Niin miten kertoa
pienelle kahdeksanvuotiaalle lapselle
kuolemasta.
Meille tuli suru-uutinen.
Ja kerroin että
eräs oli mennyt mummin luo taivaaseen
ja muuttunut enkeliksi.
Ja että enkelit ovat ikuisia.
Ja kuolema ei ole
vaarallinen asia.
Vaan tällä henkilöllä
on nyt hyvä olla.
Sanoinko oikein?
Miten kertoa lapselle
29
1082
Vastaukset
ei pidä valehdella ja satuja kertoa, vaan totuus hienovaraisesti, asettuen lapsen tasolle ja yrittää ajatella kuin lapsi, mutta tuokin on satua, että mummit ja vaarit muuttuisivat enkeleiksi.
* Se ei pidä paikkaansa, ja tuollaisia valheita kun kertoo lapsille, he saavat väärän ja kieroutuneen kuvan taivaasta, koska kaikki mummot ja vaarit eivät pääse taivaaseen. Minä soisin toki heille jokaiselle ilon päästä sinne viimeiseen lepoon ja onneen.
* Mutta Jumala sen ratkaisee, ja Sanan mukaan taivaaseen pääsee vain Jeesukseen uskomalla, ja Hänen kauttaan uudestisynytneet, jotka ovat oikeita uskovaisia!
* Toivon sinun löytävän oikeat sanat ja lohdutuksen lapsille, joita mummo varmasti rakasti, ja siksi oli lapsille rakas!- leahim
Tiesi että mummi uskoi Jumalaan.
Ja opetti hänelle myös,
sillä lapsenkielellä enkeleistä.
Minä myös.
Mielestäni lapset ymmärtävät
enemmän enkeleitä
kuin että kertoa heille
ettei mummi ollut uskossa
ja ettei kaikki mummit pääse taivaaseen.
Olisi kamalaa sanoa,
sen kuvan viestistäsi sain,
ettei kuule sinun mummisi päässyt taivaaseen!
Tosi julmaa! - leahim
Ei enkelit ole satua.
Ainakaan pienelle lapselle.
Hirvistys jos pitäisi kertoa
ilmestyskirjan pedosta kahdeksanvuotiaalle! - leahim
Mutta jään odottamaan vastaustasi?
leahim kirjoitti:
Ei enkelit ole satua.
Ainakaan pienelle lapselle.
Hirvistys jos pitäisi kertoa
ilmestyskirjan pedosta kahdeksanvuotiaalle!taas pohjat.
Se miten kertoo, riippuu minun mielestä lapsesta, eli miten herkkä ja miten kasvanut sekä tietenkin siitä miten läheisiä olivat.
Muistan itseni kun olin kahdeksan ja ymmärsin mitä kuolema tarkoittaa joten sitä asiaa ei kovin hyvin voi kertoakaan.
Jos on herkkä lapsi niin eihän se mitään jos satumaisestikin asian kertoo.
Tärkeintähän ei kai kuitenkaan ole se miten kertoo vaan se miten hänen kanssaan ollaan niin kauan kun ikävä pikkuhiljaa väistyy mielestä.- leahim
leahim kirjoitti:
Mohikaani
kertoisit tällaisen asian? - leahim
Pe.ku kirjoitti:
taas pohjat.
Se miten kertoo, riippuu minun mielestä lapsesta, eli miten herkkä ja miten kasvanut sekä tietenkin siitä miten läheisiä olivat.
Muistan itseni kun olin kahdeksan ja ymmärsin mitä kuolema tarkoittaa joten sitä asiaa ei kovin hyvin voi kertoakaan.
Tärkeintähän ei kai kuitenkaan ole se miten kertoo vaan se miten hänen kanssaan ollaan niin kauan kun ikävä pikkuhiljaa väistyy mielestä.Ettäkö pitäisi sanoa ettei
kaikki mummit pääse taivaaseen!
Pohjanoteeraus myös minun mielestäni!
Vastaisi nyt
kertoisiko omalle lapselleen asian näin
niinkuin ehdotti minulle! leahim kirjoitti:
* Niihän se oli? Mutta sittenkään, ei kukaan muutu enkliksi, eikö voisi sanoa ihan totuuden, että mummo/vaari pääsi taivaaseen, ja on nyt siellä paratiisissa Jeesusken luona, ja heillä on siellä hyvä olla, vielä parempi kuin täällä koskaan, ja että he odottavat siellä kaikkia omaisiaan, että pääsisivät myös paratiisin rauhaan ja lepoon.
