Nuorille porttikielto ABC-asemille

kello 21 jälkeen

Ei enää turhaa hengailua huotoasemilla:

http://www.kauppalehti.fi/5/i/talous/uutiset/etusivu/uutinen.jsp?oid=2009/03/20545&ext=rss

Pääkaupunkiseudun ABC-huoltoasemat eivät enää päästä alle 18-vuotiaita ravintoloihinsa kello 21:n jälkeen illalla, kertoo Metro-lehti.

- Jouduimme rajoittamaan nuorten oleskelua saamamme asiakaspalautteen ja järjestyshäiriöiden vuoksi, sanoo HOK-Elannon ABC-ketjunjohtaja Markku Kuusinen Metron haastattelussa.

129

29729

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • täälläkin!

on noita mopopoikia illat pitkät riihimäenportin abc:lläkin, mutta en ole niistä koskaan mitään haittaa havainnut.
      no ehkä täällä teinixit osaa käyttäytyä paremmin kuin hesan pellet!

• abc-kukko haliin ja heti

Luulisi niissä lähes tyhjissä jättimäisissä abc-kukko halleissa olevan tilaa kylän nuorisolle kun muuta nuorisotilaa ei siihen aikaan missään ole auki .

Ne hän tulevia S-kortin höylääjiä kaikki.
        Lisäksi ovat Omistaja-Asiakkaan perillisä, omistavat loppupeleissä koko hallin eihän omistajia voi ulos kammeta, sehän olisi perustulain vastainen teko. Vai mitä?

Tehkää sinne muutaman pöydän nuorisokahvila sinne johonkin nurkkaan,paksut mustat lastulevy seinät ja S-etukortilla nuoriso sisään. Diskopallo ja sairaan hyvää musaa läävään ja hyvä äänieristys ettei kuulu inahdustakaan ulkopuolele. Vartiointifirman kaljupää valvomaan ettei paikkoja hajoteta. Workkii satavarmasti!!!

Hei abc-kukko herrat kehittäkää älkää padotko...

• Eiköhän noille
        abc-kukko haliin ja heti kirjoitti:

Luulisi niissä lähes tyhjissä jättimäisissä abc-kukko halleissa olevan tilaa kylän nuorisolle kun muuta nuorisotilaa ei siihen aikaan missään ole auki .

Lisäksi ovat Omistaja-Asiakkaan perillisä, omistavat loppupeleissä koko hallin eihän omistajia voi ulos kammeta, sehän olisi perustulain vastainen teko. Vai mitä?

Tehkää sinne muutaman pöydän nuorisokahvila sinne johonkin nurkkaan,paksut mustat lastulevy seinät ja S-etukortilla nuoriso sisään. Diskopallo ja sairaan hyvää musaa läävään ja hyvä äänieristys ettei kuulu inahdustakaan ulkopuolele. Vartiointifirman kaljupää valvomaan ettei paikkoja hajoteta. Workkii satavarmasti!!!

nuorille pitäis kehittää ihan omat nuoriso paikat.Ei niitä tarvii KEHITTÄÄ minnekkään huoltoasemille.Haloo..

• pinkki

jaa että abc ketjun pitäisi ruveta pitämään jotain nuorisotiloja alle 18 vuotiaille mitäpä ne mukulat siellä notkuvat klo21 jälkeen

• on jo siellä abc:llä
        Eiköhän noille kirjoitti:

nuorille pitäis kehittää ihan omat nuoriso paikat.Ei niitä tarvii KEHITTÄÄ minnekkään huoltoasemille.Haloo..

Kelaa vähän miksköhän ne kokontuu sinne abc:lle perjantaina ja muulonkin, sen takia kun vanhemmat dokaa sikana kotona. Se abc-nuokkari on auki joka päivä kol 21.00 ja ylikin ei nyt sit kaikki... Mitä tarjoaa kunnallinen nuorisötyö näille "markinaali" nuorille. Ei yhtään mitään! Herää todellisuuteen näin on päässy vain tapahtumaan....

• grh...
        on jo siellä abc:llä kirjoitti:

Kelaa vähän miksköhän ne kokontuu sinne abc:lle perjantaina ja muulonkin, sen takia kun vanhemmat dokaa sikana kotona. Se abc-nuokkari on auki joka päivä kol 21.00 ja ylikin ei nyt sit kaikki... Mitä tarjoaa kunnallinen nuorisötyö näille "markinaali" nuorille. Ei yhtään mitään! Herää todellisuuteen näin on päässy vain tapahtumaan....

no kyllä niillä autot on ja mopot,elikkä aika monet on täysi ikäisiä.räkä lentää ja mölinä on kova,ainakin savonlinnassa...

• on jo siellä abc:llä kirjoitti:

aika yleistävää että kyseiset teinit roikkuisivat abc:llä siksi että vanhemmat dogailee. Itse tuossa iässä sai vielä kotona kärsiä vanhempien riitelyä (eivät olleet silloin kännissä, isä joskus muttei äitini)mutta jos sitä lähdin ulos pakoon, lähdin vaikka tunnin lenkille koiran kanssa.

On myös todella säälittävää nuorilta aina jankuttaa "no kun ei ole muita paikkoja vali vali vali" AINA löytyy tekemistä mutta ilmeisesti nykypäivän nuorisolta on mielikuvitus kuollut tyystin (kutsuvat hengailua harrastukseksi ja ajankuluksi). Harrastuksen ei tarvitse olla ulkona oloon liittyvä saati ison porukan tarvitseva (lukeminen, instrumentit, piirtäminen,luonto,lemmikkit..) mutta ilmeisesti muksut nykyään ovat melko riippuvaisia isoista porukoista eivätkä vain kykene viihtymään yksin.

Että saa nuoriso katsoa peiliin etsiessään "syitä" tylsyyteensä valittaessaan kuinka paikkakunta ei järjestä heille tekemistä. Jumaliste kuinka avutonta!

• ainaskin

on jonkin sortin asennevammaa sanoissasi. en silti sinua pelleksi sano.

• gihgoe

Onko noi mamuja noi pääkaupunkiseudun häiriköivät teinit. Joskus stadissa nähnyt noita suurissa laumoissa hengaamassa kahviloissa. Ja hirveä molkotus ja huuto päällä.

• teillä
        grh... kirjoitti:

no kyllä niillä autot on ja mopot,elikkä aika monet on täysi ikäisiä.räkä lentää ja mölinä on kova,ainakin savonlinnassa...

"aikuisilla" muka sitte myöhään abc:lla ole mölinää tai räkä lennä siellä ulkona tupakilla häh??????

• tässä kuule
        jefrma kirjoitti:

aika yleistävää että kyseiset teinit roikkuisivat abc:llä siksi että vanhemmat dogailee. Itse tuossa iässä sai vielä kotona kärsiä vanhempien riitelyä (eivät olleet silloin kännissä, isä joskus muttei äitini)mutta jos sitä lähdin ulos pakoon, lähdin vaikka tunnin lenkille koiran kanssa.

On myös todella säälittävää nuorilta aina jankuttaa "no kun ei ole muita paikkoja vali vali vali" AINA löytyy tekemistä mutta ilmeisesti nykypäivän nuorisolta on mielikuvitus kuollut tyystin (kutsuvat hengailua harrastukseksi ja ajankuluksi). Harrastuksen ei tarvitse olla ulkona oloon liittyvä saati ison porukan tarvitseva (lukeminen, instrumentit, piirtäminen,luonto,lemmikkit..) mutta ilmeisesti muksut nykyään ovat melko riippuvaisia isoista porukoista eivätkä vain kykene viihtymään yksin.

Että saa nuoriso katsoa peiliin etsiessään "syitä" tylsyyteensä valittaessaan kuinka paikkakunta ei järjestä heille tekemistä. Jumaliste kuinka avutonta!

nyt olikin asiana se että klo yheksän jälkeen ei pääse oikein minnekkään muualle kuin abc:lle jos on ulkona. Ja tuo harrastus poliitiikka on vain niin köyhää, jos haluaa kunnon harrastuksen niin se maksaa rahaa, esim itse pelaan airsoftia paljon ja on se maksanut jo ainaki 5 tonnia.

tottakai jos menee vaikka johonkin liikunta harrastukseen kuten sähly nii ihan hyvä mutta iso osa nuorista ei ole kiinostunut sellaisesta "yksinkertaisesta" liikunnasta tai jalkapallosta tai muusta koska se saattaa käydä tylsäksi.

Todellisuudessa jos haluaa kunnon tyydyttävän harrastuksen nii se vaatii rahaa ja aina vanhemmat ei maksa niitä. Nyt itsekkin olen omillani airsoftissa ja en ole pystynyt ostamaan uutta asetta rikkinäisen tilalle, talvella muutenkin ei voi olla ulko harrastuksissa muuta kuin ehkä hölkkä ja kävely, hiihto ja muut on tietenkin jo perus. Eli harrastuksia on mutta ei aina rahaa jolla hankkia sellainen, tai sitten suurinta osaa nuorista ei vaan kiinosta sellainen yksinkertainen liikunta vaan haluavat monipuolisempaa. Ja haluaisitko itse kykkiä jossakin nurkassa tai itekseen kävellä kaikki päivät, taidat olla sellainen rutinoitunut vanha äijä/mummeli vai???

• tässä kuule kirjoitti:

nyt olikin asiana se että klo yheksän jälkeen ei pääse oikein minnekkään muualle kuin abc:lle jos on ulkona. Ja tuo harrastus poliitiikka on vain niin köyhää, jos haluaa kunnon harrastuksen niin se maksaa rahaa, esim itse pelaan airsoftia paljon ja on se maksanut jo ainaki 5 tonnia.

tottakai jos menee vaikka johonkin liikunta harrastukseen kuten sähly nii ihan hyvä mutta iso osa nuorista ei ole kiinostunut sellaisesta "yksinkertaisesta" liikunnasta tai jalkapallosta tai muusta koska se saattaa käydä tylsäksi.

