Niitäpä tässä kaipailen. Mökkitie taitais olla rankin maastokokemus tulevalle autolle, mutta vetokoukku tarpeen, jos joskus nyppää pientä asuntovaunua perässä. Vielä ei ole tietoa olisiko bensa- vai diiselikoneella. Sellainen keskikokoinen maasturi, joka ei ole heti vikalistojen kärjessä. Vinkkejä tarvitsisin myös kaikista lisävarusteista ja paketeista, mitä kannattaa ottaa mukaan, kun auton tilaa. Hintaluokka alle 80 000 euroa.
Vinkkejä uuden maasturin ostoon
36
5393
Vastaukset
- Suosittelee
Kun rahaa on noinkin niukasti. Ei sillä kovin kummoista peliä nyt saa. Lohdullista on kuitenkin se, että lisävarusteet tuovat omistamiseen iloa, vaikka perusauto on hyvinkin tavallinen.
Moottoritoimittaja Stötterström suosittelee:
Maastoauto:
Lada Niva, Ryssland GT, Foor mousson 20000€
Lisävarusteet:
Karvanopat 5000€
Oravan tai majavanhäntä antenniin 5000€
Puukuulat kuljettajan istuimelle 7000€
Keltaiset huomiovalot (talja) 9000€
Pakoputken kromipää ( jatke) 10000€
Taka, etu ja sivuspoilerit 15000€
Koristekapselit (kromijäljennös) 8900€
Yhteensä: 79900€
Jäljelle jäävällä 100 eurolla voi mennä juhlimaan uutta hankintaa vaikka kahvila Eekperkille, Bulevardille.- Pertti
Eli noihan pitää heti tilata, mutta onko näin, ettei 80 tonnilla saa uutta maasturia, siis kunnollista. Mulla ei ole maasturia koskaan ollut, joten näistä uusista malleista olisin käyttökokemuksia tiedustellut. Paljonko sellainen kunnon maasturi sit kustantaa. Meneekö yli satkun. Nyt olis tuo 80 varattuna, kun se auto pitää kuitenkin tilata, niin se menee helposti tuonne maalis-huhtikuulle, ennenkuin se tulee.
- Caitsu
Pertti kirjoitti:
Eli noihan pitää heti tilata, mutta onko näin, ettei 80 tonnilla saa uutta maasturia, siis kunnollista. Mulla ei ole maasturia koskaan ollut, joten näistä uusista malleista olisin käyttökokemuksia tiedustellut. Paljonko sellainen kunnon maasturi sit kustantaa. Meneekö yli satkun. Nyt olis tuo 80 varattuna, kun se auto pitää kuitenkin tilata, niin se menee helposti tuonne maalis-huhtikuulle, ennenkuin se tulee.
Tuolta sopiva http://www.jeep.fi/grandcherokee/
Jeeppi kun on se ainoa oikea maasturi. - Pertti
Caitsu kirjoitti:
Tuolta sopiva http://www.jeep.fi/grandcherokee/
Jeeppi kun on se ainoa oikea maasturi.Olen kuullut Jeepistä ja ihan Tojostakin hyviä kommentteja, mutta onko jotain sellaisia malleja, moottoreita tai vaihdelaatikkovaihtoehtoja, joita olisi syytä välttää?
- maasturi
Pertti kirjoitti:
Olen kuullut Jeepistä ja ihan Tojostakin hyviä kommentteja, mutta onko jotain sellaisia malleja, moottoreita tai vaihdelaatikkovaihtoehtoja, joita olisi syytä välttää?
Itsellä on Cherokee 4.0L 4x4 mallia -99, moottori on moittetoon ja alusta ja neliveto on todella vankkaa tekoa. Dieselit on nykyään Mersun valmistamia, korit tehdään vielä ihan Detroitissa. Jeeppi on varma valinta, usko pois ja käy koeajolla.
- Pertti
maasturi kirjoitti:
Itsellä on Cherokee 4.0L 4x4 mallia -99, moottori on moittetoon ja alusta ja neliveto on todella vankkaa tekoa. Dieselit on nykyään Mersun valmistamia, korit tehdään vielä ihan Detroitissa. Jeeppi on varma valinta, usko pois ja käy koeajolla.
