Pitkät valot

TMK

Autokoulu ajoistani on iäisyys, välissä oli monia vuosia ilman autoa ja nyt taas aloin autoilijaksi. Tuolla pimeillä teillä tänäänkin ajaessani alkoi askarruttamaan pitkien valojen käyttö. Ajelin pitkät päällä pienellä maaseututiellä, vastaan tuli jalankulkija, mitä minun olisi pitänyt tehdä valojen kanssa?
Jäin jälkikäteen miettimään asiaa, jos pidän pitkät päällä kävelijä häikäistyy, jos vaihdan lyhyet on minun hiljennettävä vauhtia turvallisuuden, näkemisen vuoksi?? Kumpi on oikein?

9

3376

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Näin minä

Tieliikennelaki, 36 § Valojen käyttö ajettaessa
      "Moottorikäyttöisessä ajoneuvossa on aina ajon aikana käytettävä ajovaloja tai huomiovaloja. Ajovaloja on käytettävä jokaisessa ajoneuvossa, kun sitä kuljetetaan tiellä pimeän tai hämärän aikana, taikka näkyvyyden ollessa sään vuoksi tai muusta syystä huonontunut. Jollei ajoneuvon varusteeksi ole määrätty ajovaloja, ajoneuvossa on käytettävä sellaisia heijastimia kuin asetuksella säädetään.

Kaukovalojen käyttö on kielletty:
      1) tyydyttävästi valaistulla tiellä;
      2) niin lähellä kohtaavaa ajoneuvoa tai raitiovaunua, että tämän kuljettaja voi häikäistyä; ja
      3) ajettaessa lähellä toisen ajoneuvon takana."

Koska kaukovalojen käyttö EI OLE KIELLETTY kohdattaessa jalankulkija valaisemattomalla tiellä (ei kohdattavia eikä edelläajavia ajoneuvoja), on se SALLITTU. Pitäisin sitä myös ehdottoman suositeltavana mahdollisten muiden jalankulkijoiden, eläinten yms. havaitsemiseksi.

Jalankulkijalla ei ole mitään tarvetta häikäistyä tuijottamalla kohtaamansa ajoneuvon valoihin! Katsokoon mieluummin tiehen aivan omassa lähituntumassaan kyetäkseen väistämään sopivasti tarvittaessa.

• Tämä

Meillä päin on tapana, että pimeillä tieosuuksilla vastaantuleva jalankulkija tai pyöräilijä huomioidaan kytkemällä kaukovalot pois päältä vain, jos kevyenliikenteen kulkija on asianmukaisesti pimeään varustautunut. Jalankulkijalla on oltava heijastin ja pyöräilijällä valot.

Itse otan pitkät pois päältä, kun selvästi jo näen jalankulkijan (en siis vain heijastimia). Silloin lyhyilläkin valoilla heijastin näkyy varmasti. Pyöräilijän kohdatessa otan pitkät aiemmin pois, sillä pyöräilijän vauhti on kovempi ja jos pyörräillessä häikäistyy äkkiä voimakkaasti, saattaa tasapaino järkkyä ja silloin on suurempi riski ajaa pyöräilijän päälle, kuin että pimeydestä pomppaa pupu eteen.

Jos mieltäsi askarruttaa asia vielä, mene itse kävelemään/pyöräilemään pimeää tietä iltasella. Osa autoilijoista pitää pitkät päällä, osa ei. Ratissa pyrin aina käyttäytymään kevyttäkin liikennettä kohtaan niin kuin toivon kevyen liikenteen kulkijana autoilijoiden toimivan. Minun matkaani ei hidasta liikaa, jos pudottan muutaman kerran kymmenen kilometrin aikana nopeuttani muita kulkijoita kohdatessani.

Turvallista matkaa!

