Sisätilalämmittimen paikka

Inertia

Luin tuossa TM:n sisätilalämmitin testiä. Huomio kiinnittyi mitattuihin tuloksiin. Kaikki lämmittimet olivat kiinitettyinä keskitunneliin, taakse yläviistoon suunnattuina. Näinhän ne yleensä asennetaan ja suositellaan asennettaviksi.

Anturit kertoivat aika karua kieltä tästä asennuksesta. Parhaiten lämpesi takapenkin keski niskatuki, toiseksi parhaiten katto keskeltä. Aivan viimeisenä tuulilasi ja jalkatila takana.

Itselläni on Lancerissa 1100 W puhallin lähes suoraan ylöspäin suunnattuna, mikä aiheuttaa sen että auton katto sulaa jopa ulkoa havaittavasti keskeltä, mutta silti jää tuulilasin alanurkkiin jäätä. Peugeotissa pieni puhallin on laitettu penkkien välissä olevaan lokeroon eteen suunnattuna ja lasi onkin useimmiten auki kun pieni 650 W puhallin on työnsä tehnyt.

Näiden mittauksien jälkeen olekin harkinnut puhaltimen kiinnittämistä takahattuhyllyyn niin että se puhaltaisi sieltä tuulilasin yläosaa kohden. Näin saavutettaisiin todennäköisesti optimilämpiävyys lasien osalta. Jalkatiloja tällätavoin ei juuri lämmitetä. Mutta parempi antaa jalkojen palella kunhan on lasit auki. :)

Jos joku on kiinnostunut mitkä lämmittimet parhaiksi havaittiin, niin 600/1500 W Calix voitti, 620/1400 W Defa toinen ja Car heater Euro Motron jaetulla kolmannella sijalla (600/1250-1400 W). Erot olivat aika pieniä. Kannattaa ostaa niin tehokas laite kuin sulakkeet kestää.

16

3735

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Automies

      Minusta paras paikka sisätilan lämmittimelle on penkkien välissä vähän etuviistoon tuulilasia kohti. Tosin katsastumies ei tykännyt omatekoisesta johdonjatkeesta (sekä eristysnauhaa että sähkömiehen teippiä ja varmasti riittävästi). Olisi pitänyt teettää sähkömiehellä tai hankkia malli, jossa on riittävän pitkä johto. No, vieläkin on sama paketti ja hyvin toimii. Maaliskuussa pitää katsastuksen ajaksi ottaa lämmitin pois.

      • Katsastusmies

        Mistä näitä virittelijöitä löytyy. Toivottavasti vakuutusyhtiösi huomaa mistä auton palo on lähtenyt liikkeelle etkä saa penniäkään.


      • huoh
        Katsastusmies kirjoitti:

        Mistä näitä virittelijöitä löytyy. Toivottavasti vakuutusyhtiösi huomaa mistä auton palo on lähtenyt liikkeelle etkä saa penniäkään.

        Luuletko tosiaan, että sähköhommat ovat jotenkin vaikeita ja niistä aiheutuu aina tulipaloja, jos ei ole ollut "ammattilainen" asialla?

        Tietenkin on hyvä, ettei ihan kuka vaan noita hommia saa tehdä, mutta normaalilla järjellä varustettu henkilö osaa kyllä varmasti jatkojohdon tehdä.


      • V.A.G
        huoh kirjoitti:

        Luuletko tosiaan, että sähköhommat ovat jotenkin vaikeita ja niistä aiheutuu aina tulipaloja, jos ei ole ollut "ammattilainen" asialla?

        Tietenkin on hyvä, ettei ihan kuka vaan noita hommia saa tehdä, mutta normaalilla järjellä varustettu henkilö osaa kyllä varmasti jatkojohdon tehdä.

        "(sekä eristysnauhaa että sähkömiehen teippiä ja varmasti riittävästi)."

        Kuvauksesta päätellen henkilö EI OLE normaalilla järjellä varustettu.

        En lähde erikseen luettelemaan sähköturvallisuusmääräyksiä, mutta voin vakuuttaa, ettei tuota eristys/kytkentätapaa niissä mainita.


