Poliisi on puuttumassa

tehokkaammin herjauksiin ja rasismiin netissä perustamalla vihjejärjestelmän.

http://yle.fi/uutiset/kotimaa/2009/03/poliisi_yrittaa_kitkea_rasistiset_herjaukset_netista_vihjejarjestelmalla_646156.html

KRP:n sivulla on jo pidempäänkin ollut vihje-sähköposti johon on voinut jättää vihjeitä.

Tällä palstallahan tuo herjaus sekä rasismi on aika paha ongelma ja se on niin jokapäiväistä että, useat keskustelijat eivät edes ymmärrä tehneensä mitään laitonta.

Pitää muistaa että herjaavat kirjoitukset erilaisista uskon- tai uskottomien yhteisöistä ovat myös rasismia.

Asian parantaminen vaatii onnistuakseen monilta täydellistä keskustelu-tavan muutosta.
Ei siis ole enää keskusteluissa esim. porttokirkkoa tai harha-oppista ihmistä (saa kyllä sanoa että joku levittää harha-oppia mutta ei saa sanoa levittäjää henkilönä harha-oppiseksi).

Arvostella saa siis rajustikin, mutta ei herjata.

Tuskinpa keskustelutavat nopeasti paranee, mutta hitaasti kumminkin kun pelotteesta ilmoitetaan ja hyvä se on vähäkin.

26

685

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • toimintatapa

      Tässä esimerkki:

      http://www.vartti.fi/artikkeli/c9bf06a4-5711-41f5-a2b6-8a9dfeb52316

      Toinen uskovien ääriuskovien vainoama ryhmä ovat tieteentekijät, joista lähes jokainen, jonka tutkimusala tai sanomiset julkisuudessa sotivat jonkin äärihihhulin näkemyksiä vastaan saa uskonnollis-sävytteistä törkypostia. Samoin sitä tulvii mm. yliopistojen palautepostiin.

      Jopa kääntäjää, joka käänsi uuden, ajantasaistetun käännöksen Darwinin Lajien Syntymästä joutui uskovien törkykampanjan kohteeksi. Asia menikin poliisitutkintaan.

      • eiköhän

        sielä ateismi ja kreationismi palstoillakin sanota mitä "sylki"suuhun tuo. Pata kattilaa soimaa, musta kylki kummallakin.Vai näetkö sittenkin "veljesi silmässä tuon rikan"?


      • mutta...
        eiköhän kirjoitti:

        sielä ateismi ja kreationismi palstoillakin sanota mitä "sylki"suuhun tuo. Pata kattilaa soimaa, musta kylki kummallakin.Vai näetkö sittenkin "veljesi silmässä tuon rikan"?

        taannoisessa lehtiartikkelissa kerrottiin, että esim. naispapit ovat saaneet käytännössä kaikki törkeiksi luokiteltavaa sähköpostia. Lähettäjinä eivät ole olleet todellakaan ateistit vaan itsensä erittäin hyviksi uskoviksi luokittelevat ihmiset.


      • joka kirjoitti

        "parantumisihmeistä" helluntailaisten parissa ja josta jotain linkkejä on joskus palstallakin ollut. Kun tulokset eivät vastanneet fundamentalistien näkemyksiä hänkin sai kaikenlaisia uhkauksia.


      • etteivät lainkaan
        mutta... kirjoitti:

        taannoisessa lehtiartikkelissa kerrottiin, että esim. naispapit ovat saaneet käytännössä kaikki törkeiksi luokiteltavaa sähköpostia. Lähettäjinä eivät ole olleet todellakaan ateistit vaan itsensä erittäin hyviksi uskoviksi luokittelevat ihmiset.

        Mies papit ole saaneet ko.postia vuosisatojen saatossa?Ja nykyisinkin.


      • tuhat ja yksi
        mutta... kirjoitti:

        taannoisessa lehtiartikkelissa kerrottiin, että esim. naispapit ovat saaneet käytännössä kaikki törkeiksi luokiteltavaa sähköpostia. Lähettäjinä eivät ole olleet todellakaan ateistit vaan itsensä erittäin hyviksi uskoviksi luokittelevat ihmiset.