Todellisuudessa jos haluaa kunnon tyydyttävän harrastuksen nii se vaatii rahaa ja aina vanhemmat ei maksa niitä. Nyt itsekkin olen omillani airsoftissa ja en ole pystynyt ostamaan uutta asetta rikkinäisen tilalle, talvella muutenkin ei voi olla ulko harrastuksissa muuta kuin ehkä hölkkä ja kävely, hiihto ja muut on tietenkin jo perus. Eli harrastuksia on mutta ei aina rahaa jolla hankkia sellainen, tai sitten suurinta osaa nuorista ei vaan kiinosta sellainen yksinkertainen liikunta vaan haluavat monipuolisempaa. Ja haluaisitko itse kykkiä jossakin nurkassa tai itekseen kävellä kaikki päivät, taidat olla sellainen rutinoitunut vanha äijä/mummeli vai???

nytkö ruvetaan oikein määrittelemään mikä on "kunnon" harrastus? :D tottakai jokainen harrastus vie rahaa, toiset pirusti enemmän toiset rutkasti vähemmän. Aivan naurettavaa määritellä ns.kunnon harrastus vain sen perusteella kuinka siihen kuluu välttämättä rahaa! Sinun airsoftin peluusi on oma valintasi joten älä valita menetetyistä tonneistasi minulle. En minäkään valita kuinka hirmuisia summia meni niinä kahdeksana vuonna jona omistin hevosen. Kuuluu sopimukseen kun kyseisen otuksen hommaat, oli sitten iso tai pieni.

ja sitten lajitellaan yksinkertaisia urheiluharrastuksia, pojat..! Laji on harrastajalleen juuri niin yksinkertainen kuin hän sen itsensä kohdalla näkee. Itse en koskaan pitänyt salibandya yksinkertaisena vaan haastavana, samoin kuin ratsastusta jota kai jotkut myös kutsuvat yksinkertaiseksi ja tylsäksi kun "siinä vain kökötetään otuksen selässä". Salibandy ja jalkapallo ovat kuitenkin taktiikkalajeja, jotenka jos kutsut niitä yksinkertaisiksi, lasket kaiketi mukaan kaikki joukkuelajit? Mikäli todella pitää harrastamastaan lajista, se ei KOSKAAN tunnu tylsältä. Päinvastoin-useammin toivoisi että sille löytyisi enemmän aikaa..!

Ainoa harrastus jota vanhempani ovat rahoittaneet oli hevoseni omistus, tosin maksoin hevosen ostosumman itse ja joka toinen kuukausi tallivuokra maksettiin omalta talletustililtäni. Sama homma kengityksissä,raspauksessa,ruoissa ja varusteissa- kaikesta pienemmästä kuten esim hoitotarvikkeista, loimista ja hoitavista aineista maksoin aina itse. Kun hevonen sitten vuosien jälkeen myytiin, en suostunut ottamaan itselleni koko summaa, vaan halusin vanhempien saavan puolet. Reilu peli :)

Voisi kait sanoa että tavallaan vanhempani osallistuivat kahden vuoden verran salibandy-harrastuksenikin rahoittamiseen, mutta HYVIN minimaalisesti: menin kerran viikossa treeneihin äitini autolla, mutta matka oli tosi lyhyt (yhteen suuntaan n.15min. Hallille ei ollut polkupyörätietä ja molke kun olen,kassilla kokoa) ja silloin tällöin tankkasin autoa omasta lompakosta. Ja tottakai lisenssit varusteet sun muut maksoin ITSE.

Muut harrastukseni kuten lukeminen,piirtäminen/maalailu,pianonsoitto ja pyöräily eivät sitten kalliita olekaan.

Rutinoitunut vanha mummeli??? xD Kuule, täytän 24v tän vuoden lopulla, että ihan nuorta kastia olen vaikken sentään enää teinivuosissa. "Ja haluaisitko itse kykkiä jossakin nurkassa tai itekseen kävellä kaikki päivät" ei ole ollut tarvetta koskaan moiseen koska on aina löytynyt tekemistä, halpahintaista sellaista mutta varsin miellyttävää minulle. Kade?

edelleen ihmetyttää mikä on mielestäsi yksinkertaista ja mikä monipuolista liikuntaa? Omasta mielestäni MIKÄÄN urheiluharrastus ei ole yksinkertainen. Se on moista vain jos harrastaja antaa sen jäädä moiseksi eikä tosissaan halua kehittää itseään lajissa. Simppelimmänkin kuuloisesta lajista tulee kaikkea muuta kuin yksinkertainen kun henkilö asettaa itselleen tavoitteita ja haasteita ;)

• ei kai
        Eiköhän noille kirjoitti:

Ei kai noita voi kutsua huoltoasemiksi, siellä ei huollosta tiedetä. Liikenneasemia paremminkin.
        Kunnon huoltoasemia on nykyään valitettavan harvassa, kiitos näiden jättiasemien.
        Kunhan vanhat tiepalvelun heput lopettaa niin siinähän soittelette hinausautoa paikalle.

• skronts
        tässä kuule kirjoitti:

tästäkirjotuksesta käy just ilmi kuinka suppealla mielikuvituksella\aatemaailmalla nuorisosta osa -ainaki kirjottanut-on varustettu. jos jotai fucin airsoftia ei voi harrastaa jatkuvasti nii muukki lajit tylsiä, vai onko niin ettet tunne ko sähly ja futikse ton airsofti lisäks???poikanikin harrastaa airsoftia eikä muute oo saanu ko lajiin millää uppoon moisia summia(oisko sulla pilkku virhe?)lisäksi hänellä on muita harrastuksia mm taistelulajien ja kulttuurin ym parissa(fuutsaalia ala sarjoissa) ja ehtiipä harrastaa kartsallahengailuakin

• Feija Å.

eläkeläisiä?

• koskee

alle 18 vuotiaita eläkeläisiä ja ryhmiä

• mimim erkki

Hyvä ABC..lapset kotia ajoissa nukkumaan.
      Muutkin hultoasemat vois ottaa mallia.

Kuutit ei osta mitään.Aiheuttavat vaan turhaa melua ja häiriöitä maksaville asiakkaille.

• Helvetinperse

Saatana ku meit nuorii aina alennetaan! Sun kaltaset kalkkikset ottaa niin pirusti päähän. Joten pää perseeseen vaan ja perse jonnekin muualle, ja mä ainakin ostan jotaa limsaa yms! Ja onko pakko käyttää sanaa "kuutit"? Mistä vetoo, että oot ite sellanen himosyömäri saimaannorppa?! Hääh?! Lähe vetää vitun kalkkis vanhoeellinen.

• oldtrafford

taitaa aika monilla muillakin abc huoltamoilla olla sama ongelma näiden mopopoikien kanssa mitä olen huomannut. ymmärrän täysin tämän kiellon, oudot ovat mieltymykset kauppiailla sekä henkilökunnalla mikäli tykkää räkivistä ja kiroilevista teineistä varsinkaan ketkä eivät tuo paikkaan euron euroa.

• ällöttävintä!

Mikä tarve voi olla räkiä koko ajan?

• Törkeetä!
        ällöttävintä! kirjoitti:

Ihme lökäpöksyjä! Apinan näköisiä!

• itse seuraavaa
        ällöttävintä! kirjoitti:

Vedä kehittymättömiin poskiin röökin savua ja kuittaa se energiajuomalla,sitten vedät isoveljen tai isän kuus numeroo liian isot farkut roikkumaan polviin.....väkisinkin alkaa räkää irrota ;)
        -
        Oikeesti paljon polttaneena:kyllä tupakka aiheuttaa moista,tosin vuosien mittaan helpottaa ilmeisesti limakalvot tottuvat tai menettävät toimintakykynsä joten räkiminen vähenee-hauta
        lähenee tai jotain !
        -
        Sitäpaitsi räkiminen on lähes yhtä hienoa kun asentaa 1.3 fordiin tai volkkariin pakoputkeksi kotitalon edelliskesän kattoremontista jäänyt peltirännin pätkä ja 17 tuuman vanteet sileillä kiinalaisilla renkailla ja päästellä menemään pitkin raittia hampaat kolisten ja basso jumputtaen takarontissa.
        -
        Ei ihme että nuorten miesten kunto heikkenee ja lapsettomuus lisääntyy kun moisen tärinän ja jumputuksen vuoksi kiveksetkin piiloutuvat vatsaonteloon ! Ja räkää irtoaa !

• mutta MÖLY on
        Törkeetä! kirjoitti:

Ihme lökäpöksyjä! Apinan näköisiä!

raivostuttavaa!

• Ducanaer
        ällöttävintä! kirjoitti:

Sitä samaa piirrettä ihmettelen myös - varsinkin autokauppiaissa...

• joulupukki13242

se on semmonen juttu että ne jokku pellet päättelee asioita ja tekee jotain johtopäätöksiä omissa mielikuvituksissaan vaa miksei se oo sillätavalla että sielä abc:eellä saa olla kuka tahansa ja millon haluaa mutta jos sielä esimerkiksi alkaa nuoriso riehua nii soittaa polliisit paikalle ja se on riehujille munat valtiolle ja 20 vuotta kiikkutuolia:D:D

• abc:llä?

>>..>>oudot ovat mieltymykset kauppiailla..>>

itse olen siinä käsityksessä että kaikki abc:t on s-ryhmän liikenneasemia. joten eihän niissä mitään kauppiasta silloin ole, vaan ne on asikkaiden omistamia osuuskauppoja.

• Abi2009ew
        ällöttävintä! kirjoitti:

On meitä nuoria järkeviäkin? Jos osa räkii huoltoasemilla niin miksi ihmeessä se sisäänpääsy pitäisi kieltää heiltäkin?

• hieno homma

vois tuon saman käytännön ottaa muualleki suomeen käyttöön... sais rauhassa kahvinsa juoda ja jutella kavereiden kanssa ilman et nassikat tulee turpaansa soittaa!!!

• ole kotona?

Mitä tekemistä niillä on huoltoasemalla tai yleensä missään iltaisin?

• ulkomaalainen

.. ja vanhemmat töllövät tv:tä. Sitäpaitsi on yhteiskunta päätänyt edistää nuorten erkanemista kotiväestä jo 16 vuotiana, kaiken keinoin.

• aito suomalainen
        ulkomaalainen kirjoitti:

.. ja vanhemmat töllövät tv:tä. Sitäpaitsi on yhteiskunta päätänyt edistää nuorten erkanemista kotiväestä jo 16 vuotiana, kaiken keinoin.

Sinä ulkomaalainen: vai vielä sulle pitäisi virikkeitä järjestää. Mene omaan maahasi hihhuloimaan, mitä tänne tulet valittamaan.

