Mikroaaltouuni

venekäytössä

Neljä vuotta on ollut mikrouuni veneessäni, mutta vain maasähköllä toimiva. Silti se on ollut hyvä ratkaisu. Satamissa tulee normaalia uunia käytettyä enää hyvin harvoin eikä merellä seilatessa senkään vertaa.

Onko kellään kokemuksia 12V mikrouunista?
Virrankulutus ei liene ongelma, koska käyttöaika on vain joitakin minuuteja vrk:ssa. Eihän ankkurivinssikään ole ongelma, vaikka vie 60 A.

67

12975

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mikro

      on pirun kallis 3-4 kertainen tavalliseen verrattuna, joten ei ole järkevää hankkia moista.

      • Ikäseilori

        kysymys ei olekaan järkevyydestä vaan harrastuksesta.


      • näytti olevan £255

        550W Whispaire. Joten onhan mikrolla tietysti hintaa, mutta on etunsakin.

        Jos veneessä ei olisi ennestään hellauunia, harkitsisin pelkkää hellaa mikroaaltouunia. Silloin hankintahinnassa ei taida olla kovin suurta eroa ja kaasunkulutuksen riesat jäävät vähäisemmiksi (pullon tyhjenemiset keskellä pitkää reissua...).


    • kaipaisin..

      kuivausrumpua, pesukonetta, täydellistä kotiteatteria vähintään 50" ruudulla. löytyykö 12v järjestelmänä? on tää veneily hienoa, kun en osaa edes nuotiota sytyttää makkaraa grillatakseni. olen jopa niin uusavuton, että harkitsen veneileväni jatkossa kotona ja kiinnitän van vinssit sohvan kulmiin.

      ps. joko mikropizzat on lämpimät?

      • purjehtimisesta....

        Alkuperäisen viestin kirjoittajana ja pitkänmatkanpurjehtijana totean, että ajattelumallini on toinen kuin sinulla.

        Mikroaaltouuni on mielestäni täysin realistinen vaihtoehto nestekaasu-uunille.
        Nuotion sytyttäminen avomerilegin aikana on omassa veneessäni mahdoton. Olen kyllä tavannut merellä ecuadorilaisten kalastajien aluksia, joissa ruoka valmistettiin tynnyrissä palavalla avotulella.
        Mikä systeemi sinulla on veneessäsi makkaran grillaukseen ja miten säilytät makkarasi? Et kai sentään ole niin uusavuton, että olet sortunut 12V jääkaapin asentamiseen?


      • pöytään vaan
        purjehtimisesta.... kirjoitti:

        Alkuperäisen viestin kirjoittajana ja pitkänmatkanpurjehtijana totean, että ajattelumallini on toinen kuin sinulla.

        Mikroaaltouuni on mielestäni täysin realistinen vaihtoehto nestekaasu-uunille.
        Nuotion sytyttäminen avomerilegin aikana on omassa veneessäni mahdoton. Olen kyllä tavannut merellä ecuadorilaisten kalastajien aluksia, joissa ruoka valmistettiin tynnyrissä palavalla avotulella.
        Mikä systeemi sinulla on veneessäsi makkaran grillaukseen ja miten säilytät makkarasi? Et kai sentään ole niin uusavuton, että olet sortunut 12V jääkaapin asentamiseen?

        no kai sitä nyt keskiverto turvenuija selviää 5pv vaikka kylmillä lihapiirrakoilla. sillon jos ei olla rannan tuntumassa, niin ei mulla tarvi olla aina mikro popcornia saatavilla. hernekeitot ja muut kattilasapuskatkin on olemassa ja ihan jopa voileipiäkin syödään.


      • teho?
        purjehtimisesta.... kirjoitti:

        Alkuperäisen viestin kirjoittajana ja pitkänmatkanpurjehtijana totean, että ajattelumallini on toinen kuin sinulla.

        Mikroaaltouuni on mielestäni täysin realistinen vaihtoehto nestekaasu-uunille.
        Nuotion sytyttäminen avomerilegin aikana on omassa veneessäni mahdoton. Olen kyllä tavannut merellä ecuadorilaisten kalastajien aluksia, joissa ruoka valmistettiin tynnyrissä palavalla avotulella.
        Mikä systeemi sinulla on veneessäsi makkaran grillaukseen ja miten säilytät makkarasi? Et kai sentään ole niin uusavuton, että olet sortunut 12V jääkaapin asentamiseen?

        450 W vaikuttaa vaatimattolalta. Onko kellään kokemuksia?


      • vaativa
        teho? kirjoitti:

        450 W vaikuttaa vaatimattolalta. Onko kellään kokemuksia?

        Kotimikrossa tyypillinen teho on 700 wattia eli ei 450 wattia mitenkään huono ole. Virtaa akusta silloin kyllä menee sitten reilusti.

        Yksi mahdollisuus on hankkia perusmikro 60 eurolla ja sen lisäksi 1000 watin invertteri 200€:lla. Invertterillä voi tarvittaessa pyörittää vaikka porakonetta.


      • voi vaikka
        vaativa kirjoitti:

        Kotimikrossa tyypillinen teho on 700 wattia eli ei 450 wattia mitenkään huono ole. Virtaa akusta silloin kyllä menee sitten reilusti.

        Yksi mahdollisuus on hankkia perusmikro 60 eurolla ja sen lisäksi 1000 watin invertteri 200€:lla. Invertterillä voi tarvittaessa pyörittää vaikka porakonetta.

        pyörittää kulmahiomakonetta, jolla saa kätevästi sen maston pois tieltä.


      • mikro
        vaativa kirjoitti:

        Kotimikrossa tyypillinen teho on 700 wattia eli ei 450 wattia mitenkään huono ole. Virtaa akusta silloin kyllä menee sitten reilusti.

        Yksi mahdollisuus on hankkia perusmikro 60 eurolla ja sen lisäksi 1000 watin invertteri 200€:lla. Invertterillä voi tarvittaessa pyörittää vaikka porakonetta.

        Joo mökillä on mikro aurinkojärjestelmässä Waecon modifioitusiniaalto invertterin perässä.

        Hyvin toimii. Virtaa menee n.1A / min.

        Siniaalto invertteri olisi parenpi, mutta ne tahtoo maksaa.

        Tälläisellä systeemillä käytät jo vähän muutakin, paitsi laitteita joista tulee joku lähetys -> ääntä TV / Radio ne tarvii siniaalto invertterin toimiakseen häiriöttä.

        Ps. Mikrossa ei ole mitään käynnistyspiikkiä virran kulutuksessa joten invertterin kohtuullinen ylimitoitus riittää. Kahvinkeitin sitten vaatiikin jo enemmän järjestelmältä.


      • mieltä
        vaativa kirjoitti:

        Kotimikrossa tyypillinen teho on 700 wattia eli ei 450 wattia mitenkään huono ole. Virtaa akusta silloin kyllä menee sitten reilusti.

        Yksi mahdollisuus on hankkia perusmikro 60 eurolla ja sen lisäksi 1000 watin invertteri 200€:lla. Invertterillä voi tarvittaessa pyörittää vaikka porakonetta.

        jos sulla ei vielä ole invertteriä niin osta mikro ja 1000W invertteri, tuskin tarvii uuni siniaaltoakaan mutta kysy. Kaikki kokeilemani laitteet ovat toimineet halvemmalla kanttiaallollakin. 1000W:llä keittää jo kahvitkin jos vaan sähköä on varastossa.


      • matkanpurjehtija?
        purjehtimisesta.... kirjoitti:

        Alkuperäisen viestin kirjoittajana ja pitkänmatkanpurjehtijana totean, että ajattelumallini on toinen kuin sinulla.

        Mikroaaltouuni on mielestäni täysin realistinen vaihtoehto nestekaasu-uunille.
        Nuotion sytyttäminen avomerilegin aikana on omassa veneessäni mahdoton. Olen kyllä tavannut merellä ecuadorilaisten kalastajien aluksia, joissa ruoka valmistettiin tynnyrissä palavalla avotulella.
        Mikä systeemi sinulla on veneessäsi makkaran grillaukseen ja miten säilytät makkarasi? Et kai sentään ole niin uusavuton, että olet sortunut 12V jääkaapin asentamiseen?

        Tämä on kyllä melkoisen erikoinen yhdistelmä. Joku sanoo olevansa pitkänmatkanpurjehtija ja kertoilee ecuadorilaisista samaan aikaan, kun kertoo tulleensa hyvin toimeen maasähköillä. Hyvin, hyvin harvoin nimittäin varsinaiset matkapurjehtijat notkuvat sellaisten palvelujen ääressä. Kuulostaa lähinnä amerikkalaiselta lähestymistavalta, he kun ovat onnettomia, jos ei saa venettä kylkikiinnitykseen. Harvemmilta jää se uunikaan käyttämättä.


