kallis putkiremontti

Nimetön

Asun taloyhtiössä, johon on tulossa putkiremontti. Asuntoni on isommasta päästä, mutta tuloni pienemmästä. Isännöitsijä on teettänyt suunnitelman, joka tulee hirveän kalliiksi: Kaikki puretaan, laatoitetaan uudestaan seinät, rakennetaan uudet sisäkatot, asennetaan lattialämmitys, uusitaan kaikki kalusteet. Lisäksi uusitaan samalla sähköt ja antennit, asennetaan kuvalliset ovipuhelimet ym. Missään vaiheessa ei osakkailla ollut tilaisuutta edes keskustella halvemmista vaihtoehdoista, tai siitä, ettei tarvitsisi uusia ihan kaikkea kerralla.
Olenko avuton? Toteutuvatko isännöitsijöiden ökysuunnitelmat aina, vai onko jollakulla kokemusta siitä, että suunnitelmat on onnistuttu riisumaan kohtuulliselle tasolle?
Toivon, ettei kukaan ala selittää minulle, että onhan se sitten remontin jälkeen niin hyvö se asunto.
On se mersukin hyvä auto, mutta minulla ei ole siihen rahaa eikä tarvetta.

17

2857

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hallitusjäsen

Isännöitsijä remonteista päätä eikä hallituskaan vaan yhtiökokous.Mikäli asiat menevät aina miten isännöitsiä haluaa etkä itsekkään kykene yhtiökokoukseen sanomaan taloyhtiönne on toivoton tapaus.

• Nimetön

Mutta onko minulla mahdollisuuksia? Haluaisin kuulla muiden kokemuksia.
        Tuntuu kummalliselta, että puhutaan kovasti ihmisten mahdollisuuksista asua kotonaan myös vanhoina, ( on hissiavustukset ja muut) eikä koskaan mainita, että voi olla rahasta kiinni.
        Esimerkiksi minun asunnossani kylpyhuoneen lattia on nyt noin 5cm korkeammalla kuin olohuoneen. Remontin jälkeen sen pitäisi olla 0,5 cm alempana, esteettömyyden takia. Kyllä sen vanhan lattian purkamiselle varmasti hintaa tulee.

• asiaa jo
        Nimetön kirjoitti:

Mutta onko minulla mahdollisuuksia? Haluaisin kuulla muiden kokemuksia.
        Tuntuu kummalliselta, että puhutaan kovasti ihmisten mahdollisuuksista asua kotonaan myös vanhoina, ( on hissiavustukset ja muut) eikä koskaan mainita, että voi olla rahasta kiinni.
        Esimerkiksi minun asunnossani kylpyhuoneen lattia on nyt noin 5cm korkeammalla kuin olohuoneen. Remontin jälkeen sen pitäisi olla 0,5 cm alempana, esteettömyyden takia. Kyllä sen vanhan lattian purkamiselle varmasti hintaa tulee.

ostaessasi asunnon! Ja jos olet asunut asunnossa jo kauan, ennen kuin on ollut tarvetta putkiremonttiin, olisi kannattanut aikaisemmin vaihtaa uudempaan!

• Nimetön
        asiaa jo kirjoitti:

ostaessasi asunnon! Ja jos olet asunut asunnossa jo kauan, ennen kuin on ollut tarvetta putkiremonttiin, olisi kannattanut aikaisemmin vaihtaa uudempaan!

Ja se olisi muka tullut halvemmaksi? Älä pelleile.
        Jos halutaan, että taloyhtiöissä voi asua erilaisia ja eri-ikäisiä ihmisiä, pitäisi olla mahdollista tehdä perusremontit säästäväisesti ja antaa itse kunkin asentaa hienoudet itse. Nyt herää epäilys, että isännöitsijä yrittää myydä meille mahdollisimman kalliin remontin ja nostaa itse provikoita alihankkijoilta.

