TM sittaritesti

4kpl sittareita

Joko joku ehtinyt lukea tämän päiväisen TM sittaritestin? Mikä oli paras ja mikä paskin?

53

4994

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • TM:n mielipiteet

TM testaa citymaasturit tavallisina henkilöautoina, ottamatta juuri mitään kantaa maasto-ominaisuuksiin, joita näillä autoilla kuitenkin jossain määrin on. Sama koskee Tuulilasia ja AutoBildiä.

Itse kun halusin nimenomaan jonkinlaiset maasto-ominaisuudetkin cittariltani, en ole kokenut hyötyneeni näiden autolehtien testeistä juuri lainkaan. Itse piti ottaa asioista selvää.

• sait selville?

Niin, että mitäs sait selville? Mikä sittari on hyvä ja mikä paska?

• lukittava neliveto
        sait selville? kirjoitti:

Niin, että mitäs sait selville? Mikä sittari on hyvä ja mikä paska?

Päädyin siihen, että en kelpuuttanut pelkän automatiikan varassa olevaa nelivetoa. Toisaalta en vakuuttunut myöskään jatkuvasta, keskitasauspyörästöllä varustetusta nelivedosta, jossa ei ole keskellä 100% lukkoa. Päädyin automaattisesti kytkeytyvällä nelivedolla varustettuun citymaasturiin, jonka järjestelmässä on myös lukitusmahdollisuus keskellä, kuten oikeissa maastureissa. Valinta osoittautui toimivaksi, vaikka perustui enemmän pohdiskeluun kuin käytännön vertailuun. Noita käytännön vertailuja odottaisi enemmän autolehdiltä, valitettavasti odotus on yleensä turhaa.

• saanut painottaa

Kyllä minustakin nelivedon toimintaa ja etenemiskykyä olisi pitänyt testata ja painottaa arvostelussa enemmän.

Citymaasturin ostaja on todennäköisesti sellainen joka arvostaa lumessa etenemistä ja/tai raskaan perävaunun liikuttelua.

• Luin testin

No sen verran kuitenkin kiinnosti, että tuon testin luin. Oli tällä kertaa oleellisesti tyypillistä cittaritestiä parempi sentään. Nelivetoratkaisut kuvattiin ja lumella ja rullillakin oli testattu.

Erikoinen tapaus oli Koleoksen nelivetokytkimen ylikuumeneminen - autossa on jopa varoitusvalo tälle, ja kuului syttyvän herkästi. Aiemmin vastaavaa on raportoitu Haldex-kytkimistä (jollainen on testin autoista Kugassa ja Tiguanissa) - olikohan se Tuulilasissa, testi Discovery vs. Volvo XC90 joskus muutama vuosi sitten. Joka tapauksessa, olettaisin että ilmiötä ei esiinny, jos neliveto on lukittu. Nissan X-Trailissa on sama nelivetosysteemi, osaako joku X-Trailin omistaja valaista asiaa?

• jopa ylivoimaisesti

Tiguan xxxxx 9,1
      Kuga xxx 7,8
      Forester xxx 7,8
      Koleos xx 7,6

• se on aina näin

Kyllähän se VW:n Maailmassa on aina VW:n tuotteita suosittu eritoten. Kaikki niistä testataan, kaikki koeajetaan, kaikki menestyvät testeissä. Samaan yhtälöön kun lisätään se että kyseinen valmistaja on TM:n merkittävin mainostaja, niin siitä saadaankin mielnkiintoinen yhtälö.

• Öklömönkijä

Mitkä autot siinä testissä oli mukana?

• ei pidä väheksyä
        se on aina näin kirjoitti:

Kyllähän se VW:n Maailmassa on aina VW:n tuotteita suosittu eritoten. Kaikki niistä testataan, kaikki koeajetaan, kaikki menestyvät testeissä. Samaan yhtälöön kun lisätään se että kyseinen valmistaja on TM:n merkittävin mainostaja, niin siitä saadaankin mielnkiintoinen yhtälö.