      • ihmettelijälle...
        matkanpurjehtija? kirjoitti:

        Tämä on kyllä melkoisen erikoinen yhdistelmä. Joku sanoo olevansa pitkänmatkanpurjehtija ja kertoilee ecuadorilaisista samaan aikaan, kun kertoo tulleensa hyvin toimeen maasähköillä. Hyvin, hyvin harvoin nimittäin varsinaiset matkapurjehtijat notkuvat sellaisten palvelujen ääressä. Kuulostaa lähinnä amerikkalaiselta lähestymistavalta, he kun ovat onnettomia, jos ei saa venettä kylkikiinnitykseen. Harvemmilta jää se uunikaan käyttämättä.

        Olen maasähkössä kiinni hyvin harvoin, nykyisin lähinnä joissakin kaupunkisatamissa, viimeksi Skagenissa. Pitempiä aikoja maasähkössä tuli oltua mm. Whangareissa (puoli vuotta yhteen menoon)- siksi mikro.
        12 V:lla toimiva mikro olisi fiksumpi kuin pelkällä laiturisähköllä toimiva. Sähköntuotto aurinkopaneelilla ja tuuligeneraattorilla ei ole erityinen ongelma. Tehokkaampi invertteri on ollut harkinnassa, nykyinen ei riitä rälläkkään eikä tietenkään mikrouuniin.

        Pitkillä reissuilla nestekaasun saatavuuskin on ongelma samoi kuin kaasupullotkin. Olisi kiva, jos ruuanlaitossakin pärjäisi aurinko- ja tuulienergialla. Pitkänmatkanpurjehtijalle omavaraisuus ja riippumattomuus on oleellista.


      • selitys
        ihmettelijälle... kirjoitti:

        Olen maasähkössä kiinni hyvin harvoin, nykyisin lähinnä joissakin kaupunkisatamissa, viimeksi Skagenissa. Pitempiä aikoja maasähkössä tuli oltua mm. Whangareissa (puoli vuotta yhteen menoon)- siksi mikro.
        12 V:lla toimiva mikro olisi fiksumpi kuin pelkällä laiturisähköllä toimiva. Sähköntuotto aurinkopaneelilla ja tuuligeneraattorilla ei ole erityinen ongelma. Tehokkaampi invertteri on ollut harkinnassa, nykyinen ei riitä rälläkkään eikä tietenkään mikrouuniin.

        Pitkillä reissuilla nestekaasun saatavuuskin on ongelma samoi kuin kaasupullotkin. Olisi kiva, jos ruuanlaitossakin pärjäisi aurinko- ja tuulienergialla. Pitkänmatkanpurjehtijalle omavaraisuus ja riippumattomuus on oleellista.

        Onko kuitenkaan sähkönkulutus laskettu realistisesti? Pelkkä valmiin ruuan lämmitys ei tietenkään kohtuuttomia kuluta, mutta jossain kai ruuan pitää olla kypsytettykin. Silloin voinee laskea päiväkäytöksi puolisen tuntia ja sillä 60 A virralla, jolla saa hyötysuhteineen sen 450 W lämmitykseen, tulee jo ainakin 30Ah kulutusta. Se tuntuu melkoiselta lisältä tuotettavaksi auringolla ja tuulella. Ainakin hankintakustannuksiin pitää lisätä mikron lisäksi pari panelia.

        Totta, kaasun hankinnassakin on omat kiemuransa. Aika hyvin sitä kuitenkin saa, pakkaukset vain vaihtelevat. Itse koen sähkön kaasua vaikeammaksi hankittavaksi, mutta voihan joku ajatella toisinkin olematta sen enempää väärässä.


      • Euroopassa, mutta
        selitys kirjoitti:

        Onko kuitenkaan sähkönkulutus laskettu realistisesti? Pelkkä valmiin ruuan lämmitys ei tietenkään kohtuuttomia kuluta, mutta jossain kai ruuan pitää olla kypsytettykin. Silloin voinee laskea päiväkäytöksi puolisen tuntia ja sillä 60 A virralla, jolla saa hyötysuhteineen sen 450 W lämmitykseen, tulee jo ainakin 30Ah kulutusta. Se tuntuu melkoiselta lisältä tuotettavaksi auringolla ja tuulella. Ainakin hankintakustannuksiin pitää lisätä mikron lisäksi pari panelia.

        Totta, kaasun hankinnassakin on omat kiemuransa. Aika hyvin sitä kuitenkin saa, pakkaukset vain vaihtelevat. Itse koen sähkön kaasua vaikeammaksi hankittavaksi, mutta voihan joku ajatella toisinkin olematta sen enempää väärässä.

        kauempana tulee yllätyksiä. Propaanin sijasta onkin butaania eikä eurooppalaiseen pulloon löytynyt sovitteita pullon täyttämiseksi (mukana oli sovitesarja, mutta mikään niistä ei käynyt). Jenkkiläinen alu-pullo kelpasi ja sopi Tyynenmeren alueella, mutta ei eurooppalainen. Uudessa-Seelannissa alumiininen Caravan-pullo piti ensin
        koeponnistaa ja leimauttaa ennenkuin se suostuttiin erikoisluvalla täyttämään.

        Kun paineenalennusventtiili ruostui pilalle ja ainostaan jenkkimallisia oli myytävänä, mutta ne eivät sopineetkaan entisiin letkuihin jne jne. Ongelmia riitti.

        Useimmissa pitkänmatkanpursissa on joka tapauksessa aurinkopaneelit ja tuuligenu, joten joku 30 Ah lisäkulutus tuskin on suuri ongelma. Hyvässä tuulessa tuuligeneraattori lataa 30Ah muutamassa tunnissa.
        Tuskin on haitaksi, jos matkapurressa olisi joku mahdollisuus veden keittämiseen ja ruuan valmistukseen nestekaasun loppuessakin. Jos veneessä on tilaa mikrolle, en pidä ajatusta huonona.


      • tutulle
        Euroopassa, mutta kirjoitti:

        kauempana tulee yllätyksiä. Propaanin sijasta onkin butaania eikä eurooppalaiseen pulloon löytynyt sovitteita pullon täyttämiseksi (mukana oli sovitesarja, mutta mikään niistä ei käynyt). Jenkkiläinen alu-pullo kelpasi ja sopi Tyynenmeren alueella, mutta ei eurooppalainen. Uudessa-Seelannissa alumiininen Caravan-pullo piti ensin
        koeponnistaa ja leimauttaa ennenkuin se suostuttiin erikoisluvalla täyttämään.

        Kun paineenalennusventtiili ruostui pilalle ja ainostaan jenkkimallisia oli myytävänä, mutta ne eivät sopineetkaan entisiin letkuihin jne jne. Ongelmia riitti.

        Useimmissa pitkänmatkanpursissa on joka tapauksessa aurinkopaneelit ja tuuligenu, joten joku 30 Ah lisäkulutus tuskin on suuri ongelma. Hyvässä tuulessa tuuligeneraattori lataa 30Ah muutamassa tunnissa.
        Tuskin on haitaksi, jos matkapurressa olisi joku mahdollisuus veden keittämiseen ja ruuan valmistukseen nestekaasun loppuessakin. Jos veneessä on tilaa mikrolle, en pidä ajatusta huonona.

        Tuotahan se matkapurjehtijan arki on. Päälle sitten vielä joka päivälle joku korjattava asia lisää, niin aika ei tule palmun alla pitkäksi.

        Kaikelle pitää olla järjestelmä ja varajärjestelmä, joten se mikro on perusteltu sen suhteen. Se 30 Ah olemassa olevan kulutuksen päälle silti tuntuu merkittävälle...siis minun mielestäni. Ei kai muuten tuuligenusta kovin usein saa 20 A ulos, jolla saisi parissa tunnissa 30 Ah akkuun saakka? Se kun pitäisi saada keskiarvona joka päivä, ei vain hyvällä tuulella.


      • teet sen nuotionkin

        hankaamalla paria keppiä vastakkain?

        Löisipä salama ketoon kaikki nämä extremeidiootit, joiden mielestä mitään mukavuutta lisääviä nykyaikaisia laitteita ei saisi veneissä olla. Luultavasti kulkuvalojenkin pitäisi toimia jollain liekkisysteemillä heidän mielestään.


      • poikaseni
        teet sen nuotionkin kirjoitti:

        hankaamalla paria keppiä vastakkain?

        Löisipä salama ketoon kaikki nämä extremeidiootit, joiden mielestä mitään mukavuutta lisääviä nykyaikaisia laitteita ei saisi veneissä olla. Luultavasti kulkuvalojenkin pitäisi toimia jollain liekkisysteemillä heidän mielestään.

        nuoret ovat extreme kansaa ja haluavat laitteita veneeseen. me vanhemmat purjehtijat emme kaipaa nykyajan mukavuuksia.