• ulkomaalainen kirjoitti:

kun itse olin vielä tuossa n.18v iässä:

tekemistä riitti harrastusten parissa (ratsastus 6xviikossa, salibandy 5-6xviikossa, pyöräily, piirtäminen, lukeminen, pianonsoitto), ja myös vanhempieni kanssa vietin mielelläni aikaa käymällä heidän kanssaan mökillä, usein raveja katsomassa,isän kanssa lätkämatseissa ja äidin kanssa tehtiin joskus pikkumatkoja kaupungin museoissa ja taidenäyttelyissä. Minulla oli yksinkertaisesti niin paljon mielekästä tekemistä (joita ei oltu koskaan tuputettu vaan pienestä asti niistä kiinnostuin) että en viettänyt jonkun ystävän kanssa aikaa kuin aniharvoin, ellei kyseessä sitten ollut hevosenhoitajani jonka kanssa olin todella hyvää pataa :)

Mikseivät vanhemmat saisi työpäivän päätteeksi ja kotiaskareiden välissä töllötellä lempiohjelmiaan telkusta? Minäkin joskus katselin lempisarjojani tai elokuvaa eikä haitannut vaikka muilla perheenjäsenillä oli omia kiireitään, olihan minullakin niitä melkoisesti kun noihin aiemmin mainitsemiini harrastuksiin lisätään koulu!

yhteiskunta ja yhteiskunta.. eipäs nyt muunneta yksilöistä yhteiskunnan muunneltuja robotteja. Osa nuorista itsenäistyy aiemmin kuin toiset vaikka kotona asiat olisivatkin hyvin, ja jotkut siitä huolimatta viipyvät kotona pitempään (itse muutin vasta 21v omilleni). Toki on aikuisia jotka voisivat hetkeksi vetää henkeä töistään ja kuulla vähän lapsiaankin mikäli nämä kaipaisivat yhteistä aikaa, mutta olen kyllä saanut sen kuvan että nykypäivänä vanhemmat joutuvat toivomaan enemmän yhteistä aikaa lapsiltaan eikä päinvastoin :(

• lskjflkfjdf
        jefrma kirjoitti:

kun itse olin vielä tuossa n.18v iässä:

tekemistä riitti harrastusten parissa (ratsastus 6xviikossa, salibandy 5-6xviikossa, pyöräily, piirtäminen, lukeminen, pianonsoitto), ja myös vanhempieni kanssa vietin mielelläni aikaa käymällä heidän kanssaan mökillä, usein raveja katsomassa,isän kanssa lätkämatseissa ja äidin kanssa tehtiin joskus pikkumatkoja kaupungin museoissa ja taidenäyttelyissä. Minulla oli yksinkertaisesti niin paljon mielekästä tekemistä (joita ei oltu koskaan tuputettu vaan pienestä asti niistä kiinnostuin) että en viettänyt jonkun ystävän kanssa aikaa kuin aniharvoin, ellei kyseessä sitten ollut hevosenhoitajani jonka kanssa olin todella hyvää pataa :)

Mikseivät vanhemmat saisi työpäivän päätteeksi ja kotiaskareiden välissä töllötellä lempiohjelmiaan telkusta? Minäkin joskus katselin lempisarjojani tai elokuvaa eikä haitannut vaikka muilla perheenjäsenillä oli omia kiireitään, olihan minullakin niitä melkoisesti kun noihin aiemmin mainitsemiini harrastuksiin lisätään koulu!

yhteiskunta ja yhteiskunta.. eipäs nyt muunneta yksilöistä yhteiskunnan muunneltuja robotteja. Osa nuorista itsenäistyy aiemmin kuin toiset vaikka kotona asiat olisivatkin hyvin, ja jotkut siitä huolimatta viipyvät kotona pitempään (itse muutin vasta 21v omilleni). Toki on aikuisia jotka voisivat hetkeksi vetää henkeä töistään ja kuulla vähän lapsiaankin mikäli nämä kaipaisivat yhteistä aikaa, mutta olen kyllä saanut sen kuvan että nykypäivänä vanhemmat joutuvat toivomaan enemmän yhteistä aikaa lapsiltaan eikä päinvastoin :(

Aikamoisia porvariharrastuksia.

• lskjflkfjdf kirjoitti:

Aikamoisia porvariharrastuksia.

jonka mainitsin oli ratsastus koska hevonen oli omani. Salibandyssa ainoat kulut olivat bensa (joukkue toiselta paikkakunnalta)ja kerran vuodessa lisenssimaksu. Rahaa ei varusteissa kulunut koska olen kaikkien molkevuosieni aikana selvinnyt kahdella kypärällä ja kahdella puvulla, ja hanskoja ja panssaria en tarvinnut joten lopultas vähähintainen harrastus. Eikä ratsastuskaan harrastuksena ole kallista, jos käyt kerran viikossa tunnilla ja vaikka 1-2na päivänä hoitsua hoitamassa. Niin ja lukeminen, ulkoilu, piirtäminen,raveissa käynti silloin tällöin ja pianonsoitto ovatkin tooooosi kalliita xD kävimme museoissa harvemmin, useammin pienemmissä gallerioissa joihin voi vain tulla sisään ihastelemaan ilman maksua. Lätkämatseissa kävin isäni kanssa parina kertana kuussa. Mökillä kävin kerran kuussa isäni kanssa.

kun laskeskelen mihin paskaan ja roinaan nykyteinit rahojaan laittavat, hevostani lukuunottamatta oma rahani kului ihan järkevästi. En ole koskaan pitänyt shoppailusta ja käytän vanhoja vaatteita ja tavaroita niin pitkään kunnes kuluvat puhki, meikeistä en ole myöskään perustanut saati typerästä juhlinnasta,hengailusta tai baareista.

Että ainoat porvarilliset asiat mitä aiemmassa tekstissäni näin oli hevosen omistus ja ilmeisesti se että perheelläni on mökki.. ja rahaa "paloi" siis vain harrastusteni lomasta hevoseni ylläpitoon (huom asui vuokratallissa).

• sitä,

että kaikki alle 18-vuotiaat ovat rupusakkia?
      Siitä mennään mistä aita on matalin.

• Leuku

vaan tarkoittaa sitä, että kuten kaikissa asioissa, iso enemmistö joutuu kärsimään siitä että pieni vähemmistö on ääliöitä.

Siksi yhteiskunta on täynnä erilaisia sääntöjä, jotka enemmistöstä tuntuvat tarpeettomilta, mutta ovat silti tarpeellisia enemmistön edun takia.

KAIKKI alle 18-vuotiaat eivät todellakaan ole rupusakkia.

• oikea ja paras ratkasu

Olisi evätä kaikilta ympäri vuorokauden abc-ravintoloihin. Abc eittämättä ja sumeilematta kiertävät lakia, mm, aukiololainsäädäntöä. Vai oletteko koskaan nähneet alle 400neliöistä abc asemaa??? Itse ainakin poikotoinut alusta asti, ne kun eivät edes ole paikallisia yrityksiä välttämättä, ja verohyöty jää ko kunnalta saamatta.

• kokemusta on
        Leuku kirjoitti:

vaan tarkoittaa sitä, että kuten kaikissa asioissa, iso enemmistö joutuu kärsimään siitä että pieni vähemmistö on ääliöitä.

Siksi yhteiskunta on täynnä erilaisia sääntöjä, jotka enemmistöstä tuntuvat tarpeettomilta, mutta ovat silti tarpeellisia enemmistön edun takia.

KAIKKI alle 18-vuotiaat eivät todellakaan ole rupusakkia.

mutta harvoin ne "kiltit" käy abc yms, iltaisin huutelemassa. vaan ovat kotona tai kavereitten luona, harrastuksissa yms... itse olen grillillä töissä, ja kyllä ne nuoret on niitä rasittavampia.. eka ne valtaa isolla porukalla koko asiakastilan ja EHKÄ YKSI OSTAA HAMPURILAISEN. JA PORUKKAA ON NOIN 8 HENKEÄ. MEILLE MAHTUU NOIN 12 HENKEÄ ISTUMAAN. omia eväitäkin on ollut pokkaa juoda ja syödä.. tähänkun puuttuu tulee sitä haistattelua...
        ja nämä kaverit on ihan selvimpäin olleet!!! meitä tuo 21 jälkeen ei lohduta, koska ollaan auki 20.00 sisäpuolelta.

• 09sdfsdf
        kokemusta on kirjoitti:

mutta harvoin ne "kiltit" käy abc yms, iltaisin huutelemassa. vaan ovat kotona tai kavereitten luona, harrastuksissa yms... itse olen grillillä töissä, ja kyllä ne nuoret on niitä rasittavampia.. eka ne valtaa isolla porukalla koko asiakastilan ja EHKÄ YKSI OSTAA HAMPURILAISEN. JA PORUKKAA ON NOIN 8 HENKEÄ. MEILLE MAHTUU NOIN 12 HENKEÄ ISTUMAAN. omia eväitäkin on ollut pokkaa juoda ja syödä.. tähänkun puuttuu tulee sitä haistattelua...
        ja nämä kaverit on ihan selvimpäin olleet!!! meitä tuo 21 jälkeen ei lohduta, koska ollaan auki 20.00 sisäpuolelta.

Itse olen 17-vuotias (18 täyteen kesällä joten ei tämä uudistus hirveästi haittaaa omalla kohdallani)ja kyllä monesti ostan bensaa abc asemalta jonka jälkeen ollaan monesti menty kahvilaan istuskelemaan sisälle. Miten niin ns. kilttien pitäisi vaan istua kotona lukkojen takana ? =D.Kyllä sitä voi ihan kavereitten kanssa varmaan muuallakin elää kuin kotona vanhempien kytättävänä.
        Eikä silti tarvitse mölistä ja riehua yleisillä paikolla.
        En teistä tiedä mutta itse en enää ole yli 14 vuotiaana paljon kotona vanhempien kytättävänä pyörinyt vapaa-aikana. Pitäisikö jokaisen ihmisen elämän alkaa vasta kun hän täyttää ne maagiset 18 vuotta.

• Maksava asiakas.
        kokemusta on kirjoitti:

Kuulostaa kovin tutulta tuollainen. 6-8 hengen ryhmä, josta yksi ostaa eurolla jäätelön. Varsinkin ruuhka-aikaan, kun on täyttä, tälläinen oleskelu on todella ärsyttävää. Pahimmassa tapauksessa parkkerataan istumaan vastapäätä toljottamaan tai koilottamaan kovaan ääneen kännykkään täysin joutavia.. Syö siinä sitten..

Maksamattomat tyhjäntoimittajat voi heittää huoletta pellolle.

• jacky
        Maksava asiakas. kirjoitti:

Kuulostaa kovin tutulta tuollainen. 6-8 hengen ryhmä, josta yksi ostaa eurolla jäätelön. Varsinkin ruuhka-aikaan, kun on täyttä, tälläinen oleskelu on todella ärsyttävää. Pahimmassa tapauksessa parkkerataan istumaan vastapäätä toljottamaan tai koilottamaan kovaan ääneen kännykkään täysin joutavia.. Syö siinä sitten..

Maksamattomat tyhjäntoimittajat voi heittää huoletta pellolle.

pitäis pysyä siellä kotona kun olet noin huono hermonen ettet kestä puhelimeen puhumista.

• abc:lla

on ollut tuo sääntö voimassa kai jo siitä asti kun se avattiin.. Ovessa ainakin lukee, että alle 18-vuotiaat vain huoltajan seurassa klo 21 jälkeen.