    • Lisää lämmintä

      Nykyisessä autossa on läppäri suuripiirtein samoin kuin TM:n testissä. Edellisessä se mahtui keskelle kojelaudan ja lattian väliin. Sieltä se puhalsi kuskin penkille päin. Lasit sulivat kohtalaisesti, mutta penkki ja ratti olivat mukavan lämpimat. Suosittelen jos vain saa mahtumaan. Muistakaa, että lämppärin täytyy saada kunnolla ilmaa, ja edessä oltava tarpeeksi tilaa.

    • nikkari

      Ise olen asentanut läppärin pelkääjän penkin etupuolelle pystyyn. Olen tehnyt vanerista L-muotoisen telineen jonka pidempi sivu on maton alla. Puhaltimen reuna tulee hieman istuimen alapuolelle jolloin se ei yhtään haittaa penkillä istumista.

      Tässä asennuksessa takalasi sulaa hitaimmin.

      • Tehva

        yläviistoon. Kuivuu matto ja lasille ilmaa pääsee riittävästi.
        Haittana on, että joutuu siirtämään pois ajon ajaksi.


    • melkein kaikki.

      Jos laittaa lämmittimen päälle vaikkapa puoleksi tunniksi, niin ei juuri mitään ole tapahtunut auton sisällä. Defa (se isompi) kyllä puhaltaa ilmaa ja metelöi, mutta jos on vähänkin enemmän pakkasta (-10c), niin kaksi tuntia on sopiva täysteholla. Pienemmällä teholla ei edes kannata yrittää lämmittää autoa silloin...
      En ole kiinnittänyt lämmitintä ollenkaan. Näin voin pakkasen mukaan siirrellä sitä. Mutta sen olen havainnut, että jos on oikein kova pakkanen ja ilma on kostea jäätääkseen ikkunat umpijäähän, niin nostamalla lämmitin apumiehen penkille sekä suuntaamalla puhalallus tuulilasille, saa ikkunat kohtuullisen nopeasti auki. Muuten voi varata vähintään sen kaksi tuntia aamulla lämmitykseen ja ikkunoiden skraappaaminen on edessä...

    • siperia666

      Kyllä kiehuvavesi on paras jäänsulattaja. Sitä kun heittää kannullisen autonpäälle niin ei tarvii pyytää defoja yms. avuksi. Toinen hyvä konsti on lyödä vasaralla lasit alas, niin ei ole enää mitä sulatella. Tosin tämä viimeinen vaihtoehto sopii vain tuiskujenmiehille.

    • diippaadai

      Ollu vuosia etupenkkien välissä. Ei häiritse ketään ja tuulilasi sulaa hyvin. Riippuu automallista vaatiiko korokkkeen. Minusta se tavanomaisin paikka on huono. Jatkojohdon vaatii kyllä.

    • lämpötilavaihtelu

      Suoraan tuulilasille ei kannata puhallusta suunnata, voipi haljeta lasi, etenkin jos on pienikin alkava särö jossain.

      • jaaaaaaaaa

        Paha juttu,mietinpä tässä sitä kuinkas polttoainelämmitintä voi sitten käyttää,sehän lämmittää ihan lasin alta lämmintä ilmaa.


    • valmiitsuuttimet

      Eikö kalleimmissakaan autoissa sähkölämmitintä ole yhdistetty auton omaan ilmanvaihto/lämmitysjärjestelmään? Olen miettinyt jo kauan sitten jos itse rakentaisi, jos olisi akkulaturikin niin voisi käyttää vaikka auton omaa puhallinta. Mitenkäs bensalämmittimet on kytketty?

    • 235345634

      Kyllä auto lämpiää sisältä paremmin (myös tuulilasi) kun puhallin suunnattu taaksepäin. Itsellä 2 samankokoista autoa molemmissa 1400W lämmitin. Toisessa ilmavirta osuu tuulilasin yläreunaan, toisessa kattoon takapenkin kohdalla. Näistä tuo jälkimmäinen sulattaa kaikki lasit nopeammin.

      Yksi syy tähän on että kun ilmavirta suunnattu taaksepäin, puhaltimen sisäänottoilma kylmempää ja säätyy siten suuremmalle teholle. Jos suunnattu ylöspäin, auton etuosa lämpenee nopeasti ja sisäänottoilma kuumempaa, silloin puhallin säätää tehon pienemmälle. Usein tuulilasi sulaa tällöin vain tietystä kohdasta mutta koska koska sisätilojen kokonaislämpötila edelleen matala, esim tuulilasin alareuna jää jäähän.

