Pietari ja Cornelius, Apt. 10:1-8

PIETARI JA CORNELIUS
Apt.10:1-8
--
10:1 Ja Kesareassa oli mies, nimeltä Kornelius, sadanpäämies niin kutsutussa italialaisessa sotaväenosastossa.

10:2 Hän oli hurskas ja Jumalaa pelkääväinen, niinkuin koko hänen perhekuntansakin, ja antoi paljon almuja kansalle ja rukoili alati Jumalaa.

10:3 Hän näki selvästi näyssä, noin yhdeksännellä hetkellä päivästä, Jumalan enkelin, joka tuli sisään hänen tykönsä ja sanoi hänelle: "Kornelius!"

10:4 Tämä loi katseensa häneen ja sanoi peljästyneenä: "Mikä on, Herra?" Enkeli sanoi hänelle: "Sinun rukouksesi ja almusi ovat tulleet muistoon Jumalan edessä.

10:5 Niin lähetä nyt miehiä Joppeen noutamaan eräs Simon, jota myös Pietariksi kutsutaan;
10:6 hän majailee nahkuri Simonin luona, jonka talo on meren rannalla."

10:7 Ja kun enkeli, joka Korneliusta puhutteli, oli mennyt pois, kutsui tämä kaksi palvelijaansa ja hurskaan sotamiehen uskollisimpiensa joukosta
10:8 ja kertoi heille kaikki ja lähetti heidät Joppeen.

14

417

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sehän olikin kopiointi.

    • Kesarea (1) oli roomalaisen hallinnon keskus. Siellä toimi Kornelius, Rooman armeijan ”sadanpäämiehenä” .
      Hän perhekuntineen kuului ”Jumalaa pelkääväisiin” pakanoihin, eli uskoi Israelin Jumalaan.

      Kornelius eli hurskaasti antaen paljon almuja ja oli uskollinen rukoilija (2).
      Hän ilmeisesti piti, juutalaiseen tapaan, kiinni tietyistä rukoushetkistä.

      Eräässä tällaisessa päivittäisessä rukoushetkessä-kolmelta iltapäivällä- Jumalan sanansaattaja, enkeli, ilmestyy hänelle.
      Kornelius saa enkeliltä kehoituksen noutaa Pietari Joppesta, nahkuri Simonin luota.
      Tämän tehtävän hän antaa kahdelle palvelijalleen ja eräälle uskonveljelleen, joka myös oli sotilas.

      Näyttää siltä, että Korneliuksen suhde alaisiinsa oli läheinen. Yhteinen usko luo yhteyden, johon kuului tasa-arvo ja veljeys. Näin on tänäänkin.

      Yksi ja sama Herra, yksi ja sama usko, yksi ja sama kaste yhdistävät uskovat toisiinsa (Ef. 4:5).
      -
      ”Kaste ja usko yhteen näin
      kirkoksi meidät liittää.
      Kristusta täällä vierekkäin
      elävät kivet kiittää.
      Joskus vain kaksi yhdessä
      on koolla Herran nimessä,
      silloinkin Kristus on läsnä”

      (Virsi 197:3).
      --
      Onko sinulla uskonyhteys muihin kristittyihin?

      • on syvemmällä, kaste liittää seurakuntaan, Kristuksen ruumiiseen, mutta yhteys on Kristuksen sisäinen tunteminen, ja sen kautta Hengen yhteys Hengen yhdys-siteellä!
        * Uskovat Hengessä kastetut Kristukseen, Hengen yhdys-siteelä. Todellinen eumeeninen yteys on sydämen yshteyttä, ei kasteet eikä muutkaan ole oikea yhteys, yhteys voi olla vaikka ei olisi kastettukaan.
        * Hengenyhteys on ensiarvoisen tärkeää, muut yhteydet tulee sitten sen myötä.

        * Kaste on tärkeä ja kuuluu kokonaisvaltaiseen pelastukseen, mutta tärkeintä on uudestisyntyminen, ja sen kautta Hengen yhteys.
        * Tapio, sinä panet tärkeimmän painon pelastuskesa kasteeseen, mutta se ei ole niin, ensin usko, usko sydämessä Jeesukseen uudestisynnyttää, kaste ei sitä tee.
        * "Sydämen uskolla tullaan vahurskaaksi, suun tunnustuksella pelastutaan"!* Usko ja suuntunnustuskin menee kasteen edelle, sitten tulee kaste, kun sydän on JO Kristuksessa uudestisyntynyt, kaste kuuluu JO, uskovaiselle, kaste ei tee kenestäkän uskovaista.
        * Tapio, en epäile, ettetkö olisi uskossa, mutta sinun tulisi lukea koko Raamattu, ja uskoa, esm. tuo yllä lainaamani Room.10:8-12. Tämä sana on ja kuuluu uskomattomalle, ei uskovaiselle. Eikä siinä kasteesta puhuta mitään, että kaste olisi joku äline pelastukseen, ei ole!
        * Sydämen usko, se on se tärkein avain pelastukseen, sitten se, että tunnustaa uskonsa Jeesukseen ihmisten edessä, ja Jumalan ja enkelien edessä, sitten vasta tulee kaste, kastekin on periaatteessa uskon tunnustus, siinä julkisesti tunnustaudutaan Jeesuksen Kristuksen suraajaaksi.
        * Niihän tapahtui Corneliuksenkin kohdalla, Pietari julisti evankeliumia Jeesuksesta, Cornelius uskoi ja pelastui, ja sai Pyhän Hengen kasteenkin samassa yhtydessä, sitten vasta kastettiin ne, jotka Sanan kuulivat ja ottivat sen vastaan.
        * Kasteessa ei saada Pyhää Henkeä, tämä Corneliuksenkin uskoontulo sen todistaa, hän sai PH:kasteen ennen vesikastetta, ja niin olen muuten minäkin saanut, menin kasteelle vasta muutaman kuukauden kulttua uskoon uosta ja Pyhän Hengen kasteen saamisen jälkeen, aivan samoin tapahtui Corneliuksellekin, kaikille jotka ottivat Sanan vastaan, NE kastettin.
        * Sinun tulisi päästäluterilaisuden perinnöstä irti, se on lihalle vaikeeta nöyrtyä ja tunnustaa "lahko" uskovien tavalla, mutta oikeasti toimimalla.

        * Luterilaisuus on rasite, ja taakka, se on perinnäis-sääntöä noudattavaa ulkoista uskonnollisuutta, ja siitä vaan tulisi sanoutua irti. Se on verrattavissa fariseuksiin ja kirjanoppineisiin.
        * Et sinä ole mikän fariseus, ei toki, mutta perimmältään luterilaisuus on oikeaoppisuutta, ja aikki muut on surkeita lahkolaisia, sen perinnön mukaan. Sanoudu sinä siitä irti, ja usko koko Raamattu.
        * Ei ole tässä kyse moraalista, vaan, ensin usko, sitten kaste, se on Jeesuksen määräämä asiajärjestys, ja niin se toimii, mm:ssa Corneliuksen kohdalla, ja monissa muissa vastaavissa tapauksissa, joista Apt. kertoo!
        * Rakkaudella tämän kirjoitin, olet Corneliuksen verrattavassa tilanteessa, ja Jumala on sinun kanssasi ja tahtoisi viedä sinua uskossa eteenpäin.


      • Mohikaani_27 kirjoitti:

        on syvemmällä, kaste liittää seurakuntaan, Kristuksen ruumiiseen, mutta yhteys on Kristuksen sisäinen tunteminen, ja sen kautta Hengen yhteys Hengen yhdys-siteellä!
        * Uskovat Hengessä kastetut Kristukseen, Hengen yhdys-siteelä. Todellinen eumeeninen yteys on sydämen yshteyttä, ei kasteet eikä muutkaan ole oikea yhteys, yhteys voi olla vaikka ei olisi kastettukaan.
        * Hengenyhteys on ensiarvoisen tärkeää, muut yhteydet tulee sitten sen myötä.

        * Kaste on tärkeä ja kuuluu kokonaisvaltaiseen pelastukseen, mutta tärkeintä on uudestisyntyminen, ja sen kautta Hengen yhteys.
        * Tapio, sinä panet tärkeimmän painon pelastuskesa kasteeseen, mutta se ei ole niin, ensin usko, usko sydämessä Jeesukseen uudestisynnyttää, kaste ei sitä tee.
        * "Sydämen uskolla tullaan vahurskaaksi, suun tunnustuksella pelastutaan"!* Usko ja suuntunnustuskin menee kasteen edelle, sitten tulee kaste, kun sydän on JO Kristuksessa uudestisyntynyt, kaste kuuluu JO, uskovaiselle, kaste ei tee kenestäkän uskovaista.
        * Tapio, en epäile, ettetkö olisi uskossa, mutta sinun tulisi lukea koko Raamattu, ja uskoa, esm. tuo yllä lainaamani Room.10:8-12. Tämä sana on ja kuuluu uskomattomalle, ei uskovaiselle. Eikä siinä kasteesta puhuta mitään, että kaste olisi joku äline pelastukseen, ei ole!
        * Sydämen usko, se on se tärkein avain pelastukseen, sitten se, että tunnustaa uskonsa Jeesukseen ihmisten edessä, ja Jumalan ja enkelien edessä, sitten vasta tulee kaste, kastekin on periaatteessa uskon tunnustus, siinä julkisesti tunnustaudutaan Jeesuksen Kristuksen suraajaaksi.
        * Niihän tapahtui Corneliuksenkin kohdalla, Pietari julisti evankeliumia Jeesuksesta, Cornelius uskoi ja pelastui, ja sai Pyhän Hengen kasteenkin samassa yhtydessä, sitten vasta kastettiin ne, jotka Sanan kuulivat ja ottivat sen vastaan.
        * Kasteessa ei saada Pyhää Henkeä, tämä Corneliuksenkin uskoontulo sen todistaa, hän sai PH:kasteen ennen vesikastetta, ja niin olen muuten minäkin saanut, menin kasteelle vasta muutaman kuukauden kulttua uskoon uosta ja Pyhän Hengen kasteen saamisen jälkeen, aivan samoin tapahtui Corneliuksellekin, kaikille jotka ottivat Sanan vastaan, NE kastettin.
        * Sinun tulisi päästäluterilaisuden perinnöstä irti, se on lihalle vaikeeta nöyrtyä ja tunnustaa "lahko" uskovien tavalla, mutta oikeasti toimimalla.

