Ostin autooni

Optima Red Top

merkkisen akun ja laturiksi Benton BX- 1:sen(automaattilaturi). Nyt olisi sellainen ongelma että pitääkö tuota Optimaa ladata sillä laturin lumihiutale-asennolla eli 14.7 V:lla kuten laturin käyttöohjeet sanoo vai sillä laturin autonkuva-asennolla eli 14.4 V:lla? Siinä akun päällä lukee nimittäin että "Maximal charge voltage 14.4 V at 25 degrees". Kumpaa siis uskoa? Käyttö-ohjeessa vielä sanotaan että tämä "lumihiutale" asento käy mm. Optimalle ja Exide Maxximalle mutta akun teksteissä sitten kumoutuu tämä ohje...ristiriitaista.    

12

5190

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • se ja

      sama kummalla lataat

    • Akun ohje oikea

      Ei tosiaankaan väliä, jos lataat vain kerran. Jännite ei ehdi olla kovin montaa minuttia yli 14,5 V lumihiutaleasennossakaan. Pitkissä ylläpitolatauksissa yli 10 asteessa ei kannata koskaan käyttää lumihiutaletta.

      14,7 V:lla akun napajännite on max 14,6 V. Näin ainakin Ctek:illä. Laturi lopettaa latauksen virran pudottua alle 0,5 A:n ja pitkissä johdoissa jännitehäviötä. Lataus alkaa uudestaan akun napajännitteen pudottua alle 12,8 V:in.

      • on nyt

        ollut jo 3 vrk:tta latauksessa ja ei vieläkään ole täysi(full-valo ei pala)vaan lataa edelleen eli charge-valo päällä. Mistähän tämä kertoo? Onko akku kenties viallinen?


      • ehkä päällä
        on nyt kirjoitti:

        ollut jo 3 vrk:tta latauksessa ja ei vieläkään ole täysi(full-valo ei pala)vaan lataa edelleen eli charge-valo päällä. Mistähän tämä kertoo? Onko akku kenties viallinen?

        Kun akku on täynnä Full-valo palaa kunnes akun napajännite on laskenut alle 12,8 V (tai 12,9 V). Silloin lataus alkaa uudestaan ja jatkuu, kunnes latausvirta on pudonnut riittävän pieneksi. Tätä jatkuu ikuisesti. Eli akkusi on saattanut täysi jo vuorokauden latauksen jälkeen. 3,8 A x 24 h = 91 Ah. Latausvirta alkaa pienentyä akun täyttyessä, joten tarkkaa aikaa ei voi laskea.

        Mittaa akun napajännite latauksen aikana. Ja sitten keskeytät latauksen ja seuraat miten akun napajännite laskee kohti 12,8 V:ia. Aluksi todella nopeasti ja loppuosalta hitaasti, jos ei mitään kuormitusta. Jos akun jännite pysyy n. 12,7 V:ssa parin tunninkin päästä, niin akku on varmasti täysi.

        Onko akku irti autosta? Jos ei, niin joku valo tai muu saattaa kuormittaa laturia niin paljon, ettei latausvirta laske riittävän pieneksi Full-valon syttymiselle. Jos keskeytät latauksen nappia painamalla ja sitten käynnistät latauksen uudestaan napista, niin Full-valon pitäisi palaa ainakin jonkin aikaa, kunnes akun jännite on laskenut alle 12,8 V:n


      • laturi??
        on nyt kirjoitti:

        ollut jo 3 vrk:tta latauksessa ja ei vieläkään ole täysi(full-valo ei pala)vaan lataa edelleen eli charge-valo päällä. Mistähän tämä kertoo? Onko akku kenties viallinen?

        yhtään edes ekan vuorokauden aikana? Onko nyt ihan kylmä? Voipi olla, ettei lataus ole vielä edes käynnistynyt. Eli kannataa yrittää aloittaa uudestaan. Ohjeet olet varmasti ehtinyt lukea jo viiteen kertaan. Missään nimessä ei kannata keittää akkua ainakaan lumihiutaleasennossa vuorokausikaupalla. Ohjeissakin mainitaan jotain erikoistilanteista. Voit soveltaa netistä löytyviä Ctek:in (3600) ohjeita (FAQ) omaan akkuusi ja laturiisi.