"Jos todelliselle maastoautolle ei ole tarvetta, on henkilöautomaisuus vain hyvästä. Sillä irtosi tämänkin vertailun voitto."

Eli sittaritestin voitti se joka oli vähiten sittarimainen :)

Montakos mainosta kustakin vertailun automerkistä oli kysiesessä tekniikanmaailmassa?

• äiti...
        Öklömönkijä kirjoitti:

Mitkä autot siinä testissä oli mukana?

Tiguan, Kuga, Forester, Koleos

• poissa, miksi?
        äiti... kirjoitti:

Tiguan, Kuga, Forester, Koleos

Markkinajohtaja Honda CRV on näköjään poissa. Eikö ollut uutta mallia, vai mikä?

Sen verran luin tuota eilen, että muutama sanavalinta kyllä paljasti, minne päin sympatiat ovat. No, oma makunsa niillä testaajillakin on. Usein on vaan ollut erilainen kuin minulla. Yleensäkin "saksalaisen jämäkkä" ja "pintakova" ovat minusta sellaisia arvioita, jotka saavat minut kavahtamaan. Kokeiltu on, muttei miellytty. Eipä silti, tuskin minä kuitenkaan sittaria ostan. Tavallinen farkku on minulle paremmin istuva auto.

• Medpörjare
      • ollut

sedani, niin rutussahan olisi ollut ja matkustajat
        vakavasti koukkaantuneet.

• kuitenkin

"ulkopaikkakuntalaisia"... varmaan jotain kittiläläisiä....

Jos olis ollu muualta kuin Lapista, niin se olisi taatusti mainittu että olivat eteläläisiä :)

• Tomppa Kruisailija

Pääsiäisen näillä kulmilla yksi pakettiauto perjantaina katon kautta ympäri ja sunnuntaina sedan. Sedanin tapauksessa opetuslupa tuli kalliiksi, isä opetti tytärtään ajamaan ojaan, tie suora ja kuiva.

• Tomppa Kruisailija

Niihän se meni että Tiguan vei selvän voiton, Kuga ja Forester tasapisteissä toisena ja Koleos viimeisenä. Foresteria lukuunottamatta olen noilla malleilla ajanut ja Koleos on mielestäni arkikäytössä mukavin, Koga paras ajaa ja Tiguan on oikeastaan melko mitäänsanomaton esitys. Jotenkin olen huomannut TM:n linjasta että olen aina erimieltä heidän VW arvostelun suhteen eli en Tiguanin ratin takana viihtynyt eikä ajo-ominaisuudet oikein vakuuttanut. Tosin ääritilanne testejä en kokeillut :)

Aidon 4-vedon nimeen vannovat voivat myöskin päivittää tietonsa eli parhaiten toimi Kugan Haldex, lähti rullilta pelkästään yhden pyörän ollessa pitävällä pinnalla ja jäälläkin irtosi viivalta parhaiten. Subarun jatkuvasta nelivedosta todettiin että viskolukon kytkeytyminen vaatii selvästi havaitavan nopeuseron eli ei eroa haldex yms systeemeistä.

• Hyväkuuloinen

Miten nuo rullatestit liittyvät käytännön elämään, jos pitäisi vaikka asuntovaunua vetää tai venettä nostaa ja ajella mökkiteillä. Olen ostamassa sittaria ja en kyllä osta ainakaan Tiguania (liian pieni) ja varmasti en Kugaa, koska olen hyväkuuloinen. Vaihtoehdoksi jää siis CR-V tai Foresteri.

• kitkaero
        Hyväkuuloinen kirjoitti:

Miten nuo rullatestit liittyvät käytännön elämään, jos pitäisi vaikka asuntovaunua vetää tai venettä nostaa ja ajella mökkiteillä. Olen ostamassa sittaria ja en kyllä osta ainakaan Tiguania (liian pieni) ja varmasti en Kugaa, koska olen hyväkuuloinen. Vaihtoehdoksi jää siis CR-V tai Foresteri.