        * Luterilaisuus on rasite, ja taakka, se on perinnäis-sääntöä noudattavaa ulkoista uskonnollisuutta, ja siitä vaan tulisi sanoutua irti. Se on verrattavissa fariseuksiin ja kirjanoppineisiin.
        * Et sinä ole mikän fariseus, ei toki, mutta perimmältään luterilaisuus on oikeaoppisuutta, ja aikki muut on surkeita lahkolaisia, sen perinnön mukaan. Sanoudu sinä siitä irti, ja usko koko Raamattu.
        * Ei ole tässä kyse moraalista, vaan, ensin usko, sitten kaste, se on Jeesuksen määräämä asiajärjestys, ja niin se toimii, mm:ssa Corneliuksen kohdalla, ja monissa muissa vastaavissa tapauksissa, joista Apt. kertoo!
        * Rakkaudella tämän kirjoitin, olet Corneliuksen verrattavassa tilanteessa, ja Jumala on sinun kanssasi ja tahtoisi viedä sinua uskossa eteenpäin.

        Mohikaani_27*: "Tapio, sinä panet tärkeimmän painon pelastuksessa kasteeseen, mutta se ei ole niin, ensin usko, usko sydämessä Jeesukseen uudestisynnyttää, kaste ei sitä tee".
        --
        KRISTITTYJEN YHTEYS
        --
        Ef. 4:1-6
        4:1 Niin kehoitan siis minä, joka olen vankina Herrassa, teitä vaeltamaan, niinkuin saamanne kutsumuksen arvo vaatii,
        4:2 kaikessa nöyryydessä ja hiljaisuudessa ja pitkämielisyydessä kärsien toinen toistanne rakkaudessa
        4:3 ja pyrkien säilyttämään hengen yhteyden rauhan yhdyssiteellä:
        4:4 yksi ruumis ja yksi henki, niinkuin te olette kutsututkin yhteen ja samaan toivoon, jonka te kutsumuksessanne saitte;
        4:5 yksi Herra, yksi usko, yksi kaste;
        4:6 yksi Jumala ja kaikkien Isä, joka on yli kaikkien ja kaikkien kautta ja kaikissa.


      • Mohikaani_27 kirjoitti:

        on syvemmällä, kaste liittää seurakuntaan, Kristuksen ruumiiseen, mutta yhteys on Kristuksen sisäinen tunteminen, ja sen kautta Hengen yhteys Hengen yhdys-siteellä!
        * Uskovat Hengessä kastetut Kristukseen, Hengen yhdys-siteelä. Todellinen eumeeninen yteys on sydämen yshteyttä, ei kasteet eikä muutkaan ole oikea yhteys, yhteys voi olla vaikka ei olisi kastettukaan.
        * Hengenyhteys on ensiarvoisen tärkeää, muut yhteydet tulee sitten sen myötä.

        * Kaste on tärkeä ja kuuluu kokonaisvaltaiseen pelastukseen, mutta tärkeintä on uudestisyntyminen, ja sen kautta Hengen yhteys.
        * Tapio, sinä panet tärkeimmän painon pelastuskesa kasteeseen, mutta se ei ole niin, ensin usko, usko sydämessä Jeesukseen uudestisynnyttää, kaste ei sitä tee.
        * "Sydämen uskolla tullaan vahurskaaksi, suun tunnustuksella pelastutaan"!* Usko ja suuntunnustuskin menee kasteen edelle, sitten tulee kaste, kun sydän on JO Kristuksessa uudestisyntynyt, kaste kuuluu JO, uskovaiselle, kaste ei tee kenestäkän uskovaista.
        * Tapio, en epäile, ettetkö olisi uskossa, mutta sinun tulisi lukea koko Raamattu, ja uskoa, esm. tuo yllä lainaamani Room.10:8-12. Tämä sana on ja kuuluu uskomattomalle, ei uskovaiselle. Eikä siinä kasteesta puhuta mitään, että kaste olisi joku äline pelastukseen, ei ole!
        * Sydämen usko, se on se tärkein avain pelastukseen, sitten se, että tunnustaa uskonsa Jeesukseen ihmisten edessä, ja Jumalan ja enkelien edessä, sitten vasta tulee kaste, kastekin on periaatteessa uskon tunnustus, siinä julkisesti tunnustaudutaan Jeesuksen Kristuksen suraajaaksi.
        * Niihän tapahtui Corneliuksenkin kohdalla, Pietari julisti evankeliumia Jeesuksesta, Cornelius uskoi ja pelastui, ja sai Pyhän Hengen kasteenkin samassa yhtydessä, sitten vasta kastettiin ne, jotka Sanan kuulivat ja ottivat sen vastaan.
        * Kasteessa ei saada Pyhää Henkeä, tämä Corneliuksenkin uskoontulo sen todistaa, hän sai PH:kasteen ennen vesikastetta, ja niin olen muuten minäkin saanut, menin kasteelle vasta muutaman kuukauden kulttua uskoon uosta ja Pyhän Hengen kasteen saamisen jälkeen, aivan samoin tapahtui Corneliuksellekin, kaikille jotka ottivat Sanan vastaan, NE kastettin.
        * Sinun tulisi päästäluterilaisuden perinnöstä irti, se on lihalle vaikeeta nöyrtyä ja tunnustaa "lahko" uskovien tavalla, mutta oikeasti toimimalla.

        * Luterilaisuus on rasite, ja taakka, se on perinnäis-sääntöä noudattavaa ulkoista uskonnollisuutta, ja siitä vaan tulisi sanoutua irti. Se on verrattavissa fariseuksiin ja kirjanoppineisiin.
        * Et sinä ole mikän fariseus, ei toki, mutta perimmältään luterilaisuus on oikeaoppisuutta, ja aikki muut on surkeita lahkolaisia, sen perinnön mukaan. Sanoudu sinä siitä irti, ja usko koko Raamattu.
        * Ei ole tässä kyse moraalista, vaan, ensin usko, sitten kaste, se on Jeesuksen määräämä asiajärjestys, ja niin se toimii, mm:ssa Corneliuksen kohdalla, ja monissa muissa vastaavissa tapauksissa, joista Apt. kertoo!
        * Rakkaudella tämän kirjoitin, olet Corneliuksen verrattavassa tilanteessa, ja Jumala on sinun kanssasi ja tahtoisi viedä sinua uskossa eteenpäin.

        Mohikaani_27:
        "* Niihän tapahtui Corneliuksenkin kohdalla, Pietari julisti evankeliumia Jeesuksesta, Cornelius uskoi ja pelastui, ja sai Pyhän Hengen kasteenkin samassa yhtydessä, sitten vasta kastettiin ne, jotka Sanan kuulivat ja ottivat sen vastaan".
        --
        PYHÄ HENKI JA KASTE ANNETAAN PAKANOILLE
        Apt. 10:44-48
        --
        10:44 Kun Pietari vielä näitä puhui, tuli Pyhä Henki kaikkien päälle, jotka puheen kuulivat.

        10:45 Ja kaikki ne uskovaiset, jotka olivat ympärileikatut ja olivat tulleet Pietarin mukana, hämmästyivät sitä, että Pyhän Hengen lahja vuodatettiin pakanoihinkin,
        10:46 sillä he kuulivat heidän puhuvan kielillä ja ylistävän Jumalaa. Silloin Pietari vastasi:

        10:47 "Ei kaiketi kukaan voi kieltää kastamasta vedellä näitä, jotka ovat saaneet Pyhän Hengen niinkuin mekin?"

        10:48 Ja hän käski kastaa heidät Jeesuksen Kristuksen nimeen. Silloin he pyysivät häntä viipymään siellä muutamia päiviä.
        --
        Pietarin puhuessa tapahtuu jotain odottamatonta; Pyhä Henki tuli kaikkien päälle ja he alkoivat puhumaan kielillä.
        Tilanne muistuttaa Jerusalemin helluntaikokemusta (Apt. 2:1-4).

