimen,ja Hän on oleva Jaakobin huoneen Kuningas iankaikkisesti,ja hänen valtakunnallansa ei pidä loppua oleman.>>Luuk.1.32,33
Jeesus oli todellakin Immanuel,Jumala meidän kanssamme.Se,että Jeesus sanoi toteuttavansa Isänsä tahtoa,osoittaa vain,kuinka Jumala otti kokonaan ihmisen hahmon,Hän astui als meidän keskellemme.Hän oli kaikessa ihmisen kaltainen,kuitenkin Jumala.
Ei voida käyttää ilmaisua >>jakaantui>>,sillä kyse ei ole mistään jakaantumisesta.Hän oli silti yksi,>>minä olen>>.
Suuri on Jumalisuuden salaisuus,eikä tätä voi yksikään ymmärtää kuin Pyhässä Hengessä.
Pyhä Henki on Jumala/Jeesus meissäkin Henkenä,ei ole >>erillistä jumalaa nimeltä Pyhä Henki>>>.
Herra on Henki,Pyhänä Henkenä myös uudestisyntyneessä uskovassa.Jeesus puhuu uskovalle Henkensä kautta.
Pyhä Henki ei ole jokin >>erillinen>> persoona.Ei niin,että olisi kolme eri jumalaa:Isä-Jumala,Jeesus-Jumala ja Pyhä Henki-Jumala,jollaiseksi kolminaisuusoppi tämän käsittää.Maalaavathan monet jopa maalauksia,missä on kolme eri henkilöä kuvattuna!Tämä jos mikä on harhaoppia!
>>Älä pelkää!Minä olen ensimmäinen ja viimeinen,ja minä elän;JA MINÄ OLIN KUOLLUT,JA KATSO,MINÄ ELÄN AINA JA IANKAIKKISESTI,JA MINULLA ON KUOLEMAN JA TUONELAN AVAIMET.>> Ilm.1:17,18
>>Minä olen A ja O,sanoo Herra Jumala,joka on ja joka oli ja JOKA TULEVA ON,KAIKKIVALTIAS>>.Joh.1:8
Kuka on tuleva?Jeesus.Mitä sanoo edellä oleva jae:>>Joka tuleva on,Kaikkivaltias>>.
Jumalalla oli valta antaa kaikki oman itsensä käsiin,Jeesuksen,Jumalan keskellämme,käsiin.
Jeesus on Kuningasten Kuningas ja Herrain Herra.Jumala,joka ei kunniaansa jaa,ei olisikaan antanut tätä kuninkuutta kenenkään muun käsiin,kuin poikansa,Jeesuksen käsiin.
>>Niin Pilatus sanoi hänelle:Sinä siis kuitenkin olet kuningas?Jeesus vastasi:>Sinäpä sen sanot,että minä olen kuningas.Sitä varten minä olen syntynyt ja sitä varten maailmaan tullut,että minä todistaisin TOTUUDEN PUOLESTA.JOKAINEN,JOKA ON TOTUUDESTA,KUULEE MINUN ÄÄNENI>>.Joh.18:37
>>Jeesus sanoi heille:Totisesti,totisesti minä sanon teille:ennenkuin Aabraham syntyi,olen minä ollut>>.Joh.8:58
>>Jeesus vastasi:Te ette TUNNE MINUA ETTEKÄ MINUN ISÄÄNI;---JOS---TE TUNTISITTE MINUT---,NIIN TE TUNTISITTE MYÖS MINUN ISÄNI>>.Joh.8:19
Vain he,jotka ovat saaneet Pyhän Hengen sinetin,voivat tuntea Jumalan salaisuuden,sillä ei kukaan muu voi tätä vastaanottaa muuten.
>>Niin Hän sanoi heille:>Kuinka he voivat sanoa,että Kristus on Daavidin Poika?Sanoohan Daavid itse psalmien kirjassa:--Herra sanoi minun Herralleni;Istu minun oikealle puolelleni,kunnes minä panen sinun vihollisesi sinun jalkojesi astinlaudaksi.Daavid siis kutsuu häntä Herraksi,kuinka Hän sitten on hänen Poikansa?>>.Luuk.20:41-44 tetragrammiin-JHWH kirjoitti:
Mikäli ymmärsin oikein kirjoituksesi, tarkoitit että Jeesus olisi "ainoa tosi Jumala". Tähän näkemykseesi en valitettavasti voi yhtyä. Raamattu kertoo että "Ainoa tosi Jumala" on Jehova (tai Jahve), tämä on nimi, jonka hän on itselleen antanut. Käsitelty ylempänä. Jeesus itse sanoi Isäänsä "ainoaksi tosi Jumalaksi" (Joh.17:3). Jehova
Jeesus Kristus. On siis kaksi eri persoonaa.Siis Isä J-la ihmisenä ja ihmisten Hyvänä Paimenena!
Luemme tästä seuraavan sanatarkasti tarkimmasta UT:n tekstilähteestä suomennetun jakeen:
Textus Receptus 1.Tim.3.16
"Ja tunnustetusti suuri on jumalisuuden salaisuus, JUMALA JOKA ILMESTYI LIHASSA, vanhurskautui Hengessä, näyttäytyi enkeleille, julistettiin pakanoille, uskottiin maailmassa, otettiin ylös kirkkauteen."
- Jos uskot tuohon ilmoitukseen, niin et voi olla toteamatta tuon yhden ja ainoan tosi J-lan tulleen lihaksi ja asuneen ihmisten keskellä Poikansa lihan ruumiissa.
Myös Paavali vahvisti asian sanoessaan: 2.Kor.5:19
19. Sillä Jumala oli Messiaassa ja sovitti maailman itsensä kanssa eikä lukenut heille heidän rikkomuksiaan, ja hän uskoi meille sovituksen sanan.
- Huomaa, että Paavali sanoi J-lan olleen Messiaassa.
Yeshuan opetuslapsi sanoi Yeshuasta:
20:28 Tuomas vastasi ja sanoi hänelle: "Minun HERRANI ja minun JUMALANI!"
On vain yksi pelastava J-la ja hänen nimensä on Yeshua HaMashiach! Hän on minun Herrani ja minun J-lani!
Kerroin jo avauksesi alaosassa, miten tuo Ylistettävä Nimi Yeshua Hamashiach on syrjäyttänyt nimen Y-H-W-H siinä mielessä, mitä tulee ihmisten mahdollisuuksiin pelastua. Nimi Yeshua HaMashiach on alunperin Isä J-lan nimi ja on sitä edelleenkin, vaikka se on myös Pojan nimi.
>>>Vain Yeshua nimeä avuksi huutamalla voi ihminen nykyään UT:n ilmoituksen mukaan pelastua!>jumaluuden koko täyteysjumaluuden koko täyteys- Isä Jumala
Yakov kirjoitti:
Siis Isä J-la ihmisenä ja ihmisten Hyvänä Paimenena!
Luemme tästä seuraavan sanatarkasti tarkimmasta UT:n tekstilähteestä suomennetun jakeen:
Textus Receptus 1.Tim.3.16
"Ja tunnustetusti suuri on jumalisuuden salaisuus, JUMALA JOKA ILMESTYI LIHASSA, vanhurskautui Hengessä, näyttäytyi enkeleille, julistettiin pakanoille, uskottiin maailmassa, otettiin ylös kirkkauteen."
- Jos uskot tuohon ilmoitukseen, niin et voi olla toteamatta tuon yhden ja ainoan tosi J-lan tulleen lihaksi ja asuneen ihmisten keskellä Poikansa lihan ruumiissa.
Myös Paavali vahvisti asian sanoessaan: 2.Kor.5:19
19. Sillä Jumala oli Messiaassa ja sovitti maailman itsensä kanssa eikä lukenut heille heidän rikkomuksiaan, ja hän uskoi meille sovituksen sanan.
- Huomaa, että Paavali sanoi J-lan olleen Messiaassa.
Yeshuan opetuslapsi sanoi Yeshuasta:
20:28 Tuomas vastasi ja sanoi hänelle: "Minun HERRANI ja minun JUMALANI!"
On vain yksi pelastava J-la ja hänen nimensä on Yeshua HaMashiach! Hän on minun Herrani ja minun J-lani!
Kerroin jo avauksesi alaosassa, miten tuo Ylistettävä Nimi Yeshua Hamashiach on syrjäyttänyt nimen Y-H-W-H siinä mielessä, mitä tulee ihmisten mahdollisuuksiin pelastua. Nimi Yeshua HaMashiach on alunperin Isä J-lan nimi ja on sitä edelleenkin, vaikka se on myös Pojan nimi.
