Ostin autooni

Optima Red Top

merkkisen akun ja laturiksi Benton BX- 1:sen(automaattilaturi). Nyt olisi sellainen ongelma että pitääkö tuota Optimaa ladata sillä laturin lumihiutale-asennolla eli 14.7 V:lla kuten laturin käyttöohjeet sanoo vai sillä laturin autonkuva-asennolla eli 14.4 V:lla? Siinä akun päällä lukee nimittäin että "Maximal charge voltage 14.4 V at 25 degrees". Kumpaa siis uskoa? Käyttö-ohjeessa vielä sanotaan että tämä "lumihiutale" asento käy mm. Optimalle ja Exide Maxximalle mutta akun teksteissä sitten kumoutuu tämä ohje...ristiriitaista.    

12

5220

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • se ja

      sama kummalla lataat

    • Akun ohje oikea

      Ei tosiaankaan väliä, jos lataat vain kerran. Jännite ei ehdi olla kovin montaa minuttia yli 14,5 V lumihiutaleasennossakaan. Pitkissä ylläpitolatauksissa yli 10 asteessa ei kannata koskaan käyttää lumihiutaletta.

      14,7 V:lla akun napajännite on max 14,6 V. Näin ainakin Ctek:illä. Laturi lopettaa latauksen virran pudottua alle 0,5 A:n ja pitkissä johdoissa jännitehäviötä. Lataus alkaa uudestaan akun napajännitteen pudottua alle 12,8 V:in.

      • on nyt

        ollut jo 3 vrk:tta latauksessa ja ei vieläkään ole täysi(full-valo ei pala)vaan lataa edelleen eli charge-valo päällä. Mistähän tämä kertoo? Onko akku kenties viallinen?


      • ehkä päällä
        on nyt kirjoitti:

        ollut jo 3 vrk:tta latauksessa ja ei vieläkään ole täysi(full-valo ei pala)vaan lataa edelleen eli charge-valo päällä. Mistähän tämä kertoo? Onko akku kenties viallinen?

        Kun akku on täynnä Full-valo palaa kunnes akun napajännite on laskenut alle 12,8 V (tai 12,9 V). Silloin lataus alkaa uudestaan ja jatkuu, kunnes latausvirta on pudonnut riittävän pieneksi. Tätä jatkuu ikuisesti. Eli akkusi on saattanut täysi jo vuorokauden latauksen jälkeen. 3,8 A x 24 h = 91 Ah. Latausvirta alkaa pienentyä akun täyttyessä, joten tarkkaa aikaa ei voi laskea.

        Mittaa akun napajännite latauksen aikana. Ja sitten keskeytät latauksen ja seuraat miten akun napajännite laskee kohti 12,8 V:ia. Aluksi todella nopeasti ja loppuosalta hitaasti, jos ei mitään kuormitusta. Jos akun jännite pysyy n. 12,7 V:ssa parin tunninkin päästä, niin akku on varmasti täysi.

        Onko akku irti autosta? Jos ei, niin joku valo tai muu saattaa kuormittaa laturia niin paljon, ettei latausvirta laske riittävän pieneksi Full-valon syttymiselle. Jos keskeytät latauksen nappia painamalla ja sitten käynnistät latauksen uudestaan napista, niin Full-valon pitäisi palaa ainakin jonkin aikaa, kunnes akun jännite on laskenut alle 12,8 V:n


      • laturi??
        on nyt kirjoitti:

        ollut jo 3 vrk:tta latauksessa ja ei vieläkään ole täysi(full-valo ei pala)vaan lataa edelleen eli charge-valo päällä. Mistähän tämä kertoo? Onko akku kenties viallinen?

        yhtään edes ekan vuorokauden aikana? Onko nyt ihan kylmä? Voipi olla, ettei lataus ole vielä edes käynnistynyt. Eli kannataa yrittää aloittaa uudestaan. Ohjeet olet varmasti ehtinyt lukea jo viiteen kertaan. Missään nimessä ei kannata keittää akkua ainakaan lumihiutaleasennossa vuorokausikaupalla. Ohjeissakin mainitaan jotain erikoistilanteista. Voit soveltaa netistä löytyviä Ctek:in (3600) ohjeita (FAQ) omaan akkuusi ja laturiisi.