• Hallitusjäsen
        Nimetön kirjoitti:

Jos halutaan, että taloyhtiöissä voi asua erilaisia ja eri-ikäisiä ihmisiä, pitäisi olla mahdollista tehdä perusremontit säästäväisesti ja antaa itse kunkin asentaa hienoudet itse. Nyt herää epäilys, että isännöitsijä yrittää myydä meille mahdollisimman kalliin remontin ja nostaa itse provikoita alihankkijoilta.

Remontit yhtäaikaa isännöitsijän esittämät ensi tarjoukset ovat myös ylimitoitetut yleensä mistä lähdetään jatkoa neuvottelemaan.
        Maanantaina oli hallituskokous
        isännöitsijä oli lähettänyt 200000e parvekeremontti tarjouksia etukäteen jäsenille mikä ei varmasti mene läpi mikäli hallitus on ammattitaitoinen.Nyt pyydetään uudet tarjoukset kaiteiden maalauksesta muutamasta paikkauksesta mikä on todellinen tämän hetken tarve.

• seppoo
        Nimetön kirjoitti:

putkiremontti maksaa helsingissä saman,millä maalta saa uuden asunnon! mutta jos tykkää asua esim.helsingis,niin kuin moni haluaa,niin sitte vaan maksaa.kyllä ne röyhkeet laskuttaa osaa.mutta oma valinta.taisitta arvata että en asu helsingis,oma valinta,tein putkiremontin hinnalla uuden omakotitalon,ja tää on totta.vertailkaa hintoja ja tehkää valintoja!

• Nimetön

Huoneiston myyntiarvo ei nouse yhtä paljon kuin remontti maksaa, tämä on tosiasia. Miksi?
      Yksi syy on varmaan se, että remonttiin lisätään keinotekoisesti kaikenlaista kallista ja turhaa ja toisaalta jätetään käyttämättä ne mahdollisuudet, jotka asukkaiden omalla toiminnalla voitaisiin säästää. Moni on esim. tehnyt itse kylpyhuoneen laatoitukset ( se ei ole vaikeaa) tai seinien maalaukset. Esteettömyys vaatimukset ovat joskus järjettämiä: pyörätuolilla pääsee hyvin 5 cm korkuisen kynnyksen yli, jos eteen asetetaan pieni puinen luiska. Valtaosa asukkaista ei tarvitse pyörätuolia, eikä porraskäytävä ole kuitenkaan esteetön. Miksi piikata kaikki lattiat, kun eikä vain sen lattia, joka esteettömyyttä tarvitsee?
      Miksi muuttaa antennijärjestelmää, kun asukkaat ovat äsken hankkineet uudet digiboksit?
      Tarvittaisiin tahoa, joka ajaa tavallisen asukkaan etua remonttiasioissa.

• kipinkapin!

Se oikea taho jokaisessa yksittäistapauksessa on taloyhtiön hallitus. Sinne vaan yhtiökokouksiin mukaan, niin pääset vaikuttamaan. Jos taloyhtiön väki enemmistönä on remontteja vastaan tai haluaa niitä halvemmalla tai pidemmällä aikataululla, niin syy löytyy peilistä, jos isännöitsijä pystyy ajamaan asukkaiden valtaosan kannasta poikkeavat päätökset läpi.

Huoneiston myyntiarvo on riippuvainen muustakin kuin pelkästään tehdyistä remonteista. Arvo on kuitenkin remontoidussa parempi kuin remontoimattomassa, mutta huonossa taloudellisessa tilanteessa myyntihinta voi silti jäädä vaatimattomaksi.

• Hallitusjäsen
        kipinkapin! kirjoitti:

Se oikea taho jokaisessa yksittäistapauksessa on taloyhtiön hallitus. Sinne vaan yhtiökokouksiin mukaan, niin pääset vaikuttamaan. Jos taloyhtiön väki enemmistönä on remontteja vastaan tai haluaa niitä halvemmalla tai pidemmällä aikataululla, niin syy löytyy peilistä, jos isännöitsijä pystyy ajamaan asukkaiden valtaosan kannasta poikkeavat päätökset läpi.

