Miten Super Select toimii?

hassomasso

Mites tuo -90 luvun alun pajeroiden Super Select I toimii käytännössä? Teoriaa luettu wikistä, mutta niitä käytännön kokemuksia ois kiva kuulla. 4H eli nopea neliveto, jossa keskitasauspyörästö säätää vetoa eteen ja taakse pyörimiserojen mukaan, toimiiko tuo käytännössä liukkailla jääteillä? Minkä tyyppinen tuo keskitasauspyröstö on? Miten nopeaa tuo systeemi hoksaa pyörimiseron etu- ja taka-akseleiden välillä ja alkaa säätämään? Ei kait tuo ole samanlainen köyhä systeemi kuin joissain city-maastureissa, eli takapää alkaa vetämään vasta sitten kun peli on menetetty eli luisussa vasta? Esim. tietääkseni Subaru Foresterissa (manuaali) voima jaetaan aina kiinteästi etu- ja taka-akselin välillä 50:50 ja kehuttu systeemi on (tiekäytössä).

5

5635

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • perinteisistä

      TM testissä jus todettiin että "citymaasturien köyhä" Haldex toimi paremmin kuin Foresterin "oikea" systeemi.

      • tm:n testi nähtiin

        Haldex menee ohi vain siksi, että siinä oli akselillakin voimanrajoitus, eli taka-akselin eLSD. Ei keskilukolla ole mitään tekemistä tämän asian kanssa. Eli se on aivan sama, vaikka keskellä on kiinteä lukko, jos takana on lukko toiessa ja toisessa ei, niin johan se takalukollinen TM:n tapaisessa rullatestissä voittaa. Eli kokoasiassa ei ollut kysymys kytkeytymisestä, sillä miksi Haldex meni paremmin, ei ollut mitään tekemistä sen kanssa oliko nelikko kytkeytyvä vai ei. Se missä jatkuva pesee aina kytkeytyvän on juurikin se missä Forester on vahvoilla. Ajat vauhdilla monttuista liukasta mäkeä ylös. Voimaa menee KOKO AJAN, 4-vetona, kaikille pyörille. Haldexilla taas voimanjako katkeilee, koska se siirtyy kokoajan etu ja nelivedon väliä, eikä se kovassa vauhdissa yksinkertaisesti kerkeä säätämään tarpeeksi voimaa taaksekkin. Rullatestissä tällä pointilla ei ole merkitystä, koska verrataan paikaltaan lähtemistä ja silloin on aivan yx hailee, että onko se kytkeytyvä vai ei, koska ei jatkuvan pointti ole siinä.


    • elikkäs

      Siinä on neljä eri vetotapaa. 2H - Nopea takaveto, silloin etuakseli ei pyöri, vaan se on vapautettu alipainekäyttöisellä mekanismilla etutasauspyörästöstä. 4H - Nopea neliveto, keskitasauspyörästö auki, viskokytkin on rajoittamassa liiallista pyörimiseroa. Eli tämä neliveto soveltuu nimenomaan maantieajoon, jäisille teille ja nopeampaan huonojen teiden ajoon. Visko pyrkii pitämään vetosuhteen n. 50-50, mutta antaa sen verran periksi että kääntyminen pitävälläkin on pehmeää ja vaivatonta eikä rasita mitään paikkoja vaikaa asfaltillakin käyttää. Tämä on nimenomaan jäisillä teillä turvallinen veto tapa, koska käsiteltävyys säilyy hyvänä. Kiinteällä nelivedolla ajettaessa jäisellä tiellä, jos auto lähtee luisuun voi sen oikominen olla hankalaa, jopa paljon hankalampaa kuin taka tai etuvetoisen. Ei ole köyhä, vaan se on oikea, todellinen jatkuva neliveto. Koko ajan menee puolet voimasta eteen ja taakse. Subarussa on suunnilleen juurikin sama, eli 50:50, oikea jatkuva neliveto. 4HLc, eli Nopea neliveto keskitasauspyörästö lukittu. Tätä ei voi käyttää pitävällä, koska nyt voimanjako on täysin kiinteä etu ja taka-akselin välillä. Auto tulee kankeammaksi kääntää, mutta etenemiskyky vaikeilla teillä paranee. Eli lipsuville pinnoille, maastoon ja huonoille teille. 4LLc Hidas puoli on sama kuin yllämainittu, mutta tietysti puolet hitaammat vaihteet. Katso täältä, siellä on jollain sivulla PDF käsikirja jossa on esitelty myös Super Select 1. http://www.totuusnelivedosta.com

      • hassomassa

        pitänee lähteä koeajolle :)


      • superselect
        hassomassa kirjoitti:

        pitänee lähteä koeajolle :)

        menoa tuo nopea nelivetokin, vaikkei keskitasauspyörästö olekaan lukittuna. Lähinnä melua enemmän ja myös jonkin verran kulutusta. Itselläni kun oli tuollainen Pajero kuusi vuotta, nopeaa nelivetoa tuli maantieajossa käytettyä vain talviliukkailla. Vaikka siis voi käyttää pitävälläkin pinnalla, ei kannata. Toimi kyllä ihan hyvin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut

      Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/
      Ikävä
      191
      1294
    2. Miettimisen aihetta.

      Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.
      Ikävä
      122
      1128
    3. Mitkä on 3 viimeistä sanaa

      sun ja kaivattusi viesteilyssä? Ensin sun, sitten kaivatun?
      Ikävä
      48
      854
    4. Kai sä näät

      Ku sua katson et olen aika rakastunut. Rakkaus ei vain ole aina niin yksinkertaista
      Ikävä
      70
      850
    5. Just nyt mä

      En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman
      Ikävä
      53
      780
    6. Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle

      Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva
      Ikävä
      50
      725
    7. Kuinka hyvin tunnet mut?

      Kerro musta mies jotain.
      Ikävä
      33
      692
    8. Piristä mua ystävä

      Hyvä💫...
      Ikävä
      60
      679
    9. Hakeudu hoitoon.

      En oo kiinnostunut susta.
      Ikävä
      50
      665
    10. Nainen, mitä ajattelet minusta?

      Mitä tuntemuksia saan aikaan sinussa? :/
      Ikävä
      52
      657
    Aihe