Kotona olevien vanhempien lapset pois päivähoidosta

KTM_sjk

Kustannuslaskelmia työkseen tekevä Simo Pokki on arvioinut, että pääkaupunkiseudulla voitaisiin säästää noin 20 miljoonaa vuodessa, mikäli kotona olevien vanhempien lapset otettaisiin pois päivähoidosta.

http://www.iltalehti.fi/helsinki/200903259296998_hi.shtml

Laskin juuri, että Seinäjoella voitaisiin vuosittain säästää noin 1.1 miljoonaa, mikäli lakattaisiin hoitamasta kotona olevien vanhempien lapsia kunnallisessa päivähoidossa. Mielestäni tämä olisi järkevä ja kannatettava tapa hakea tarvittavia kustannussäästöjä myös pitkällä tähtäimellä. Myös miljoonien syytäminen Komia -mainoskampanjaan olisi syytä lopettaa.

Argentiinan matkan ja kunnan johdon palkkojen arvostelemisen voi lopettaa tähän paikkaan. Ko. summat ovat sen verran nappikauppaa, että niillä ei kuntataloutta pistetä kuntoon. Osalla Johtajia palkat ovat vieläkin niin pieniä, että itsekin maisterin koulutuksen saaneena en ko. summalla tekisi mielelläni töitä. Esim 2800 € kuussa maisterille bruttona ei tosiaankaan ole paljon...

Kotona olevien lapset siis pois päivähoidosta ja piste Komia kampanjalle. Selvästi järkevämpiä tapoja hakea säästöä kuin juustohöylä.

28

1254

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nannih

Sehän on lapsen oikeus, eikä vanhemman! Mahdollisuus saman ikäisiin leikkikavereihin, uuden oppimiseen koulutuksen saaneiden aikuisten avustuksella yms. Taaskaan ei olla mietitty asiaa lapsen kannalta. Ymmärrän että ei ole oikein, jos lapsi on viitenä päivänä viikossa koko päivän päivähoidossa jos mahdollisuus olisi olla kotonakin, mutta oikeus täytyy olla edes osan päivästä.

• Pysähtykää ajattelemaan

puhuu erillisistä osapäiväkerhoista samassa.

Kyllä kotihoidossa olevat lapsetkin saavat leikkikavereita toisistaan - eihän tuota mikään estä.

Ihmettelen kyllä itsekkin tuota subjektiivista päivähoito-oikeutta - eihän tuollaisesta ollut tietoakaan joskus 60-70 luvulla. Ja aivan hyvin pärjättiin. Silloin vanhemmat hoiti hommansa kerran olivat lapsia tehneet.
        Aika käsittämätöntä on jos jompikumpi vanhemmista on kotona ja lapset silti viedään kokopäivähoitoon.

Puhun tässä lapsena ja vanhempana. Olen itse kasvanut päivääkään päivähoidossa olematta. Ja myös kaksi lastani olivat kumpikin kotona siihen asti, kunnes menivät eskariin. Ja hyvin ovat elämässä pärjänneet. Tietyissä harrastuksissa kävivät kyllä noina vuosina.

Ei kotona olevan sitten kyllä aina tarvi olla äiti, vaan ihan yhtä hyvin myös isä. Tilanteen mukaan. Meidän perheessä se olikin isä(minä).

Mutta kun nyt vaan on, niin etteivät yhteiskunnan rahat riitä ihan kaikkeen mukavaan, niin kyllä niitä kuluja on karsittava nimenomaan sieltä päästä, mikä ei ole välttämätöntä. Nimittäin niitäkin kohteita kyllä löytyy ja ihan tarpeeksi!

• puhu vähän

pehmoisia?
        Sillä sellainen aikuinen joka vie lapsensa kunnalliseen päivähoitoon, vaikka on itse kotona, niin katson tällaisen henkilön sellaiseksi, joka ei välitä omasta lapsestaan, vaan vaahtoaa jotain lapsenoikeuksein puolesta olla samanikäisten kanssa.
        Olet ilmeisesti juuri sellainen äiti - tai isä, joka ei ajattele muuta kuin omaa napaansa, eikä oman lapsensa hoitamista, joka lieneekin ainoa syy - ja vaihtoehto lapsen päivähoitoon viemiseksi, koska omat hermot eivät riitä edes oman lapsen kokopäiväiseen hoitamiseen.
        Joten sinun on aivan turha puhua mitään lastenoikeuksista, koska ne eivät ole sinulle päätarkoitus, vaan oman itsesi lapsistasi vapaana pitäminen.
        Nyt siis katse peiliin---- minkälainen äiti - tai isä olet?
        Minun mielstäni lastaan rakastava äiti - tai isä on sellainen, joka rakastaa ja hoitaa lastaan kotona ilman pyyteittä, eikä tyrkytä lastaan yhteiskunnan varoilla hoidettavaksi ja pois omasta kodistaan. Inohan suunnattomasti sellaista vaihtoehtoa, jossa äiti - tai isä makaa sohvalla ja syö itsensä lähes halki, televisiota katselessa ja lapsi on muutaman sadan metrin päässä päivähoidossa.
        Tästä hommasta on silloin lastenoikeus kaukana ja sanoisinkin, että tuollaiset akat ja isät pitäisi välittömästi viedä kuohittavaksi, sillä he ovat koko yhteiskunnan mätäpaiseita.