• fiksu käytäntö

Fiksu käytäntö! Saisi yleistyä koskemaan kaikkia ABC huoltamoita.

• ninhän se vaan menee

Ihan oikein minusta..
      Nykyajan nuoret ovat aika töykeitä
      tätä tää nyt on kun on vapaa kasvatus 12-16v nuoret ihan mahottomia huutelevat tuntemattomille ja haistattelevat..

• pti

nyt ne sitte riehuu kylälää ja hajottaa kaiken..

• Muutenki nuorille vähä paikkoi missä hengailla nyt ne nuoret vaa siirtyy johkuu muualle hengailee ja huonol säkäl johkuu epämääräsii paikkoihi :/// Abc:llä kuiteskii poliisii pyörii jonkuu varran kahveella ku saa ilmaset sufeet siel nii eipä oo kukaa niille nuorille huumeit nii helpost tarjoilees mu minkäs sille tekee ku tekopyhät häiriintyy ja valittaa vois sit varmaa joskus nuoretkii ottaa huomioo ollaa sit joskus oltu itekkii teini iäs jokane meist:///

• kasi

...ois se kyl hyvä tänne Saloonki... turhaa roikkumista! "Jäis" aikaa paremmallekkin toiminnalle.

• kasi kone

Olis tuo hyvä tänne Saloonki!! Turhaa roikkumista ja pelleilyy tuollasel porukal!! Kyl nuoret paremminki aikansa voi viettää!!!!

• viiskymppinen isä

ne nuorethan on meidän lapsia ja pitää niitten opetella tulemaan toimeen tässä maailmassa.
      koittakaas muistella mitä itse teitte tossa iässä.
      ainakin mä roikuin aikapaljon esson baarissa sillon kun en ollu katsastamattoman autonkans ajelemassa ilman korttia tai jossain metän reunassa oluella muiden kylän kollien seurana.
      meitä oli ainakin koko kylän nuoret ja naapurikylien kans samanlaisia räkänokkia ja en tiä kyllä yhtään entisistä kavereista ketkä ei nyt olis ihan kunnon ihmisiä. kaikilla on omakotitalo ja perhe ja veroja maksavat.
      se vaan on sellasta nuorena kun ei oikeen osaa olla ja pitää kokeilla rajojaan ja tietty ne kaverit on kaikkein tärkeinpiä.
      oma nuorimmainen täyttää parinviikonpäästä 18 ja on hengaillu abc lläkin joskus mut kyllä sehellillä on kivampi olla kun siellä ei oo niin kolkkoa ja myyjätkin juttelee välillä kaikkea mukavaa.
      kyllä ne nuoret kahviakin juo ja limpparia mut onhan se selvä et ei niillä oo ihan samoja rahamääriä kun vanhemmilla mut kyllä ne kaiken sinne huoltsikalle vievät mitä on.
      auto on pojalla tallissa odottamassa ja moottoripyörä ja ne vie pensaa kun pitää olla liikenteessä ja kyllä ne pojat ja tytöt muistaa mistä on pois ajettu ja oltu ilkeitä .
      kyl olis vaan fiksua olla vähä samoissa porukoissa meidän nuorten kans niin tiedetään missä mennään eikä huomata vaan niitä huonoja asioita meidän lapsissamme.... ite kun ne ollaan haluttukin niin ei niitä saa syrjään laittaa.
      näin se vaan menee kyl se räkiminenkin loppuu aikanaan.

• olla kait

enemmän Abc:n sisäinen ongelma kuin asiakkaiden.

• pillkua, senkin paskiainen!

;;;;;;;;;;;;;;;;,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,;;;;;;;;;;;;;

• oikein!!!

!!!!

• hyvä juttu!

Itse olen ollut aikoinaan töissä hyvin vilkkaalla huoltoasemalla, jolloin ei ollut vielä tätä rajoitusta. Kyllä se vaan niin on, että tulee 8-10 nuorta. Sanotaan kassalle tai ulos. Yksi niistä vetelyksistä saa pitkin hampain sentään sen tikkarin ostettua, mikä maksaa sen 0,20 senttiä. Sen voimalla he kaikki istuvat hyvän aikaa vieden jo muutenkin suhteellisen pienestä kahviosta 1/3 tilasta.

Lisäksi nämä avaruusoliot erittävät jotain räkää tai limaa ympärilleen. Oksettavaa. Roskat taskuista ja laukun pohjalta tippuu suoraan maahan ja niitä on myös tosi kiva silputa pienemmäksi ja levittää sitä paskaa vielä vähän lisää. Auta armias, kun näille sankareille tulee vessahätä. Löytyy vessapaperit lattialta ja vedenpaisumus lavuaarin vierestä.

Myöskin melutaso on aivan älytön tämän lauman ollessa kyseessä. Varsinkin pe ja la iltaisin on kiva naukkailla siideriä kainalon alla ja sitten ruvetaan poraa ja uhoomaan, kun tulee vartija, ottaa pullon pois ja käskee painuu vittuun.

Hyvällä onnella ja tuurilla, kun nämä apinat on saatu sentään ulos niin sitten jäädään tupakalle aivan siihen ulko oven eteen. Ei lähestulkoon pääse ulos/sisään. Tässäkin eritetään sitä vihreää nestettä ympäriinsä. Oikeen kunnon räkälammikot aina odottivat ulko-oven edessä.

Kyllä sen 15 kesäsen muksun paikka on jo 21 aikaan kotona eikä missään kaupungilla hillumassa (kesällä tietysti vähän myöhempään..). Tässä näkee, ettei vanhempia kiinnosta pätkän vertaa.

• ooooojah

oliks sä siin ihan pienessä abc baarissa töissä just siellä missä ei koskaan oo kassa paikalla siellä missä on 6 kassaa ja yhdessäkään ei oo myyjää kun se ainoa myyjä on siellä pikkukaupan lihatiskillä just hinnoittelemassa jauheliha paketteja eihän abc lle meinaa edes mahtua kun ne on niin pieniä pikku huoltamoita.

• mahdettiin
        ooooojah kirjoitti:

oliks sä siin ihan pienessä abc baarissa töissä just siellä missä ei koskaan oo kassa paikalla siellä missä on 6 kassaa ja yhdessäkään ei oo myyjää kun se ainoa myyjä on siellä pikkukaupan lihatiskillä just hinnoittelemassa jauheliha paketteja eihän abc lle meinaa edes mahtua kun ne on niin pieniä pikku huoltamoita.

sanoa että aiempi kirjoittaja olisi ollut töissä ABC:llä? Puhuttiin vain yleisesti huoltoasemasta. Niitä kun on muitakin kuin ABC.

Käys ny märkäkorva se peruskoulus loppuun ja koeta sitten uudestaan.

• liikenteessä

auki oloaikojaan tehokkaasti klo 24 laittavat ovet slut joten ei pääse teinit eikä sitten vähän vanhemmatkaan teinit sisään joten eipä saa abc kään rahaa kun place on kiinni kertakaikkiaan muttei ole ilmeisesti tuota nuoriso ongelmaakaan ei siten kyllä muitakaan ongelmiakaan eikä kyllä rahaakaan kun ei mene tavaraa kaupaksikaan:) loistavaa.

• opetellaas nyt

niitten välimerkkien käyttö, jookos? Sano vaikka opettajalle, että seuraavalla äikänkielentunnilla voitais vähän kerrata pilkun ja pisteen käyttöä.

• Kioskin täti

Olen paljon kuluttanut aikaani kioskeilla töiden merkeissä ja muuten vaan eri huoltamoissa. Ehkä poikkeuksellisesti vasta täysi-ikäisenä.. :)
      Sen oon huomannut että pelikoneet on yks joka houkuttaa suuresti..ollaan joka välissä tunkemassa rahaa sinne vaikkei olis ikääkään ja vaikka kuinka kärkkäästi kerkeisin huomata alaikäisiä olevan. Usein on niitä samoja tyyppejä jotka on jääneet mieleeni.. Voi olla että vähenee (?!?) kun ikäraja nousee 18 vuoteen. Saa nähdä.
      Itse ainakin yritän olla yhtä mukava iästä riippumatta vauvasta vaariin, ja asiakkaan fyysisestä ja henkisestä olotilasta riippumatta. Kaikki ollaan erilaisia. Kyllä myös pyydän poistumaan kun ei osata olla. Ja varsinkin jos ei osteta mitään. Ja jos yksi ostaa, niin en anna siltikään kaikkien 10 muun kaverin jäädä sillä tekosyyllä oleilemaan. Meilläkään ei ole niin paljon tilaa että voisivat koko iltaa maksamatta olla ja häiritä asiakkaita.. Tuppaavat katsomaan kun vanhempi väki pelaa koneilla ja kommentoivat sitä. Loppupelissä tulen kuitenkin hyvin juttuun suurimman osan kanssa ja olen tehnyt selväksi että se määrää joka on töissä. Ja tähän mennessä joka päivä ovat takaisin tulleet :) Mukavaa tulla juttuun mutta rajat on silti pidettävä.

• Huoltoaseman setä

Itse olin huoltoasemalla töissä 15 vuotta sitten. Silloinkin oli pientä ongelmaa nuorison "notkumisen" kanssa, mutta pienellä yhteistyöllä sekin asia saatiin hoidettua ja nuoriso alkoi käyttäytyä hienosti. Olen oppinut, että kun antaa vähän "siimaa" nuorille, niin homma pelittää. Mutta jos olet liian tiukkapipo, niin silloin kerjäät itsellesi harmeja. Olen seurannut nykynuoria ja todennut homman karkaavan käsistä! Huudellaan törkeyksiä henkilökunnalle, jopa asiakkaille, häiritään heitä! Sanotaan, että tuo kaikki on tv:n ja videoiden syytä. Sitä en jaksa uskoa. Syyn on löydyttävä kotoa. Kioskin tädillä on mielestäni oikea periaate alaikäisten kanssa! Reilu, mutta paikassaan tiukka! HYVÄ!!!

• niin pitääkin

nämä myöhäis piltit pitää nukkua silloin.

• Ihmiset itse pilasivat asiansa

Liika järjestyksen, kurin höltyminen ja kasvatuksen puute ja tässä sen tulosta.

Oli väärin kun ei ollut nuorisotiloja eikä nuorilla muta tekemistä kuin kuljeksia ulkosalla. Nyt heidät ajetaan takaisin ulos. Siitä ei kyllä hyvä seuraa.

Kasvattamata jääneistä tulee villintyviä, joka on kenen syy?

vanhempien tulisi vesansa kasvattaa, valtion tulisi antaa oikeus kasvattamiseen, myös antaa oikeudet, ei vain vaatia ja velvoittaa.