>>>Vain Yeshua nimeä avuksi huutamalla voi ihminen nykyään UT:n ilmoituksen mukaan pelastua!>jumaluuden koko täyteysjumaluuden koko täyteysihmisenä? Ettei olekaan se Poika-Jumala ihmisenä? Oletko siis joku "Jumala on yksi olemus ja yksi persoona" näkemyksen etkä tuon perinteisemmän ja "oikeauskoisemman" "Jumala on yksi olemus ja kolme persoonaa" näkemyksen edustaja? Vai onko tuo oppi vain muuten niin sekainen ettei siitä saa mitään tolkkua?
- muualta
Pikakirjoittaja kirjoitti:
ja hänet pitää kutsuttaman Korkeimman Pojaksi,ja Herra Jumala antaa hänelle Daavidin,hänen Isänsä,valtaistuimen,ja Hän on oleva Jaakobin huoneen Kuningas iankaikkisesti,ja hänen valtakunnallansa ei pidä loppua oleman.>>Luuk.1.32,33
Jeesus oli todellakin Immanuel,Jumala meidän kanssamme.Se,että Jeesus sanoi toteuttavansa Isänsä tahtoa,osoittaa vain,kuinka Jumala otti kokonaan ihmisen hahmon,Hän astui als meidän keskellemme.Hän oli kaikessa ihmisen kaltainen,kuitenkin Jumala.
Ei voida käyttää ilmaisua >>jakaantui>>,sillä kyse ei ole mistään jakaantumisesta.Hän oli silti yksi,>>minä olen>>.
Suuri on Jumalisuuden salaisuus,eikä tätä voi yksikään ymmärtää kuin Pyhässä Hengessä.
Pyhä Henki on Jumala/Jeesus meissäkin Henkenä,ei ole >>erillistä jumalaa nimeltä Pyhä Henki>>>.
Herra on Henki,Pyhänä Henkenä myös uudestisyntyneessä uskovassa.Jeesus puhuu uskovalle Henkensä kautta.
Pyhä Henki ei ole jokin >>erillinen>> persoona.Ei niin,että olisi kolme eri jumalaa:Isä-Jumala,Jeesus-Jumala ja Pyhä Henki-Jumala,jollaiseksi kolminaisuusoppi tämän käsittää.Maalaavathan monet jopa maalauksia,missä on kolme eri henkilöä kuvattuna!Tämä jos mikä on harhaoppia!
>>Älä pelkää!Minä olen ensimmäinen ja viimeinen,ja minä elän;JA MINÄ OLIN KUOLLUT,JA KATSO,MINÄ ELÄN AINA JA IANKAIKKISESTI,JA MINULLA ON KUOLEMAN JA TUONELAN AVAIMET.>> Ilm.1:17,18
>>Minä olen A ja O,sanoo Herra Jumala,joka on ja joka oli ja JOKA TULEVA ON,KAIKKIVALTIAS>>.Joh.1:8
Kuka on tuleva?Jeesus.Mitä sanoo edellä oleva jae:>>Joka tuleva on,Kaikkivaltias>>.
Jumalalla oli valta antaa kaikki oman itsensä käsiin,Jeesuksen,Jumalan keskellämme,käsiin.
Jeesus on Kuningasten Kuningas ja Herrain Herra.Jumala,joka ei kunniaansa jaa,ei olisikaan antanut tätä kuninkuutta kenenkään muun käsiin,kuin poikansa,Jeesuksen käsiin.
>>Niin Pilatus sanoi hänelle:Sinä siis kuitenkin olet kuningas?Jeesus vastasi:>Sinäpä sen sanot,että minä olen kuningas.Sitä varten minä olen syntynyt ja sitä varten maailmaan tullut,että minä todistaisin TOTUUDEN PUOLESTA.JOKAINEN,JOKA ON TOTUUDESTA,KUULEE MINUN ÄÄNENI>>.Joh.18:37
>>Jeesus sanoi heille:Totisesti,totisesti minä sanon teille:ennenkuin Aabraham syntyi,olen minä ollut>>.Joh.8:58
>>Jeesus vastasi:Te ette TUNNE MINUA ETTEKÄ MINUN ISÄÄNI;---JOS---TE TUNTISITTE MINUT---,NIIN TE TUNTISITTE MYÖS MINUN ISÄNI>>.Joh.8:19
Vain he,jotka ovat saaneet Pyhän Hengen sinetin,voivat tuntea Jumalan salaisuuden,sillä ei kukaan muu voi tätä vastaanottaa muuten.
>>Niin Hän sanoi heille:>Kuinka he voivat sanoa,että Kristus on Daavidin Poika?Sanoohan Daavid itse psalmien kirjassa:--Herra sanoi minun Herralleni;Istu minun oikealle puolelleni,kunnes minä panen sinun vihollisesi sinun jalkojesi astinlaudaksi.Daavid siis kutsuu häntä Herraksi,kuinka Hän sitten on hänen Poikansa?>>.Luuk.20:41-44"Jeesus on Kuningasten Kuningas ja Herrain Herra.Jumala,joka ei kunniaansa jaa,ei olisikaan antanut tätä kuninkuutta kenenkään muun käsiin,kuin poikansa,Jeesuksen käsiin." Siis on kaksi jumalaa, jos joku antaa jotain jollekin siinä on pakko olla kaksi.Samoin jos joku toteuttaa isänsä tahtoa silloin on sekä isä että poika, ihan turha väittää vastaan.
Isä Jumala kirjoitti:
ihmisenä? Ettei olekaan se Poika-Jumala ihmisenä? Oletko siis joku "Jumala on yksi olemus ja yksi persoona" näkemyksen etkä tuon perinteisemmän ja "oikeauskoisemman" "Jumala on yksi olemus ja kolme persoonaa" näkemyksen edustaja? Vai onko tuo oppi vain muuten niin sekainen ettei siitä saa mitään tolkkua?
...esittämääsi kysymykseen jakeella Joh.14:9 :)
9. Yeshua sanoi hänelle: "Niin kauan aikaa minä olen ollut teidän kanssanne, etkä sinä tunne minua, Filippus! JOKA ON NÄHNYT MINUT, ON NÄHNYT ISÄN; kuinka sinä sitten sanot: 'Näytä meille Isä'?
Luemme myös ympäröivät jakeet:
Johanneksen evankeliumi luku 14
6. Yeshua sanoi hänelle (Tuomaalle): "Minä olen tie ja totuus ja elämä; ei kukaan tule Isän tykö muutoin kuin minun kauttani.
7. Jos te olisitte tunteneet minut, niin te tuntisitte myös minun Isäni; tästälähin te tunnette hänet, ja TE OLETTE NÄHNEET HÄNET."
8. Filippus sanoi hänelle: "Herra, näytä meille Isä, niin me tyydymme."
9. Yeshua sanoi hänelle: "Niin kauan aikaa minä olen ollut teidän kanssanne, etkä sinä tunne minua, Filippus! JOKA ON NÄHNYT MINUT, ON NÄHNYT ISÄN; kuinka sinä sitten sanot: 'Näytä meille Isä'?
Noita jakeita vasten on ilmeistä, että Vapahtajamme Yeshua HaMashiach oli ja yhä on Isä J-la, joka ilmestyi ihmisten valtakuntaan syntymällä lihaa ja verta olevaksi ihmiseksi.
Mietipä ystäväni nyt, että miten monta Isää meillä Yeshuaan uskovilla noiden edellä lainaamieni jakeiden mukaan on?- Ketähän
Yakov kirjoitti:
...esittämääsi kysymykseen jakeella Joh.14:9 :)
Luemme myös ympäröivät jakeet:
Johanneksen evankeliumi luku 14
6. Yeshua sanoi hänelle (Tuomaalle): "Minä olen tie ja totuus ja elämä; ei kukaan tule Isän tykö muutoin kuin minun kauttani.
7. Jos te olisitte tunteneet minut, niin te tuntisitte myös minun Isäni; tästälähin te tunnette hänet, ja TE OLETTE NÄHNEET HÄNET."
8. Filippus sanoi hänelle: "Herra, näytä meille Isä, niin me tyydymme."
Noita jakeita vasten on ilmeistä, että Vapahtajamme Yeshua HaMashiach oli ja yhä on Isä J-la, joka ilmestyi ihmisten valtakuntaan syntymällä lihaa ja verta olevaksi ihmiseksi.