Mutta muitten käyttökokemuksista saisi arvokasta tietoa, ettei mene heti vipuun ensimmäistä maasturia ostaessa. Nyt kyselen tyhmiä, mutta miten on noitten kaikenlaisten lukkojen ja alennusvaihteiden kanssa? Missä tilanteissa niitä käytetään, vai joko kaikki tapahtuu automaattisesti tietokoneen päätöksillä? Ilmeisesti noita 4x4 saa automaattinakin. Saattaa olla maantiellä mukavakin. Varsinaisesti en ole millekkään Safarille sillä menossakaan. Ja pitäähän sen olla olla vaimollekkin helppokäyttöinen ja turvallinen. Jeepin sais ehkä 85 000?
- Land Cruiser.
Pertti kirjoitti:
Mutta muitten käyttökokemuksista saisi arvokasta tietoa, ettei mene heti vipuun ensimmäistä maasturia ostaessa. Nyt kyselen tyhmiä, mutta miten on noitten kaikenlaisten lukkojen ja alennusvaihteiden kanssa? Missä tilanteissa niitä käytetään, vai joko kaikki tapahtuu automaattisesti tietokoneen päätöksillä? Ilmeisesti noita 4x4 saa automaattinakin. Saattaa olla maantiellä mukavakin. Varsinaisesti en ole millekkään Safarille sillä menossakaan. Ja pitäähän sen olla olla vaimollekkin helppokäyttöinen ja turvallinen. Jeepin sais ehkä 85 000?
- Ohvi
Pertti kirjoitti:
Mutta muitten käyttökokemuksista saisi arvokasta tietoa, ettei mene heti vipuun ensimmäistä maasturia ostaessa. Nyt kyselen tyhmiä, mutta miten on noitten kaikenlaisten lukkojen ja alennusvaihteiden kanssa? Missä tilanteissa niitä käytetään, vai joko kaikki tapahtuu automaattisesti tietokoneen päätöksillä? Ilmeisesti noita 4x4 saa automaattinakin. Saattaa olla maantiellä mukavakin. Varsinaisesti en ole millekkään Safarille sillä menossakaan. Ja pitäähän sen olla olla vaimollekkin helppokäyttöinen ja turvallinen. Jeepin sais ehkä 85 000?
Uusi Toyota Land Cruiser kannattaa tsekata, jos kerran rahaa on...
Samoin Mitsubishi Pajero, Jeep Grand Cherokee, Chevy trailblazer ja Land Roverit. Lisäksi lukematon määrä erilaisia cityhilavitkuttimia, jotka sopivat mökkitiehommiin mainiosti.
Muihin kysymyksiin:
Alennusvaihdetta käytetään, jos halutaan ajaa hitaasti esim metsässä.
Kätevä myös peräkärryn/vaunun kanssa peruuttaessa, jos voi käyttää 2wd asennossakin (esim. napalukot)
Jos muutenkin tykkää automaatista, niin maasturia ei ole mitään järkeä ostaa manuaalilaatikolla.
Suurin osa safari / kisatyypeistäkin hehkuttaa automaatin nimeen. Automaatti on metsässä erityisen mukava, kun ei tarvitse hämmentää keppiä ja luistattaa kytkintä. Mökkitiellä ei liene juurikaan merkitystä.
Tasauspyörästön lukkoja tarvitaan hankalissa paikoissa, joissa kaikkien renkaiden pito on tarpeen. Esim. suuret kivet / ojanylitykset, muut ristiriipuntatilanteet, pehmeät paikat joissa auto kallistuu paljon sivusuunnassa(yli 10 astetta) jne.
Mökkitie-jutuissa pärjää varmasti lukottomallakin.
Suurimmassa osassa maastureita jakolaatikossa ei ole tasauspyörästöä, vaan jakolaatikko on aina lukittuna kun ajetaan 4wd asennossa.