        Siinäkö jos ilmaisee uskosta olevan erimieltä?

        Siinäkö jos esittää tapaamista vapaa-ajalla?

        Vai ei pitävänsä naispapeista Raamattuun vedoten?
        Vai ilmoittaa olevan halukas hänen kanssansa seksiin?


    • J.Edgar

      muistutan mieliin, mitä tarkoittaa sana rasismi. Rasismi on rotusortoa.

      "Pitää muistaa että herjaavat kirjoitukset erilaisista uskon- tai uskottomien yhteisöistä ovat myös rasismia."

      Ts. lainausmerkeissä olevassa virkkeessä ei puhuta rasismista vaan herjaamisesta.

      Sinällään avaus on asiaa. Pitäisi pystyä olemaan herjaamatta kanssakeskustelijoita, vaikka he mitenkä olisivat eri mieltä kanssasi.

      Eri asia sitten on, mihin viiva vedetään. Onko lievä hymyily tai suorastaan naureskelu herjaamista? Mielestäni ei.

      Herjauksen pitää luultavasti olla varsin törkeää, ennen kuin viranomaiset puuttuvat asiaan. Muuten heiltä loppuvat resurssit alkuunsa kesken.

      • paljon laajempi asia kuin pelkkä rotusorto.

        "Rasismi" on rikoslaissa syrjintänä jota ei saa harjoittaa alla olevien seikkojen perusteella.

        -Rotu
        -Kansallisen tai etnisen alkuperän
        -Ihonväri
        -Kieli
        -Sukupuoli
        -Ikä
        -Perhesuhde
        -Sukupuolinen suuntautuminen
        -Terveydentila
        -Uskonto
        -Yhteiskunnallinen mielipide
        -Poliittisen tai ammatillisen toiminta
        -Muut, yllä oleviin rinnastettavat seikat

        ----------------------------

        Kiihottamisesta kansanryhmää vastaan rikoslaki mainitsee seuraavat kohteet:

        -Kansalliset ryhmät
        -Etniset ryhmät
        -Rodulliset ryhmät
        -Uskonnolliset ryhmät
        -Ja muut yllä oleviin rinnastettavat ryhmät


        Tuolla on tietoa rasismista:

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Rasismi


      • J.Edgar
        Pe.ku kirjoitti:

        paljon laajempi asia kuin pelkkä rotusorto.

        "Rasismi" on rikoslaissa syrjintänä jota ei saa harjoittaa alla olevien seikkojen perusteella.

        -Rotu
        -Kansallisen tai etnisen alkuperän
        -Ihonväri
        -Kieli
        -Sukupuoli
        -Ikä
        -Perhesuhde
        -Sukupuolinen suuntautuminen
        -Terveydentila
        -Uskonto
        -Yhteiskunnallinen mielipide
        -Poliittisen tai ammatillisen toiminta
        -Muut, yllä oleviin rinnastettavat seikat

        ----------------------------

        Kiihottamisesta kansanryhmää vastaan rikoslaki mainitsee seuraavat kohteet:

        -Kansalliset ryhmät
        -Etniset ryhmät
        -Rodulliset ryhmät
        -Uskonnolliset ryhmät
        -Ja muut yllä oleviin rinnastettavat ryhmät


        Tuolla on tietoa rasismista:

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Rasismi

        "rasismia". Puhekielessä käytetään mm. sanaa "ikärasismi", jolla ei ole mitään tekemistä rasismin kanssa. "Ikärasismi" = ikäsyrjintä. Syrjintä ei ole synonyymi sanan rasismi kanssa.


    • on tällä

      palstalla, Helluntalaisuuden perustajakin Mr.Parham erotettiin monesta seurakunnasta rasismin takia.

    Ketjusta on poistettu 9 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      165
      1586
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      104
      921
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      743
    4. 51
      635
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      16
      605
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      537
    7. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      498
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      158
      486
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      187
      426
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      419
    Aihe