Akun lataaminen talvella ?

Lataaja

Minulla on 40 hv:n 4-tahtimoottori. Olen laittanut veneen ja moottorin talvisäilöön ja irroittanut akun. Olen kuulluut, että akkua pitäisi ladata talven aikana. Kuinka usein ja mitä siinä on huomioitava ? Onko hankittava erillinen veneakun latauslaite ? Kiitos neuvoista !

15

13918

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tuntematon

      Akku purkautuu itsekseen hiljalleen, sitä nopeammin mitä lämpimämpää on, ja täysin tyhjentyneenä alkaa pilaantumaan. Uudelle akulle riittää varmaan kerran talvessa ja toinen kerta ennen käyttöön ottoa mutta ei hieman tiheämpi latausvälikään ole haitallinen kun käytetään tavallista auton akun latauslaitetta, joka ei oikeastaan saa tavallista 60 Ah:n akkua kiehutetuksi kuiviin. Tavallinen halpa akkulaturi siis riittää. Vanha akku purkautuu hieman suuremmalla nopeudella kuin uusi.

      Lataus siis 1-2 kertaa talvessa.

      Nykyään on toki saatavissa automaattilatureita, jotka huolehtivat itsekseen akun lataustilan ylläpidosta mutta niistä ei ole pelkästään hyviä kokemuksia ja hintakin on kalliimpi.

      • Franco

        Kannattaa hankkia yleismittari jolla saa kätevästi katsottua akun jännitteen talven aikana. Hyväkuntoisen akun kohdalla riittää kun syuksyllä lataa täyteen ja keväällä uudelleen ennen käyttöönottoa.


      • ...
        Franco kirjoitti:

        Kannattaa hankkia yleismittari jolla saa kätevästi katsottua akun jännitteen talven aikana. Hyväkuntoisen akun kohdalla riittää kun syuksyllä lataa täyteen ja keväällä uudelleen ennen käyttöönottoa.

        Mutta sitä jännitettä ei kannata toljottaa kuin raamattua. Se ei VÄLTTÄMÄTTÄ kerro mitään akun kunnosta vaikka siellä olisi se 12V. Erikseen on mittarit jolla akkua kuormitetaan ja saadaan oikeampia tuloksia


      • W210

        Mulla on kalapaatissa akut asennettu v88-89 talvena ja pelittävät vieläkin , eikä ole ladattu koskaan talvella.
        Ovat olleet asennuksen jälkeen aina kiinni "kaapeleissa"


      • osama
        W210 kirjoitti:

        Mulla on kalapaatissa akut asennettu v88-89 talvena ja pelittävät vieläkin , eikä ole ladattu koskaan talvella.
        Ovat olleet asennuksen jälkeen aina kiinni "kaapeleissa"

        ei sulla varmaan olekkaan jääkaappia venessä


      • W210
        osama kirjoitti:

        ei sulla varmaan olekkaan jääkaappia venessä

        On kyllä !


    • Jännite

      ..etenkin lyijyakku tykkää kun sitä käytetään eli puretaan ja ladataan uudestaan ja uudestaan - siihen se on tehty ja sellaisessa käytössä kestää pitkään kuten autoissa.

      Akku pitää ladata kun sen jännite kuormittamattomana laskee 12,4V:iin.
      Täysi, uusi, hyväkuntoinen akku - sen napajännite kuormittamattomana on 12,8-12,9V mutta huom! latauksen jälkeen akun pitää antaa tasaantua ja mitata jännite vasta seuraavana päivänä.
      HUOM! Kuormitettaessa lukemat ovat täysin erilaisia!!
      Suht tarkalla digitaalimittarilla pääsee tarkempaan lopputulokseen kuin halvoilla ominaispainomittareilla jotka tosin hyvät sellaiset ovat ehdottoman luotettavia.