RangeRoverissa (Muista rovereista en ole varma), on jatkuva 4wd, ja lukittava tasauspyörästö jakolaatikossa. G-mersussakin taitaa olla 3 tasauspyörästöä.
Akseleille tasauspyörästön 100% lukkoja ei kovinkaan moneen saa uutena "kaupasta" lieneekö G-mersu ainoa tällä hetkellä? (Jälkiasennuksena kyllä melkein kaikkiin maastureihin esim. ARB)
Kitkalukkoja on kyllä vakiona monissa maastureissa. - Pertti
Ohvi kirjoitti:
Uusi Toyota Land Cruiser kannattaa tsekata, jos kerran rahaa on...
Samoin Mitsubishi Pajero, Jeep Grand Cherokee, Chevy trailblazer ja Land Roverit. Lisäksi lukematon määrä erilaisia cityhilavitkuttimia, jotka sopivat mökkitiehommiin mainiosti.
Muihin kysymyksiin:
Alennusvaihdetta käytetään, jos halutaan ajaa hitaasti esim metsässä.
Kätevä myös peräkärryn/vaunun kanssa peruuttaessa, jos voi käyttää 2wd asennossakin (esim. napalukot)
Jos muutenkin tykkää automaatista, niin maasturia ei ole mitään järkeä ostaa manuaalilaatikolla.
Suurin osa safari / kisatyypeistäkin hehkuttaa automaatin nimeen. Automaatti on metsässä erityisen mukava, kun ei tarvitse hämmentää keppiä ja luistattaa kytkintä. Mökkitiellä ei liene juurikaan merkitystä.
Tasauspyörästön lukkoja tarvitaan hankalissa paikoissa, joissa kaikkien renkaiden pito on tarpeen. Esim. suuret kivet / ojanylitykset, muut ristiriipuntatilanteet, pehmeät paikat joissa auto kallistuu paljon sivusuunnassa(yli 10 astetta) jne.
Mökkitie-jutuissa pärjää varmasti lukottomallakin.
Suurimmassa osassa maastureita jakolaatikossa ei ole tasauspyörästöä, vaan jakolaatikko on aina lukittuna kun ajetaan 4wd asennossa.
RangeRoverissa (Muista rovereista en ole varma), on jatkuva 4wd, ja lukittava tasauspyörästö jakolaatikossa. G-mersussakin taitaa olla 3 tasauspyörästöä.
Akseleille tasauspyörästön 100% lukkoja ei kovinkaan moneen saa uutena "kaupasta" lieneekö G-mersu ainoa tällä hetkellä? (Jälkiasennuksena kyllä melkein kaikkiin maastureihin esim. ARB)
Kitkalukkoja on kyllä vakiona monissa maastureissa.Kerroit myös noista Citymaastureista. Nekö on sit sellaisia, ettei niillä maastoon kannata edes tarjotakaan. Miten niillä kulkee pieni asuntovaunu perässä. Mitään nuhapumppua en osta vaunun vetoon, vaan koneessa pitää olla voimaa ja vääntöä riittävästi. Henkilöautolla vetämisestä on reilusta kokemusta.
Tais tulla meikäläiselle iso koeajourakka eteen:)
Jos tuollainen lukkomahdollisuus siis esim. lisävarusteena on, se ilmeisesti kannattaa rastia mukaan. Eihän sitä koskaan tiedä mitä sitä joutuu hinailemaan.
Kiitos asiallisesta viestistä ja kiitos muillekkin, jotka laittoivat linkkejä peliin. Alkaa armoton opiskelu nyt. - Ohvi
Pertti kirjoitti:
Kerroit myös noista Citymaastureista. Nekö on sit sellaisia, ettei niillä maastoon kannata edes tarjotakaan. Miten niillä kulkee pieni asuntovaunu perässä. Mitään nuhapumppua en osta vaunun vetoon, vaan koneessa pitää olla voimaa ja vääntöä riittävästi. Henkilöautolla vetämisestä on reilusta kokemusta.
Tais tulla meikäläiselle iso koeajourakka eteen:)
Jos tuollainen lukkomahdollisuus siis esim. lisävarusteena on, se ilmeisesti kannattaa rastia mukaan. Eihän sitä koskaan tiedä mitä sitä joutuu hinailemaan.
