Unohdin hehkuttaa

apua

Rakkaat miehet ja miksei myös autoista tietävät naiset. Aamulla mittari näytti 0C ja olin lähdössä töihin. Siinä sitten jossain mielenhäiriössä vetäsin auton kerralla käyntiin, eli hehkutus unohtui täysin. Auto käynnistyi mielestäni kuitenkin ihan normaalisti. Tapahtuiko jotakin peruuttamatonta ja täytyykö tässä nyt odotella jotakin tuhansien eurojen moottoriremonttia? Auto on miehen silmäterä ja en todellakaan uskalla asiasta hänelle mainita mitään. Hitto kun olis lyhkäsempi työmatka niin polkisin fillarilla eikä tarvis tohon autoon koskea.....

30

17759

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 80 lukua

      hehkutusta kun nykyajan dieselit käynnistyy ilman sitäkin. Niissä on ns. salamahehku mutta olisi suotavaa että 1-3 sek olisi aikaa ennenkuin starttaa.Lämmin kone ei tarvitse sitä lainkaan.

    • sattuuhan noita..

      muillekin. Ja tulee myös joskus sammuteltua ilman "jälkikäyttöä" kun tullaan parkkipaikalle vaikka olisi ajoa ollut se 250km. Huoli pois ja unohda koko juttu! Ehkä miehesi voisi valita silmäteränsä paremmin kun jonkun peltilaatikon siellä pihamaalla? Hyvää työpäivää!

      • en tiedä mitään

        Kiitos vastauksista, olin jo ihan paniikissa että mitä tuhoa sain moottorille aikaan. Auto on vm. -01 ja tosiaan aika lyhyt se hehkutusaika siinä on muutenkin kun vertaa esim. isäni uskolliseen -83 Asconaan. Ja tommosesta jälkikäytöstä en ole kuullutkaan..ehkä mulle olis tarpeellista perehtyä vähän auton ohjekirjaan.


      • Pekka Töpöhäntä.
        en tiedä mitään kirjoitti:

        Kiitos vastauksista, olin jo ihan paniikissa että mitä tuhoa sain moottorille aikaan. Auto on vm. -01 ja tosiaan aika lyhyt se hehkutusaika siinä on muutenkin kun vertaa esim. isäni uskolliseen -83 Asconaan. Ja tommosesta jälkikäytöstä en ole kuullutkaan..ehkä mulle olis tarpeellista perehtyä vähän auton ohjekirjaan.

        Väittivät joskus rahtarit että turboja on hajonnut kun ovat suoraan ajosta menneet sammuttamaan koneen. Varmaan koskee joiltakin osin myös henkilöautoja. Tai ainakin on joskus koskenut. Varmaan tuo hehkuttamatta jättämisen pahin "riski" on ettei lähde käytiin heti. Edellisen kanssa myös samaa mieltä että on maailmassa parempiakin "silmäteriä" kun joku peltilaatikko mistä huolta pitää :)


      • ei kukaan

        meistä käyttää tätä jälkikäyntiä esim. reissulla kun pysähtyy kahville tai tankkaamaan? Ei kukaan eikä siitä ole mitään vaaraa kun auto on vaan kunnossa. Nuo rekkamiesten jutut ovat samoja kuin hevosmiesten.


      • jälkikäyttö
        ei kukaan kirjoitti:

        meistä käyttää tätä jälkikäyntiä esim. reissulla kun pysähtyy kahville tai tankkaamaan? Ei kukaan eikä siitä ole mitään vaaraa kun auto on vaan kunnossa. Nuo rekkamiesten jutut ovat samoja kuin hevosmiesten.

        tulee tehtyä siinä kun hiljentelee vauhtia ja ajelee parkkipaikalle. Harva pystyy kuormittamaan henkilöauton konetta kahville tai tankille pysähtyessä niin paljon että siitä haittaa olisi. Jos vedät 1,6tn traileria henkilöautolla ja sammutat moottorin vauhdista kesken 2km ylämäen niin se ei ainakaan hyvää tee.