      Omat veneakut olen kerran talvessa vuodenvaihteen tienoilla "purkanut" ja ladannut uudestaan täyteen. Akut säilytän veneessä ne jopa säilyvät paremmin kylmässä kuin lämpimässä mutta varaustila pitää huolehtia - täysin "tyhjä"/purkautunut akku jäätyy jo muutaman asteen pakkasella kun täyteen varattu kestää noin -50 astetta.
      Ei ole mahdotonta etteikö hyväkuntoinen akku kestä talven yli lataamatta mutta itse mieluummin olen varma asiasta kuin luotan mututuntumaan..

      Akun kunto on sitten eri juttu se pitää selvittää rasituskokeella akkua kuormittamalla tunnetulla kuormalla.

      • Joakim

        Mikään akku ei tykkää, että sitä käytetään! Kaikki akut kuluvat loppuun juuri käytön takia. Väärällä säilytyksellä voi toki pilata akun ennenaikaisesti.

        Lyijyakulle on vahingollista olla liian alhaisessa lataustilassa (sulfatoituminen), mutta myös lataaminen on vähingollista (positiivisen levyn syöpiminen).

        Täyden hyvän akun lepojännite on ~12,7 V (riippuu hiukan lämpötilasta ja akusta). Varmimmin sen saa mitattua pienellä kuormalla (0,1-2 A), koska tällöin latauksen aiheuttama lepojännitten nousu (jopa yli 14 V) kumoutuu nopeasti, mutta kuorma ei kuitenkaan riitä alentamaan napajännitettä alle lepojännitteen.

        Lyijyakun purkamiselle ei ole koskaan tarvetta. Hyväkuntoista ei tarvitse ladatakaan talven aikana, jos se syksyllä on ladattu.


      • Jännite
        Joakim kirjoitti:

        Mikään akku ei tykkää, että sitä käytetään! Kaikki akut kuluvat loppuun juuri käytön takia. Väärällä säilytyksellä voi toki pilata akun ennenaikaisesti.

        Lyijyakulle on vahingollista olla liian alhaisessa lataustilassa (sulfatoituminen), mutta myös lataaminen on vähingollista (positiivisen levyn syöpiminen).

        Täyden hyvän akun lepojännite on ~12,7 V (riippuu hiukan lämpötilasta ja akusta). Varmimmin sen saa mitattua pienellä kuormalla (0,1-2 A), koska tällöin latauksen aiheuttama lepojännitten nousu (jopa yli 14 V) kumoutuu nopeasti, mutta kuorma ei kuitenkaan riitä alentamaan napajännitettä alle lepojännitteen.

        Lyijyakun purkamiselle ei ole koskaan tarvetta. Hyväkuntoista ei tarvitse ladatakaan talven aikana, jos se syksyllä on ladattu.

        Oikein mutta vain osittain - akku kuluu käytössä, tottahan se on ja oikein - mutta veneakun kohdalla juuri talvisäilytys lataamatta on kohtalokasta (pitemmän päälle).
        Syystä jonka kerroit itse eli säilytys vajaalatingissa..
        Akku purkautuu itsekseen sitä nopeammin mitä lämpimämmässä tilassa sitä säilytetään! Itsepurkautuminen aiheuttaa talven aikana niin suuren vajaalatingin että se lyhentää akun elinikää eli levyt sulfatoituvat - toinen mikä veneakkuja rassaa on toistuva ylipurkaminen jopa syväpurkaminen ja aliladattuna säilyttäminen jota vakioakku ei kauaa kestä.
        Nestepinnan vajaus on myös turmiollista hyvin nopeasti!

        Em syystä suosittelen akun lataamista kerran talven aikana. Jos akku on veneessä, on helppo kytkeä kuormaa (valaistusta) päälle ja purkaa akkua ennen lataamista - sähkövirta lämmittää samalla akkua ja akku lämpenee edes hieman ennen latausvaihetta. Säätilaa voi senverran valkata että homman tekee jonkun suojakelin yhteydessä niin akku ei niin kauhean kylmä ole ja ottaa latausta vastaan..

