Oulun yliopisto

ABI-04

Olen harkinnut hakemista Oulun yliopistoon englantia lukemaan, mutta mietin tässä, että pääseekö sisään vain englannin ns. ammattilaiset, joilla on aina ollut 10 enkussa. Oma keskiarvoni enkussa on 8.6. Muuten olen noin kasin oppilas. Englanti on kuitenkin aina ollut lempiaineeni. Millaiset Oulun pääsykokeet engl. filologiassa on? Vaikeustaso suunnilleen? Onko haastattelua? Ja minkä tyyppisiä kirjoja pääsykokeisiin pitää lukea?
Entäpä opiskelu sitten, minkä tyylistä, mitä painotetaan ym.

Toivottavasti joku viitsii vastata, kiitos!

16

5641

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ack

      Joo, itse olen ensimmäistä vuotta Oulussa englantia lukemassa. Ei todellakaan tarvi mikään ammattilainen olla, mutta hyvä kuitenkin. Pääsykokeissa ei mitään haastattelua ole. Kirjoina oli ainakin viime kesänä yksi romaani ja kielioppia. Itse luin romaanin kerran enkä kielioppia ollenkaan ja läpi mentiin. Joskin täpärästi. Pääsykokeessa oli vähän aukkojen täyttelyä ja sitten oli esseekysymys romaanista. Opiskelu täällä on varsin hauskaa, mutta työlästä. Opettajat ovat enimmäkseen natiiveja enkun puhujia, joka on ehdottomasti hyvä juttu. Opiskelussa lähdetään siitä, että lukiossa ja peruskoulussa on opetettu väärin ja nyt ruvetaan tekemään toisin. Tuo pätee sekä lausumiseen, että kirjoittamiseen. No, ehkä tuo oli vähän kärjistettyä. Yhtä kaikki; tervetuloa joukkoomme! Kun luet pääsykokeeseen kunnolla olet jo vahvoilla!

    • Ivy

      Kuten sanottu, pääsykokeessa kielioppi ja fiktiota (käy netistä kattoon mitkä, lukee nyt jo varmaan jossain), multakin kielioppi jäi sopivasti välistä mutta sisään mentiin. Ite oon kyllä sitä mieltä että se oli jonkin sortin jumalallinen väliintulo (ois tietty voinu mieluummin etsiytyä sinne viestinnän pääsykokeeseen mikä oli eka vaihtoehto mutta minkäs teet) koska olin aika paniikissa plus krapulassa koeaamuna ja novellin esseekysymys tahto melkein mennä yli hilseen, kirjottelin hikipäässä enkä ees sanoja laskenu, mutta pisteitä ropisi kuin taivaista. Ja tällä kyllä ylpeillään kun on koko lukion ajan ollut vähän tällänen alisuoriutuja =D Enkussa oli ihan hyvät numerot ja tulihan sieltä stipendikin mutta muut aineet sitten enemmän tai vähemmän penkin alle.

      Kokeesta siis tarkemmin, siinä oli aukkotehtävä alussa (vaikea, erittäin, eli älä sure jos sormi menee suuhun), sitten sellanen lukemisenymmärtäminen missä pitää valita puuttuva lause tekstistä, sitten esseekysymys fiktiokirjasta.

      Enkun laitos on ihan kiva paikka, opiskelijat mukavia, ihan eri tyyppistä kun vertaa vaikka amk:n yläastepoitsuihin ja loppuunkiusattuihin tyttöihin. Opettajat on, kuten sulle tullaan kertomaan jos sisään pääset, elämää suurempia persoonia, joita ei sitten passaa suututtaa, varsinkaan sitä yhtä brittiherraa. Hyviä tyyppejä nekin kuitenki pohjimmiltaan on, ja erittäin asiantuntevia opettajia, tietää kyllä mitä tekee. Bileitä opiskelijoille sais olla vähän enemmän mut muuten ok paikka. Viestintään yhä on matka, enkkua en kuitenkaan työkseni asti tahtois opiskella mut vähän harmittaa jättää yliopiston leppoisa ilmapiiri taakse.

      Tilastoista viel sen verran että sisään pyrkii 300 ja pääsee 30. Älä kuitenkaan anna sen liikoja pelotella.

      • Case

        Itse opiskelen Vaasassa englantia, ja satunpa tietämään että Oulussa opettaa enkun laitoksella Goymer niminen herra, jonka pikkuveli puolestaan on meillä Vaasassa lehtorina. Kertoilkaahan oululaiset millainen tämä teidän Goymer on? Meidän Goymer on valittu parina viime vuotena hum.tiedekunnan parhaaksi opettajaksi, olkoonkin että G:n opetusmenetelmät saattavat tuntua herkemmästä ja huumorintajuttomammasta henkilöstä kovasti oudoilta, ainakin aluksi. Mutta siis kerrassaan loistava tyyppi!