      • ja "nykyajan mukavuude...
        poikaseni kirjoitti:

        nuoret ovat extreme kansaa ja haluavat laitteita veneeseen. me vanhemmat purjehtijat emme kaipaa nykyajan mukavuuksia.

        Ehkäpä eläkeläisenä ja pian 60 vuotta purjehtineena kuulun "vanhempiin purjehtijoihin", mutta silti arvostan nykyajan mukavuuksia veneessäni. Venessäni on ledit sisävaloina ja kulkuvaloina. Nekin lisäävät mukavuutta, kun sähkö riittää. Vessakin on nykyaikaa, ennen vanhaan oli vain ämpäri. Navigointi on mukavaa, kun on helpottavia elektronisia apuvälineitä kuten tutka, plotteri, kaiku...Aurinkopaneelit lataa äänettömästi.
        Nykyaikainen kamiina lämmittää veneeni mukavasti.
        Meneekö sinulla se extremen raja jossain tietyssä mukavuustekijässä? Mikrouunissa, jääkaapissa vai missä?

        Toki on mukava istua öljylampun valossa (luonnollinen varuste veneessäni) tai sytyttää iltanuotio saaressa. Eihän veneen "mukavuudet" poista niitä. Minulle vene on toinen koti, kun en enää ole sidoksissa työelämään.


      • purjehtijoita..
        poikaseni kirjoitti:

        nuoret ovat extreme kansaa ja haluavat laitteita veneeseen. me vanhemmat purjehtijat emme kaipaa nykyajan mukavuuksia.

        taitaa olla useampaa sorttia.

        Joskus kauan sitten olin ylpeä folkkarin omistaja. Nyt sellaisella purjehtiminen ei enää kiinnostaisi.

        Olen huomannut, että iän myötä mukavuudenhalu kasvaa. Nykyinen veneeni (yli 40 ft) valmistui viime vuonna, tilavat kajuutat, iso salonki, 2 veskiä joista toisessa lasiseinän erottama suihkutila, pentryssä mikro ja kahvinkeitin toimivat purjehtiessakin, keulapotkuri, tehokas ankkurivinssi, 640 Ah geeliakkuja, rullapurjeet, genuassa sähkörulla...

        Mukavuusvarustelu ja tila auttavat myös vaimoani viihtymään veneellä nyt, kun purjehdusaikaa on koko kesä.


      • mikrosta ja kahvinkeittimestä
        purjehtijoita.. kirjoitti:

        taitaa olla useampaa sorttia.

        Joskus kauan sitten olin ylpeä folkkarin omistaja. Nyt sellaisella purjehtiminen ei enää kiinnostaisi.

        Olen huomannut, että iän myötä mukavuudenhalu kasvaa. Nykyinen veneeni (yli 40 ft) valmistui viime vuonna, tilavat kajuutat, iso salonki, 2 veskiä joista toisessa lasiseinän erottama suihkutila, pentryssä mikro ja kahvinkeitin toimivat purjehtiessakin, keulapotkuri, tehokas ankkurivinssi, 640 Ah geeliakkuja, rullapurjeet, genuassa sähkörulla...

        Mukavuusvarustelu ja tila auttavat myös vaimoani viihtymään veneellä nyt, kun purjehdusaikaa on koko kesä.

        Ovatko ne 12 V vai 230V invertteri?

        12V kahvinkeittimet taitavat olla aika onnettomia.
        230V vedenkeitin taas pitää olla 1000-2000W tehoinen, että olisi käytännöllinen (itselläni on sellainen vain maasähköä varten).


      • käytössä
        mikrosta ja kahvinkeittimestä kirjoitti:

        Ovatko ne 12 V vai 230V invertteri?

        12V kahvinkeittimet taitavat olla aika onnettomia.
        230V vedenkeitin taas pitää olla 1000-2000W tehoinen, että olisi käytännöllinen (itselläni on sellainen vain maasähköä varten).

        2200 W huipputehon modifioitua siniaaltoa antava laite. Hyvin toimii. Sen käyttö on ajallisesti aika pientä, kun käyttöajat on minuutin tai muutaman mittaisia. Ei ole ollut akkujen kanssa tavallisesta poikkeavaa ongelmaa, tietysti akuista on joskus varaus vähissä.

        Esimerkiksi 1000 W tehon otto akusta 6 min ajan päivittäin vie vain 8 Ah. Ei tunnu missään isoilla akuilla.


      • olga
        purjehtijoita.. kirjoitti:

        taitaa olla useampaa sorttia.

        Joskus kauan sitten olin ylpeä folkkarin omistaja. Nyt sellaisella purjehtiminen ei enää kiinnostaisi.

        Olen huomannut, että iän myötä mukavuudenhalu kasvaa. Nykyinen veneeni (yli 40 ft) valmistui viime vuonna, tilavat kajuutat, iso salonki, 2 veskiä joista toisessa lasiseinän erottama suihkutila, pentryssä mikro ja kahvinkeitin toimivat purjehtiessakin, keulapotkuri, tehokas ankkurivinssi, 640 Ah geeliakkuja, rullapurjeet, genuassa sähkörulla...

        Mukavuusvarustelu ja tila auttavat myös vaimoani viihtymään veneellä nyt, kun purjehdusaikaa on koko kesä.

        rahan myötä mukavuudehalu kasvaa ja sitä kautta myös mahdollisuus saada juuri ne asiat joita arvostaa.

        mikrossa on myös se hyvää kun kovassa meren käynnissä ruan lämmittäminen ei vie kovin pitkää aikaa...


      • ennakkoluulojen sijaan!
        olga kirjoitti:

        rahan myötä mukavuudehalu kasvaa ja sitä kautta myös mahdollisuus saada juuri ne asiat joita arvostaa.

        mikrossa on myös se hyvää kun kovassa meren käynnissä ruan lämmittäminen ei vie kovin pitkää aikaa...

        Parissa edellisessä viestissä ilmenikin oikeaa asiaa mikroista:
        1. virrankulutus ei ole ongelma, koska käyttöaika on vain minuutteja. Kerrottiin, että kuluisi 8 Ah/käyttökerta.
        2. ruuan lämmittäminen käy merelläkin, koska vaatii vain hetken.

        Lisäisin vielä, ettei kysymys ole isoista rahoista. Tarjouksissa on halpoja mikroja ja invertterillä on veneessä muutakin käyttöä.

        Mikron vaatima tila voi olla rajoittaja - ennakkoluulojen lisäksi.
        Joku aikaisempi viesti totesi, että hellauunin sijaan veneeseen voisi harkita halvempaa nestekaasukeitintä(tai spriikeitintä) mikroa. Saman ajatuksen näin jossain engl.kielisessä venelehdessä...


      • ennakkoluuloa
        ennakkoluulojen sijaan! kirjoitti:

        Parissa edellisessä viestissä ilmenikin oikeaa asiaa mikroista:
        1. virrankulutus ei ole ongelma, koska käyttöaika on vain minuutteja. Kerrottiin, että kuluisi 8 Ah/käyttökerta.
        2. ruuan lämmittäminen käy merelläkin, koska vaatii vain hetken.

        Lisäisin vielä, ettei kysymys ole isoista rahoista. Tarjouksissa on halpoja mikroja ja invertterillä on veneessä muutakin käyttöä.

        Mikron vaatima tila voi olla rajoittaja - ennakkoluulojen lisäksi.
        Joku aikaisempi viesti totesi, että hellauunin sijaan veneeseen voisi harkita halvempaa nestekaasukeitintä(tai spriikeitintä) mikroa. Saman ajatuksen näin jossain engl.kielisessä venelehdessä...

        Tämähän on tietysti puhtaasti mielipidekysymys, mutta jos meidän veneessä ehdotettaisiin oikeasta uunista luopumista, nousisi kapina ruuan laadusta. Ruuan valmistuksessahan ne eivät missään tapauksessa ole toisensa korvaavia. Lähinnä mikro korvaa osin tavallista keittolevyä tai liekkiä. Ja tiedetään, vastaan on tullut käytettyjä veneitä, joissa uuni ei ole ollut koskaan käytössä. Tavat ja tottumukset vaihtelevat.

        Ja kuten joku jo toisaalla laskeskeli, ei ruuan lämmitys ole sähköongelma, mutta pitäähän se lämmitettävä ruoka ensin jotenkin kypsentää.


      • Kahvinkeittäjä
        mikro kirjoitti:

        Joo mökillä on mikro aurinkojärjestelmässä Waecon modifioitusiniaalto invertterin perässä.

        Hyvin toimii. Virtaa menee n.1A / min.

        Siniaalto invertteri olisi parenpi, mutta ne tahtoo maksaa.

        Tälläisellä systeemillä käytät jo vähän muutakin, paitsi laitteita joista tulee joku lähetys -> ääntä TV / Radio ne tarvii siniaalto invertterin toimiakseen häiriöttä.