• Nannih
        Pysähtykää ajattelemaan kirjoitti:

Kyllä kotihoidossa olevat lapsetkin saavat leikkikavereita toisistaan - eihän tuota mikään estä.

Ihmettelen kyllä itsekkin tuota subjektiivista päivähoito-oikeutta - eihän tuollaisesta ollut tietoakaan joskus 60-70 luvulla. Ja aivan hyvin pärjättiin. Silloin vanhemmat hoiti hommansa kerran olivat lapsia tehneet.
        Aika käsittämätöntä on jos jompikumpi vanhemmista on kotona ja lapset silti viedään kokopäivähoitoon.

Puhun tässä lapsena ja vanhempana. Olen itse kasvanut päivääkään päivähoidossa olematta. Ja myös kaksi lastani olivat kumpikin kotona siihen asti, kunnes menivät eskariin. Ja hyvin ovat elämässä pärjänneet. Tietyissä harrastuksissa kävivät kyllä noina vuosina.

Ei kotona olevan sitten kyllä aina tarvi olla äiti, vaan ihan yhtä hyvin myös isä. Tilanteen mukaan. Meidän perheessä se olikin isä(minä).

Mutta kun nyt vaan on, niin etteivät yhteiskunnan rahat riitä ihan kaikkeen mukavaan, niin kyllä niitä kuluja on karsittava nimenomaan sieltä päästä, mikä ei ole välttämätöntä. Nimittäin niitäkin kohteita kyllä löytyy ja ihan tarpeeksi!

Kerhoissa ei ole pedagogista osaamista omaavia ohjaajia. Minäkään en ole koskaan ollut päivähoidossa ja yritän mahdollisuuksien mukaan hoitaa omat lapseni kotona. Kaikki vanhemmat eivät kuitenkaan ole samanlaisia. Kaikilta ei löydy osaamista eikä jaksamista lapsen täysipainoiseen kotihoitoon. Sen vuoksi subjektiivinen päivähoito-oikeus vähintäänkin osapäivähoitoon tulisi säilyttää.

• selvennys
        puhu vähän kirjoitti:

pehmoisia?
        Sillä sellainen aikuinen joka vie lapsensa kunnalliseen päivähoitoon, vaikka on itse kotona, niin katson tällaisen henkilön sellaiseksi, joka ei välitä omasta lapsestaan, vaan vaahtoaa jotain lapsenoikeuksein puolesta olla samanikäisten kanssa.
        Olet ilmeisesti juuri sellainen äiti - tai isä, joka ei ajattele muuta kuin omaa napaansa, eikä oman lapsensa hoitamista, joka lieneekin ainoa syy - ja vaihtoehto lapsen päivähoitoon viemiseksi, koska omat hermot eivät riitä edes oman lapsen kokopäiväiseen hoitamiseen.
        Joten sinun on aivan turha puhua mitään lastenoikeuksista, koska ne eivät ole sinulle päätarkoitus, vaan oman itsesi lapsistasi vapaana pitäminen.
        Minun mielstäni lastaan rakastava äiti - tai isä on sellainen, joka rakastaa ja hoitaa lastaan kotona ilman pyyteittä, eikä tyrkytä lastaan yhteiskunnan varoilla hoidettavaksi ja pois omasta kodistaan. Inohan suunnattomasti sellaista vaihtoehtoa, jossa äiti - tai isä makaa sohvalla ja syö itsensä lähes halki, televisiota katselessa ja lapsi on muutaman sadan metrin päässä päivähoidossa.
        Tästä hommasta on silloin lastenoikeus kaukana ja sanoisinkin, että tuollaiset akat ja isät pitäisi välittömästi viedä kuohittavaksi, sillä he ovat koko yhteiskunnan mätäpaiseita.

tämä viesti oli Nannih nimimerkille.

• Nannih
        puhu vähän kirjoitti:

pehmoisia?

Minä vasta odotan ensimmäistä lastani, enkä tätä subjektiivista oikeutta halua itseni kannalta. En työskentele päivähoidossa, mutta olen koulutukseltani ja työskentelen alalla, jossa törmään perheisiin joille päivähoito on lapsen kannalta ehdoton edellytys.