Huoneiston myyntiarvo on riippuvainen muustakin kuin pelkästään tehdyistä remonteista. Arvo on kuitenkin remontoidussa parempi kuin remontoimattomassa, mutta huonossa taloudellisessa tilanteessa myyntihinta voi silti jäädä vaatimattomaksi.

Remontteja pitemmällä aikavälillä ei omistajat pysty maksamaan koko ajan usempia kalliita remontteja ylikorjaus pahin virhe.

• Nimetön
        kipinkapin! kirjoitti:

putkiremontin kustannuksia ei saa takaisin asunnon myyntihinnassa. Ostaja ei ole valmis maksamaan siitä, mihin vanha asukas onnistutaan pakottamaan. Näin se on. kuka huijaa?

• kipinkapin!
        Nimetön kirjoitti:

putkiremontin kustannuksia ei saa takaisin asunnon myyntihinnassa. Ostaja ei ole valmis maksamaan siitä, mihin vanha asukas onnistutaan pakottamaan. Näin se on. kuka huijaa?

Ei varmaan vastaakaan. Mutta se ei tarkoita samaa kuin että joku huijaisi. Kuten sanottu, sinne vain yhtiökokoukseen vaikuttamaan tulevan remontin hintaan. Ei sinua mihinkään voida pakottaa, ellei enemmistö osakkaista ole kanssasi eri mieltä. Tosin, kun riittävästi tinkii, yleensä se tuppaa näkymään laadussa. Mutta on ihan turha kuvitellakaan, että kaiken saisi aikanaan nyhdettyä ostajalta.

• Hallitusjäsen
        kipinkapin! kirjoitti:

Ei varmaan vastaakaan. Mutta se ei tarkoita samaa kuin että joku huijaisi. Kuten sanottu, sinne vain yhtiökokoukseen vaikuttamaan tulevan remontin hintaan. Ei sinua mihinkään voida pakottaa, ellei enemmistö osakkaista ole kanssasi eri mieltä. Tosin, kun riittävästi tinkii, yleensä se tuppaa näkymään laadussa. Mutta on ihan turha kuvitellakaan, että kaiken saisi aikanaan nyhdettyä ostajalta.

Kuitenkin jatkuvasti myydään remontoituja yhtiölainoitettuja huoneistoja historia ei myöskään osoita että 20v kuluttua sijoitus nyt putkiremontoituun taloon ei olisi ollut kannattava.Remonttien aikataulutus ja laajuus näyttää vääristyneen yleensä.

• Hallitusjäsen kirjoitti:

Kuitenkin jatkuvasti myydään remontoituja yhtiölainoitettuja huoneistoja historia ei myöskään osoita että 20v kuluttua sijoitus nyt putkiremontoituun taloon ei olisi ollut kannattava.Remonttien aikataulutus ja laajuus näyttää vääristyneen yleensä.

Kaikkia isoja remontteja pyritään yleensä lykkäämään niin pitkään kuin mahdollista.

Suomen kerrostalokannasta suurin osa on rakennettu joko ennen vuotta 1940, tai 1960-70 luvulla. Ensiksi mainittuihin on tulossa toinen LVIS-saneeraus, myöhemmin rakennettuihin ensimmäinen.

Mielenkiintoista on se rahanmenetys jonka osakkaat ovat itselleen aiheuttaneet lykkäämällä remontteja, LVIS-saneeraus oli melkein puolet halvempi vuonna 2003 kuin vuonna 2008. Syykin on selvä, tekijöitä on rajallinen määrä, ja kun kysyntä nousee niin nousee myös hinta.

Uuudisrakentamisen vähentyminen on tosin tällä hetkellä laskemassa hintoja, perustuen ammattitaitoisen työvoiman määrän rajuun kasvuun.

• Nimetön

Osaisiko joku kertoa, mitä hintaluokka asuntoa kohden on se, että kylppärin lattia opiikataan 5 cm matalammalle kuin ennen?( mitähän se tekee äänieristykselle?) Tämä 5 cm esteettömyys on ihan hupsutusta sikäli, että koko taloon ei pääse sisään, ellei selviä muutamasta portaasta, saati sitten 5 cm vessan kynnyksestä.
        Jotenkin on ihan järjetöntä, että kaikkien ihmisten kaikki asunnot pitää rakentaa monimutkaisella tavalla esteettömiksi, vaikkei koko talossa asu yhtään pyörätuolipotilasta, ei edes rollaattorin kanssa kulkevaa. Onko tuo 'esteettömyys' pakollista vai pelkkää kustannuslisää?