Hakkaaminen on pahasta, mutta sillä on kasvattava vaikutus. Selkäsaunalla on tämän maan pojat kasvatettu ja useimmista heistä tulikin kunnollisia. Nyt puuttuu kuri ja kurinpito.

Eihän se oikein ole, kun 13 vuotiaat kännäävät, uhkailevat opettajia, haistattelevat kenelle tahansa, auktoriteetti on vain poliisi jos sekään, tai vahvemmat jannut jotka vetävät korville jos heidän silmilleen hypitään.
      Aikuinen jos erehtyy vieraan muksulle sanomaan, älä riko sitä bussipysäkkiä: On tuttu vastaus: Vittu mä soitan poliisille ja noin aikuinen joutuu syylliseksi vaikka vain puuttui ilkivallantekoon.

Tässä se nähdään. Jos lapselle annetaan valtaa, siitä seuraa järjettömyyksiä. Lasten ja nuorten-oikeudet tulee säilyttää ja taata, mutta rajata ne tulee selvästi ja jyrkemmin. Noinhan toimitaan aikuistenkin suhteen.

Onneksi kaikki nuoret eivät ole niitä joiden vuoksi kaikki leimataan. Suomessa on hyvät lapset ja hyvä nuoriso, se tulee muistaa. Suurin osa heistä on kunnollisia ja fiksuja, monet fiksumpia kuin vanhempansa. Joten mitään kollektiivi rangaistusta ei tule tehdä, se olisi kohtuutonta niitä hyvinkäyttäytyviä kohtaan.

Pelisäännöt vain selviksi ja tulee muistaa, yksilöt tulee tuomita teoistaan, ei koko ikäryhmää.

• vittuillen

Jatkan itse lisää tuohon, koska ei tullut kirjoitettua sitä tuohon, joka kävi mielessä.

Puhutaan käsitteestä poliisivaltio.

Silloin kun kansalaiset itse välittävät pitää huolta toimistaan, poliiseita ei tarvita. Kun kaaos ja laittomuudet lisääntyvät tietyn rajan yli, yhteiskunta lisää poliisin valtuuksia ja poliisin puuttumiskynnys asioiden kulkuun kasvaa.

Kansa, joka osaa käyttäytyä osapuilleen siedettävästi, ei itse ruoki tarvetta poliisin määrän, valtuuksien ja puuttumiskynnyksen lisäämiseen.

Kansa, joka käyttäytyy kuin mielettömät, saa mitä tilaa, vaikka ei saisi sitä mitä ehkä haluaisi.

Omalla käyttäytymisellään siis jokainen voi vaikuttaa siihen, tarvitaanko poliisia vai ei.

Mikä on poliisi? Poliisi ei itsessään ole kuitenkaan lakeja ja sääntöjä luova, vaan ainoastaan hallinnon työrukkanen. Viha poliisia kohtaan on vihaa auktoriteettia kohtaan, eli mielenilmaisua hallintoa kohtaan, hallintohan ne lait, asetukset ja määräykset luo, ei niitä luo poliis, vaan valvoo hallitsijoiden tahdon noudattamista. parempi varmaan on poliisi valvomassa järjestyksen toteutumista, kuin että sen tekisi sotilaat? Monessa maassahan sotilaat eli armeija hoitavat tuota tehtävää, monissa maissa varsin mielivaltaisestikin. Joten voimme olla onnelliset siitä, että Suomi on kotimaamme ja täällä on sentään jonkinlaiset oikeudet, mutta myös velvollisuudet ja vastuukin.

Päättäjien suuntaan voisi esittää ehdotuksen, tulisiko lakia hiukan muuttaa? Tulisiko rikoslakiin tehdä muutos, joka velvoittaa yli 13 vuotiaan vastaamaan itse teoistaan, nykyisen 15 vuoden ikärajan sijaan. Onhan auton ajokorttiakin suunniteltu jo 16 vuotiaiden mahdolliseksi alkaa saamaan... koska ihmisen kehityksen sanotaan olevan varhaisemmin aikuistuvan ja kehittyvän nykyään, kuin se oli esim. 30 vuotta sitten.

Tietenkin on tylyä, jos lapsuuden ja nuoruuden ikärajaa lasketaan, sillä aikuisen vastuut ovat kovemmat, kuka siis muka haluaa aikuisten kirjoihin aikaisemmin? Toivottavasti ei kukaan... sillä vastuut ja velvollisuudet lisääntyvät kovasti paljon verrattuna siihen kun ihminen luokitellaan nuoreksi ( alle 15v ).

Mikään ei ole ilmaista, ei sotkemisen jälkien siivoaminen tai korjaaminen, vaikka tekijä sitä ei itse joutuisi maksamaan/korvaamaan, sen joutuu aina joku maksamaan, koulu ei taida opettaa tuollaisia totuuksia elämästä koululaisille?

Yleisestikin käytöstavat tulisi kuulua koulujen opetukseen, sillä kuinka kukaan voisikaan tietää niistä, ellei niitä kukaan vaivaudu opettamaan. Poliisin tehtäväkö se olisi? Ei, vaan vanhempien ja koulun, siksihän koulua käydään, että siellä valmistaudutaan loppu elämään. Ei siis vain siksi, että saisi mahdollisimman hyvän työpaikan, hyvät tulot, vaan jotta ihmisistä kasvaisi kansalaisia jotka eivät sössi itse omaa tulevaisuuttaan hankkiutumalla hankaluuksiin elämässään.

Nuoret on OK, enkä kannata todellakaan tuollaisia abc_n kaltaisia rajoituksia, sillä vaikka ne ehkä tepsivät heihin joiden vuoksi rajoituksia asetetaan, ulottuu se samalla myös heihin, jotka osaavat käyttäytyä asiallisesti.

Tavallaan tuollainen abc:n toiminta rajoittaa ihmisten liikkumisen ja valinnan vapauksia, eli on ihmisoikeudellisesti arveluttavaa. Toki yrittäjillä on oikeus valita asiakkaansa, sama oikeushan on myös linja-auton kuljettajilla.

Olisi kuitenkin sangen ikävää, jos tuollainen abc:n harjoittama politiikka yleistyy kuillekin aloille. Eikö se tarkoittaisi äärimmilleen vietynä sitä, että jos yksi sylkee linja-auton lattialle, ketään sen ikäisiä ei saisi enää ottaa kyytiin, tai jos yksi varastaa kirjan kirjastosta, ketään saman ikäisiä ei saisi enää päästää kirjastoon.

Oikeudenmukaisuuden nimessä olisi siis oleellista, että jos joku yksilö syyllistyy järjestyshäiriöön, hänelle asetetaan porttikielto, mutta ei missään nimessä siitä anneta joukkorangaistusta. Nuoruus on jokaiselle ihmiselle tärkeä asia ja sitä oikeutta ei saa rajata mielipuolisilla säännöksillä. kuinka heistä voisi kasvaa onnellisia ja kunnollisia aikuisia, jos heille annetaan kuva, että aikuiset ovat tyrankeja ja nuorisoa vihaavia epäoikeudenmukaisine sääntöineen.

Minua ainakin vituttaisi, jos olisin nyt 17 vuotias, enkä saisi mennä Ilolan huoltikselle kamuja tapaamaan, vain siksi etten ole häiriköinyt ketään mitenkään, vaan minua sorrettaisiin ikäni vuoksi.

Tuossa on aihetta kyllä kääntyä oikeusasiamiehen puoleen, kun maan väitetään olevan demokraattinen, miten demokratia muka toteutuu, jos simputusta vastaavaa joukkorangaistusta saa yksityinen yrittäjä tai yritysketju toteuttaa. Laittoman kuuloinen toimi siis, jossa syyttömät kärsivät yhden toimien seurauksena. Tuollainen ei ole demokratiaa, eikä sitä sulateta aikuisenkaan kohdalla, siinä on laki suojana.

• päätös.

samanlaista käytäntöä voisi soveltaa ostoskeskuksiin ja tavarataloihin.Klo 18 jälkeen ei alle 18 vuotiailla olisi asiaa tavarataloihin. Myös näissä paikoissa alaikäiset norkoilee riesaksi asti.

• topakka minä

Aivan oikein,jos ei kunnolla osaa olla,mitä sitten.Kaikki rikotaan ja sotketaan tänä päivänä,kuri pitää olla.

• 2522626

Taitaa olla 13-17 ikäisillä se esitysvaihe päällä. Niin ja nykynuorilla pahana ongelmana on se, että viinan juonti, riidan haastaminen ja pahan ihmisen esittäminen ovat arvokkuuden mittareita. Sitä parempi tyyppi mitä enemmän noista asioista suorittaa.

• Yksi asiakas

Se on muuten kummallista, kun keski-ikäinen räyhää, niin se on aina yksi yksinäinen juoppo, mutta kun yksi nuori räyhää, niin kyseessä on aina "nuoriso".

Olen itse keski-ikäinen perheenisä, jolla on teini-ikäinen tytär. Ammatiltani olen opettaja ja toimin teini-ikäisten parissa.

Mielestäni on kummallista, että yleistäen pyritään kaventamaan yhden ikäryhmän oikeuksia ja vapauksia. Toki joissain kahviloissa saattaa olla ongelmia jonkun nuorisoryhmän kanssa, mutta mikseivät silloin kohdista toimiaan nimenomaan näihin tiettyihin henkilöihin??!! Onko ehkä liian vaikeaa tunnistaa yksilöitä?

Helvetti sentään! Meidän kotikatua terrorisoi noin 65-vuotias jouppo, joka metelöi aina aamuöisin. Pitäisiköhän kieltää kaikkien yli 65-vuotiaiden liikkuminen alueella, niin häiriöt vähenisivät?!

• nfjkbaksf

samaa mieltä

• no niin

Kakaroille on turha soittaa edes poliisia niin kuin esim. keski-ikäisille, ihan hyvä että jotenkin puututaan "pentujen" pullisteluun.

• SANO...

mikä on jouppo???

• RULLAATTORIT

Sama kohtelu rullaattori porukoille. Monta kertaa oon hakenu kossupulloo prismasta. Peliautomaatit on parkkeerattu täyteen rullaattoreita, aina ne mulkoilee ja röyhistelee hampaitaan.

Porttikielto rullaattoreille. LOL

• abc...kissa kävelee

Olen kyllä vanhempi, mutta en käytä noita rahastusasemia. Hinnat on huipussa ja bonuspaikkoja en halua käyttää. Jos kortit poistetavat ja hinnat laskevat, niin kyllähän sitten voin vierailla joskus. NYT EHDOTTOMASTI: EN KÄY!

• nuori, jonka entiset kaveri...

