Miten Super Select toimii?

hassomasso

Mites tuo -90 luvun alun pajeroiden Super Select I toimii käytännössä? Teoriaa luettu wikistä, mutta niitä käytännön kokemuksia ois kiva kuulla. 4H eli nopea neliveto, jossa keskitasauspyörästö säätää vetoa eteen ja taakse pyörimiserojen mukaan, toimiiko tuo käytännössä liukkailla jääteillä? Minkä tyyppinen tuo keskitasauspyröstö on? Miten nopeaa tuo systeemi hoksaa pyörimiseron etu- ja taka-akseleiden välillä ja alkaa säätämään? Ei kait tuo ole samanlainen köyhä systeemi kuin joissain city-maastureissa, eli takapää alkaa vetämään vasta sitten kun peli on menetetty eli luisussa vasta? Esim. tietääkseni Subaru Foresterissa (manuaali) voima jaetaan aina kiinteästi etu- ja taka-akselin välillä 50:50 ja kehuttu systeemi on (tiekäytössä).

5

5703

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • perinteisistä

      TM testissä jus todettiin että "citymaasturien köyhä" Haldex toimi paremmin kuin Foresterin "oikea" systeemi.

      • tm:n testi nähtiin

        Haldex menee ohi vain siksi, että siinä oli akselillakin voimanrajoitus, eli taka-akselin eLSD. Ei keskilukolla ole mitään tekemistä tämän asian kanssa. Eli se on aivan sama, vaikka keskellä on kiinteä lukko, jos takana on lukko toiessa ja toisessa ei, niin johan se takalukollinen TM:n tapaisessa rullatestissä voittaa. Eli kokoasiassa ei ollut kysymys kytkeytymisestä, sillä miksi Haldex meni paremmin, ei ollut mitään tekemistä sen kanssa oliko nelikko kytkeytyvä vai ei. Se missä jatkuva pesee aina kytkeytyvän on juurikin se missä Forester on vahvoilla. Ajat vauhdilla monttuista liukasta mäkeä ylös. Voimaa menee KOKO AJAN, 4-vetona, kaikille pyörille. Haldexilla taas voimanjako katkeilee, koska se siirtyy kokoajan etu ja nelivedon väliä, eikä se kovassa vauhdissa yksinkertaisesti kerkeä säätämään tarpeeksi voimaa taaksekkin. Rullatestissä tällä pointilla ei ole merkitystä, koska verrataan paikaltaan lähtemistä ja silloin on aivan yx hailee, että onko se kytkeytyvä vai ei, koska ei jatkuvan pointti ole siinä.


    • elikkäs

      Siinä on neljä eri vetotapaa. 2H - Nopea takaveto, silloin etuakseli ei pyöri, vaan se on vapautettu alipainekäyttöisellä mekanismilla etutasauspyörästöstä. 4H - Nopea neliveto, keskitasauspyörästö auki, viskokytkin on rajoittamassa liiallista pyörimiseroa. Eli tämä neliveto soveltuu nimenomaan maantieajoon, jäisille teille ja nopeampaan huonojen teiden ajoon. Visko pyrkii pitämään vetosuhteen n. 50-50, mutta antaa sen verran periksi että kääntyminen pitävälläkin on pehmeää ja vaivatonta eikä rasita mitään paikkoja vaikaa asfaltillakin käyttää. Tämä on nimenomaan jäisillä teillä turvallinen veto tapa, koska käsiteltävyys säilyy hyvänä. Kiinteällä nelivedolla ajettaessa jäisellä tiellä, jos auto lähtee luisuun voi sen oikominen olla hankalaa, jopa paljon hankalampaa kuin taka tai etuvetoisen. Ei ole köyhä, vaan se on oikea, todellinen jatkuva neliveto. Koko ajan menee puolet voimasta eteen ja taakse. Subarussa on suunnilleen juurikin sama, eli 50:50, oikea jatkuva neliveto. 4HLc, eli Nopea neliveto keskitasauspyörästö lukittu. Tätä ei voi käyttää pitävällä, koska nyt voimanjako on täysin kiinteä etu ja taka-akselin välillä. Auto tulee kankeammaksi kääntää, mutta etenemiskyky vaikeilla teillä paranee. Eli lipsuville pinnoille, maastoon ja huonoille teille. 4LLc Hidas puoli on sama kuin yllämainittu, mutta tietysti puolet hitaammat vaihteet. Katso täältä, siellä on jollain sivulla PDF käsikirja jossa on esitelty myös Super Select 1. http://www.totuusnelivedosta.com

      • hassomassa

        pitänee lähteä koeajolle :)


      • superselect
        hassomassa kirjoitti:

        pitänee lähteä koeajolle :)

        menoa tuo nopea nelivetokin, vaikkei keskitasauspyörästö olekaan lukittuna. Lähinnä melua enemmän ja myös jonkin verran kulutusta. Itselläni kun oli tuollainen Pajero kuusi vuotta, nopeaa nelivetoa tuli maantieajossa käytettyä vain talviliukkailla. Vaikka siis voi käyttää pitävälläkin pinnalla, ei kannata. Toimi kyllä ihan hyvin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ootko nainen jotenkin

      Epävarma ulkonäöstäsi
      Ikävä
      219
      5963
    2. Minun rakkaani.

      Haluaisin käden mitan päähän sinusta. Silleen, että yltäisin koskettamaan, jos siltä tuntuu. Olen tosi huono puhumaan, m
      Ikävä
      26
      3724
    3. Koska näet seuraavan kerran

      Kaivattusi? Onko päivä tiedossa vai sattumasta kiinni?
      Ikävä
      82
      2577
    4. Ootko nainen jotenkin

      itseäs täynnä? Mars laihduttamaan. 🫵🏽 K
      Ikävä
      39
      2111
    5. Hyvästi.....

      En vain enää jaksa.....
      Ikävä
      33
      1892
    6. Hyvää yötä

      Mm❤️
      Ikävä
      45
      1868
    7. Ongelma Ibizalla

      Mistä saada triatleetin jalkaan mahtuva kenkä häitä varten?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      107
      1765
    8. Eelle

      Huomenta,ajattelen sua..
      Ikävä
      21
      1656
    9. Hauskaa nimipäivää rakkaalle!

      On kova ikävä. Rakastan sua ikuisesti ❤️🤗😘
      Ikävä
      27
      1502
    10. Tappajamanne kiinni

      Herätys koko Mikkeli! Nyt tietoa kehiin, että saadaan tämä tappaja kiinni!
      Mikkeli
      33
      1448
    Aihe