Matti-laturit? :(

snowman

Nämä "Matti"-laturithan varsinaisia kiukuttelijoita ovat... Tuli käytyä ensikerran tälle talvea Kuusamossa vaunullamme ja näinhän siinä kävi, että kylmä vaunuhan siellä odotteli meitä. Vaunun oma rele oli lauennut eli tietty koppi on täysin "pimeä". Vuoden vanhassa akussa tuntui virtaa olevan mutta jostain syystä laturi ei suostunut yhteistyöhön latauksen ylläpitämiseksi. Aina kun releen kuittasi aloitti tämä matti oudon käyttäytymisen jonka seurauksena haiskasti siitä hieman käry ja jonkin ajan kuluttua vaunun rele ampui taas pois päältä. Ei kun akkukauppaan koska ensin epäilin akkua jäätyneeksi mutta kuulin huhuja ettei matti suostu kunnolla aina latausta aloittamaan. No, tulipa sitten hankittua joku Einhell laturi ja uusi akkukin. Kas kummaa tilanne korjautui heti laturin vaihdon jälkeen vaikka akkua en vielä vaihtanutkaan.
Onko muilla vastaavia kokemuksia noista latureista? Outoa etten aiemmin juttua tästä ole kuullut jos kerta yleinen ongelma on...
Vielä oudompaa tuon matin hinta. Saa näköjään kaksi Einhelliä yhden matin hinnalla. Einhelleissä vielä kovemmat ampeerilukemat ja latausmittarikin on.

19

9001

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kulkuri

      Itselläni on ihan tuoreita kokemuksia kanssa vastaavista värkeistä.Ostin uuden vaunun puol vuotta sitten jossa Matti laturi.
      Joulunpyhinä menimme vaunulle ja kas kummaa vaunu kylmä. Syytä selvittäessäni huomasin että akkuhan on kuin pullataikina = umpijäässä Ensiksi luulin et sähköt on poissa mut ei.. vaan laturi sökö.
      Akun jäätyminen johtui siitä että vaunussa 12 v kvpumppu ainoastaan ja kun laturi lakkas lataamasta ja pumppu söi akun tyhjäksi.
      Onneksi menee takuuseen.

    • Vilho

      Ainoat joita olen kuullut mainittavan ”ikuisiksi”, ovat timantit. Kokemusta niiden ikuisuudesta minulla ei ole ja pelkäänpä pahoin, ettei pysty muodostumaankaan. Nimittäin ikuisen elämän arvoituskin kun on vielä niin minulla kuin muillakin ratkaisematta. Niin ja eihän minulla ole edes ainuttakaan timaggia.

      Sitävastoin täytyy ihmetellä tuon Matti-laturin vuosi toisensa jälkeen jatkuvaa käytön kestävyyttä. Ennen verkkomuuntajan hankintaa käytin muutaman kesäkauden koneellista kylmälaukkua suoraan vaunun akkuvirralla. Senhän tietää, että akkulaturi joutuu jatkuvaan latausvirran syöttöön. Vaunun vaatekaapissa laturilla ei ole edes kovin tehokasta lauhdutusta, mutta kantoi se vaan taakkansa nurisematta.

      Toissakesänä sitten tuli uushankittua sellainen Electroluksin kohtalaisen suuri koneellinen kylmälaukku. Vasta silloin samassa yhteydessä päätin helpottaa Matti-laturin taakka ja hankin verkkomuuntajan. Siis päinvastaisiakin kokemuksia Matti-laturin kestävyydestä on. Mainittakoon vielä, että Matti-laturi on ensiasennettuna jo hyvänmatkaa yli kymmenvuotiaassa vaunussamme. Varsinainen kestokulutus hyödyke se Matti-laturi.

      • HGL

        tais olla parempi nimittäin kaverilla syksyllä uuden matin kanssa samanlaisia ongelmia kuin edellisillä kirjottajilla.


      • Vilho
        HGL kirjoitti:

        tais olla parempi nimittäin kaverilla syksyllä uuden matin kanssa samanlaisia ongelmia kuin edellisillä kirjottajilla.

        jos perjantaikappaleitakin on tuotteissa kuin tuotteissa. Onneksi on tuo tuotetakuujärjestelmä, vaikka eihän se ketään autuaaksi tee, kun hätätila on päällä.


    • LMC

      Automaattisesta Matti-laturista on sen verran tietoa ja kokemusta ettei sillä voi ladata tyhjää akkua. Eli jos akku on tyhjä tai tilassa jonka laturi ei muuten "hyväksy", ei lataaminen lähde käyntiin.
      Silti minulla uudehkossa Soliferissakin on käytössä Matti.

