Mikä akku autoon

accu

Sanokaas mikä on hyvä akkumerkki. Kyselin hintoja ja tulos oli 70Ah akuille seuraava: Exide 75e, Varta 55e ja Bosch 110e. Onko Bosch hintansa väärti vai onko tuo Varta yhtä hyvä?

16

2060

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Timppa

Kyllä tuo Varta on ihan hyvää tavaraa.
      Luultavasti Varta ja Bosch tulevat
      samalta hihnalta.

• on hyviä

Siis noista mainitsemistasi merkeistä. Varta ja Bosch pisti kai hynttyyt yhteen n. 10 vuotta sitten. Niitä markkinoidaan kuitenkin vielä molemmilla nimillä.

Suurempi ero tulee laadussa (ja siis hinnassakin) minkä tyypin akun noista merkeistä valitset. Ah tai CCA lukema ei ole ainoa tärkeä. Molemmilla valmistajilla on muistaakseni ainakin 3 eri "nimistä" akkua, ihan perusmallista "hinnat alkaen" aina ammattikäyttöön tarkoitettuihin "heavy duty" akkuihin. Vertaappa siis saman laatuluokan akkuja keskenään. Hinnoista päätellen Varta ja Bosch kyselysi oli eri tasoisista akuista tai sitten Bosch akkuun oli myyjä laittanut tosi hyvän katteen.

• TM testin mukaan

TM 18/2003 oli juuri ko. luokan (70 ah) akkkutesti.

Sen voitti Exide (malli ultra 47600) 9,3 pistettä, Varta (blue dynamic) oli jaetulla 4. sijalla 8,5 pistettä (samalla sijalla oli Exiden toinen malli (Classic 57412) ja Bosch (silver 7C) oli 7. sijalla 7,8 pistettä. (ja mm Biltema akku sai saman arvosanan kuin tuo Varta ja classic-mallinen Exide)

Ja testin mukaan kaikki nuo akut ovat samanhintaisia (n. 80 eur), joten jos varta lähtee 55 eurolla, niin ota se, mutta jos tuo 75 euron Exide on tuo testin voittanut malli (ultra), niin ottaisin sen.

• -------

Huomasitko kyseisestä testistä mitkä olivat biltema akun kylmäkäynnistysjännite?.... todella surkea :)

• varta

Aikaisemmn testin (jossa Varta pärjäsi hyvin)jälkeen molempiin autoihimme ostimme Vartan akut, myös poikamme osti.Pojan akku oikkuili melko uudesta ja kun jäi ladattuna talveksi seisomaan ei enää keväällä toiminut. Toinen autoistamme jossa hälyt ajonestot ym. viime talven pakkasilla sai ladata aika monena päivänä ennen ajoon lähtöä, ei riittänyt virrat. Ainoastaan autossa jossa ei ole mitään hienouksia akku on toiminut. Mitä nyt vasta toisella yrityksellä starttaa pakkasella.

• Alkuperäinen

Oliko muuten tuossa testissä mukana Bannerin akku? Kysyin vielä eilen parista paikasta ja tuo bannerin 65Ah:n akku oli 68e. Pitää varmaan lähtä kirjastoon lukemaan TM:ää ;)

• Kyllä oli
        Alkuperäinen kirjoitti:

Oliko muuten tuossa testissä mukana Bannerin akku? Kysyin vielä eilen parista paikasta ja tuo bannerin 65Ah:n akku oli 68e. Pitää varmaan lähtä kirjastoon lukemaan TM:ää ;)

Kyllä oli. Sai saman verran pisteistä kuin tuo varta, exide classic ja biltema ja eli 8,5.

• Scuderia QV
        varta kirjoitti:

Aikaisemmn testin (jossa Varta pärjäsi hyvin)jälkeen molempiin autoihimme ostimme Vartan akut, myös poikamme osti.Pojan akku oikkuili melko uudesta ja kun jäi ladattuna talveksi seisomaan ei enää keväällä toiminut. Toinen autoistamme jossa hälyt ajonestot ym. viime talven pakkasilla sai ladata aika monena päivänä ennen ajoon lähtöä, ei riittänyt virrat. Ainoastaan autossa jossa ei ole mitään hienouksia akku on toiminut. Mitä nyt vasta toisella yrityksellä starttaa pakkasella.

Mulla hajosi akku viimeksi eilen. Nuo ovat tupanneet kestämään noin vuoden kappale, edellinen akku kyykkäsi uudenvuodenaattona. Merkkejä on ollut monta, mutta suunnilleen samaan tahtiin näkyvät kypsyvän.

Mahtaisiko akkuja rasittaa se, että autolla ei ajeta mitään tasaisia työmatkoja vaan se seisoo aina välillä viikonkin? Akku näkyy myös vähitellen tyhjenevän, ehkä hälyttimen mikroaaltotutkat sun muut rensselit sitten vievät jonkin verran virtaa. Latausjännite on kyllä OK, reilut 14 volttia kierroksilla.

• Topias

Kannattaisi kysellä vielä myös Hankookia. Sitä uskallan ainakin suositella.

• Vazlav Szabo

Ota noista hinnoista noin keskihinta tai mediaanihinta. Siirry sitten viereisen hyllyn viereen, missä myydään suuremmilla Ampeeritunneilla olevia akkuja (>70Ah). Valitse hyväksymässäsi hintaluokassa suurimmat Ah:t lupaava akku, mikä vielä mahtuu autoosi akulle varattuun paikkaan.