        Kielillä puhumista pidettiin ilmeisenä todisteena, että näillä pakanoilla oli nyt Pyhä Henki.
        Heidätkin voitiin näin liittää kasteen kautta Kristuksen seurakuntaan (1. Kor. 12:13)

        Kun Pyhä Henki vuodatettiin Korneliuksen perhekunnan ylle, Pietari sanookin heti:
        "Ei kaiketi kukaan voi kieltää kastamasta vedellä näitä, jotka ovat saaneet Pyhän Hengen niin kuin mekin?" (47).
        Alussa Hengen täytyi tehdä tavallisuudesta poikkeava järjestys, jotta pakanoita suostuttiin yleensä ollenkaan kastamaan.
        Tuo tilanne oli täysin ainutkertainen.

        (Paavali kysyy heti efesolaisilta opetuslapsilta "Millä kasteella te olette kastetut?", kun saa kuulla, etteivät he olleet saaneet Pyhää Henkeä (Apt. 19:1-6).
        Apostolit tajusivat kasteen ja Pyhän Hengen välisen yhteyden.)


      • Mohikaani_27 kirjoitti:

        on syvemmällä, kaste liittää seurakuntaan, Kristuksen ruumiiseen, mutta yhteys on Kristuksen sisäinen tunteminen, ja sen kautta Hengen yhteys Hengen yhdys-siteellä!
        * Uskovat Hengessä kastetut Kristukseen, Hengen yhdys-siteelä. Todellinen eumeeninen yteys on sydämen yshteyttä, ei kasteet eikä muutkaan ole oikea yhteys, yhteys voi olla vaikka ei olisi kastettukaan.
        * Hengenyhteys on ensiarvoisen tärkeää, muut yhteydet tulee sitten sen myötä.

        * Kaste on tärkeä ja kuuluu kokonaisvaltaiseen pelastukseen, mutta tärkeintä on uudestisyntyminen, ja sen kautta Hengen yhteys.
        * Tapio, sinä panet tärkeimmän painon pelastuskesa kasteeseen, mutta se ei ole niin, ensin usko, usko sydämessä Jeesukseen uudestisynnyttää, kaste ei sitä tee.
        * "Sydämen uskolla tullaan vahurskaaksi, suun tunnustuksella pelastutaan"!* Usko ja suuntunnustuskin menee kasteen edelle, sitten tulee kaste, kun sydän on JO Kristuksessa uudestisyntynyt, kaste kuuluu JO, uskovaiselle, kaste ei tee kenestäkän uskovaista.
        * Tapio, en epäile, ettetkö olisi uskossa, mutta sinun tulisi lukea koko Raamattu, ja uskoa, esm. tuo yllä lainaamani Room.10:8-12. Tämä sana on ja kuuluu uskomattomalle, ei uskovaiselle. Eikä siinä kasteesta puhuta mitään, että kaste olisi joku äline pelastukseen, ei ole!
        * Sydämen usko, se on se tärkein avain pelastukseen, sitten se, että tunnustaa uskonsa Jeesukseen ihmisten edessä, ja Jumalan ja enkelien edessä, sitten vasta tulee kaste, kastekin on periaatteessa uskon tunnustus, siinä julkisesti tunnustaudutaan Jeesuksen Kristuksen suraajaaksi.
        * Niihän tapahtui Corneliuksenkin kohdalla, Pietari julisti evankeliumia Jeesuksesta, Cornelius uskoi ja pelastui, ja sai Pyhän Hengen kasteenkin samassa yhtydessä, sitten vasta kastettiin ne, jotka Sanan kuulivat ja ottivat sen vastaan.
        * Kasteessa ei saada Pyhää Henkeä, tämä Corneliuksenkin uskoontulo sen todistaa, hän sai PH:kasteen ennen vesikastetta, ja niin olen muuten minäkin saanut, menin kasteelle vasta muutaman kuukauden kulttua uskoon uosta ja Pyhän Hengen kasteen saamisen jälkeen, aivan samoin tapahtui Corneliuksellekin, kaikille jotka ottivat Sanan vastaan, NE kastettin.
        * Sinun tulisi päästäluterilaisuden perinnöstä irti, se on lihalle vaikeeta nöyrtyä ja tunnustaa "lahko" uskovien tavalla, mutta oikeasti toimimalla.

        * Luterilaisuus on rasite, ja taakka, se on perinnäis-sääntöä noudattavaa ulkoista uskonnollisuutta, ja siitä vaan tulisi sanoutua irti. Se on verrattavissa fariseuksiin ja kirjanoppineisiin.
        * Et sinä ole mikän fariseus, ei toki, mutta perimmältään luterilaisuus on oikeaoppisuutta, ja aikki muut on surkeita lahkolaisia, sen perinnön mukaan. Sanoudu sinä siitä irti, ja usko koko Raamattu.
        * Ei ole tässä kyse moraalista, vaan, ensin usko, sitten kaste, se on Jeesuksen määräämä asiajärjestys, ja niin se toimii, mm:ssa Corneliuksen kohdalla, ja monissa muissa vastaavissa tapauksissa, joista Apt. kertoo!
        * Rakkaudella tämän kirjoitin, olet Corneliuksen verrattavassa tilanteessa, ja Jumala on sinun kanssasi ja tahtoisi viedä sinua uskossa eteenpäin.

        Rakas Mohikaani !! Meille kaikkille erittäin tärkeä kirjoitus! Ja näinhän se on niinkuin kirjoitit--->
        * Hengenyhteys on ensiarvoisen tärkeää, muut yhteydet tulee sitten sen myötä.

        Koska Jeesus sanoo Hengenyhteydestä--->
        23 Ja joku kysyi häneltä: "Herra, onko niitä vähän, jotka pelastuvat? Niin hän sanoi heille:
        24 "Kilvoitelkaa päästäksenne sisälle ahtaasta ovesta, sillä monet, sanon minä teille, koettavat päästä sisälle, mutta eivät voi.
        25 Sen jälkeen kuin perheenisäntä on noussut ja sulkenut oven ja te rupeatte seisomaan ulkona ja kolkuttamaan ovea sanoen: 'Herra, avaa meille', vastaa hän ja sanoo teille: 'En minä TUNNE teitä enkä tiedä, MISTÄ te olette'.
        26 Silloin te rupeatte sanomaan: 'Mehän söimme ja joimme sinun seurassasi, ja meidän kaduillamme sinä opetit'.
        27 Mutta hän on lausuva: 'Minä sanon teille: en tiedä, MISTÄ te olette. Menkää pois minun tyköäni, kaikki te vääryyden tekijät.'


      • Mohikaani_27 kirjoitti:

        on syvemmällä, kaste liittää seurakuntaan, Kristuksen ruumiiseen, mutta yhteys on Kristuksen sisäinen tunteminen, ja sen kautta Hengen yhteys Hengen yhdys-siteellä!
        * Uskovat Hengessä kastetut Kristukseen, Hengen yhdys-siteelä. Todellinen eumeeninen yteys on sydämen yshteyttä, ei kasteet eikä muutkaan ole oikea yhteys, yhteys voi olla vaikka ei olisi kastettukaan.
        * Hengenyhteys on ensiarvoisen tärkeää, muut yhteydet tulee sitten sen myötä.

        * Kaste on tärkeä ja kuuluu kokonaisvaltaiseen pelastukseen, mutta tärkeintä on uudestisyntyminen, ja sen kautta Hengen yhteys.
        * Tapio, sinä panet tärkeimmän painon pelastuskesa kasteeseen, mutta se ei ole niin, ensin usko, usko sydämessä Jeesukseen uudestisynnyttää, kaste ei sitä tee.
        * "Sydämen uskolla tullaan vahurskaaksi, suun tunnustuksella pelastutaan"!* Usko ja suuntunnustuskin menee kasteen edelle, sitten tulee kaste, kun sydän on JO Kristuksessa uudestisyntynyt, kaste kuuluu JO, uskovaiselle, kaste ei tee kenestäkän uskovaista.
        * Tapio, en epäile, ettetkö olisi uskossa, mutta sinun tulisi lukea koko Raamattu, ja uskoa, esm. tuo yllä lainaamani Room.10:8-12. Tämä sana on ja kuuluu uskomattomalle, ei uskovaiselle. Eikä siinä kasteesta puhuta mitään, että kaste olisi joku äline pelastukseen, ei ole!
        * Sydämen usko, se on se tärkein avain pelastukseen, sitten se, että tunnustaa uskonsa Jeesukseen ihmisten edessä, ja Jumalan ja enkelien edessä, sitten vasta tulee kaste, kastekin on periaatteessa uskon tunnustus, siinä julkisesti tunnustaudutaan Jeesuksen Kristuksen suraajaaksi.
        * Niihän tapahtui Corneliuksenkin kohdalla, Pietari julisti evankeliumia Jeesuksesta, Cornelius uskoi ja pelastui, ja sai Pyhän Hengen kasteenkin samassa yhtydessä, sitten vasta kastettiin ne, jotka Sanan kuulivat ja ottivat sen vastaan.
        * Kasteessa ei saada Pyhää Henkeä, tämä Corneliuksenkin uskoontulo sen todistaa, hän sai PH:kasteen ennen vesikastetta, ja niin olen muuten minäkin saanut, menin kasteelle vasta muutaman kuukauden kulttua uskoon uosta ja Pyhän Hengen kasteen saamisen jälkeen, aivan samoin tapahtui Corneliuksellekin, kaikille jotka ottivat Sanan vastaan, NE kastettin.
        * Sinun tulisi päästäluterilaisuden perinnöstä irti, se on lihalle vaikeeta nöyrtyä ja tunnustaa "lahko" uskovien tavalla, mutta oikeasti toimimalla.