Kiitos asiallisesta viestistä ja kiitos muillekkin, jotka laittoivat linkkejä peliin. Alkaa armoton opiskelu nyt.Ero ns. citymaastureiden ja "oikeiden" maastureiden välillä on nykyään vähän häilyvä.
Pääosin voi erotella seuraavasti:
"oikea" maasturi:
- Erillinen runko ja kori, runko palkkirakenteinen ns. tikapuurunko
- jakovaihteistossa alennusvaihde. Jakovaihteisto lukittava.
Citymaasturi:
Henkilöautoista tuttu kantava korirakenne.
- Neliveto-ominaisuudet vaihtelevat, useimmiten lukko ja alennusvaihde puuttuvat (poikkeuksiakin on)
Veturihommissa ei takuulla hyydy jotkut BMW:n tai MB:n isokoneiset citymaasturit.
Erot cityvehkeiden / tosimaastureiden välillä tulevat eteen lähinnä hitaassa maastoajossa, johon tavallisella suomalaisella voi lukea lähinnä lumen peittämän mökkitien. (Muunlainen "maastoajo" onkin sitten sallittua vain maanomistajan luvalla)
Rengastus /pito yleensäkin vaikuttaa myös olennaisesti etenemiskykyyn, eli jos haluaa ajaa parikertaa vuodessa lumista mökkitietä, niin kannattaa sijoittaa mukavuuteen ja ostaa varavarusteeksi lumiketjut jotka iskee tarvittaessa päälle.
Jotain bilteman / Vianorin ketjuja saa alle 100€ sarja ja ne auttavat lumessa todella paljon.
Jumiin jää vain jos maha alkaa kantamaan.
- L-200
No niin.
Hyvin pitkälti maasturin valinta on mieltymyskysymys, toki käyttötarkoitus ratkaisee valinnan. Mainitsemassasi 80 tuhannen euron luokkaan saa jo mainion ja varman kulkineen, käyttötapa sitten ratkaisee kestävyyden.
Tuohon hintaluokkaan Toyota L-C 95 mallin saa alkaen hintaan 58820 E, dieselmoottorilla varustelu joka nostaa hintaa riippuen mitä haluaa.
Mitsubishi pajero irtoaa liikkeestä sport-mallin 2,5 TD-koneella hintaan 41900 varusteet, 3,0 v6 at hintaan 47300 varusteet, pajero wagon mallisto irtoaa hintahaarukassa 50900-72500 varusteet.
Lordien vehkeet, eli land roverit. Defender SW hintaan 37960 varusteet, 90 ja 110 sarjan autot, hinta alkaen 43640 varusteet, mallin kuninkaat eli range roverit, hinta alkaen malli 123500 euroa varusteet. Kannattaa katsella maahantuojien kotisivut ja tilailla esitteet itselle, ja koeajaa kaikki eri vaihtoehdot.
Kuten huomataan, tarjontaa on runsain mitoin eli varmasti löytää haluamansa. Myös vähän käyteyt ja esittelymallit kannattaa katsoa, niistä voi saada hyvänkin tarjouksen.
Itselläni on Mitsu pajero vm. -98 2,8 TD-IC:llä ja olen autoon varauksetta tyytyväinen. Auto on hyvä ajaa ja koneesta ei puhti ihan heti lopu.
Terveisin.
L-200- Pertti
Rangen mallit on hiukka ulkona budjetista, vaikka kieltämättä hyvän näköisiä. Mites noi Land Roverit ja niiden huollot? Tarttee ottaa selvää niistäkin, että onko millä paikkakunnilla. Tojolla ja Jeepilläkin oli hyvän tuntuisia ratkaisuja. Pitää opiskella lisää tätä nelikkoideologiaa, niin voi kysellä tarpeellisia kysymyksiä myyjiltä. Ja tietty koeajolle menen kyllä. Ei sitä nyt ihan ilman pruuviajoa ostella...