        Lyijyakkua voi todellakin KÄYTTÄÄ huoleti - omassa autossani puran ja lataan sitä arviolta vähintään 700 kertaa vuodessa, ja edellisen auton myin eteenpäin 8 vuotiaana alkuperäisakun kera!

        12,8-12,9V on lepojännite uudessa hyväkuntoisessa akussa... itse mitattu tarkalla vuosittain kalibroidulla (työnantajan taholta!)jännitemittarilla.

        Jos ei halua/viitsi/ehdi niin ehkä kuitenkin ehtii talvenmittaan käydä mittaamassa akkujännitteen jos se on pudonnut tasolle 12,4 tai alle niin silloin pitää toimia jos haluaa että akut kestävät käytössä - muuten asian voi antaa olla mutta tarkistaisin kuukauden kuluttua ainakin jos jännite oli 12,5..

        Ihan mun oma mielipide vaan on että parempi ottaa varman päälle, se toinen vaihtoehto käy lompakolle - kuten yleensä.
        Jokainen tehköön kuten haluaa ja syyttäköön tahi kiittäköön sitten itseänsä ;)


      • Joakim
        Jännite kirjoitti:

        Oikein mutta vain osittain - akku kuluu käytössä, tottahan se on ja oikein - mutta veneakun kohdalla juuri talvisäilytys lataamatta on kohtalokasta (pitemmän päälle).
        Syystä jonka kerroit itse eli säilytys vajaalatingissa..
        Akku purkautuu itsekseen sitä nopeammin mitä lämpimämmässä tilassa sitä säilytetään! Itsepurkautuminen aiheuttaa talven aikana niin suuren vajaalatingin että se lyhentää akun elinikää eli levyt sulfatoituvat - toinen mikä veneakkuja rassaa on toistuva ylipurkaminen jopa syväpurkaminen ja aliladattuna säilyttäminen jota vakioakku ei kauaa kestä.
        Nestepinnan vajaus on myös turmiollista hyvin nopeasti!

        Em syystä suosittelen akun lataamista kerran talven aikana. Jos akku on veneessä, on helppo kytkeä kuormaa (valaistusta) päälle ja purkaa akkua ennen lataamista - sähkövirta lämmittää samalla akkua ja akku lämpenee edes hieman ennen latausvaihetta. Säätilaa voi senverran valkata että homman tekee jonkun suojakelin yhteydessä niin akku ei niin kauhean kylmä ole ja ottaa latausta vastaan..

        Lyijyakkua voi todellakin KÄYTTÄÄ huoleti - omassa autossani puran ja lataan sitä arviolta vähintään 700 kertaa vuodessa, ja edellisen auton myin eteenpäin 8 vuotiaana alkuperäisakun kera!

        12,8-12,9V on lepojännite uudessa hyväkuntoisessa akussa... itse mitattu tarkalla vuosittain kalibroidulla (työnantajan taholta!)jännitemittarilla.

        Jos ei halua/viitsi/ehdi niin ehkä kuitenkin ehtii talvenmittaan käydä mittaamassa akkujännitteen jos se on pudonnut tasolle 12,4 tai alle niin silloin pitää toimia jos haluaa että akut kestävät käytössä - muuten asian voi antaa olla mutta tarkistaisin kuukauden kuluttua ainakin jos jännite oli 12,5..

        Ihan mun oma mielipide vaan on että parempi ottaa varman päälle, se toinen vaihtoehto käy lompakolle - kuten yleensä.
        Jokainen tehköön kuten haluaa ja syyttäköön tahi kiittäköön sitten itseänsä ;)

        Hyväkuntoinen akku, jota säilytetään ulkona talvella (siiis -40 - 5 asteessa) ei menetä latauksestaan juuri mitään puolessa vuodessa. Jos lataat täyteen syksyllä ja talvella havaitset jännitteen olevan vain 12,4 V, on akkusi lähellä loppuaan tai napojen välillä on vuotovirtaa (lika tai joku kulutuskohde, jos piuhat kiinni). Mielestäni akku joutaakin jo vaihtoon, jos jäätyy talvella tai on huonossa latauksessa keväällä.