      • Ope
        Case kirjoitti:

        Itse opiskelen Vaasassa englantia, ja satunpa tietämään että Oulussa opettaa enkun laitoksella Goymer niminen herra, jonka pikkuveli puolestaan on meillä Vaasassa lehtorina. Kertoilkaahan oululaiset millainen tämä teidän Goymer on? Meidän Goymer on valittu parina viime vuotena hum.tiedekunnan parhaaksi opettajaksi, olkoonkin että G:n opetusmenetelmät saattavat tuntua herkemmästä ja huumorintajuttomammasta henkilöstä kovasti oudoilta, ainakin aluksi. Mutta siis kerrassaan loistava tyyppi!

        Kun itse Oulussa opiskelin 70-luvulla englantia niin Warwick Goymer oli siellä silloin, ja jos on sama edelleen, niin silloin ainakin minä tulin hienosti hänen kanssaan toimeen. Mukava mies ainakin silloin kerta kaikkiaan. Samoin kuin olivat muutkin silloiset opettajat, Robert Brown etunenässä ja Jim Haines sekä Ilkka Marjomaa. Tosi hyviä opettajia mielestäni kaikki.


      • Case
        Ope kirjoitti:

        Kun itse Oulussa opiskelin 70-luvulla englantia niin Warwick Goymer oli siellä silloin, ja jos on sama edelleen, niin silloin ainakin minä tulin hienosti hänen kanssaan toimeen. Mukava mies ainakin silloin kerta kaikkiaan. Samoin kuin olivat muutkin silloiset opettajat, Robert Brown etunenässä ja Jim Haines sekä Ilkka Marjomaa. Tosi hyviä opettajia mielestäni kaikki.

        Hmmm, onkohan tuo sentään sama Goymer? Mutta olisko kenties kuitenkin sukua tuo Warwick myös? Mielenkiintoista. Tämä meidän Vaasan William Goymer on myös todella osaava ja oikein mukavan persoonallinen henkilö.


      • Ivy
        Ope kirjoitti:

        Kun itse Oulussa opiskelin 70-luvulla englantia niin Warwick Goymer oli siellä silloin, ja jos on sama edelleen, niin silloin ainakin minä tulin hienosti hänen kanssaan toimeen. Mukava mies ainakin silloin kerta kaikkiaan. Samoin kuin olivat muutkin silloiset opettajat, Robert Brown etunenässä ja Jim Haines sekä Ilkka Marjomaa. Tosi hyviä opettajia mielestäni kaikki.

        Meillä taitaa kyllä olla Richard Goymer, eikä Warwick? Joo, pelottava mies aina silloin tällöin ja tästä kyllä tullaan uusia opiskelijoita varoittamaan, mutta on se kyllä helvetin hyvä opettaja. Luennolla usein tuntuu kuin olis elokuvassa sisällä, jätkä on kuin suoraan amerikkalaisista yliopistoleffoista ja artikuloi kuin perkele itse. Ja kunhan ei tahallaan myöhästele tai lintsaa niin ei se mitenkään ilkeäksi itsekseen ala. Erittäin mielenkiintoinen ja asiansa osaava tyyppi.


      • jlk
        Ivy kirjoitti:

        Meillä taitaa kyllä olla Richard Goymer, eikä Warwick? Joo, pelottava mies aina silloin tällöin ja tästä kyllä tullaan uusia opiskelijoita varoittamaan, mutta on se kyllä helvetin hyvä opettaja. Luennolla usein tuntuu kuin olis elokuvassa sisällä, jätkä on kuin suoraan amerikkalaisista yliopistoleffoista ja artikuloi kuin perkele itse. Ja kunhan ei tahallaan myöhästele tai lintsaa niin ei se mitenkään ilkeäksi itsekseen ala. Erittäin mielenkiintoinen ja asiansa osaava tyyppi.

        Niin, miekkonenhan käyttää mielellään nimeä Richard W. Goymer. Olisiko W kenties Warwickista ja olisikohan hän joskus käyttänyt tuota nimeä? Mene ja tiedä. Mukava ja persoonallinen mies yhtä kaikki.


      • Case
        Ivy kirjoitti:

        Meillä taitaa kyllä olla Richard Goymer, eikä Warwick? Joo, pelottava mies aina silloin tällöin ja tästä kyllä tullaan uusia opiskelijoita varoittamaan, mutta on se kyllä helvetin hyvä opettaja. Luennolla usein tuntuu kuin olis elokuvassa sisällä, jätkä on kuin suoraan amerikkalaisista yliopistoleffoista ja artikuloi kuin perkele itse. Ja kunhan ei tahallaan myöhästele tai lintsaa niin ei se mitenkään ilkeäksi itsekseen ala. Erittäin mielenkiintoinen ja asiansa osaava tyyppi.

