Minulla on tänä vuonna 17 v täyttävä tyttö,joka muutti isällensä asumaan viime kesänä kun äiti on kuulemma kamala,hirveä, komentaa ja nalkuttaa,kyttää,änkeen vanhempain-iltoihin käskee tekemän kotitöitä jne..Isäänsä aikaisemmin inhosi, kun hän käyttää liikaa alkoholia, huutaa,välillä on ollut kuukausia ettei ole isäänsä nähnyt kun eivät ole kumpikaan halunnut tavata ja isä on kerran juovuksissa ollessa heittänyt ulos keskellä yötä jne... Tyttöni on kyllä ihan kiva, ikäistään vanhemman oloinen,opiskelee, eikä juo...on joskus kylläkin satunaisesti polttanut, mutta nyt vuoden alusta ollut polttamatta, kun lupasin palkita jos lopettaa. Vaikka hän asuu isänsä luona, niin minä hoidan kaikki hänen asiansa..lääkärit jne... eikä hän halua mennä isänsä kanssa mihinkään, tai pyytää hoitamaan asioita, koska tietysti äiti on hoitanut ne tähänkin asti. Hän soittaa välillä useita kertoja päivässä,maksan puh.laskut ja välillä ostan jotain, tai annan rahaa, hän kysyy multa neuvoa jne... MUTTA siltä aiti on ihan kamala,hirveä eikä halua muuttaa takaisin. Tyttöni on seurustellut jo tosi kivan pojan kanssa 1 ½ v, hänkin opiskelee, eikä juo /polta. Olen nyt kuullut tytöltä, että tämä poikakaan ei tykkää minusta, vaikka en ole pahaa sanaa sanonut, tai ollut ilkeä tai epämielyttävä hänta kohtaa. Aina ollut ystävällinen ja auttavainen. Mulle tulee vain itselle pahamieli, että tyttö moittii ja haukkuu mua poikaystävälleen, (tytölläni aika vahva luonne, olenkin huomannut että joskus tämä poika myötäilee juttuja tyttäreni mieleiksi, ettei heille tulisi riitaa). Olen kyllä kuullut että monessa perheessä äidin ja tyttären välille tulee riitaa ja erimielisyyttä yleensä vielä ilman syytä....haluaisnkin nyt tiettää muilta äideiltä, jotka ovat kokeneet samaa, että kauan tämä vaihe kestää eli minkä ikäisenä hän huomaa että äiti on yrittänyt vain auttaa,opastaa, neuvoa eikä äiti ole oikeesti niin kamala.Itse olen myös lopttamut polttamisen, enkä juo kun yhden saunaoluen, en käy ravintoloissa, ja ajattelen aina ensiksi muita, eli niistä nämä meidän kinat ei voi johtua. Mikä neuvoksi?
Tyttö 16 v
24
3489
Vastaukset
- 15 vuotiaan äiti
Älä huoli, kuten otsikosta käy ilmi em. käytös on ihan normaalia ja kuuluu ikään. Kyllä se alkaa helpottamaan viim. kun tyttö tulee täysi-ikäiseksi.=) Muistele omia nuoruus vuosiasi! Et varmasti arvostanut äitisi neuvoja kovin korkealle, ainahan se oli komentelemassa, neuvomassa ja muutenkin ihan tyhmä;-) Itse saan myös palautetta siitä kuinka olen ylisuojeleva, tyhmä tms. Tyttäreni seurusteli aiemmin ja sanoi minulle että ei edes poikaystävä pidä minusta. No tokaisin siihen että eihän sen mua tarviikaan rakastaa, pääasia että rakastaa sitä tytärtä...
Kyllä se jossain vaiheessa tajuaa että haluat vain lapsesi parasta!- väsynyt äiti
Tarkoitatko että sulla on nyt tytär 15v ja samaa kinastelu jatkuu? Tuleeko riidat teillekin tyhjästä ja miten suhdaudut riitoihin?
