Alhainen kreatiniini?

Krea

Minulla on verikokeissa usein alhainen kreatiniini. Alle viitearvojen alarajan. En syö punaista lihaa, liittyykö jotenkin siihen? Olen kolmekymppinen mieshenkilö, en kovin lihaksikas - eikös tuo krea ja lihasmassa liity yhteen?

Olen myös pähkäillyt, että alhainen kreatiniini liittyisi jotenkin munuaisten hyvään toimintaan, olenko jäljillä?

Entä voisiko alhainen krea viitata johonkin sairauteen, ongelmaan..?

T: Kreatiniinionisti.

1

11427

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • syö papuja

Lues tästä; otin tuolta hyvä terveyden-sivuilta kopioiden; ELI LOPPUTULOKSENA ON! Lihaskudosta on hyvin vähän.
      Syö soijaa ja papuja ja rupea "liikkumaan ja punttaamaan", kyllä sitä massaa niinkin saa.

Suurentuneen kreatiniinipitoisuuden syy on yleensä

* munuaistulehdus tai
      * munuaisten verenkierron huononeminen.

Jälkimmäinen voi johtua suuresta nestehukasta, muusta syystä johtuvasta sokista, tai munuaisvaltimon tai -laskimon tukoksesta.

Samoin kreatiniiniarvo voi nousta, jos

* virtsateissä on vaikkapa kasvain tai
      * suurentunut eturauhanen on aiheuttanut tukkeuman.

Myrkytys, joka on saatu esimerkiksi nauttimalla jäähdytysnestettä korvikealkoholina, vaurioittaa munuaisia ja nostaa kreatiniinia. Monien lääkkeiden, muun muassa särky-, reuma- ja verenpainelääkkeiden, antibioottien ja sytostaattien sivuvaikutuksena voi ilmetä kreatiniinipitoisuutta lisäävä munuaistoiminnan häiriö.

Eräisiin sairauksiin liittyy lisävaivana munuaisvika etenkin, jos perustautia ei hoideta huolellisesti. Tästä syystä seerumin kreatiniini mitataan säännöllisesti esimerkiksi korkeasta verenpaineesta kärsiviltä, diabeetikoilta ja reumapotilailta, vaikka heidän munuaisensa toimisivatkin normaalisti.

Kreatiniinipitoisuus pienenee epänormaalin alhaiseksi, jos lihaskudosta on hyvin vähän, esimerkiksi halvauksen jälkeen. Pienestä pitoisuudesta ei sinänsä ole mitään haittaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tunniste

Jonka vain sinä ja kaivattusi tietää. ⬇️
      Ikävä
      113
      5263
    2. Ketä julkkista

kaivattunne muistuttaa?
      Ikävä
      67
      5064
    3. Miten, milloin

Se onnistuisi sun luona
      Ikävä
      91
      4124
    4. Miten mä olisin

Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.
      Ikävä
      75
      3610
    5. Anteeksi kun käyttäydyn

niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv
      Ikävä
      60
      3218
    6. Haluan huomiota sulta

nainen…tiedoksi. 😥❤️ -M-
      Ikävä
      43
      2801
    7. Kerro kolme huonoa ja

kolme hyvää asiaa kaivatustasi? Än yy tee nyt
      Ikävä
      15
      2297
    8. Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen

Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️
      Ikävä
      53
      1934
    9. Rakastatko mua

Vielä?
      Ikävä
      40
      1800
    10. Onko kaivattusi

kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.
      Ikävä
      38
      1649
    Aihe