      • lievästi
        laturi?? kirjoitti:

        yhtään edes ekan vuorokauden aikana? Onko nyt ihan kylmä? Voipi olla, ettei lataus ole vielä edes käynnistynyt. Eli kannataa yrittää aloittaa uudestaan. Ohjeet olet varmasti ehtinyt lukea jo viiteen kertaan. Missään nimessä ei kannata keittää akkua ainakaan lumihiutaleasennossa vuorokausikaupalla. Ohjeissakin mainitaan jotain erikoistilanteista. Voit soveltaa netistä löytyviä Ctek:in (3600) ohjeita (FAQ) omaan akkuusi ja laturiisi.

        ja on nytkin 4 vrk:n jälkeen lämmin mutta ei kuuma. Mittasin yleismittarilla napajännitteen latauksen aikana ja se oli 13.00 V. Kun lopetin latauksen niin napajännite rupesi putoamaan nopeasti ja putosi muutamassa minuutissa 12.62 V:iin. En tiedä sitten olisiko pudonnut vielä enemmänkin jos olisin odottanut kauemmin. Onko tuo normaalia että akun napajännite alenee noinkin nopeasti?


      • autosta
        ehkä päällä kirjoitti:

        Kun akku on täynnä Full-valo palaa kunnes akun napajännite on laskenut alle 12,8 V (tai 12,9 V). Silloin lataus alkaa uudestaan ja jatkuu, kunnes latausvirta on pudonnut riittävän pieneksi. Tätä jatkuu ikuisesti. Eli akkusi on saattanut täysi jo vuorokauden latauksen jälkeen. 3,8 A x 24 h = 91 Ah. Latausvirta alkaa pienentyä akun täyttyessä, joten tarkkaa aikaa ei voi laskea.

        Mittaa akun napajännite latauksen aikana. Ja sitten keskeytät latauksen ja seuraat miten akun napajännite laskee kohti 12,8 V:ia. Aluksi todella nopeasti ja loppuosalta hitaasti, jos ei mitään kuormitusta. Jos akun jännite pysyy n. 12,7 V:ssa parin tunninkin päästä, niin akku on varmasti täysi.

        Onko akku irti autosta? Jos ei, niin joku valo tai muu saattaa kuormittaa laturia niin paljon, ettei latausvirta laske riittävän pieneksi Full-valon syttymiselle. Jos keskeytät latauksen nappia painamalla ja sitten käynnistät latauksen uudestaan napista, niin Full-valon pitäisi palaa ainakin jonkin aikaa, kunnes akun jännite on laskenut alle 12,8 V:n

        En saanut tuota full valoa palamaan neuvomallasi konstilla. Ilmeisesti akku ei sitten ole täysi vieläkään.


      • täydellä virralla
        lievästi kirjoitti:

        ja on nytkin 4 vrk:n jälkeen lämmin mutta ei kuuma. Mittasin yleismittarilla napajännitteen latauksen aikana ja se oli 13.00 V. Kun lopetin latauksen niin napajännite rupesi putoamaan nopeasti ja putosi muutamassa minuutissa 12.62 V:iin. En tiedä sitten olisiko pudonnut vielä enemmänkin jos olisin odottanut kauemmin. Onko tuo normaalia että akun napajännite alenee noinkin nopeasti?

        Jotain vikaa laturissasi. Kun laturi lataa n. 4 A:n virralla, puolityhjänkin akun napajänniteen pitäisi nousta nopeasti yli 13,5 V:n ja siitä sitten latauksen edistyessä yli 14 V:n. Laturisi on jostain syystä tilassa, jossa se lataa vain todella pienellä virralla. (Tai akkusi vuotovirta on valtava.)

        Voit helposti arvioida latausvirran mittaamalla jännitehviön toisessa latausjohdossa. Painat pienen terävän neulankärjen toisen latausjohtimen alkupään läpi ja mittaat johdon jännitehäviön neulan ja akun navan välillä. Minulla Ctek:n BX 3600:n n. 2 m johdossa 1 mV vastaa n. 23 mA virtaa. (Jos mittaat useiden ampeerien virtoja suoraan yleismittarin virta-alueella, mittarin johdot pitää vaihtaa mahdollisimman lyhyiksi. Ja kannattaa olla ylivarovainen, ettet tuhoa mittariasi.)