        Kuulostaa Oulun velipoika varsin samalta kuin meidän Vaasan versiomme. Itse olen kokenut G:n kurssit lähes parhaiksi mitä löytyy. Tyyppi on siitä hassu, että väittää mm. halunneensa aikanaan puutarhuriksi (ja jopa harjoittaneen ko. ammattia), ei suinkaan opettajaksi. Tähän puutarhurihommaan liitty sellainen hassu juttu, että taannoin kun eräs opiskelija oli menossa G:n vastaanotolle, oli G:n työhuoneen lattialla valtava kasa multaa ison mustan muovisäkin päällä! G oli siis vaihtamassa multaa huonekasveihinsa. Muitakin hassuja juttuja vuosien varrelta riittää.


      • ammai
        Case kirjoitti:

        Kuulostaa Oulun velipoika varsin samalta kuin meidän Vaasan versiomme. Itse olen kokenut G:n kurssit lähes parhaiksi mitä löytyy. Tyyppi on siitä hassu, että väittää mm. halunneensa aikanaan puutarhuriksi (ja jopa harjoittaneen ko. ammattia), ei suinkaan opettajaksi. Tähän puutarhurihommaan liitty sellainen hassu juttu, että taannoin kun eräs opiskelija oli menossa G:n vastaanotolle, oli G:n työhuoneen lattialla valtava kasa multaa ison mustan muovisäkin päällä! G oli siis vaihtamassa multaa huonekasveihinsa. Muitakin hassuja juttuja vuosien varrelta riittää.

        Tämä Oulun Goymer kertoi olleensa ennen lehtorin uraansa vaatturi. Siis sellainen oikein paremmanpuoleinen. Tämä tuli esille 80-luvun alkupuolella.


      • dhgfyu
        Ope kirjoitti:

        Kun itse Oulussa opiskelin 70-luvulla englantia niin Warwick Goymer oli siellä silloin, ja jos on sama edelleen, niin silloin ainakin minä tulin hienosti hänen kanssaan toimeen. Mukava mies ainakin silloin kerta kaikkiaan. Samoin kuin olivat muutkin silloiset opettajat, Robert Brown etunenässä ja Jim Haines sekä Ilkka Marjomaa. Tosi hyviä opettajia mielestäni kaikki.

        Mr. Brown on jäänyt mieleen. Vieläkö opettaa?


      • Musta Lammas
        dhgfyu kirjoitti:

        Mr. Brown on jäänyt mieleen. Vieläkö opettaa?

        Brown eläköityi 2006. Kukaan ei ole sittemmin pitänyt Translation 3:ia. Itse en koskaan saanut olla Brownin tunneilla (alotin opintoni 2005) mikä harmittaa suunnattomasti - hänestä liikkuu paljon legendaa, ja pääsin vierestä todistamaan kerran hänen humoristista hörhöilyään (paineli SPERKELEen käytävän työhuoneiden summereita ja kertoi minulle tyyliin "Don't do this. It's not polite.") :D

        Ah, Richard Goymer. Hieno mies. Ainoa henkilökunnasta, jolle työt palautetaan ajallaan ennen deadlinea.

        Mitä alkuperäiseen kysymykseen tulee, itse en ollut kympin oppilas (lukion englannin keskiarvo jäi alle 9.5, joten pyöristyi 9:iin), enkä kirjoittanut Laudaturia englannista kahdellakaan yrittämällä. Jäi pisteen päähän. Pääsin silti sisään (-05). Pääsykoe oli ihan kiva, luin Frankensteinin, enkä koskenut kielioppikirjaan. Tehtävä oli tyyliin aukkotäydennys (nönnönnöö _______ (vaalia) this heritage) ja esseekysymys luetusta (Why did the author choose to have more than one narrator in her novel? tjsp).

        Koska hakijoita on paljon ja paikkoja vähän, uskon itse että mikäli ei handlaa enkkua hyvin, on silti mahdollista päästä sisään yhteispistevalintamenetelmällä. Korkeista arvosanoista muissa kirjoitetuissa aineissa kun saa etua, itsellä oli muutama M ja yksi C. Silti olen sisällä.

        Nothing ventured nothing gained.


      • MissLizz
        ammai kirjoitti:

        Tämä Oulun Goymer kertoi olleensa ennen lehtorin uraansa vaatturi. Siis sellainen oikein paremmanpuoleinen. Tämä tuli esille 80-luvun alkupuolella.

        Kun opiskelin itse siellä 77-81, niin Goymerilla oli usein hieno puku päällä. Yksi niistä oli vaaleanvihreä. Mitä lienee nyt pitää yllään? Farkkuja?