      Eli jos ja kun akun kunto heikkenee voi ongelmia tulla vastaan.

      • Kulkuri

        Niin mun vaunu on Lmc johon maahantuoja on vaihtanut Matti laturin Kyseinen laturi on joku ihan outo Ei ole häiriökuittaus nappulaa ei sulaketta ja on 7A


    • Solini

      Vanhassa (-84 mallisessa) vaunussa oli alkup.asennettuna Matti-laturi. Viime kesänä se alkoi naksua - päälle-pois-päälle.... ja sitten päristä kuin jänisräikkä.
      Otettuani laturin pois totesin sen ohjauskortin osittain palaneen hiileksi. Siis selkeästi tahtoi eläkkeelle jo 19 vuoden palveluksen jälkeen. Suostuin ja myönsin varhaiseläkkeen kierrätyksessä.
      Alkoi laturikyselykierros. Mattien hinnat olivat yllättävän runsaasti suolatut. Niitä on kahta rinnakkaismallia, joista vieläkin kalliimpi alkaa ladata tyhjääkin akkua. Tosin edes kaikki myyjäliikkeet eivät sellaista tunteneet. Syynä on liian suolainen hinta. Pitää olla jo tosi Matti-fani jos sellaisen haluaa tilata.
      Vastaavan - tai oikeastaan tehokkaamman sai reilusti alle puoleen hintaan autotarvikeliikkeestä.
      Tuli vaihdettua se julmetun kokoinen klöntti pienikokoiseen ja pikkuisen tehokkaampaan laturiin. Kokemuksia ei ole vielä ehtinyt kertyä kuin viime kesästä ja syksystä, mutta nätisti tämäkin näyttää toimivan - aika näyttää miten pitkäääään...
      Kuulostelin mahd. kokemuksia ja kuulosti ikävä kyllä uudempien Mattien kanssa olleen jopa ongelmia... Taisi ne vanhat olla niitä Matteja...

    • Masa Mainio

      Mulla ainakin on vanha vaunu,hyvä akku ja Matti laturi ja kaikki pelaa hienosti.

    • melkein sähkäri

      Uusien Mattien laadusta en tiedä. Vanhat ovat HYVIÄ.
      Vaunu/asuntoauto-käytössä laturissa ovat kuitenkin erittäin oleellisia sen taidot ylläpitolatauksessa. Halvimmat laturit sopivat lähinnä vain tyhjän akun satunnaiseen täyttämiseen. Jatkuvassa käytössä ne tekevät akusta selvää jälkeä vuodessa. Siinä sitten menevät laturin hankinnassa säästetyt rahat.
      Niitä hyviä ylläpitolatureita on sitten muitakin kuin Matit, monet ovat halvempiakin.
      Elleivät omat tiedot riitä, kannattaa kysellä asiantuntevasta liikkeestä, siis erikoistuneesta akku- tai autosähköliikkeestä. Oikea, kalliimpikin, laturi tulee lopulta halvimmaksi.

      • laddare

        Auto-Matti on ladannut vaunussa jo vuodesta 1988 alkaen ja pelittää edelleen hyvin, tosin vaan 4 A:n voimin.
        Näiden tunnettu ominaisuus on se, että eivät aloita lataamaan tyhjää akkua, vaan akku pitää ensin vähän aikaa "herätellä" tavallisella laturilla ja vasta sen jälkeen automaattilaturi jaksaa toimia normaalisti.


    • Kafidoli

      Moi, mahtaako Matti-laturille pystyä itse tekemään mitään? Ruuveilla näyttää puoliskot olevan kiinni. Onko sisuksissa sulaketta tai vastaavaa, jonka pystyisi itse vaihtamaan?

    • Laturikovilla

      Jos on kulkupeli varustettu Rumatikillä, siinä on laturi kovilla jos puhaltelee kolmosella, tuolla Rumatikillä.

    • kun_ostat_laturia

      Laturia hankittaessa täytyy kiinnittää huomiota ja selvittää myyjältä seuraavat kolme asiaa:
      1. Onko tarkoitettu jatkuvaan käyttöön? Siis rajoittaako akun jännitteen jollekin tietylle tasolle?
      2. Osaako käsitellä, ts. alkaako lataamaan myös täysin tyhjää akkua?
      3. Jatkaako lataamista myös sähkökatkon jälkeen?