        * Luterilaisuus on rasite, ja taakka, se on perinnäis-sääntöä noudattavaa ulkoista uskonnollisuutta, ja siitä vaan tulisi sanoutua irti. Se on verrattavissa fariseuksiin ja kirjanoppineisiin.
        * Et sinä ole mikän fariseus, ei toki, mutta perimmältään luterilaisuus on oikeaoppisuutta, ja aikki muut on surkeita lahkolaisia, sen perinnön mukaan. Sanoudu sinä siitä irti, ja usko koko Raamattu.
        * Ei ole tässä kyse moraalista, vaan, ensin usko, sitten kaste, se on Jeesuksen määräämä asiajärjestys, ja niin se toimii, mm:ssa Corneliuksen kohdalla, ja monissa muissa vastaavissa tapauksissa, joista Apt. kertoo!
        * Rakkaudella tämän kirjoitin, olet Corneliuksen verrattavassa tilanteessa, ja Jumala on sinun kanssasi ja tahtoisi viedä sinua uskossa eteenpäin.

        Mohikaani_27: "* Tapio, en epäile, ettetkö olisi uskossa, mutta sinun tulisi lukea koko Raamattu, ja uskoa, esim. tuo yllä lainaamani Room.10:8-12. Tämä sana on ja kuuluu uskomattomalle, ei uskovaiselle.
        Eikä siinä kasteesta puhuta mitään, että kaste olisi joku väline pelastukseen, ei ole"!
        --
        Laitan tähän Room.10:8-12

        PELASTUS ON TARKOITETTU KAIKILLE

        10:8 Mutta mitä se sanoo? "Sana on sinua lähellä, sinun suussasi ja sinun sydämessäsi"; se on se uskon sana, jota me saarnaamme.
        10:9 Sillä jos sinä tunnustat suullasi Jeesuksen Herraksi ja uskot sydämessäsi, että Jumala on hänet kuolleista herättänyt, niin sinä pelastut;
        10:10 sillä sydämen uskolla tullaan vanhurskaaksi ja suun tunnustuksella pelastutaan.
        10:11 Sanoohan Raamattu: "Ei yksikään, joka häneen uskoo, joudu häpeään".
        10:12 Tässä ei ole erotusta juutalaisen eikä kreikkalaisen välillä; sillä yksi ja sama on kaikkien Herra, rikas antaja kaikille, jotka häntä avuksi huutavat.
        -----
        Meille on lahjoitettu vanhurskaus, joka ei perustu tekoihin, vaan uskoon.
        Kristus on läsnä uskon sanassa (myös kasteessa), jota saarnataan (8). Kristusta ei tarvitse lähteä etsimään taivaasta eikä tuonelasta (Room.10:6,7).

        Kristus lähestyy jokaista ihmistä sanansa kautta (10:8). Missä on sana Kristuksesta, siellä on itse Kristus läsnä.
        Tämä sana Kristuksesta synnyttää kuulijan sydämessä uskon, joka vain ottaa sen vastaan (10:17); ”Sillä sydämen uskolla tullaan vanhurskaaksi ja suun tunnustuksella pelastutaan” (10).

        Evankeliumi ei tee eroitusta juutalaisten ja kreikkalaisten (pakanoiden) välillä (12).
        "Jokainen, joka huutaa avuksi Herran nimeä, pelastuu" (Joel 2:32, Apt. 2:21).


      • Tapio522 kirjoitti:

        Mohikaani_27: "* Tapio, en epäile, ettetkö olisi uskossa, mutta sinun tulisi lukea koko Raamattu, ja uskoa, esim. tuo yllä lainaamani Room.10:8-12. Tämä sana on ja kuuluu uskomattomalle, ei uskovaiselle.
        Eikä siinä kasteesta puhuta mitään, että kaste olisi joku väline pelastukseen, ei ole"!
        --
        Laitan tähän Room.10:8-12

        PELASTUS ON TARKOITETTU KAIKILLE

        10:8 Mutta mitä se sanoo? "Sana on sinua lähellä, sinun suussasi ja sinun sydämessäsi"; se on se uskon sana, jota me saarnaamme.
        10:9 Sillä jos sinä tunnustat suullasi Jeesuksen Herraksi ja uskot sydämessäsi, että Jumala on hänet kuolleista herättänyt, niin sinä pelastut;
        10:10 sillä sydämen uskolla tullaan vanhurskaaksi ja suun tunnustuksella pelastutaan.
        10:11 Sanoohan Raamattu: "Ei yksikään, joka häneen uskoo, joudu häpeään".
        10:12 Tässä ei ole erotusta juutalaisen eikä kreikkalaisen välillä; sillä yksi ja sama on kaikkien Herra, rikas antaja kaikille, jotka häntä avuksi huutavat.
        -----
        Meille on lahjoitettu vanhurskaus, joka ei perustu tekoihin, vaan uskoon.
        Kristus on läsnä uskon sanassa (myös kasteessa), jota saarnataan (8). Kristusta ei tarvitse lähteä etsimään taivaasta eikä tuonelasta (Room.10:6,7).

        Kristus lähestyy jokaista ihmistä sanansa kautta (10:8). Missä on sana Kristuksesta, siellä on itse Kristus läsnä.
        Tämä sana Kristuksesta synnyttää kuulijan sydämessä uskon, joka vain ottaa sen vastaan (10:17); ”Sillä sydämen uskolla tullaan vanhurskaaksi ja suun tunnustuksella pelastutaan” (10).

        Evankeliumi ei tee eroitusta juutalaisten ja kreikkalaisten (pakanoiden) välillä (12).
        "Jokainen, joka huutaa avuksi Herran nimeä, pelastuu" (Joel 2:32, Apt. 2:21).

        * Tarkoitin sitä, että kastessa ei saa sydämen vanhurskautta, eikä kasteessa uudestisyynnytä.
        * Kaste tulee vasta sitten, kun on JO uudestisyntyminen tapahtunut, eikä sekään tapahdu hissukseen, vaan se on senkerran tapahtuma, kun elämä Jeesukselle annetaan, ja sitten ollaan uudestisynnytty, ja kun tämä on tapahtunut, voi saada myös PH:n kasteen heti uudestisyntymisen jälkeen, niin tapahtui Corneliuksenkin kodissa, ja sitten kastettiin. Onko tämä jotenkin vaikea käsittää, kun teet siitä monimutkaisen asian, vaikka se on yksinkertainen tapahtuma.

        * Kirjoitit:
        * ""

        * Mitä tekoja sinä terkoitat? Enhän ole mistään teoista puhunut mitään!
        * Enkä myöskään puhunut mistään Jeesuksen noutamisesta mitään?
        * Tuo on kaikki sinun omaa ajatustasi, miksi noin ajattelet, että olisin tuollaista puhunut?

        * Jos haluaa tulla pelalstetuksi, vaikka olisi ihan yksinkin, niin ei siinä tarvitse todellakaan tehdä yhtään mitään.
        * Ainoastaan sen, että annat sydämesi Jeesukselle, polvistu vaikka sänkysi viereen, jos ei sekin ole sinusta jokin "teko" sanot Jeesukselle, Jeesus, tahdon antaa elämäni sinulle, tulen eteesi sellaisena kuin olen, anna syntini anteeksi, uskon, että Jeesus olet Jumalan Poika, ja olet kuollut Gogtalla, vuodattanut veresi ristillä minun syntieni takia, uskon sen, ja kiitän sinua sydämestäni, että rakastat minua ja saan tulla sinun lapseksi, siunaa minua rakasa Jeesus.
        * Jokainen joka tuon rukouksen Jumalalle rukoilee ja tunnustaa,sanamuoto tietenkin on ihan omassa hallussa, miten asian Herralle esittää, mutta asiat, suurinpiirtein on tuossa pähkinän kuoressa, pelastuu!
        * Mitä tuossa on sitä tekemistä, mistä te luterilaiset meitä helluntailaisia syytätte? Siinähän vain antaudutaan Herralle Jeesukselle, ja Hän antaa oman uskonsa sydämeen, joka sitten uudestisynnyttää elävään uskoon.
        * Kaste ei todellakaan kuulu uskoontulon yhteydessä asiaan, kaste otetaan myöhemmin, vaikka tosin heti uudestisyntymisen jälkeen, mutta ei uudestisyntymässä ole kaste mukana.
        * Tämä on kirkon vuosisatoja päähän pänttäämisen tulos, on aivopesty , ja sekoitettu kaste uskoon tuloon, eli uudestisyntymiseen. Ja parhaiten se onnistuttiin saamaan, kun alettiin rikkoa Raamatun opetusta ja keksittiin vauvakaste.
        * Edelleen rakkaudella!


      • savonarola kirjoitti:

        Rakas Mohikaani !! Meille kaikkille erittäin tärkeä kirjoitus! Ja näinhän se on niinkuin kirjoitit--->
        * Hengenyhteys on ensiarvoisen tärkeää, muut yhteydet tulee sitten sen myötä.