• nopeasti hoitoon
        Nannih kirjoitti:

Minä vasta odotan ensimmäistä lastani, enkä tätä subjektiivista oikeutta halua itseni kannalta. En työskentele päivähoidossa, mutta olen koulutukseltani ja työskentelen alalla, jossa törmään perheisiin joille päivähoito on lapsen kannalta ehdoton edellytys.

sillä kirjoituksesi oli lähinnä avunhuuto ongelmiisi, eikä alustus järjelliseen keskusteluun lapsista tai näiden päivähoidosta.
        Jos olet koulutukseltasi tai vain muuten sitä mieltä, mitä kirjoitit, niin kehotan sinua vaihtamaan kiireesti alaa, sillä puhut tosiaan lastenoikeuksia vastaan ja olet muutenkin täysin väärä henkilö kertomaan mitään lasten päivähoitoon liittyvistä asioista, sillä kokemusesta tiedän että juuri sinun kaltaisesi, täysin väärin katsantokannoin esiintyvät, ovat pelkäksi vahingoksi koko yhteiskunnalle.
        Paljon Onnea sinun kohdussai olevalle sikiölle, kuten myös sinulle, mutta muista että myös muut ihmiset ovat ajattelevia ja myös täysin koulutuksensa läpikäyneitä, joten ylistyspuheet omasta koulutuksestasi ovat turhaa sananhelinää.

• Nannih
        nopeasti hoitoon kirjoitti:

sillä kirjoituksesi oli lähinnä avunhuuto ongelmiisi, eikä alustus järjelliseen keskusteluun lapsista tai näiden päivähoidosta.
        Jos olet koulutukseltasi tai vain muuten sitä mieltä, mitä kirjoitit, niin kehotan sinua vaihtamaan kiireesti alaa, sillä puhut tosiaan lastenoikeuksia vastaan ja olet muutenkin täysin väärä henkilö kertomaan mitään lasten päivähoitoon liittyvistä asioista, sillä kokemusesta tiedän että juuri sinun kaltaisesi, täysin väärin katsantokannoin esiintyvät, ovat pelkäksi vahingoksi koko yhteiskunnalle.
        Paljon Onnea sinun kohdussai olevalle sikiölle, kuten myös sinulle, mutta muista että myös muut ihmiset ovat ajattelevia ja myös täysin koulutuksensa läpikäyneitä, joten ylistyspuheet omasta koulutuksestasi ovat turhaa sananhelinää.

Meillä on asiasta eri mielipide ja se on sallittua. Miksi minun erilainen mielipiteeni saa sinut noin suutuksiin ja menemään henkilökohtaisuuksiin? Rakentavaa keskustelua tällainen ei ole. Toin koulutukseni esille juuri sen vuoksi että menit henkilökohtaisuuksiin ja halusin tuoda esille sen etten ole tässä ajamassa omaa etuani, vaan oikeasti ajattelen lasten parasta. Tokihan omat vanhemmat ovat aina ensisijaiset kasvattajat ja hoitajat, mutta kun asia ei ole aina niin mustavalkoista.

• tulihan se sieltä
        Nannih kirjoitti:

siis,näille "päivähoitotädeille" pitää vaan saada järjestettyä virkoja.Olen samaa mieltä,että ei lapsia tarvitse/saa viedä yhteiskunnan varoilla hoitoon,jos on itse kotona.Aikoinaan,kun hoidin omat lapset kotona,joita oli useampia,ei tullut edes mieleen viedä heitä pois aamu-unisina johonkin kotoa pois.Silloin oli kyllä mahdollisuus viedä puolipäivähoitoon,en kyllä tiennyt että nykyään voi viedä kokopäivähoitoonkin.Paras palkinto tästä ajasta,joka oli kyllä aika rankkaakin,oli nyt 18v lapsen toteamus hiljakkoin,että paras äiti olet ollut.Että kyllä se kiitos tulee jossain muodossa joskus.

• Nannih
        tulihan se sieltä kirjoitti:

siis,näille "päivähoitotädeille" pitää vaan saada järjestettyä virkoja.Olen samaa mieltä,että ei lapsia tarvitse/saa viedä yhteiskunnan varoilla hoitoon,jos on itse kotona.Aikoinaan,kun hoidin omat lapset kotona,joita oli useampia,ei tullut edes mieleen viedä heitä pois aamu-unisina johonkin kotoa pois.Silloin oli kyllä mahdollisuus viedä puolipäivähoitoon,en kyllä tiennyt että nykyään voi viedä kokopäivähoitoonkin.Paras palkinto tästä ajasta,joka oli kyllä aika rankkaakin,oli nyt 18v lapsen toteamus hiljakkoin,että paras äiti olet ollut.Että kyllä se kiitos tulee jossain muodossa joskus.

Nimenomaan EN työskentele päivähoidon parissa.