Olen kyllä kuullut muiltakin että tyttöjen kanssa tulee riitaa, mutta kyllä mua silti harmittaa.
- murkun äiti
Meillä 13v tyttö muutti viime syksynä isälleen, koska myös minä olen ärsyttävä ja huudan koko ajan ym... Sen jälkeen ei ole paljon yhteydessä oltu. Kun soittelen vastailee vain yhdellä sanalla että hyvin menee ja sävy on ylimielinen ja jotenkin uhmakas, kun hän tietää etten mahda hänelle mitään. Tiedän kyllä että juo, polttaa ja koulu ei kovin hyvin mene. Isänsä kanssa ei olla puheväleissä. Tuntuu että isänsä yrittää lapsen kautta kostaa minulle katkeruutensa erostamme, josta kuitenkin on jo useita vuosia. Mielestäni ei ole kyllä lapsesta välittämistä, kun haluaa vain olla hyvä kaveri ja antaa lähes täyden vapauden 13v tehdä mitä haluaa.
Tosi pahalta tuntuu ja kauhea ikävä on koko ajan. Ei voi muuta kuin toivoa, että tajuaa itse pitää järjen päässään, isänsä häntä ei rajoita.- muuttaa pois
Siis hämmästyneenä luen viestejä, jossa sanotaan, että nuori päättää muuttaa toisen vanhemman luo. Alaikäisen lapsen kyseessä ollessa päätöksen hänen asuinpaikastaan tekevät vanhemmat.Vanhempien tulisi keskenään sopia, neuvotella ja pohtia, mikäli tuollaisiin asumisjärjestelyjen muutoksiin päädytään. Nyt kuullostaa sille, että lapset juoksevat milloin kenenkin luona riippuen siitä mistä päin murrosikäisellä sattuu tuuli puhaltamaan.
Varsinaisena asiana, tilanne on nyt mikä on. Tyttö on saanut vedättää oman mielensä mukaan. Totta kai poikakaveri inhoaa anopintekelettä, kun tyttö on etukäteen "valistanut" poikaystäväänsä. Joka tapauksessa tytöt irtautuvat henkisesti murrosiässä äidistään. Ja tätä kivuliasta irtautumista joudutte nyt kestämään. Osittain tähän kipuiluun liittynee tuo päätös muuttaa isän luokse. Pohjimmiltaan nuori ehkä on testannut sinua, että välitätkö tarpeeksi. Turha kai jälkikäteen sanoa, että oikeampi ratkaisu olisi ollut näyttää silloin tytölle välittämistä ja sanoa, että et muuta, koska isäsi ei pysty sinusta huolehtimaan ja juopottelee. Muuttolupa voi nuoresta vaikuttaa sille, että äiti on valmis hänet hylkäämään.
Kaikki nuo päivittäiset soitot yms. vaikuttavat sille, että nuori haluaa varmistella, että välittääkö äiti. Rajat tarvitsee sinun asettaa sen suhteen, että miten annat tytön itseäsi kohtelevan, mutta samalla joudut osoittamaan ja kertomaan, että rakastat häntä hänen (ajoittain typeristä) sanoista ja teoista huolimatta. - äiti kahdelle
muuttaa pois kirjoitti:
Siis hämmästyneenä luen viestejä, jossa sanotaan, että nuori päättää muuttaa toisen vanhemman luo. Alaikäisen lapsen kyseessä ollessa päätöksen hänen asuinpaikastaan tekevät vanhemmat.Vanhempien tulisi keskenään sopia, neuvotella ja pohtia, mikäli tuollaisiin asumisjärjestelyjen muutoksiin päädytään. Nyt kuullostaa sille, että lapset juoksevat milloin kenenkin luona riippuen siitä mistä päin murrosikäisellä sattuu tuuli puhaltamaan.