        En nyt oikein ymmärrä, miksi akkua pitäisi purkaa tai lämmittää ennen latausta. Tietysti jossain yli 20 asteen pakkasessa akku ottaa huonosti latausta vastaaan, mutta miksi sitä kukaan silloin haluasi menne mittaamaan/lataamaan.

        Se, että auton akku kestää vaikka 7000 starttia ei tarkoita juuri mitään. Starttaus ei kestä montaa sekunttia, joten se reilun 100 A:n starttivirta ei ehdi viedä edes yhtä Ah:ta. Akun purkamisesta ei siis juuri voi puhua ko. käytössä. Kunnollisia purkauksia (esim 50% kapasiteetista) akut kestävät enintään satoja.

        On minullakin kalibroitu Fluken mittari käytössä. Kuten sanoin lepojännite riippuu akusta ja lämpötilasta, mutta "virallinen" täyden akun lepojännite on 2,12 V/kenno eli 12,72 V.

        Katso lisätietoja vaikka täältä: http://www.acs.comcen.com.au/batteries.html

        Siellä on jännite vs. ominaispaino ja itsepurkautumisnopeus eri lämpötiloissa. 60 F eli 16 C lämpötilassa aika hidas eli ominaispaino 1,27->1,255 (napajännite 12,66 V -> 12,6) kolmessa kuukaudessa. 0 F eli -18 C lämpötilassa itsepurkaus oli vielä selvästi hitaampaa (napajännitteen muutos alle 0,02 V). Sen sijaan sisällä säilytettynä (80 F = 27 C) purkaus oli jo havaittavaa eli 1,27->1,215 (12,66->12,4 V).

        Hyvä akku siis säilyy hyvässä latauksessa kylmässä (alle 15 C) jopa vuoden, mutta lämpimässä (yli 25 C) alle 3 kuukautta.


      • Jännite
        Joakim kirjoitti:

        Hyväkuntoinen akku, jota säilytetään ulkona talvella (siiis -40 - 5 asteessa) ei menetä latauksestaan juuri mitään puolessa vuodessa. Jos lataat täyteen syksyllä ja talvella havaitset jännitteen olevan vain 12,4 V, on akkusi lähellä loppuaan tai napojen välillä on vuotovirtaa (lika tai joku kulutuskohde, jos piuhat kiinni). Mielestäni akku joutaakin jo vaihtoon, jos jäätyy talvella tai on huonossa latauksessa keväällä.

        En nyt oikein ymmärrä, miksi akkua pitäisi purkaa tai lämmittää ennen latausta. Tietysti jossain yli 20 asteen pakkasessa akku ottaa huonosti latausta vastaaan, mutta miksi sitä kukaan silloin haluasi menne mittaamaan/lataamaan.

        Se, että auton akku kestää vaikka 7000 starttia ei tarkoita juuri mitään. Starttaus ei kestä montaa sekunttia, joten se reilun 100 A:n starttivirta ei ehdi viedä edes yhtä Ah:ta. Akun purkamisesta ei siis juuri voi puhua ko. käytössä. Kunnollisia purkauksia (esim 50% kapasiteetista) akut kestävät enintään satoja.

        On minullakin kalibroitu Fluken mittari käytössä. Kuten sanoin lepojännite riippuu akusta ja lämpötilasta, mutta "virallinen" täyden akun lepojännite on 2,12 V/kenno eli 12,72 V.

        Katso lisätietoja vaikka täältä: http://www.acs.comcen.com.au/batteries.html

        Siellä on jännite vs. ominaispaino ja itsepurkautumisnopeus eri lämpötiloissa. 60 F eli 16 C lämpötilassa aika hidas eli ominaispaino 1,27->1,255 (napajännite 12,66 V -> 12,6) kolmessa kuukaudessa. 0 F eli -18 C lämpötilassa itsepurkaus oli vielä selvästi hitaampaa (napajännitteen muutos alle 0,02 V). Sen sijaan sisällä säilytettynä (80 F = 27 C) purkaus oli jo havaittavaa eli 1,27->1,215 (12,66->12,4 V).

