Minulla on verikokeissa usein alhainen kreatiniini. Alle viitearvojen alarajan. En syö punaista lihaa, liittyykö jotenkin siihen? Olen kolmekymppinen mieshenkilö, en kovin lihaksikas - eikös tuo krea ja lihasmassa liity yhteen?
Olen myös pähkäillyt, että alhainen kreatiniini liittyisi jotenkin munuaisten hyvään toimintaan, olenko jäljillä?
Entä voisiko alhainen krea viitata johonkin sairauteen, ongelmaan..?
T: Kreatiniinionisti.
Alhainen kreatiniini?
1
11813
Vastaukset
- syö papuja
Lues tästä; otin tuolta hyvä terveyden-sivuilta kopioiden; ELI LOPPUTULOKSENA ON! Lihaskudosta on hyvin vähän.
Syö soijaa ja papuja ja rupea "liikkumaan ja punttaamaan", kyllä sitä massaa niinkin saa.
Suurentuneen kreatiniinipitoisuuden syy on yleensä
* munuaistulehdus tai
* munuaisten verenkierron huononeminen.
Jälkimmäinen voi johtua suuresta nestehukasta, muusta syystä johtuvasta sokista, tai munuaisvaltimon tai -laskimon tukoksesta.
Samoin kreatiniiniarvo voi nousta, jos
* virtsateissä on vaikkapa kasvain tai
* suurentunut eturauhanen on aiheuttanut tukkeuman.
Myrkytys, joka on saatu esimerkiksi nauttimalla jäähdytysnestettä korvikealkoholina, vaurioittaa munuaisia ja nostaa kreatiniinia. Monien lääkkeiden, muun muassa särky-, reuma- ja verenpainelääkkeiden, antibioottien ja sytostaattien sivuvaikutuksena voi ilmetä kreatiniinipitoisuutta lisäävä munuaistoiminnan häiriö.
Eräisiin sairauksiin liittyy lisävaivana munuaisvika etenkin, jos perustautia ei hoideta huolellisesti. Tästä syystä seerumin kreatiniini mitataan säännöllisesti esimerkiksi korkeasta verenpaineesta kärsiviltä, diabeetikoilta ja reumapotilailta, vaikka heidän munuaisensa toimisivatkin normaalisti.
Kreatiniinipitoisuus pienenee epänormaalin alhaiseksi, jos lihaskudosta on hyvin vähän, esimerkiksi halvauksen jälkeen. Pienestä pitoisuudesta ei sinänsä ole mitään haittaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ootko nainen noin mustis musta
Onhan se toki imartelevaa kun olet kaunis ja kaikkea muutakin, mutta ehkä vähän kummallista, kun ei varsinaisesti olla t734486- 332541
- 402374
Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin211835Kauan säkin jaksoit
Minun perässä juosta. Kunnes pahoitit mielen. Kuinka monta anteeksipyyntöä olet vailla? 🧐401722- 821573
Miksi kaipaat
Ja olet elämässäni vielä kaiken tämän jälkeen? Eikö kaikki ole jo selvää välillämme?251572- 1511397
Mietin tässä T....
Oletko jo kesälomalla.?Keli on ihanaa, ja sinä nautit veneilystä.... Edelleen käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua..231267Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät901155