      • lievästi
        laturi?? kirjoitti:

        yhtään edes ekan vuorokauden aikana? Onko nyt ihan kylmä? Voipi olla, ettei lataus ole vielä edes käynnistynyt. Eli kannataa yrittää aloittaa uudestaan. Ohjeet olet varmasti ehtinyt lukea jo viiteen kertaan. Missään nimessä ei kannata keittää akkua ainakaan lumihiutaleasennossa vuorokausikaupalla. Ohjeissakin mainitaan jotain erikoistilanteista. Voit soveltaa netistä löytyviä Ctek:in (3600) ohjeita (FAQ) omaan akkuusi ja laturiisi.

        ja on nytkin 4 vrk:n jälkeen lämmin mutta ei kuuma. Mittasin yleismittarilla napajännitteen latauksen aikana ja se oli 13.00 V. Kun lopetin latauksen niin napajännite rupesi putoamaan nopeasti ja putosi muutamassa minuutissa 12.62 V:iin. En tiedä sitten olisiko pudonnut vielä enemmänkin jos olisin odottanut kauemmin. Onko tuo normaalia että akun napajännite alenee noinkin nopeasti?


      • autosta
        ehkä päällä kirjoitti:

        Kun akku on täynnä Full-valo palaa kunnes akun napajännite on laskenut alle 12,8 V (tai 12,9 V). Silloin lataus alkaa uudestaan ja jatkuu, kunnes latausvirta on pudonnut riittävän pieneksi. Tätä jatkuu ikuisesti. Eli akkusi on saattanut täysi jo vuorokauden latauksen jälkeen. 3,8 A x 24 h = 91 Ah. Latausvirta alkaa pienentyä akun täyttyessä, joten tarkkaa aikaa ei voi laskea.

        Mittaa akun napajännite latauksen aikana. Ja sitten keskeytät latauksen ja seuraat miten akun napajännite laskee kohti 12,8 V:ia. Aluksi todella nopeasti ja loppuosalta hitaasti, jos ei mitään kuormitusta. Jos akun jännite pysyy n. 12,7 V:ssa parin tunninkin päästä, niin akku on varmasti täysi.

        Onko akku irti autosta? Jos ei, niin joku valo tai muu saattaa kuormittaa laturia niin paljon, ettei latausvirta laske riittävän pieneksi Full-valon syttymiselle. Jos keskeytät latauksen nappia painamalla ja sitten käynnistät latauksen uudestaan napista, niin Full-valon pitäisi palaa ainakin jonkin aikaa, kunnes akun jännite on laskenut alle 12,8 V:n

        En saanut tuota full valoa palamaan neuvomallasi konstilla. Ilmeisesti akku ei sitten ole täysi vieläkään.


      • täydellä virralla
        lievästi kirjoitti:

        ja on nytkin 4 vrk:n jälkeen lämmin mutta ei kuuma. Mittasin yleismittarilla napajännitteen latauksen aikana ja se oli 13.00 V. Kun lopetin latauksen niin napajännite rupesi putoamaan nopeasti ja putosi muutamassa minuutissa 12.62 V:iin. En tiedä sitten olisiko pudonnut vielä enemmänkin jos olisin odottanut kauemmin. Onko tuo normaalia että akun napajännite alenee noinkin nopeasti?

        Jotain vikaa laturissasi. Kun laturi lataa n. 4 A:n virralla, puolityhjänkin akun napajänniteen pitäisi nousta nopeasti yli 13,5 V:n ja siitä sitten latauksen edistyessä yli 14 V:n. Laturisi on jostain syystä tilassa, jossa se lataa vain todella pienellä virralla. (Tai akkusi vuotovirta on valtava.)