Mietipä ystäväni nyt, että miten monta Isää meillä Yeshuaan uskovilla noiden edellä lainaamieni jakeiden mukaan on?Jeesus sitten rukoili ristillä, kenen "Isän" tietävän asioita – kuten Jeesuksen toisen tulemuksen hetken – joita Jeesus ei tiennyt, kenen "Isän" luo Jeesus sanoi menevänsä jne.? Montakohan niitä Isiä tosiaan olikaan kun vielä joku Pyhä Henki niminenkin hahmo sai Marian paksuksi?
- kautta asutun maan.
Ei sitä Koorekselle ole milloinkaan osoitettu.
Kristusta mukaillen.
Ei kukaan, yksikään tiedä Taivaallisen Isän nimeä tässä kuolevaisten maailmassa.
Eikä sitä liioin ole mihinkään kirjoitettu täällä ihmisten toimesta.
Taivasten valtakunnan pitäisi kyllä tulla aivan jokaisen ihmisen sydämeen ja sijaita myös siellä. Siksipä se ei olekkaan silmin nähtävissä. Mutta sen kaikki hyvät ja myönteiset vaikutukset kyllä tulisivat ilmenemään aivan jokaisessa joka tuon valtakunnan sydämeensä ottaa tai on jo ottanut. Valtiaan täytyisi ollakkin kyllä kaikille heille tunnettu, jotka tuon valtakunnankin tuntevat. - Trubaduuri
Hän tuo ikiihmeellinen neuvonantaja ja Pelastaja, kirkastettu ja voideltu Ihmisen Poika, Kristus, Vapahtajamme, kertoi ettei yksikään elävä ihminen tiedä hänen taivaallisen Isänsä nimeä, ja hänhän tiesi josta puhui aina. Toisin, kuin erilaiset ihmisten muodostamat yhteisöt, joissa valheet on otettu taistelu-aseiksi totuutta vastaan.
Isä on siis Luojamme, taivaallinen Isä jonka lapsia me ihmiset olemme, tahdomme me sitä itse taikka emme. Taivasten valtakunta puolestaan
on puhdasta sematiikkaa täällä maan päällä. Sillä se ei ole meille konkkreettinne paikka vaan hyvän olemus joka sijaitsee meidän oikein uskovien sydämissä. Siksi meillä on keskinäinen rakkaus!
Tuo valtakunta yhdistää meidät. Monet Perkeleen sotilaista kyllä haluavat päästä käsiksi tuohon valtakuntaan. Mutta eivät tule pääsemään. Kuten Kristuskin eräänkin kerran sanoi; Häntä vapaasti lainaten: Taivasten valtakuntaan ei yksikään paha tai saastainen tule pääsemään, eikä yhdenkään pahan ihmisen käsi siihen yllä. Luojamme pitää siitä huolen. Ja siksi voimme tänäpäivänä sanoa ääneen! Isä meidän joka olet taivaissa, olet myös meidän sydämissämme ikuisesti. Korkein taivas on siis meissä oikein uskovissa ihmisissä.- muualta
kristitytkin jo tunnustavat että Jeesuksen tarkoittama "isä" ei ole sama kuin juutalaisuuden JHWH, olisi hyvä jos kristityt rehellisesti luopuisivat VT:n käytöstä oman pyhän teoksensa Uuden testamentin rinnalla. Vahingollinen ja turha uskontojen sekoittaminen toisiinsa loppuisi, eikä kristyttyjen enää tarvitsisi vaivautua haukkumaan juutalaisia näiden eläessä oman Jumalansa vaatimalla tavalla. Eihän kukaan sekoita Uutta testamenttia ja Koraaniakaan nappaamalla jakeita välillä toisesta, välillä toisesta.
- tetragrammiin-JHWH
Mitenkäs tämä sitten tukee väittämääsi, ettei Jumalan nimi olisi ollut tiedossa. Jeesus itse puhuu Joh.17:6:ssa:"Minä olen ilmoittanut sinun nimesi ihmisille, jotka sinä annoit minulle maailmasta. He olivat sinun, ja sinä annoit heidät minulle, ja he ovat ottaneet sinun sanastasi vaarin."
Joh.17:26:ssa:"Ja minä olen tehnyt sinun nimesi heille tunnetuksi ja teen vastakin, että se rakkaus, jolla sinä olet minua rakastanut, olisi heissä ja minä olisin heissä."
Kaikkien ihmisten on elintärkeää tuntea Jumalan nimi. Roomalaislle 10:13:sta mukaan:"Sillä jokainen, joka huutaa avukseen Herran (eli Jehova tai Jahve)nimeä,pelastuu." - Trubaduuri
muualta kirjoitti:
kristitytkin jo tunnustavat että Jeesuksen tarkoittama "isä" ei ole sama kuin juutalaisuuden JHWH, olisi hyvä jos kristityt rehellisesti luopuisivat VT:n käytöstä oman pyhän teoksensa Uuden testamentin rinnalla. Vahingollinen ja turha uskontojen sekoittaminen toisiinsa loppuisi, eikä kristyttyjen enää tarvitsisi vaivautua haukkumaan juutalaisia näiden eläessä oman Jumalansa vaatimalla tavalla. Eihän kukaan sekoita Uutta testamenttia ja Koraaniakaan nappaamalla jakeita välillä toisesta, välillä toisesta.
No nyt täytyy todeta, jotta ajatus on kyllä hyvä, mutta toteutus sitten jo paljon vaikeanpaa kuin jota voisi edes jotenkin kuvitella järkevällä ja käytännöllisellä tavalla. Sillä kyllä erilaisten uskonnollisten yhteisöjen saaminen johonkin yksimieliseen päätökseen tuon ko. asian pohjalta
on valitettavasti puhdasta utopiaa. Tosin, voisi olla toinenkin keino tuon YHVH käyttöä koskien, koska sehän on vain puhdaas indeksointi merkki ja näin ollen se ei ole nimi ollenkaan, siksipä sen takia ei tarvitse edes ääntä pitää julkisesti.
Elikä kaikki osapuolet pidättäytyvät väittämästä jotta se on nimi. Sillä sitähän se ei todellakaan ole. Vaan merkki josta kirjakäärön lukija muinoin tiesi, että tästä kohtaa Mooseksen luoma jumala sanoi jotakin sille kansalle.
Joka pimeydessä vaelsi ja napisi jatkuvasti. ;)
Juutalaiset saavat olla kiitollisia muinaisille Roomalaisille, että he ottivat asiakseen ja töiksensä huolehtia muinaisista kirjoituksista ja niiden kääntämisestä, sillä muutenhan ei hepreaa kielenä enää olisi eikä sitä puhuttaisi ollenkaan jos näin ei olisi käynyt. Kaikki siis hyvin. Shalom. - Trubaduuri
Mitenkäs tämä sitten tukee väittämääsi, ettei Jumalan nimi olisi ollut tiedossa. Jeesus itse puhuu Joh.17:6:ssa:"Minä olen ilmoittanut sinun nimesi ihmisille, jotka sinä annoit minulle maailmasta. He olivat sinun, ja sinä annoit heidät minulle, ja he ovat ottaneet sinun sanastasi vaarin."
Joh.17:26:ssa:"Ja minä olen tehnyt sinun nimesi heille tunnetuksi ja teen vastakin, että se rakkaus, jolla sinä olet minua rakastanut, olisi heissä ja minä olisin heissä."
Kaikkien ihmisten on elintärkeää tuntea Jumalan nimi. Roomalaislle 10:13:sta mukaan:"Sillä jokainen, joka huutaa avukseen Herran (eli Jehova tai Jahve)nimeä,pelastuu."Juu, ja sitten kun lukee huolella vähän lisää uudentestamentin tekstejä. Niin eipä hänkään sitä nimeä yhdessäkään jakeessa kerro! Vaan, hän aloittaa rukouksensa yhä uudestaan ja uudestaan. Isä meidän joka olet taivaissa.
Ironian kyky teiltä nykyihmisiltä näemmä puuttuu täysin. Etkö sinäkään tajua jotta Luojamme tosiaakin nauroi ihmisille silloin päin pläsiä, siis näille jotka kuvittelevat kaiken tietävänsä.
Mihin Hän nimeä tarvitsee, ravintolan ovellako?
Uudentestamentin teksteissä ei ole yhtään kohtaa jossa olisi tuo Mooseksen aikainen merkki YHVH!
Ja tuokin asia selviää vain jos on mahdollista lukea vanhoja kirjoituksia. Esim. Latin Vulgataa.
Jossa ei ikuna ole edes ollut hepreankielisiä jakeita, sanoja tai merkkejä.
