JEESUS JA ABRAHAM
Joh.8:48-59
--
8:48 Niin juutalaiset vastasivat ja sanoivat hänelle: "Emmekö ole oikeassa, kun sanomme, että sinä olet samarialainen ja että sinussa on riivaaja?"
8:49 Jeesus vastasi: "Minussa ei ole riivaajaa, vaan minä kunnioitan Isääni, ja te häpäisette minua.
8:50 Mutta minä en etsi omaa kunniaani; yksi on, joka etsii ja tuomitsee.
8:51 Totisesti, totisesti minä sanon teille: jos joku pitää minun sanani, hän ei ikinä näe kuolemaa."
8:52 Juutalaiset sanoivat hänelle: "Nyt me ymmärrämme, että sinussa on riivaaja. Aabraham on kuollut ja profeetat, ja sinä sanot: 'Jos joku pitää minun sanani, hän ei ikinä maista kuolemaa'.
8:53 Oletko sinä suurempi kuin isämme Aabraham, joka on kuollut? Ja profeetat ovat kuolleet; keneksi sinä itsesi teet?"
8:54 Jeesus vastasi: "Jos minä itse itselleni otan kunnian, niin minun kunniani ei ole mitään. Minun Isäni on se, joka minulle kunnian antaa, hän, josta te sanotte: 'Hän on meidän Jumalamme',
8:55 ettekä tunne häntä; mutta minä tunnen hänet. Ja jos sanoisin, etten tunne häntä, niin minä olisin valhettelija niinkuin tekin; mutta minä tunnen hänet ja pidän hänen sanansa.
8:56 Aabraham, teidän isänne, riemuitsi siitä, että hän oli näkevä minun päiväni; ja hän näki sen ja iloitsi."
8:57 Niin juutalaiset sanoivat hänelle: "Et ole vielä viidenkymmenen vuoden vanha, ja olet nähnyt Aabrahamin!"
8:58 Jeesus sanoi heille: "Totisesti, totisesti minä sanon teille: ennenkuin Aabraham syntyi, olen minä ollut".
8:59 Silloin he poimivat kiviä heittääksensä häntä niillä; mutta Jeesus lymysi ja lähti pyhäköstä.
Jeesus ja Aabraham, Joh. 8:48-59
7
173
Vastaukset
Jeesuksen ja juutalaisten välinen kiista jatkuu. Jeesusta vastaan heitetään herjaus:
” sinä olet samarialainen ja sinussa on riivaaja" (48).
”Samarialainen” oli siihen aikaan haukkumasana, jolla tarkoitettiin saastaista ja pahan hengen valtaamaa ihmistä.
Ihminen ei ole siitänsä muuttunut. Tälläkin palstalla kuulee usein samantapaista haukkumista ja herjaamista.
Jeesus ei asetu tuomariksi: ” "Minussa ei ole riivaajaa, vaan minä kunnioitan Isääni, ja te häpäisette minua. Mutta minä en etsi omaa kunniaani; yksi on, joka etsii ja tuomitsee (49,50).
Tässäkin kohden voimme ottaa esimerkkiä Jeesuksesta ” joka häntä herjattaessa ei herjannut takaisin, joka kärsiessään ei uhannut, vaan jätti asiansa sen haltuun, joka oikein tuomitsee” (1Piet.2: 23).
--
Uskova ei ainoastaan vapaudu synnin orjuudesta (Joh. 8:32,34), vaan saavuttaa kuolemattomuuden. Jeesuksen vastustajat ymmärsivät taas hänen sanansa ” jos joku pitää minun sanani, hän ei ikinä näe kuolemaa",-väärin.
He ajattelivat Jeesuksen puhuvan ajallisesta kuolemasta.
Jeesuksen puhe siitä, että ”ennen kuin Aabraham syntyi, olen minä ollut”, saa juutalaiset raivoihinsa (58,59).
Jos he olisivat olleet todellisia Jumalan lapsia, olisivat he rakkaudella kohdelleet Jeesusta, jonka Jumala oli taivaasta lähettänyt heidän pelastajakseen.
Nyt he päinvastoin yrittävät etsiä sopivaa tilaisuutta surmataksensa hänet.
Murhan aikeissa kulkeminen on taas yksi perkeleen lapsen tuntomerkeistä.