        Koska Jeesus sanoo Hengenyhteydestä--->
        23 Ja joku kysyi häneltä: "Herra, onko niitä vähän, jotka pelastuvat? Niin hän sanoi heille:
        24 "Kilvoitelkaa päästäksenne sisälle ahtaasta ovesta, sillä monet, sanon minä teille, koettavat päästä sisälle, mutta eivät voi.
        25 Sen jälkeen kuin perheenisäntä on noussut ja sulkenut oven ja te rupeatte seisomaan ulkona ja kolkuttamaan ovea sanoen: 'Herra, avaa meille', vastaa hän ja sanoo teille: 'En minä TUNNE teitä enkä tiedä, MISTÄ te olette'.
        26 Silloin te rupeatte sanomaan: 'Mehän söimme ja joimme sinun seurassasi, ja meidän kaduillamme sinä opetit'.
        27 Mutta hän on lausuva: 'Minä sanon teille: en tiedä, MISTÄ te olette. Menkää pois minun tyköäni, kaikki te vääryyden tekijät.'

        minua tarkoittaen? Vai miksi noin raju osio kun on kyse Hengeyhteydestä, halusitko sinä sanoa, että esm. sinulla ja minulla ei ole Hengenyhteyttä? Minun kokemukseni kyllä sanoo, että on.
        * En vaan nyt oikein saa asiayhtyttä tuohon siteeraukseesi, kun puhutaan uskovien Hengenyhteydestä,Hengenyhdys-siteellä? Auta vähän minua ymmärtämään, mitä tarkoitat?


      • to..
        Tapio522 kirjoitti:

        Mohikaani_27: "* Tapio, en epäile, ettetkö olisi uskossa, mutta sinun tulisi lukea koko Raamattu, ja uskoa, esim. tuo yllä lainaamani Room.10:8-12. Tämä sana on ja kuuluu uskomattomalle, ei uskovaiselle.
        Eikä siinä kasteesta puhuta mitään, että kaste olisi joku väline pelastukseen, ei ole"!
        --
        Laitan tähän Room.10:8-12

        PELASTUS ON TARKOITETTU KAIKILLE

        10:8 Mutta mitä se sanoo? "Sana on sinua lähellä, sinun suussasi ja sinun sydämessäsi"; se on se uskon sana, jota me saarnaamme.
        10:9 Sillä jos sinä tunnustat suullasi Jeesuksen Herraksi ja uskot sydämessäsi, että Jumala on hänet kuolleista herättänyt, niin sinä pelastut;
        10:10 sillä sydämen uskolla tullaan vanhurskaaksi ja suun tunnustuksella pelastutaan.
        10:11 Sanoohan Raamattu: "Ei yksikään, joka häneen uskoo, joudu häpeään".
        10:12 Tässä ei ole erotusta juutalaisen eikä kreikkalaisen välillä; sillä yksi ja sama on kaikkien Herra, rikas antaja kaikille, jotka häntä avuksi huutavat.
        -----
        Meille on lahjoitettu vanhurskaus, joka ei perustu tekoihin, vaan uskoon.
        Kristus on läsnä uskon sanassa (myös kasteessa), jota saarnataan (8). Kristusta ei tarvitse lähteä etsimään taivaasta eikä tuonelasta (Room.10:6,7).

        Kristus lähestyy jokaista ihmistä sanansa kautta (10:8). Missä on sana Kristuksesta, siellä on itse Kristus läsnä.
        Tämä sana Kristuksesta synnyttää kuulijan sydämessä uskon, joka vain ottaa sen vastaan (10:17); ”Sillä sydämen uskolla tullaan vanhurskaaksi ja suun tunnustuksella pelastutaan” (10).

        Evankeliumi ei tee eroitusta juutalaisten ja kreikkalaisten (pakanoiden) välillä (12).
        "Jokainen, joka huutaa avuksi Herran nimeä, pelastuu" (Joel 2:32, Apt. 2:21).

        että jokainen joka pyytää apua JHWH:lta saa sitä ja että kyseessä on maallinen hätä eikä ole viittausta ei-juutalaisiin. Kellekään ei ollut luvattu taivasosuutta eikä varoitettu ikuisesta rangaistuksesta, käsitteetkin olivat tuntemattomia. Sana joka oli suussa (5.Moos. 30:4-14) oli Moseksen laki, se jonka Paavali ilmoitti mahdottomaksi toteuttaa ja "enkelin" antamaksi.Uskontojen kehitys ja toisen uskonnon materiaalin muokkaaminen miksi halutaan on mielenkiintoista.


      • to.. kirjoitti:

        että jokainen joka pyytää apua JHWH:lta saa sitä ja että kyseessä on maallinen hätä eikä ole viittausta ei-juutalaisiin. Kellekään ei ollut luvattu taivasosuutta eikä varoitettu ikuisesta rangaistuksesta, käsitteetkin olivat tuntemattomia. Sana joka oli suussa (5.Moos. 30:4-14) oli Moseksen laki, se jonka Paavali ilmoitti mahdottomaksi toteuttaa ja "enkelin" antamaksi.Uskontojen kehitys ja toisen uskonnon materiaalin muokkaaminen miksi halutaan on mielenkiintoista.

        * Joeli kirjoitti juutalais kansalle, eli Jumalan kansalle, ei se suoraan enää sovellu Jeesuksen aikakaudella. Jeesus muutti kaiken! * Siinäkin on varmaaan hengellinen anti uudenliiton uskoille, mutta kierjaimellisesti sitä ei enää ole olemassakaan.


      • Tapio522 kirjoitti:

        Mohikaani_27*: "Tapio, sinä panet tärkeimmän painon pelastuksessa kasteeseen, mutta se ei ole niin, ensin usko, usko sydämessä Jeesukseen uudestisynnyttää, kaste ei sitä tee".
        --
        KRISTITTYJEN YHTEYS
        --
        Ef. 4:1-6
        4:1 Niin kehoitan siis minä, joka olen vankina Herrassa, teitä vaeltamaan, niinkuin saamanne kutsumuksen arvo vaatii,
        4:2 kaikessa nöyryydessä ja hiljaisuudessa ja pitkämielisyydessä kärsien toinen toistanne rakkaudessa
        4:3 ja pyrkien säilyttämään hengen yhteyden rauhan yhdyssiteellä:
        4:4 yksi ruumis ja yksi henki, niinkuin te olette kutsututkin yhteen ja samaan toivoon, jonka te kutsumuksessanne saitte;
        4:5 yksi Herra, yksi usko, yksi kaste;
        4:6 yksi Jumala ja kaikkien Isä, joka on yli kaikkien ja kaikkien kautta ja kaikissa.

        * Tapio kirjoittaa: * "" * TUo totta, mutta ei se kerro sitä, että kaste olisi pelastuksessa mukana. Kuuluu kokonaisvaltaiseen pelastukseen, mutta ei liity uudestisyntymiseen. * Ja tuossa Paavali puhuukin Hengenyhteydestä, ei kasteen yhteydestä, kaste ei liitä meitä hengellisesti, vaan kaste liittää Kristukseen seurakunta ruumiina, elävinä kivinä, ja nämä elävät kivet on Hengen yhteydellä liitetyt Kristuksessa toisiinsa, Hengen yhteys on kuin "laasti", kivien välissä joka pitää kaiken koossa, ja olemme Hengessä tiiviisti liitetyt Kristuksessa toisiimme. Emme kasteessa. Yksi kaste, mutta se ei ole vauvakaste! Raamatun mukaan. Turhaa se on sanoa , että ei sillä ole väliä, millä kasteella, on sillä. Uskovien kaste kuuluu osana pelastukseen vaikka sitä ei tarvita uskoon tullessa, se kuuluu , koska siitä alkaa vaellus Kristuksen kanssa. * Noustaan ylösnousemus voimassa kristuksen kanssa kasteen haudasta, aivan niinkuin Room 6: sanoo asian peittelemäättä, jos vain on nöyrä Sanalle, ja sitä tottelee. * Raamatun opetuksen mukaan uskova, joka ei ole kastettu uskovien uptuskasteella, vaan esm. vauvakasteella, häntä ei ole koskaan vielä kastettu Kristukseen, on vaan naiivi olettamus itsellä, jos sellaista kuvittelee, vauvakaste ei ole Raamatun opettama kaste. Ei vaikka menis maailman ääriin sitä etsimään. * Eikä ne lähetyskentillä vauvakasteella kastetut, joka muka heidät uudestisynnyttää, aikuisenakin, he ovat ainoastaan käännynnäisä, toivottavasti joskus saavat kohdata Vapahtajansa, ja uudesti syntyä ylhäältä.


      • Mohikaani_27 kirjoitti:

        * Tapio kirjoittaa: * "" * TUo totta, mutta ei se kerro sitä, että kaste olisi pelastuksessa mukana. Kuuluu kokonaisvaltaiseen pelastukseen, mutta ei liity uudestisyntymiseen. * Ja tuossa Paavali puhuukin Hengenyhteydestä, ei kasteen yhteydestä, kaste ei liitä meitä hengellisesti, vaan kaste liittää Kristukseen seurakunta ruumiina, elävinä kivinä, ja nämä elävät kivet on Hengen yhteydellä liitetyt Kristuksessa toisiinsa, Hengen yhteys on kuin "laasti", kivien välissä joka pitää kaiken koossa, ja olemme Hengessä tiiviisti liitetyt Kristuksessa toisiimme. Emme kasteessa. Yksi kaste, mutta se ei ole vauvakaste! Raamatun mukaan. Turhaa se on sanoa , että ei sillä ole väliä, millä kasteella, on sillä. Uskovien kaste kuuluu osana pelastukseen vaikka sitä ei tarvita uskoon tullessa, se kuuluu , koska siitä alkaa vaellus Kristuksen kanssa. * Noustaan ylösnousemus voimassa kristuksen kanssa kasteen haudasta, aivan niinkuin Room 6: sanoo asian peittelemäättä, jos vain on nöyrä Sanalle, ja sitä tottelee. * Raamatun opetuksen mukaan uskova, joka ei ole kastettu uskovien uptuskasteella, vaan esm. vauvakasteella, häntä ei ole koskaan vielä kastettu Kristukseen, on vaan naiivi olettamus itsellä, jos sellaista kuvittelee, vauvakaste ei ole Raamatun opettama kaste. Ei vaikka menis maailman ääriin sitä etsimään. * Eikä ne lähetyskentillä vauvakasteella kastetut, joka muka heidät uudestisynnyttää, aikuisenakin, he ovat ainoastaan käännynnäisä, toivottavasti joskus saavat kohdata Vapahtajansa, ja uudesti syntyä ylhäältä.