Tehdä tunnetuksi Luojaamme, siis opettaa Hänen tuntemistaan ihmisille, ei tarkoita että tekee nimeä tunnetuksi. Kuten virheellisesti on monet
osat käännetty. Ja tuo Johaneksen kirja ei ole ollenkaan luotettava kirja. Vaan, pikemminkin jälkikäteen suunnitelmallisesti tehty teos jolla pyrittiin osoittamaan yhden tietyn ryhmän yhteen kuuluvuutta Kristukseen ja hänen sanomaansa.
Samaa sarjaa kuin Paavalin kirjeet ja Luukaksen kirja. Hölynpölyä. Ja juutalaista hapatusta. - tetragrammiin-JHWH
muualta kirjoitti:
Mitä Raamattu sanoo itsestään:" Jokainen kirjoitus, joka on syntynyt Jumalan Hengen vaikutuksesta, on
myös hyödyllinen opetukseksi, nuhteeksi, ojennukseksi, kasvatukseksi vanhurskaudessa, että
Jumalan ihminen olisi täydellinen, kaikkiin hyviin
tekoihin valmistunut."(2.Tim.3:16,17)
Ei Raamatusta tule ottaa mitään pois, eikä mitään sinne lisätä. Minun Raamatussani ainakin on sekä
Vanha Testamentti että Uusi Testamentti. Kaikki kristityt eivät todellakaan yhdy tuohon mielipiteeseesi, joten pyytäisinkin ettet yleistäisi asioita. - painokset
Mitä Raamattu sanoo itsestään:" Jokainen kirjoitus, joka on syntynyt Jumalan Hengen vaikutuksesta, on
myös hyödyllinen opetukseksi, nuhteeksi, ojennukseksi, kasvatukseksi vanhurskaudessa, että
Jumalan ihminen olisi täydellinen, kaikkiin hyviin
tekoihin valmistunut."(2.Tim.3:16,17)
Ei Raamatusta tule ottaa mitään pois, eikä mitään sinne lisätä. Minun Raamatussani ainakin on sekä
Vanha Testamentti että Uusi Testamentti. Kaikki kristityt eivät todellakaan yhdy tuohon mielipiteeseesi, joten pyytäisinkin ettet yleistäisi asioita.Jehovantodistajilla ole ihan omat Raamatunkäännökset, kuten adventisteilla,joista jehovantodistajien koulukunta on aikanaan erkaantunut?
- tetragrammiin-JHWH
Trubaduuri kirjoitti:
Juu, ja sitten kun lukee huolella vähän lisää uudentestamentin tekstejä. Niin eipä hänkään sitä nimeä yhdessäkään jakeessa kerro! Vaan, hän aloittaa rukouksensa yhä uudestaan ja uudestaan. Isä meidän joka olet taivaissa.
Ironian kyky teiltä nykyihmisiltä näemmä puuttuu täysin. Etkö sinäkään tajua jotta Luojamme tosiaakin nauroi ihmisille silloin päin pläsiä, siis näille jotka kuvittelevat kaiken tietävänsä.
Mihin Hän nimeä tarvitsee, ravintolan ovellako?
Uudentestamentin teksteissä ei ole yhtään kohtaa jossa olisi tuo Mooseksen aikainen merkki YHVH!
Ja tuokin asia selviää vain jos on mahdollista lukea vanhoja kirjoituksia. Esim. Latin Vulgataa.
Jossa ei ikuna ole edes ollut hepreankielisiä jakeita, sanoja tai merkkejä.
Tehdä tunnetuksi Luojaamme, siis opettaa Hänen tuntemistaan ihmisille, ei tarkoita että tekee nimeä tunnetuksi. Kuten virheellisesti on monet
osat käännetty. Ja tuo Johaneksen kirja ei ole ollenkaan luotettava kirja. Vaan, pikemminkin jälkikäteen suunnitelmallisesti tehty teos jolla pyrittiin osoittamaan yhden tietyn ryhmän yhteen kuuluvuutta Kristukseen ja hänen sanomaansa.
Samaa sarjaa kuin Paavalin kirjeet ja Luukaksen kirja. Hölynpölyä. Ja juutalaista hapatusta.Ravintolan ovellakin nimestä voi olla hyötyä, varsinkin jos on joku julkimo, niin voi päästä
jonon ohi sisälle jonottamatta.
Jumala taas halusi antaa itselleen persoonanimen Jahve tai Jehova kummin halutaan, jotta tosi Jumala erotettaisiin kansojen vääristä jumalista.
Loogista----kyllä. - eräs lukija vaan
Ravintolan ovellakin nimestä voi olla hyötyä, varsinkin jos on joku julkimo, niin voi päästä
Jumala taas halusi antaa itselleen persoonanimen Jahve tai Jehova kummin halutaan, jotta tosi Jumala erotettaisiin kansojen vääristä jumalista.
Loogista----kyllä.On vain yksi Jumala, kaikille sama, koska ei voi olla monia jumalia. Hän on Luoja, kaiken synnyttänyt ja kaiken ylläpitää. Nuo eri uskonnot ovat vain erilaisia versioita Luojasta. Nimeä Luojalla ei ole. Paitsi ihmisen mielikuvituksessa. Eikö olekin yksinkertaista? Onko liian yksinkertaista? Jopa siinä määrin, ettei voi riidelläkään jos on asian oivaltanut. =) Oppiriidat ovat ihmisoppien riitoja, omatunto on ihmisen ohjekirja, jonka tärkein ohje annetaan kaikille jo syntymässä. Noudattaminen jää ihmisen hartioille.
- tetragrammiin-JHWH
painokset kirjoitti:
Jehovantodistajilla ole ihan omat Raamatunkäännökset, kuten adventisteilla,joista jehovantodistajien koulukunta on aikanaan erkaantunut?
olen lukenut, sekä Kirkkoraamattua että Uuden maailman käännöstä, eikä se asia siitä ole
muuttunut miksikään. Uuden maailman käännöksessä
on palautettu Jumalan nimi Jehova takaisin tekstiin
niin kuin se alunperinkin on ollut, helpottaa tekstin ymmärtämistä.
Ei ole erkaantunut mistään muusta. - Trubaduuri
Ravintolan ovellakin nimestä voi olla hyötyä, varsinkin jos on joku julkimo, niin voi päästä
Loogista----kyllä.Luoja, taivaallinen Isä ei nimeä edelleenkään tarvitse yhtään mihinkään. Hänet kyllä aivan kaikki tuntevat taivasten valtakunnassa. Ja sikstoiseksi, kun melkein kaikilla kansoilla on jo joku ikioma ja ikihyvä epäjumala/tekojumala jumalanaan, ja näillä kaikilla on jo joku nimi, jonka joku ihminen on keksinyt kuten Mooses aikoinaan. Niin mitäpä tuohon listaan enää suotta
taivaallisen Isän nimeä sotkisi. En minä ainakaan.
Niin yksinkertaiseksi, ei voi joku saada Luojaa näyttämään jota on Hänen halventamisekseen on jo tehty, kuin joku sellainen ihminen, joka haluaa hänelle uuden nimen keksiä omasta päästään, vain saadakseen jotenkin päteä ja näyttää tärkeältä sekä melkein kaikkitietävältä.
Sen voin kuitenkin sanoa tähän aivan lopuksi, ja totuuden nimissä; Hän ei edes suunnittele ottavansa kelakorttia tai ajavansa täällä maan päällä ajokorttia. Mutta älä huolehi suotta. Minä kyllä ymmärrän teitä ihmisiä yhtä hyvin kuin Hän. Ja osaan antaa teidän tyhmyytenne anteeksi. Kuten Hänkin. Mutta kun Hän nauraa teille kaikille jonninjoutavuuksien tuottajille, niin minä en siihen uskalla ryhtyä, vaan olen ihan hiljaa.
On vain yksi Luoja, taivaallinen Isä, siis Hän
jollekkka Kristus osoitti rukouksensa, Isä meidän
joka olet taivaissa. Pyhitetty olkoon nimesi!
Ja yksinkertainen on se ihminen joka vaatii Isältä
henkilöllisyystodistusta ennen kuin aloittaa oman rukouksensa tai avun huutonsa. ;) - oli Kainikin
olen lukenut, sekä Kirkkoraamattua että Uuden maailman käännöstä, eikä se asia siitä ole
Ei ole erkaantunut mistään muusta.Sinäpä kuiteski annoit jo muiden ymmärtää ettet tunne alkuperäisiä kirjoituksia. Niissä ei ole JHWH:oota lainkaan.