        Ps. Mikrossa ei ole mitään käynnistyspiikkiä virran kulutuksessa joten invertterin kohtuullinen ylimitoitus riittää. Kahvinkeitin sitten vaatiikin jo enemmän järjestelmältä.

        Mitä tarkoitat virrankulutuksella 1A / min.
        Jos virtaa kuluu 1A, niin ei se ole mikään aikasidonnainen kulutus?

        Tarkoitatko, että jos kahvinkeitto kestää 10 min, niin se on vaatinut 10Ah?.
        Kuulostaa aika paljolta.


      • Pertsa2
        ennakkoluuloa kirjoitti:

        Tämähän on tietysti puhtaasti mielipidekysymys, mutta jos meidän veneessä ehdotettaisiin oikeasta uunista luopumista, nousisi kapina ruuan laadusta. Ruuan valmistuksessahan ne eivät missään tapauksessa ole toisensa korvaavia. Lähinnä mikro korvaa osin tavallista keittolevyä tai liekkiä. Ja tiedetään, vastaan on tullut käytettyjä veneitä, joissa uuni ei ole ollut koskaan käytössä. Tavat ja tottumukset vaihtelevat.

        Ja kuten joku jo toisaalla laskeskeli, ei ruuan lämmitys ole sähköongelma, mutta pitäähän se lämmitettävä ruoka ensin jotenkin kypsentää.

        Kerro miten pystyt nestekaasu-uunilla valmistamaan ruokaa? Olen yrittänyt monta kertaa, mutta uunihan kuumentaa vaan alhaalta.
        Kun esim. lämmittää esipaistettuja patonkeja, niin eipä nekään tahdo onnistua.
        Lämmittämiseen mikro on kyllä paljon parempi.
        Minuakin alkoi kiinnostamaan mikron hankinta.


      • sähkölläkin
        Pertsa2 kirjoitti:

        Kerro miten pystyt nestekaasu-uunilla valmistamaan ruokaa? Olen yrittänyt monta kertaa, mutta uunihan kuumentaa vaan alhaalta.
        Kun esim. lämmittää esipaistettuja patonkeja, niin eipä nekään tahdo onnistua.
        Lämmittämiseen mikro on kyllä paljon parempi.
        Minuakin alkoi kiinnostamaan mikron hankinta.

        Ei nestekaasu-uuni sen kummempi ole kuin muutkaan. Joissain tapauksissa joutuu kääntämään pellin tai vuoan puolivälissä, koska useissa uuneissa takaosa on kuumempi kuin etuosa. Eikä ihan matalimpia lämpötiloja käytettävissä, siinä kaikki.


      • onnistuvat....
        Pertsa2 kirjoitti:

        Kerro miten pystyt nestekaasu-uunilla valmistamaan ruokaa? Olen yrittänyt monta kertaa, mutta uunihan kuumentaa vaan alhaalta.
        Kun esim. lämmittää esipaistettuja patonkeja, niin eipä nekään tahdo onnistua.
        Lämmittämiseen mikro on kyllä paljon parempi.
        Minuakin alkoi kiinnostamaan mikron hankinta.

        erinomaisesti ainakin meidän kaasu-uunissa. Pitää vain laittaa pelti vähän ylemmäs, lämmöllä kun on taipumus kertyä ylös sittenkun liekistä ensin irtoaa... Mutta uuneissa on toki eroja. Halpaa ei kannata ostaa, jos ei varmasti tiedä sen olevan hyvä.

        Mielenkiitoista sinänsä tämä ruoanvalmistuskeskustelu. En keksi mitä ruokaa voisi veneessä valmistaa mikrolla, ainakaan merellä oltaessa. Kertokaa minullekkin. Muutenkin olen Mikroa pitänyt huonona ruoanvalmistukseen, vaikka kotiinkin ostin AEG:n 450 € maksavan integroidun mallin. Ei sillä oikeasti ruokaa valmisteta, lämmitetään toki. Veneeseen voisi ostaa, kun keksi mitä sillä tekee. Vedenkin keittää nopeammin kaasulla.

        Oletteko muuten kardanoineet mikronne?


      • oikealta...
        Kahvinkeittäjä kirjoitti:

        Mitä tarkoitat virrankulutuksella 1A / min.
        Jos virtaa kuluu 1A, niin ei se ole mikään aikasidonnainen kulutus?

        Tarkoitatko, että jos kahvinkeitto kestää 10 min, niin se on vaatinut 10Ah?.
        Kuulostaa aika paljolta.

        Mikro teho olisi siten noin 700 W. Tuon verran kuluttaa.


      • mulle...
        olga kirjoitti:

        rahan myötä mukavuudehalu kasvaa ja sitä kautta myös mahdollisuus saada juuri ne asiat joita arvostaa.

        mikrossa on myös se hyvää kun kovassa meren käynnissä ruan lämmittäminen ei vie kovin pitkää aikaa...

        sun kova merenkäynti, niin tiedän mitä tarkoitat.


      • vene toinen koti
        käytössä kirjoitti:

        2200 W huipputehon modifioitua siniaaltoa antava laite. Hyvin toimii. Sen käyttö on ajallisesti aika pientä, kun käyttöajat on minuutin tai muutaman mittaisia. Ei ole ollut akkujen kanssa tavallisesta poikkeavaa ongelmaa, tietysti akuista on joskus varaus vähissä.

        Esimerkiksi 1000 W tehon otto akusta 6 min ajan päivittäin vie vain 8 Ah. Ei tunnu missään isoilla akuilla.

        Ihmettelen noita kateellisia ja ilkeämielisiä ihmisiä jotka vastailee näillä palstoilla.
        Minulla on veneessä mikro, Grilli, kaasuliesi uuni, pyykkikone ym herkkuja ja ne on todella tärkeitä kun ollaan kuukausia merellä ja rantaa ei näkyvissä. Kaikki toimii hyvin ja akkujen/aurinko paneelien antamavirta riittää hyvin.


      • asialliseen
        vene toinen koti kirjoitti:

        Ihmettelen noita kateellisia ja ilkeämielisiä ihmisiä jotka vastailee näillä palstoilla.
        Minulla on veneessä mikro, Grilli, kaasuliesi uuni, pyykkikone ym herkkuja ja ne on todella tärkeitä kun ollaan kuukausia merellä ja rantaa ei näkyvissä. Kaikki toimii hyvin ja akkujen/aurinko paneelien antamavirta riittää hyvin.

        vastaukseen vi****lemaan?


      • olga
        mulle... kirjoitti:

        sun kova merenkäynti, niin tiedän mitä tarkoitat.

        on taas jokaisen immeisen määrittelemä keli...ja niin kiinni veneen koosta, jokainen voi ihan rauhassa valita ihan itse oman kovan merenkäynnin jossa mikrosta olisi stten apua.


      • yleistää jotakin
        olga kirjoitti:

        on taas jokaisen immeisen määrittelemä keli...ja niin kiinni veneen koosta, jokainen voi ihan rauhassa valita ihan itse oman kovan merenkäynnin jossa mikrosta olisi stten apua.

        ..kovasta kelistä. Useimmille "kova keli" on varmaankin sellainen, jossa ruoka ja sen valmistaminen eivät ole ensimmäisenä mielessä. Hyvä, jos termarissa on kuumaa vettä....Itse en muista sellaista kovaa keliä, jossa ei olisi ollut kylmää märkää.


      • vaan...
        olga kirjoitti:

        on taas jokaisen immeisen määrittelemä keli...ja niin kiinni veneen koosta, jokainen voi ihan rauhassa valita ihan itse oman kovan merenkäynnin jossa mikrosta olisi stten apua.

        kun minusta kova keli on sellainen, että ainakaan mirossa ei enää ruokaa valmisteta. Kardanoidulla uuni-liedellä ehkä vielä jonkin verran. Mikrossa ehkä jotain kiinteää voi lämmittää (einespitza). Suurin ongelma lienee mikrojen irtonaiset pohjasysteemit. Nykyään taitaa kaikissa olla pyörivä pohja ja sitämyöten 2 irtonaista osaa. Voit vamaan kiilata juuri ja juuri mikron sisään mahtuvan astian ja lyödä oven kiinni, mutta toimiiko. Ja sitten vielä jos ei ole kardanoitu niin pysyykö tavarat purkissa. En sano, että mikroa ei tarvita, mutta minusta siitä ei ole ensisijaiseksi uuniksi veneeseen, ei mökille eikä kotiin. Hyvä backup varmaan jos kaasu sattuu loppumaan ja aika halpojahan nuo 12 V laitteet on. Voi olla, että tulee itsekkin hankittua.

        Meillä on kovasta kelistä vähän leikkisä määritelmä. Ole sanonut, että sitten kun en pysty kahvia keittämään on kova keli. Tämä meillä tarkoittaa, että saaristossa ei kovaa keliä ole koskaan. Itämerelläkään en muista sellaista keliä, etten olisi käynyt välillä kahvia keittämässä. Tuollainen 3-4 m vallitseva aallokko ei ole vielä estänyt koska kahvihetkiä
        merellä.