Kun he eivät vastaanottaneet totuutta, jota Jeesus julisti, he mieluummin pysyivät valheessa, jonka isä on perkele (8:44,45).
--
Miten sinä toimit, kun koet tulleesi herjatuksi?Virsi 115
--
1.
Oi Luoja, lohduttajamme,
ja Henki, pyhittäjämme,
opettajamme oikea,
totuuteen meitä johdata
ja armollasi kaunista.
2.
Taas laumaan etsi eksyneet,
turvaasi nosta harhailleet,
katkaise kahleet syntien
ja hoida haavat sielujen.
Vie meidät joukkoon pyhien.
3.
Osoita armos avaruus
ja estä mielten katkeruus.
Sydänten poista sokeus,
ylhäältä anna viisaus,
luo meihin sanas rakkaus.
4.
Puhdista häijyt sydämet,
pois perkaa juonet, petokset.
Mielemme vastahakoinen
taivuta tielle Kristuksen
äänellä hyvän Paimenen.- tekevätkään väärät
profeetat? Herjatuksi tullessaan herjaavan kaksin verroin itse. Menettäessään käännynnäisen he suoltavat ilkeitä nimityksiä ja herjoja tuon perään. Niin paljastavat pimeyden profeetat sisimpänsä olevan pahan vallassa.
- tuhat ja yksi
8:49 Jeesus vastasi: "Minussa ei ole riivaajaa, vaan minä kunnioitan Isääni, ja te häpäisette minua.8:51 Totisesti, totisesti minä sanon teille: jos joku pitää minun sanani, hän ei ikinä näe kuolemaa." 8:54 Jeesus vastasi: "Jos minä itse itselleni otan kunnian, niin minun kunniani ei ole mitään. Minun Isäni on se, joka minulle kunnian antaa, hän, josta te sanotte: 'Hän on meidän Jumalamme',8:58 Jeesus sanoi heille: "Totisesti, totisesti minä sanon teille: ennenkuin Aabraham syntyi, olen minä ollut".
Suomessakin tuollaisia on suljettu hullujen huoneelle ja nykyään annetaan lääkitys useille suuruusharhasta "kärsivälle"! ( Toiset kärsii itse ei edes huomaa.)Mutta kuitenkin terveet ei niitä lääkkeitä syö!
Oppi Jeesuksesta muutenkin on aikansa elänyt ja nykyään jo ihmiset saavat vapaasti ilmaista käsityksensä Hänestä. Kristinuskon ote on herpaantunut eikä täällä ROVIOLLE enää kukaan joudu!
Islamin uskossa ote on täydellinen vielä siellä kohtaa rangaistus jos harhauskoa arvostelee, tai toimii julkeasti sitä vastaan.( Islam haluaisi ulottaa valtaansa sinnekkin missä sitä ei ole!)tuhat ja yksi:
"Suomessakin tuollaisia on suljettu hullujen huoneelle ja nykyään annetaan lääkitys useille suuruusharhasta "kärsivälle"! ( Toiset kärsii itse ei edes huomaa.)
Mutta kuitenkin terveet ei niitä lääkkeitä syö"!
--
Jeesuskin joutui toteamaan:
"Ei ole profeetta halveksittu muualla kuin kotikaupungissaan ja sukulaistensa kesken ja kodissaan" (Mark. 6:4).
Kuka on loppujen lopuksi terve "hengellisessä mielessä"?- tuhat ja yksi
Tapio522 kirjoitti:
tuhat ja yksi:
"Suomessakin tuollaisia on suljettu hullujen huoneelle ja nykyään annetaan lääkitys useille suuruusharhasta "kärsivälle"! ( Toiset kärsii itse ei edes huomaa.)
Mutta kuitenkin terveet ei niitä lääkkeitä syö"!
--
Jeesuskin joutui toteamaan:
"Ei ole profeetta halveksittu muualla kuin kotikaupungissaan ja sukulaistensa kesken ja kodissaan" (Mark. 6:4).
Kuka on loppujen lopuksi terve "hengellisessä mielessä"?Halusin sanoa ettei Jeesus tainnut olla terve ja toisista en maininnut mitään . Ja täällä kun kerrotaan Jeesuksen olleen täydellinen ja mielestäni ei ole ollut hänestä kirjoitettuihin teksteihin perustuu väitteeni.