Se on teoriassa ylimitoitettu sinun tarvitsemaasi käyttöön ja sen ei pitäisi niin sanotusti joutua koville eli kestää pitempään. Tee näin varsinkin, jos löytyy ilmastointia ja ylimääräistä lämmityslaitetta jne.

• vaikka

Varta Blue Dynamic-akkua

• mie

jaksoi ainakin viime talvena pyöräyttää bemun käyntiin -38 asteen pakkasessa. Edellinen akku oli varta hyvin toimi sekin 10v.

• Alkuperäinen

Mulla oli edellisessä autossa kans exiden akku. Käynnistysteho oli kyllä vertaansa vailla, mutta kun se ei vaan kestänyt kun reilut kaksi vuotta. Itse asiassa mulla oli kolme exideä peräjälkeen joista jokainen kesti reilut kaksi vuotta, joten kyllä siinä meni usko tämän merkin laatuun...

• Viki
        Alkuperäinen kirjoitti:

Mulla oli edellisessä autossa kans exiden akku. Käynnistysteho oli kyllä vertaansa vailla, mutta kun se ei vaan kestänyt kun reilut kaksi vuotta. Itse asiassa mulla oli kolme exideä peräjälkeen joista jokainen kesti reilut kaksi vuotta, joten kyllä siinä meni usko tämän merkin laatuun...

Sama juttu, kuukausi sitten heitin pois viimeiset Exidet, ei enää ikinä sitä merkkiä. Kestivät reilun vuoden tai noh, kesäakkuina menivät tähän syksyyn saakka joten kaksi vuotta tuli niillekin ikää.

Vaihdoin Varta blööhön, muistaakseni 72 Ah ja maksoivat niin pirusti, taisi olla 80 erkkiä kappale. Joku jo ehti vartaakin morkkaamaan tässä ketjussa, mutta toivotaan parasta, jottei taas iskenyt kouraansa samanlaiseen paskaan kuin Exiden kanssa!

En itseasiassa ole niinkään huolestunut käynnistysvirroista, kun on 2*72 Ah rinnan, jolloin akkua kohti pyydetään vain puolet siitä mitä yhden akun kytkennässä. Milläs TM tutkii akkujen kestävyyttä? Olisko kyselytutkimus mitenkään mahdollinen?

• varmasti!
        Viki kirjoitti:

Sama juttu, kuukausi sitten heitin pois viimeiset Exidet, ei enää ikinä sitä merkkiä. Kestivät reilun vuoden tai noh, kesäakkuina menivät tähän syksyyn saakka joten kaksi vuotta tuli niillekin ikää.

Vaihdoin Varta blööhön, muistaakseni 72 Ah ja maksoivat niin pirusti, taisi olla 80 erkkiä kappale. Joku jo ehti vartaakin morkkaamaan tässä ketjussa, mutta toivotaan parasta, jottei taas iskenyt kouraansa samanlaiseen paskaan kuin Exiden kanssa!

En itseasiassa ole niinkään huolestunut käynnistysvirroista, kun on 2*72 Ah rinnan, jolloin akkua kohti pyydetään vain puolet siitä mitä yhden akun kytkennässä. Milläs TM tutkii akkujen kestävyyttä? Olisko kyselytutkimus mitenkään mahdollinen?

käynnistää

• commonsense

mie ostin ainaskii 100 amppeerisen Traden saa sitten nähdä tuleeko talvipakkasilla kirottua valintaa...hinta oli sopiva 80€

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Jos nainen harrastaa seksiä

Useiden kanssa, miten se eroaa miesten mielestä siitä, jos miehellä on ollut useita s kumppaneita? Oletan että kaikki mi
      Ikävä
      243
      2201
    2. Pihlaja-puulle

Illat on mulle pahimpia. En tiiä miks se olis vaan parasta yöstä toiseen nukkua sun kanssa ja herätä sun kasvoihin. Jos
      Ikävä
      15
      1440
    3. Päivieni piristys, missä olet?

Toit iloa ja valoa mun elämään ☀️ Nyt mennyt kohta viikko ettei ole nähty. Kaipaan nähdä sua silti ja pelkään vaikka tei
      Ikävä
      14
      1406
    4. Kova karman laki

Karman lain kautta pahantekijä tehdessään pahaa toteuttaa koston ja rangaistuksen sille jolle pahaa on tehty. Tämä tarko
      Hindulaisuus
      371
      1255
    5. Kysymys Kuhmolaisille

Hei. Olen 32 vuotias nainen ja muutin Kuhmoon noin 12 vuotta sitten. Mutta nyt täytyy ihmetellä ihan ääneen että onhan t
      Kuhmo
      21
      978
    6. Savimajasta lääketieteen tohtoriksi - ja ei tikkua ristiin

”Jos ihminen muuttaa savimajasta tänne kerrostaloon länsimaisen elintason piiriin ilman että tarvitsee panna tikkua rist
      Maahanmuutto
      176
      877
    7. Ensi viikolla tulen takaisin

Ja käyn varmaan siellä monta kertaa. Monta mahdollisuutta nähdä jos olet siellä päin
      Ikävä
      19
      816
    8. Taidat nainen haluta vain sitä yhtä asiaa?

Minusta tuntuu nyt siltä.
      Ikävä
      75
      762
    9. Olen valtavan ihastunut

Yritin sen sinulle viime viikolla kertoa, mutta liikaa muuttujia ja isoja tunteita, niin en kyllä ollut kovin selkeä.
      Ikävä
      57
      746
    10. Oon varma siitä

Että oot vain mun rahojen perään, nainen. Siks et kelpaa mulle, että joku helpompi. M-mieheltä
      Ikävä
      101
      685
    Aihe