Terve!
Olen kohta 1kk syönyt cerazetteja. Paria päivää ennen ovulaatioo maha oli hieman kipeä. Ei mitenkään huomattavasti, mutta oli kuitenkin. Ovulaatio päivänä mahakipu yltyi ja oli jo niin paha, että yölläkin siihen heräsin. En pystynyt edes suorassa kävelemään. Päivän napsin kipuun särkylääkkeitä. Maha on edelleen kipeä, muttei niin paljoa kuin ovulaatiopäivänä. Tuntuu, että olisi ihan ilmaa täynnä, KAUHEA turvotus päällä ja painettaessakin maha on ihan hellänä. Onko muilla tullut tälläistä cerazeteista. Mietin otanko tänään lainkaan pilleriä. Jos kyse olisi jostain muusta tulehduksesta niin kipu ei kyllä laantuisi mielestäni.
Cerazette ja älyttömät vatsakivut
18
9940
Vastaukset
- juupa juup
Niin ja tosiaan ovulaation jälkeisenä päivänä alkoi tämä ihan tiputteluvuoto. Että, kyllä ehkäisee, kun ei mieli ainakaan tee kipujen takia=)
- gynelle.
Voi olla, että noilla on osuutta tai sitten ei. Siinä on jo tutkittavaa. Se seikka, että otat niitä ja samaan aikaan on kipuja, ei ole mikään välttämätön yhteys.
- juupa juup
Onko kellään tietoa aiheuttaako Endometrioosi painelu kipua? On ennestään siis melko runsaat ja kivuliaat kuukautiset ja oviksenkin tunnen, mutta nyt pillereiden aikaan on pahemmat kivut.
- painelu?
juupa juup kirjoitti:
Onko kellään tietoa aiheuttaako Endometrioosi painelu kipua? On ennestään siis melko runsaat ja kivuliaat kuukautiset ja oviksenkin tunnen, mutta nyt pillereiden aikaan on pahemmat kivut.
Omituinen kysymys. Se endometrioosi itsessään saa aikaan munasolun irtoamisen yhteydessä aina pyörtymiseen johtavat kivut. Siis joillakin. Mutta mikä painelu?
Jos endometrioosia on, kannattaa se leikata pois. Se on hyvänlaatuinen kasvain, mutta saattaa (joillakin) kehittyä ei_niin_ hyväksi. Jos sitä endoa on vähänkin enemmän ja munasarjat kiertyneet, saattaa leikkauksessa lähteä paljon muutakin. No - eipähän tarvitse sen jälkeen enää miettiä ehkäisyä, vaikka ehkäisypillereitä täytyykin syödä.
- ovista?
Eihän pillereiden aikana mitään oviksia ole! Ei kellään.
"Mietin otanko tänään lainkaan pilleriä." Raskaaksiko haluat tulla? Ethän voi olla ottamatta pilleriä jos sinulla ei ole ollut muuta ehkäisyä. Käyttämiäsi pillereitä kun otetaan joka pv.
Ja tosiaan, ei pillereiden aikaan mitä ovista ole- minien aikanahan
se tulee..
- juupa juup
minien aikanahan kirjoitti:
se tulee..
Jos vittuilla tarvii niin ei tarvitse kirjoitella...ja kyllä ovis voipi tulla, googletin kyllä. Pillereitä syön pakosta, koska piuhoja ei iän vuoksi poikkikaan leikata. Ja painelu tarkoittaa sitä, että kädellä painat mahaa sisäänpäin..Voi, että mikä idiootti..ja ando, mistä lie en ole kuullutkaan=)
- juupa juup
juupa juup kirjoitti:
Jos vittuilla tarvii niin ei tarvitse kirjoitella...ja kyllä ovis voipi tulla, googletin kyllä. Pillereitä syön pakosta, koska piuhoja ei iän vuoksi poikkikaan leikata. Ja painelu tarkoittaa sitä, että kädellä painat mahaa sisäänpäin..Voi, että mikä idiootti..ja ando, mistä lie en ole kuullutkaan=)
Niin ja tiedän kyllä, että ilman pillereitä raskaaksi tulee=) Kolme kertaa sen jo itse kokenut, en kylläkään vahingossa...Että näin. Ei vain ole kokemusta juurikaan ehkäsystä. Kuparikierukka oli, mutta olin allerginen. Yhdistelmä e-pillerit olen läpikäynyt, ei sovi lukuisten sivuoireiden takia. Nyt ekaa kertaa minipillerit käytössä, joten ajattelin kysellä onko muilla vastaavaa kipuilua. Mutta anteeksi nyt, että jonkun torvelon päivän pilasin näin tekemällä=)
JA ENDO EI KYLLÄ LÄHESKÄÄN AINA OLE NIIN KIVULIAS, ETTÄ PYÖRTYÄ PITÄISI...Se nyt ei ollut edes oleellinen pointti koko viestissä vaan kuhan kotilääkärinä arvailin mikä voisi olla jos ei pillerit. Kohtu- ja munasarjatulehduksen olen sairastanut ennen muinoin, ei ole tälläinen. Ja osaan kyllä googlettaa...