        Akkusi Ah-määrä? Lopeta lataus ja mittaa akkusi napajännite tunnin päästä. Lukemasta voi päätellä melko tarkkaan akkusi lataustilan. Jos akkusi napajännite putoaa nopeasti 12,6 V:iin, niin akkusi ei varmasti ole läheskään täysi.


      • uusi yritys
        lievästi kirjoitti:

        ja on nytkin 4 vrk:n jälkeen lämmin mutta ei kuuma. Mittasin yleismittarilla napajännitteen latauksen aikana ja se oli 13.00 V. Kun lopetin latauksen niin napajännite rupesi putoamaan nopeasti ja putosi muutamassa minuutissa 12.62 V:iin. En tiedä sitten olisiko pudonnut vielä enemmänkin jos olisin odottanut kauemmin. Onko tuo normaalia että akun napajännite alenee noinkin nopeasti?

        Joku bitti on voinut jäädä poikittain laturin älypiiriin. Anna jäähtyä hetken ja ravistele sitä ajan kuluksi. Lähtenee toimimaan, jos vika ei ollut akussa.


    • Anonyymi

      Ostin aikanaa kaksi tällaista laturia. Kaivoin ne esiin ja ajattelin kokeilla vielä kerran. Kumpikaan ei toiminut. Toinen oli muutaman tunnin kiinni akussa. Tarkistin voltit. 7,4v!! Purkaa akkua, mikään valo ei pala laturissa. Roskikseen. Toinen laturi on täysin pimeä. Parempi siinä, ettei pura ja tuhoa akkua. Epäilen, että nämä Bentonit ovat huijausta. Sisällä varmaan pari lediä ja muuntaja. Ja nekään eivät toimi.

    • Anonyymi

      Ostin kaksi Bentonia. Parin latauksen jälkeen kummatkin ovat täysin elottomia, pimeitä. Samaa paskaa kuulin kaveriltanikin. Lienevätkö jotain kiinalaista roskaa, kun niitä ei voi avatakaan. Lienee niin, ettei sisäälä ole kunnon elektroniikkaa vaan joku häkkyrä. Näitä on kaikenlaisia sähkönsäästölaitteitakin, joita asiantuntija nauravat makeasti. Benton on varmaan samanlainen huijauskotelo. Kauppias nauraa. Pysykää erossa.

    • Anonyymi

      Kyllä 4 A C-TEC on pelittänyt ainakin 10 vuotta, mutta alkaa siinäkin
      olla jotakin kontaktihäiriöitä, kun valintatäplää pitää painella vain
      toisesta reunasta, että saa edettyä auto-asentoon tai jopa hiutaleeseen

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Olet toisen kanssa

      ...ja minä yhä vain sinua kaipaan. Tiedän ettet ole onnellinen siellä. Älä hukkaa aitoa onnea ja rakkautta hukkaan vain
      Ikävä
      224
      1546
    2. Näytit taas lihoneen.

      Tynnyri se vaan kasvaa.
      Ikävä
      29
      1393
    3. Kuka teistä on paras nainen

      A-nainen? J-nainen? K-nainen? M-nainen? S-nainen? Vai kenties joku muu...? 😊
      Ikävä
      61
      1269
    4. Immu otti pataan

      Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      69
      1217
    5. Onko jotain mistä

      Olet huolissasi kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      78
      1194
    6. Osaako joku selittää tätä

      Että miksi mulle on joka toinen ventovieras ihminen tyly ainakin ilmeillään ja eleillään?
      Ikävä
      75
      1172
    7. Jos me joskus nähtäisiin

      niin ei kai sen vielä tarvitsisi merkitä sen enempää? Ja voihan olla ettei kumpikaan enää siinä vaiheessa edes haluaisi
      Ikävä
      103
      1163
    8. Koska vietät

      Yhteisen yön kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      54
      998
    9. Lesken uusi

      Onko totta että puolangan kunnalla töissä ollut mies joka kuoli niin sen vaimolla jo uusi lohduttaja. Pitäneekö paikkans
      Puolanka
      18
      952
    10. Persun suusta:"Köyhät on luusereita ja ansaitsevat köyhyyden"

      Ministeri Juuston apulainen näin uhoaa. Mitäs siinä. Kyllä on jo tiedetty muutaman vuoden hallitustyön pohjalta että per
      Lieksa
      175
      855
    Aihe