• Nykyajan vanhempi
        Pysähtykää ajattelemaan kirjoitti:

Ehkäpä nykyaika on hieman toisenlaista kaikella tapaa kuin 60 - 70 luvuilla. Meitä tämän ajan vanhempia on helppo syyllistää monesta asiasta, mutta oletteko koskaan miettineet ketkä olivat meidän vanhempia? Kasvatustyön hedelmiänne korjataan nyt...

Itse voin sanoa, että omien lapsieni iloksi he ovat olleet hoidossa. Hoitotäti on kuin kolmas mummo heille ja hänen roolinsa kasvatuksessa (ja aikuisen esimerkissä) on oikeasti ollut korvaamatonta. Jos joku on täysin sitä mieltä, että kotona kasvaminen on ainut oikea tapa kasvattaa lapsia, niin kehottaisin katsomaan peiliin. Se voi olla yksi tapa, jos töitä ei ole. Mutta entäs jos vanhempi/ vanhemmat ovat henkisesti loppuunpoltettuja ja heidän on pakko ottaa huilaushetki, jotta voivat taas jatkaa tässä pisa- testien luvatussa maassa.

Kauan sitten omavaraisuus oli se, joka maata pyöritti. Nyt on täysin toisenlainen tilanne. Hyvin harva on millään muotoa omavarainen. Kaikki on ostettava, eli on tienattava rahaa saadakseen ruokaa. Kauan sitten elämä oli itse asiassa paljon helpompaa. Paineita ei voi edes verrata nykyajan ja menneen ajan välillä. Niin se vain on. Samaa sanovat muuten meikäläistä älykkäämmät psykologit. Fyysinen paine on aina henkistä painetta helpompaa.

• asiasta
        Nykyajan vanhempi kirjoitti:

Ehkäpä nykyaika on hieman toisenlaista kaikella tapaa kuin 60 - 70 luvuilla. Meitä tämän ajan vanhempia on helppo syyllistää monesta asiasta, mutta oletteko koskaan miettineet ketkä olivat meidän vanhempia? Kasvatustyön hedelmiänne korjataan nyt...

Itse voin sanoa, että omien lapsieni iloksi he ovat olleet hoidossa. Hoitotäti on kuin kolmas mummo heille ja hänen roolinsa kasvatuksessa (ja aikuisen esimerkissä) on oikeasti ollut korvaamatonta. Jos joku on täysin sitä mieltä, että kotona kasvaminen on ainut oikea tapa kasvattaa lapsia, niin kehottaisin katsomaan peiliin. Se voi olla yksi tapa, jos töitä ei ole. Mutta entäs jos vanhempi/ vanhemmat ovat henkisesti loppuunpoltettuja ja heidän on pakko ottaa huilaushetki, jotta voivat taas jatkaa tässä pisa- testien luvatussa maassa.

Kauan sitten omavaraisuus oli se, joka maata pyöritti. Nyt on täysin toisenlainen tilanne. Hyvin harva on millään muotoa omavarainen. Kaikki on ostettava, eli on tienattava rahaa saadakseen ruokaa. Kauan sitten elämä oli itse asiassa paljon helpompaa. Paineita ei voi edes verrata nykyajan ja menneen ajan välillä. Niin se vain on. Samaa sanovat muuten meikäläistä älykkäämmät psykologit. Fyysinen paine on aina henkistä painetta helpompaa.

että jos tulee sellainen tilanne, että vanhemmat ovat siinä tilassa etteivät voi lapsiaan hoitaa, niin tuleehan yhteiskunta apuun. Tuossa ei pitäisi olla kellään epäselvää.

Mutta toinen asia on taas se, että onko yhteiskunnan automaattisesti taattava lasten hoito siinäkin tilanteessa kun toinen vanhemmista on kotona ja täysin kykenevä lapsensa hoitamaan. Mielestäni ei ole. Ja singlaanina tuollainen automaatio ei ole liioin hyvä asia.

Kannattaa nyt sinunkin miettiä mistä tässä siis puhutaan.

Minä olen myös itse "tämän päivän" vanhempi ja tiedän kyllä mitä lastenhoito on ja mistä puhun.

Eihän se voi kyllä niinkään mennä, että lapset synnytetään ja senjälkeen yhteiskunta hoitaa ne, kunhan vaan käyvät viikonloput ja yöt nukkumassa kotonaan.Aivan tarpeeksi pitkä laitosputki heitä tuossa koulussakin vielä odottaa.

Kyllä minä nyt vaan sanon sen, että on ainutlaatuista aikaa se kun omat lapset ovat pieniä. Ja se aika on ohitse ennenkuin huomaatkaan. Kyllä siihen aikaan vanhempien tulee ja kannattaa panostaa.

• päivähoidolle
        Nannih kirjoitti:

Nimenomaan EN työskentele päivähoidon parissa.