- tojo
ei mitään muutakuin tojota älä etes kato muihin päin jos on rahaa.
- Pertti
Koska tuollainen mielipide ei nyt auta minua tässä mäessä. Kerro miksi ja kirjoita vielä, mitkä lisävarusteet kannattaa tilaukseen rastittaa. Ne lisävarusteet saattaa loma/työmatkalla pelastaa päivän.
- Thomas
Siis haluatko välttämättä satsata autoon moisen summan - liki puoli miljoonaa mummoa? Toisaalta sana "alle" antaa pelivaraa alaspäin... oletko harkinnut esim. Suzukin malleja? Saat 2,5-litraisen Grand Vitaran automaatilla ja ties millaisilla varusteilla. Voima ja vetokyky riittävät varmasti pienen (niinhän sanoit) vaununkin kiskomiseen. Vitara on kuitenkin perus-henkilöautoihin verrattuna leveä ja akseliväliltään sen verran pitkä, että maantieajossakin kulku on vakaata. Sitä paitsi nyky-Suzukit ovat hyvännäköisiä autoja - eivät häpeä hiihtokeskusten tai golf-klubien edustoillakaan.
Mulla on nyt toinen Suzuki menossa; tosin sun budjetillasi mun nykymallejani saisi kolme!- Ohvi
Pertti taitaa olla verottajan paras kaveri ;)
Käyttäähän kukin rahansa miten tahtoo. Jos autoa tarvitsee paljon, niin ei ole ihme että haluaa hyvän.
jos pitäis viettäisin autossa esim 3-5h/ päivä, niin kyllä siihen vois sijoittaakin ja statusarvoa ei voi rahassa mitata...
Eipä silti, kyllä suska varmaan on ihan ehta peli. Ei ole uusista vitara malleista omakohtaista kokemusta. - Pertti
Ja kaverit sano alkuun, että alle puolen millin mummon rahaa ei maasturia saa. Nyt on iskenyt sellainen "pakokauhu", kun en oikein tiedä mitä onkaan hakemassa. Hitto, kun pitäis varmaan alkaan ajeleen testauksia noilla, niin tietäis lisää ns. perstuntumalta kanssa. Ei mulla ole mitään pakkoa maksaa 80 tonttua, jos kerran uuden saa vaikka 35 tontulla. Ei ne rahat puussa kasva. Haluaisin vaan ostaa sellaisen turvallisen menijän, joka on tällaiselle aloittelijalle helppo ja kuitenkin monipuolinen vetojuhta. Mitään 1.6 litran moottorilla pörräävää en ole etsimässä, vaikka takaluukussa lukis kuin 4 motion. Sen takia oli tosi hyvä, että ihmiset kirjoittaa omista ja muiden kokemuksista ja vaikka ongelmistakin. Tietää sit tällainen aloittelija vähän varoa.
- L-200
Pertti kirjoitti:
Ja kaverit sano alkuun, että alle puolen millin mummon rahaa ei maasturia saa. Nyt on iskenyt sellainen "pakokauhu", kun en oikein tiedä mitä onkaan hakemassa. Hitto, kun pitäis varmaan alkaan ajeleen testauksia noilla, niin tietäis lisää ns. perstuntumalta kanssa. Ei mulla ole mitään pakkoa maksaa 80 tonttua, jos kerran uuden saa vaikka 35 tontulla. Ei ne rahat puussa kasva. Haluaisin vaan ostaa sellaisen turvallisen menijän, joka on tällaiselle aloittelijalle helppo ja kuitenkin monipuolinen vetojuhta. Mitään 1.6 litran moottorilla pörräävää en ole etsimässä, vaikka takaluukussa lukis kuin 4 motion. Sen takia oli tosi hyvä, että ihmiset kirjoittaa omista ja muiden kokemuksista ja vaikka ongelmistakin. Tietää sit tällainen aloittelija vähän varoa.
No niin.
Ei uutta maasturia saa 35 tuhanteen euroon, hyvä jos sillä saa edes jonkin näköisen "city- mukamasmaasturin". Mutta jo tuolla 35 tuhannella saa jo hyväkuntoisen maasturin.
