Maitohampaista......

eräs panikoiva

Onko teistä kellään nuorella/aikuisella vielä maitohampaita suussa? Itselläni on viidennet hampaat alaalta maitohampaat. Onko ne lähtenyt itsestään irti? mitä tilalle jääneelle kololle/koloille on tehty? mitä on tullut maksamaan? missä vaiheessa ne yleensä lähtee...?

11

5015

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mari

Minulla oli maitohammas vielä pari vuotta sitten. Rautahammas alkoi yksinkertaisesti työntää itseään ulos maitohampaan sivusta. Hammalääkärissä ottivat maitohampaan pois. Sitten odoteltiin rautahampaan "nousemista". Se ei kuitenkaan tullut oikealle kohdalleen, jonka jälkeen tehtiin pieni oikaisuoperaatio, jossa jouduin käyttämään uuden rautahampaan ja yläleuan hampaaseen vastaavaan hampaaseen kiinnitettyä pientä kuminauhaa (hampaisiin oli laitettu pienet "rautatapit" sitä varten). En kuitenkaan käyttänyt kuminauhaa aktiivisesti, joten hammas ei tullut aivan kohdalleen, mutta toimii hyvin. Operaatio ei maksanut minulle mitään.

• jatkoa

...ja muutamia vuosia sitten pienenä tehtiin oikomishoitoja, mutta siltikään en ole tyytyväinen hampaisiini...viisaudenhampaani eivät ole vielä puhjenneet, mutta ne ei kai mahdu edes tulemaan, joten nekin pitäisi vielä kohta poistattaa. Tasan ei käy onnen lahjat...olisipa kiva, jos olisi suorat ja nätit hampaat ilman pahempia ongelmia, tai että kaikki edes olisi pysyviä hampaita...kohta sitä kai ollaan sitten harvahampaita!

• MPee

Nou hätä. :o) Meitä on aika paljonkin, aikuisia maitohampaallisia. Itselläni on alhaalla myös maitovitonen ja se on juuri se yleisin aikuisilla oleva maitohammas. Niin ja ikää on siis 28. :o)

Itselläni kuvattiin leuka aikoinaan ala-asteella ja katsottiin, ettei siellä ollut edes pysyvää hammasta tulossa. Kysyivät tahdonko poistattaa sen ja oikoa rivin, vaan en tahtonut. Nyt viime vuonna otatin ihan vain tiedon vuoksi kuvan kyseiseltä alueelta ja siinähän se maitohammas jököttää tiukasti paikallaan. Jo koska ikää on jo tuonkin verran, se on alkanut ankyloitua leukaluuhun, eli sulautua sen kanssa yhdeksi luuksi. Joten tuskin se siitä kovin helposti enää edes irtoaa.

Jos se joskus päättää siitä pudota, korvaan sen luultavasti imlantilla. Nykyään implanttihoito maksaa pääkaupunkiseudulla noin 1600-1700 euroa.

Eli ei turhaa paniikkia, vaan marssit hammaslääkärille kuvauttamaan maitohampaasi, hän tietää sitten mitä tehdä tai jättää tekemättä. :o) Noin 26:n ikävuoden paikkeilla hampaat alkavat ankyloitua, joten poisto olisi hyvä suorittaa sitä ennen. Tämä koskee myös viisureita. Ankyloitunene hampaan poisto saattaa olla hankalaa ja irrottaa myös leukaluusta paloja.

• eräs panikoiva...

Kävin juuri hammaslääkärillä ja kuvauksissa. Kuvista näkyi tulossa olevat viisaudenhampaat ja ne kaksi maitohammasta. Lääkäri vain sanoi, että ne voivat lähteä lähiaikoina...tai pysyä vielä kauan aikaa...sen enempää näistä maitohampaista ei lääkäri puhunut...kyselin tietysti yleisesti asioita jne., mutta mitään sen enempiä ehdotuksia lääkäri ei tehnyt niiden suhteen...käyntini koski muita asioita, mutta tulipahan tuokin asia nyt esille. Masennuin asiasta aika lailla...kauhistuin varsinkin hintaa! ja että joudun vain odottamaan milloin ne irtoaa ja sitten jää kolot!! Kiitos kumminkin...=)

• Kolot on
        eräs panikoiva... kirjoitti:

Kävin juuri hammaslääkärillä ja kuvauksissa. Kuvista näkyi tulossa olevat viisaudenhampaat ja ne kaksi maitohammasta. Lääkäri vain sanoi, että ne voivat lähteä lähiaikoina...tai pysyä vielä kauan aikaa...sen enempää näistä maitohampaista ei lääkäri puhunut...kyselin tietysti yleisesti asioita jne., mutta mitään sen enempiä ehdotuksia lääkäri ei tehnyt niiden suhteen...käyntini koski muita asioita, mutta tulipahan tuokin asia nyt esille. Masennuin asiasta aika lailla...kauhistuin varsinkin hintaa! ja että joudun vain odottamaan milloin ne irtoaa ja sitten jää kolot!! Kiitos kumminkin...=)