Varsinaisena asiana, tilanne on nyt mikä on. Tyttö on saanut vedättää oman mielensä mukaan. Totta kai poikakaveri inhoaa anopintekelettä, kun tyttö on etukäteen "valistanut" poikaystäväänsä. Joka tapauksessa tytöt irtautuvat henkisesti murrosiässä äidistään. Ja tätä kivuliasta irtautumista joudutte nyt kestämään. Osittain tähän kipuiluun liittynee tuo päätös muuttaa isän luokse. Pohjimmiltaan nuori ehkä on testannut sinua, että välitätkö tarpeeksi. Turha kai jälkikäteen sanoa, että oikeampi ratkaisu olisi ollut näyttää silloin tytölle välittämistä ja sanoa, että et muuta, koska isäsi ei pysty sinusta huolehtimaan ja juopottelee. Muuttolupa voi nuoresta vaikuttaa sille, että äiti on valmis hänet hylkäämään.
Kaikki nuo päivittäiset soitot yms. vaikuttavat sille, että nuori haluaa varmistella, että välittääkö äiti. Rajat tarvitsee sinun asettaa sen suhteen, että miten annat tytön itseäsi kohtelevan, mutta samalla joudut osoittamaan ja kertomaan, että rakastat häntä hänen (ajoittain typeristä) sanoista ja teoista huolimatta.tätä muuttosysteemiä
- Murkun äiti
äiti kahdelle kirjoitti:
tätä muuttosysteemiä
Niin minäkin ihmettelin kun minun tyttäreni ilmoitti muuttaneensa, kun töistä tullessa ihmettelin mihin oli tavarat hävinneet. Pitkään yritin taistella mutta mitään ei voi tehdä, kun on isä mustamaalannut soskussa valheillaan ja hyvin aivopessyt myös tytön. Näin meillä pohjoisessa asiat hoidetaan. Soskussa uskotaan sitä, joka on parempi puhumaan ja tietysti tyttö on isän kanssa samaa mieltä, että saa pitää "vapautensa".
- pidät huolen
Murkun äiti kirjoitti:
Niin minäkin ihmettelin kun minun tyttäreni ilmoitti muuttaneensa, kun töistä tullessa ihmettelin mihin oli tavarat hävinneet. Pitkään yritin taistella mutta mitään ei voi tehdä, kun on isä mustamaalannut soskussa valheillaan ja hyvin aivopessyt myös tytön. Näin meillä pohjoisessa asiat hoidetaan. Soskussa uskotaan sitä, joka on parempi puhumaan ja tietysti tyttö on isän kanssa samaa mieltä, että saa pitää "vapautensa".
siitä, että tyttö tietää hänellä olevan yhden välittävän vanhemman, jolle voi aina soittaa, oli hätä tai ei mitään asiaakaan edes. Kyllä se puheyhteys sieltä taas jossain vaiheessa löytyy. Väestöliiton sivulta löytyy aggressiokasvun portaat, niissä on aika hyvin kiteytetty lapsen itsenäistymisen ja irtautumisen vaiheet, jotka nekin on tärkeitä, että lapsi selviäisi sitten aikuisuudessa. Murrosiän kuuluukin aiheuttaa kasvukipuja, niin lapsille kuin vanhemmille.
- väsynyt äiti
pidät huolen kirjoitti:
siitä, että tyttö tietää hänellä olevan yhden välittävän vanhemman, jolle voi aina soittaa, oli hätä tai ei mitään asiaakaan edes. Kyllä se puheyhteys sieltä taas jossain vaiheessa löytyy. Väestöliiton sivulta löytyy aggressiokasvun portaat, niissä on aika hyvin kiteytetty lapsen itsenäistymisen ja irtautumisen vaiheet, jotka nekin on tärkeitä, että lapsi selviäisi sitten aikuisuudessa. Murrosiän kuuluukin aiheuttaa kasvukipuja, niin lapsille kuin vanhemmille.