• Hallitusjäsen
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

Kaikkia isoja remontteja pyritään yleensä lykkäämään niin pitkään kuin mahdollista.

Suomen kerrostalokannasta suurin osa on rakennettu joko ennen vuotta 1940, tai 1960-70 luvulla. Ensiksi mainittuihin on tulossa toinen LVIS-saneeraus, myöhemmin rakennettuihin ensimmäinen.

Mielenkiintoista on se rahanmenetys jonka osakkaat ovat itselleen aiheuttaneet lykkäämällä remontteja, LVIS-saneeraus oli melkein puolet halvempi vuonna 2003 kuin vuonna 2008. Syykin on selvä, tekijöitä on rajallinen määrä, ja kun kysyntä nousee niin nousee myös hinta.

Uuudisrakentamisen vähentyminen on tosin tällä hetkellä laskemassa hintoja, perustuen ammattitaitoisen työvoiman määrän rajuun kasvuun.

Suoria johtopäätöksiä 1940 rakennettuihin taloihin tulossa 2 lvi saneraus milloin 2 kuin ensimmäinen remonttikierros on vasta menossa 40 v päästä ?.Myöskään sinulla ei ole minkäänlaista faktaa asiaan rahoitus olisi ollut 2003 50% halvempi laskukaavasi aiheeseen näkyy olevan vain palkkojen nousu mikä ei sekään ole 50%.

• "yhteistyö"/...

Tilanteita enemmän ja vähemmän läheltä seuranneena (ja taloyhtiössämmekim 10-15 v viiveellä kuulleena) uskallan epäillä seuraavaa - ja tästä puhutaan aivan liian vähän:

Isännöitsijätoimistoilla ja remppafirmoilla on pakostakin erityisesti pk-seudulla keskenään paljon kytkyjä. (esim. isännöitsijä "valitsee" loppusuoralle 1-3 suosimaansa remppafirmaa remontin koosta riippuen.)
      => Voiko taustalla olla paljon puhuttua harmaata taloutta? (Kirjoituksia löytyy lehdistä, netistä ym.) Mitä muuta sieltä löytyisi, jos osattaisiin heidän toimintaansa hallituksissakin kyseenalaistaa?

Jos taloyhtiön hallitus on asiantuntematon/taloyhtiön toimintaan ja lakeihin perehtymätön (väitän: lähes puolessa taloyhtiöitä ainakin näin on!), vie isännöitsijä sitä kuin lammasta narussa:
      Esim. Remontteja teetetään varmasti ylihintaan, samoin hissien huoltotöitä, ym. ym.. Sitä on tehty jo pitkään, ei tämä ole ajan ilmiö.

Mutta: MITEN TÄHÄN VOITAISIIN PUUTTUA? Miten luoda pelisäännöt, jotka tavallinen taloyhtiön "perusasukaskin" ymmärtää? Ja keinot, miten hän osaa/tietää oikeassa kohdin remonttien suunnittelussa vaikuttaa? ja jotka sitoisivat isännöitsijän/hallituksen "käsiä" ja velvoittaisivat tiedottamaan ETUkäteen hyvissä ajoin?

Yhtiökokoukset tuntuvat olevan liian usein ennalta käsikirjoitettuja näytelmiä; Isännöitsijä valjastanut/pehmitellyt hallituksen tietyn päätöksen taa - ja kokouksissa ei useinkaan keskustella riittävästi / tai tuoda niitä ennen ennakkotietoa tarpeeksi asuntojen omistajille.

Ja koska maahamme saataisiin laki tms., joka velvoittaisi taloyhtiöitä kilpailuttamaan isännöitsijätoimistot uudelleen esim. viim. 10 vuoden välein? (Maalaisjärjellä: Isännöitsijä on As Oy:n toimitusjohtaja. Harvassa firmassa tj automaattisesti saa "mellastaa" vuosikausia niin kuin taloyhtiöissä saa!)