Oireet
Endometrioosin tyypillisin oire on kipu. Se ilmenee sekundaarisena
dysmenorreana, eli aiemmin kivuttomat tai vähäoireiset kuukautiset
muuttuvat kivuliaiksi. Kipu voi alkaa useita päiviä ennen kuukautisia
ja pahenee kohti kuukautisia ja kuukautisten aikana. Se voi tuntua
tylppänä tai terävänä vatsanpohjassa ja säteilee usein ristiselkään,
peräsuoleen ja nivustaipeisiin. Endometrioosipotilailla on usein
myös
yhdyntäkipuja (dyspareunia). Tämä oire ei yleensä tule spontaanisti
ilmi, mutta kysyttäessä 30-40 % endometrioosipotilaista kertoo
kärsivänsä siitä. Myös tärinäkipu on varsin tyypillinen
endometrioosipotilaan oire. Niillä potilailla, joilla endometrioosia
on peräsuolen seudussa, voi esiintyä ulostamiskipuja kuukautisten
aikaan. Muut intermenstruaaliset kivut esiintyvät taudin lokalisaation
mukaan (esimerkiksi arpikivut, virtsauskivut). Kaikki em. kivut
pahenevat yleensä premenstrumissa, mutta ne voivat kroonistua
taudin
edetessä. Endometrioosi voi aiheuttaa myös akuuttia vatsaa
muistuttavan tilanteen endometrioosikystan puhjettua. On kuitenkin
huomattava, että 15-20 % endometrioosipotilaista voi olla täysin
oireettomia.
Toinen endometrioosin pääoire on infertiliteetti. Jopa puolella
kaikista endometrioosipotilaista voi olla vaikeuksia hedelmöityä, ja
he saattavat tarvita hoitoa tästä syystä. Vaikea endometrioosi voi
aiheuttaa hedelmättömyyttä vaikeuttamalla munanjohtimien
toimintaa
(kiinnikkeet, arpikudos) tai häiritsemällä munasarjojen toimintaa
(endometriooma). Kuitenkin myös hyvin lieväasteinen
endometrioosi voi
vaikeuttaa raskaaksituloa, todennäköisesti erittämiensä
kemiallisten
välittäjäaineiden välityksellä.
Kolmas endometrioosin oire on vuotohäiriöt, joita esiintyy noin 30
%:lla endometrioosipotilaista. Tyypillisimmät vuotohäiriöt ovat
menorragiatyyppisiä tai premenstruaalisia tiputteluvuotoja.
Vuoto-oireisiin voidaan lukea myös hematuria ja meleena, jotka ovat
kuitenkin varsin harvinaisia endometrioosioireita. - juupa juup
juupa juup kirjoitti:
Niin ja tiedän kyllä, että ilman pillereitä raskaaksi tulee=) Kolme kertaa sen jo itse kokenut, en kylläkään vahingossa...Että näin. Ei vain ole kokemusta juurikaan ehkäsystä. Kuparikierukka oli, mutta olin allerginen. Yhdistelmä e-pillerit olen läpikäynyt, ei sovi lukuisten sivuoireiden takia. Nyt ekaa kertaa minipillerit käytössä, joten ajattelin kysellä onko muilla vastaavaa kipuilua. Mutta anteeksi nyt, että jonkun torvelon päivän pilasin näin tekemällä=)
JA ENDO EI KYLLÄ LÄHESKÄÄN AINA OLE NIIN KIVULIAS, ETTÄ PYÖRTYÄ PITÄISI...Se nyt ei ollut edes oleellinen pointti koko viestissä vaan kuhan kotilääkärinä arvailin mikä voisi olla jos ei pillerit. Kohtu- ja munasarjatulehduksen olen sairastanut ennen muinoin, ei ole tälläinen. Ja osaan kyllä googlettaa...