Pitäisikö minun tehdä niin, etten pidä nyt yhteyksiä ollenkaan ja odotan kun hän itse soittaa? Jokunen kk sitten en itse pitänyt yhteyttä 4 pvään, niin jo alkoi tyttö soittaa, että mikä on kun en ole soittanut, sanoi ettei ole tottunut etten ole soittanut. Luulin muutama vuosi sitten että kylläpä on tosi ihana että murkkuikä on näin helppo, ei kiukuttelua tms..luulin että murrosikä alkaa n.13 v, ja naisten ns. vaivat alkoivat ollessaan 10-11 v. olisi kiva tietää kuinka vanhaksi tää kiukuttelu jatkuu. Välillä on niin äitin tyttöä, soittaa monta kertaa päivässä ja välillä taas raivoo puhelimessa, kuten eilen..."mä en kestä sua".."pää hajoo sun takia" jne muuta mukavaa...huoh, mitähän tuossakin tilanteessa pitäisi sanoa tai tehdä. Miksi kiukuteellaan äideille, miksi ei isälle????
- sä odotella,
väsynyt äiti kirjoitti:
Pitäisikö minun tehdä niin, etten pidä nyt yhteyksiä ollenkaan ja odotan kun hän itse soittaa? Jokunen kk sitten en itse pitänyt yhteyttä 4 pvään, niin jo alkoi tyttö soittaa, että mikä on kun en ole soittanut, sanoi ettei ole tottunut etten ole soittanut. Luulin muutama vuosi sitten että kylläpä on tosi ihana että murkkuikä on näin helppo, ei kiukuttelua tms..luulin että murrosikä alkaa n.13 v, ja naisten ns. vaivat alkoivat ollessaan 10-11 v. olisi kiva tietää kuinka vanhaksi tää kiukuttelu jatkuu. Välillä on niin äitin tyttöä, soittaa monta kertaa päivässä ja välillä taas raivoo puhelimessa, kuten eilen..."mä en kestä sua".."pää hajoo sun takia" jne muuta mukavaa...huoh, mitähän tuossakin tilanteessa pitäisi sanoa tai tehdä. Miksi kiukuteellaan äideille, miksi ei isälle????
jos siltä tuntuu (riidan jälkeen tms) ja sitten soitella kun siltä tuntuu? Ihan niin kuin muidenkin ihmisten kanssa. Ja tytön mielialat vaihtelee varmaan siinä missä muidenkin ihmisten (no ainakin murkkuikäisten ihmisten). Ja sille ihmisellehän sitä kiukutellaan, joka on läheisempi ja turvallisempi. Jos tulee noita kommentteja "mä en kestä sua jne", niin mitä jos sanoisit miltä tuntuu? Että "mä kuule rakastan sua, mutta mua loukkasi toi asia mitä sanoit." eli käyttäytyisit kuin ketä tahansa toista melkein aikuista ihmistä kohtaan. Ei tuntuisi niin raskaalta niellä kaikkia kommentteja, kun niitä ei tarvitsisi niellä vaan niihin voi reagoida ihan rehellisesti.
- Myös 16-vuotiaan tytön äiti
muuttaa pois kirjoitti:
Kaikki nuo päivittäiset soitot yms. vaikuttavat sille, että nuori haluaa varmistella, että välittääkö äiti. Rajat tarvitsee sinun asettaa sen suhteen, että miten annat tytön itseäsi kohtelevan, mutta samalla joudut osoittamaan ja kertomaan, että rakastat häntä hänen (ajoittain typeristä) sanoista ja teoista huolimatta.Ehkä et ole itse törmännyt tähän asiaan, kun niin moralisoit. Poikani oli n.16-vuotias, kun hän ilmoitti muuttavansa isälleen. Siinä ei auttanut, vaikka sossujen kanssa yritettiin puhua yms. Isä oli valmis ottamaan vastaan ja poika oli tarpeeksi vanha päättämään, missä asuu. Lisäksi yhteiskunnan systeemissä on jotain mätää, kun 15v täyttänyt saa tehdä itse muuttoilmoituksensa. Kyselin sitä maistraatista, mutta mitään ei voinut tehdä.