      • turboautoissa
        jälkikäyttö kirjoitti:

        tulee tehtyä siinä kun hiljentelee vauhtia ja ajelee parkkipaikalle. Harva pystyy kuormittamaan henkilöauton konetta kahville tai tankille pysähtyessä niin paljon että siitä haittaa olisi. Jos vedät 1,6tn traileria henkilöautolla ja sammutat moottorin vauhdista kesken 2km ylämäen niin se ei ainakaan hyvää tee.

        johtuu siitä, että kun moottoria, varsinkin turboa on kuormitettu raskaasti, ts. se on pyörinyt lujaa, se on pitempi-ikäinen. Eli kun sammutat koneen ilman jälkikäyttöä, turbo ei pääse jäähtymään koska öljy ei kierrä siellä moottorin sammuttamisen jälkeen. Ahtimen siivet kuitenkin vielä pyörivät, mutta ilman voitelevaa öljyä.


      • liiaksi murehtia
        turboautoissa kirjoitti:

        johtuu siitä, että kun moottoria, varsinkin turboa on kuormitettu raskaasti, ts. se on pyörinyt lujaa, se on pitempi-ikäinen. Eli kun sammutat koneen ilman jälkikäyttöä, turbo ei pääse jäähtymään koska öljy ei kierrä siellä moottorin sammuttamisen jälkeen. Ahtimen siivet kuitenkin vielä pyörivät, mutta ilman voitelevaa öljyä.

        Noinhan se on. Mutta kuten jo edellä todettiin, jälkikäyttö toteutuu käytännössä lähes aina aivan automaattisesti. Pysähdyspaikkaa tms. määränpäätä edeltää lähes aina ajo hiljemalla vauhdilla moottorin käydessä hyvin pienellä kuormalla. Tuskin tuosta kannattaa tavallisen autoilijan paljon huolta kantaa. Hyvähän se kyllä on tietää, tieto ei koskaan haittaa.


      • aut0
        Pekka Töpöhäntä. kirjoitti:

        Väittivät joskus rahtarit että turboja on hajonnut kun ovat suoraan ajosta menneet sammuttamaan koneen. Varmaan koskee joiltakin osin myös henkilöautoja. Tai ainakin on joskus koskenut. Varmaan tuo hehkuttamatta jättämisen pahin "riski" on ettei lähde käytiin heti. Edellisen kanssa myös samaa mieltä että on maailmassa parempiakin "silmäteriä" kun joku peltilaatikko mistä huolta pitää :)

        se vain kuuluu suomalaisuuteen että autoista ollaan joskus jopa ylihuolehtivaisia. no onhan niihin toisaalta rahaa laitettukin, mutta pitää sitä pystyä muuhunkin keskittymään. paitsi se taitaa olla miehille muutenkin hieman luontaista jo viilata autoa, minkäs kukaan luonnolleen voi :)


      • tUbroilija.
        liiaksi murehtia kirjoitti:

        Noinhan se on. Mutta kuten jo edellä todettiin, jälkikäyttö toteutuu käytännössä lähes aina aivan automaattisesti. Pysähdyspaikkaa tms. määränpäätä edeltää lähes aina ajo hiljemalla vauhdilla moottorin käydessä hyvin pienellä kuormalla. Tuskin tuosta kannattaa tavallisen autoilijan paljon huolta kantaa. Hyvähän se kyllä on tietää, tieto ei koskaan haittaa.

        varmasti turbon saa rikki vain sammuttamalla sen kierroksilta, jolloin öljynpaine katoaa. jäähdyttelyt ym voi käyttää oman harkinnan mukaan, toiset käyttää enemmän ja toiset vähemmän. tyhjänä ajo on taas niin kevyttä, että se ei juuri moottoria rasita ja parkkipaikalle lipuminen käy jälkikäytöstä. lämpötilaeroa turbossa on, mutta normaaliajossa se ei nouse niin suureksi mitä pitkäkestoisessa tehon irtiotossa, kuten trailerin vedossa. toisaalta tieto lisää tuskaa, eikö vain :)


      • nykyautoissa
        tUbroilija. kirjoitti:

        varmasti turbon saa rikki vain sammuttamalla sen kierroksilta, jolloin öljynpaine katoaa. jäähdyttelyt ym voi käyttää oman harkinnan mukaan, toiset käyttää enemmän ja toiset vähemmän. tyhjänä ajo on taas niin kevyttä, että se ei juuri moottoria rasita ja parkkipaikalle lipuminen käy jälkikäytöstä. lämpötilaeroa turbossa on, mutta normaaliajossa se ei nouse niin suureksi mitä pitkäkestoisessa tehon irtiotossa, kuten trailerin vedossa. toisaalta tieto lisää tuskaa, eikö vain :)

        Omassa autossani ei edes ole mahdollisuutta hehkuttaa erikseen, vaan auto hehkuttaa sopivaksi katsomansa ajan ja hörähtää käyntiin. Veikkaan että sitä ei saa sammutettuakaan niin että siitä olisi moottorille vaaraa.


