Suomalaisuuden liitto

Jo melkein historiaa

Ettei koko laitos painuisi historiaan niin eikö sitä voisi vallata?
-Suomalaisuuden liitto vastustaa Ruotsinkieltä hengeen ja vereen. Tapahtuuko taistelun tuoksinassa Suomenkielen unohdus.
Antaa ajan hoitaa Suomen Ruotsalaisuus.
-Voitaansiinko keskittiä suomen ja sen sukulaiskielien vaalimiseen.
-
Liiton jäsen määrä ei ole suuri joten sen valtaus suomen kielen kannustajille ruotsinkielen vastustajilta ei liene mahdotonta.

8

393

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vedä syvään henkeä ja ota rauhallisesti. Miksi Suomalaisuuden Liitto on sinulle ongelma? Minulle kyseinen yhdistys ei ole mielenrauhan häiritsijä. Lienee paikallaan todeta, että en kuulu Suomalaisuuden Liittoon. Eniten minua hämmästyttää sinun hinkusi Suomalaisuuden Liiton valtaamiseen. Tietääkseni Suomalaisuuden Liiton henkilöjäsenet päättävät suoran demokratian menetelmin kulloinkin yhdistyksen sääntömääräisissä kokouksissa yhdistyksen henkilövalinnoista ja myös toimintaohjelmasta. Se on juuri niin kuin pitääkin. olla.

      Jos sinä et ole johonkin yhdistykseen ja sen toimintaan, esim. Suomalaisuuden Liittoon ja sen toimintaan nähden, jos et ole siihen tyytyväinen, niin perusta oma yhdistys, josta voit muokata oman mielesi mukaisen järjestön. Jonkin yhdistyksen valtaamisoperointi saattaa tuntua ihan houkuttelevalta ja haasteelliselta, jopa kivalta puuhalta, mutta se voi olla epäkiitollistakin. Voi käydä niin, että valtaamishankkeesi ei onnistukaan. Sen sijaan uuden yhdisytyksen pystyy perustamaan kolme henkilöä eli siihen tarvitaan vähemmän aikaa ja energiaa kuin esim. Suomalaisuuden Liiton valtausyritykseen.

      Mitä tulee itse Suomalaisuuden Liittoon, niin olen yrittänyt seurata yhdistyksen toimintaa mm. Suomen Mieli -lehteä lueskelemalla. Jos nyt rohkenen jotain sanoa ruotsin kielen asemasta Suomessa, niin onhan Suomalaisuuden Liitto aivan oikealla asialla minunkin mielestäni. Siis tavoitteena kaksikielisyys niissä kunnissa, joissa on tietty väestöosuus kielivähemmistön edustajia henkikirjoitettuina asukkaina. Tasavallan muissa kunnissa sitten taas ei olisi kaksikielisyyden pakkoa. Sehän on aivan tervejärkinen tavoite. Ruotsinkielisiä lehtiä saisi julkaista vapaasti, jos niiden julkaiseminen kannattaisi markkinatalouden pelisääntöjen muakisesti. Åbo Akademi jatkaisi toimintaansa, samoin Hanken ja monet muut ruotsinkieliselle väestölle tarpeelliset laitokset. Ruotsin kuningaskunnan puolellahan mistään moisesta suomenkielisen väestön huomioonottamisesta ei ole toivoakaan.

      Yliopistoista ja korkeakouluista poistettaisiin ruotsinkielen pakkokurssit. Vapaaehtoisina ruotsia totta kai voisi opiskella niin paljon kuin sielu sietäisi. Noihin kaksikielisiin kuntiin virkoihin ja toimiin hakijat voisivat suorittaa erillisen kielikurssin ja saada kielitaidostaan erillisen todistuksen eikä sitä varten tarvitsisi kaikkia opiskelijoita simputtaa. Minun käsitykseni mukaan Suomalaisuuden Liiton tavoitteet ovat täysin tervejärkisiä. Toivottavasti en ole tässä tulkinnut yhdistyksen päämääriä virheellisesti. Jos sitten katsotaan suomenkieltä, niin kyllähän Suomalaisuuden Liitto on varsin paljon tehnyt sen asian eteen ja se tekeminen näkyy mm. Suomen Mieli -lehden sivuilla.

    • Vaka Vanha

      Suomalaisuuden liitto syntyi oikeudenmukaisuuden vaatimuksesta.

      Kun Suomi irtautui Ruotsista 1809-1809, niin Venäjän tsaari takasi säätyjen aseman, niiden oikeudet ja traditiot, sekä omaisuuden ja muut tavat mitä maassa oli, esim. luterilaisen uskonnon vapauden.
      Kansalliseksi kieleksi tuli Ruotsi ja toiseksi hallintokieleksi Venäjä.