- historia
Ei ole erkaantunut mistään muusta.Jehovantodistajat erkaantuivat 7pv.adventisteista käyttäen ensin nimitystä "Raamatunselittäjien" koulukunta. Samaa hengellistä perintöä ovat molemmat. Ei lueta kristinuskoon kuuluviksi. Eivät tunnusta kolmiyhteistä Jumalaa.
- tetragrammiin-JHWH
eräs lukija vaan kirjoitti:
On vain yksi Jumala, kaikille sama, koska ei voi olla monia jumalia. Hän on Luoja, kaiken synnyttänyt ja kaiken ylläpitää. Nuo eri uskonnot ovat vain erilaisia versioita Luojasta. Nimeä Luojalla ei ole. Paitsi ihmisen mielikuvituksessa. Eikö olekin yksinkertaista? Onko liian yksinkertaista? Jopa siinä määrin, ettei voi riidelläkään jos on asian oivaltanut. =) Oppiriidat ovat ihmisoppien riitoja, omatunto on ihmisen ohjekirja, jonka tärkein ohje annetaan kaikille jo syntymässä. Noudattaminen jää ihmisen hartioille.
väärin, jos olet käsittänyt että tässä riidellään
jostain. En todellakaan halua riidellä asiasta,
olen vain tuonut esille mitä Raamattu asiasta sanoo.
Vapaaehtoistahan on, ottaako Raamatun huomioon
vai ei. Minulle Raamattu on se ohjekirja minkä
mukaan omaatuntoani valmennan. Omatuntokin voi paatua, mikäli sitä ei ohjata oikeaan. - tetragrammiin-JHWH
historia kirjoitti:
Jehovantodistajat erkaantuivat 7pv.adventisteista käyttäen ensin nimitystä "Raamatunselittäjien" koulukunta. Samaa hengellistä perintöä ovat molemmat. Ei lueta kristinuskoon kuuluviksi. Eivät tunnusta kolmiyhteistä Jumalaa.
lähdetiedostosi. On aika helppoa näin netti aikana,
mikäli vain on halua. Halua kaikilta vain ei löydy asioiden tarkistamiseen. Sääli.( Kyse on nyt tästä erkaantumisesta.) - eräs lukija vaan
väärin, jos olet käsittänyt että tässä riidellään
jostain. En todellakaan halua riidellä asiasta,
olen vain tuonut esille mitä Raamattu asiasta sanoo.
Vapaaehtoistahan on, ottaako Raamatun huomioon
vai ei. Minulle Raamattu on se ohjekirja minkä
mukaan omaatuntoani valmennan. Omatuntokin voi paatua, mikäli sitä ei ohjata oikeaan.Jos minkä tahansa ohjekirjan mukaan alat omaatuntoasi rakentaa, tulee siitä juuri sen ohjekirjan mukainen. Tästä syystä maailmassa ei rauhaa ole kun monilla on eri ohjekirjat. Yksi hyvä ja ainut oikea ohje löytyy kaikista ja se on sama kuin Raamatussa oleva rakkauden kaksoiskäsky. Vastaava löytyy kaikista suurista uskonnoista. Se on ohje, joka riittää eikä muuta tarvita. Tuo ohje on yhtä vanha kuin ihmiskunta.
- Trubaduuri
oli Kainikin kirjoitti:
Sinäpä kuiteski annoit jo muiden ymmärtää ettet tunne alkuperäisiä kirjoituksia. Niissä ei ole JHWH:oota lainkaan.
Näin se on. Kaikki eivät tunne heprealaisia kirjoituksia. Kristuskin sanoi juutalaisille usein että sen tähden he eksyvät, kunneivat tunne kirjoituksia. Ja Kristushan tunsi kaikki vanhat kirjoitukset, sillä hän viettäessään nuoruuttansa Egyptissa opiskeli kaikki ne kirjoitukset läpi, joissa kerrotiin muinaisten ja nykyisten kansojen jumalista ja legendoista.
Trubaduuri kirjoitti:
Näin se on. Kaikki eivät tunne heprealaisia kirjoituksia. Kristuskin sanoi juutalaisille usein että sen tähden he eksyvät, kunneivat tunne kirjoituksia. Ja Kristushan tunsi kaikki vanhat kirjoitukset, sillä hän viettäessään nuoruuttansa Egyptissa opiskeli kaikki ne kirjoitukset läpi, joissa kerrotiin muinaisten ja nykyisten kansojen jumalista ja legendoista.
>>Ja Kristushan tunsi kaikki vanhat kirjoitukset, sillä hän viettäessään
nuoruuttansa Egyptissa opiskeli kaikki ne kirjoitukset läpi, joissa
kerrotiin muinaisten ja nykyisten kansojen jumalista ja legendoista.- Trubaduuri
>>Ja Kristushan tunsi kaikki vanhat kirjoitukset, sillä hän viettäessään
nuoruuttansa Egyptissa opiskeli kaikki ne kirjoitukset läpi, joissa
kerrotiin muinaisten ja nykyisten kansojen jumalista ja legendoista.Vai olet sinä myös niitä jotka eivät tunne tätä yhtä legendaarista lausetta. "Egyptista minä kutsun poikani!" Etkä ole vissiin lukenut sitäkään kohtaa, jossa isukki ja äiti lähtee maanpakoon pienenpieni lapsi mukanaan.
Ja muuten. Minähän sanon.
Tottahan toki minulla on siis tietoa. Mutta sinä et vaan ole sitä valmis vastaanottamaan. Olet jo sen selvästi viestittänyt.
Mutta jos nyt jotakin.
Tiesitkö... minun lempivärini on sinapinkeltainen! Trubaduuri kirjoitti:
Vai olet sinä myös niitä jotka eivät tunne tätä yhtä legendaarista lausetta. "Egyptista minä kutsun poikani!" Etkä ole vissiin lukenut sitäkään kohtaa, jossa isukki ja äiti lähtee maanpakoon pienenpieni lapsi mukanaan.
Ja muuten. Minähän sanon.
Tottahan toki minulla on siis tietoa. Mutta sinä et vaan ole sitä valmis vastaanottamaan. Olet jo sen selvästi viestittänyt.
Mutta jos nyt jotakin.
Tiesitkö... minun lempivärini on sinapinkeltainen!Matteuksen evankeliumi:
2:19 Mutta kun Herodes oli kuollut, niin katso, Herran enkeli ilmestyi
unessa Joosefille Egyptissä
2:20 ja sanoi: "Nouse, ota lapsi ja hänen äitinsä ja mene Israelin maahan,
sillä ne ovat kuolleet, jotka väijyivät lapsen henkeä."
2:21 Niin hän nousi, otti lapsen ja hänen äitinsä ja meni Israelin maahan.
Luukkaan evankeliumi:
2:39 "Ja täytettyään kaiken, mikä Herran lain mukaan oli tehtävä,
he palasivat Galileaan, kaupunkiinsa Nasaretiin."
Vapahtajastamme Jeesuksesta ihmisille 'tosiasioina' esitetään.
_ _ _ _ _ _
Niin, Joosef siis palasi nuoren perheensä kanssa pakomatkaltaan
Egyptin mailta takaisin Israelin maahan ja edelleen Nasaretiin
"kun Herodes oli kuollut".
Tiedätkö, mihin aikoihin tuo Herodes-kuningas kuoli?
Idumeasta lähtöisin ollut ei-juutalainen Rooman vasallikuningas
Herodes Suuri kuoli historialähteiden mukaan vuonna 4 eKr.
Tuolloin, verenhimoisen Herodeksen kuollessa, Jeesus oli iältään
2-3 vuotias lähtien siitä, että hän syntyi (noin) vuonna 7–6 eKr.