Nuoret pyörivät kaupan nurkilla, sen toivossa että joku aikuinen kävisi hakemassa heille päihteitä. ABC -ja muut huoltoasemat ovat hyviä paikkoja, sillä siellä käy suht paljon rekkakuskeja. Joista aika monet hakevat alaikäsille esim. tupakkaa.
        Ja koulussa aina kehuskellaan viikonlopun tapahtumia, kuka joi eniten..yms.

• KIITOS!

Hyvä asia, toivottavasti muut huoltamot ottavat mallia. Samalla tavalla maakunnassakin pissikset notkuvat tupakalla ABC sisäänkäyntien edustalla.

Jos olisivat käyttäytyneet kunnolla niin tuskimpa mitään kieltoja olisi tullut. Siperiaa opettaa. Toisaalta kummallista että aBC pitää opettaa, miksei vanhemmat hoida tuon ikäisiä kotio!

• totta on

Nää mopopojat ja wannabe kovikset pitäs pistää vanhempien taholta ojennukseen ennen ku mokaavat pahemmin tai tuhoovat elämänsä. En nyt kuitenkaa tarkota et kaikki mopoilijat ois edellä mainitsemiani häiriköitä.

• Virya

Tuohan näyttää olevan oikea perisuomalainen tapa.

• Suvereeni

Mielestäni on täysin naurettavaa, että asetetaan ikäraja abc:lle tietyn kellonajan jälkeen, koska abc:llä oleskelusta ei ole mitään haittaa nuorisolle. Sitäpaitsi 24h abc:t ovat todella laajoja ja niihin yleensä ihmisiä mahtuu.

Tietenkin häiriököivät ja maksamattomat asiakkaat voidaan poistaa tilasta ihan normaalisti. En ymmärrä miksi tästä pitää tehdä ikäkysymys.

Onko abc:llä periaatteena, että siellä pitää äkkiä hoitaa hommansa ja lähteä menemään. Eikä siellä saa jutella ystäviensä kanssa samalla kun juo kahvia tai syö hamburilaista ym.

Nuorilla ei ole tuohon aikaan mitään hyvää paikkaa viettää aikaa, koska eivät baariin pääse. Mielestäni tästä syystä olisi erittäin hyvä, ettei abc kieltäisi nuoria tulemasta tiloihinsa jos he ovat maksavia asiakkaita.

Tässä samalla pitää mainita, että mielestäni nuorille on todellakin tehty ihan liian vähän tilaa jossa he voivat olla keskenään. Jotain pieniä tiloja on olemassa, mutta niihin mahtuu vain todella rajallinen määrä ihmisiä.

Ei ole kovin mukavaa hytistä kylmissään ulkona jos ei halua aina olla vain kotona. Mielestäni on ensiarvoisen tärkeää, että nuoret oppivat tekemään jotain muutakin kuin olemaan pelkästään kotonaan tai kavereillaan. Tästä syystä nuorille pitäisi tehdä enemmän tiloja. Vaikka en näe kyllä mitään haittaa siinä, että hyvin käyttäytyvät nuoret ovat kahviloissa myöhään.

• Pojkarna lapualta

Täysin samaa mieltä, tuohon äskeiseen viestiin

Minun mielestäni on aivan hullua, että joidenkin tiettyjen ihmisten takia koko nuorisolta evättäisiin ABC-huoltoasemille pääsy klo 21 jälkeen.Tietenkin jos henkilö käyttäytyy asiottamasti on loogista että hänet poistetaan tilasta.. Ei nuoret aina vaan jaksa nyhjätä kotonansa tai kavereilla, eikä ole tarpeeksi nuorisotiloja/kahviloita joihin voisi mennä..

Häiriköt poistetaan! Muuten minun mielestäni tuollainen ikäpolitiikka on kohtuutonta, onhan se tietenkin törkeää jos ABC:selle tulee suuri jengi ja vain yksi jostaa jonkun 15swnt tikkarin ja istuu siinä koko illan, maksavat asiakkaat kunniaan!

• ei lapsenkaitsija!
        Pojkarna lapualta kirjoitti:

Minun mielestäni on aivan hullua, että joidenkin tiettyjen ihmisten takia koko nuorisolta evättäisiin ABC-huoltoasemille pääsy klo 21 jälkeen.Tietenkin jos henkilö käyttäytyy asiottamasti on loogista että hänet poistetaan tilasta.. Ei nuoret aina vaan jaksa nyhjätä kotonansa tai kavereilla, eikä ole tarpeeksi nuorisotiloja/kahviloita joihin voisi mennä..

Häiriköt poistetaan! Muuten minun mielestäni tuollainen ikäpolitiikka on kohtuutonta, onhan se tietenkin törkeää jos ABC:selle tulee suuri jengi ja vain yksi jostaa jonkun 15swnt tikkarin ja istuu siinä koko illan, maksavat asiakkaat kunniaan!

Olen huomannut joillain asemilla että myyjien aikaa menee turhan paljon näiden teinijengien paimentamiseen. Maksavia asiakkaita pitäis palvella, samalla pelinurkan valtaa lauma alle 15-vuotiaita. Toisaalla istuu pöydässä 8 teiniä, syöden sipsejä ja karkkeja, repien karkkien kääreet niin pieneksi kuin mahdollista. Kaikki sotku jätetään pöytään ja pudotellaan lattialle. Kolmas porukka saattaa meluta ja näpistellä marketissa ja yhdet kärttävät etuovella ihmisiltä että hakisivat heille tupakkaa. Ei tälläinen asiointiympäristö ole sitä mitä aikuinen, maksava asiakas tulee hakemaan. Haluaisi istua rauhassa, aterioida rauhassa, niin hyvä kun löytää istumapaikkaa näiden meluavien kakaroiden keskeltä, joiden joka toinen sana on v-alkuinen. Ei tee mieli ainakaan lasten kanssa jäädä syömään.
        Myyjä saa yhden porukan häädettyä yhdestä paikasta, niin toinen tulee tilalle. On kuin kilpailu kuka pystyy sotkemaan tai pelaamaan pelejä kauimmin ennenkuin myyjä huomaa. Virkavallan soitto ei auta, he ajavat lapset pois ja seuraavana iltana sama lauma on takaisin.
        Eikö näissä porukoissa ole kellään järkeä? Sellaista joka sanoisi: " Hei, käyttäydytään kunnolla että saadaan olla täällä." Jos ei ole nuorisotiloja, niin käyttäydytään sitten kunnolla niissä tiloissa missä on mahdollisuus olla. Jos nuorisolle on järjestetty kaupungin puolesta nuorisotilat, niin räitäänkö ja sotketaanko nekin? Vai onko tämä ilmiö vain sellaisissa paikoissa, jotka eivät ole varsinaisesti nuorisotiloja ja heille ei ole nuoriso-ohjaajaa?

• se yksi myyjäkö
        Pojkarna lapualta kirjoitti:

Noilla huoltiksilla on tosi vähän myyjiä yöaikaan eli niiden pitäis palkkaa enemmän työvoimaa. Mut sehän maksaa!

• tähän on tultu

Häiriköivät räkänokat pilaavat kaikkien nuorten maineen. Näiden vapaan kasvatuksen tulosten toilailuista kärsii nyt sitten kaikki muutkin nuoret.

• mies 34v

Itse kaupassa töissä ja noita nuoria joutuu joka ilta käydä ojentamassa, kun ne hengailee ( pitää meteliä, istuu lasten härveleissä, sotkee, tekee ilkivaltaa yms) kaupan sisällä ja ympäristössä! Lisäksi kaupan sisällä heidän perässä saa juosta ( tavaraa sujahtaa omiin taskuihin ja maistiaispöydät syödään tyhjiin...)!!
      Eli ei muutaku rajoituksia vaan lisää että oppivat tavoille!

• 10v Lätkäfani

Ja muuten! olette itsekkin ollut räkä-nokkia roikkumassa essolla tai jossain. HOK ELANTO FUCK!!

Tuntuisko kivalta Hä????

T.LÄTKÄFANI

• otavainen7

Ihan maillakin tuota nuorison "notkumista, tyhjäntoimitusta" tapahtuu esim. kaupoilla. Voisi ajatella että ne virikkeet vieläkin vähemmissä täällä, mutta tässä tapauksessa asiat ovat aika päinvastoinkin. On nuorisotaloa ja -tiloja, ja harrastustusmahdollisuuksia. Mutta pikku-kaupan etuset sekä sisätilatkin näyttävät vaan hyvin vetovoimaisilta.

• kalle 45v

hei ihan tyhmää kieltää nuoria tulemasta abc asemalle klo21 jälkeen parempi sielä kun kaupungilla tekemäs pahoja tai käyttämäs huumeita jne että järki käteen nyt päättäjät

• sama homma! Itsekin kun joskus yömyöhään käynyt paikallisen abc:n kauppapuolella on oikein ihmetyttänyt kuinka joskus isotkin nuorisoporukat saavat hengailla ei vain sisällä, vaan myös ulkona. Inhottavaa kuinka iltaisin paikan ulkopuolella penkkien lähellä saa varoa paikkoja jossa räitty hemmetisti! myös muuta sikamaista käytöstä on tullut vastaan, kuten kännissä metelöintiä ja ylipäänsä älytöntä möykkäystä. Itsekin olen nuori (24. en teini mutta silti) mutten ole koskaan voinut tuollaista käytöstä sietää! >:( menkööt jonkun kämpille räkimään ja paikkoja sotkemaan!!

• 10v Lätkäfani

Tyhmää!!! mi´ksi kaikkia rankaistaan vähemmistön tyhmyydestä? jos tulen vaikka Jokeri-matsista ja haluan jotain nopeeta ilta-palaa niin en pääsekkään abceelle vetämään juustopurilaista, mun mielestä ABC kauppiaat vois potkii vaa notkujat JA antaa kunnon asiakkaille palvelua

PERSEESTÄ TÄMÄ UUSI SÄÄNTÖ!

FUCK YOU HOK ELANTO!!!

Fuck You ABC and City of hellsinki!

• 10v Lätkäfani kirjoitti:

Tyhmää!!! mi´ksi kaikkia rankaistaan vähemmistön tyhmyydestä? jos tulen vaikka Jokeri-matsista ja haluan jotain nopeeta ilta-palaa niin en pääsekkään abceelle vetämään juustopurilaista, mun mielestä ABC kauppiaat vois potkii vaa notkujat JA antaa kunnon asiakkaille palvelua

FUCK YOU HOK ELANTO!!!

miksi ei suostuttaisi klo21 jälkeen yksinäiselle alle 18v tarjoamaan, mutta ymmärrä toki että jos iso alle 18vuotiaiden porukka suoraan lätkämatsista tulleena tulee tuohon aikaan, niin henkilökunnan epäilyt nousevat herkästi pintaan. Ja tiedän kyllä vuosia lätkämatseissa käyneenä miltä niin äijä-kuin poikaporukat kuulostavat ja näyttävät illansuussa tullessaan hallista ulos..! ei tosiaankaan sitä hiljaisinta sorttia.