Oireet
Endometrioosin tyypillisin oire on kipu. Se ilmenee sekundaarisena
dysmenorreana, eli aiemmin kivuttomat tai vähäoireiset kuukautiset
muuttuvat kivuliaiksi. Kipu voi alkaa useita päiviä ennen kuukautisia
ja pahenee kohti kuukautisia ja kuukautisten aikana. Se voi tuntua
tylppänä tai terävänä vatsanpohjassa ja säteilee usein ristiselkään,
peräsuoleen ja nivustaipeisiin. Endometrioosipotilailla on usein
myös
yhdyntäkipuja (dyspareunia). Tämä oire ei yleensä tule spontaanisti
ilmi, mutta kysyttäessä 30-40 % endometrioosipotilaista kertoo
kärsivänsä siitä. Myös tärinäkipu on varsin tyypillinen
endometrioosipotilaan oire. Niillä potilailla, joilla endometrioosia
on peräsuolen seudussa, voi esiintyä ulostamiskipuja kuukautisten
aikaan. Muut intermenstruaaliset kivut esiintyvät taudin lokalisaation
mukaan (esimerkiksi arpikivut, virtsauskivut). Kaikki em. kivut
pahenevat yleensä premenstrumissa, mutta ne voivat kroonistua
taudin
edetessä. Endometrioosi voi aiheuttaa myös akuuttia vatsaa
muistuttavan tilanteen endometrioosikystan puhjettua. On kuitenkin
huomattava, että 15-20 % endometrioosipotilaista voi olla täysin
oireettomia.
Toinen endometrioosin pääoire on infertiliteetti. Jopa puolella
kaikista endometrioosipotilaista voi olla vaikeuksia hedelmöityä, ja
he saattavat tarvita hoitoa tästä syystä. Vaikea endometrioosi voi
aiheuttaa hedelmättömyyttä vaikeuttamalla munanjohtimien
toimintaa
(kiinnikkeet, arpikudos) tai häiritsemällä munasarjojen toimintaa
(endometriooma). Kuitenkin myös hyvin lieväasteinen
endometrioosi voi
vaikeuttaa raskaaksituloa, todennäköisesti erittämiensä
kemiallisten
välittäjäaineiden välityksellä.
Kolmas endometrioosin oire on vuotohäiriöt, joita esiintyy noin 30
%:lla endometrioosipotilaista. Tyypillisimmät vuotohäiriöt ovat
menorragiatyyppisiä tai premenstruaalisia tiputteluvuotoja.
Vuoto-oireisiin voidaan lukea myös hematuria ja meleena, jotka ovat
kuitenkin varsin harvinaisia endometrioosioireita.Synnytyksestä on alle puoli vuotta, joten lähiaikoina on tehty kaikki sukupuoli tutkimukset sun muut...
- oon käyttäny jo pitkään
oota jos kivut menis ohi,minä oon käyttäny jo pitkään,mulla ei oo ollu muita haittoja kuin seksivietin väheneminen,mutta ei onneksi paljon..:)itse en ole koskaan kärsiny kuukautiskivuista,onnekas siis varmaankin...mutta jos ei häviä kivut niin vaihda pillerit..
- juupa juup
Joo, ajattelinkin vielä hetken syödä ja odottaa, että kuukautisten pitäisi alkaa. Toivottavasti oireet helpottuisivat, koska tosiaan en leikkaukseenkaan pääse. Voihan se olla, että kroppa on vielä synnytyksestäkin sekaisin. Tästä kolmannesta nuo ovis/menkkakivut pahenivat muutoinkin.
- kokemusta on
Hei! Olen syönyt Cerazette minipillereitä ensimmäisen kerran keväällä 2007, mutta en saanut syötyä kuukautta pidempään ku alkoi kans aivan tajuttomat vatsakivut. Aina on kivuliaat menkat ollu mut se oli kyllä niin kamalaa, että pakko oli lopettaa. No onneks sit erottiin silloisen poikaystävänkin kanssa eikä ehkäisyn tarvetta enää ollut. Noin puoli vuotta sne jälkeen aloin taas seurustella ja hetken kuluttua oli taas ika miettiä ehkäisyä. No cerazettet taas sain, koska minulla on hyytymishäiriö veressä enkä voi syödä yhdistelmäe-pillereitä. Eli nyt olen syönyt niitä vajaan 1½ vuotta ja odotan vaan että pääsisin niistä eroon!! Aluksi kuukautiskiertoni meni todella epätasaiseksi ja vuoto oli erittäin runsasta ja kesti vajaan pari viikkoa. Ajattelin että tilanne siitä rauhoittuu, mutta tällä hetkellä minulla on kestänyt menkat puoli vuotta putkeen ja just kävin gynellä eikä missään oo mitään häikkää, eli pillereistä varmasti johtuu. Koko ajan olen pahalla päällä, minulla ja avomiehellänikin on nykyään erittäin myrskyisiä riitoja. Itseänikin ottaa pannuun välillä kun kaikki kiukuttaa mutta silti en oikeastaan tiedä, että mikä kiukuttaa. Nyt gyne sit suositteli mulle Implanon-ehkäisyimplanttia, mutta vähän mietityttää et kannattaako melkein 200€ maksaa kun luulis että siinä ois samat sivuvaikutukset kun minipillerissäkin.