"Jeesuskin joutui toteamaan:
"Ei ole profeetta halveksittu muualla kuin kotikaupungissaan ja sukulaistensa kesken ja kodissaan" (Mark.6:4.)"
Markus kirjoitti omassa uskonkäsityksessään noin Jeesuksen profeetallisuudesta!
AABRAHAMIN ESIMERKKI
Room. 4:1-12
--
4:1 Mitä me siis sanomme esi-isämme Aabrahamin saavuttaneen lihan mukaan?
4:2 Sillä jos Aabraham on teoista vanhurskautettu, on hänellä kerskaamista, mutta ei Jumalan edessä.
4:3 Sillä mitä Raamattu sanoo? "Aabraham uskoi Jumalaa, ja se luettiin hänelle vanhurskaudeksi".
4:4 Mutta töitä tekevälle ei lueta palkkaa armosta, vaan ansiosta,
4:5 mutta joka ei töitä tee, vaan uskoo häneen, joka vanhurskauttaa jumalattoman, sille luetaan hänen uskonsa vanhurskaudeksi;
---
Juutalaiset olivat hyvin tarkkoja siitä, että heillä vain oli yksinoikeus puhua Aabrahamista esi-isänään.
Ylpeillen saattoivat valitun kansan jäsenet sanoa: ”Me olemme Aabrahamin jälkeläisiä, emmekä ole koskaan olleet kenenkään orjia” (Joh. 8:33). Paavali kumoaa kuitenkin tällaiset väitteet Raamatun sanalla.
Esimerkkinä hän käyttää Aabrahamia.
Jo Aabraham löysi armon Jumalan silmien edessä (1.Moos.18:3).
Hän uskoi Jumalaa ja se luettiin hänelle vanhurskaudeksi” (3).
Kirjanoppineet puhuivat Aabrahamista tekojen miehenä. Paavali myöntääkin tämän; sellaisena Aabrahamilla oli kerskaamista, ”mutta ei Jumalan edessä” (2).
Aabrahamin vanhurskaus ei perustunut tekoihin, vaan uskoon (5).
Jotkut saattoivat väittää, että Aabrahamin esimerkki soveltuu ainostaan juutalaisiin (9). Paavali kumoaa tällaiset väitteet tapahtumien aikajärjestyksellä.
Aabrahamin ympärileikkaus tapahtui vasta lupauksen saamisen jälkeen.
Myöhemmin toimitettu ympärileikkaus (1. Moos. 17.luku) ei voi tehdä tyhjäksi aikaisemmin luettua uskonvanhurskautta (1. Moos. 15.luku).
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ajattelit siis löytäneesi onnen minusta
Etkä sitä silloin sanonut. Miksi oi miksi. Olisit avannut suusi. Olisin kääntänyt vaikka minkä kiven, että oltaisiin voi433544Päivän Teemu Selänne: Köyhät ovat vastuussa köyhyydestään!
https://www.youtube.com/watch?v=2rmgjJAJ7s8 Teemu lyö köyhää oikealla suoralla!4413063Kiitos rakastamani,
tämän päiväisestä toisaalla, jos tahdoit minulle sillä myös jotain viestittää. ❤️ Toivon, että nähdään vielä ja saadaan232830Nainen, olen huolissani sinusta
Onko kaikki varmasti hyvin? Minulla on pahoja aavistuksia, mutta toivon olevani väärässä. Toivotan kaikkea hyvää sulle!831917- 871517
Kello käy ja ilta pimenee
Alkaa jo väsyttämään kovasti. 🥱 Toivottelen hyvää yötä ja kauniita unia. Oman kulla kuvatuksia. 😊💤💖💤✨💤🌌 Lokakuun2541380- 1071267
- 1041222
SEO!! Pyhäsalmi
Tässä vasta muuton tehneenä pyhäsalmelle.. mietin tätä huoltoasemaa. Setelit ei kelpaa tankkaus pisteeseen, sisällä epäs721143Ruumisvaunut
Ompa järjen köyhyyttä vetää ruumiskärryjä pitkin kylää ja säikytellä ihmisiä. Vain Kuhmon hoitajat tähän pystyy.32983