Rullilla simuloidaan kitkaeroa. Mainitussa "yhdellä pyörällä liikkeelle" -tilanteessa siis tosielämässä olisi esim. kolme pyörää erittäin liukkaalla jäällä vaikkapa vielä ylöspäin viettävässä rinteessä, ja yksi pyörä olisi pitävällä alustalla. Jos arvostat nelivedon toimivuutta, et varmaankaan päädy CR-V:hen. Muutenhan se on ainakin testien mukaan hyvä.

• muitakin
        Hyväkuuloinen kirjoitti:

"en kyllä osta ainakaan Tiguania (liian pieni) ja varmasti en Kugaa, koska olen hyväkuuloinen. Vaihtoehdoksi jää siis CR-V tai Foresteri." Markkinoilta löytyy monia, monia muitakin vaihtoehtoja, joten päätelmäsi on pahasti vajaa.

• Hyväkuuloinen
        kitkaero kirjoitti:

Rullilla simuloidaan kitkaeroa. Mainitussa "yhdellä pyörällä liikkeelle" -tilanteessa siis tosielämässä olisi esim. kolme pyörää erittäin liukkaalla jäällä vaikkapa vielä ylöspäin viettävässä rinteessä, ja yksi pyörä olisi pitävällä alustalla. Jos arvostat nelivedon toimivuutta, et varmaankaan päädy CR-V:hen. Muutenhan se on ainakin testien mukaan hyvä.

Yksi tilanne muiden tuhansien joukossa. Ja sillä sitten pisteet. Suorituskyvyllä ei ole tietysti autossa mitään merkitystä, mutta henkilöauto se olla pittää maasturinkin.

• SME
        Hyväkuuloinen kirjoitti:

CR-V:n nelivedon kytkeytyminen on niin hidas, että liukkaalla se ensin puskee kuin etuveto ja sitten kun pitäsi puskeminen korjata nelivedon avulla niin vso leikkaa kaiken tehon pois moottorista ettei oikaisusta tule mitään. Kannattaa ensin pysähtyä ja lähtee uudelleen liikkeelle iman vso:ta. Kyllä sekin neliveto auttaa kun haluaa peruuttaa pois esim. ojasta edellisen "manooverin" jälkeen. (ellei Haldex ja kytkin sitten kuumene liikaa) Vaihdoin Tiguaniin ja ei etupyörät sudi enää ja eikä auto puske. Takakontti on kyllä pienempi.CR-V on muuten mainio auto. Dieselmoottori on luultavasti tämän luokan paras. Mutta neliveto on huono

• Suzuki Grand Vitara

Luin testin eilen perusteellisesti ja varmaankin jos hakee henkilöauton korviketta VW olisikin paras. Nuo vertaillut citymaasturit olivat myös kaikki todella kaliita. Ostin itse viime kesänä
      Suzuki Grand Vitara dieselin ja se maksoi vain 30 000 €. Ja vakiona oli alcantara sisustus, 17" aluvanteet, kattoluukkuu ja juuri minun käyttööni välttämätön alennusvaihteisto, sillä vedän Suzukilla asuntovaunua. Vetopainoa tarvisin juuri tuon 2000 Kg ja luulen että noissa testatuissa citymaastureissa ei misään ollut noin suurta vetopainoa. Vaununi painaa 1800 Kg ja taitaa Volkkarissa olla kytkin paskana aika nopeasti jos tuollaista vaunua sillä peruuttelisi. Muutenkin Suzuki japanilaisena ja Japanissa valmistettuna varmasti tuossakin porukassa olisi kaikkein kestävin. Minusta nuo vertailut autot olivat kaikki todella kalliita ja nelivetoisen auton ylläpitokulut niin polttoaine kuin huoltokulut ovat paljon normaalia henkilöautoa kalliimmat joten 4-vetoinen auto kanattaa ostaa vain todelliseen tarpeeseen. Monasti noihin citymaastureihin on laitettu jonkun henkilöauton normaali kytkin ja se on rikki alata aikayksikön. Olen ajanut noita kaikkia autoja ja
      olen ajo-ominaisukksienkin suhteen täysin tyytyväinen että valitsin Suzuki Grand Vitaran ja tulen myös rahassa vähiten häviämään Suzukissa. Suzuki on hyvä auto mutta ilmeisesti Suomessa myyjät ei osaa sitä myydä kun markkinaaosuus Suomessa on 1 % ja Ruotsissa Suzukin markkinaosuus on peräti 6 %. Itse en luota yhdenkään lehden testeihin koska ovat aivan kaupallista toimintaa ja miksi antaisin huonon arvosanan automerkille joka toisi minulle paljon mainostuloja.