* Ei tokikaan, ethän kerro mistään pedoista, se on vielä pahempaa, ei he sellaista voisi ymmärtää. Mutta taivas asiankin voi kertoa oikein, eikö?- poikalapsi
Pe.ku kirjoitti:
taas pohjat.
Tärkeintähän ei kai kuitenkaan ole se miten kertoo vaan se miten hänen kanssaan ollaan niin kauan kun ikävä pikkuhiljaa väistyy mielestä.Olen samaa mieltä: sekä siitä, että Mohikaani vetti taas ihan överiksi että siitä, mitä lapselle tulee sanoa.
Mohikaanilla ei ole kaikki hyvin nyt. Toisessa ketjussa antoi taas minulle sappea, tulta ja tulikiveä niin että kipinöi. - poikalapsi
Mohikaani_27 kirjoitti:
* Niihän se oli? Mutta sittenkään, ei kukaan muutu enkliksi, eikö voisi sanoa ihan totuuden, että mummo/vaari pääsi taivaaseen, ja on nyt siellä paratiisissa Jeesusken luona, ja heillä on siellä hyvä olla, vielä parempi kuin täällä koskaan, ja että he odottavat siellä kaikkia omaisiaan, että pääsisivät myös paratiisin rauhaan ja lepoon.
* Ei tokikaan, ethän kerro mistään pedoista, se on vielä pahempaa, ei he sellaista voisi ymmärtää. Mutta taivas asiankin voi kertoa oikein, eikö?Mistä HELEVETISTÄ sinä "tiedät", kuka muuttuu enkeliksi ja kuka ei? Etkö millään voi lopettaa tuota ylimielistä asennettasi: aina sinä "tiedät", vaikket riedä mitään: homoista, kylkiluiden määrästä, evoluutiosta ja mammuteista, enkeleistä jne.
Olet pahantahtoinen ja julma ihminen. - leahim
Mohikaani_27 kirjoitti:
* Ei tokikaan, ethän kerro mistään pedoista, se on vielä pahempaa, ei he sellaista voisi ymmärtää. Mutta taivas asiankin voi kertoa oikein, eikö?Odotin vaan sinun "tyypillistä vastaustasi!
Sory?
Siksi heti suojuskilpi päälle.
Viron kielellä on kun ei jotain
osaa sanoa:sanat ovat köyhät!
Niin varmaan tässä minunkin tapauksessani.
Lapsi on aina lapsi.
Itse paljon kokeneena
negatiivistä hellareista,
olen varovainen ja joskus jopa
hyökkäävä!
Mutta en hyväksy sitä että
pitäisi kertoa ettei kaikki mummit pääse taivaaseen.
Miten sinä sen kertoisit? enkeleitä, niin ainakin Jeesuksen opetuksen mukaan ylösnousemukseen päässeet ovat "enkelien kaltaisia", mitä se sitten merkitseekään?:
Luuk. 20:36
"He eivät enää voi kuolla, sillä he ovat enkelien kaltaisia. He ovat Jumalan lapsia, ylösnousemuksesta osallisia." [1. Joh. 3:2]Mohikaani_27 kirjoitti:
* Ei tokikaan, ethän kerro mistään pedoista, se on vielä pahempaa, ei he sellaista voisi ymmärtää. Mutta taivas asiankin voi kertoa oikein, eikö?kirjoitukseni "Jos ei ihna", klo 21:52,. Mitäs siihen sanot?
leahim kirjoitti:
Ja opetti hänelle myös,
Minä myös.
enemmän enkeleitä
kuin että kertoa heille
Olisi kamalaa sanoa,
Tosi julmaa!>> Olisi kamalaa sanoa, - - -
Tosi julmaa! >>
Jos olisi julmaa kertoa lapselle, ettei mummo päässytkään taivaaseen niin eikö tuollainen olisi vielä julmempaa mummoa kohtaan! Olla päästämättä nyt mummoparkaa sinne paremmalle puolelle vaikka on voinut jo leinin ja reumatismin runtelemine jäsenineen kitua täällä maan päällä vuositolkulla.