        Mohikaani_27: "* Eikä ne lähetyskentillä vauvakasteella kastetut, joka muka heidät uudestisynnyttää, aikuisenakin, he ovat ainoastaan käännynnäisä, toivottavasti joskus saavat kohdata Vapahtajansa, ja uudesti syntyä ylhäältä". --- Kertausta! PARANNUS (USKO), KASTE JA PYHÄN HENGEN SAAMINEN Apt. 2:37-41 -- 2:37 Kun he tämän kuulivat, saivat he piston sydämeensä ja sanoivat Pietarille ja muille apostoleille: "Miehet, veljet, mitä meidän pitää tekemän? 2:38 Niin Pietari sanoi heille: "Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan. 2:39 Sillä teille ja teidän LAPSILLENNE tämä lupaus on annettu ja kaikille, jotka kaukana ovat, ketkä ikinä Herra, meidän Jumalamme, kutsuu." 2:40 Ja monilla muillakin sanoilla hän vakaasti todisti; ja hän kehoitti heitä sanoen: "Antakaa pelastaa itsenne tästä nurjasta sukupolvesta". 2:41 Jotka nyt ottivat hänen sanansa vastaan, ne kastettiin, ja niin heitä lisääntyi sinä päivänä noin kolmetuhatta sielua. -- Pietarin saarna sai aikaan sen, että kuulijat saivat ”piston sydämeensä” (37). Voimme kutsua tätä herätykseksi. Ihmiset huomasivat toimineensa väärin ja hädässään kyselivät; ”mitä meidän pitää tekemän?” (37). Jeesuksen tapaan Pietarikin kehoittaa; ”tehkää parannus” (38). Mutta Jeesuksen lisäyksen: ”Uskokaa evankeliumi” Pietari korvaa toisella: ” ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi”. Pietari oli selvillä kasteen merkityksestä. Kaste ei lahjoita ainoastaan syntien anteeksiantamusta, vaan kastettava saa myös Pyhän Hengen lahjan. -- Jos Pietari olisi ollut vapaan suunnan edustaja, sanoma olisi ehkä kuulunut seuraavasti: ”Kääntykää ja ottakaa vastaan Jeesus Kristus, niin syntinne annetaan anteeksi ja saatte lahjaksi Pyhän Hengen. Kastautukaa sitten merkiksi uskoontulostanne.” Mutta Pietarin sanoma on toinen: kääntymyksen seuraus on kaste, kasteen vaikutusta taas ovat syntien anteeksianto ja Pyhän Hengen lahja. (Huom Apt. 2:39! Myös lapsia Jumala kutsuu yhteyteensä)


