Nyt kyllä sapettaa!

ignoorattu

Kaksi vuotta sitten kävin lääkärissä kamalien vatsakipujen takia, ja itse aiheesta otettuani selvää ehdotin että kyseessä voisi olla sappikivitauti. Lääkäri totesi heti ettei mulla sitä ole, ja pelkän haastattelun perusteella diagnosoi minulle artyvän suolen. Nyt uuden lääkärin vastaanotolla toin asian taas esille koska kivut ovat yltyneet niin koviksi että muutaman kerran olen meinannut ambulanssin kutsua, ja tämä lääkäri vaivautui tunnustelemaan vatsaani ja lähettämään labroihin. Tänään tuloksissa näykyi, ylläri ylläri, viitteitä sappikivitaudista! Vielä on käytävä ultrassa vahvistamassa asia, mutta eiköhän se ole melko varma että kiviä sieltä löytyy.

Olen kylläkin vasta 22-vuotias (silloin 20) joten ymmärrän miksi silloinen lääkärini ei innostunut kivistä, mutta on se silti törkeää ettei voi edes tutkia asiaa. Tuntuu todella p:ltä tietää että olen kärsinyt kaksi vuotta aivan turhaan, ja vielä luullut että minulla on vaiva (ärtyvä suoli) jonka kanssa joutuisin elämään koko loppuelämäni.

Eli tarinan opetus on että: VAATIKAA HYVÄT IHMISET NIITÄ TUTKIMUKSIA! Älkääkä luottako sokeasti lääkärin sanaan.

4

256

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei todellakaan

voida sanoa onko sappikiviä vai ei, se nyt on aivan fakta. Vasta ultra johon olet menossa kertoo mitä siellä on.
      Verikokeissa olevat arvot voivat viitata mahd.honkin sapen tai sappitiehyeiden sairauteen, mutta kivistä/sorasta ne eivät kerro kyllä mitään.

Ja palpoiden niitä ei kukaan lääkäri voi diagnosoida.

Missä kohtaa sinulla se kipu on ollut kovimmillaan?

• ignoorattu

Kipu on ylävatsassa, tarkkaa kohtaa on vaikea sanoa ja kipu tuntuu/säteilee joskus rintaan ja oikeaan olkapäähän sekä vähän muuallekin. Oikean kylkikaaren alapuolella on kosketusarka kohta jonka huomasin jo elokuussa ihan sattumalta. Kipu tässä aristavassa kohdassa on sellaista vihlovaa/viiltävää ja jos tunnustelen sitä seisaalteen niin tunnen siinä sellaisen pienen viinirypäleen kokoisen möykyn. Voihan se olla ettei kyseessä olekaan kivet, mutta jotain siellä sappirakossa tai sen lähettyvillä selvästi on.

• ei todellakaan
        ignoorattu kirjoitti:

Kipu on ylävatsassa, tarkkaa kohtaa on vaikea sanoa ja kipu tuntuu/säteilee joskus rintaan ja oikeaan olkapäähän sekä vähän muuallekin. Oikean kylkikaaren alapuolella on kosketusarka kohta jonka huomasin jo elokuussa ihan sattumalta. Kipu tässä aristavassa kohdassa on sellaista vihlovaa/viiltävää ja jos tunnustelen sitä seisaalteen niin tunnen siinä sellaisen pienen viinirypäleen kokoisen möykyn. Voihan se olla ettei kyseessä olekaan kivet, mutta jotain siellä sappirakossa tai sen lähettyvillä selvästi on.

käsin painelemalla tunne, ei kivien omistaja tai lääkärikään. Noilla oireilla se voi olla maksakin, mm. tai haima, ei välttämättä sappi. Mutta sappikivet eivät todellakaan tunnu millään käsikopelolla.

• ignoorattu
        ei todellakaan kirjoitti:

käsin painelemalla tunne, ei kivien omistaja tai lääkärikään. Noilla oireilla se voi olla maksakin, mm. tai haima, ei välttämättä sappi. Mutta sappikivet eivät todellakaan tunnu millään käsikopelolla.

En missään vaiheessa väittänyt että siellä tuntuisi kiviä tai edes sappirakko käsin tunnustellessa. Arka ja kovahko "möykky" (jota en siis ollut edes huomannut kun ensimmäisen kerran kävin lääkärissä) vain kummastuttaa, ja itse veikkaisin että se liittyy kenties sisäiseen turvotukseen, mahdollisen kroonisen tulehdustilan takia.

Tunnut ottavan nyt kovin herkästi/henkilökohtaisesti kaiken mitä sanon kun noin ärhäkästi väität vastaan joka asiassa. En edes aloittanut ketjua vastsavaivojeni selvittämiseksi, koska siihen minulla on ihan oikea lääkäri! Halusin vaan tuoda esille miten tärkeää on olla itse aktiivisesti mukana omassa hoidossa, eikä vain antaa lääkäreillä vapaita käsiä leikkimään terveydelläsi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikka Purra lupasi Suomen kansalle 1 euron bensaa, hinta nyt 2 euroa

Vasemmistolaisen Marinin hallituksen aikana bensa ei maksanut kuin 1,3 euroa litralta. Ministerin pitäisi perustuslain m
      Maailman menoa
      122
      4592
    2. Suvi Lindenillä 5 366 päivän putki

Täytyy kyllä myöntää vaikka olen itsekin innokas, niin en ole tuollaiseen yli kymmenen vuoden putkeen kyennyt. Välillä o
      Maailman menoa
      101
      3900
    3. Mistä se kertoo

Näin miehen pitkästä aikaa. Samantien iski sellainen paineen tunne rintaan, sitä ei ole ollut vuosiin. Ja nyt olen siitä
      Ikävä
      36
      3549
    4. Eräs on taas viettänyt kokoyön täällä!!

Etkö sä nuku koskaan??
      Ikävä
      51
      3290
    5. Kohdataanko me

Enää?
      Ikävä
      43
      2982
    6. Nyt on sanottava että sattuu kipeästi

Jos, sinä aikana kun olen kaivannut ja odottanut sinua ja olet tiennyt sen, niin jos valitsit toisen miehen. Katsot minu
      Ikävä
      18
      2549
    7. Rakkaalle miehelle

Terveiset rakas. Ikävä on edelleen. Suru valtaa sydämen, kun en saa lähestyä sinua. En saa vastauksia, en soittoa, viest
      Ikävä
      22
      2452
    8. Olipa turha tämä

Rakkaustarinamme
      Ikävä
      23
      2196
    9. UMK-juontajakaksikon pari isoa "mokaa" ihmetyttää - Mitäs tykkäsit Syköstä ja Uotisesta juontajina?

Tänä vuonna UMK-lavalla nähtiin artistien lisäksi juontajakolmikko Jorma Uotinen, Sami Sykkö ja Jasmin Beloued. Juontami
      Euroviisut
      17
      1849
    10. Jussi "Mestari" Halal-ahon sotilasarvo?

Minä vuonna Jussille myönnettiin sotilasansiomitali? Vai myönnettiinkö Jussille sotilasansiomitalia lainkaan?
      Maailman menoa
      35
      1745
    Aihe