Taitaa tuo meidän raamatunlukutapamme kertoa meistä lukijoista itsestämme enemmän kuin konsanaan niistä asioista, joista luulemme ja uskomme Raamatun kertovan.- merim.raimo
leahim kirjoitti:
Ja opetti hänelle myös,
Minä myös.
enemmän enkeleitä
kuin että kertoa heille
Olisi kamalaa sanoa,
Tosi julmaa!oliko Mummi jonkun "satusedän " uhri? jos, vaikka Mummi olisi kuinka uskonut Jumalaan, niin se ei Mummille ole minkäännäkönen takuu taivasosuudesta, vaan Mummin olisi pitänyt uskoa JUMALAA.
merim.raimo kirjoitti:
oliko Mummi jonkun "satusedän " uhri? jos, vaikka Mummi olisi kuinka uskonut Jumalaan, niin se ei Mummille ole minkäännäkönen takuu taivasosuudesta, vaan Mummin olisi pitänyt uskoa JUMALAA.
Jos mummi olikin vain vahän jotain kiertokoulua käynyt, ei hän voinut olla perilla kaikista Suomenkielen koukeroista,
Muuten! Ettei vain tällä palstallakin olisi noita JUMALIA, jotka haluaisivat heihin ja heidän juttuihinsa uskottavan enemmän kuin Jumalaan.- merim.raimo
Epiktetos kirjoitti:
Jos mummi olikin vain vahän jotain kiertokoulua käynyt, ei hän voinut olla perilla kaikista Suomenkielen koukeroista,
Muuten! Ettei vain tällä palstallakin olisi noita JUMALIA, jotka haluaisivat heihin ja heidän juttuihinsa uskottavan enemmän kuin Jumalaan.mutta uskoo ja tietää, että Jumala on olemassa, niinkuin monet ihmisetkin.Siis uskoa, että Jumala on olemassaei ketään pelasta, vaan on uskottava Jumalaa,ja luovuttava syntielämästä, tehtävä parannus, annettava elämä Jeesukselle ihan kokonaan.
Keskustelin kerran kuolemasta ja kuolemanjälkeisestä elämästä muutaman kehitysvammaisen työtoverini kanssa.
Kehitysvammaisethan ovat usein hyvin lapsenmielisiä ja avoimia. Heidän kanssaan on helppo keskustella kaikesta "maan ja taivaan väliltä".
Heiltä voi oppia paljon.
Palasimme ruokailemasta työkeskustamme lähellä olevasta koulusta.
Eräs työkaverini, "Juha", kertoi olleensa tätinsä hautajaisissa. Tämän kuolema tuntui painavan häneen mieltään.
Sanoin hänelle, että hänhän voi nähdä tätinsä taivaassa. Tätä toivon.
Sanoin edelleen, että äitinikin on kuollut ja hänetkin toivon tapaavani taivaassa.
Johon eräs toinen, "Rauno" (hän ei usko ruumiinylösnousemukseen), totesi ykskantaan.
"Mistä sinä voit olla niin varma kuoleman jälkeisestä elämästä. Voit joutua vaikka kaivoon."
Kolmas työtoverini, "Markku", alkoi heti puollustamaan minua: "Minä nostan Tapion ylös kaivosta".
("Markku" on usein tuonut esiin sen, että hän haluaa päästä taivaaseen Jeesuksen luo.)
Kerroin vielä "Raunolle", että elämä on toivotonta ilman uskoa kuoleman jälkeiseen elämään.
Elämältä puuttuu silloin mielekkyys ja pohja.- leahim
Sitä ei saisi ottaa heiltä
pois,kertoen
esim.ettei mummi ollut uskossa
ja ei sitten päässyt taivaaseen!
Se on julmaa.
Ammattini puolesta
tiedän että kehitysvammaiset
ovat aivan ihania ihmisiä!
Ja lapsen suusta kuulee usein totuuden. leahim kirjoitti:
Sitä ei saisi ottaa heiltä
pois,kertoen
esim.ettei mummi ollut uskossa
ja ei sitten päässyt taivaaseen!
Se on julmaa.
Ammattini puolesta
Ja lapsen suusta kuulee usein totuuden.leahim: "Ammattini puolesta
Ja lapsen suusta kuulee usein totuuden".
