Hei. Parkkipaikalleni oli joku laittanut autonsa. Kyseessä on siis tavallinen kerrostalon autopaikka josta maksetaan kuukausivuokra. Yritin sitten ryömittää autoni kuokkavieraan auton viereen kun paikkani on reunapaikka. Ajoin hyvin varovasti, mutta siitä huolimatta kolhin hänen peiliään. Eli, kuka maksaa?? Minä, kolhija vai kuokkavieras. Entä jos minä joudun maksamaan vahingon, niin millaisia sanktioita voi antaa minun parkkipaikalle luvatta pysäköineelle. Auttaisiko asian riitauttaminen käräjille?
Kumpi on syyllinen.
11
2455
Vastaukset
- Parkki
parkkeerajalle maksimissaan parkkisakko, mikä sekin taitaa olla kyseenalaista yksityispihalla.
Korjauskulut menee ruttaajalle eli tässä tapauksessa sinulle. - Viisas?
Sinä olet syyllinen kun kolhit. Tieliikennelain mukaan siis. Sinulla ei ole oikeutta törmätä keneenkään vaikka kuinka joku olisi paikallasi. Autoa on kuljetettava siten ettei siitä aiheudu vahinkoa toisille jakuljettajana olet vastuussa kaikista kolhuista joita teet. Eli viesti vain sille kolhitun auton kuskille että korvaat vahingon tai vakuutusyhtiösi korvaa sen.
Toisaalta sillä toisella ei ole mitään oikeutta pysäköidä paikallesi, joten soitto vain pysäköinnin valvontaan, niin johan lappuliisat ovat oikosenaan paikalla ja syylliselle rapsahtaa sakko. Tosin et itse hyödy siitä mitään. Jos haluja riittää, voit toki riitauttaa asian raastupaan ja vaatia korvauksia itsellesi sitä kautta. Mutta toisaalta nyt kun menit jo kolhimaan sen peilin, niin eipä taida ehkä kannattaa.
Tuollaista kun sattuu, niin rekkari vaan ylös ja soitto pysäköinninvalvontaan tai poliisille, niin sieltä saa ainakin lisäneuvoja. Tai sitten laita lukko vanteeseen ja lappu tuulilasiin ja siihen puhelinnumero johon soittamalla tulet avaamaan lukon pientä korvausta vastaan... Tosin en tiedä miten laillista tuo olisi, mutta ehkä se on yhtälaillista kuin pysäköidä toisen maksamalle paikalle. - tapsa
Minusta näitä asioita ei voi kytkeä toisiinsa. Rikoit hänen peilinsä, joten sinun olisi se korvattava.
Vastaavasti luvatta pysäköimisestä tulee kuokkavieraalle omat sanktiot jos tulee (epäilen vahvasti ettei kukaan viitsi tehdä asialle mitään). Eiköhän viisainta olisi ollut selvittää AKEsta auton omistaja, ja soittaa hänelle siirtämään kotteronsa pois, tai vielä parempi idea; antaa poliisille hommaksi tehdä tuo. - tuomari
Älä nyt höpötä. Olisit vain ajanut siihen taakse siten, ettei se kuokkavieras olisi päässyt siitä mihinkään. Ehkä arvon pysäköijä olisi tullut naama punaisena pyytämään sinua päästämään hänet matkoihinsa ja tietysti olisit suostunutkin siihen, mutta vasta kun olet syönyt rauhassa päivällisen, lukenut päivän lehden ja käynyt saunassa...oppisi sekin apina!
- Mese
Juuri näin on tehtävä.
Kerran kannettiin kaverin auto työmaalla kahden auton väliin poikittain, kun ei muuten oppinut pysäköimään.
Sai muuten autonsa pois nalkista vasta seuraavana aamuna heh hee - trix
Kannattaa tuossa nalkittamisessa kuitenkin muistaa, että jos väärinpysäköijä sattuu olemaan hieman kuumaverisempi kaveri, niin voi huonolla tuurilla käydä niin, että omaan autoosi "ilmestyy" muutama lommo/naarmu. Syyllinen tietysti on tiedossa, mutta jos ei kukaan satu näkemään niin milläs todistat teon?
- Harry
Parkkiruutusi koskemattomuutta on loukattu - ja vieläpä mitä törkeimmällä tavalla!!!!! Tunkeilija on siis syyllinen.
Voit rutata väärin pysäköinyttä autoa huoleti ja viedä asia käräjille niin saat todennäköisesti tuntuvan korvauksen. Oikeusprosessi eri asteissa voi kestää vuosia mutta on kyllä vaivan arvoinen. - Inertia
... tosin en rutannut sitä toista autoa vaan kysyin ohjeet viranomaiselta.