        Mutta vastaa sinä, kun tuohonj toiseen ketjuun minulle ei kukaan ole vastannut. Mitä ruokia mikrossa valmistat. En siis tarkoita pelkästään lämmittämistä.


      • mikrossa on helppo
        onnistuvat.... kirjoitti:

        erinomaisesti ainakin meidän kaasu-uunissa. Pitää vain laittaa pelti vähän ylemmäs, lämmöllä kun on taipumus kertyä ylös sittenkun liekistä ensin irtoaa... Mutta uuneissa on toki eroja. Halpaa ei kannata ostaa, jos ei varmasti tiedä sen olevan hyvä.

        Mielenkiitoista sinänsä tämä ruoanvalmistuskeskustelu. En keksi mitä ruokaa voisi veneessä valmistaa mikrolla, ainakaan merellä oltaessa. Kertokaa minullekkin. Muutenkin olen Mikroa pitänyt huonona ruoanvalmistukseen, vaikka kotiinkin ostin AEG:n 450 € maksavan integroidun mallin. Ei sillä oikeasti ruokaa valmisteta, lämmitetään toki. Veneeseen voisi ostaa, kun keksi mitä sillä tekee. Vedenkin keittää nopeammin kaasulla.

        Oletteko muuten kardanoineet mikronne?

        aamupala kaurapuuro valmistuu mikrossa suoraan lautaselle mukavasti. Tässä resepti: mukillinen kauraryynejä kulhoon, päälle puolitoista mukillista vettä, ripaus suolaa. Kolme minuuttia mikrossa ja valmista.

        Muuta ruokaa en kyllä osaa mikrossa valmistaa.


      • annos....
        mikrossa on helppo kirjoitti:

        aamupala kaurapuuro valmistuu mikrossa suoraan lautaselle mukavasti. Tässä resepti: mukillinen kauraryynejä kulhoon, päälle puolitoista mukillista vettä, ripaus suolaa. Kolme minuuttia mikrossa ja valmista.

        Muuta ruokaa en kyllä osaa mikrossa valmistaa.

        kotona/mökillä välillä tehdään kyllä puuroa mikrossa. Useammalle henkilölle valmistettaessa kestää noin 20 min 900 W teholla ja automaattitoiminnolla, jottei mene yli. Ja kyllä toi lautasellekkin tekeminen kestää, jos vaikka valmistat 5 henkilölle aamupuurot mikrossa. En vielä löytänyt pihviä...


      • Duunarimies

        Kyllä näitä tolloja vaan riittää,luultavasti keskenkasvuisia!


      • kes2
        vaativa kirjoitti:

        Kotimikrossa tyypillinen teho on 700 wattia eli ei 450 wattia mitenkään huono ole. Virtaa akusta silloin kyllä menee sitten reilusti.

        Yksi mahdollisuus on hankkia perusmikro 60 eurolla ja sen lisäksi 1000 watin invertteri 200€:lla. Invertterillä voi tarvittaessa pyörittää vaikka porakonetta.

        700 w mikron ottoteho saattaa olla 1200w. Lukee takana. Autossa oli 8 vuotta invertteri ja tavallinen pieni mikro ( 600 W). Hyvin toimi.


      • Ihme kuukausia
        vene toinen koti kirjoitti:

        Ihmettelen noita kateellisia ja ilkeämielisiä ihmisiä jotka vastailee näillä palstoilla.
        Minulla on veneessä mikro, Grilli, kaasuliesi uuni, pyykkikone ym herkkuja ja ne on todella tärkeitä kun ollaan kuukausia merellä ja rantaa ei näkyvissä. Kaikki toimii hyvin ja akkujen/aurinko paneelien antamavirta riittää hyvin.

        Saanko kysyä, missä olet kuukausia merellä ilman, että ranta on näkyvissä?

        Atlantin ylitys vie noin 20 päivää, ja Tyynellä merellä jopa reilun 30 pivän legi voi olla tarpeen.

        Mutta missä ihmeessä sinä purjehdit?


      • 13+19
        Ihme kuukausia kirjoitti:

        Saanko kysyä, missä olet kuukausia merellä ilman, että ranta on näkyvissä?

        Atlantin ylitys vie noin 20 päivää, ja Tyynellä merellä jopa reilun 30 pivän legi voi olla tarpeen.

        Mutta missä ihmeessä sinä purjehdit?

        Kyllä se Atlantin legi on pisin pakollinen legi maapallolla! Tyynellä merellä on saaria siellä täällä.


      • Onnistuuu
        vaan... kirjoitti:

        kun minusta kova keli on sellainen, että ainakaan mirossa ei enää ruokaa valmisteta. Kardanoidulla uuni-liedellä ehkä vielä jonkin verran. Mikrossa ehkä jotain kiinteää voi lämmittää (einespitza). Suurin ongelma lienee mikrojen irtonaiset pohjasysteemit. Nykyään taitaa kaikissa olla pyörivä pohja ja sitämyöten 2 irtonaista osaa. Voit vamaan kiilata juuri ja juuri mikron sisään mahtuvan astian ja lyödä oven kiinni, mutta toimiiko. Ja sitten vielä jos ei ole kardanoitu niin pysyykö tavarat purkissa. En sano, että mikroa ei tarvita, mutta minusta siitä ei ole ensisijaiseksi uuniksi veneeseen, ei mökille eikä kotiin. Hyvä backup varmaan jos kaasu sattuu loppumaan ja aika halpojahan nuo 12 V laitteet on. Voi olla, että tulee itsekkin hankittua.

        Meillä on kovasta kelistä vähän leikkisä määritelmä. Ole sanonut, että sitten kun en pysty kahvia keittämään on kova keli. Tämä meillä tarkoittaa, että saaristossa ei kovaa keliä ole koskaan. Itämerelläkään en muista sellaista keliä, etten olisi käynyt välillä kahvia keittämässä. Tuollainen 3-4 m vallitseva aallokko ei ole vielä estänyt koska kahvihetkiä
        merellä.

        Mutta vastaa sinä, kun tuohonj toiseen ketjuun minulle ei kukaan ole vastannut. Mitä ruokia mikrossa valmistat. En siis tarkoita pelkästään lämmittämistä.

        Tässä nyt ensi hätään 174 ruokaa. http://kotiliesi.fi/ruoka/reseptit/?q=mikro


    • Kpl
    • aggregaatti

      esim. tällainen, niin käy kaikki normaalit kodinkoneet, puhelinlaturit jne. ja tarvittessa voi ladata veneen akkuja.

      http://www.mokille.fi/aggregaatti-honda-eu10i-bensa-aggregaatti-p-4.html

      Tuolla isommalla mallilla, 20i, voi jo käyttää useimpia käsityökaluja. Laatuaggregaatit eivät ole herkkiä sähkökoneiden käynnistysvirralle, joten porat ja rälläkät pyörii hyvin.

      • sähköPekka

        Olen törmännyt generaattori järjestelmään joka toimii päämoottorin voimalla moottorin kierroksista riippumatta.
        Jännite eikä taajuus heittelehti missään vaiheessa. Hintataso on edullinen, ainakin minun mielestäni kun järjestelmästä saa paljon muutakin kuin pelkkää sähköä.
        Hydrauliset ja vesijetti keulapotkurit, ankkurivinssit, uimatason kääntö ja yms. mitä nyt voi mieleen juolahtaa.

        Näitä kyseisiä tuotteita kannattaa kysellä: http://www.dynaset.com


    • Koolla on väliä

      Mielestäni Lidl mikro jossa grillivastukset on pikkupurkkarin perustyökalu. Laiturissa voi käyttää mikroa ja grillivastuksia maasähköllä ja purjehtiessa mikroa invertterin avulla. Laitehan maksaa 60€ joten ei kohtuuton investointi. Edullinen, helppo, nopea, turvallinen, käyttökelpoinen.... Mikä noista ominaisuuksista tekee mikrosta kelvottoman purjeveneessä?

      • -Mika-

        Mutta käyttökelpoisuus on vähän siinä ja siinä.

        Syynä siihen pääasiassa tuossa jo moneen kertaan mainittu asia, että mikrolla ei ruuan valmistaminen ole sen helpompaa kuin kaasu-uunissakaan. Kulussa ollessa ei onnistu edes yhtä hyvin kuin kaasu-uunilla.

        Toinen on se energian pakkausmuoto. Jotta oikeasti käyttökelpoinen määrä sähköä vaikkapa vaan viikon reissulle saataisiin kulkemaan akkuihin pakattuna mukana, on niiden akkujen paino jo ihan järkyttävä.