Nyt 16v tyttäreni on tehnyt myös monenlaista. Nyt hän muutti poikaystävänsä kanssa asumaan. Hän sai itse allekirjoittaa vuokrasopimuksensa ja myös teki itse muuttoilmoituksen. Mikään kesukustelu ei auttanut, ei edes sossujen kanssa, hekin ovat voimattomia tässä.
Vaikka olen ollut pitkään yksinhuoltaja, olen hakenut tukea lasten kasvatukseen. Olen uskova äiti, täysin raitis, en polta enkä juo, en ole mikään tiukkapipo. Olen kasvattanut lapsiani kunnioittamaan lähimmäistä ja Jumalaa ja olemaan rehellisiä.
Uskon, että tilanne helpottaa muutaman vuoden päästä ja lapset ymmärtävät, että olen aina halunnut vain heidän parastaan. - joku...
Murkun äiti kirjoitti:
sosku puuttuu asioihin?
- Jonna.T
muuttaa pois kirjoitti:
Kaikki nuo päivittäiset soitot yms. vaikuttavat sille, että nuori haluaa varmistella, että välittääkö äiti. Rajat tarvitsee sinun asettaa sen suhteen, että miten annat tytön itseäsi kohtelevan, mutta samalla joudut osoittamaan ja kertomaan, että rakastat häntä hänen (ajoittain typeristä) sanoista ja teoista huolimatta.En ymmärrä että lapsi saa päättää kenen kanssa asuu siis sillain että hän ei halua nähdä toista vanhempaansa. Minä en ole eronnut, mutta ystäväni on ja he aikuiset päättivät järjestelyn ja kysyivät lapselta onko ok. Minun tyttöni Janna ja Jenna ovat kiitollisia minulle Jonnalle ja heidän isälleen Joonalle, koska emme ole eronneet sii ymmärrän sen että jos on pakko erota niin okei, mut ei turhsta. Kun me harkitsimme muuttoa niin kysyimme myös lastemme mielipidettä asiaan. Kaikkia asioita ei lapset voi päättää tai osallistua, mutta näin isot asiat pitää kysyä myös lapsilta.
- muutama vuos sitten...
Olin itse samanlainen, nyt olen jo 21 vuotias, ja välit äitiin läheiset. Mutta samalla tavalla käyttäydyin ym... halusin olla mahd. itsenäinen, mutta samalla taas olin kiinni äidissä. tuntui niin kamalalta kun uskals ns. määräillä ym... :D kyllä se siitä!!! joo, ja poikaystävälleni valitin nyt ihan kaikesta, ja tossa iässä otti kaiken niin vakavasti! kuulostaa siis niin itseltäni muutama vuos sitten! usko ja luota vaan siihen että tää menee ohi! tsemppiä!
- väsynyt äiti
Olipa kiva lukea, että ehkä toivoa on että meidänkin välit ehkä joskus paranee. Minkä ikäinen sinä olit kun sinulla oli ns. vaikea ikä ja kauanko sitä kesti. Asuitko sinä silloin kotonasi? Kuten sanoin alussa, niin tyttäreni muutti isällensä viime kesänä, mutta viikonloput on poikaystävänsä kotona. Pelkään myös riitaiset välimme etännyttää meidät toisistaan? Puhuitko sinäkin poikaystävällesi pahaa äidisäsi ja lähtikö poikaystäväsi mukaan eli eikö hänkään sitten pitänyt äidistäsi?
- ..............................
väsynyt äiti kirjoitti:
Olipa kiva lukea, että ehkä toivoa on että meidänkin välit ehkä joskus paranee. Minkä ikäinen sinä olit kun sinulla oli ns. vaikea ikä ja kauanko sitä kesti. Asuitko sinä silloin kotonasi? Kuten sanoin alussa, niin tyttäreni muutti isällensä viime kesänä, mutta viikonloput on poikaystävänsä kotona. Pelkään myös riitaiset välimme etännyttää meidät toisistaan? Puhuitko sinäkin poikaystävällesi pahaa äidisäsi ja lähtikö poikaystäväsi mukaan eli eikö hänkään sitten pitänyt äidistäsi?