    • Tervehdys Tapsa. Muutama kommenttini keskusteluun... "Ja Kesareassa oli mies, nimeltä Kornelius, sadanpäämies niin kutsutussa italialaisessa sotaväenosastossa. Hän oli hurskas ja Jumalaa pelkääväinen, niinkuin koko hänen perhekuntansakin, ja antoi paljon almuja kansalle ja rukoili alati Jumalaa. Hän näki selvästi näyssä, noin yhdeksännellä hetkellä päivästä, Jumalan enkelin, joka tuli sisään hänen tykönsä ja sanoi hänelle: 'Kornelius!' Tämä loi katseensa häneen ja sanoi peljästyneenä: 'Mikä on, Herra?' Enkeli sanoi hänelle: 'Sinun rukouksesi ja almusi ovat tulleet muistoon Jumalan edessä. Niin lähetä nyt miehiä Joppeen noutamaan eräs Simon, jota myös Pietariksi kutsutaan; hän majailee nahkuri Simonin luona, jonka talo on meren rannalla.' Ja kun enkeli, joka Korneliusta puhutteli, oli mennyt pois, kutsui tämä kaksi palvelijaansa ja hurskaan sotamiehen uskollisimpiensa joukosta ja kertoi heille kaikki ja lähetti heidät Joppeen." Apt.10:1-8 ei vielä anna selkeää kuvaa Korneliuksen pelastuksen tilasta eli yhteydestä Jumalaan. Toiset tulkitsevat että hän oli uskossa ja toiset että hän vasta kaipasi ja etsi Jumalaa. JUMALAAPELKÄÄVÄINEN KORNELIUS Oikea Jumalan pelko on Jumalan kunnioittamista. Se ei ole normaalia inhimillistä pelkoa, joka laittaa pakenemaan pelon kohdetta, vaan kaipaavaa kunnioitusta Pyhää kohtaan. Siihen sisältyy halu elää lähellä ja tuntea Hänet, jonka pyhyys herättää "pelkoa". Useissa UT:n kohdissa sanontaa "Jumalaa pelkääväinen" käytetään Jumalaa etsivistä pakanoista. "Jumalaa pelkääväinen" liittyy ihmisen ymmärryksen tilaan. Tällöin hänellä jo on käsitys jonkin pyhän olemassaolosta jonka edessä hänen tulisi elää nöyrästi ja kunnioittaen, mutta jota hän ei välttämättä vielä tunne. Raamatullisesta perspektiivistä kyse on 1) juutalaisten antamasta nimityksestä pakanoille jotka myöntävät Israelin Jumalan olemassaolon ja osoittavat kunnioitusta Hänelle, vaikkakin kunnioitus saattaa olla ulkonaista, esimerkiksi joistain tavoista luopumista juutalaisten miellyttämiseksi, ja/tai 2) hengellisenä ilmauksena, ihmisistä jotka kunnioittavat Jumalaa sen ymmärryksen mukaan mikä heillä on sekä myöntävät että Jumala joka tapauksessa on heidän ymmärrystään suurempi, ja haluaisivat nyt oppia tuntemaan Hänet paremmin eli todellisella, läheisellä tavalla. Apostolien tekojen luku 10 antaa ymmärtää että kumpikin oli totta Korneliuksen kohdalla, oli hän pelastuksen kokenut tai ei. Hän rukoili Jumalaa totisella sydämellä ja halusi myös elää oikein, minkä johdosta "hänen rukouksensa tulivat kuulluiksi". Hyvin usein myös epäjumalanpalvelijat rukoilevat hartaasti, mutta heidän asenteensa on toisenlainen, siitä puuttuu avoimuus todelliselle Jumalalle. Raamatun mukaan kukaan ei tule Jumalan luo itsestään vaan se on aina Pyhän Hengen työ. Ihmisen kuitenkin täytyy ottaa vastaan ja antautua Jumalan vaikutuksille vaikka hän ei osaisi nimetä sisimmässään tapahtuvia uusia asioita ja haluja nimenomaan Jumalan työksi. Olennaista ei ole kieltääkö hän Jumalan järjellisesti, teoreettisella tasolla, vaan mikä on hänen sisimpänsä suhde Jumalan työhön. Ajatusmaailman tasolla "Jumala" saattaa edustaa hyvinkin negatiivisia asioita, johtuen omista ajatustottumuksista ja mielikuvista, mutta Hengen työ tapahtuu syvemmällä ja vasta myöhemmin tulee esiin myös järjen tasolla. Jumalan kutsun alla ollessaan ihminen joko tukahduttaa vaikutteet, jotka vaativat elämän uudenlaista tarkastelua ja siksi merkitsevät kriisiä, tai antaa niille tilaa niin että Pyhän Hengen työ menee eteenpäin. Pyhä Henki on totuuden Henki. Suostuminen totuuteen johtaa herätyksen tilan kautta pelastukseen eli Jeesuksen vastaanottamiseen. "Tämä mies oli ominaisuuksiltaan ja elämäntavoiltaan kaikkea, mitä hurskaalta juutalaiselta edellytettiin, lukuun ottamatta sitä, että häntä ei ollut ympärileikattu... Hän oli selvästikin luopunut roomalaisten monijumalisesta uskonnosta ja rukoili ainoata tosi Jumalaa... Täydellisesti juutalaiseen seurakuntaan ympärileikkauksen kautta siirtynyttä pakanaa sanottiin proselyytiksi, käännynnäiseksi." (Novum). APOSTOLIEN TEOT 2:39. "Sillä teille ja teidän lapsillenne tämä lupaus on annettu ja kaikille, jotka kaukana ovat, ketkä ikinä Herra, meidän Jumalamme, kutsuu." Luterilaisen tulkinnan mukaan "teidän lapsillenne" tarkoittaa nimenomaan läsnäolevia lapsia: jos nämä nyt kastetaan saavat hekin, Pietarin antaman lupauksen mukaisesti, pelastuksen ja Hengen. Tämä ei ole ainoa mahdollinen tulkinta. "Teille ja teidän lapsillenne" voi tarkoittaa myös sukupolvea ja seuraavia sukupolvia. Tulkinta tuntuu minusta UT:n kokonaisilmoituksen valossa oikeammalta. Evankeliumi ei pysähtynyt ensimmäiselle vuosisadalle vaan tarkoitettiin menemään eteenpäin sukupolvesta sukupolveen ja maan ääriin saakka. Uudestisyntyminen (Pyhän Hengen työ uskovalle ja uskovassa) ja uudestisyntymistä seuraavat henkilahjat eli armolahjat (Pyhän Hengen työ uskovan kautta) kuuluvat kaikille. Käsitykseni pelastuksesta on että omakohtainen kutsun kuuleminen ja vastaanottaminen eli Pyhän Hengen työ tarvitaan, kuten Korneliuksen kohdalla. Kaavaa ei kuitenkaan ole. Pyhä Henki toimii useilla eri tavoilla ja kaikki eivät osaa sanoa tarkkaa päivää "ratkaisulleen". Tärkeintä on omakohtainen usko Jeesukseen, että Hän on Herra. Näin ollen lapset eivät perustu automaattisesti sen perusteella, että ovat uskovien kotien lapsia ja että heidät, kuten heidän vanhempansa, on kastettu. Apostolien tekojen luvussa 10 kuvataan Pyhän Hengen työtä pakanoiden keskellä, mutta luvussa 2 ollaan vielä juutalaisessa maailmassa. Siksi on syytä olettaa että "teille ja teidän lapsille" sisältää merkityksen "tälle juutalaisten sukupolvelle ja kaikille juutalaisten sukupolville tämän jälkeen". Jakeen loppuosa liittää juutalaiset ja pakanat kauniisti yhteen. Pietarin sanat kaukana olevista taisivat mennä kuulijoilta tuossa vaiheessa ohi korvien, koska myöhemmin he hämmästyivät nähdessään Pyhän Hengen toimivan myös pakanoiden eli ei-juutalaisten kohdalla! Lupaus on siis tosi ja voimassa kaikille, ei ainoastaan juutalaisille vaan meille pakanoillekin. Kiitos Jumalalle. Kuitenkin se toteutuu vain siellä missä Jeesus otetaan vastaan. Apt.2:39 ei missään tapauksessa riitä tekemään tyhjäksi vapaissa suunnissa vallalla olevaa näkemystä henkilökohtaisesta ratkaisusta pelastuksen edellytyksenä. Mielestäni jakeen loppuosa tähdentää ajatusta varsin hyvin. Ei "kaikille, jotka kastetaan" vaan "kaikille, jotka kutsutaan". Kyse on henkilökohtaisesta ratkaisusta. Kutsu sinällään ei riitä pelastukseen: Uudestisyntymisen ja Hengen lahjan mahdollisuus on olemassa kaikille kutsutuille mutta toteutuu vain niissä jotka (kuuluvat mihin sukupolveen, sukukuntaan tai kansaan tahansa) omakohtaisesti ottavat Kristuksen vastaan. Pelastus ei ole ajatusrakennelmassa eikä rituaaleissa vaan Persoonassa ja henkilökohtaisessa suhteessa HÄNEEN. ALKUSEURAKUNNASSA KASTE KUULIAISUUDEN ASKELEENA ja maailmasta erottautumisen merkkinä oli luonnollinen seuraus Kristuksen vastaanottamisesta, siksi se liitettiin yhteen uskoontulon kanssa. Jos kastetta ei tapahtunut, ei uskoontuloakaan voitu pitää todellisena. "Jotka nyt ottivat hänen sanansa vastaan, ne kastettiin - - - ". Apt.2:41. "Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan. Sillä teille ja teidän lapsillenne tämä lupaus on annettu ja kaikille, jotka kaukana ovat, ketkä ikinä Herra, meidän Jumalamme, kutsuu." (Pietarin sanat Apt.2:38-39). Tässä yhteydessä parannus ilmeisesti tarkoittaa kääntymistä Jeesuksen puoleen ja antautumista Hänelle, niin kuin parannus pohjimmiltaan onkin, se ei ole itsensä parantelemista vaan alituista kääntymistä ja antautumista Jeesuksen parannettavaksi. Henkilöt olivat jo kuulleet evankeliumin sanoman ja saaneet piston sydämiinsä, he olivat Pyhän Hengen työn kohteita ja tiesivät, että heidän tulisi ratkaista suhteensa Jeesukseen. Juutalaiset puhdistautumistoimitukset olivat kuulijoille tuttuja. Mielenkiintoista on, että muuttaessaan veden viiniksi Jeesus käytti juutalaisten puhdistautumisastioita. Viittaus tulevaan puhdistukseen Hänen sovintoverensä kautta? Johanneksen kaste myös oli tuttu. Nyt heidän tuli ottaa vastaan kaste Jeesukseen Kristukseen. Viesti oli selvä, uskoontulo ei merkitse vain hengellistä kokemusta vaan koko elämän painolla tapahtuvaa sitoutumista Häneen. Se merkitsi erottautumista aiemmasta elämäntavasta ja uskonnollisuudesta sekä suostumista opetuslasten pilkattuun ja väheksyttyyn, halpanapidettyyn joukkoon. Pietarin sanat parannuksen tekemisestä (eli Jeesuksen vastaanottamisesta) ja kasteesta osoittavat alkuseurakunnassa vallinneen käytännön, jossa uskoon tuleminen ja kaste liittyivät toisiinsa olennaisesti niin ettei kasteesta kieltäytymistä uskovan kohdalla voitu edes ajatella. Kasteesta kieltäytyminen olisi ollut kieltäytymistä Kristuksesta. Se olisi osoittanut ettei henkilö ole tosissaan Jumalan kanssa. Hän ehkä haluaisi Jeesuksen hyvien lahjojen antajaksi, ennen kaikkea tietysti iankaikkisen elämän antajaksi, tahtomatta kuitenkaan luovuttaa elämäänsä Hänelle niin että Jeesuksesta tulee hänen elämänsä. Tällainen on mahdotonta. Jeesus ei anna pelastusta itsestään irrallisena lahjana. Jos pelastus on persoonassa sen voivat saada omakseen vain ne, jotka tulevat Hänen omikseen, antavat Hänelle sydämissään sijan Herrana, hallitsijana. Antautumisen tulee olla kokonaisvaltaista ja se merkitsee koko elämän muuttumista, vallankumousta. Risti merkitsee erotusta "aiemman" ja "nykyisen" elämäntavan välillä. Kyse ei ole vain muuttuneista elämäntavoista vaan elämäntilasta, mutta jos muutos ei tule näkyviin ulkonaisesti on syytä olettaa, että tärkeinkin on kadotettu. Kristuksen sisäinen tunteminen ei voi olla tuottamatta hedelmää. Nuorena uskovana kyselin näitä asioita rukouksessa Jumalalta. Muistan kirjoittaneeni Raamattuni sisäkanteen että parannus on kääntymistä Jumalan puoleen ja pyhitys on sitten vain parannuksessa (Jumalan puoleen kääntyneenä) elämistä. Alkuseurakunnan aikana uskova joutui "maksamaan" uskostaan inhimillisesti kovan hinnan. Käytännössä rajapyykki oli kaste. Juuri kasteessa kristitty osoitti olevansa tosissaan Kristuksen kanssa. Hän osoitti hyväksyvänsä Jeesuksen kuoleman ja ylösnousemuksen koko elämänsä kattavaksi uudeksi asenteeksi. Käsittääkseni ainoastaan kastettuja pidettiin maailmassa todellisina kristittyinä ja siksi heitä vainottiin ankarasti. Kasteella oli ja on yhä vieläkin suuri merkitys. Kristillistä elämää ei eletä omien mieltymysten mukaan vaan kuuliaisuudessa Kristukselle ja Pyhän Hengen johdolle. Antaessamme itsemme kokonaisesti Jeesukselle saamme kokea että Hän myös lahjoittaa itsensä kokonaisesti meille. Korkean Veisun sanoin: Rakkaani on minun ja minä hänen, hänen joka paimentaa liljojen keskellä. Ahdistusten keskelläkin uskova saa kokea sielussaan Jeesuksen hyvyyttä, uuden elämän suloisuutta. Kuvatessaan uskovia kohdannutta vainoa (Room.8:35,36) apostoli Paavali päättää (37-39): "Mutta näissä kaikissa me saamme jalon voiton hänen kauttansa, joka meitä on rakastanut. Sillä minä olen varma siitä, ettei kuolema eikä elämä, ei enkelit eikä henkivallat, ei nykyiset eikä tulevaiset, ei voimat, ei korkeus eikä syvyys, eikä mikään muu luotu voi meitä erottaa Jumalan rakkaudesta, joka on Kristuksessa Jeesuksessa, meidän Herrassamme." On syytä muistuttaa että Jumalan todellisuutena kaste oli ja on Hänen tekonsa, jonka ihminen omalla päätöksellään ottaa vastaan: "ja ottakoon kukin teistä kasteen". Kasteessa kristitty osoittaa hyväksyvänsä ristin sanoman. Hän asettaa elämänsä yksin Jeesuksen kuoleman ja ylösnousemuksen varaan. Usko ja kaste kuuluvat yhteen, mutta kaste ei pelasta vaan usko. Mark. 16:16. "Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu; mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen." APOSTOLIEN TEOT 10:44-48 Kirjoitat: >Alussa Hengen täytyi tehdä tavallisuudesta poikkeava järjestys, jotta pakanoita suostuttiin yleensä ollenkaan kastamaan. Tuo tilanne oli täysin ainutkertainen.< Kyseessä on ilmeisesti luterilainen tulkinta mikä on pakko tehdä, että kuvattu tapaus saataisiin sovitettua kirkon kasteoppiin? Luterilainen tulkinta ei tässäkään tapauksessa ole ainoa mahdollinen. Mielestäni todennäköisempää on että nämä, joiden päälle Pyhä Henki tuli ja joista ainakin osa sai kielilläpuhumisen lahjan, olivat tulleen uskoon Pietarin julistuksen (jakeet 34-43) aikana. Evankeliumin kuuleminen sai sydämet avautumaan, taipumaan Jumalan puoleen ja uskomaan Jeesukseen! UT puhuu Pyhän Hengen kasteesta (tai Hengellä täyttymisestä) Pyhän Hengen saamisena. Se korostaa Hengellä täyttymisen ja voitelun merkitystä, mutta ei tarkoita, etteikö Henki ennen kokemusta olisi uskovassa "lapseuden Henkenä" ja "pelastuksen sinettinä". Apt.10:44 kuvaa voimakasta Hengellä täyttymisen kokemusta ja ainoastaan uudestisyntynyt henkilö, joka jo on Jumalan lapsi, voi saada tällaisen kokemuksen. Apostolien tekojen luku 10 ei sisällä mitään minkä valossa olisi perusteltua ajatella sellaista tavallisuudesta poikkeavaa järjestystä, että Pyhä Henki antaisi armolahjoja ei-uskovalle ihmiselle. Kyseessä on täysin normaali järjestys. Ihminen tulee uskoon ja Pyhä Henki sitten jakaa lahjoja tahtonsa mukaan. Pyhä Henki tuli kaikkien huoneessa olevien pakanoiden päälle. Mielestäni se tarkoittaa että kaikki tulivat Hengellä täytetyiksi. Ei kuitenkaan sanota että kaikki puhuivat kielillä. Pietarin seurassa olleet juutalaiset "kuulivat heidän puhuvan kielillä ja ylistävän Jumalaa". Ehkä kaikki puhuivat kielillä tai ehkä osa ylisti Jumalaa omalla kielellään. Yhtä kaikki Pyhä Henki oli jokaisen päällä ja juuri tämä sai juutalaiset uskovat hämmästymään. He tiesivät että tällainen Pyhän Hengen toiminta kuuluu ainoastaan seurakuntaan eli uskoville. 10:24 mukaan henkilöt, joiden päälle Pyhä Henki tuli, olivat Korneliuksen sukulaisia ja lähimpiä ystäviä. 10:2 kerrottiin Korneliuksen perhekuntalaisista että he olivat hurskaita ja Jumalaa pelkääväisiä kuten hänkin. Koolla olevat henkilöt siis olivat uskossa tai tulivat uskoon Pietarin julistuksen aikana. Pyhä Henki oli voimallisesti läsnä ja täytti uskoontulleet Pyhällä Hengellä. YHTEYS USKOVIEN KESKEN Uskoontullessaan ihminen liittyy Kristuksen ruumiiseen. Pyhä Henki todistaa että hän on Jumalan lapsi. Samalla hän saa sisimpäänsä yhteyden toisiin uskoviin. Yhteys ei synny nimelliseen seurakuntaan liittymällä tai yhteisiä kokoontumisia harrastamalla. Seurakuntaan liittyminen ja kokoontumiset eivät ole yhteyden edellytys vaan seuraus. Harjoittaessaan keskinäistä yhteyttä uskova vain elää todeksi Jumalan valtakuntaa joka jo on sisäisesti hänessä. Todellista yhteyttä ei siis tarvitse luoda vaan se on syntymälahja. Sitä vastaan voidaan kyllä rikkoa, siitä kumpuavia siunauksen lähteitä voidaan rajoittaa ja estää, mutta sitä itseään ei voi tehdä tyhjäksi. Se on. Niin kauan kuin uskova pysyy Kristuksessa hänellä on yhteys. Kristittyjen yhteys ei ole ensisijassa organisatorinen vaan "orgaaninen". Se ei ole samaan puolueeseen kuuluvien yhteyttä. Puolueyhteys on hyvin pinnallista ja sitä voidaan kokea maailmassakin. Kristittyjen yhteys on yhteyttä sisällisen elämän kautta. Tarvitaan antautumista Hengen todellisuuteen että sitä voitaisiin kokemuksellisesti kokea ja toteuttaa, mutta lähtökohta on että se on olemassa ennen kokemuksia. Se tulee vain löytää ja sitten toteuttaa käytännön tasolla sanoin ja teoin. Erilaiset oppinäkemykset ja ristiriidat eivät sinänsä himmennä Kristuksen seurakunnan todistusta vaan voivat päinvastoin olla suurempana todistuksena Jumalan rakkaudesta, kun maailma näkee että meillä on jotain enemmän kuin erimielisyytemme, jotain mikä yhdistää ja saa meidät kohtelemaan toisiamme veljinä ja siskoina silloinkin kun näkemyksemme poikkeavat toisistaan. Seurakuntaruumiin todistus kärsii vain jos alamme toimia puoluemielisyyden tasolta. Silloin "tunnemme lihan mukaan". Raamattu kehottaa tuntemaan hengen mukaan. "...niin että te, rakkauteen juurtuneina ja perustuneina, voisitte kaikkien pyhien kanssa käsittää, mikä leveys ja pituus ja korkeus ja syvyys on..." Ef.3:18. Kristuksen rakkauden käytännöllistä sydämellisyyttä, Jumalan valtakunnan suloisuutta ja rikkautta eivät voi kokea sooloilijat, lahkomieliset oman näkemyksen tai yhteisönsä näkemysten korostajat joiden mielestä "vain me olemme tosi kristittyjä". On olemassa rikkautta mikä voidaan käsittää ainoastaan yhteydestä käsin. Toimiva kristillisyys merkitsee yhä vieläkin erottautumista egoistisesta, minäkeskeisestä elämäntavasta ja uskonnollisuudesta. Se on suostumista opetuslasten pilkattuun ja väheksyttyyn, halpanapidettyyn joukkoon: oppimaan Kristuksen tuntemista yhdessä kaikkien pyhien kanssa. - - - "Kerta kaikkiaan asia on niin, että kaikki Kristuksessa olevat pyhät ovat minun veljiäni ja sisariani, vaikka minä en heitä siksi tunnustaisikaan. Ja päinvastoin. Kyllä minäkin vaivainen, mutta armoitettu syntinen olen sinun veljesi, jos olet Herrassa, vaikka sinä et minua veljeksesi tunnustaisikaan..." (Helluntaiherätyksen saarnaaja Lauri Hokkanen Ristin Voiton vuonna 1937 julkaisemassa kirjassa "Nyt on herättävä!")