3-5 vuotias lapsi tarvitsee eniten omien vanhempiensa kanssa olemista. Nykyään vanhemmat ovat enemmän kiinnostuneita omasta ajastaan ja urastaan kun lasten kanssa leikkimisestä. Ei ihme että nykynuorisokin voi jo niin pahoin. Vastuu opetuksesta sysätään jo heti pienestä pitäen opettajien ja lastentarhan opettajien vastuulle.
        Eikö vanhemmat osaa enää itse opastaa lapsiaan?

Taidat sinäkin tykätä enemmän omasta shoppailu ym ajasta kun lastesi kanssa olemisesta.
        Tutkimuksessakin on selvitetty, että 3-5 vuotias lapsi tarvitsee korkeintaa 5-15 tuntia viikossa päivähoitoa sosiaalisiin ym taitoihin.

Vanhemmat HERÄTKÄÄ JA OTTAKAA VASTUU kun niitä lapsia teette!

• kuvittelet
        Nannih kirjoitti:

Meillä on asiasta eri mielipide ja se on sallittua. Miksi minun erilainen mielipiteeni saa sinut noin suutuksiin ja menemään henkilökohtaisuuksiin? Rakentavaa keskustelua tällainen ei ole. Toin koulutukseni esille juuri sen vuoksi että menit henkilökohtaisuuksiin ja halusin tuoda esille sen etten ole tässä ajamassa omaa etuani, vaan oikeasti ajattelen lasten parasta. Tokihan omat vanhemmat ovat aina ensisijaiset kasvattajat ja hoitajat, mutta kun asia ei ole aina niin mustavalkoista.

minun olevan suutuksissa?
        En todellakaan ole niitä jotka suuttuvat mokomista asioista, vaan olen yksinkertaisesti vain sellainen henkilö joka sanoo sanottavansa niin, ettei tule mitään epäselvyyttä asiaan.
        Jos oletan jonkun henkilön olevan vain omaa napaansa katsovan, niin se tapahtuu yleensä sen vuoksi, että toinen henkilö on antanut kuvaukseeni oikeutetut tiedot itsestään.
        En ole siis sen kummemmin mennyt henkilökohtaisuuksiin kuin sinäkään, joka väität minun olevan suutuksissa ja vailla ominaisuuksia rakentavalle keskustelulle.
        Joten katse taas peiliin ja ajattele mitä kirjoitat, sillä et todellakaan ole mikään maailman-napa jonka ympäri muut ihmiset pyörivät.
        Koulutkusesi ei minua eikä varmasti liioin myös muita kiinnosta, joten pidä koulunkäymisesi poissa keskustelusta, koska olen täysin varrma siitä, että minulla on taatusti akateemisesti korkeampi koulutspohja kuin sinulla ja lisäksi henkilö joka ajattelee lasten parasta, eikä kanna lapsiaan päivähoitoon vain sen vuoksi että itse saisin olla kotona makaamassa.
        Lasten päivähoitoon ovat etuoikeutettuja ne, jotka ovat esim: yksinhuoltajia ja käyvät työssä.
        Lieneekö sinun kohdallasi käynyt samoin?

• mieltä
        Nykyajan vanhempi kirjoitti:

että jos lapset ovat käyneet vanhemmille jo taakaksi niin lapset pitäisi ottaa heiltä nopeasti huostaan.
        Ihmettelen myös tuota sanontaa: jos vanhemmat ovat henkisesti loppuunpoltettuja ja heidän on pakko ottaa huilaushetki?
        Eikö näille huilaushetkiä kaipaaville tullut tuo asia mieleen silloin kun sängyssä vehtasitte, kun nyt olette sysäämässä kakaranne muiden veronmaksajien rahoilla maksettuihin hoitopaikkoihin ja vain sen vuoksi, että saatte huilata pois omaa hoito-krapuulaanne.
        Sinun on turha syytellä muita vanhampia omasta holtittomasta elämästäsi, sillä jokainen makaa niin kuin petaa.

• Tarzan
        kuvittelet kirjoitti:

