..kuulemma pittbulterrieri on sellainen vaikkei käytetä mihinkään erityiseen???
kaipaisin selvennystä..
mikä ero on työkoirassa ja käyttökoirassa? Ja mihin työhön noi on jalostettu..nuo pittbullit?
mitä käsitätte
12
342
Vastaukset
- Hukka-Musti
Amerikanpittbullterrieri on alun perin ollut taistelukoira, mutta nykyään ne käyttävät taisteluominaisuuksiaan, kuten ketteryyttään, voimaansa, taisteluhaluaan ja voimakkaita leukojaan, lähinnä poliisien avustukseen rikollisten kiinniotoissa. Mutta on amerikanpittbullterrieri suosittu myös harrastus- ja seurakoirana.
Suomen koirakulttuuri muuten eroaa aika lailla koirien käyttötarkoituksiltakin useimmista muista valtioista.
Työ- ja käyttökoira ovat minun käsitykseni mukaan samaa asiaa tarkoittavat yhdyssanat.- niitä käytetään
poliisivoimissa?
- Hukka-Musti
niitä käytetään kirjoitti:
poliisivoimissa?
No enpä nyt aivan mikään pittbull-asiantuntija ole, vaikka rodun olen nähnyt ja siitä jonkin verran lukenut.
Ainakin tilastojen mukaan amerikanpittbullterrieri kuuluu Isossa-Britanniassa poliisivoimissa virallisesti käytettäviin rotuihin. Mutta paljoudesta en oikein osaa sanoa, kun asun kaukana Isosta-Britanniasta, eikä Suomessa koiria paljoa käytetä poliisivoimien palvelukseen useimpiin muihin valtioihin verrattuna.
- xxxxx
On yhtäkuin palveluskoira ja bitbull ei kuulu niihin, palveluskoiria ovat; suojelu, haku, viesti, haku, opas,jälki ja yleiskoe- koirat, sekä varmaan tänäpäivänä myös raunio, katastrofi, pommi, yms.
Ennen, kun itsekkin kilpailin SM- tasolla suojelussa ja jäljellä, oli selvä määritys, mitkä rodut ovat palvelus, mitkä seurakoiria ja tämä määritelmä löytyy varmaan Suomen kennelliiton sivuilta.- Hukka-Musti
Suomessa pitbullterrieri ei kuulu palveluskoirarotuihin, kuten huomautit, mutta Isossa-Britanniassa asia on toisin.
Lukekaas vie tää: http://www.palveluskoiraliitto.fi/kilpailuoikeusrodut.htm - kanssasi ja
ihmettelen että nykyään joka rotu on mukamas työkoira vaikkei missään käytetäkään tai edes sovellu.
- oikeuksia on
Hukka-Musti kirjoitti:
Suomessa pitbullterrieri ei kuulu palveluskoirarotuihin, kuten huomautit, mutta Isossa-Britanniassa asia on toisin.
Lukekaas vie tää: http://www.palveluskoiraliitto.fi/kilpailuoikeusrodut.htmalettu vetää pois kun rodun piiristä ei löydykään riittävää määrää osallistujia..
- jee....
mun mielestä työkoiria ovat ne, jotka tekee "duunia" eli auttavat jollain tavalla ihmistä. eli niinku poliisikoirat, opaskoirat, huumekoirat, rauniokoirat jne. ja tietty lisäks metsästyskoirat ja paimentavat koirat.
ei taistelukoira ole mun mielestä työkoira. kaverikoirasta en ole varma... : /- on mielestäni
töissä; poliisi, armeija jne. Mesästyskoirat on taas käyttökoiria, metsästystä on kuitenkin ajallisesti rajattu, eli ei ole työkoiria vaan käyttökoiria.
- vs työkoira
Seurakoira: Jalostetaan esimerkiksi ulkonevat, ihmislapsen hämmästyneisyyttä muistuttava ilme - oi tätä pörrelöä on ihanaa hoivata ja suojella. Nostanpa syliin, kun on tuo lätäkkökin tuossa.
Käyttökoira: Rakenteessa suositaan käyttötarkoituksen kannalta hyviä piirteitä. Jäniksenmetsästykseen pitkät raajat, hoikka rakenne, rotan ja jyrsijöitten metsästykseen pienet silmät ja tiheä karkea karva pusikoita varten.
Luonne sitkeä ja itsenäinen, koira tekee työssään omia päätöksiä, eikä turvaa omistajaan.
Arjessa käsitän käyttökoiraksi aitauksessa värjöttelevän ajokoiran, joka on yksi työvälineistä.
Terrierit ovat alunperin sitkeitä ja rohkeita käyttökoiria, ja siksi niillä on yhä tänään paljon, paljon virtaa ja energiaa sekä itsenäistä luonnetta. Ei sohvakavereiksi. Vaikka näyttäisi miten kivalta. Useimmille meille sopii rauhallisempi kaveri, ellemme jo valmiiksi (ilmankin koiraa) ulkoile ja harrasta paljon. Sohvakoiriakin on moneen makuun. - tulehyväkakku
on -rodusta riippumatta- työhön opetettu koira. En tarkoita nyt kilpailuhenkisiä suoritteita tokossa tms. Koira esim. paimentaa, vartioi, kantaa saunapuita, tappaa hiiriä/rottia ja käärmeitä, jotka pihamaalle tullessaan ovat vaaraksi. Metsästäjän koira tekee kovaa työtä, samoin opaskoira. Poliisilla ja tullilla on työkoiria, mutta yhtä arvokasta työtä koira voi tehdä kotonakin. Koira on älykäs eläin ja oppii monenlaista, kun vain ohjaa.
En pidä sanasta: jalostettu. Se tuo mieleen jalostajan lihapullat.. Mun mielestä pittbullit on mainioita koiria mihin työhön tahansa. Koira on persoonakohtainen valinta. Yks tykkää yhdestä rodusta ja toinen jostain muusta. Itselläni oli 16.5 vuotta kääpiöpinseri. Nyt on rottweiler. On nimitys yksilölle,joka tekee työtä.Virkakoirat,vartioitten työpari,sokean opaskoirat ym.
Harrastuskoirat,pk-puolen,toko ym.on harrastuskoiria,niillä harrastetaan,ei tehdä työtä.
Käyttökoira,ehkä nykyisellään tulee mieleen lähinnä harrastuskoirat.Tosin mikä ettei sieltä tule myös työkoiria.
Googlella varmaan löytyy,mihin pitit on jalostettu ja niiden historia.
Työkoiraksi en niitä nyt itse ainakaan kutsuisi.Tosin pidän tuota ylipäätään yksilönimikkeenä,en niinkään minään "rotupiirteenä".
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
IL - Kansanedustaja tehnyt ITSEMURHAN eduskuntatalossa!!
"IL:n tiedot: Kansanedustaja tehnyt itsemurhan Eduskuntatalossa Iltalehden tietojen mukaan kansanedustaja on tehnyt its4129096Eemeli Peltonen teki itsemurhan eduskuntatalossa
Kevyet mullat sitten vaan. Ei mulla muuta.1883692- 202163
- 861357
- 271125
Sylikkäin.
Sylikkäin, suudellen. Milloin haluaisit näin nainen tehdä ? Vain häntä ajatellen 😘. Tietenkin jos häntä asia kiinnosta661112- 751100
Eemeli Peltosen viimeinen postaus Facebookissa!
"Olen ollut kevätistuntokauden viimeisillä viikoilla paljon poissa eduskuntatyöstä. Sain toukokuussa hyvää hoitoa HUSiss791095- 1061046
- 551043