• Vaan
        10v Lätkäfani kirjoitti:

FUCK YOU HOK ELANTO!!!

Ne iltapalas himassas osta hallilta jos on kahvila tai mee faijas kaa tai mutsis kaa sinne ABC:lle. Näät olevan samanlainen räkänokka kommenttiesi perusteella. Siinä koira älähtää mihin kalikka kalahtaa jos ymmärsit.

• että näitä

huligaaneja ja räkänokkia EI pitäisi päästää mihinkään vuorokauden aikaan sellaisiin tiloihin missä NORMAALIT ihmiset asioi,baarit,ruokaravintolat,huoltoasemien baarit ym tilat.
      Muutama vuosi täysikieltoa,kokeillaan,josko kullan-nuput osaa käyttäytyä.
      Ja vanhemmat,katsokaa peiliin,mistähän tämä tälläinen käyttäytyminen voisi johtua.
      Teidän mielestähän se on ilman muuta koulun ja yhteiskunnan vika.
      Vanhanajan kasvatusmenetelmät kunniaan,kyllä huithapelit asettuu.

• muutenkin

Mihin helvettiin noita abc-asemia oikein tarvitaan? Huoltoasemia ne eivät ole ainakaan, koska autoon sieltä ei saa juuri mitään tarvikkeita.

Ai niin joo LAPSIPERHEET LÄHTEVÄT KELLO 21:N JÄLKEEN "RAVINTOLAAN".

Ravintoloissa käydään syömässä, ja käytännössä macdonaldseja lukuunottamatta niissä on ikäraja iltatunteina.

Mutta iloinen autoileva boonusta hinkuava autoperhe lähtee illalla mukavalle ryyppyreissulle abc-ravintolaan, josta saa boonusta. Ja sinne pääsee - ja sieltä pois omalla autolla. Ihmetellään sitten näitä rattijuoppoja.

• a.valottu

taida abc:tä kovin paljon rattijuoppoja liikenteeseen lähteä.

• Nähny

Että vanhemmat ryyppää niissä paikoissa ja sit lähtee ajaan jurrissa siinä vaiheessa järki ihminen ilmoittaisi virkavallalle (rek.nro polliisille). Vai onko sulla noin vikkelä mielikuvitus asioista.

• TAAS SE

ALKAA, KAIKKIEN RÄKÄNOKKIEN VALITUS, OTTAKAA KERRANKI OPIKS JA OLKAA NIINKUN NORMI IHMISET ON ELI KUNNOLLA, EIPÄ NOISTA MOPOPOJISTA OLE MUUTA KUN HARMIA TÄÄLLÄPÄIN RIEHUTAAN HUUDELLAAN TÖRKYJÄ YM YM. IHAN OIKEIN TEILLE!!! ITTEPPÄHÄN HAUTAANNE KAIVATTE.

• heinola blues

Heinolan ABC:llä usein ruokaillessa en pistäisi vastaan vaikka sielläkin otettaisi käyttöön ikärajoitus. Ottaa nimittäin pattiin kun syöt omalla rahalla ostamaasi ruoka-annosta ja teinit juoksee ja mekastaa ympärillä. Uusinpana kiusana ovat vielä romanialais kerjäläiset jotka kiertävät pöydästä pöytään ja yrittäävät myydä puoliväkisin rihkamakoruja.

• menkää sinne se ei ole reko...

Joo se on kiva paikka olen kuullut että 3 rekka paikkaa vaikka on muka rahti rasti itse en mene ikinä olen monesti ajanut ohi ja ajan edelleen yleensä ei hubba bubat määrää jos rekka kuskit sinne sallitaan mutta suosittelen että vaihdatte joko nesteen tai shellin baareihin syömään kun sinne sallitaan nykyään myös rekat, täällä tuskin menuunmkuuluu viini niin kuin espanjassa, olen ulkomaan kuljettaja ja kuljetamme etupäässä vihanneksi ja hedelmiä suomeen. Kiitos hyvää yötä ja kauniita unia.

• Nimetön

Siis on se nyt kumma, kun muutaman räkänokan takia fiksusti olevat nuoret ei pääse sisään ABC:lle, jossa taatusti on tilaa !

Siis toi ei ole edes mikään ongelma; laitetaan ovelle yksi osaava järkkäri, jolla on velvollisuus poistaa häiriköt; niin a vot. !

Käyn itse usein Nihtisillan abc:llä ja ne nuorisoporukat ainaskis siellä käyttäytyy ihan yes!

Tv: Yksi aikuinen

• Ainahan se on...

Ollut näin joka asettelun kanssa. Köyhät-rikkaat lapset-aikuiset jne.

• lasten vanhemmat?

Sen osaavan järkkärin sen sinne ovelle? Ei tsiisus, lisäkustannuksiahan siitä vain tulisi ja sitten valitettaisiin taas kahvin hinnasta kun jollain on järjestyksenvalvojan palkkakulut katettava. Eikö millään voisi olla ratkaisuna sellainen suht helppo asia kuin käyttäytyä kunnolla ja totella henkilökuntaa ilman haistatteluja ja venkoiluja?

• tä´mä

on taas näköjään päätöksiä! tehty ilman järkeä.
      mihin tämä maailma loppusessaan menee? kun ihmiset jaetaan jokapaikassa lokeroihin. seuraavaksi näihin tulee varmaan sukupuoli ja pukeutumis kriteerit , tuskin seksikkäällä misisulla on enää mitään asiaa abceille ynnä muille kun nämä kateelliset sosiaalitantat saa ainatahtonsa läpi . ja tossunalla olevat päättäjää miehet ovat joojoo narreina näille.

tai sitte abc-asemilla menee liian hyvin.

normaaleilla ihmisillä tuskin lienee mitään valittamista jos teinit hengaa paikoissa joihin heillä on laillinen kansalais oikeus! , ja sehän on nyt selvää että rapatessa joskus roiskuu, mutta tähänkin maalaisjärki käteen eli se maksaa joka rikkoo/tai vanhemmat. ja kyllä näissä nuorissa on maksavia asiakkaita, onko tässä sitten se että heidän ostoksensa ei ole jokakerta purkkapakettia kalliimpia?. ainako pitäisi ostaa ylihinnoiteltuja a´lacarte atrioita ja ostaa todella sairaastihinnoiteltuja autotuotteita?. minä olen iänpäivän vihannut kaikenmaailman sosiaalitanttoja ja nokkapystyssä hienostelioita. maailma ois paljon parempi kun sosiaalitantoille ja nokkapystyssä niuhottaville pistettäs itselleen rajoitukset ja jopa pääsykiellot vilkkaisiin paikkoihin.

olisiko tälläiseen ehdotukseen kannatusta ;)

nuorien puolesta -rekkamies

• sanoit

ihana kun miäs tuo julki mielipiteensä,
        mää ja mun frendit kannatetaan tota sun ehdotust^^ olispa toisetki niikui sä

• Paikkojahan

Ei oo todellakaa rakennettu hengailua varten vaan asioimista varten. Eikä se purkkapaketin ostaminen kestä kolmea tuntia. Menkööt notkuun ja räkiin kavereilleen. Nuorten puolesta toinen rekkamies.

• abc:llä

Hei!
        Se on ihan oikeasti iso ongelma nämä nuoret tätä nykyä. noin 2 vuotta ollut vasta ongelmia heidän kanssaan. Vartijaa on aika kallista pitää joka ilta. Työntekijöillä on paljon muutakin tekemistä kun seurata kuka raaputtaa,kirjoittaa tussilla, räkii, sotkee ym. sisällä ja ulkona. Nuorisoa on todella paljon, ei voi tietää kuka heistä tätä tekee, mutta tuhoa saavat aikaan jokatapauksessa. Ikävää. Nuoria vastaan meillä ei ole mitään, kunhan osaavat käyttäytyä niinkuin ihmiset.

• Rautanyrkki

rekkakuskit myös pannaan tai käytöskurssille..

Tullaan syömään ilman hyviä tapoja.

ei pestä käsiä ,huudetaan kännyyn kesken ruokailun,syödään lakki päässä /ulkotakki päällä.

ängetään toisten lähelle (ihmiset haluaa yleensä pyhittää ruokatauon ja syödä rauhassa)
      ilman ,että joku kuski kertoo jos peräkärryssä
      on laakeri kuumana yms rekkakuski paskaa

• FH700

kulehan kaupunkilais juppikodinkasvattikovis, tuommosia me uitetaan vessanpöntössä , hyvin mielellää ja pidetään sulle käytöskursseja saatanan tappelun lietsoja ja sen oppitunnin jälkee et oo st enää mikää valokuva skini! saatanan huora

• tä´mä

¨toi oli sun muunneltu käsitys kun oot katkera rekkamiehille jostai sairaasta syystä. ois sullaki elämä aika askeettista jos ei meitä kuljetusalan ammattilaisia ois tienpäällä ja välillä huoltsikalla tauolla. tajuatko että kuljetus alalla olevat tuottaa esim oulussa tupoksen abc:lle 70% tulosta ja siellä on yöpymis ja peseytymismalhdollisuuskin.
        hitto tommonen kakara jka ei oo nähnyt tosi elämää nii tulee huuteleen asiattomuuksia. oon fh700 kuskin kannalla -rekkamies

• Rautanyrkki
        tä´mä kirjoitti:

¨toi oli sun muunneltu käsitys kun oot katkera rekkamiehille jostai sairaasta syystä. ois sullaki elämä aika askeettista jos ei meitä kuljetusalan ammattilaisia ois tienpäällä ja välillä huoltsikalla tauolla. tajuatko että kuljetus alalla olevat tuottaa esim oulussa tupoksen abc:lle 70% tulosta ja siellä on yöpymis ja peseytymismalhdollisuuskin.
        hitto tommonen kakara jka ei oo nähnyt tosi elämää nii tulee huuteleen asiattomuuksia. oon fh700 kuskin kannalla -rekkamies

En väitäkkään,että rekkakuskin työ ei olisi tärkeätä.Peräänkuulutin vain käytöstapoja esim ruokaillessa,vai onko se niin ,että tarkoitus pyhittää keinot?

• lande paukulle

Moi lande paukku mitä sulle kuuluu kuka puhuun kännykkään jos ei ole sinun, eli ett tiedä muun maailman kultuurista mitään vaan olet landella helsingissä, suosittelen että käy vaikka kaukomailla porvoossa tai mäntsälässä, Itse olen ulkomaan Kuljettaja joka tuo sulle lande paukku ruokaa sinne landelle. Kiitos ja hei .