• Hyväkuuloinen

Subaru on Japanilainen ja hiljainen. Miinusta löytyy kyllä huoltokuluista. Olet oikeassa, olisi pitänyt vertailla esim. Gand Vitaraa ja Foresteria. Tiguan on pienempi auto ja sen vertailu pitäisi tehdä Octaviaan, joka kyllä pesee Tiguanin mennen tullen.

• sitä saa lukea!

"Vetopainoa tarvisin juuri tuon 2000 Kg ja luulen että noissa testatuissa citymaastureissa ei misään ollut noin suurta vetopainoa. Vaununi painaa 1800 Kg ja taitaa Volkkarissa olla kytkin paskana aika nopeasti jos tuollaista vaunua sillä peruuttelisi."

Olisit lukenut vertailun, niin ei tarvitsisi tehdä itsestään naurettavaa pelleä!

Kaikissa TM:n testaamissa cittareissa perävaunumassa on vähintään 2000kg, Tiguanissa 2200kg. Track & Field-varusteisen TDI-Tiguanin perävaunumassa on 2500kg manuaalivaihteisena!

Tiguanin ylläpitokulut ovat pienemmät kuin 2-litraisissa diesel Mazda6:ssa, Renault Lagunassa ja Citroen C5:ssä (TM13/2008)

• että...
        Hyväkuuloinen kirjoitti:

Subaru on Japanilainen ja hiljainen. Miinusta löytyy kyllä huoltokuluista. Olet oikeassa, olisi pitänyt vertailla esim. Gand Vitaraa ja Foresteria. Tiguan on pienempi auto ja sen vertailu pitäisi tehdä Octaviaan, joka kyllä pesee Tiguanin mennen tullen.

Tiguan on hiljaisempi ja saksalainen, eikä miinusta löydy läheskään niin monesta asiasta kuin Foresterissa.

• Hyväkuuloinen
        että... kirjoitti:

Tiguan on hiljaisempi ja saksalainen, eikä miinusta löydy läheskään niin monesta asiasta kuin Foresterissa.

Tiguan on varmasti laadukas ja hiljainen, mutta sen tavaratila on liian pieni käyttööni. Koirakalterilla voisi tietysti hyötytilaa yrittää lisää. Mutta, jos Tiguan pitää ostaa niin miksi ihmessä ei Octavia Scout, jossa on samat ominaisuudet ja huomattavasti enemmän tilaa. Foresteri on lähempänä maastokelpoisuutta. Nuo Haldex-tarinat eivät mene läpi. Yleensä en aja rullien päällä. Katsokaapa youtubelta miten Subaru liikkuu eri olosuhteissa. Myönnän kyllä Foresterin miinukset = maasturimaisempi eli ei ole niin "kivaa".

• pongk
        sitä saa lukea! kirjoitti:

"Vetopainoa tarvisin juuri tuon 2000 Kg ja luulen että noissa testatuissa citymaastureissa ei misään ollut noin suurta vetopainoa. Vaununi painaa 1800 Kg ja taitaa Volkkarissa olla kytkin paskana aika nopeasti jos tuollaista vaunua sillä peruuttelisi."

Olisit lukenut vertailun, niin ei tarvitsisi tehdä itsestään naurettavaa pelleä!

Kaikissa TM:n testaamissa cittareissa perävaunumassa on vähintään 2000kg, Tiguanissa 2200kg. Track & Field-varusteisen TDI-Tiguanin perävaunumassa on 2500kg manuaalivaihteisena!