    • Reputtaja

      Heh, legendaarisia tyyppejä nuo :) Ite pääsin sisään 96, tutuksi tuli Bobby, Ilkka, Goymer (jota Bobby aina kutsui Warwickiksi), ja Ian Morris Wilson jota tässä ei vielä taidettu mainita.

      Goymerin luennoilta jäi mieleen tapaus jossa yksi kundi koitti mahdollisimman hiljaisella äänellä repäistä vihostaan sivua irti. Repäiseminen kesti ja kesti, jolloin G oli ensin hetken hiljaa ja sitten sanoi: tear it and it'll be torn.

      • Ammami

        Robert Brownin ammattina puhelinluettelossa oli sammakkomies. Hyvin hauska ja asiantunteva lehtori, arvosti sitä että käännöksiin käytettiin aikaa. Oli hauska seurata, kuinka hänen sukkansa olivat usein eri väriä, esim. ruskea ja vihreä. Liekö ollut hieman värisokea. Hän opetteli suomen kielen hyvin ja nautti suuresti uusista sanoista, joita suomeen keksittiin. 80-luvun alussa tuli uusiovessapaperi, Bobby oli siitä sanasta aivan riemuissaan ja puhui siitä kaikille. Kun kävelin hänen kanssaan kaupunkiin päin, ja pääsiäinen oli tulossa, hän kysyi minulta muka hyvin huolestuneena:”I hope you don’t like mämmi?”.

        En voi myöskään unohtaa R.Warwick Goymerin sinisten silmien tiukkaa tuijotusta, kun hän odotti opiskelijan vastausta kysymykseensä.


      • Anonyymi
        Ammami kirjoitti:

        Robert Brownin ammattina puhelinluettelossa oli sammakkomies. Hyvin hauska ja asiantunteva lehtori, arvosti sitä että käännöksiin käytettiin aikaa. Oli hauska seurata, kuinka hänen sukkansa olivat usein eri väriä, esim. ruskea ja vihreä. Liekö ollut hieman värisokea. Hän opetteli suomen kielen hyvin ja nautti suuresti uusista sanoista, joita suomeen keksittiin. 80-luvun alussa tuli uusiovessapaperi, Bobby oli siitä sanasta aivan riemuissaan ja puhui siitä kaikille. Kun kävelin hänen kanssaan kaupunkiin päin, ja pääsiäinen oli tulossa, hän kysyi minulta muka hyvin huolestuneena:”I hope you don’t like mämmi?”.

        En voi myöskään unohtaa R.Warwick Goymerin sinisten silmien tiukkaa tuijotusta, kun hän odotti opiskelijan vastausta kysymykseensä.

        Bobby kertoi käännöskurssilla , että sammakkomies on hänen lempisanasa suomenkielessä. Ja onhan se hieno sana.

        Monen monta kertaa mies kaivoi salkustaan painettavan äänitorven, kun joku vastasi kysymykseen jotenkin oudosti. Ja moni sai häneltä lempinimen. Itse olin Eeyore 😀


      • Anonyymi
        Ammami kirjoitti:

        Robert Brownin ammattina puhelinluettelossa oli sammakkomies. Hyvin hauska ja asiantunteva lehtori, arvosti sitä että käännöksiin käytettiin aikaa. Oli hauska seurata, kuinka hänen sukkansa olivat usein eri väriä, esim. ruskea ja vihreä. Liekö ollut hieman värisokea. Hän opetteli suomen kielen hyvin ja nautti suuresti uusista sanoista, joita suomeen keksittiin. 80-luvun alussa tuli uusiovessapaperi, Bobby oli siitä sanasta aivan riemuissaan ja puhui siitä kaikille. Kun kävelin hänen kanssaan kaupunkiin päin, ja pääsiäinen oli tulossa, hän kysyi minulta muka hyvin huolestuneena:”I hope you don’t like mämmi?”.

        En voi myöskään unohtaa R.Warwick Goymerin sinisten silmien tiukkaa tuijotusta, kun hän odotti opiskelijan vastausta kysymykseensä.

        Robert Brown kertoi myös äitinsä puutarhan ruusukaaleista. Ja jos olit avaamassa kirjaston ovea, jota ei koputettu, ja Brown meni ohi, hän koputti ovelle puolestasi ja paineli eteenpäin. Kun sitten avasit oven, kaikki naamat kääntyivät katsomaan, kuka koputtaa kun tulee kirjastoon... Sellainen veijari.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      52
      2804
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      520
      2642
    3. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      48
      1845
    4. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      32
      1767
    5. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      117
      1723
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      301
      1659
    7. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      9
      1272
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      87
      1106
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      22
      1082
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      54
      1067
    Aihe