• Yleistetään
        Rautanyrkki kirjoitti:

En väitäkkään,että rekkakuskin työ ei olisi tärkeätä.Peräänkuulutin vain käytöstapoja esim ruokaillessa,vai onko se niin ,että tarkoitus pyhittää keinot?

Tämä ns. yleistäminen. Meitä on niin moneen junaan ja osa jää asemalle. Älkää yleistäkö. Terv.Kullankaivaja Karavaanari Motoristi Rahtari. Käytös yleisissä paikoissa ja tiloissa on kaiken A ja O..35vuotta Suomea kiertänyt.

• e.s

hyvä kirjoitus mua kans risoo niin saatanasti ku aikuiset miehet syö lakki päässä ei mitään tapoja perrrrrkele

• TiiKe

niin mielestäni alaikäisillä ei pitäisi olla mitään tekemistä ulkona enää klo 21 jälkeen. Ainakaan oma 15v. ei ole.

• myöskin

Tampereella vastaavia kielto Shelleillä ollut jo vuosia. 21 - 06 välillä alle 18-vuotiaat eivät siellä saa olla. Ihan fiksua. Nukkumassa sillon pitäsi olla.

• kp_87

Hienoa, loistavaa, täydellistä (tai ainakin melkein). Saman voisi tehdä kaikille muillekin ABC:lle ympäri Suomen!

Mitä helvettiä alle 18-vuotias edes tekee klo 21 jälkeen jossain ABC:lla? Kotona alaikästen tulee olla tuohon aikaan.

• vihronki jotai oikeesti hyvää stadi suunnalta!tänne hämeesee-pirkammaalle sama juttu kiitos.
      mikää ei juur enempää vituta ku aattelet pitää kaffi,pulla ja jalottelutauo kurvaat huottikselle ni ulko-ove eressä jo maleksii jotai mölyapinan,känniääliön ja vara elvikseen verrattavia vetelyksiä,räkää on jo piene lamme verra rapuilla,sisällä sama meno varsinki peliautomaateilla(no räkää vähä vähemmän)pöydät tosiaanki se näkösiä ettei äiti torellakaa ollu mukana siivoomassa.
      ÄLKÄÄ AINA PORAKKO ettei nuorisolla ole paikkoja paska jauhantaa itte ovat syypäitä ku tuhoovat kaike mitä tarjotaa,JOO MÄ TIERÄN,EI PIRÄ YLEISTÄÄ EN YLEISTÄKKÄÄN VAAN...perään vastuuta on se perkeleen kumma jos jotai marginaalijoukkoa ei saa isompi joukko kuriin???!!!TURPAAN NII ETTÄ TUNTUU KIPU JA PELKO ON HYVIÄ KASVATTAJIA jos hulttio vanhemmat ei osaa tai välitä kasvattaa vahingon laukaustaan,JA MISSÄ ON NUORISON TERVE MIELIKUVITUS-AKTIIVISUUS URHEILUN JA KULTTUURIN SARALTAlöytyy virikkeitä.nussii ja juopottelee ehtii täysi ikäisenäki.PYYDÄN ANTEEKSI TEILTÄ KUNNON NUORILTA JOILLA ON ELÄMÄ,

• Kehä 3

On se vaan kumma että tämänkin piti tapahtua Helsingissä ennenkun siitä uutisoitiin. Monessa kaupungissa kyseinen käytäntö on ollut jo pitemmän aikaan käytössä, mutta niin kauan kun sitä ei Kehä 3 sisäpuolella tunneta, ei se ole uutisoinnin arvonen... Hohhoijaa!

• haha :DDDDdD

tottakai, onhan stadi suomen paras mesta, mussuta sinä mutsilles

• Itkun
        haha :DDDDdD kirjoitti:

tottakai, onhan stadi suomen paras mesta, mussuta sinä mutsilles

Vittu. Kaikkee sitä kuulee kun vanhaks elää. Vai paras mesta. Liiku vaan sinä mutsin pikku vaippahousu sieltä hiekkalaatikoltas ja mee kattoon maailmaa esim. Tukholmaan. Stad on käännetty ruotsin kielestä ja tarkoittaa kuten kaikki tietää kaupunkia. Eli (Stad) kaupunki on paras mesta. Stad tarkoittaa vain ja ainoastaa ruotsin kielessä kaupunkia. Helsinki sanastahan ei saa millään opilla väännettyä Stadia muuten kuin käyttämällä Ruotsin kieltä. (Stad`i = kaupunki ei Helsinki. Terv: 5:nnen polven Helsinkiläinen.

• eipä päästä..

moni muukaan ravinteli illalla alle 18v. sisään, joillakin ikäraja jopa 21v.
      Noh ABC:lle syömään voisi vanhemman samaan perheenjäsenen kanssa päästää.

• jacky

Näin sitä nuoria sorretaan romaaneja ei saa sortaa eikä käännyttää ovelta vaikka ovat häiriöksi nähty on

• siivottomia paikkoja

Onko kysymys vaan nuorten tekemisistä, ettei vaan johtoportaan varttuneempi väki mene taas aidan alta.
      Meillä päin oleva abc oli alussa siisti ja näytti kauppakin käyvän. Nyt ovat vähentäneet henkilökuntaa ja se näkyy törkyisyytenä sekä siinä että aina sai odottaa ostit sitten kaupasta tai kahvilasta.
      Flipperitkin hävisivät pelipuolelta ja tilalle tuodaan pelejä joita nuoret pelaa. Mahtaa pelien vuokraajaa ihmetyttää.

Kävin tankkaamassa Nesteen huoltiksella ja yllätyin että sielläkin oli kauppa, ulos näytti että ei sinne mahdu sellaista mutta kahviopuolesta oli tehty nerokkaasti pienempi. Paljon parempi vaihtoehto minulle, ei tarvitse enää käydä abc:lla ihmettelemässä missä palvelu!

• Hopeakuula

Flippereiden vieminen on kyllä viimeinen niitti. Paikallisella ABC:lla niitä ei ole koskaan ollut, mutta muuten ABC on ollut kuuluisa juuri peleistään. Flipperitutka muuten löytää verkossa lähimmät pelit.

• esim kauppakesksissa
        Hopeakuula kirjoitti:

Flippereiden vieminen on kyllä viimeinen niitti. Paikallisella ABC:lla niitä ei ole koskaan ollut, mutta muuten ABC on ollut kuuluisa juuri peleistään. Flipperitutka muuten löytää verkossa lähimmät pelit.

päivästä toiseen ja viikosta toiseen eläkeläiset papat valloittavat kauppakeskus Zeppelinin Arnoldsin KAIKKI ulkopuolella olevat pöydät. Pappareisia on noin 10-15 ja kertaakaan en ole kenenkään nähny tostavan yhtään mitään muuta ´kuin varaavan maksavien asiakkaisen paikat. Miksi tähän ei puututa

• extra ball when lit
        Hopeakuula kirjoitti:

Taitaa pelit häipyä sitä mukaa jos nuoriso häädetään pois klo 21 jälkeen.
        Meinaan vaan että ei ole kauhean kannattavaa toimintaa pelifirmalle hankkia sekä ylläpitää automaatteja jos pelaajat häädetään pihalle.
        Onkohan pelifirman mielipidettä kuunneltu asiassa?
        Toisaalta taitavat siirtyä yhä enemmin tietovisailupeleihin kun ovat varmaankin edullisempia ylläpitää.

• mänä vaan

Yleistäminen tuntuu monilta käyvän helposti. Ne jotka käyttäytyvät kunnolla joutuvat sitten "kärsimään" siitä kun joidenkin takia tälläsiä kieltoja pistetään. Eikö vaan voisi pistää rettelöitsijät pihalle? Ehkä se tuntuu liian työläältä että tehään niin miten saadaan asia helpoten "hoidettua"...

• ovat aivan

täyttä pullaa. Nykyajan nuoret ovat surkeita pilalle lellittyjä vätyksiä. Ovat kyllä olevinaan pirun kovia, kun ovat koko ikänsä katselleet actiona ja pelanneet videopelejä, mutta oikeasti ovat huonokuntoista pelleporukkaa.

• tukirahoilla ylläpito

Kannattaakohan tulevat asiakkaat heittää pihalle,van näin vahvoilla on pellervolainen osuuskauppa,seuraavana suljetaan köyhät,sitten duunarit,sitte opiskelijat,sitte huonolla autolla ajavat,sitte epävarmat asiakkaat(käyvät joskus nesteellä)sitte perustuslailliset sitte demarit sitte kaikki muut paitsi kepulaiset ja ALETAAN PITÄÄN YLLÄ ABC:T JA SOKKARIT TUKIRAHOIN;NIINKU SUOMALAISTA maataloutta!
      ps.itseasiassa kunnat jo tukee niitä ,tonttipolitiikalla!

• abc:lla

Jopas puututaan nuorison touhuihin! Onkos ketjunjohtaja puuttunut väärin pysäköiviin autoilijoihin?
      Abc:n parkkipaikat on ilta-aikaan kuin venäjällä olisi, rekkakuskit eivät parkkeeraa omille paikoilleen vaan lähelle ovea on päästävä.
      Ja invapaikat sekä pysäköinti kielletty paikat...

Ei houkuttele asioimaan kuin pakon edessä, poliisi voisi antaa sakkolappuja niin ehkä menisi jakeluun.

• jhkgZ>

sopiikin pysäköidä. Niitähän on aivan liikaa ja aina tyhjiä.

• liov

täysin oikea päätös.Alle 18v pitää siihen aikaa olla jo kotona.Vanhempien kuuluisi valvoa kotiin tulo aikoja!!!!!!!

Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mihin kaivattusi

Ja sinun juttusi kaatui?
      Ikävä
      193
      8666
    2. En löydä sinua

En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k
      Ikävä
      26
      4818
    3. Ketä julkkista

kaivattunne muistuttaa?
      Ikävä
      50
      4278
    4. Tunniste

Jonka vain sinä ja kaivattusi tietää. ⬇️
      Ikävä
      62
      3847
    5. Opettelen sun jokaisen virheen

ja rakastan sua.
      Ikävä
      51
      3236
    6. Miten, milloin

Se onnistuisi sun luona
      Ikävä
      50
      3030
    7. Ne oli ne hymyt

Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä
      Ikävä
      26
      2706
    8. Miten mä olisin

Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.
      Ikävä
      48
      2519
    9. Haluan huomiota sulta

nainen…tiedoksi. 😥❤️ -M-
      Ikävä
      43
      2501
    10. Anteeksi kun käyttäydyn

niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv
      Ikävä
      42
      2295
    Aihe