Egyptin 'opiskeluvuodet' jäävät tässä katsannossa tarujen tasolle.- muualta
Matteuksen evankeliumi:
Luukkaan evankeliumi:
_ _ _ _ _ _
Egyptin 'opiskeluvuodet' jäävät tässä katsannossa tarujen tasolle.se perustuu väitteeseen että muinainen Israelin oleskelu Egyptissä olisikin joku Jeesusta koskeva ennustus.Mistään lapsenmurhista ei ole tietoa muissa lähteissä eikä sellainen juuri voi jäädä huomamaatta kaikilta aikalaisilta paitsi joltain myöhemmaltä kristityltä kirjoittajalta. Muutoinkin tarina on järjetön ja kaiken lisäksi Jeesus-vauva olisi Egyptissä samaan aikaan kun toinen evankeliumi kertoo hänet tuodun temppeliin aikana jolloin Herodes varmuudella eli. Tosin temppelikertomus on sekin ristiriidassa Moseksen lain määräysten kanssa.
muualta kirjoitti:
se perustuu väitteeseen että muinainen Israelin oleskelu Egyptissä olisikin joku Jeesusta koskeva ennustus.Mistään lapsenmurhista ei ole tietoa muissa lähteissä eikä sellainen juuri voi jäädä huomamaatta kaikilta aikalaisilta paitsi joltain myöhemmaltä kristityltä kirjoittajalta. Muutoinkin tarina on järjetön ja kaiken lisäksi Jeesus-vauva olisi Egyptissä samaan aikaan kun toinen evankeliumi kertoo hänet tuodun temppeliin aikana jolloin Herodes varmuudella eli. Tosin temppelikertomus on sekin ristiriidassa Moseksen lain määräysten kanssa.
Tutkailepa tuota alla olevaa 'kronologista kertomusta', jonka on lähettänyt
erääseen toiseen keskusteluun nimimerkki Markus (nimim. EI liity minuun).
Mitä olet mieltä tuon kertomuksen loogisuudesta?
3. Jeesus syntyi Beetlehemissä tallin seimessä. Lk. 2:7
4. Kahdeksan päivän ikäisenä hänet ympärileikattiin (ei kerrota missä, ehkä Beetlehemissä). Lk. 2:21
5. Kun 40 päivää syntymästä oli kulunut he lähtivät Jerusalemiin kuten oli säädetty. Lk. 2:22, 3Moos 12:2-4
6. He palasivat Nasaretiin kun Herran lain vaatimukset olivat täytetty. Luuk. 2:39
7. He saapuivat Jerusalemiin joka vuosi pääsiäisjuhlille. Lk. 2:41. Juhlien aikaan he majoittuivat sukukuntansa mukaisesti todennäköisesti Beetlehemiin.
9. Itämaan tietäjät saapuivat tähden perusteella Jerusalemiin. Mahdollinen saapumisajankohta Luukkaan mainitsemien pääsiäisjuhlien aikaan, tai jonakin kahdesta muusta juhlapyhästä. Matt. 2:1; 2Moos.34:23.
10. Tietäjät jatkoivat matkaansa Beetlehemiin, ja tähti kulki heidän edellänsä osoittaen tarkan paikan, ja he löysivät (todennäköisesti 1,5 - 2-vuotiaan) lapsen. Matt. 2:9.
11. Tietäjät tapasivat Jeesuksen ja Marian 'huoneessa', ei kerrota, että tallissa, vaikka useat taitelijat ovat näin tilanteen kuvanneetkin. Matt.2:11.
12. Joosef, Maria ja Jeesus pakenevat Egyptiin. Matt. 2:14
14. Herodos tapattaa alle 2-vuotiaat Beetlehemistä, sen mukaan kuin hän oli tietäjiltä 'tarkoin' tiedustellut. Hän päätteli syntymäajankohdan olleen alle kaksi vuotta sitten. Eräs uskottava selitys miksi 6 kk Jeesusta vanhempi Johannes jäi henkiin oli se, että Jeesus oli tuolloin 1,5 - 2 vuoden ikäinen, ja Johannes välttyi surmalta ollessaan yli 2-vuotias. Matt. 2:16; Lk.1:36.
15. Joosef lähtee perheineen Egyptistä takaisin Galileaan ja asettuu jälleen Nasaretiin asumaan. Matt.2:23
En näe näissä evankeliumien kertomuksissa mitään ristiriitaa. En ymmärrä miksi sellaisia pitää väkisin tehdä jos ei tarvitse? (Kommentin lähetti Markus, 12/23/2008 klo 12:07)
__________________________________________________- muualta
Tutkailepa tuota alla olevaa 'kronologista kertomusta', jonka on lähettänyt
erääseen toiseen keskusteluun nimimerkki Markus (nimim. EI liity minuun).
Mitä olet mieltä tuon kertomuksen loogisuudesta?
3. Jeesus syntyi Beetlehemissä tallin seimessä. Lk. 2:7
4. Kahdeksan päivän ikäisenä hänet ympärileikattiin (ei kerrota missä, ehkä Beetlehemissä). Lk. 2:21
5. Kun 40 päivää syntymästä oli kulunut he lähtivät Jerusalemiin kuten oli säädetty. Lk. 2:22, 3Moos 12:2-4
6. He palasivat Nasaretiin kun Herran lain vaatimukset olivat täytetty. Luuk. 2:39
7. He saapuivat Jerusalemiin joka vuosi pääsiäisjuhlille. Lk. 2:41. Juhlien aikaan he majoittuivat sukukuntansa mukaisesti todennäköisesti Beetlehemiin.
9. Itämaan tietäjät saapuivat tähden perusteella Jerusalemiin. Mahdollinen saapumisajankohta Luukkaan mainitsemien pääsiäisjuhlien aikaan, tai jonakin kahdesta muusta juhlapyhästä. Matt. 2:1; 2Moos.34:23.
10. Tietäjät jatkoivat matkaansa Beetlehemiin, ja tähti kulki heidän edellänsä osoittaen tarkan paikan, ja he löysivät (todennäköisesti 1,5 - 2-vuotiaan) lapsen. Matt. 2:9.
11. Tietäjät tapasivat Jeesuksen ja Marian 'huoneessa', ei kerrota, että tallissa, vaikka useat taitelijat ovat näin tilanteen kuvanneetkin. Matt.2:11.
12. Joosef, Maria ja Jeesus pakenevat Egyptiin. Matt. 2:14
14. Herodos tapattaa alle 2-vuotiaat Beetlehemistä, sen mukaan kuin hän oli tietäjiltä 'tarkoin' tiedustellut. Hän päätteli syntymäajankohdan olleen alle kaksi vuotta sitten. Eräs uskottava selitys miksi 6 kk Jeesusta vanhempi Johannes jäi henkiin oli se, että Jeesus oli tuolloin 1,5 - 2 vuoden ikäinen, ja Johannes välttyi surmalta ollessaan yli 2-vuotias. Matt. 2:16; Lk.1:36.
15. Joosef lähtee perheineen Egyptistä takaisin Galileaan ja asettuu jälleen Nasaretiin asumaan. Matt.2:23
En näe näissä evankeliumien kertomuksissa mitään ristiriitaa. En ymmärrä miksi sellaisia pitää väkisin tehdä jos ei tarvitse? (Kommentin lähetti Markus, 12/23/2008 klo 12:07)
__________________________________________________sinne sun tänne, mm kahdeksi vuodeksi Naretin koska jokin laki niin vaati(mikä laki) sitten taas takaisin Betlehemiin jotta "tietäjät" voivat tulla tervehtimään. Herodes uskoo maagikkoihin tappaa poikalapset jota verilöylyä kukaan ei huomaa, eivät sen paremmin juutalaiset kuin aluetta hallitseva Rooma.
Egyptiin lähtö perustuu 2-3 profeettojen kohtaan joissa kerrotaan Israelin kansan olosta Egyptissä ja joilla ei ole kerrassaan mitään tekemistä Jeesukseen tai kenenkään muunkaan yksittäisen henkilön kanssa.
Temppeliin ei viedä vauvoja vaan äiti yksin saastuu rituaalisesti synnytyksessä, ei lapsi ja äidillä on 40 päivän puhdistautumisaika. Esikoislapsen vuoksi ei uhrata vaan laki on että annettiin 5 shekeliä, eihän esikoisia enää otettu Jumalan palvelukseen vaan leeviläiset hoitivat sitä virkaa muiden puolesta siksi maksu.
Mikään tähti ei kulje kenenkään edellä ja etäisyytensä vuoksi tähdet eivät edes voi näyttää yksittäistä paikkaa, jos seisot jokin tähti pääsi yllä on se siinä vaikka 40km päässä missä muussa suunnassa hyvänsä. - Trubaduuri
Matteuksen evankeliumi:
Luukkaan evankeliumi:
_ _ _ _ _ _
Egyptin 'opiskeluvuodet' jäävät tässä katsannossa tarujen tasolle.Niin, sinähän se tiedät senkin, jossa Kristus opiskeli ja milloin ja miksi. ;) Ja ikäänkuin väität tuossa kaiken sanomisesi ohessa, aivan huikealla tavalla, että hän jo nelivuotiaana aloitti ilosanoman julistamisen Juudeassa. ;) Vai onko sellainen pieni mahdollisuus olemassa, jotta hän aikuisena olisi voinut kulkea omia polkujaan, (ilman sinun lupaasi) tai paremminkin sanottuna, sitä tietä jonka Isä taivaissa hänelle osoitti. Siis sitä polkua jota teille aivan tavallisille kuolevaisille ei milloinkaan osoiteta.