Kunnon rungolle tehty maasturi on kyllä turvallinen jos nyt ei ihan junan kanssa meinaa ottaa "matsia". Omani toimii kuin kello eikä ongelmia ole ollut. Huollot pystyy rajatusti tekemään itse joten käyttökulutkin pysyy hallinnassa.
Terveisin.
L-200
- Dyna
Itselläni on ollut ensimmäisenä maasturina Pajero 2,5 TD maunaali vm.-87. Vedin sillä perässä isoa venettä aina silloin tällöin sisämaasta merelle päin ja takaisin.
Hyvin pelitti, kunhan ei käyttänyt viitosta vetämiseen (oli kuulemma mallin heikko lenkki).
Seuraava maasturi oli Land Rover Discovery 2,5 TD manuaali vm.-98. Hyvin pelitti sekin. Ainoa huono puoli oli pitkät välitykset Suomen olosuhteisiin (5 turha vaihde vetohommiin).
Sitten kyllästyin manuaaleihin ja ostin Discovery II 2,5 TD aut vm.-02.
Itsesäätyvä ilmajousitus takana perän nosto maastoajoa varten, elektroninen kallistuksen esto, elektronisesti ohjattu automaattivaihteisto, automaatti-ilmastointi, automaattinen ABS:ää hyväksikäyttävä alamäkihidastin, kaukosäätimellä oleva keskuslukitus hälyttimellä, tasanopeussäädin (kansanomaisesti vakionopeussäädin tai cruise), ABS:ää hyväksikäyttävä luistonesto (ei lainkaan lukkoja ja hyvin menee, vetää kaikilla neljällä pyörällä), niin ja hintakin jää reippaasti alle 80.000 €, vaikka ostaisi tukun lisävarusteitakin kaupan päälle.
Vuoden 2003 hinta oli muistaakseni 62.400 €.
Niin itselläni ovat kaikki autot olleet rekisteröityinä 7 hengelle. Välillä on aina tarvetta sillekin.
Siinä varmaan sinullekin varteenotettava vaihtoehto (yksi niistä monista).
Automaatti on tuntunut vetohommissa hyvältä, koska momenttimuuntimen lukko aukeaa kuormituksen kasvaessa ja momenttimuunnin alkaa luistaa ylämäessä tehontarpeen kasvaessa ja kierrokset nousevat näin automaattisesti, kunnes laatikko vaihtaa pienemmälle.
Itse en todennäköisesti enää tule manuaalia ostamaan, kyllä tuo automaatti on sen verran mukavampi.
Talviajoterveisin.- Pertti
Onko kaikki ollut huolloissa asiallista jne?
Onko tullut mitään ihmeellistä huolta uudemman kanssa? - Dyna
Pertti kirjoitti:
Onko kaikki ollut huolloissa asiallista jne?
Onko tullut mitään ihmeellistä huolta uudemman kanssa?Pirkanmaan Käyttöauto Tampereella on lähin huoltopaikka itseäni ajatellen.
Huollot 20.000 km välein, paitsi että olen autooni öljyt vaihdattanut keskipakosuodatin 10.000 km välein.
Takuuaikana uudessa oli jotain pieniä juttuja, jotka Volvo (siis Käyttöauto hoiti hienosti).
Olen kuullut, että Lohjan Laatuauto on erikoistunut Land Rovereihin ja olen siellä joskus käynyt pajaa katsomassakin ja jutellut hemmojen kanssa.
Talviajoterveisin.
- Fakiiri
Mieti ensin oma autonkäyttötarpeesi ja suhteuta ne maksuhalukkuuteesi.
Millaista kuljetuskapasiteetta tarvitset? 7-h autoja ei katumaastureista löydy.
Mökkitiellä et ilmeisesti oikeaa maasturia tarvitse, hidasta nelivetoa tarvitsee vasta traktoriurilla ja huonommilla paikoilla.
Auton paino ja teho vaikuttavat asuntovaunun vetokykyyn, samoin oikean maasturin hidas neliveto helpottaa vaunun käsittelyä ahtaissa paikoissa.