• päällä

Mieluummin pitkät päällä vastaan kuin ajaa sen toisen jalankulkijan päälle. Noin autokoulussa sanottiin kun sen kävin.
        Jalankulkijoita päin voi huoletta ajaa pitkät päällä koska he voivat kääntää katseen pois valoista. Tiedän kyllä miten kirkkaat kaukovalot ovat.

Mutta pyöräilijöitä varten on kaukovalot kytkettävä pois koska pyöräilijä ei voi kääntää päätään pois valokeilasta. Näin meillä maalla.

• autoilija

...on vaihtaa lyhyille ja tiputtaa vauhtia jos se on tarpeellista.

• mie ja hauva

totean että on erittäin v...maista kun kävelee pitkään täysin pimeää tietä ja sitten tulee vastaan auto valtavine valonheittimineen eikä vaihda lyhyille. Ihan sama mihin siinä katsoo, silmissä lentelee salamoita kuitenkin puol tuntia sen jälkeen, ja tulee semmoinenkin tunne että onkohan se huomannut mua kaikista heijastimista huolimatta koska nämä pitkillä ajavathan eivät HILJENNÄ yhtään kun EI TARVITSE.

Mun kokemusten mukaan pitkillä valoilla jalankulkijan kohtaavia on harvassa. Itse vaihdan lyhyille, hiljennän ja väistän vasemmalle jos voin sen turvallisesti tehdä. Näin täällä ainakin valtaosa tekee ja ilmoittaa samalla vilkulla takanatulijoillekin että vastassa on kevyttä liikennettä.

• J..

...niin myös minä. Pakko ei ole. Pakko ei ole kuin kuolla.

• TMK

Kiitos kaikille, kävi juuri kuten ajattelin, kahta mieltä ollaan asiasta.
        Täytyy tapauskohtaisesti tehdä pikapäätökset liikkeellä ollessa.
        Pimeillä mutkaisilla teillä tilanteet syntyvät yllättäen, varsinkin kun joku siellä hiippailee mustissa vaatteissaan, vain silmissä vähän valkoista jos sattuu lippiksen alta näkymään.
        Muistakaas laittaa se heijastin heilumaan niin minäkin vaihdan kohdallanne lyhyisiin valoihin :)

• mie ja hauva
        TMK kirjoitti:

Kiitos kaikille, kävi juuri kuten ajattelin, kahta mieltä ollaan asiasta.
        Täytyy tapauskohtaisesti tehdä pikapäätökset liikkeellä ollessa.
        Pimeillä mutkaisilla teillä tilanteet syntyvät yllättäen, varsinkin kun joku siellä hiippailee mustissa vaatteissaan, vain silmissä vähän valkoista jos sattuu lippiksen alta näkymään.
        Muistakaas laittaa se heijastin heilumaan niin minäkin vaihdan kohdallanne lyhyisiin valoihin :)

..jalankulkijat ilman heijastimia sietääkin sokaista! :)

• TMK
        mie ja hauva kirjoitti:

..jalankulkijat ilman heijastimia sietääkin sokaista! :)

Onhan sulla heijastin myös koiralla?
        Ettei tarvi suakin häikäistä? :)
        Tänään taas maalle, voin vaikka testailla :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      223
      6935
    2. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      40
      1231
    3. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1032
    4. Yksi kysymys

Yksi kysymys, minkä kysyisit kaivatultasi. Mikä se olisi?
      Ikävä
      75
      891
    5. Katseestasi näin

Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a
      Ikävä
      61
      827
    6. Hävettää muuttaa Haapavedelle.

Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal
      Haapavesi
      47
      824
    7. Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä

Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.
      Maailman menoa
      93
      794
    8. Toinen kuva mikä susta on jäänyt on

tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.
      Ikävä
      38
      781
    9. Tietenkin täällä

Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.
      Suomussalmi
      14
      746
    10. Jäähalli myynnissä!

Pitihän se arvata kun tuonne se piti rakentaa väkisin.
      Äänekoski
      43
      723
    Aihe