minun olevan suutuksissa?
        En todellakaan ole niitä jotka suuttuvat mokomista asioista, vaan olen yksinkertaisesti vain sellainen henkilö joka sanoo sanottavansa niin, ettei tule mitään epäselvyyttä asiaan.
        Jos oletan jonkun henkilön olevan vain omaa napaansa katsovan, niin se tapahtuu yleensä sen vuoksi, että toinen henkilö on antanut kuvaukseeni oikeutetut tiedot itsestään.
        En ole siis sen kummemmin mennyt henkilökohtaisuuksiin kuin sinäkään, joka väität minun olevan suutuksissa ja vailla ominaisuuksia rakentavalle keskustelulle.
        Joten katse taas peiliin ja ajattele mitä kirjoitat, sillä et todellakaan ole mikään maailman-napa jonka ympäri muut ihmiset pyörivät.
        Koulutkusesi ei minua eikä varmasti liioin myös muita kiinnosta, joten pidä koulunkäymisesi poissa keskustelusta, koska olen täysin varrma siitä, että minulla on taatusti akateemisesti korkeampi koulutspohja kuin sinulla ja lisäksi henkilö joka ajattelee lasten parasta, eikä kanna lapsiaan päivähoitoon vain sen vuoksi että itse saisin olla kotona makaamassa.
        Lasten päivähoitoon ovat etuoikeutettuja ne, jotka ovat esim: yksinhuoltajia ja käyvät työssä.
        Lieneekö sinun kohdallasi käynyt samoin?

Olen itse asiaan liittyen emämpi sun kannallas.

Mutta sen kyllä sanon että ammut vastapuolta ihan turhan kovilla.Sä käyttäydyt huonosti.

Annat itsestäsi kuvan ihmisenä joka ei siedä vastakkaisia mielipiteitä,ja sen vuoksi teet hallaa edustamillesi mieliteille muiden lukijoiden silmissä.

• lienee
        Tarzan kirjoitti:

Olen itse asiaan liittyen emämpi sun kannallas.

Mutta sen kyllä sanon että ammut vastapuolta ihan turhan kovilla.Sä käyttäydyt huonosti.

Annat itsestäsi kuvan ihmisenä joka ei siedä vastakkaisia mielipiteitä,ja sen vuoksi teet hallaa edustamillesi mieliteille muiden lukijoiden silmissä.

tarzsanin oma ulosanti kun puhut syvällä rintaäänellä minun antamastani omakuvasta ja arvostelet minut henkilöksi joka ei siedä vastakkaisia mielipiteitä.
        Mihin perustelet väitteesi, sillä nyt saat vastaasi sellaisen henkilön joka on väitellyt muutamien proffien kanssa tämän ko. alan asioista tohtorinhattua myöden.

• edelliseen kirjoitukseen
        lienee kirjoitti:

tarzsanin oma ulosanti kun puhut syvällä rintaäänellä minun antamastani omakuvasta ja arvostelet minut henkilöksi joka ei siedä vastakkaisia mielipiteitä.
        Mihin perustelet väitteesi, sillä nyt saat vastaasi sellaisen henkilön joka on väitellyt muutamien proffien kanssa tämän ko. alan asioista tohtorinhattua myöden.

olen lähdössä erääseen kansainväliseen konfferenssiin, jossa käsitellään pienten lasten vanhempien suhtautumista ennalta-arvaamattomiin elämäntilanteisiin.
        Pidätän silti oikeuden tulla kuulluksi tässä asiassa joka nyt on meneillään.

• TaputtajaKM
        päivähoidolle kirjoitti:

3-5 vuotias lapsi tarvitsee eniten omien vanhempiensa kanssa olemista. Nykyään vanhemmat ovat enemmän kiinnostuneita omasta ajastaan ja urastaan kun lasten kanssa leikkimisestä. Ei ihme että nykynuorisokin voi jo niin pahoin. Vastuu opetuksesta sysätään jo heti pienestä pitäen opettajien ja lastentarhan opettajien vastuulle.
        Eikö vanhemmat osaa enää itse opastaa lapsiaan?

Taidat sinäkin tykätä enemmän omasta shoppailu ym ajasta kun lastesi kanssa olemisesta.
        Tutkimuksessakin on selvitetty, että 3-5 vuotias lapsi tarvitsee korkeintaa 5-15 tuntia viikossa päivähoitoa sosiaalisiin ym taitoihin.

Vanhemmat HERÄTKÄÄ JA OTTAKAA VASTUU kun niitä lapsia teette!

Kirjoitat asiaa!! Alle 3-vuotiaan lapsen paikka on kotona. Alle 3-vuotias lapsi ei tarvitse ryhmää tai muitakaan sellaisia virikkeitä, joita kotona ei olisi tarjolla. Jos toinen vanhemmista on kotona, oli syy mikä tahansa, lapsia ei pitäisi laittaa päivähoitoon. Vanhempien tehtävä on hoitaa lapsensa. Toki poikkeus voi olla ns. sosiaalitapaukset, jolloin voi olla ihan hyväksi, että lapsi pääsee pois kotoa edes joksikin ajaksi, vaikka eihän kunnallinen päivähoito mikään säilytyspaikka ole.
        Vanhemmat hoitakaan lapsenne itse!!!