        Hyvä akku siis säilyy hyvässä latauksessa kylmässä (alle 15 C) jopa vuoden, mutta lämpimässä (yli 25 C) alle 3 kuukautta.

        Tiedän ja olen itsekin sen kokeillut että se akku ei ulkona säilytettynä purkaudu niin nopeasti etteikö se nippanappa selviä talven yli.. muitta en lähtisi omakohtaista havaintoa yleistämään jos joku kysyy tarvitseeko?

        Korostan että akun LATAAMINEN kerran talven aikana EI ole ollenkaan pahitteeksi - siitä on VAIN hyötyä, aivan varmasti. Muistelen että tuo 12,4V jännite vastaa 60-70% varausastetta ja se on lyijyakulle kyllä pitkäaikaiseen säilytykseen ehdottomasti liian alhainen - akku turmeltuu vain nopeammin tällaisella "käytöllä".
        Silloin kun asiaa testasin niin keväällä jännite oli juuri tuossa 12,4-12,5 ikkunassa - ei se akku ainakaan ollut vielä finaalissa mutta itse tein sen päätelmän että parempi ladata ne kertaalleen telakoinnin puolivälissä - homma on silloin varmalla pohjalla. Huhtikuussa alkaa veneen kunnostus ja sähköt kytketään ja käytetään tarpeen mukaan - automaattilaturi hoitelee sähkön riittävyydestä siitä taas syksyyn..

        Akuissa on eroja ja itsepurkautuminen vaihtelee, lataamisesta akku kuluu ehkä jossain marginaalisessa mielessä - vajaalatauksessa säilytyksestä sen elinikä lyhenee varmuudella.

        Mikähän sulla on motiivina että pitää väen vängällä todistella ettei ladata kannata ja kuitenkin itsekin todistelet asian puolesta?
        Hankalaa sen suorittaminen voi olla jos akku on veneessä ja vene jossain rantsussa eikä omalla pihalla - silloin kannattaa miettiä akun/akkujen säilytystä kotona - ja on sekin vaihtoehto tietenkin ettei sitten vaan lataa, mutta ei sellaista pidä kellekään "suositella" neuvona - ainakaan minusta!

        Mun auto on muuten diesel ja sen hehkutusaika on kohtuullisen pitkä (samaan aikaan on yleensä päällä puhallin, radio, ehkä sisävalot, tavallisesti ajovalotkin (valomuisti eastää niiden täyd.poiskytkennän - parkit on vähintään päällä) - eli kyllä siinä amppeeritunteja vilahtelee kumpaankin suuntaan ja akku sen kestää - juuri tällaista käyttöä lyijyakku nimenomaan kestää oikein hyvin ja siihen nimenomaan perustaen akku ei pilaannu lataamisella, kunhan huolehtii ettei laturi sitten unohdu ja "keitä" akkua piloille, automaattilaturilla ei ole tätäkään vaaraa!!!


      • Jännite
        Jännite kirjoitti:

        Tiedän ja olen itsekin sen kokeillut että se akku ei ulkona säilytettynä purkaudu niin nopeasti etteikö se nippanappa selviä talven yli.. muitta en lähtisi omakohtaista havaintoa yleistämään jos joku kysyy tarvitseeko?

        Korostan että akun LATAAMINEN kerran talven aikana EI ole ollenkaan pahitteeksi - siitä on VAIN hyötyä, aivan varmasti. Muistelen että tuo 12,4V jännite vastaa 60-70% varausastetta ja se on lyijyakulle kyllä pitkäaikaiseen säilytykseen ehdottomasti liian alhainen - akku turmeltuu vain nopeammin tällaisella "käytöllä".
        Silloin kun asiaa testasin niin keväällä jännite oli juuri tuossa 12,4-12,5 ikkunassa - ei se akku ainakaan ollut vielä finaalissa mutta itse tein sen päätelmän että parempi ladata ne kertaalleen telakoinnin puolivälissä - homma on silloin varmalla pohjalla. Huhtikuussa alkaa veneen kunnostus ja sähköt kytketään ja käytetään tarpeen mukaan - automaattilaturi hoitelee sähkön riittävyydestä siitä taas syksyyn..