        Voit helposti arvioida latausvirran mittaamalla jännitehviön toisessa latausjohdossa. Painat pienen terävän neulankärjen toisen latausjohtimen alkupään läpi ja mittaat johdon jännitehäviön neulan ja akun navan välillä. Minulla Ctek:n BX 3600:n n. 2 m johdossa 1 mV vastaa n. 23 mA virtaa. (Jos mittaat useiden ampeerien virtoja suoraan yleismittarin virta-alueella, mittarin johdot pitää vaihtaa mahdollisimman lyhyiksi. Ja kannattaa olla ylivarovainen, ettet tuhoa mittariasi.)

        Akkusi Ah-määrä? Lopeta lataus ja mittaa akkusi napajännite tunnin päästä. Lukemasta voi päätellä melko tarkkaan akkusi lataustilan. Jos akkusi napajännite putoaa nopeasti 12,6 V:iin, niin akkusi ei varmasti ole läheskään täysi.


      • uusi yritys
        lievästi kirjoitti:

        ja on nytkin 4 vrk:n jälkeen lämmin mutta ei kuuma. Mittasin yleismittarilla napajännitteen latauksen aikana ja se oli 13.00 V. Kun lopetin latauksen niin napajännite rupesi putoamaan nopeasti ja putosi muutamassa minuutissa 12.62 V:iin. En tiedä sitten olisiko pudonnut vielä enemmänkin jos olisin odottanut kauemmin. Onko tuo normaalia että akun napajännite alenee noinkin nopeasti?

        Joku bitti on voinut jäädä poikittain laturin älypiiriin. Anna jäähtyä hetken ja ravistele sitä ajan kuluksi. Lähtenee toimimaan, jos vika ei ollut akussa.


    • Anonyymi

      Ostin aikanaa kaksi tällaista laturia. Kaivoin ne esiin ja ajattelin kokeilla vielä kerran. Kumpikaan ei toiminut. Toinen oli muutaman tunnin kiinni akussa. Tarkistin voltit. 7,4v!! Purkaa akkua, mikään valo ei pala laturissa. Roskikseen. Toinen laturi on täysin pimeä. Parempi siinä, ettei pura ja tuhoa akkua. Epäilen, että nämä Bentonit ovat huijausta. Sisällä varmaan pari lediä ja muuntaja. Ja nekään eivät toimi.

    • Anonyymi

      Ostin kaksi Bentonia. Parin latauksen jälkeen kummatkin ovat täysin elottomia, pimeitä. Samaa paskaa kuulin kaveriltanikin. Lienevätkö jotain kiinalaista roskaa, kun niitä ei voi avatakaan. Lienee niin, ettei sisäälä ole kunnon elektroniikkaa vaan joku häkkyrä. Näitä on kaikenlaisia sähkönsäästölaitteitakin, joita asiantuntija nauravat makeasti. Benton on varmaan samanlainen huijauskotelo. Kauppias nauraa. Pysykää erossa.

    • Anonyymi

      Kyllä 4 A C-TEC on pelittänyt ainakin 10 vuotta, mutta alkaa siinäkin
      olla jotakin kontaktihäiriöitä, kun valintatäplää pitää painella vain
      toisesta reunasta, että saa edettyä auto-asentoon tai jopa hiutaleeseen

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Martinan uusi poikakaveri

      Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      204
      3085
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

      Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      239
      1590
    3. Laita mulle viesti!!

      Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      92
      1442
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

      Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      88
      1342
    5. Vanhemmalle naiselle

      alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      46
      1304
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

      No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      148
      1206
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

      Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1168
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

      "Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      120
      992
    9. Miehelle...

      Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      912
    10. Tuntuu liian hankalalta

      Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      44
      793
    Aihe