- kokemusta on
sen vielä unohdin mainita, että Cerazetten myötä seksihaluni ovat kadonneet taivaan tuuliin ja olen myös aina niin kuiva, että sattuu perkeleesti seksin alussa. Harmittaa avimieheni puolesta kun ei minua ollenkaan haluta. Kyllä päivisin saattaa joskus tulla olo, että "nyt kun sais..", mutta illalla kun kotona sais niin eipäs huvitakaan enää. Eikä kyse ole mistään sellaisesta, että suhteessamme olisi huonoa seksiä tms.
- ...
kokemusta on kirjoitti:
sen vielä unohdin mainita, että Cerazetten myötä seksihaluni ovat kadonneet taivaan tuuliin ja olen myös aina niin kuiva, että sattuu perkeleesti seksin alussa. Harmittaa avimieheni puolesta kun ei minua ollenkaan haluta. Kyllä päivisin saattaa joskus tulla olo, että "nyt kun sais..", mutta illalla kun kotona sais niin eipäs huvitakaan enää. Eikä kyse ole mistään sellaisesta, että suhteessamme olisi huonoa seksiä tms.
ANTEEKSI lukuisat kirjoitusvirheet! :D
- juupa juup
... kirjoitti:
ANTEEKSI lukuisat kirjoitusvirheet! :D
Juu, ei ainakaan mua haittaa kirjotusvirheet=) Ei ole kyllä mullakaan haluja, mutten tiedä onko se sitten tämä mahakipu mikä sen saa aikaan vai mikä. Nooh...ehkä tämä tästä, eikös ainakin yksi minipilleri merkki ole näiden lisäksi. Nyt mahakipu on hieman ehkä hellittänyt, että olisiko vain ollut ihan jumalattomat ovis kivut.
- kokemusta on
juupa juup kirjoitti:
Juu, ei ainakaan mua haittaa kirjotusvirheet=) Ei ole kyllä mullakaan haluja, mutten tiedä onko se sitten tämä mahakipu mikä sen saa aikaan vai mikä. Nooh...ehkä tämä tästä, eikös ainakin yksi minipilleri merkki ole näiden lisäksi. Nyt mahakipu on hieman ehkä hellittänyt, että olisiko vain ollut ihan jumalattomat ovis kivut.
minun gyne ainakin puhui jostain jazz-merkkisestä, en sit tiiä miten kirjotetaan... :D ja sit on yasminelle-yhdistelmäpilleri, jossa on kuitenkin vähemmän estrogeeniä kuin normaaleissa yhdistelmäpillereissä. Onnea matkaan! :D
- kaikki apu tervetullut
Olen vaihtamassa kyseisiin yasmineista. Milloin voin odotella ekoja menkkoja minipillerien aloittamisesta? kaikki muutkin jotka vaihtavat yasminesta cerazetteen kertokaa miten teiltä vaihto sujui?
- juupa juup
Ei ole mahakipuja enään. Menkkojen pitäisi alkaa hmmm...ens viikolla. Voin edelliselle kysyjälle kertoo miten minulla meni. En kyllä tiedä onko eri asia, kun on jo jotain ehkäsyä käyttänyt.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksköhän mä oon tuolla
Joskus antanut ymmärtää että olisin sun rinnoista pelkästään kiinnostunut 😂😁🤭 ja sä säikähdit että koskisin ilman lup324611Aamu on aina iltaa viisaampi.
Hyvää huomenta rakas. Ajattelen sinua taas ja yritän keksiä keinoja luoksesi. Satuttaa, kun unohdan sinua joka päivä ene152588Juuri sinut kainaloon haluaisin nyt
Sydän sykkii vain sinulle Sinä olet se jota kaipaan Sinä olet se josta uneksin Jos sinun rinnallesi jäädä saan Tän koko252425Ihana on nähdä edes ohimennen
Mitenköhän mies sua voisi lähestyä❤️? Oon lääpälläni suhun mutta en uskalla lähestyä vaikka vilkuilet ja huomaan että su552317- 321787
Saattaisimme olla yhdessä
Vaarallinen yhdistelmä. Käsitin, että meillä molemmilla on samanlaista historiaa... Siitä huolimatta haluaisin kokeilla321611Se meidän sydänyhteys
Oli ihanaa. Oltiin samankaltaisia sieluja ja tunnettiin voimakasta vetovoimaa ja yhteenkuuluvuutta. Voisiko se löytyä vi731496Mies, mua jotenkin kiinnostaa
Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?501295- 661294
- 821241