        Akuissa on eroja ja itsepurkautuminen vaihtelee, lataamisesta akku kuluu ehkä jossain marginaalisessa mielessä - vajaalatauksessa säilytyksestä sen elinikä lyhenee varmuudella.

        Mikähän sulla on motiivina että pitää väen vängällä todistella ettei ladata kannata ja kuitenkin itsekin todistelet asian puolesta?
        Hankalaa sen suorittaminen voi olla jos akku on veneessä ja vene jossain rantsussa eikä omalla pihalla - silloin kannattaa miettiä akun/akkujen säilytystä kotona - ja on sekin vaihtoehto tietenkin ettei sitten vaan lataa, mutta ei sellaista pidä kellekään "suositella" neuvona - ainakaan minusta!

        Mun auto on muuten diesel ja sen hehkutusaika on kohtuullisen pitkä (samaan aikaan on yleensä päällä puhallin, radio, ehkä sisävalot, tavallisesti ajovalotkin (valomuisti eastää niiden täyd.poiskytkennän - parkit on vähintään päällä) - eli kyllä siinä amppeeritunteja vilahtelee kumpaankin suuntaan ja akku sen kestää - juuri tällaista käyttöä lyijyakku nimenomaan kestää oikein hyvin ja siihen nimenomaan perustaen akku ei pilaannu lataamisella, kunhan huolehtii ettei laturi sitten unohdu ja "keitä" akkua piloille, automaattilaturilla ei ole tätäkään vaaraa!!!

        Tämä tueksi suositukselleni "LATAA" akkusi kerran talvessa niin homma on varmalla pohjalla.
        Lainattu erään kotimaisen aurinkokennojärjestelmiä kauppaavan firman sivuilta..
        ------clipclip-------------
        1. Akkujen itsepurkautumis­omi­nai­suus
        Tavallinen lyijyakku purkaa varaustilaansa pahimmillaan noin 1%:n verran vuoro­kaudessa eli siis uudestakin 120Ah:n akusta häviää energiaa yhden vuorokauden aikana noin 1,2Ah:n verran.
        Tämän vuoksi lataus­laitteeseen liittämättömän akun säilytys-aika on enimmillään vain noin 3 kuukautta.
        Älä siis jätä akkuasi esimerkiksi talvisin lataamattomana varastoon tai autotalliin pitkäksi aikaa.
        -----------clipclip--------------
        ts. hyvissä olosuhteissa hyvä akku nippanappa säilyy - toinen, epäilen että useimmat taas ei - varmuudella ei sähköpostitse voi sanoa onko alkup.kysyjän akku kumpaa kategoriaa, vai voiko??

        Hyvää talvenjatkoa - lupaan olla kommentoimatta tästä aiheesta enempää!!!


      • tuntematon
        Jännite kirjoitti:

        Tiedän ja olen itsekin sen kokeillut että se akku ei ulkona säilytettynä purkaudu niin nopeasti etteikö se nippanappa selviä talven yli.. muitta en lähtisi omakohtaista havaintoa yleistämään jos joku kysyy tarvitseeko?

        Korostan että akun LATAAMINEN kerran talven aikana EI ole ollenkaan pahitteeksi - siitä on VAIN hyötyä, aivan varmasti. Muistelen että tuo 12,4V jännite vastaa 60-70% varausastetta ja se on lyijyakulle kyllä pitkäaikaiseen säilytykseen ehdottomasti liian alhainen - akku turmeltuu vain nopeammin tällaisella "käytöllä".
        Silloin kun asiaa testasin niin keväällä jännite oli juuri tuossa 12,4-12,5 ikkunassa - ei se akku ainakaan ollut vielä finaalissa mutta itse tein sen päätelmän että parempi ladata ne kertaalleen telakoinnin puolivälissä - homma on silloin varmalla pohjalla. Huhtikuussa alkaa veneen kunnostus ja sähköt kytketään ja käytetään tarpeen mukaan - automaattilaturi hoitelee sähkön riittävyydestä siitä taas syksyyn..