        Tästä on keskusteltu jo aiemmin eri yhteydessä, mutta laitetaan vielä tähän:
        Kilo propaania sisältää energiaa noin 13 KWh, kilo lyijyakkua sisältää energiaa noin 0,1 KWh. Yhdellä akulla käyttää teorissa sitä mikroa noin tunnin (käytännössä ei sitäkään) Eli jos sillä mikrolla aikoo tehdä ruokaa, siis tehdä eikä vaan lämmittää, niin yhden aterian saa tehtyä yhdellä akullisella. Ja akun lataaminen tyhjästä täyteen ottaa laiturisähkölläkin toista vuorokautta, joten se siitä kayttökelpoisuudesta muualla kuin vierassatamissa ja verkkovirran äärellä.


      • Purjehtijan perustyö
        -Mika- kirjoitti:

        Mutta käyttökelpoisuus on vähän siinä ja siinä.

        Syynä siihen pääasiassa tuossa jo moneen kertaan mainittu asia, että mikrolla ei ruuan valmistaminen ole sen helpompaa kuin kaasu-uunissakaan. Kulussa ollessa ei onnistu edes yhtä hyvin kuin kaasu-uunilla.

        Toinen on se energian pakkausmuoto. Jotta oikeasti käyttökelpoinen määrä sähköä vaikkapa vaan viikon reissulle saataisiin kulkemaan akkuihin pakattuna mukana, on niiden akkujen paino jo ihan järkyttävä.

        Tästä on keskusteltu jo aiemmin eri yhteydessä, mutta laitetaan vielä tähän:
        Kilo propaania sisältää energiaa noin 13 KWh, kilo lyijyakkua sisältää energiaa noin 0,1 KWh. Yhdellä akulla käyttää teorissa sitä mikroa noin tunnin (käytännössä ei sitäkään) Eli jos sillä mikrolla aikoo tehdä ruokaa, siis tehdä eikä vaan lämmittää, niin yhden aterian saa tehtyä yhdellä akullisella. Ja akun lataaminen tyhjästä täyteen ottaa laiturisähkölläkin toista vuorokautta, joten se siitä kayttökelpoisuudesta muualla kuin vierassatamissa ja verkkovirran äärellä.

        No nyt taitaa keskustelu mennä hieman makuasioiden puolelle. Omassa käytössäni mikro on vain ruoan lämmittämistä varten. En edes tähän hätään keksi mitä ruokaa sillä valmistaisin. Ajossa ei oikein aika riitä kokkailuun joten pitsan tai valmiseineksen lämmitys on riittävää ja se tapahtuu mikrolla helposti. Jos mikroa joutuu käyttämään ajossa, niin tottahan se käy akkujen päälle. Energia siirtyy kyitenkin ruuan lämmitykseen melkoiseen paljon paremmin mirkolla kuin uunilla. Eihän mikro edes juurikaan lämpene verrattuna uuniin. Eli ruokaa lämmitettäessä mikron käyttöaika on vain pieni osa vastaavasta uunin käyttöajasta. Pidän tuota kWh laskemista ja vertailua edellisessä kirjoituksessa hieman osatotuuden esiintuomisena. Toisaalta veneen automaattimem akkulaturi paikkaa tuon kWh kulutuksen max. 20A virrallaan melkoisen nopeasti satamassa. Sen myönnän, että uunilla saa tehtyä maukkaampaa ruokaa ja valmisruokiin kuorrutukset yms. Itsellä ollut joskus mukana joku halpahallin kertakäyttögrilli luonnansatamissa ja saarissa käytettäväksi. Ihan toimiva ja vähän tilaa vievä juttu sekin.


      • -Mika-
        Purjehtijan perustyö kirjoitti:

        No nyt taitaa keskustelu mennä hieman makuasioiden puolelle. Omassa käytössäni mikro on vain ruoan lämmittämistä varten. En edes tähän hätään keksi mitä ruokaa sillä valmistaisin. Ajossa ei oikein aika riitä kokkailuun joten pitsan tai valmiseineksen lämmitys on riittävää ja se tapahtuu mikrolla helposti. Jos mikroa joutuu käyttämään ajossa, niin tottahan se käy akkujen päälle. Energia siirtyy kyitenkin ruuan lämmitykseen melkoiseen paljon paremmin mirkolla kuin uunilla. Eihän mikro edes juurikaan lämpene verrattuna uuniin. Eli ruokaa lämmitettäessä mikron käyttöaika on vain pieni osa vastaavasta uunin käyttöajasta. Pidän tuota kWh laskemista ja vertailua edellisessä kirjoituksessa hieman osatotuuden esiintuomisena. Toisaalta veneen automaattimem akkulaturi paikkaa tuon kWh kulutuksen max. 20A virrallaan melkoisen nopeasti satamassa. Sen myönnän, että uunilla saa tehtyä maukkaampaa ruokaa ja valmisruokiin kuorrutukset yms. Itsellä ollut joskus mukana joku halpahallin kertakäyttögrilli luonnansatamissa ja saarissa käytettäväksi. Ihan toimiva ja vähän tilaa vievä juttu sekin.

        Onhan tuossa on perää. Siis juuri siinä, että mikro on veneessäkin ihan hyvä väline valmiin ruuan lämmittämiseeen.
        Mutta tuosta energiatehokkuudesta vielä. Jos mikron ottoteho on 900W niin mikroaaltoteho on yleensä silloin vaan 650W. Lisäksi tulee häviöt vielä invertteristä ym. Silti tehokkuus on kaikkiaan mikrossa parempi, jos sitä pelkkää lämmittämistä ajatteleen. Tehokkuuteen kun voi ajatella myös sen käytettävän ajansäästön.

        Olennaisin pointti on kuitenkin se, että ruokaa ei yleensä valmisteta mikrolla, se vaan lämmitetään sillä. Jos ei ole tarvetta tai halua valmistaa ruokaa veneessä, niin mikro on silloin ihan ykköskone. Tätä kai tarkoititkin sillä "makuasioiden puolelle" menemisellä.

        Toinen pointti mulla oli se, että on mielestäni järjetöntä tuottaa lämpöenergiaa sähköllä olosuhteissa, joissa sitä sähköä on rajoitetusti saatavilla (kuten purjeveneessä) ja siihen liittyi tuo vertailuni butaanin ja akun energiatehokkuudesta suhteessa painoon. Mutta edelleen, tämä pätee tietysti vaan siinä tilanteessa, jossa ajatellaan veneen uuniliesi korvattavan mikrolla ja että sillä mikrolla joskus myös valmistetaan ruokaa.

        No, kaikki lähtee kuitenkin veneilytavasta ja ruoanlaittotottumuksista. Elis siis "makuasioista", se on täysin totta. Näihin makuasioihin myös vaikuttaa mitä suurimmassa määrin omat tottumukset. Ja itse en koskaan osta valmisruokaa. Teen itse ruokani veneessä, myös kulussa ollessa (no okei, joskus syödään hernesoppaa... ;-) Ja vierassatamia käytän vähemmän kuin luonnonsatamia. Näistä syistä alkuun ajattelin mikron veneessä olevan turhin mahdollinen laite. Mutta nyt voin todeta, että se olisi (luultavasti) turha vain minulle. Joillekin muille taas ihan yhtä looginen keittiövaruste veneeseen, kuin kotiinkin.


      • sdfgsdfgsdgfsgf
        -Mika- kirjoitti:

        Onhan tuossa on perää. Siis juuri siinä, että mikro on veneessäkin ihan hyvä väline valmiin ruuan lämmittämiseeen.
        Mutta tuosta energiatehokkuudesta vielä. Jos mikron ottoteho on 900W niin mikroaaltoteho on yleensä silloin vaan 650W. Lisäksi tulee häviöt vielä invertteristä ym. Silti tehokkuus on kaikkiaan mikrossa parempi, jos sitä pelkkää lämmittämistä ajatteleen. Tehokkuuteen kun voi ajatella myös sen käytettävän ajansäästön.

        Olennaisin pointti on kuitenkin se, että ruokaa ei yleensä valmisteta mikrolla, se vaan lämmitetään sillä. Jos ei ole tarvetta tai halua valmistaa ruokaa veneessä, niin mikro on silloin ihan ykköskone. Tätä kai tarkoititkin sillä "makuasioiden puolelle" menemisellä.

        Toinen pointti mulla oli se, että on mielestäni järjetöntä tuottaa lämpöenergiaa sähköllä olosuhteissa, joissa sitä sähköä on rajoitetusti saatavilla (kuten purjeveneessä) ja siihen liittyi tuo vertailuni butaanin ja akun energiatehokkuudesta suhteessa painoon. Mutta edelleen, tämä pätee tietysti vaan siinä tilanteessa, jossa ajatellaan veneen uuniliesi korvattavan mikrolla ja että sillä mikrolla joskus myös valmistetaan ruokaa.

