Mitä eroa näissä on teknisesti? Voiko dieselkone olla suoraruiskutteinen vaikkei siinä ole turboa?
Pyörrekammio ja suoraruiskutus?
3
3561
Vastaukset
- selitettynä
pyörrekammio on yksi esikammiodieselin kuoto. Se on "pallon" muotoinen kammio sylinterinkannessa, josta tulee pienehkö (esim. 1cm) aukko palotilaan. Mäntä tulee aivan tasaiseen kanteen "kiinni" ja ilmaa puristuu esikammioon. Sinne ruiskutetaan polttoaine, joka syttyy, mutta paine ei heti kasva huippuunsa, johtuen hapenvajaudesta. Paine purkautuu männän päälle, jossa palaminen jatkuu. Esikammiodieselin etu on pienempi ruiskutuspaine ja hiljaisempi käyntiääni. Tehoissa hävitään suoraruiskutukselle ja myös polttoainetaloudessa.
Suoraruiskutteisessa dieselissä on myös tasainen sylinterinkansi, mutta palotila on "kuoppa" männässä, johon suutin ruiskuttaa.
Turbolla ei ole mitään tekemistä noiden asioiden kanssa, vaan molemmissa voidaan käyttää sitä, tai ei. Tässä pääpiirteettäin se ero. - tdi
Pyörrekammio dieselissä on sylinterikannessa pieni onkalo, johon polttoaine ruiskutetaan. Sieltä käsin palaminen etenee sylinterin männän laelle. Osa palaminen ei tapahdu suoraan alaspäin mäntää kohti ja osa energiasta menee lämmön mukana sylinterikanteen.
Suoraruiskussa polttoaine ruiskutetaan suoraan sylinteriin männän laelle ja palaminen tapahtuu paremmin mäntää kohti. Tästä johtuu suoraruiskun parempi hyötysuhde. Näin talvella valitettavasti hukkalämpöakin syntyy heikonlaisesti, varsinkin joutokäynnillä.
Suoraruisku voi olla myös turboton, kuten VW:n SDI. Muolla merkeille ne ovat melko harvinaisia. Ei nyt heti tule mieleen muita kuin VAG konsernin. Vapastihengittävä diesel tuottaa pienenmmän vääntömomentin kuin bensa ja suoraruiskun kierrosaluekin jää kapeaksi. Siksi tehot ovat aika vaatimattomat. Vääntömomentin kasvasttaminen on ainoa keino lisätä tehoa ja se onnistuu hyvin ahtamisella. Turboahtaminen sopiikin kuin nenä päähän dieselin. Ilmaa voidaan puskea tuutin täydeltä eikä tarvi murehtia nakutammisesta kuten bensoissa.- Peltsi
Transitit ovat suoraruiskuja myös, vanhemmat oli ilman turboa. Vanhat transitit tunnistaa hyvin käyntiäänestä joka on tosi terävä. Ruiskutus tapahtuu kerralla eikä niissä ole mitään esi- tai jälkiruiskutuksia kuten uudemmissa. Siitä se kova ääni. Lähtee muuten hyvin käymään pakkasella: alkaa hehkuttaa vasta kun on 5 astetta pakkasta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Israel aloitti 3. maailmansodan
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.4022132Kaksi vuotta
Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek121959Nainen, meidän talossa on säännöt
1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E2501405Miksi me ei mies voida edes viestitellä irl?
En odota enkä vaadi mitään, voitaisiin vain olla yhteyksissä jollain tapaa ihan oikeasti.821059Oliko Farmi-finaalitehtävät mielestäsi tasaveroisia Lloydin ja Johannan välillä?
Onnea Farmi-voitosta, Lloyd. Et tainnut olla ihan kaikkien suosikki, mutta puskit voittoon! Oliko finaalitehtävät miel56965Raamatun kiroukset ja uhkaukset osoittavat sen ihmisperäisyyden
"Se sanotaan galatalaiskirjeessä, että jos joku levittää väärää evankeliumia: "...jos joku julistaa teille evankeliumia402948Rakennetaanko yhdessä?
Haluaisin rakentaa sun kanssa yhteistä tulevaisuutta❤️ Onko meistä siihen? Huomaan että sulta puuttuu se joku tärkeä elä39818- 56789
- 75760
Hyvää yötä mies
Nuku hyvin. Viikonloppuna on tulossa hellettä, se on mukavaa. Juhannuskin kohta. Mun tekis mieli huolehtia susta. Semmo70734