• Tarzan
        lienee kirjoitti:

Vai saatiin tässä nyt oikein tohtori "vastaan" ai hurja aihurja!:D:D

Olet elävä todiste siitä,ettei akateeminen tutkinto,(jos sulla sellainen edes on sillä saahan täällä sanoa), ei takaa sosiaalisia taitoja ja sydämensivistystä.
        Jokainen lukutaitoinen näkee kyllä sen mistä huomautin sua. Sun vastapuoles toi mielipiteensa esiin asiallisesti ja sä vastasit lähinnä piruilemalla.

Mutta jos sulla on tenavia(????),niin parempi kun tosiaan vietkin ne päivähoitoon,ettei niiden tarvitse olla sun kans kaiket päivät.
        Mulla ei tähän asiaan ole enempää.

• sinun hattusi
        Tarzan kirjoitti:

Vai saatiin tässä nyt oikein tohtori "vastaan" ai hurja aihurja!:D:D

Olet elävä todiste siitä,ettei akateeminen tutkinto,(jos sulla sellainen edes on sillä saahan täällä sanoa), ei takaa sosiaalisia taitoja ja sydämensivistystä.
        Jokainen lukutaitoinen näkee kyllä sen mistä huomautin sua. Sun vastapuoles toi mielipiteensa esiin asiallisesti ja sä vastasit lähinnä piruilemalla.

Mutta jos sulla on tenavia(????),niin parempi kun tosiaan vietkin ne päivähoitoon,ettei niiden tarvitse olla sun kans kaiket päivät.
        Mulla ei tähän asiaan ole enempää.

alle liioin paljoa sivistystä kertynyt.
        Kyllä edellinen perusteli asiansa oikealla tavalla, mutta miten lienee sinun ulosanotisi laita.

• noita tietokoneen
        sinun hattusi kirjoitti:

alle liioin paljoa sivistystä kertynyt.
        Kyllä edellinen perusteli asiansa oikealla tavalla, mutta miten lienee sinun ulosanotisi laita.

näppäimillä ja kirjoitusmerkeillä leiktteleviä, mistään tietämättömiä rakänokkia löytyy joka lahtöön pilvin pimein.

• ......
        TaputtajaKM kirjoitti:

Kirjoitat asiaa!! Alle 3-vuotiaan lapsen paikka on kotona. Alle 3-vuotias lapsi ei tarvitse ryhmää tai muitakaan sellaisia virikkeitä, joita kotona ei olisi tarjolla. Jos toinen vanhemmista on kotona, oli syy mikä tahansa, lapsia ei pitäisi laittaa päivähoitoon. Vanhempien tehtävä on hoitaa lapsensa. Toki poikkeus voi olla ns. sosiaalitapaukset, jolloin voi olla ihan hyväksi, että lapsi pääsee pois kotoa edes joksikin ajaksi, vaikka eihän kunnallinen päivähoito mikään säilytyspaikka ole.
        Vanhemmat hoitakaan lapsenne itse!!!

Vanhemmat haluaa nykyään vaan omaa aikaa...ja lapset työnnetään "säilöön"!
        Työpaikallani ja tuttavapiirissänikin ihmettelen että kuinka äidit ja isät kiikuttavat muksunsa aina hoitoon vaikka itsellä olisi pekkasia,lomia ta lomautuksia!!!Itse sairastuessanikin haluan pitää lapseni heti kotona enkä halua hoitoon laittaa,muutenkin aina niin vähän aikaa mahdollista olla yhdessä pitkien työpäivien takia.
        Sitä aikaa kun ei saa koskaan takaisin jonka pienen kanssa viettää...lapsen etu kun saa olla vanhemman kanssa!!!

• Etsi kultalusikka
        mieltä kirjoitti:

että jos lapset ovat käyneet vanhemmille jo taakaksi niin lapset pitäisi ottaa heiltä nopeasti huostaan.
        Ihmettelen myös tuota sanontaa: jos vanhemmat ovat henkisesti loppuunpoltettuja ja heidän on pakko ottaa huilaushetki?
        Eikö näille huilaushetkiä kaipaaville tullut tuo asia mieleen silloin kun sängyssä vehtasitte, kun nyt olette sysäämässä kakaranne muiden veronmaksajien rahoilla maksettuihin hoitopaikkoihin ja vain sen vuoksi, että saatte huilata pois omaa hoito-krapuulaanne.
        Sinun on turha syytellä muita vanhampia omasta holtittomasta elämästäsi, sillä jokainen makaa niin kuin petaa.

Maailma muuttuu, muutu sinäkin.

• Ja ainut
        tulihan se sieltä kirjoitti:

Olit paras ja ainut äiti. Hieno juttu. Mitäs jos et olisikaan jaksanut? Olisit ollut todellakin ainut äiti.

• provoja kaikki?

Vai onko Mikkosen perhe ottanut palstan omakseen.

Aikamoiseksi jeesusteluksi on mennyt keskustelu ihan molemmin puolin. Onkohan edes lapsia, saati sitten tohtorin(!) hattuja. No ei ole.