Pääsääntöisesti isommassa autosaa on isommat vakuutus-, polttoaine- ja huoltokulut.
Eli kaikki suhteutuu siihen mitä itse tarvitset.- Pertti
Sepä se iski lekan lailla päähän nyt. En tarvitse tällä hetkellä 7 hengen kuljetuskapasiteettia ja olinkin kiinnostunut sellaisesta keskikokoisesta nelikosta... Mikähän se malli sitten lienee. Ehkäpä olisi aluksi helpoin ostaa sellainen automaattivaihteinen malli. Riittävän iso kone, ettei tarvii jäädä maantiellä jalkoihin jne. Se voisi siis olla sellainen citymaasturin tyyppinenkin auto, mutta silloin varmaankin isommasta päästä niitä malleja. Asuntovaunu on pieni, joten se varmaan tulee perässä helposti suurimmalla osalla tätä kalustoa. Vakuutukset, verot, huollot ja polttoaineet ovat olennainen osa autoilijan arkea. Jos ostaa maasturin, pitää hyväksyä kasvavat menot. Vaikea on varmaankin poimia vain parhaimmat palat päältä, vaan pitää ottaa koko paketti. Henkilöautot jäävät kuitenkin käyttöön normaaliajeluita varten (työmatkat yms.)
Kiitos kaikille asiallisista vinkeistä. Oli hienoa huomata, että jelpitään tällaisessa asiassa meikäläistä ummikkoakin. - Caitsu
Pertti kirjoitti:
Sepä se iski lekan lailla päähän nyt. En tarvitse tällä hetkellä 7 hengen kuljetuskapasiteettia ja olinkin kiinnostunut sellaisesta keskikokoisesta nelikosta... Mikähän se malli sitten lienee. Ehkäpä olisi aluksi helpoin ostaa sellainen automaattivaihteinen malli. Riittävän iso kone, ettei tarvii jäädä maantiellä jalkoihin jne. Se voisi siis olla sellainen citymaasturin tyyppinenkin auto, mutta silloin varmaankin isommasta päästä niitä malleja. Asuntovaunu on pieni, joten se varmaan tulee perässä helposti suurimmalla osalla tätä kalustoa. Vakuutukset, verot, huollot ja polttoaineet ovat olennainen osa autoilijan arkea. Jos ostaa maasturin, pitää hyväksyä kasvavat menot. Vaikea on varmaankin poimia vain parhaimmat palat päältä, vaan pitää ottaa koko paketti. Henkilöautot jäävät kuitenkin käyttöön normaaliajeluita varten (työmatkat yms.)
Kiitos kaikille asiallisista vinkeistä. Oli hienoa huomata, että jelpitään tällaisessa asiassa meikäläistä ummikkoakin.Kuulostaa siltä että tarvitset tuon-http://www.jeep.fi/cherokee/index.php?p=renegade
Tuo isommalla koneella niin valinta on tehty. - Pertti
Caitsu kirjoitti:
Kuulostaa siltä että tarvitset tuon-http://www.jeep.fi/cherokee/index.php?p=renegade
Tuo isommalla koneella niin valinta on tehty.52 000 Kun rastittaa etusivulta kaiken. Sit pitää vielä katsoa noi vetokoukku ja gps-jutut, niin olis aika räyhäkkä peli.Tämmöinen tarttee koeajaa, kun niitä löytyy Suomesta. Kiitti vinkistä.
- Dyna
Pertti kirjoitti:
Sepä se iski lekan lailla päähän nyt. En tarvitse tällä hetkellä 7 hengen kuljetuskapasiteettia ja olinkin kiinnostunut sellaisesta keskikokoisesta nelikosta... Mikähän se malli sitten lienee. Ehkäpä olisi aluksi helpoin ostaa sellainen automaattivaihteinen malli. Riittävän iso kone, ettei tarvii jäädä maantiellä jalkoihin jne. Se voisi siis olla sellainen citymaasturin tyyppinenkin auto, mutta silloin varmaankin isommasta päästä niitä malleja. Asuntovaunu on pieni, joten se varmaan tulee perässä helposti suurimmalla osalla tätä kalustoa. Vakuutukset, verot, huollot ja polttoaineet ovat olennainen osa autoilijan arkea. Jos ostaa maasturin, pitää hyväksyä kasvavat menot. Vaikea on varmaankin poimia vain parhaimmat palat päältä, vaan pitää ottaa koko paketti. Henkilöautot jäävät kuitenkin käyttöön normaaliajeluita varten (työmatkat yms.)