        No, kaikki lähtee kuitenkin veneilytavasta ja ruoanlaittotottumuksista. Elis siis "makuasioista", se on täysin totta. Näihin makuasioihin myös vaikuttaa mitä suurimmassa määrin omat tottumukset. Ja itse en koskaan osta valmisruokaa. Teen itse ruokani veneessä, myös kulussa ollessa (no okei, joskus syödään hernesoppaa... ;-) Ja vierassatamia käytän vähemmän kuin luonnonsatamia. Näistä syistä alkuun ajattelin mikron veneessä olevan turhin mahdollinen laite. Mutta nyt voin todeta, että se olisi (luultavasti) turha vain minulle. Joillekin muille taas ihan yhtä looginen keittiövaruste veneeseen, kuin kotiinkin.

        sen saa näppärästi rantaan lasten lettukestejä varten. On aivan huuhata että spriillä perunoiden keittäminen olisi hidasta, nopeammin syntyy kuin uudella boschin sähköliedellä kotona.

        Vain kerran vaimo on yrittänyt polttaa veneen lettujen paistossa kun lisäsi spinnuajossa väärään polttimeen ainetta. Se ilta menikin veneen täyssiivouksessa sammutusjauheesta ja muistaa varmasti jatkossa, miten spriikeitintä käytetään.

        Oli meillä joskus mikro purjeveneessä kun lapset olivat pieniä, keitettiin puurot sillä vierrasatamissa. Kotona hajosi mikro, niin sen jälkeen veneesä ei ole ollut mikroa. Keep it simple stupid.


      • 19+16
        sdfgsdfgsdgfsgf kirjoitti:

        sen saa näppärästi rantaan lasten lettukestejä varten. On aivan huuhata että spriillä perunoiden keittäminen olisi hidasta, nopeammin syntyy kuin uudella boschin sähköliedellä kotona.

        Vain kerran vaimo on yrittänyt polttaa veneen lettujen paistossa kun lisäsi spinnuajossa väärään polttimeen ainetta. Se ilta menikin veneen täyssiivouksessa sammutusjauheesta ja muistaa varmasti jatkossa, miten spriikeitintä käytetään.

        Oli meillä joskus mikro purjeveneessä kun lapset olivat pieniä, keitettiin puurot sillä vierrasatamissa. Kotona hajosi mikro, niin sen jälkeen veneesä ei ole ollut mikroa. Keep it simple stupid.

        Pieni kaasuliesi joka käyttää 200 millilitran halpoja kaasupulloja ei maksa paljon mitään, eikä tarvii läträilla spriin kanssa. Lähtee päällekin nappia painamalla ja on supernopea.


    • elekroi

      induktioliesi kotona ja veneessä on tätä päivää

    • Invertteri

      Ei kannata hankkia mitään 12 voltin kodinkoneita veneeseen. Järkevämpi ratkaisu on kunnon invertteri ja riittävän kokoiset akut. Nyrkkisääntönä voi pitää vaikka sitä, että invertterin teho on enintään neljä kertaa akkujen kapasiteetti ampeeritunteina. Jos invertteriä käytetään ahkerasti, on hyvä hankkia myös akkumonitori ja huolehtia, ettei akkuja koskaan tyhjennetä alle 50 prosentin niiden kapasiteetista.

      Mitä mikroaaltouuniin sinällään tulee, se on matkaveneessä aivan loistava peli, kun halutaan lämmintä ruokaa vesillä. Tehdään satsit valmiiksi mikroastioihin ja laitetaan jääkaappiin tai oikein pitkillä legeillä pakkaseen. Sitten vain uuniin ja muutamassa minuutissa on ruoka valmis.

      • Pitkien legien ruoanvalmistukseen olen käyttänyt klassista "heinälaatikkoa", jonka ehkä ennen sotia syntyneet vielä muistavat. Uuden ajan versiossa kattilaa ei upotetaan heiniin vaan styroksiin tai vastaavaan, joka on tietysti vielä parempi.

        Muhennos- tai sopparuoka kuumennetaan ennen lähtöä sataan asteeseen, että se juuri kiehahtaa. Sitten tiiviskantinen kattila laitetaan styroksilaatikkoon hautumaan.

        Kun päivän purjehduksen jälkeen tullaan perille, kattilassa on maukkaaksi kypsynyt ruoka syömälämpöisenä.

        Kotonani oli sota-ajan jäljiltä tallessa laatikko, jossa eristeenä oli ns. lastuvillaa. En muista, olisiko sitä koskaan minun aikanani käytetty. mutta laatikon muistan ja selityksen sille.

        Parikymmentä vuotta sitten olin vähän mukana uudenaikaisemman lämpölaatikon markkinoinnin kehittelyssä. Nyt en saanut selville, onko tätä tuotetta yhä saatavissa ja millä nimellä.

        Lämpölaatikon voi kuka tahansa itsekin rakentaa ripustamalla sopivan kattilan sopivaan laatikkoon ja täyttämällä välitilan vaikkapa uretaanivahdolla, jota saa jokaisesta rautakaupasta.

        PS.
        "Heinälaatikko" toimii tietenkin myös kotona, jossa se voi säästää merkittävät määrät energiaa.


    • yht. n. satanen

      Kätevän ja pienikokoisen 700 W/230 V 2-tahti bensa-agregaatin saisi seitsemälläkympillä ja mikroaaltouunin muutamalla kympillä. Noin pieni aggregaatti mahtuu melkein mihin vaan, eikä sitä tarvitse käyttää pikään kerralla koska mikrokin on nopea joten bensaakaan tarvita kuin vähän. Lisäksi sillä voisi tarpeen tullen ladata akkuihin lisävirtaa.

    • Invertteri

      Jos sinulla on jo se mikro veneessä, kannattaisiko hankkia invertteri, jolla voit hoitaa tuon mikron. Samalla invertteristä voi olla muutakin hyötyä, näin minulla

    • seppomartti

      Tai sitten voi ajatella koko asian juuri päin vastoin. Agregaatin, invertterin, mikron, ym roinan sijaan ottaa kaasua pari kg enemmän mukaan. Yksinkertaista. Pikaruuan sijaan valmistaa kunnon ruokaa hyvistä raaka-aineista, Pihvit aamulla syväjäästä sulamaa ja marinaadiin. Illalla kunnon lämmin ateria ja hyvät viinit pöytään eikä pikaruokaa. Kelin salliessa syödään hitaasti eikä mikrosta pikaisesti.

      • tunari...

        Samaa mieltä. Lisäksi kaasupullon täyttäminen toisesta pullosta ei ole mikään ihmetemppu, kunhan ensin on ottanut selvää erilaisista maailmalla käytettävistä liittimistä ja hankkinut sopivat liittimet ja väliletkut.


      • prop., butaani jne
        tunari... kirjoitti:

        Samaa mieltä. Lisäksi kaasupullon täyttäminen toisesta pullosta ei ole mikään ihmetemppu, kunhan ensin on ottanut selvää erilaisista maailmalla käytettävistä liittimistä ja hankkinut sopivat liittimet ja väliletkut.

        Nimimerkki "tunari..." on tietysti oikeassa ilmoittaessaan: "..kunhan ensin on ottanut selvää erilaisista maailmalla käytettävistä liittimistä ja hankkinut sopivat liittimet ja väliletkut".

        Käytännössä asia ei ollutkaan näin yksinkertainen. Maailmalle lähtiessäni olin hankkinut ison adapterisarjan letkuja, jonka "piti sopia kaikkiin mahdollisiin kaasupulloihin". Eipäs sopinutkaan! Pikkuongelmia oli jo Chaquaramaksessa, mutta isommat ongelmat alkoivat Papeetessa, Tahitilla. Minkään adperini kierteet eivät sopineet paikallisiin jenkkipulloihin ja täyttöventtiileihin eikä kaasufirmoillakaan ollut sopivia liittimiä. Whangareissa, NZ, kaasufirma ei suostunut täyttämään europpalaista pulloa ennen pullon sisäpesua ja koeponnistusta.

        Pitkälle reissuille lähtijöiden kannattasi ehkä hankkia jenkkisysteemin mukaiset alu-pullot vaikkapa Karibian alueelta. Niissä on erilainen kierre ja erilainen paineenalennusventtiili, johon myöskään eurooppalainen letku ei sovi väätän läpimitan takia. Teräspullot kannattaa unohtaa, ne ruostuvat jo muutamassa kuukaudessa.

        Omassa veneessäni on maasähkökäytteinen mikro sekä vesipannu. Miksi tuhlaisin kaasua silloin, kun paatin voi liittää maasähköön? Tavallinen 230V mikro on pieni investointi ja siitä on sama ilo ja hyöty kuin kotonakin. Makuasia tietysti..Kyllä ruuasta ja viinistä voi nauttia, vaikka veneessä olisi mikro!


