Jäänesto

Pakkasukko

Olen uusi dieselautoilija. Tapanani oli talviaikaan käyttää bensan seassa silloin tällöin Masinolia tms. jäänestoainetta, ja hyvin pelitti.

Huoltamoilla myydään jäänestoainetta myös dieseleihin, mutta seossuhde näyttää olevan paljon laihempi kuin bensiinipuolella - vain pari desilitraa tankilliseen. Onko moisesta mitään hyötyä? Entä haitaa?

16

4042

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • diisseli

cordoballa menossa neljäs talvi, eikä ole tarvinnut käyttää mitään lisäaineita.

• Audi

Ainakin VAG-dieseleissä kaikenlaisten jäänestoaineiden käyttö on kiellettyä. Niiden polttoainesuodattimet lämpiävät paluuvirtauksen avulla, jolloin jäätymisongelmia ei ole odotettavissakaan. Huoltotoimenpiteenä polttoainesuodattimeen mahdollisesti kertynyt vesi kuuluu poistaa riittävän usein.

• sakari

Itselläni on IV Golf jossa jäätymisongelma on ollut jokaisen alkutalven riesa. Ongelma tod näk johtuu siitä että auto seisoo etenkin loppusyksystä pitkiäkin aikoja (tankattuna) jolloin (kuitenkin)kondensiovettä muodostuu tankkiin. Olen käyttänyt kielloista huolimatta Diesel 100 vaihtelevia aikoja (=niin että jäätynyt suodatin on saatu vaihdettua) ongelmitta,autolla on ajettu n100tkm
        Sen on ainakin huomannut että suodattimen vaihtoväli 60tkm on ainakin minulle tuplasti liian pitkä.

• Audi
        sakari kirjoitti:

Itselläni on IV Golf jossa jäätymisongelma on ollut jokaisen alkutalven riesa. Ongelma tod näk johtuu siitä että auto seisoo etenkin loppusyksystä pitkiäkin aikoja (tankattuna) jolloin (kuitenkin)kondensiovettä muodostuu tankkiin. Olen käyttänyt kielloista huolimatta Diesel 100 vaihtelevia aikoja (=niin että jäätynyt suodatin on saatu vaihdettua) ongelmitta,autolla on ajettu n100tkm
        Sen on ainakin huomannut että suodattimen vaihtoväli 60tkm on ainakin minulle tuplasti liian pitkä.

Enpä ole moista ennen kuullut, enkä itse kokenut. Kokemusta kyseisistä dieseleistä on itselleni kertynyt vasta vajaa miljoona kilometriä, mutta mahtuuhan niihin muutama talvi. Suodattimen vaihtovälinä olen pitänyt vähintään 60tkm, joskus jopa 90tkm.
        Olisko vika kuitenkin tankkauspaikassa, jos olet saanut jotakin paskaa tankkiisi.

• sakari
        Audi kirjoitti:

Enpä ole moista ennen kuullut, enkä itse kokenut. Kokemusta kyseisistä dieseleistä on itselleni kertynyt vasta vajaa miljoona kilometriä, mutta mahtuuhan niihin muutama talvi. Suodattimen vaihtovälinä olen pitänyt vähintään 60tkm, joskus jopa 90tkm.
        Olisko vika kuitenkin tankkauspaikassa, jos olet saanut jotakin paskaa tankkiisi.

ilmeisesti ajokkisi ei pitempiä aikoja seiso.
        Vika on esiintynyt aivan uudesta asti-auto on rekisteröity loppukesällä. Jollakin tavalla vian ilmeneminen liittyy nimenomaan pitkään seisomiseen syksyllä ja ensimmäsiin kovempiin pakkasiin. Itse jäätyminen tapahtuu usein pitkänkin ajomatkan jälkeen-tyypillinen kerta-ajosuorite on minulla 450km ja auto seisoo ajojen välillä 1-3vkoa ajamatta. Tankki on kertalleen kuivattu ensimmäisenä vuonna mutta koska vika vain uusii olen jo luopunut ja alkanut käyttää lisäaineita ja vaihdan suodattimen nöyrästi-en aivan heti vaan kunhan kerkeän.Lisäiaineiden kanssa ei ole ollut mitään ongelmia,jäätymisen jälkeen olen ajellut huoleti vielä 5000km ennen vaihtoa.
        Suodattimen vaihto auttaa seuraavaan talveen asti