Tiguanin ylläpitokulut ovat pienemmät kuin 2-litraisissa diesel Mazda6:ssa, Renault Lagunassa ja Citroen C5:ssä (TM13/2008)

Vittu että se on ruma auto!

• raukkaa
        pongk kirjoitti:

Vittu että se on ruma auto!

Tohdit taas lausua tuon järjenköyhyyden, muuhun sinusta ei olekkaan.

• peilikuvaas
        raukkaa kirjoitti:

Tohdit taas lausua tuon järjenköyhyyden, muuhun sinusta ei olekkaan.

citymaasturihintti.

• Scoutti

Ei Tiguanissa mitään hyvää ole Scouttiin verrattuna. Maasturit erikseen. Lähinnä maasturia voi olla Forester tai Grand Vitara tässä luokassa. Miksi ihmeessä pitää tehdä maasturi testi, jotta henkilöauto voittaa. Älytön juttu. CR-V Ocu ja Tiguan samaan testiin, veikkaan, että Ocu pesee porukan.

• Suzuki Grand Vitara

Luin vastauksesi ja olin todellakin epätietoinen perävaunumassoista. Kävin eilen koeajamassa oman 1800 Kg painavan vaununi kanssa Tiguanin ja en kyllä todellakaan käsitä kuinka tuollaiselle autolle voidaan antaa perävaunun vetomassaksi 2200 Kg. Ihmettelin kun yhdistelmä ei kulje metriäkään suoraan ja kun vauhti nousee 80 km tunnissa niin Tiguan 1800 Kg asuntovaunuyhdistelmä on hengenvaarallinen. Kytkin on selvästi lainattu jostain henkilöautosta ja sekä peruutusvaihde että ykkös-vaihde on välitetty aivan liian suureksi. Kun ajoin Tiguania ensin ilman vaunua on se todella henkilöautomainen ja mukava ajettava ja hienon näköinen sekä kaunis sisältä. Voisin ostaakkin henkilöautoksi. Mutta kaksi on varmaa Tiguan on aivan liian kallis ja ei sovi vetoautoksi. Lisäsin ilmanpainetta Tiguanin renkaisiin 3,5 mutta sekään ei auttanut vedettävyyteen.

• maasturitestissä
        Scoutti kirjoitti:

Ei Tiguanissa mitään hyvää ole Scouttiin verrattuna. Maasturit erikseen. Lähinnä maasturia voi olla Forester tai Grand Vitara tässä luokassa. Miksi ihmeessä pitää tehdä maasturi testi, jotta henkilöauto voittaa. Älytön juttu. CR-V Ocu ja Tiguan samaan testiin, veikkaan, että Ocu pesee porukan.

on henkilöauto. "CR-V Ocu ja Tiguan samaan testiin, veikkaan, että Ocu pesee porukan." TM:n testaillessa citymaastureita viimeksi, voittaja oli Ford Mondeo ja häviäjä Land Rover Defender. Citymaasturit sijoittuivat näiden väliin. Jos Skoda on mukana TM testissä se voittaa varmasti. Uskoin ennen TM testeihin, mutta kokeiltuani tavallista Octaviaa viitisen vuotta sitten, luotto meni täysin. Skoda Oktaviassa ei ole mitään mikä puhuttelisi. Umpitylsä mitäänsanomaton ja suorituskyvytön kaikilla mittareilla mitattuna oli kokemukseni Octaviasta. Kauppias huomasi syvän pettymykseni ja tarjosi urheilumallia (RSi?) kokeiltavaksi. Tulos oli sama. Verratessa Skodan sporttia saman sarjan Audiin ero on valtava. Ei todellakaan uskoisi että kyseessä on saman konsernin tuotteet. Tilaan edelleen TM:a, mutta pidän sitä lähinnä tuote-esittelyjulkaisuna, enkä minään varteenotettavana tai puolueettomana testailijana.