Onhan tuo ny ihan selevä asia, ettei tota voi ratkaisu kyllä/ei linjalla.

Ja niille, "ennenki pärjättiin" -hurkastelijoille: eipä muuten pärjätty. 70-luvulla oli kaikenmailman imppaamiset sun muut farkkutakki juopot. Ja oli vanhemmilla stressiä. Oli viinaa. Oli lataamoita.

Ja just ollu, että nykyisin suomessa on eu:n raitteinta nuorisoa. Ei kannata alkaa vetää kumpaankaan suuntaan typerää puusilmä linjausta.

• niitä jotka

ovat saaneet kaikkein huonointa kotikasvatusta, eikä arvioni mennyt varmasti väärin.

• niin käsittämätöntä

mikkoslaista soopaa tämä keskustelu todellakin puolin ja toisin!

miten nykyajan sivistynyt ihminen voi kuvitella asioiden olevan noin mustavalkoisia?

Perheissä on paljon myös mielenterveysongelmia, lisäksi päihde, väkivalta ym. ongelmia ! Vanhemmat/vanhempi ovat joskus todellakin kykenemättömiä hoitamaan lapsiaan , vaikka olisivatkin kotona.

Eriasia on todellakin ihmiset joilla ei ole vastaavia ongelmia, ja vain oman laiskuuden vuoksi lapset hoitoon vievät. Lapsihan vasta yli kolmivuotiaana tarvii ikäistensä seuraa, siihen asti hän todennäköisesti kasvaa ´suhteellisen tavalliseksi kansalaiseksi ihan kotihoidossakin. Tälläinen turha kotona olevien vanhempien lasten hoitoon kuskaus kuluttaa todellakin järkyttäviä summia yhteiskunnan rahaa, ja vievät hoitopaikkoja niitä todella tarvitsevilta.

Siihen en osaa sanoa, miten ihmeessä se sitten ratkaistaisiin kenen lapselle päivähoito-oikeus kuuluu, vaikka vanhempi onkin kotona? sosiaaliviranomaisille?, ja miten tuo mahtaisi toimia, ja millä kriteereillä sitä arvioitaisiin? ehkä se jotenkin saataisiin pelaamaan..Kolmannen ikävuoden jälkeen olisi mielestäni kuitenkin lapsen etujen mukaista oikeus edes puolipäivähoitoon , vaikka vanhemmat olisivatkin "täysipäisiä" ja silti kotona.

tässä jotain ajatuksia...ei mikään yksinkertainen aihealue!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Onko sulla

suoja työ paikka? 🤔🤷‍♂️
      Ikävä
      34
      3976
    2. Joensuun kaupunki levittelee tonttitietoja Keskisuomalaiselle

Sähköposteja ja tonttitietoja levitellään mm. Pasi Koivumaalle
      Joensuu
      13
      1899
    3. Oletko nainen alkanut kammoamaan minua

Sinua ei näy eikä kuulu, ja ilmeisesti kiertelet tilanteita. Oletko huomannut, että olet vieläkin ajatuksissani luvattom
      Ikävä
      63
      1354
    4. Saako 60 v vielä töitä? Arto Nyberg puhuu suoraan elämästä ilman töitä

Arto Nyberg täyttää tänään 60 v. Onnea! Nyberg totuttiin näkemään suoran haastatteluohjelman kapteenina vuodesta toise
      Maailman menoa
      95
      1286
    5. Toivoisitko Rakas vielä?

Haluaisitko vielä? Uskoisin osaavani näyttää sinulle, kuinka ainutlaatuinen nainen olet.
      Ikävä
      68
      1185
    6. Tiesitkö tätä ex-miehistä? Noriko Salo jysäytti yllätyspaljastuksen

Noriko Salo ja ex-F1 kuski Mika Salo olivat naimisissa v. 1999-2022. Kirsi Salon ex-mies puolestaan on muusikko Sammy A
      Kotimaiset julkkisjuorut
      5
      1031
    7. Koska tajusit silloin aikanaan

että olin ihastunut sinuun? 🤭😍 Taisin olla aika läpinäkyvä 🫣❤️
      Ikävä
      47
      941
    8. Keskustelua kasteesta

You tubessa kaksi pappia keskustelivat kasteesta ja kritisoivat raamatullista uskovien kastetta. Toinen heistä yritti
      Kaste
      333
      904
    9. Ihan pieni näkeminen vaan

👋 ja minä olisin valmis jo vaikka mihin sun kanssa. Nämä on näitä.. 🤫🫣😘💥
      Ikävä
      26
      901
    10. En haluaisi kaiken kuihtuvan pois

ilman, että olemme voineet jutella rauhassa kasvotusten... Mutta mistä ihmeestä löydän sinut?
      Ikävä
      39
      882
    Aihe