Häntä, siis Kristusta vanhojen tarinoiden mukaan
opetti ja kasvatti kaikkeuden Korkein itse, siis
Luoja, taivaallinen Isä itse. Ja se tiedetään nyttemmin, ettei muualla kuin Egyptissa ollut kaiken kattavaa kirjallisuutta käytössä, siellä oli jopa parhaimmat kopiot kaikista heprealaisten kirjoituksista ja muista "pyhistä" kirjoituksista
joita "Opettajan" täytyi siihen kyseiseen aikaan tuntea. Jotta voisi opastaa ja opettaa ihmisiä oikein. Toisin siis, kuin nämä monet kiihkoilevat harhaanjohtajat tekevät. Johtavat ihmisiä vain itse kaivamiin syviin ja pimeisiin kuoppiin, saadakseen ihmiset orjikseen ja rahoittajikseen, mutta johonka itsekkin jossain vaiheessa aina lankeavat. Siitä muuten sanonta 'Sokea sokeaa taluttaa ja he molemmat hukkuvat'. Trubaduuri kirjoitti:
Niin, sinähän se tiedät senkin, jossa Kristus opiskeli ja milloin ja miksi. ;) Ja ikäänkuin väität tuossa kaiken sanomisesi ohessa, aivan huikealla tavalla, että hän jo nelivuotiaana aloitti ilosanoman julistamisen Juudeassa. ;) Vai onko sellainen pieni mahdollisuus olemassa, jotta hän aikuisena olisi voinut kulkea omia polkujaan, (ilman sinun lupaasi) tai paremminkin sanottuna, sitä tietä jonka Isä taivaissa hänelle osoitti. Siis sitä polkua jota teille aivan tavallisille kuolevaisille ei milloinkaan osoiteta.
Häntä, siis Kristusta vanhojen tarinoiden mukaan
opetti ja kasvatti kaikkeuden Korkein itse, siis
Luoja, taivaallinen Isä itse. Ja se tiedetään nyttemmin, ettei muualla kuin Egyptissa ollut kaiken kattavaa kirjallisuutta käytössä, siellä oli jopa parhaimmat kopiot kaikista heprealaisten kirjoituksista ja muista "pyhistä" kirjoituksista
joita "Opettajan" täytyi siihen kyseiseen aikaan tuntea. Jotta voisi opastaa ja opettaa ihmisiä oikein. Toisin siis, kuin nämä monet kiihkoilevat harhaanjohtajat tekevät. Johtavat ihmisiä vain itse kaivamiin syviin ja pimeisiin kuoppiin, saadakseen ihmiset orjikseen ja rahoittajikseen, mutta johonka itsekkin jossain vaiheessa aina lankeavat. Siitä muuten sanonta 'Sokea sokeaa taluttaa ja he molemmat hukkuvat'.tuon kertomasi vahvuuden (typerien ihmisten tunnistaminen!) harjoittamisessa
on ihan tavallinen seinäpeili - tosin taskukokoisellakin peilillä homma onnistuu.
Sieltä se lähin typerä yleensä löytyy - eikä vähiten sinunkaan tapauksessasi ;)
Kiistämättä lainkaan omaa osuuttani tuossa harrastuksessa, on sanottava, että
sinulla olisi arveluttavien viestitulkintojesi johdosta syytä itsesi tunnistamiseen.- Trubaduuri
tuon kertomasi vahvuuden (typerien ihmisten tunnistaminen!) harjoittamisessa
on ihan tavallinen seinäpeili - tosin taskukokoisellakin peilillä homma onnistuu.
Sieltä se lähin typerä yleensä löytyy - eikä vähiten sinunkaan tapauksessasi ;)
Kiistämättä lainkaan omaa osuuttani tuossa harrastuksessa, on sanottava, että
sinulla olisi arveluttavien viestitulkintojesi johdosta syytä itsesi tunnistamiseen.Kun sinä joskus sitten tulevaisuudessa kasvat sellaiseksi riittävän hyvällä omanarvontunteella varustetuksi ihmiseksi, niin sitten sinäkin jotenkin vaan ihan vahingossa jättäydyt sivuun tuosta tyylistäsi, joka muistuttaa jopa jossakin mielessä muutamia roolipersoonia apinoiden planeetalla. ;)
- lakkiluke ( ei kirj.)
...on varmaan tuttu monelle ja se tunnettiin jo ennen Jeesuksen aikaakin mm. tässä muodossa:
Juutalainen rukous Kadish, jonka pohjana on muuan babylonialainen rukous jumala Merodahille, kuuluu seuraavasti:
»Isämme, joka olet taivaassa, ole meille armollinen, Herra meidän Jumalamme. Pyhitetty olkoon sinun nimesi ja ylistetty olkoon sinun muistosi ylhäällä taivaassa ja täällä alhaalla maan päällä. Anna valtakuntasi hallita meitä, nyt ja iankaikkisesti. Vanhat pyhät miehet sanoivat, anna anteeksi kaikille mitä he ovat rikkoneet sinua vastaan. Älä johdata meitä kiusaukseen, vaan päästä meidät pahasta. Sillä sinun on valtakunta, ja sinä olet hallitseva kirkkaudessasi iankaikkisesti.»- niin jongleeri täytyy olla.
KADDISH
An English Translation
Glorified and sanctified be God's great name throughout the world which He has created according to His will. May He establish His kingdom in your lifetime and during your days, and within the life of the entire House of Israel, speedily and soon; and say, Amen. - tuo stoukkaus
YSh tuosta hepreankielisestä sanasta on saanut suomenkielinen Isä sana alkunsa. Keksijät ovat siis
sinua edellä ainakin viisi sataa vuotta.
Juutalaisilla ei ole edes Isä meidän rukousta yhdessäkään muodossa. Joten voit lopettaa nyt tuon lööperin laskettelun täälläkin. Enkä minä tätä pahalla sano, sillä uskoahan saa jotenka vaa. :) - lakkiluke ( ei kirj.)
tuo stoukkaus kirjoitti:
YSh tuosta hepreankielisestä sanasta on saanut suomenkielinen Isä sana alkunsa. Keksijät ovat siis
sinua edellä ainakin viisi sataa vuotta.
Juutalaisilla ei ole edes Isä meidän rukousta yhdessäkään muodossa. Joten voit lopettaa nyt tuon lööperin laskettelun täälläkin. Enkä minä tätä pahalla sano, sillä uskoahan saa jotenka vaa. :)..kun minä en keksi mitään asiaan liittyvää. Luen ja etsi eri lähteistä. Ovatko ne edellä jotain tai jäljessä on se ja sama. Kuten huomasit, oli kysymys vanhasta, jumala Merodahille alunperin omistetusta rukouksesta, tai ehkä vielä vanhemmasta, sitä emme tiedä. Tarkoitus on vain osoittaa, että Jeesus ei keksinyt tuota rukousta.
Seuraavassa toinen, ei rukous, vaan kehoitus, jota pidetään yleisesti Jeesuksen keksimänä. Tämäkin vähän eri muodossa, vaikka asiasisältö on sama:
Lainaus vanhoista kiinalaisista kirjoituksista.
»Tottele taivasta ja seuraa sen hallitsijan järjestystä. Rakasta lähimmäistä niin kuin itseäsi. Tee toiselle mitä haluaisit hänen tekevän itsellesi; äläkä tee toiselle mitä et toivoisi tehtävän itsellesi. Tarvitset vain tämän lain; se on kaiken muun perusta ja pääohje. Hyvät teot palkitse hyvillä teoilla, mutta älä koskaan kosta vääryyttä»
Koska täällä keskustellaan Raamatusta, on mielestäni oikein tuoda esille asioita, joista saattaa selkiytyä jotakin Raamatun syntyyn liittyvää. Siinä tapauksessa, että lukijalla ei ole silmälappuja vaan valmius suhtautua asioihin avoimin mielin.
Usko, eli mihin ja miten haluaa uskoa, on tietysti jokaisen henkilökohtainen vakaumus, enkä siitä edes keskustele. - Punnitsin
lakkiluke ( ei kirj.) kirjoitti:
..kun minä en keksi mitään asiaan liittyvää. Luen ja etsi eri lähteistä. Ovatko ne edellä jotain tai jäljessä on se ja sama. Kuten huomasit, oli kysymys vanhasta, jumala Merodahille alunperin omistetusta rukouksesta, tai ehkä vielä vanhemmasta, sitä emme tiedä. Tarkoitus on vain osoittaa, että Jeesus ei keksinyt tuota rukousta.