• 4x4
        Suzuki Grand Vitara kirjoitti:

Luin vastauksesi ja olin todellakin epätietoinen perävaunumassoista. Kävin eilen koeajamassa oman 1800 Kg painavan vaununi kanssa Tiguanin ja en kyllä todellakaan käsitä kuinka tuollaiselle autolle voidaan antaa perävaunun vetomassaksi 2200 Kg. Ihmettelin kun yhdistelmä ei kulje metriäkään suoraan ja kun vauhti nousee 80 km tunnissa niin Tiguan 1800 Kg asuntovaunuyhdistelmä on hengenvaarallinen. Kytkin on selvästi lainattu jostain henkilöautosta ja sekä peruutusvaihde että ykkös-vaihde on välitetty aivan liian suureksi. Kun ajoin Tiguania ensin ilman vaunua on se todella henkilöautomainen ja mukava ajettava ja hienon näköinen sekä kaunis sisältä. Voisin ostaakkin henkilöautoksi. Mutta kaksi on varmaa Tiguan on aivan liian kallis ja ei sovi vetoautoksi. Lisäsin ilmanpainetta Tiguanin renkaisiin 3,5 mutta sekään ei auttanut vedettävyyteen.

Sähän peset tee ämm män.... äijät... ne ei nykkä paljoo rasittanu niitä sittäreita. on toi kytkin meinaan antautunu...

• foresteria....
        Hyväkuuloinen kirjoitti:

Tiguan on varmasti laadukas ja hiljainen, mutta sen tavaratila on liian pieni käyttööni. Koirakalterilla voisi tietysti hyötytilaa yrittää lisää. Mutta, jos Tiguan pitää ostaa niin miksi ihmessä ei Octavia Scout, jossa on samat ominaisuudet ja huomattavasti enemmän tilaa. Foresteri on lähempänä maastokelpoisuutta. Nuo Haldex-tarinat eivät mene läpi. Yleensä en aja rullien päällä. Katsokaapa youtubelta miten Subaru liikkuu eri olosuhteissa. Myönnän kyllä Foresterin miinukset = maasturimaisempi eli ei ole niin "kivaa".

Youtube on pullollaan videoita jossa Forester on jumissa jossain naurettavan pienessä kuopassa :)

• pari edes
        foresteria.... kirjoitti:

Youtube on pullollaan videoita jossa Forester on jumissa jossain naurettavan pienessä kuopassa :)

Yleensä se vaan menee niiden kuoppien yli, joten paljon enempi on niitä, joissa selviytyy hyvin. Naurettavaa heitellä noin epätoivoisia solvauksia, joissa ei ole mitään perää.

• alhaisia

Eihän diesel vitaralla saa vetää kuin 1700-2000kg mallista riippuen. Kai sä oot tarkarastanu että saa kiskoa vaunuasi autollasi?

• tossa
        pari edes kirjoitti:

Yleensä se vaan menee niiden kuoppien yli, joten paljon enempi on niitä, joissa selviytyy hyvin. Naurettavaa heitellä noin epätoivoisia solvauksia, joissa ei ole mitään perää.

http://www.youtube.com/watch?v=ahOofosxeP4

• erektioyja

• pelelle

• liikkeille :)

• Subarussa
        alhaisia kirjoitti:

Eihän diesel vitaralla saa vetää kuin 1700-2000kg mallista riippuen. Kai sä oot tarkarastanu että saa kiskoa vaunuasi autollasi?

Mitäs tästä pitäis ajatella. Jäin kaverin kanssa syksyllä sateiselle savipellolle kiinni loivaan ylämäkeen Subaru Foresterilla. Kaikki pyörät sutovat, mutta kun etupyörät käänsi täysin linkkuun, karkasi voima taka-akselita, etupyörät eivät pyörineet lainkaan. Päästiin pois peruuttamalla, mutta silti piti takakyljestä työntämällä kääntää autoa ajolinjalle, kun ohjaus ei totellut täysin kadonneen pidon takia.

