Miten päädyit nykyiseen ammattiisi. Olitko jo pienestä tiennyt mitä haluat, vai oliko sattumaa, kohtalon oikku? Muutama minuutti elämästäsi ja se ratkaisi.. Olen usein miettinyt tätä tavatessani ihmisiä ihmeellisissä ammateissa. Oletko tyytyväinen, ylpeäkin siitä mitä teet? Mullistiko se elämäsi, mitä kaikkea siitä seurasi. Vai kadutko, oletko pettynyt. Itse ajauduin nykyiseen ammattiin sattumalta, hetken mielijohteesta. Se vei töihin kauas kotiseudultani, tutustuin tulevaan aviomieheeni. Olen tyytyväinen. Liekö se kohtalo...
Oletko siinä ammatissa mistä haaveilit
7
433
Vastaukset
- kun istuskelin
kahvitunnilla "Raatteen hampaassa", suunnattoman ikävystyneenä silloisiin konttorihommmiini. Luin eräästä aikakauslehdestä, miten "vanhoilla päivillään" oli eräs mies siihen ammattiin hakeutunut. Päätin siltä istumalta yrittää samaa. No, nyt teen sitä hommaa yrittäjänä ja haaveilen siitä, että olisin palkkatyössä, jossa tekisin jotain ruumiillista, kunto säilyisi, palkka juoksisi, eikä tarvitsisi ajatella mitään...
- kun istuskelin...
Muuten mutta pelkään isoilla tuulisilla vesillä ja ne aikaiset ylösnousut...
Nykyiseen itsenäiseen ammattiini tavallaan "jouduin" tai johdatettiin. Yo-vuotena -71 päädyin lukemaan psykologiaa yliopistolle, jätin kesken. Siirryin täysin markkinatalouden palvelukseen kouluttautuen koko ajan ulkomaita myöten. Henkilökohtaisten asioiden takia punnitsin elämääni uudelleen n. parikymmentävuotta sitten ja kouluttauduin täysin uuteeen ammattiin. Loppujen lopuksi se liippaahyvin nyt taas läheltä sitä -71 aloittamaani alaa. Kohtalon sormet pelissä, sanoisin. Mutta koko ajan olen ollut tyytyväinen aina ko. työhön ja työyhteisöihin. Ihan hyvä matka tähän saakka.
Kolmekyppisenä löysin sen tavan, kuinka minun pitää työni tehdä; yrittäjänä. Olin siihen asti lähes vastaavissa töissä vieraan palveluksessa pääosin kahdenvuoden jaksoissa, en saanut tyydytystä, jotain puuttui. Oma yritys, vaikka oli ensin kestettävä ne seitsemän heikkoa vuotta, kuten sanotaa avioliitostakin, ne kun kestää, on pahin voitettu. Vaikka terveys meni enneaikojaan, en ole katunut valintaani, yrittäjyys ja ala jossa toimin oli minulle just eikä melkein. Todennäköisesti terveyteni olisi mennyt vaikka olisin tehnyt palkkatyönä ammattini mukaista työtä, joten ei ole ole jossiteltavaa senkään suhteen. Vieläkin olen rampa yrittäjä, aiankin paperilla!;)
Pienellä viivästyksellä. Esikoista kun aloin odottaan päätin siirtää opiskelua vuodella.... niinpä siinä vierähti 10v. Oli muuten upea kokemus opiskella "vähän" vanhempana. Kahta en vaihtais.... :-)
- --II----
Pitkän prosessin tulos. Kasailen taas portfoliotani yhtä juttua varten. Hassua. Materiaalia tasan kolmenkymmenen vuoden ajalta. Neljältä eri vuosikymmeneltä. Tätä olen ihmetellyt..... Mulla heittää ajoitus, ois pitänyt parikymmentä vuotta sitten olla ihan eri hommissa kuin silloin. Nyt pitäs olla ihan eri hommissa kuin oon. Mutta ala on sama kokoajan. Ihan äärirajast toiseen. Näitäkin hommia voi tehdä monesta syystä, ihan kuin kaikkea muutakin. Elannon takia (hah), tahdon asiana, vallanhimon takia, toteuttaakseen jotain intuitioitaan, tahtomisen vuoksi, rikastuakseen jne. Mä teen hommia sydämestä. Hah, siis silloin kun hommia jostain saan kehiteltyä. =DW=
Ensimmäiseen koulutukseen hain ihan itse. Koulutus oli ruotsinkielinen. Ja ensimmäiseen jatkokoulutukseen vihjaisi opettajani. Silloin oli viimeinen mahdollisuus pyrkiä siihen koulutukseen peruskoulupohjalta, koska se muuttui lukiopohjaiseksi seuraavana vuonna. Siis opettajalle kohteliaana lupasin antaa ilmoittaa itseni pääsykokeisiin. Ja läpäisin soveltuvuustestit ja luin koulutuksen loppuun asti. En heti saanut mieleistä työtä, niinpä hain toiseen jatkokoulutukseen. Suomen kielellä tällä kertaa. Arvelin, että olisi hyötyä edes yhdestä suomenkielisestä todistuksesta. Sen opiskelin työni ohessa hyvin määrätietoisesti. Se oli siis ihan oma valinta. Osaksi siis oma valinta, mutta opettajan piti rohkaista, kun en olisi itse uskonut pärjääväni niin pitkässä opiskelussa ja vieläpä ei äidinkielellä. Tyytyväinen olen ja toimin lasten parissa. Kerran työskentelin muutaman vuoden vanhusten parissa, mutta palasin takaisin lapsiin ja siinä aion pysyä. Nykyiseen työhöni olen siksi tyytyväinen kun se on aika itsenäistä ja voin siinä toteuttaa luovuutta myös harrastuksiani, joten työ ei tunnu niin työläältä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kokoomus haluaa leikata vielä lisää sosiaaliturvasta
Kokoomuksen Sanni-Granhn Laasonen pyytänyt KELA:aa selvittämään mistä leikataan vähäosaisilta vielä lisää sosiaaliturvas2131403- 961266
Ikävöin sua
Sä vaan pyörit mun mielessä, en saa sua unohdettua. Tilanteesta tekee vaikean sen kun molemmat ollaan varattuja ja tilan21011Neljä kuukautta vankeutta, kenelle?
Kuka tuomittiin ehdottomaan neljän kuukauden vankeustuomioon ja korvauksiin?9908Minä täällä vaan
Ukko jota oot joutunu joskus sietämään työnpuolesta. Toivottelen kauniita unia💛86880Oletko pitkävihainen ja onko sinulla " huono muisti muisti "?
Mitä asioita et unohda tai anna anteeksi ? Mitä asioita voit " unohtaa" tai unohtaa? Vastaa koskien kaivattuasi tai yle15871- 32810
Jos haluat jatkaa tutustumista
Pyydä mut suoraan kunnon treffeille. En lähde mihinkään epämääräiseen viestittelyyn enää.57796T, miten mun pitäis toimia
Olen niin toivottoman ihastunut suhun...ollut jo liian,monta,vuotta. Lähestynkö viestillä? Miten? Sun katse...mä en kest37748Oho! Esko Eerikäinen joutuu palaamaan "kalakukkokaupunkiin" - Tämä syy ei jätä kylmäksi!
Esko Eerikäinen on kyllä monessa mukana ja uskaltaa heittäytyä. Hatun nosto siitä! Eerikäinen palasi “kalakukkokaupunkii44734