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ajattelit siis löytäneesi onnen minusta

      Etkä sitä silloin sanonut. Miksi oi miksi. Olisit avannut suusi. Olisin kääntänyt vaikka minkä kiven, että oltaisiin voi
      Ikävä
      43
      3544
    2. Päivän Teemu Selänne: Köyhät ovat vastuussa köyhyydestään!

      https://www.youtube.com/watch?v=2rmgjJAJ7s8 Teemu lyö köyhää oikealla suoralla!
      Maailman menoa
      441
      3063
    3. Kiitos rakastamani,

      tämän päiväisestä toisaalla, jos tahdoit minulle sillä myös jotain viestittää. ❤️ Toivon, että nähdään vielä ja saadaan
      Ikävä
      23
      2830
    4. Nainen, olen huolissani sinusta

      Onko kaikki varmasti hyvin? Minulla on pahoja aavistuksia, mutta toivon olevani väärässä. Toivotan kaikkea hyvää sulle!
      Ikävä
      83
      1917
    5. Ollaanko me päästy

      Toisista yli vai mikä on tilanne
      Ikävä
      87
      1517
    6. Kello käy ja ilta pimenee

      Alkaa jo väsyttämään kovasti. 🥱 Toivottelen hyvää yötä ja kauniita unia. Oman kulla kuvatuksia. 😊💤💖💤✨💤🌌 Lokakuun
      Ikävä
      254
      1380
    7. Miksi et lähesty

      kaivattuasi jos olet kiinnostunut? Palstailu ei auta asiaa. 🤔
      Ikävä
      107
      1267
    8. Mikä siinä naisessa

      Sinua kiehtoo?
      Ikävä
      104
      1222
    9. SEO!! Pyhäsalmi

      Tässä vasta muuton tehneenä pyhäsalmelle.. mietin tätä huoltoasemaa. Setelit ei kelpaa tankkaus pisteeseen, sisällä epäs
      Pyhäjärvi
      72
      1143
    10. Ruumisvaunut

      Ompa järjen köyhyyttä vetää ruumiskärryjä pitkin kylää ja säikytellä ihmisiä. Vain Kuhmon hoitajat tähän pystyy.
      Kuhmo
      32
      983
    Aihe