      • Tiiselitahvo
        en tiedä mitään kirjoitti:

        Kiitos vastauksista, olin jo ihan paniikissa että mitä tuhoa sain moottorille aikaan. Auto on vm. -01 ja tosiaan aika lyhyt se hehkutusaika siinä on muutenkin kun vertaa esim. isäni uskolliseen -83 Asconaan. Ja tommosesta jälkikäytöstä en ole kuullutkaan..ehkä mulle olis tarpeellista perehtyä vähän auton ohjekirjaan.

        Hehkutuksen tarkoitus on varmistaa dieselin käyntiinlähtö kylmällä ilmalla. En käsitä ensikään mitä vaaraa moottorille olisi siitä että se käynnistetään ilman hehkutusta? Jos arvoisat paskanhaastajat tässä keskustelussa voisivat kertoa miten muka ne kannet halkeilee ja moottorit muka hajoilee kun diesel käynnistyy ilman hehkua??? Jälkikäyttö turbodieselissä tarkoittaa sitä että moottoria ei sammuteta välittömästi suuresta rasituksesta, jolloin turbo pyörii vaikka moottori on sammunut eikä öljy enää kierrä voitelelmassa ja jäähdyttämässä turbon laakereita. Eikä siinäkään normaalikäyttäjällä yleensä ole mitään erityistä "jälkikäyttöä" niin että pitäisi jäädä tyhjäkäyntiä rupsuttelemaan parkkipaikalle, vaan kuten sanottu, normaali pienellä kaasulla ja/tai moottorijarrutuksilla ja/tai vapaalla rullaten tapahtunut viimeiset sadat metrit ennen moottorin sammuttamista riittää. Näinhän yleensä menettelevät kaikki perheautoilijat pikkuautoineen. Raskaalla liikenteellä vaara on suurempi, koska turbo voi vigahtaa hiljaisissakin nopeuksissa kun siirrellään suurta massaa.


      • ml213.
        Tiiselitahvo kirjoitti:

        Hehkutuksen tarkoitus on varmistaa dieselin käyntiinlähtö kylmällä ilmalla. En käsitä ensikään mitä vaaraa moottorille olisi siitä että se käynnistetään ilman hehkutusta? Jos arvoisat paskanhaastajat tässä keskustelussa voisivat kertoa miten muka ne kannet halkeilee ja moottorit muka hajoilee kun diesel käynnistyy ilman hehkua??? Jälkikäyttö turbodieselissä tarkoittaa sitä että moottoria ei sammuteta välittömästi suuresta rasituksesta, jolloin turbo pyörii vaikka moottori on sammunut eikä öljy enää kierrä voitelelmassa ja jäähdyttämässä turbon laakereita. Eikä siinäkään normaalikäyttäjällä yleensä ole mitään erityistä "jälkikäyttöä" niin että pitäisi jäädä tyhjäkäyntiä rupsuttelemaan parkkipaikalle, vaan kuten sanottu, normaali pienellä kaasulla ja/tai moottorijarrutuksilla ja/tai vapaalla rullaten tapahtunut viimeiset sadat metrit ennen moottorin sammuttamista riittää. Näinhän yleensä menettelevät kaikki perheautoilijat pikkuautoineen. Raskaalla liikenteellä vaara on suurempi, koska turbo voi vigahtaa hiljaisissakin nopeuksissa kun siirrellään suurta massaa.

        Turbon jäähdytyksessähän on kyseessä koko "murikan" jäähdyttäminen alhaisempaan lämpötilaan.Siis , jos moottoria on reilusti kuormitettu ja pakokasujen lämpötilat ovat korkeita.Siis moottoria todella kuormitetaan. Jos ajelet rauhallista ajoa niin pakokaasut ovat alhaisella tasolla jo tässä vaiheessa.