        Akuissa on eroja ja itsepurkautuminen vaihtelee, lataamisesta akku kuluu ehkä jossain marginaalisessa mielessä - vajaalatauksessa säilytyksestä sen elinikä lyhenee varmuudella.

        Mikähän sulla on motiivina että pitää väen vängällä todistella ettei ladata kannata ja kuitenkin itsekin todistelet asian puolesta?
        Hankalaa sen suorittaminen voi olla jos akku on veneessä ja vene jossain rantsussa eikä omalla pihalla - silloin kannattaa miettiä akun/akkujen säilytystä kotona - ja on sekin vaihtoehto tietenkin ettei sitten vaan lataa, mutta ei sellaista pidä kellekään "suositella" neuvona - ainakaan minusta!

        Mun auto on muuten diesel ja sen hehkutusaika on kohtuullisen pitkä (samaan aikaan on yleensä päällä puhallin, radio, ehkä sisävalot, tavallisesti ajovalotkin (valomuisti eastää niiden täyd.poiskytkennän - parkit on vähintään päällä) - eli kyllä siinä amppeeritunteja vilahtelee kumpaankin suuntaan ja akku sen kestää - juuri tällaista käyttöä lyijyakku nimenomaan kestää oikein hyvin ja siihen nimenomaan perustaen akku ei pilaannu lataamisella, kunhan huolehtii ettei laturi sitten unohdu ja "keitä" akkua piloille, automaattilaturilla ei ole tätäkään vaaraa!!!

        Keskustelu on mennyt hieman liian teoreettiseksi. Ymmärtäisin, jos kysymyksessä olisi televerkon viestiaseman 48V 2000Ah akusto, joka maksaa. Silloin eliniän jatkaminen 2% voisi merkitäkin jotakin. Nyt se on aivan sama vaihtaako akut 6 vai 6,2 vuoden välein.

        Olen edelleen samaa mieltä kuin 4.1 kirjoittamassani viestissä.


      • Joakim
        Jännite kirjoitti:

        Tiedän ja olen itsekin sen kokeillut että se akku ei ulkona säilytettynä purkaudu niin nopeasti etteikö se nippanappa selviä talven yli.. muitta en lähtisi omakohtaista havaintoa yleistämään jos joku kysyy tarvitseeko?

        Korostan että akun LATAAMINEN kerran talven aikana EI ole ollenkaan pahitteeksi - siitä on VAIN hyötyä, aivan varmasti. Muistelen että tuo 12,4V jännite vastaa 60-70% varausastetta ja se on lyijyakulle kyllä pitkäaikaiseen säilytykseen ehdottomasti liian alhainen - akku turmeltuu vain nopeammin tällaisella "käytöllä".
        Silloin kun asiaa testasin niin keväällä jännite oli juuri tuossa 12,4-12,5 ikkunassa - ei se akku ainakaan ollut vielä finaalissa mutta itse tein sen päätelmän että parempi ladata ne kertaalleen telakoinnin puolivälissä - homma on silloin varmalla pohjalla. Huhtikuussa alkaa veneen kunnostus ja sähköt kytketään ja käytetään tarpeen mukaan - automaattilaturi hoitelee sähkön riittävyydestä siitä taas syksyyn..

        Akuissa on eroja ja itsepurkautuminen vaihtelee, lataamisesta akku kuluu ehkä jossain marginaalisessa mielessä - vajaalatauksessa säilytyksestä sen elinikä lyhenee varmuudella.

        Mikähän sulla on motiivina että pitää väen vängällä todistella ettei ladata kannata ja kuitenkin itsekin todistelet asian puolesta?
        Hankalaa sen suorittaminen voi olla jos akku on veneessä ja vene jossain rantsussa eikä omalla pihalla - silloin kannattaa miettiä akun/akkujen säilytystä kotona - ja on sekin vaihtoehto tietenkin ettei sitten vaan lataa, mutta ei sellaista pidä kellekään "suositella" neuvona - ainakaan minusta!