Seuraavassa toinen, ei rukous, vaan kehoitus, jota pidetään yleisesti Jeesuksen keksimänä. Tämäkin vähän eri muodossa, vaikka asiasisältö on sama:
Lainaus vanhoista kiinalaisista kirjoituksista.
»Tottele taivasta ja seuraa sen hallitsijan järjestystä. Rakasta lähimmäistä niin kuin itseäsi. Tee toiselle mitä haluaisit hänen tekevän itsellesi; äläkä tee toiselle mitä et toivoisi tehtävän itsellesi. Tarvitset vain tämän lain; se on kaiken muun perusta ja pääohje. Hyvät teot palkitse hyvillä teoilla, mutta älä koskaan kosta vääryyttä»
Koska täällä keskustellaan Raamatusta, on mielestäni oikein tuoda esille asioita, joista saattaa selkiytyä jotakin Raamatun syntyyn liittyvää. Siinä tapauksessa, että lukijalla ei ole silmälappuja vaan valmius suhtautua asioihin avoimin mielin.
Usko, eli mihin ja miten haluaa uskoa, on tietysti jokaisen henkilökohtainen vakaumus, enkä siitä edes keskustele."Lainaus vanhoista kiinalaisista kirjoituksista."
Joskus aiemminkin kysyin sinulta linkkiä uskottaviin ja luotettaviin lähteisiin. Netissä kun kuka tahansa voi väittää mitä tahansa. Itse aikoinaan luin paljon kiinalaistakin kirjallisuutta, mutta en muista ainakaan niissä kirjoissa törmänneeni tuollaisenkaan tekstiin mitä taas jostain tuntemattomasta lähteestä toit tälle palstalle. Jo uskottavuuden nimissä sinun olisi aika laittaa niitä linkkejä lähteisiisi. Se, että sanoo vain että "jossain babylonialaisessa tekstissä lukee näin", laittaa minut ainakin epäilemään koko nimimerkin uskottavuutta.
Oman uskottavuutesi nimissä laita noihin lainaamisi teksteihin, mistä lähteestä se on otettu ja minä vuonna kirjoitettu. Ja jos siitä on tietoa netissä niin laita linkki niille sivuille. Että voisin tarkistaa, että onko noin todellakin kirjoitettu joskus ennen raamattua ja missä.
Ps. Lähteitä en ala edelleenkään itse etsimään. Fiksuna ihmisenä se velvollisuus kuuluu sinulle, kun kerran itse noita tekstejä tuot tänne. - Punnitsin
Onko tuttu teos?
Luku teoksesta
Prof. V. T. Aaltonen:
Miksi en ole kristitty?
vapaa-ajattelijain liitto r.y.
(2. painos, 1952) - lakkiluke ( ei kirj.)
Punnitsin kirjoitti:
Onko tuttu teos?
Luku teoksesta
Prof. V. T. Aaltonen:
Miksi en ole kristitty?
vapaa-ajattelijain liitto r.y.
(2. painos, 1952)...teos tuokin, jota olen lukenut joskus. Eräs monista, ei suinkaan ainut. Painosta en muista. Mitä teoksia sinä luet Raamatun lisäksi?
- lakkiluke ( ei kirj.)
Punnitsin kirjoitti:
"Lainaus vanhoista kiinalaisista kirjoituksista."
Joskus aiemminkin kysyin sinulta linkkiä uskottaviin ja luotettaviin lähteisiin. Netissä kun kuka tahansa voi väittää mitä tahansa. Itse aikoinaan luin paljon kiinalaistakin kirjallisuutta, mutta en muista ainakaan niissä kirjoissa törmänneeni tuollaisenkaan tekstiin mitä taas jostain tuntemattomasta lähteestä toit tälle palstalle. Jo uskottavuuden nimissä sinun olisi aika laittaa niitä linkkejä lähteisiisi. Se, että sanoo vain että "jossain babylonialaisessa tekstissä lukee näin", laittaa minut ainakin epäilemään koko nimimerkin uskottavuutta.
Oman uskottavuutesi nimissä laita noihin lainaamisi teksteihin, mistä lähteestä se on otettu ja minä vuonna kirjoitettu. Ja jos siitä on tietoa netissä niin laita linkki niille sivuille. Että voisin tarkistaa, että onko noin todellakin kirjoitettu joskus ennen raamattua ja missä.
Ps. Lähteitä en ala edelleenkään itse etsimään. Fiksuna ihmisenä se velvollisuus kuuluu sinulle, kun kerran itse noita tekstejä tuot tänne....fiksuudestani en tiedä, mutta yritän palata asiaan ehkä jo viikonloppuna jos työkiireiltäni ehdin ja olen kotomaassa. Odottelehan rauhassa ja katsele vaikka "tuntemattomia lähteitä" odotellessasi ;)
- Punnitsin
lakkiluke ( ei kirj.) kirjoitti:
...teos tuokin, jota olen lukenut joskus. Eräs monista, ei suinkaan ainut. Painosta en muista. Mitä teoksia sinä luet Raamatun lisäksi?
Laitoin tuon kirjan esille koska tuo aiempi lainauksesi taisi olla suoraan siitä kirjasta.
Itselläni taitaa olla jo useampi vuosi siitä kun olen jotain kirjaa lukenut. Tutkimus mielessä taisin viimeksi lukea Ihmeiden oppikurssia, mutta ajan puutteen vuoksi sekä kirjan paksuuden vuoksi en kerennyt siihen sen syvemmin perehtyä ja palautin sen kirjastoon.
Raamattuakaan en juuri enää lueskele. Usein kyllä sieltä lainaan eri aiheisiin liittyviä jakeita.
...ilman muuta Yeshua HaMashiach, sillä missään muussa Nimessä ei ole tarjolla ihmisille pelastusta!
Apostolien teot luku 4
"8. Silloin Pietari, Pyhää Henkeä täynnä, sanoi heille: "Kansan hallitusmiehet ja vanhimmat!
9. Jos meitä tänään kuulustellaan sairaalle miehelle tehdystä hyvästä työstä ja siitä, kenen kautta hän on parantunut,
10. niin olkoon teille kaikille ja koko Israelin kansalle tiettävä, että >>>Yeshua HaMashiach, HaNostriei ole taivaan alla muuta nimeä ihmisille annettu, jossa meidän pitäisi pelastuman- Pekka Salmilahti
....
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomalainen tutkimus paljasti oudon asian vasemmistolaisista - he häpeävät itseään
Kyllä, asia on faktaa. Suomalainen tutkimus osoittaa, että vasemmistolaisina itseään pitävät kansalaiset häpeävät itseää1413928Sosialismia Tampereella: Virallinen ilmiantolinja avautuu kaupungissa
Nyt siis mennään mansessa ihan justiinsa samaan malliin kuin entisessä Neuvostoliitossa, jossa saattoi ilmiantaa naapuri3573048Tätä et nähnyt tv:ssä: Frederik paljastaa - Totuus "haisevasta jäynästä" pehtoorille Farmilla
Frederik veti ns. herneen nenään ja päätti kostaa pehtoorille. Mitäs mieltä olet Frederikin "aamutoimista"? Lue jutt141978Ellen Jokikunnas paljastaa kyynelehtien Ralph-pojasta: "Apua..."
Ellen Jokikunnaksen ja hänen puolisonsa Jari Raskin perheestä ja taloprojektista Italiassa kertova Unelmia Italiassa -sa101685Oho! Vappu Pimiä teki "röyhkeän" teon - Onko sopivaa paljastaa tämä MasterChef-sarjasta?
Vappu Pimiä on astunut MasterChef Suomi -keittiöön ja liittynyt ohjelman legendaariseen tuomaristoon Helena Puolakan ja41129- 71974
Kaste tulisi tehdä apostolisella tavalla Ap. t. 2:38 mukaan
Apostolit eivät kastaneet kolminaisuuden nimellä vaan Jeesuksen alkuperäisen käskyn mukaisesti: Ap. t. 2:38 Niin Pietar42889Kuhmossa rallit alkoi ennen aikojaan
Paettiin polliisia törkeästi? Se tuo rallikiima on näemmä saavuttanu paikalliset tommi mäkiset kiljupäissään auton rat23831- 70818
- 44794