• sivusta seurannut
        tossa kirjoitti:

http://www.youtube.com/watch?v=ahOofosxeP4

En omista Foresteria, mutta mietitäänpäs. Videolla on ristiriipuntatilanne eli vastakkaisten nurkkien pyörät vetävät. Monissa Forestereissa on taka-akselin viskoluistonrajoitin, jolloin myös toiselle takapyörälle tulisi vetoa. Tässä ei ilmeisesti tuota varustetta ollut. Maastoajon alkeita: videosta tuli kuitenkin sellainen vaikutelma, ettei kuski osannut ajaa oikein. Jos auto jumittaa, huonontaa vain tilannetta jos painaa sitkeästi kaasua ja antaa auton sudittaa itsensä yhä syvemmälle. Sen sijaan laitetaan pakkia silmään ja kas, auto todennäköisesti liikahtaa taaksepäin (näin tapahtuikin videon lopussa, mutta video oli leikattu saman tien loppumaan). Kun autoa on ajanut edestakaisin muutaman kerran, on renkaille jo sen verran spooria, että autolle saa vauhtia ja taas mennään.

• tasauspyörästö
        Subarussa kirjoitti:

Mitäs tästä pitäis ajatella. Jäin kaverin kanssa syksyllä sateiselle savipellolle kiinni loivaan ylämäkeen Subaru Foresterilla. Kaikki pyörät sutovat, mutta kun etupyörät käänsi täysin linkkuun, karkasi voima taka-akselita, etupyörät eivät pyörineet lainkaan. Päästiin pois peruuttamalla, mutta silti piti takakyljestä työntämällä kääntää autoa ajolinjalle, kun ohjaus ei totellut täysin kadonneen pidon takia.

Jos painoitte tilanteessa kaasua vain kevyesti, saattoi keskitasauspyörästön viskoluistonrajoitin jäädä lukittumatta, jolloin voima karkaa pienimmän kitkan kautta, joka tässä tapauksessa löytyi ilmeisesti takapyöriltä. Mutta jos takapyörät sutivat ihan reipasta vauhtia, ei tämä selitä asiaa. Silloin viskon pitäisi kyllä lukittua.

• mallia etenemisestä.

• kuten rullat
        mallia etenemisestä. kirjoitti:

Tätä on vaikea väärentää. Ei näy työntäjiä eikä vaijereita. Mutta tuossa sinun viteossasi typerä kuski sai auton jumiin. Tai ei tainnut ollakaan typerä, vaan hyvin tarkoituksenhakuinen. http://www.youtube.com/watch?v=foZI5lfvX80&feature=related

Tässä on tällä kerralla punainen forre jumissa ihan mitättömässä ojassa. http://www.youtube.com/watch?v=L6jgiORFBQM&feature=related Tässä näkyy taas sinisen forren etenemiskyvyt http://www.youtube.com/watch?v=xN93bHry4Mw&feature=related

• savipellolle
        Subarussa kirjoitti:

normaalirenkailla. Ei ole auton vika, jos kynnet ei pidä. Kuskille pitää antaa kovennettua tollaisesta tyhmyydestä.

• Kaasulla
        tasauspyörästö kirjoitti:

Jos painoitte tilanteessa kaasua vain kevyesti, saattoi keskitasauspyörästön viskoluistonrajoitin jäädä lukittumatta, jolloin voima karkaa pienimmän kitkan kautta, joka tässä tapauksessa löytyi ilmeisesti takapyöriltä. Mutta jos takapyörät sutivat ihan reipasta vauhtia, ei tämä selitä asiaa. Silloin viskon pitäisi kyllä lukittua.

Takapää suti painoi kaasua kovaa tai varovasti. Ihmettelimme itsekin. Tottakai oli tyhmää lähteä savipellolle. En minä autoa syytä, mutta ihmettelen miksi tekniikka toimi kuten kuvasin.