...ja muutin poikaystävälleni kun kotona oli asiat "niiin huonosti" yms... kyllä se siitä! mulla oli aika paha kapinavaihe...
- väsynyt äiti
.............................. kirjoitti:
...ja muutin poikaystävälleni kun kotona oli asiat "niiin huonosti" yms... kyllä se siitä! mulla oli aika paha kapinavaihe...
Kauan sulla kesti sitä kapinavaihetta, ja minkä ikäinen olit kun se meni ohi?
Kiva tietää että se ehkä menee joskus ohi, ja saadaan välimme kuntoon.No onneksi se on vain murrosikää, ettei ole sen vakavampaa, vaikka nyt tosin tuntuu siltä. - vuotias...
väsynyt äiti kirjoitti:
Kauan sulla kesti sitä kapinavaihetta, ja minkä ikäinen olit kun se meni ohi?
Kiva tietää että se ehkä menee joskus ohi, ja saadaan välimme kuntoon.No onneksi se on vain murrosikää, ettei ole sen vakavampaa, vaikka nyt tosin tuntuu siltä.Kun meni lopullisesti ohi, ja aloin kaivata äitiäni, ja huomasin, ettei neuvot niin turhia olekaan :) elämä potki sen verran, että oppimalla opin sitten arvostamaan myös muita ihmisiä, ja sitä, että he ovat elämässäni! :) toki nykyään jotain pieniä erimielisyyksiä äitini kanssa on (mulla on vauva ja siitä kova neuvomaan), mutta ne on pieniä, ja koskee vauvan ruokintaa ym, mutta tiedän sekin että hyvää tarkoittaa :) kyllä tyttäres aivan varmasti oppii vielä arvostamaan sinua, tällä hetkellä vaan niin paha vaihe päällä, ja itsekin olin sellainen että halusin sitten sinne missä ei "määräillä ym" niin paljon.
- tyttönen ja naisenalku
Jos tyttäresi asuu isällään niin anna hänen ottaa hieman enemmän vastuuta omien asioittensa hoitamisesta. Voi olla että se ääni kellossa muuttuu. Täällä kun ihmetellään sitä poismuuttamista niin oletan että teillä on ollut yhteishuoltajuus. Silloin kun on kyseessä yksinhuoltajuus niin jo 12- vuotias saa päättää käykö etävanhemmallaan vai ei. Yksi tuttavani on yksinhuoltaja ja hänen lapset käyvät vielä satunnaisesti isällään ja ovat 16 ja 17. Minullakin on sellaisia riitoja tyttäreni kanssa että välillä toivon että hän aikuistuu pian jotta pääsee muuttamaan pois kotoa. En kylläkään ole eronnut. Välillä tulee sellainen tunne että voisin tunkea tytön johonkin kasvatuslaitokseen. Enkä silti tunne olevani mikään huono äiti. Tyttäreni ei juo eikä polta mutta kovapäinen hän on. 16-vuotias ja ihan kuin pystyisi hallitsemaan koko maailmaa. No näinhän asia ei ole mutta luulot ovat sen suuntaiset. Mikä sitten avuksi? Ei pienintäkään aavistusta. Mutta jos tyttäresi on jo puoliksi omillaan niin anna hänen hoitaa omta laskunsa yms asiat itse. Olen kuullut että parikymppisenä viimeistään tytöt rauhoittuvat. Ehkä silloin se katkeaa se henkinen napanuora. Toivon syvästi ainakin oman tyttäreni rauhoittumista.
- väsynyt äiti
Tosi mukava lukea että muutkin taistelee murroikäisten tyttöjen kanssa. Miten jos en nyt pitäisi yhtyttä, ja annan ajan kulua, niin käykö niin että tyttären tai minun vaikeampi kynnys ottaa yhteyttä, ja tuleeko sellanen tunne että oltas etäydytty.Minä olen käytännössä ollut henkilö, jolle hän avautuu, ja pyytää neuvoa, siis tarkoitan että isänsä ei kyllä teen mitään tytön hyvinvoinnin eteen.