      Tärkeintä jään sulattamiseen kaikista laseista on sisätilojen kokonaislämpötila, ei se että olisi suunnattu esim tuulilasiin. Kun puhallin puhaltaa enemmän auton takaosaan, auton kokonaislämpötila nousee nopeammin koska puhallin toimii suuremmalla teholla kylmemmän sisäänottoilman takia. Lähes kaikissa puhaltimissa nykyään PTC vastus joka säätää tehon sisäänottoilman perusteella.

      • makujenmaailmaa

        eikös se lämmin ilma pyri aina ylöspäin ja kylmä alaspäin? Ei noiden föönien puhallinteho jaksa ilmaa kierrättää kovinkaan hyvin, eli lämmitin mahdollisimman alas ja puhallus ylös ja koko kabiini lämpiää tasaisemmin. Hyvä paikka on repsikan jalkatila ihan penkin edessä poikittain lämppärin jalka maton alle ja puhallus suoraan ylös. Nämä uudet slim malliset ei vie yhtään tilaa tai ahdista siinä kohtaa.


    • kunhanjonnekin

      Liekö tuolla kovin isoa merkitystä. Minulla ollut matkustajan jalkotilassa vinosti ylös/taaksepäin. Enemmän siitä taitaa lämpöä eteen tulla kun penkitkin ohjaa ilmavirtaa ylös ja eteenpäin. Aika tasaisesti sulattanut kaikki ikkunat, takaikkuna varmaan viimeisenä sulaa kun kauimpana. Täysin sulaksi ei välttämättä tarvitse sulattaakaan, rittää kun on helpompi raapia eikä jäädy tai huurru kun lähtee ajamaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kanki kovana; ei tiedä pornovideoista mitään

      Kaikkosen erityis­avustajan asunnossa kuvattiin pornoa. Väittää ettei tiedä asiasta yhtään mitään. https://www.is.fi/po
      Maailman menoa
      212
      7460
    2. Halaisin sua mies

      Jos voisin 💗
      Ikävä
      57
      2912
    3. Onkohan meillä kummallakin joku pakkomielle toisiimme

      Vähän luulen että on..
      Ikävä
      190
      2327
    4. Mitä tämä on

      Ajatella, olen viimeksi nähnyt sinua melkein vuosi sitten ohimennen. Ja silloinkin sinä välttelit minua. En ole kuullut
      Tunteet
      10
      1733
    5. Ei monet elä kuin alle 60 v, mikä vaikuttaa?

      gulp, gulp.. Juice Leskinen eli 56 vuotta. Matti Nykänen eli 55 vuotta. Topi Sorsakoski eli 58 vuotta.
      Maailman menoa
      159
      1694
    6. Hakalan asunnossa on kuvattu aikuisviihdesivusto Onlyfansin kautta julkaistu pornovideo.

      Keskustan puheenjohtajan Antti Kaikkosen avustaja Jirka Hakala ei jatka tehtävässään. Keskustan puoluelehti Suomenmaa ke
      Helsinki
      20
      1386
    7. Olen valmis

      Kohtaamaan sinut tänä kesänä, jos sellainen sattuma osuu kohdalleni.
      Ikävä
      74
      1240
    8. Nyt on konstit vähänä.

      Nimittäin tuulivoiman vastustajilla, kun pitää perättömiä ilmiantoja tehdä. Alkaa olla koko vastustajien sakki leimattu,
      Kiuruvesi
      38
      1173
    9. Hyvää yötä kaivatulleni

      En pysty tekemään kokemaan mitään sielussa tuntuvaa, syvää, vaikuttavaa, ilman että rinnastan sen sinuun. Niin kävi tänä
      Tunteet
      27
      1155
    10. Tilinpäätösvaltuusto 27.5

      Samalla viimeinen kokous ennen uudenvaltuustokauden alkamista. Vanhat antavat itselleen erinomaiset arvosanat, ja siirty
      Pyhäjärvi
      50
      1029
    Aihe