      • Tiiselitahvo
        ml213. kirjoitti:

        Turbon jäähdytyksessähän on kyseessä koko "murikan" jäähdyttäminen alhaisempaan lämpötilaan.Siis , jos moottoria on reilusti kuormitettu ja pakokasujen lämpötilat ovat korkeita.Siis moottoria todella kuormitetaan. Jos ajelet rauhallista ajoa niin pakokaasut ovat alhaisella tasolla jo tässä vaiheessa.

        Mitenkäs se turbo sitten pilataan? Onko kyse siitä että sammutetaan kone silloin kun turbo on vielä kuuma rasituksen jälkeen? Vai siitä että turbolla on kovasti kierroksia siinä vaiheessa kun moottori sammutetaan? Vai molemmmista em. mainituista asioista? Elisiis... jos kylmällä koneella vingauttaa turboa ja sitten oitis sammuttaa, tuleeko turboon laakerivikaa vai ei?


      • Tiiselitahvo kirjoitti:

        Mitenkäs se turbo sitten pilataan? Onko kyse siitä että sammutetaan kone silloin kun turbo on vielä kuuma rasituksen jälkeen? Vai siitä että turbolla on kovasti kierroksia siinä vaiheessa kun moottori sammutetaan? Vai molemmmista em. mainituista asioista? Elisiis... jos kylmällä koneella vingauttaa turboa ja sitten oitis sammuttaa, tuleeko turboon laakerivikaa vai ei?

        Mutta, eikös normaali tapa ole moottori sammuttaa lähes tyhjäkäyntikierroksista.Ei liene mitään järkeä sammuttaa moottori korkeista kierroksista. Diesel moottoreissahan turbo käy viileämpänä kuin Bensiini moottoreissa.Ymmärrän, mitä korkeimmista lämpötiloista turbo sammutetaan, niin vääränlaisesta/epätasaisesta jäähtymisesta on vaarana tulla ns hiushalkeamia. Toisaalta merkkien välilläkin on jo eroja.Siis rakenteilla.


      • Erki

        Etukammiot hajoaa


    • kerran lähti käyntiin

      Jaa, enpä tiedä muista kuin omastani ja se ei edes käynnisty ennen kuin on hehkuttanut mielestään tarpeeksi, eli auton automatiikka hoitelee asiat oikein. Eikös hehkuttamatta jättämisen suurin vaara ole se että auto ei lähde käyntiin?

    • eikä naiset

      Enneminkin yrittävät peitellä....

      • Persu

        Pillupepe asialla hehkuttaa pallejaan


    • ennen akan

      lainaa, kuin rakkaan auton.

    • tietäjä.

      Kansi on saattanut haljeta. Jos on niin remontti maksaa useita tuhansia.

      • Dieselisti

        huimapyörään voi ilmestyä hiushalkemia, aalloppiin tulee nyppylöitä jotka voivat tarttua. Pienelijöiden sukupuolielämä laukeaa naftasäiliössä ja ne alkavat lisääntyä hallitsemattomasti tukkien koko naftajärjestelmän. Tässä vain osa mahdollisista tulevista viosta.


    • uusia ..

      tarvii hehkuttaa.

      • autosta . . .

        Pikahehkuja oli jo 80-luvulla käytössä osalla valmistajista, joita ei tarvinut hehkuttaa koskaan. Nykyään taas on paljon sellaista, ettei normaalisti lämpimällä ilmalla tarvitse hehkuttaa, ei valokaan syty. Kylmällä taas pitää, hehkuvalo syttyy useissa autoissa, jos on jotain kylmempää kuin -20 tai -30.


      • Serafim
        autosta . . . kirjoitti:

        Pikahehkuja oli jo 80-luvulla käytössä osalla valmistajista, joita ei tarvinut hehkuttaa koskaan. Nykyään taas on paljon sellaista, ettei normaalisti lämpimällä ilmalla tarvitse hehkuttaa, ei valokaan syty. Kylmällä taas pitää, hehkuvalo syttyy useissa autoissa, jos on jotain kylmempää kuin -20 tai -30.

        hehkutuksen merkkivalo kyllä näkyy joka kerta syttyvän. Automyyjä muistaakseni evästi, että yli 5 asteen lämmöllä voipi suoraan käynnistää. Ja alle tuon viiden käynnistyy muuten lisälämmitinkin automaattisesti ja käy, kunnes motti on lämmin.