Eli seuraavalla kerralla tee näin:
1. Soita poliisi sakottamaan.
2. Kun asia on kiistattomasti todettu poliisin taholta sakko on lasissa soitat hinausauton ja hinautat auton haluamaasi paikkaan. Joko lähikadulle tai vaikkapa yhteisvarastolle jos olet oikein kettumainen.
3. Joudut maksamaan laskun hinausyhtiölle, mutta voit laskuttaa saman summan ja muut mahdolliset sinulle koituneet kulut tulonmenetykset ajoneuvon omistajalta. Poliisi antaa sinulle yhteystiedot.
Itse en päässyt kuin tuohon sakotusvaiheeseen kun auton omistaja jo juoksi paikalle. (Poliisiautojen valoshow oli herättänyt huomiota). 10 min myöhemmin olisi ollut jo hinuri tulossa paikalle.
Huonoja puolia tässä hommassa: Vie perkeleesti aikaa. Itsekin jaksoin vaivautua vain siksi että paikalleni pysäköitiin toistuvasti ja tämä sama ajoneuvo oli ollut siinä jo aikaisemminkin (viimeinen paikka rivissä parkkialueella jolla EI ole vieraspysäköintiä). Lisäksi kun pysäköin omani paikallisen ostarin viereen kärryni nussittiin sieltä. Tällöin tein pyhän lupauksen itselleni että yksikään auto ei paikallani enään pysäköi.
Hyviä puolia: Paikallesi pysäköinti vähenee radikaalisti. Omassa tapauksessani loppui kokonaan. Yleensä se on joku tietty typerys joka neuvoo jättämään "siihen viimeiseen ruuttuun" tai jonnekin ne vieraiden / omat autot. Tai sama typerys joka ajaa siihen ruutuusi. Minunkin tapauksessasani ruudussa oli "varattu" kyltti. - satunnainen
Kyllä se kolari menee sinun piikkiin, toivottavasti ei tule iso lasku. Itselläni on ollut muutaman kerran sama juttu, oma parkkipaikka ja siinä vieras auto. Yksinkertainen juttu, yksinkertainen ratkaisu.
Ensi kerralla kun on joku toinen sinun parkkipaikalla niin jätä oma autosi niin ettei toinen pääse lähtemään, elä kuitenkaan tuki koko parkkipaikkaa, saat muitten vihan vaan suotta päälle. Jätä toki yhteystietosi toisen autoon niin voi sitten nolona soitella sinulle että " olisin nyt lähdössä mutta tulisitko ystävällisesti siirtämään autoasi hieman".
Tämä on toiminut minulla ainakin hienosti, on saanut oma paikka olla ihan rauhassa. - Suivaantunut
Soitin kerran poliisille ja kerroin että autopaikkani eteen on pysäköity auto väärin ja että minun on vaikeata päästä parkkipaikalleni. Kysyin että jos yritän ajaa välistä ja satun kolhaisemaan väärin pysäköityä autoa, niin kumman vakuutuksesta vahinko menee. Poliisi sanoi että minä olen syyllinen, koska minun auto on se joka liikkuu ja tekee vahingon. Mikäli auto pysäköidään väärin esim. moottoritielle, niin silloin voi tulla kyseeseen että pysköidyn auton omistaja olisi vastuussa, mutta jos auto on selvästi havaittavissa, niin SIIHEN EI SAA TÖRMÄTÄ. Eli soitin isännöitsijälle että soittaa poliisit sakottamaan ja kun poliisit ehtivät paikalle oli syyllinen jo häipynyt.. eikä minulla ollut oikeutta estää häntä lähtemästä.. nykyään on onneksi aina digikamera autossa vastaavia ja muitakin tilanteita varten.
Juristilta kun kysyin neuvoa, niin hän sanoi että tolppaan voi pistää kyltin että "paikka on varattu aujoneuvolle ABC-123 ja mikäli parkkipaikalle on pysäköity joku muu ajoneuvo, niin ajoneuvon pysäköijä vastaa vahingoista, jotka mahdollisesti syntyvät auton siirrosta pois luvattomasta paikasta". Tämän pitäisi päteä oikeudessa kun sitten siirrät sen traktorilla sivuun. - Rellu5L
Se joka ajaa kiinni pysähtyneeseen, tässä tapauksessa pysäköityyn ajoneuvoon, maksaa vahingot aina.
1.10.2003 tuli voimaan tieliikennelain muutos.
"Pysäköinti yksityiselle alueelle ilman kiinteistön omistajan tai haltijan lupaa on kielletty. Pysäköintiä koskevat määräykset yksityisellä alueella on ilmaistava selvästi havaittavalla tavalla." Että, tältä pohjalta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan483080Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan272884- 1212316
Onko tässä paljon lääkettä..
Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 42281432Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo1631336- 111296
Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"
Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj121073- 74979
Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää39922Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä
On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän13802