Se on vaan niin outoa, että toisena päivänä se on minua kohtaa hyvällä päällä, ja äiti on ns. ihana....mutta seuraava päivänä kaikki voi olla just toisin päin. Minulla on myös pari vuotta vanhempi poika, ja hänen kanssaan ei ole ollut samanlaista kinaa näistä arkipäivän asioista. - tyttönen ja naisenalku
väsynyt äiti kirjoitti:
Tosi mukava lukea että muutkin taistelee murroikäisten tyttöjen kanssa. Miten jos en nyt pitäisi yhtyttä, ja annan ajan kulua, niin käykö niin että tyttären tai minun vaikeampi kynnys ottaa yhteyttä, ja tuleeko sellanen tunne että oltas etäydytty.Minä olen käytännössä ollut henkilö, jolle hän avautuu, ja pyytää neuvoa, siis tarkoitan että isänsä ei kyllä teen mitään tytön hyvinvoinnin eteen.
Se on vaan niin outoa, että toisena päivänä se on minua kohtaa hyvällä päällä, ja äiti on ns. ihana....mutta seuraava päivänä kaikki voi olla just toisin päin. Minulla on myös pari vuotta vanhempi poika, ja hänen kanssaan ei ole ollut samanlaista kinaa näistä arkipäivän asioista.edelleenkin sitä mieltä että säilytä toki tyttöösi hyvät välit. En yritä saada enempää riitaa toki aikaan mutta anna hänen hoitaa niitä käytännön asioita itse. Jos kerran muuttaa pois kotoa niin silloin pitää myös ottaa enemmän vastuuta itsestään. itse muutin kotoani pois 19- vuotiaana mieheni luo 30 vuotta sitten ja vieläkin ollaan yhdessä. Ja tytärkin tuittuilee joten tuttua on. Jos taas haluat tyttösi muuttamaan kotiin niin anna vain neuvoja mutta pistä ne rahahanat kiinni. Silloin viimeistään tyttö muuttaa takaisin. Varsinkin jos se isän asunto on enemmän nukkumispaikka ja ex-miehesi ei paljoa tytön eteen tee kuten sanoit. Routa ajaa porsaan kotiin. Niinhän sitä sanotaan. Toisaalta tyttäresi on jo niin aikuisuuden kynnyksellä että ehkäpä seuraava askel on sitten poikaystävän kanssa yhteen muutto mikäli rahatilanne sallii. Kyllä niistä nuorista ihan kelpo kansalaisia tulee. Onhan meistäkin tullut.
- vaikka kuinka harmittaa
väsynyt äiti kirjoitti:
Se on vaan niin outoa, että toisena päivänä se on minua kohtaa hyvällä päällä, ja äiti on ns. ihana....mutta seuraava päivänä kaikki voi olla just toisin päin. Minulla on myös pari vuotta vanhempi poika, ja hänen kanssaan ei ole ollut samanlaista kinaa näistä arkipäivän asioista.Minusta teidän yhteydenpidossa on kaksi eri ongelmaa. Ensimmäinen on se, että sinä huollat tytön asiat, vaikka hän asuu isänsä luona. Siitä yhteydenpidosta voit luopua ja sanoa tytölle, että se on isän asia hoitaa niitä asioita, ei sinun.