• Entropia

joku minulle saman tien minkä takia sitä jäänestoa pitäisi käyttää. Harvalla on meinaan tankissa niin paljon vettä, että siitä voisi jotain haittaa koitua.
      Meillä on autot kautta aikain säilytetty lähes parhaalla tavalla veden saamiseksi tankkiin eli suurin osa päivästä sisällä lämpimässä ja työpäivät ja muut ajot ulkona sellaisessa pakkasessa kuin siellä nyt sattuu löytymään. Tällä tavallahan saadaan vettä muodostumaan tankkiin ja sen pitäisi ainakin -30 asteessa jäätyä 8-9 tunnin aikana. Ikinä siitä jäästä ei ole kuitenkaan haittaa ollut. Toinen mahtava esimerkki on eräästä kuorma-autosta jossa oli parhaimmillaan yli puolet tankinkista vettä, siitäkään ei koskaan koitunut mitään haittaa muuta kuin kolina tankissa ja pienempi tankin tilavuus, se oli kyllä kesät talvet ulkona joten talven aikana vesi ei varmaan päässyt koskaan sulamaan.
      Karmein esimerkki on minun tutulla joka yhtenä talvena käytti jäänestoa. Sehän sitoo veden itseensä ja jää sellaiseksi moskaksi tankin pohjalle. Tämän seurauksena eräs kaunis talvi päivä tämä moska kasa meni imulekun luo ja tuli imaistuksi sinne, ja kaikkihan sen tietää kuinka hyvin auto vedellä ja jäänestolla käy. Tämän seurauksena autosta saatiin vaihtaa tai puhdistaa kaikki ostat tankista aina kaasariin saakka koska joka ikinen letkukin oli täynnä tätä jäänesto moskaa.

Joten voisko joku nyt kertoa mihin sitä jääestoa tarvitaan (koska sitä polttoainetta ei saa Suomen pakkasilla jäätymään, ja vesikin kasaantuu samaksi klimpiksi ja minun kokemusten mukaan se ei jäädy tankin pohjaan kiinni)? Diesel tietysti voi jonkun verran jo suomen pakkasillakin kangistua, mutta tuskin sekään jäätyy.

• Tpr

kyllä uudehkoissakin, ammattiliikenteessä olevissa kuorma-autoissa on kovilla pakkasilla ilmennyt jäätymis ongelmia. Vaikka putsarit on olleet lähes uudet ja talvilaadun naftaa on käytetty tankissa jo pitkään. Polttoaineessa on aina jonkun verran vettä,jota sitten kertyy putsareihin ja kovilla pakkasilla se todellakin voi jäätyä.Kun kone rupeaa röpöttömään, niin diesel 100:sen kaato tankkiin yleensä auttaa,(jos kone ei ehdi sammua ennen sitä). Eli pullo ko. ainetta kannattaa olla AINA autossa mukana, jos putsareita ei halua tienpäällä vaihdella.

• Diesel

Jep, ei ole tarvinnut käyttää mitään TB:n talvidieselin lisäksi.

Pakkasta parhaillaan -34 eikä ongelmia. Autona 5v vanha Opel.

• pekka

Polttoaineen suodatettavuus tulee hyvin harvoin edes Lapissa ongelmaksi.Suodattimet ovat lämmitettyjä ja sijaitsevat paisuntasäilön vieressä.Sen sijaan vesi ja sen aiheuttama suodattimen jäätyminen ovat ongelmia. Niihin eivät lämmitykset ja sijoitukset juuri auta paitsi niin että jäätynyt suodatin aika nopeasti sulaa.Ajaa ei jäätymisen jälkeen kuitenaan enää voi ennen suodattimen vaihtoa ainakaan ilman lisäaineita.

• HDI-kuski

Ei polttoaineen sekaan tarvi mitään laittaa jos kone käy normaalisti ja auto kulkee

• DSL

20-vuotta olen dieselillä ajanut, eikä koskaan ole ollut vesiongelmaa. Enkä ole lisäaineita käyttänyt. Varalla on kyllä ollut?
        Salaisuus on siinä, että tankaan talvella vilkkaalta huoltoasemalta, jossa ei vettä ehdi kerääntymään pönttöihin.
        Ja ajan senverran paljon, ettei vettä ehdi paljoa tankkiinkaan kerääntymään!

DSL kirjoitti:

20-vuotta olen dieselillä ajanut, eikä koskaan ole ollut vesiongelmaa. Enkä ole lisäaineita käyttänyt. Varalla on kyllä ollut?
        Salaisuus on siinä, että tankaan talvella vilkkaalta huoltoasemalta, jossa ei vettä ehdi kerääntymään pönttöihin.
        Ja ajan senverran paljon, ettei vettä ehdi paljoa tankkiinkaan kerääntymään!