• GV 2009

Mielenkiintoista luettavaa! Noinhan se auton valinta pitäisikin tehdä, verrata todellisissa olosuhteissa. En ole milloinkaan ottanut autoa viikonlopuksi kunnolliseen syyniin, vaikka se olisi pitänyt tehdä esimerkiksi Ford Mondeon kohdalla. Mondeolle 2.0 bensa luvataan vetopainoksi 1800 kiloa (7/2007 asti), mutta jo 1500 kilon kokonaispainoinen vaununi teki sille silloin tällöin vaikeuksia! Automaatti auttoi, ettei kytkin palanut.

Nykyinen 1.9 diesel GV ei juuri vaunuamme koukussaan huomaa, cruiseria voi surutta käyttää missä tahansa, jopa viitos vaihteella. Alennusvaihteita en ole vaunun paikoituksessa vielä tarvinnut, soran ajossa peräkärryllä kylläkin hankalissa olosuhteissa.

Mikä vaunu sinulla on "Suzuki Grand Vitara"? Oletko punnittanut vaunuasi lastattuna? Pystytkö käyttämään cruiseria myös viitosella? Meillä tuo kokonaispaino markiisi ja kaksi kaasupulloa sun muut romppeet mukana on vain 1370 kiloa, 1500 kiloon saisi lastata.

• subvan

Foresterissa on ainakin maavara nyt kohdillan kalpenee jopa Freelander 2. Tosin vain sentillä mutta kuitenkin.

• Havainto :)

Tuli tämä keskustelu mieleen kun käsiin osui TM 10/2005.

Lehdessä on testissä "Dieselmoottoriset katumaasturit" ja sen testin voitti FORD MONDO :)

Eli TM testeissä maasturin maasturimaisuus on pitkä miinus :)

• hidas utelias

• linja jatkuu
        hidas utelias kirjoitti:

Millaiset ne oikeat loppuarvostelut mahtoivat olla, jos siinä alkuperäisessä kerran oli virheitä?

http://www.tekniikanmaailma.fi/autot/vertailut/tm-vertailu-katumaasturit-kevattalvessa

Muistaakseni Forre tais nousta Kugan ohi toiseksi... ja olisiko Tigua saanu kärjessä lisää pisteitä...

Tais jäädä viimeinen voitelu ja pistekertoimien korjaulut pois painetusta lehdestä :)

Tuo oli aika hauskaa että vuonna 2005 Mondeo oli paras katumaasturi ;)

Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Häiriköinti

Sinä joka rälläsit viime yönä aamuun klo. 00 :04 koulun pihassa ja pitkin kyliä. Rekkari ylhäällä. Terv. Kerrostalon as
      Ähtäri
      60
      3186
    2. Askanmäessä Huippu esitys

Kävimme Ystävien kanssa Askanmäen kesäteatterissa. Kaikki tykättiin esityksestä aivan valtavasti. En varmaan koko vuonna
      Puolanka
      23
      2974
    3. rakastan sinua!

Tule ja ota, kasvetaan yhdessä paremmiksi ❤️❤️❤️❤️ kaikki anteeksi ❤️❤️❤️
      Ikävä
      51
      2862
    4. Näin lähellä

Se on näin 🤏 lähellä että heitän hanskat tiskiin sun kanssasi.
      Ikävä
      56
      2668
    5. Mä sanon tän suoraan.

Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.
      Ikävä
      58
      2558
    6. Kerro jotakin hauskaa. :)

Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)
      Ikävä
      48
      2540
    7. On olemassa tiettyjä sääntöjä!

Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle
      Ikävä
      53
      2301
    8. Pohdinttavaksi

No siis, saiko yrityksen toimitusjohtaja potkut vaiko älysi ihan itse jättää nimellisen tittelin ettei maine enää enempä
      Kotimaiset julkkisjuorut
      78
      2188
    9. Siis hetkonen

Rakastetaankohan me kummatkin toisiamme, ja aletaan tajuamaan se pikkuhiljaa 🤯
      Ikävä
      45
      2082
    10. Mulla ei oo anteeksi pyydettävää

Muista se! Mieheltä yhdelle naisellE
      Ikävä
      69
      2078
    Aihe