      • kukin tavallaan
        prop., butaani jne kirjoitti:

        Nimimerkki "tunari..." on tietysti oikeassa ilmoittaessaan: "..kunhan ensin on ottanut selvää erilaisista maailmalla käytettävistä liittimistä ja hankkinut sopivat liittimet ja väliletkut".

        Käytännössä asia ei ollutkaan näin yksinkertainen. Maailmalle lähtiessäni olin hankkinut ison adapterisarjan letkuja, jonka "piti sopia kaikkiin mahdollisiin kaasupulloihin". Eipäs sopinutkaan! Pikkuongelmia oli jo Chaquaramaksessa, mutta isommat ongelmat alkoivat Papeetessa, Tahitilla. Minkään adperini kierteet eivät sopineet paikallisiin jenkkipulloihin ja täyttöventtiileihin eikä kaasufirmoillakaan ollut sopivia liittimiä. Whangareissa, NZ, kaasufirma ei suostunut täyttämään europpalaista pulloa ennen pullon sisäpesua ja koeponnistusta.

        Pitkälle reissuille lähtijöiden kannattasi ehkä hankkia jenkkisysteemin mukaiset alu-pullot vaikkapa Karibian alueelta. Niissä on erilainen kierre ja erilainen paineenalennusventtiili, johon myöskään eurooppalainen letku ei sovi väätän läpimitan takia. Teräspullot kannattaa unohtaa, ne ruostuvat jo muutamassa kuukaudessa.

        Omassa veneessäni on maasähkökäytteinen mikro sekä vesipannu. Miksi tuhlaisin kaasua silloin, kun paatin voi liittää maasähköön? Tavallinen 230V mikro on pieni investointi ja siitä on sama ilo ja hyöty kuin kotonakin. Makuasia tietysti..Kyllä ruuasta ja viinistä voi nauttia, vaikka veneessä olisi mikro!

        Tietysti täsmälleen kyse omista tavoista, mutta minusta oikeastaan mikä hyvänsä maasähkön saannista riippuvainen laite on pelkkää roinaa. Jos viettää vaikka 5 v maailmalla ja on siitä ajasta jopa 10 viikkoa sähköjohdon ulottuvilla, ei mikroaaltouuni ole lähellekään tilavuutensa arvoinen laite. Se pari kiloa enemmän kaasua on paljon enemmän käytössä ja helpommin varastoitavissa.

        Otetaan nyt sen verran takaisin, että telakointiaikoina tietyt verkkovirralla toimivat työkalut kannattaa olla mukana akkuporan(porien) lisäksi.


      • 10+12
        kukin tavallaan kirjoitti:

        Tietysti täsmälleen kyse omista tavoista, mutta minusta oikeastaan mikä hyvänsä maasähkön saannista riippuvainen laite on pelkkää roinaa. Jos viettää vaikka 5 v maailmalla ja on siitä ajasta jopa 10 viikkoa sähköjohdon ulottuvilla, ei mikroaaltouuni ole lähellekään tilavuutensa arvoinen laite. Se pari kiloa enemmän kaasua on paljon enemmän käytössä ja helpommin varastoitavissa.

        Otetaan nyt sen verran takaisin, että telakointiaikoina tietyt verkkovirralla toimivat työkalut kannattaa olla mukana akkuporan(porien) lisäksi.

        Kaasu hyvä ratkaisu, mutta sehän edellyttää että veneessä on mahdollista saada kaasupullot asumistiloista erillään olevaan tuuletettuun mutta muuten suljettuun erilliseen tilaan.
        Onko noissa retkikaasuliesien raid-pullon kokoisissa kaasupulloissa vuotovaaraa? Olen pitänyt niitä sitloodan luukun alla.


      • tunari...
        prop., butaani jne kirjoitti:

        Nimimerkki "tunari..." on tietysti oikeassa ilmoittaessaan: "..kunhan ensin on ottanut selvää erilaisista maailmalla käytettävistä liittimistä ja hankkinut sopivat liittimet ja väliletkut".

        Käytännössä asia ei ollutkaan näin yksinkertainen. Maailmalle lähtiessäni olin hankkinut ison adapterisarjan letkuja, jonka "piti sopia kaikkiin mahdollisiin kaasupulloihin". Eipäs sopinutkaan! Pikkuongelmia oli jo Chaquaramaksessa, mutta isommat ongelmat alkoivat Papeetessa, Tahitilla. Minkään adperini kierteet eivät sopineet paikallisiin jenkkipulloihin ja täyttöventtiileihin eikä kaasufirmoillakaan ollut sopivia liittimiä. Whangareissa, NZ, kaasufirma ei suostunut täyttämään europpalaista pulloa ennen pullon sisäpesua ja koeponnistusta.

        Pitkälle reissuille lähtijöiden kannattasi ehkä hankkia jenkkisysteemin mukaiset alu-pullot vaikkapa Karibian alueelta. Niissä on erilainen kierre ja erilainen paineenalennusventtiili, johon myöskään eurooppalainen letku ei sovi väätän läpimitan takia. Teräspullot kannattaa unohtaa, ne ruostuvat jo muutamassa kuukaudessa.

        Omassa veneessäni on maasähkökäytteinen mikro sekä vesipannu. Miksi tuhlaisin kaasua silloin, kun paatin voi liittää maasähköön? Tavallinen 230V mikro on pieni investointi ja siitä on sama ilo ja hyöty kuin kotonakin. Makuasia tietysti..Kyllä ruuasta ja viinistä voi nauttia, vaikka veneessä olisi mikro!

        Minulla on veneessä yksi 6 kg Agan alumiinipullo, koska se oli yhden 2 kg teräspullon lisäksi ainoa pullo, joka mahtui sille varattuun tilaan. En voi suositella sitä venekäyttöön, koskaainakin juuri tuohon Agan pulloon tulee aika nopeasti hapettumia. Alumiinissa syöpyminen voi olla nopeaa ja pienen ruven alta voi löytyä pahassa tapauksessa syväkin kraateri. Painesäiliössä ikävä juttu. Siksi olen joutunut vaihtamaan pullon parin vuoden välein, vaikka kaasunkulutus olisi sallinut pitemmänkin vaihtovälin.


    • seppomartti

      Nyt puhutaan eri mittaluokan pulloista. MInulla on 2 espanjalaista ja yksi amerikkalainen eli 3 komposiittipulloa ja yhteensä 15-16kg kaasua. Ei niitä sisätiloihin sovi tuoda.

    • 234535

      3452345

    • sy Snoopy

      Mikroaaltouuni olisi kyllä kätevä maasähkön kanssa ja olen ajatellut sen hankkia. Pitkällä matkalla merellä tulee yleensä aina sähköstä pula, mutta kaasusta ei mulla koskaan, kun on 2 x 11kg. Jos kaasua vois muuttaa sähköksi, niin halpa sellainen aparaatti kiinnostaisi. Uudistuneet kotisivut www.snoopy.fi

      • Bossu

        Hondan tavalliseen bensa-aggregaattiin myydään muunnossarjoja ainakin jenkeissä, jollaisella sen saa toimimaan sekä bensalla että nestekaasulla.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Työttömyys on kasvussa - Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa

      Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa. Työttömyys on kuitenkin kasvussa. Mitä itse aja
      Maailman menoa
      346
      2751
    2. Mikä piirre on kasvoissa tärkein?

      Mikä piirre on kasvoissa tärkein kun valitset seuraa itsellesi?
      Ikävä
      120
      1529
    3. Suurimman myrskyilyn jälkeen

      vakiintuu tyynenpi tunne. Entistä vakaampi, entistä varmempi. Aina vaikealla hetkellä auttaa, kun ajattelen sinua. Minul
      Ikävä
      48
      1360
    4. Mikä häpeä Haapaveden kaupungille

      Avin huomautuksen mukaa hoitoyksikkö on ollut monin osin lainvastainen. Huomautettavaa on monista asioista. Miten Haa
      Haapavesi
      57
      976
    5. Ruumis kanavassa

      Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan
      Suomussalmi
      15
      954
    6. Tojotamies törttöili taas auton eteen

      Ja taas joku Tojotapappa vähät välitti liikennesäännöistä ja kääntyi viitostietä ajaneen auton eteen tänään, tällä kerta
      Suomussalmi
      27
      924
    7. Ei mitään menetettävää

      Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo
      Ikävä
      149
      888
    8. Pieni nainen, paras nainen

      Näin se nyt vaan on. Mieheltä
      Ikävä
      80
      878
    9. En sano tätä pahalla

      Mutta olihan meillä aika reippaasti ikäeroa ja aivan erilaiset elämäntilanteetkin. En vaan jotenkin tajunnut sitä aiemm
      Ikävä
      66
      862
    10. Tiedättekö miksi mies on olemassa?

      Lisääntymistä varten. Ei mitään muuta hyötyä. Jos nainen voisi lisääntyä ilman miestä, luuletteko miehet että naiset tar
      Ikävä
      205
      829
    Aihe