    • Jaska Pökäle

      että se siitä.

    • ...

      On saada diesel moottori käynnistymään kylmällä ilmalla. Ei vaikuta mitään vaikkei hehkuta. Tosiaan nyky autoissa todella nopee tuo hehku. Lyhyt iskuisissa diesel moottoreissa(henkilö ja paketti autot) on jokaisessa sylinterissä hehkutulppa "tappi" joka lämpiää sähköllä todella kuumaksi ja näin lämmittää palotilassa olevan ilman. Se helpottaa käynnistymistä. Dieselin toiminta periaatteena on se kun moottorin pyöriessä mäntä puristus tahdin aikana ylös noustessaan puristaa sylinterissä olevan ilman nopeasti kovaan paineeseen ja sen seurauksena ilma lämpenee riittävän kuumaksi. Silloin suutin suihkasee diisseliä sylinteriin ja tapahtuu palaminen josta moottori saa liike voimansa. Kylmää moottoria käynnistettäessä tuo puristus lämpö ei tahdo nousta riittävän korkeaksi, siksi hehku. Joissakin autoissa (esim. Toyota) on lisäksi imu sarjassa erillinen jälki hehku joka lämmittää imu ilmaa vielä hetken käynnistyksen jälkeen. Tarkoituksena vähentää kylmän moottorin savutusta. Pitkä iskuisissa diesel moottoreissa (esim. traktorit) ei ole hehkuja ollenkaan koska puristus lämpöä saadaa kylmänäkin sen verran paremmin että käynnistyminen on parempaa pakkasillakin. Jälki käytöstä vielä hieman... Kuten jo moni on sanonutkin niin ei sillä henkilö auton normaali ajossa juuri ole merkitystä, mutta raskaammassa kalutossa tilanne on toinen koska moottori paljon kovemmilla. Henkilö autoissa teho/paino suhde on aivan eri kuin kuorma-autoissa. Jos on 100hv moottorilla oleva henkilö auto jossa "täysi" kuorma painoa saattaa olla 2000kg. Siis teho paino suhde 50 hv/1000kg. Täysperävaunu yhdistelmässä 60 000kg ja 600hv, silloin teho/paino suhde on 10 hv/ 1000kg.

      • lisätarkotus

        sen ainoon tarkotuksen lisätarkotus on startin jälkeenkin pari minuuttia jälkihehkuttaa käynnin pehmentämiseksi ja savun vähentämiseksi. Näin on tilanne muissakin, kuin vain jossakin tojotassa.


      • itse vain
        lisätarkotus kirjoitti:

        sen ainoon tarkotuksen lisätarkotus on startin jälkeenkin pari minuuttia jälkihehkuttaa käynnin pehmentämiseksi ja savun vähentämiseksi. Näin on tilanne muissakin, kuin vain jossakin tojotassa.

        ...taistellu toiotan hehkun kanssa. Palaneita sylinterin hehku tulppia, palanut imusarjan jälkihehku. takkuileva hehkun päärele ja viallinen ajastin kello. aikansa -80luvun dieseli toytaa omistaneena sen tekniikka aika tuttua. Varmaan muissakin suhteellisen samantapaisia systeemejä.


    • Anonyymi

      Täällä haukutaan rekkakuskeja ynm. Vetäkää itte reilu 60t 4,5h ajo ja sammutakaa masiina heti kun pysähdytte niin joo eihän se haittaa jos einole oma pötkö alla....sama jos ette hehkua venaa...kyllä se hehku voi mennä rikki ja siihen loppui hehkutukset. Ai että on täällä monenlaista tavan kulkijaa tosijjaan

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Martinan uusi poikakaveri

      Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      205
      3141
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

      Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      239
      1600
    3. Laita mulle viesti!!

      Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      95
      1462
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

      Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      92
      1369
    5. Vanhemmalle naiselle

      alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      46
      1324
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

      No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      156
      1236
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

      Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1178
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

      "Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      123
      1009
    9. Miehelle...

      Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      922
    10. Tuntuu liian hankalalta

      Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      44
      803
    Aihe