Mutta muusta yhteydenpidosta älä luovu, koska tyttö kokee sen niin, että äiti hylkää. Toki siihen voit ottaa jonkun rytmin, soittaminen esim. 2-4 kertaa viikossa. Tai niinkuin muutkin etävanhemmat, että sinun luokse joka toinen viikonloppu jne.. Ja sitten juttelet asioista tyyliin mitä kuuluu ja enemmänkin kyselet ja kuulostelet kuin neuvot. - väsynyt äiti
vaikka kuinka harmittaa kirjoitti:
Minusta teidän yhteydenpidossa on kaksi eri ongelmaa. Ensimmäinen on se, että sinä huollat tytön asiat, vaikka hän asuu isänsä luona. Siitä yhteydenpidosta voit luopua ja sanoa tytölle, että se on isän asia hoitaa niitä asioita, ei sinun.
Mutta muusta yhteydenpidosta älä luovu, koska tyttö kokee sen niin, että äiti hylkää. Toki siihen voit ottaa jonkun rytmin, soittaminen esim. 2-4 kertaa viikossa. Tai niinkuin muutkin etävanhemmat, että sinun luokse joka toinen viikonloppu jne.. Ja sitten juttelet asioista tyyliin mitä kuuluu ja enemmänkin kyselet ja kuulostelet kuin neuvot.Niin, siinä olet kyllä oikeassa, että isän pitäisi hoitaa, mutta kun minä ja lapsetkin tiedetään että isä ei jaksa eikä halua ja taitaa olla ongelmia itsensäkin kanssa. Tytär halusi muuttaa isälle, kun minä olen asioissa tarkempi ja huolehtivaisempi, ja "nakutan" liikaa. Tänä iltana kun juteltiin puhelimessa, niin nyt oli taas normaali ihana tyttö, eli mielivaihtelee laidasta toiseen., huomenna voi taas olla se kamala murkku. Olen kyllä saanut täältä lukiessani niin paljon helpottavia neuvoja, joten eiköhän se paista aurinko jonain päivänä ja voin huokaista helpotuksesta.Se joka sai myös oloni ns.surulliseksi eilen, että sain tietää että eipä minun lahjomis yritykseni auttanut...3kk tytön tupakkalakko loppui..enkä jaksa enää siitä stressata itseäni, en voi olla aina vahtimassa. Täytyy vain ajatella näin, että on sitä suurempiakin murheita olemassa ja ehkä hän joku päivä huomaa miten turhaa se on.
- kasvava äiti
Miten sen tyttären saisi edes vähäksi aikaa muuttamaan isällensä? Meillä on yhteishuoltajuus, ja olen toisinaan riidan tuoksinassa sanonut tytölle, että muuttakoon isänsä luo, jos luulee siellä saavansa erilaisen kohtelun kuin minun luonani. Mutta mitäs tyttö: sanoo, ettei hän mahdu isälleen - huusholliin, jossa on tasan kaksi aikuista ja enimmäkseen tyhjillään seisova vierashuone. Ihmettelen suuresti, etteikö sinne mahtuisi. Varsinainen syy lienee, ettei isänsä halua häntä sinne, ei halua ottaa niin suurta vastuuta, vaikka yhteishuoltajana on aivan yhtä suuressa vastuussa kuin minäkin. Jos nyt alkaisinkin vaatia, että kun olen kuusitoista vuotta yksin huolehtinut lapsestani, niin nyt olisi isän vuoro huolehtia seuraavat kuusitoista. Mitenkähän mahtaisi käydä? Taitaisin joutua mielentilatutkimukseen.
- kamala äiti
Ihan samanlaista negatiivista palautetta tulee täälläkin. Ei ole mitenkään päin hyvä. Koville ottaa näin äidin näkökulmasta, kun parhaansa on yrittänyt. Yritän toivoa, että joskus helpottaisi ja ehkä joskus minussakin olisi edes jotain hyvää tyttöären mielestä.
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 2195963
Minun rakkaani.
Haluaisin käden mitan päähän sinusta. Silleen, että yltäisin koskettamaan, jos siltä tuntuu. Olen tosi huono puhumaan, m263734- 822587
- 392111
- 331892
- 451868
- 1071765
- 211656
- 271502
Tappajamanne kiinni
Herätys koko Mikkeli! Nyt tietoa kehiin, että saadaan tämä tappaja kiinni!331448