Näin ei kosteus pääse tiivistymään

• Lisäaineita

Vaihda suodatin ennen pakkasia uuteen. Sen jälkeen ei sitten kesälaatua tankkiin enne kevättä.

Vesi pumpussa rikkoo sen

• osajaska

Täällä pohjoisessa oma TDI-pösöni kulki hyvin toissatalven -40 asteessa ilman lisäaineita. Tosin kävin varmuuden vuoksi pistämässä ns. arktista laatua tankkiin, sitä ei kai napapiirin eteläpuolelta saakaan.

Itsekin aloittelevana dieselistinä 5 v sitten maksoin oppirahat, jäätyi pösö, onneksi rovaniemen cittarin pihaan, siitä kaverin talliin ja opinpahan vedenerottimen ja suodattimen sijaintipaikan. Sen jälkeen ei oikeastaan ole ollut ongelmia, kunhan muutama perusasia on kunnossa:
      - diesel100-lisäainetta aina varmuuden vuoksi mukana, ei tankissa
      - Huollot tehtynä, öljyt vaihdettuna (en käytä Shellin öljyjä, ne ruikkivat pösöissä ja volkkareissa ulos mistä sattuvat ja särkevät koneen, vain aito Mobil 5W-50 käy mulle)
      - Lapio, hinausköysi, taskulamppu, käsineet ja pipo aina luukussa mukana, varmuuden vuoksi.
      - Kännykälle oma latauspiuha, joka on AINA autossa.
      - Kun starttaan, ajan saman tien vähintään 30km, jotta paikat lämpenee, konetta ei revitetä ennenkuin lämpö on normaali, eikä sittenkään.

Kannattaa pakkaskäytöstä muistaa yleensäkin nykyautojen muovit, ovia ei kannata paiskoa eikä muoviosia "tempoa" alle -25 pakkasessa, hajoavat ne.

No eksyin vähän aiheesta, mutta kyllä minä dieselillä uskallan ajaa talvellakin normaalisti. Nuo uudet HDI-koneet pakkaavat merkistä riippumatta olemaan vain kylmiä, joten ajan edelleen vanhalla TDI-koneella, ihan lämmön takia, ei tarvitse palella.

• pekka 2

Hyvä, järkevä lista.

Siihen öljyyn puuttuisin, sitä Mobilin Rally formulaa saa myös 0W-30, jota voisi uskoa paremmaksi kylmiin oloihin.

VAG longlife laatu Mobililla on SHC 0W-30.

Volkkarilla joka talvi alle -35 C. Ei lisäaineita ja talvilaadulla. Etelän mies ei helposti löydä sitä arktista pohjoisesta.

Kaksi tuntia Defaa ja menoksi.

• Pakkasukko

Kiitos asiallisista vastauksista. Ajelenpa sitten ilman lisäaineita, mutta pidän tankin mahdollisimman täynnä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Laitetaas nyt kirjaimet tänne

kuka kaipaa ja ketä ?
      Ikävä
      93
      7768
    2. Pieni häivähdys sinusta

Olet niin totinen
      Ikävä
      40
      3732
    3. Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle

Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘
      Ikävä
      102
      1876
    4. Missä olet ollut tänään kaivattuni?

Ikävä sai yliotteen ❤️ En nähnyt sua tänään söpö mies
      Ikävä
      24
      1180
    5. Taas ryssittiin oikein kunnolla

r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html
      NATO
      32
      1033
    6. Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin

Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,
      Nurmes
      28
      983
    7. Rakastuminenhan on psykoosi

Ei ihme että olen täysin vailla järkeä sen asian suhteen. Eipä olis aikoinaan arvannut, että tossa se tyyppi menee, jonk
      Ikävä
      53
      827
    8. Olisinko mä voinut käsittää sut väärin

Nyt mä kelaan päässäni kaikkea meidän välillä tapahtunutta. Jos mä sit kuitenkin tulkitsin sut väärin? Se, miten sä käyt
      Ikävä
      31
      782
    9. Tähän vaivaan ei auta kuin kaksi asiaa

1. Tapaaminen uudestaan tai 2. Dementia Anteeksi kun olen olemassa🙄
      Ikävä
      60
      749
    10. Vanha Suola janottaa Iivarilla

Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia
      Kemijärvi
      10
      740
    Aihe