      • Olavi_____

        Latureissa on huimia eroja. Ja on huomioitava, että 12 V teholähteellä ja akkulaturilla on melkoinen ero, vaikka kummatkin työntävät ulos 12 V tasasähköä: toinen on tarkoitettu antamaan 12 V tehoa ja toinen edellämainitun lisäksi lataamaan lyijyakkua. Lyijyakku on aika herkkä sekä jännitteelle että lämpötilalle. Lyijykennon normaalijännite 2.23 V/kenno = 13.4 V/napajännite. Jo tuollainen 2.45 V/kenno saa lyijyakun voimaan pahoin ja tukehtumaan (napajännite 14.7 V). Vastaavasti liian pitkä oleilu yli 50 asteen lämmössä turmelee akun nopeasti. LiFePo akut alkaa yleistyä. Normaalisti nimellisjännite 12.8 V (4x3.2 V). LiFePo ei ole niin herkkä jännitteelle (17.2 V -> tuhoutuu) eikä lämpötilalle. LiFePo varataan hieman eri tavalla täyteen kapasiteettiin kuin lyijyakku, mutta lyijyakun varaajaa voi käyttää. Varajan pitäisi pystyä varausjännitteeseen 14,6 V (3,65 V/kenno). Tätä suurempi ei haittaa (max. 17.2 V), mutta varaaminen pienemmällä jännitteellä ei varaa täyttä kapasiteettia akkuun.

        Jos jotakuta kiinnostaa, niin LiFePo4 akun aivan täysi varaaminen tapahtuu kahdessa eri syklissä: ensin akkua varataan vakiovirralla (valmistaja ilmoittaa max. virran). Kun vakiovirralla on saavutettu napajännite 14.6 V aletaankin varata akkua vakiojännitteellä 4.2 V/kenno = 16.8 V. Kun virta alkaa voimakkaasti tippua (tippuu n. viidennekseen alkuvarauksen vakiovirrasta), on akku 100 % täynnä. Mutta kuten jo aiemmin totesin: lyijyakun varaajaa voi käyttää LiFePo4 akun varaamiseen -> sillä päästään jokatapauksessa yli 90 % varaustilaan nimellisestä kapasiteetista. Huom! LiFePo akkujen myyjät yrittävät kaupata erikoisakkuvaraajat akun ostajille: älä mene myyjän lankaan!


    • Työeläkeläine

      No mulla on se Rumatikkipeli, vain kesällä käytössä ja lataillaan.

    • kesäMasa

      Mitä eroa on Matti Automaticin kytkimen asennossa "manual" ja "automatic" ? Mitä eroa on toiminnassa?

      Malli on vanha 4 ampeerin v. 1986 Solikassa.

    • Autonrassaaja

      Itellä tallissa autonradioo ja pientä subbarivahvistinta ylläpitämässä about 20v käytössä ollut. Edelleen toimii kuin junan vessa vaikka jatkuvaa 2A virtaa lyö akulle. Suosittelen!

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

      En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      20
      2283
    2. Nainen, sellaista tässä ajattelin

      Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost
      Ikävä
      228
      1714
    3. Seiska: Anne Kukkohovi myy pikkuhousujaan ja antaa penisarvioita

      Melko hupaisaa: https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ex-huippumalli-anne-kukkohovin-amerikan-valloitus-vastatuulessa-myy
      Maailman menoa
      305
      1251
    4. Miten tämä meidän tarina

      Sitten päättyy?
      Ikävä
      65
      959
    5. Kulujen jako parisuhteessa

      Hei, miten teillä jaetaan kulut parisuhteessa? Työttömyyttä ja opiskelua tulee omalla kohdalla jatkumaan vielä jonkin ai
      Parisuhde
      53
      915
    6. En todellakaan halua että

      Tämä päättyy näin
      Ikävä
      39
      834
    7. Missä olit kun tajusit, että teistä tulee joskus pari?

      Kuvaile sitä paikkaa, hetkeä ja tilannetta.
      Ikävä
      53
      815
    8. J miehelle viesti menneisyydestä

      On jo useampi vuosi, kun ollaan oltu näköyhteydessä. Jäi tyhjä olo, koska rakastin. En tietenkään sitä kertonut. Mutta e
      Ikävä
      31
      726
    9. Valitse, kenen kanssa seurustelet

      Seura turmelee, ja huono seura turmelee täysin. Vähän niin kuin valta turmelee, ja absoluuttinen valta turmelee kokonaan
      Hindulaisuus
      273
      673
    10. Paikat tapeltu

      Ei mennyt ihan persujen toiveiden mukaan Ei kait nyt 20 ääntä ja arpajais voitolla voi olla Ähtärin kaupungin puheenjoh
      Ähtäri
      33
      652
    Aihe