Isännöitsijähän on kuitenkin "taloyhtiöllä" töissä ja hänen pitäisi ajatella kokonaisvaltaisesti taloyhtiön etua. EI hänen tstonsa saamaa (rahallista) etua!!

Kuinka monessa taloyhtiössä maksetaan vielä tälläkin hetkellä myös isännöitsijän tekemiä mokia, jotka hän taitavasti on siirrellyt/siirtelee taloyhtiön piikkiin?
      (En erittele tarkemmin, mutta niitä kokeneet osakkaat/taloyhtiöt tietävät mistä puhun.)

Isännöitsijöiden toimintaa pitäisi tuoda läpinäkyvämmäksi - ja vaatia heitä tarkemmin tilille erityisesti ennen tehtäviä päätöksiä, mutta myös päätösten/toimenpiteiden (rempat) ym. jälkeen jos kaikki ei mennytkään niin hienosti kuin isännöitsijä ja hallitus antoivat asukkaille ymmärtää.

Kyse on 90%:sti tavallisten suomalaisten palkansaajien omaisuuden hoidosta: Asunto-osakkeiden omistajista suurin osa asuu niissä itse. Ei ole samantekevää miten tuota omaisuutta hoidetaan!!

(Jep, olen nainen, siksi ehkä sanamuodot vääriä, mutta asia tärkeä. Blondi en ole, vielä..
      Ja ensimmäisen leikkimökkini lapsena tuunasin itse Abbaa fanittaneen kaupunkilais-kaverin kanssa maitolaiturista aittamme taa!! - kun eihän isä ym. ehtineet mukamas meitä auttamaan juuri silloin kun "kuume" iski ;)

• Markus

Älyttömän hyvin ja asiantuntevasti kirjoitettu!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Huomenet naiselle

Harmittaa ettei ehkä nähdä enää koskaan. Näillä mennään sitten.
      Ikävä
      41
      2760
    2. Ei sua enään tunnista

Kun olet vanhentunut ja lihonut.
      Ikävä
      56
      2588
    3. Oletko pitkävihainen ja onko sinulla " huono muisti muisti "?

Mitä asioita et unohda tai anna anteeksi ? Mitä asioita voit " unohtaa" tai unohtaa? Vastaa koskien kaivattuasi tai yle
      Ikävä
      49
      2222
    4. Kokoomus haluaa leikata vielä lisää sosiaaliturvasta

Kokoomuksen Sanni-Granhn Laasonen pyytänyt KELA:aa selvittämään mistä leikataan vähäosaisilta vielä lisää sosiaaliturvas
      Maailman menoa
      335
      1940
    5. Mitä tapahtuu

Syksyllä?
      Ikävä
      137
      1682
    6. Kaikesta muusta

Mulla on hyvä fiilis. Mä selviän tästä ja sit musta tulee parempi ihminenkin. Ainut, mitä mun pitää nyt välttää on se ko
      Ikävä
      16
      1515
    7. Ikävöin sua

Sä vaan pyörit mun mielessä, en saa sua unohdettua. Tilanteesta tekee vaikean sen kun molemmat ollaan varattuja ja tilan
      Ikävä
      7
      1348
    8. Neljä kuukautta vankeutta, kenelle?

Kuka tuomittiin ehdottomaan neljän kuukauden vankeustuomioon ja korvauksiin?
      Suomussalmi
      10
      1207
    9. Olet huippunainen

Ja onneksi tiedät sen itsekin.
      Ikävä
      42
      1126
    10. Oho! Esko Eerikäinen joutuu palaamaan "kalakukkokaupunkiin" - Tämä syy ei jätä kylmäksi!

Esko Eerikäinen on kyllä monessa mukana ja uskaltaa heittäytyä. Hatun nosto siitä! Eerikäinen palasi “kalakukkokaupunkii
      Kotimaiset julkkisjuorut
      66
      1086
    Aihe