---
Meillä taitaa olla sama ammatti. Tosin nyt olen jo eläkkeellä.
Jeesus ei väheksynyt lasten uskoa.
Matt. 21:16
"...; ettekö ole koskaan lukeneet: 'Lasten ja imeväisten suusta sinä olet valmistanut itsellesi kiitoksen'?"- leahim
Tapio522 kirjoitti:
leahim: "Ammattini puolesta
---
"...; ettekö ole koskaan lukeneet: 'Lasten ja imeväisten suusta sinä olet valmistanut itsellesi kiitoksen'?"Taitaapi olla.
Tuo on kaunis raamatunlause. Tapio522 kirjoitti:
leahim: "Ammattini puolesta
---
"...; ettekö ole koskaan lukeneet: 'Lasten ja imeväisten suusta sinä olet valmistanut itsellesi kiitoksen'?"ruumiin ylösnousemukseen, mutta vain apostolin antaman opetuksen mukaan:
1. Kor. 15:44
"kylvetään sielullinen ruumis, NOUSEE HENGELLINEN RUUMIS. Jos kerran on sielullinen ruumis, niin on myös hengellinen."
En uskalla ketään sormella osoitella, että "ähä kutti! Sinä jäät tänne, koska et usko samalla tavalla kuin minä", sillä kaikki sormella osoittelijat, "maalliset majat" tänne jäävät, [2.Kor. 5:1]. Sillä Jumala kostaa sillä tavalla kaikelle ja jokaisen lihalle:
Jes. 26:14
"Kuolleet eivät virkoa eloon, vainajat eivät nouse: niin sinä olet heille kostanut, tuhonnut heidät ja hävittänyt kaiken heidän muistonsa."
Matteus 24
40 "Silloin on kaksi miestä pellolla; toinen korjataan talteen, ja toinen jätetään.
41 Kaksi naista on jauhamassa käsikivillä; toinen korjataan talteen, ja toinen jätetään."
Luukas 17
34 "Minä sanon teille: sinä yönä on kaksi miestä yhdellä vuoteella; toinen korjataan talteen, ja toinen jätetään.
35 Kaksi naista jauhaa yhdessä; toinen korjataan talteen, mutta toinen jätetään."
Mutta vain Hengestä syntyneet Jumala tunnustaa "sinun kuolleiksi" ja "minun ruumiikseni", sanoo Herra.
Jes. 26:19
"Mutta sinun kuolleesi virkoavat eloon, minun ruumiini nousevat ylös. Herätkää ja riemuitkaa, te jotka tomussa lepäätte, sillä sinun kasteesi on valkeuksien kaste, ja maa tuo vainajat ilmoille."
- Markku Tampio
kuolemisesta tosiasiana, niinkuin se todellisuudessa tapahtuu.
Kun ihmisen ruumis ajankuluessa rappeutuu, niin henki jättää asumuksensa ruumiissa ja ihmisen ruumis kuolee, mutta henki palaa takaisin Jumalan luokse, joka hengen on asettanut elämään ihmisessä..
Lapsille täytyy olla suora ja kertoa asia kuin asia mutkattomasti ja ilman minkäänlaisia jossitteluja..
Ketjusta on poistettu 8 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1662129
Ellen Jokikunnas paljasti somessa ison perheuutisen - Ralph-poika elämänmuutoksen edessä!
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask sekä Ralph-poika ovat uuden edessä. Tsemppiä koko perheelle ja erityisesti Ralphille! Lu142042- 1021469
- 1201423
Evoluutioteoria on varmuudella väärin - monet tutkijat irtisaunoutuvat siitä
Tutkimuksissa on löytynyt paljon näyttöä siitä, ettei evoluutioteoria ole totta. Monet tutkijat kuitenkin vielä kannatta4581267- 751053
- 49891
- 50876
En enää koskaan äänestä vasemmistopuolueita
Olen lähes aina äänestänyt SDP:tä ja pari kertaa Vasemmistoliittoa, sillä olen aina uskonut, että vasemmisto on se, mikä226794Syntymän ja kuoleman aallot
Seuraavassa tekstissä kerrotaan, mitä välittömästi kuoleman jälkeen tapahtuu. Syntymän ja kuoleman aallot Seuraavassa355776