      Tämän ylilyönnin halusi korjata, Suomenkielinen papisto ja talonpojat ja tästä syntyi yli vuosisadan mittainen kielisota.

      Ruotsinkieliset on aina tulkinneet lait ja lupaukset niin, että kaikki oikeudet mitä Suomenkielisille annetaan on heidän sortamista, vaikka siitähän tässä ei ole ollenkaan kysymys, Suomenkieliset halusivat vain samat oikeudet kuin on Ruotsinkielisilläkin, omassa maassaan Suomessa.

    • ompi

      tuo suomalaisuuskiihotusliitto.

      • selvästi

        Onhan se aika merkillinen käsitys natsismista, jos natsismia on se, kun suomalaiset vaati oikeutta puhua suomessa omaa kieltään, eli suomea valtion virastoissa ...
        Tosi fanaattista porukkaa.


      • IHMEESSÄ
        selvästi kirjoitti:

        Onhan se aika merkillinen käsitys natsismista, jos natsismia on se, kun suomalaiset vaati oikeutta puhua suomessa omaa kieltään, eli suomea valtion virastoissa ...
        Tosi fanaattista porukkaa.

        muka on kieltänyt suomalaisilta "oikeutta puhua suomessa omaa kieltään, eli suomea valtion virastoissä"???

        Sen sijaan sinun kannattaisi itse opetella tätä kyseistä suomea: suomeksi maamme nimi kirjoitetaan "Suomessa" eikä "suomessa".


      • nuo mainitut
        IHMEESSÄ kirjoitti:

        muka on kieltänyt suomalaisilta "oikeutta puhua suomessa omaa kieltään, eli suomea valtion virastoissä"???

        Sen sijaan sinun kannattaisi itse opetella tätä kyseistä suomea: suomeksi maamme nimi kirjoitetaan "Suomessa" eikä "suomessa".

        pellet osaa edes itse suomea...


      • historiaa
        IHMEESSÄ kirjoitti:

        muka on kieltänyt suomalaisilta "oikeutta puhua suomessa omaa kieltään, eli suomea valtion virastoissä"???

        Sen sijaan sinun kannattaisi itse opetella tätä kyseistä suomea: suomeksi maamme nimi kirjoitetaan "Suomessa" eikä "suomessa".

        Opiskele enempi historiaa ja vähempi kielioppia, niin ehkä tiedätkin jotain.

        Kyseinen ryhmä on fennofiilt, ei fennomaanit kuten täällä jatkuvasti hoetaan.

        Fennofiilien tavoite oli saada suomenkielisille samat oikeudet kuin oli ruotsinkielisilläkin ja ne myös saivat ne, noin vähän yli sadanvuoden kielitaistelun jälkeen, viimeksi kaatui yliopistot, kun 1945 perustettiin myös suomenkielisiä osastoja, sitä ennen yliopistoissa tapahtui kaikki opiskelu ruotsinkielellä.
        Vaikka oltiin itsenäisiä, niin yliopistoissa opiskelukieli oli ruotsinkieli.


      • Fennomaani
        historiaa kirjoitti:

        Opiskele enempi historiaa ja vähempi kielioppia, niin ehkä tiedätkin jotain.

        Kyseinen ryhmä on fennofiilt, ei fennomaanit kuten täällä jatkuvasti hoetaan.

        Fennofiilien tavoite oli saada suomenkielisille samat oikeudet kuin oli ruotsinkielisilläkin ja ne myös saivat ne, noin vähän yli sadanvuoden kielitaistelun jälkeen, viimeksi kaatui yliopistot, kun 1945 perustettiin myös suomenkielisiä osastoja, sitä ennen yliopistoissa tapahtui kaikki opiskelu ruotsinkielellä.
        Vaikka oltiin itsenäisiä, niin yliopistoissa opiskelukieli oli ruotsinkieli.

        >Opiskele enempi historiaa<

        Suosittelen samaa myöskin Sinulle.

        http://onet.tehonetti.fi/suomalaisuudenliitto/onet/vanhatsivut/Suomen-historia.htm#4

        "1937 Helsingin yliopiston virkakieleksi tuli eräin poikkeuksin suomi. Tietty määrä professorin virkoja oli oleva ruotsinkielisiä. Ylimääräiset professorit ja dosentit saivat valita opetuskielensä."


        http://www.suomalaisuudenliitto.fi/


        http://onet.tehonetti.fi/suomalaisuudenliitto/onet/vanhatsivut/


        http://onet.tehonetti.fi/suomalaisuudenliitto/onet/vanhatsivut/sivukartta.htm


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      143
      1444
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      104
      911
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      723
    4. Mitä muistoja teillä on kaivatusta?

      😇
      Ikävä
      51
      625
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      15
      563
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      494
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      153
      461
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      36
      441
    9. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      409
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      185
      402
    Aihe