        Mun auto on muuten diesel ja sen hehkutusaika on kohtuullisen pitkä (samaan aikaan on yleensä päällä puhallin, radio, ehkä sisävalot, tavallisesti ajovalotkin (valomuisti eastää niiden täyd.poiskytkennän - parkit on vähintään päällä) - eli kyllä siinä amppeeritunteja vilahtelee kumpaankin suuntaan ja akku sen kestää - juuri tällaista käyttöä lyijyakku nimenomaan kestää oikein hyvin ja siihen nimenomaan perustaen akku ei pilaannu lataamisella, kunhan huolehtii ettei laturi sitten unohdu ja "keitä" akkua piloille, automaattilaturilla ei ole tätäkään vaaraa!!!

        Voihan sitä akkua aivan hyvin kerran talvessa ladata, ei siitä mitään haittaa ole. Tuskin hyväkuntoinen akku siitä kuitenkaan paljoa hyötyy. Mitään purkausrutiineja en kyllä suosittelisi.

        Riippuu tietysti myös talven pituudesta. Jos vene on käyttämättä syyskuun alusta toukokuun loppuun, osuu säilytysajalle lämpimiäkin jaksoja ja itsepurkautuminen nopeutuu.

        Panasonic esimerkiksi suosittelee latausta 9 kk välein alle 20 C lämpötilaassa (http://www.actec.dk/SLA-generel.pdf)

        Tuossa Panasonicin jutussa on myös "Cycle life vs. Depth of discharge" -kuvaaja, josta näet hyvin, että akku kestää paljon paremmin, jos sykli on pienempi.

        Laskeppas se diesel autosi käyttämä Ah-määrä. Hehkutuksen aikana virta voi alussa olla ~100 A, mutta pienenee jatkossa, ajovalot vievät reilut 10 A, sisävalot 1-4 A, radio alle 1 A, puhallin muutama A. Hehkutusajan kuormaa voi siis olla alussa sopa 150 A, mutta muutaman sekunnin jälkeen alle 100 A. Startti vienee ~150 A. Jos koko hommaan menee vaikkapa 30 s, on sulla kulunut enintään 150*30/3600=1,25 Ah.


    • Sähkömies

      Minä olen ladannut kerran talvessa.
      Riittää hyvin ja akku pysyy kunnossa. Jos akku on yli 5v vanha, lataa nyt pari tai kolmekertaa talvessa.

      Tavallinen auton akkulaturi käy hyvin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ei se mene ohi ajan kanssa

      Näin se vaan on.
      Ikävä
      130
      2255
    2. Ajattelen sinua nyt

      Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu
      Ikävä
      26
      1968
    3. Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin

      Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti
      Ikävä
      12
      1509
    4. Yritys Kannus

      Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett
      Kannus
      12
      1347
    5. Olen huolissani

      Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      70
      1231
    6. Oletko täällä mies?

      Mitä mietit? ❤️ varmistan vielä, että onhan kaikki ok meidän välillä?
      Ikävä
      95
      1066
    7. Mies kadonnut

      Kukas siellä kolarissa on kadonnut
      Kolari
      17
      987
    8. Eikö ole jo ihan sama luovuttaa

      Meidän suhde ei ikinä toimisi.
      Ikävä
      88
      913
    9. Kuin sonnilauma

      Taas on Virkatiellä kova meteli keskellä päivää. Ei siinä kyllä toisia asukkaita yhtään ajatella. Tullaan yhden asuntoon
      Kuhmo
      17
      800
    10. Syrjintäskandaali Lieksan kaupungin johdossa

      Ylen valpas toimittaja kirjoittaa: Lieksan kaupunki kieltäytyi hyväksymästä Vihreiden venäläistaustaista ehdokasta Lieks
      Lieksa
      115
      752
    Aihe