Multa (23v.)poistettiin ylhäältä maitoviitoset kun röntgenissä ei näkynyt juuria ja hammaslääkärin mielestä niiden pysyvyydestä ei voinut luvata mitään. No hampaissa olikin sitten ihan hyvät juuret mitä ei röntgenissä näkynyt, oli hammaslääkäri/kirurgi vähän ihmeissään.Päätin laitattaa sitten implantit koloihin. Hampaat lähti vetämällä ja nyt odotellaan kolojen kanssa noin 4kk, että luu kasvaa hampaan juurien paikalle, ennen kuin aletaan implantteja ruuvailemaan. Alhaalla on vielä maitohampaat viitosina ja hammaslääkärin mukaan saattavat pysyä siellä vielä useamman vuoden. Jätettiin nyt ne vielä sinne, koska "omat hampaat on aina parhaat". Nyt maitohampaiden poiston jälkeen (2.5vko) on kolot jo ihan OK ja syöminenkin sujuu normaalisti. Maitohampaat voi siis pysyä pitkään ihan hyvinä tai sitten ne voi vedättää pois ja laittaa implantit jos tahtoo.

• uhtuan doctor

Ei turhaa paniikkia. Mulla oli suussa justiinsa se maitovitonen, joka palveli siihen saakka hyvin kunnes alkoi reikiintyä. Sitä kun ei ole suunniteltu kestämään kuin noin 8-10 vuotta. Eipä ollut ankyloitunu kun se muutama vuosi sitten poistettiin. Lähti suusta suhteellisen helposti. Iso minttu vaan jäi suuhun aika pitkäksi ajaksi. Ja tiedoksi vaan olen syntynyt 1969, eli olin poiston aikaan vähän vajaa nelikymppinen.

• eräs panikoiva

Joutuuko kaikista toimenpiteistä (viisaudenhampaiden poistosta ja maitohampaiden hoidosta, kuten implanttien laitattamisesta)maksamaan itse täyden hinnan?? korvaakohan kela miten, jos korvaa?

• *aikuinen*

Eli itselläni on vielä 1 alahammas maitohammas ja ikää on 41v.

Ylähampaista toinen poistettiin jo lapsena ja siihen ei jäänyt aukkoa.Toinen ylhäällä olevista viitoshampaista vaurioitui joskus murrosiässä ja se piti poistaa.Siihen tehtiin sitten osaproteesi jota pidin noin 15 vuotta jonka jälkeen kitalaki oli niin huonossa kunnossa että proteesia en voinut enää käyttää.Implantti tuntui hyvältä ratkaisulta ja implantti siihen aukkoon sitten laitettiinkin.

Alaleuassa sitten toinen maitohammas piti poistaa 40 vuotiaana ja siihen tehtiin myös implantti.
      Viimeinen maitohammas nököttää vielä suussa eikä suuremmin heilukaan.

Implantteihin olen ollut todella tyytyväinen.Ainoa ikävä puoli on niiden kallis hinta koska kela ei korvaa kuin murto-osan hinnasta.

• jjeennyy

Huh,kylläpä helpotti lukea näitä viestejä. Kävin tänään hammaslääkärillä, ja se sanoi että vielä löytyy yks maitohammas. Sain itkupotkuraivarin heti kun pääsin kotiin, kun ajattelin että "Voi ei,entä sitten kun se irtoo. Mullahan jää kamala aukko suuhun." Mutta onneksi en siis ole ainoa. :)

• rassu...

Joo mult on lähteny vaa 4 hammasta itsestään ja kaikki loput on vedetty pois!

• -hammaskeiju-

Minulla on molemmat kulmahampaat vielä maitohampaita, ja ikää kohta 30 v... Sitten jos ne joskus irtoavat, laitatan implantit.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      49
      1526
    2. Sunnuntai terveiset kaivatulle

Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      76
      1355
    3. Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua

Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊
      Ikävä
      87
      1016
    4. Kaupan työtekijä

Kyllä on pahaa katsottavaa kun myyjällä on purtu kaula, hyvin epäsoveliasta
      Kuhmo
      19
      1013
    5. Oletko koskaan suuttunut jostain kaivatullesi?

Mitä hän teki tai mitä tapahtui, mistä suutuit?
      Ikävä
      86
      946
    6. Ai miehillä ei ole varaa maksaa

Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee
      Ikävä
      187
      886
    7. Olet mielessäni

viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s
      Ikävä
      20
      841
    8. Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta

Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi
      Maailman menoa
      99
      815
    9. Olen paremman näköinen kuin sinä

Jos aletaan sille tielle mies.
      Ikävä
      82
      811
    10. 66
      742
    Aihe