Kiitos kaikille asiallisista vinkeistä. Oli hienoa huomata, että jelpitään tällaisessa asiassa meikäläistä ummikkoakin.Yksi asia, mikä kannattaa varmasti tehdä, on käydä koeajamassa niitä malleja, joista on kiinnostunut.
Eikä pelkästään heitä pientä lenkkiä, vaan pyytä auto esim. viikonlopuksi koeajoon.
Kun olet autosta kiinnostunut, niin kyllä myyjäkin sen huomaa ja varmasti antaa auton pisempäänkin koeajoon.
Itse kun olen valintoja tehnyt, niin minulla oli
Pajero koeajossa yön yli, Jeep oli koeajossa kolme päivää ja Discovery ensimmäisellä kerralla viikonlopun ja toisella kerralla 5 päivää, jonka jälkeen tein kyllä sitten kaupatkin ja ostin kyseisen merkin.
Joten koeajamaan, koeajamaan ja vielä kerran koeajamaan.
Kyllä se siitä sitten löytyy.
Koeajotervesin. - Dyna
Dyna kirjoitti:
Yksi asia, mikä kannattaa varmasti tehdä, on käydä koeajamassa niitä malleja, joista on kiinnostunut.
Eikä pelkästään heitä pientä lenkkiä, vaan pyytä auto esim. viikonlopuksi koeajoon.
Kun olet autosta kiinnostunut, niin kyllä myyjäkin sen huomaa ja varmasti antaa auton pisempäänkin koeajoon.
Itse kun olen valintoja tehnyt, niin minulla oli
Pajero koeajossa yön yli, Jeep oli koeajossa kolme päivää ja Discovery ensimmäisellä kerralla viikonlopun ja toisella kerralla 5 päivää, jonka jälkeen tein kyllä sitten kaupatkin ja ostin kyseisen merkin.
Joten koeajamaan, koeajamaan ja vielä kerran koeajamaan.
Kyllä se siitä sitten löytyy.
Koeajotervesin.Niin ja sellaisia tunnin koeajoja on tietysti tehty eri merkeillä lukemattomia kertoja.
Talvitervesin. - Pertti
Dyna kirjoitti:
Yksi asia, mikä kannattaa varmasti tehdä, on käydä koeajamassa niitä malleja, joista on kiinnostunut.
Eikä pelkästään heitä pientä lenkkiä, vaan pyytä auto esim. viikonlopuksi koeajoon.
Kun olet autosta kiinnostunut, niin kyllä myyjäkin sen huomaa ja varmasti antaa auton pisempäänkin koeajoon.
Itse kun olen valintoja tehnyt, niin minulla oli
Pajero koeajossa yön yli, Jeep oli koeajossa kolme päivää ja Discovery ensimmäisellä kerralla viikonlopun ja toisella kerralla 5 päivää, jonka jälkeen tein kyllä sitten kaupatkin ja ostin kyseisen merkin.
Joten koeajamaan, koeajamaan ja vielä kerran koeajamaan.
Kyllä se siitä sitten löytyy.
Koeajotervesin.Nyt ei taida riittää perusteluksi:"kiva väri ja hauskat mukitelineet.. :)" Tästä tulikin isompi projekti, kuin luulinkaan. Mutta toisaalta, tää voi olla hauskakin projekti.
- Dyna
Pertti kirjoitti:
52 000 Kun rastittaa etusivulta kaiken. Sit pitää vielä katsoa noi vetokoukku ja gps-jutut, niin olis aika räyhäkkä peli.Tämmöinen tarttee koeajaa, kun niitä löytyy Suomesta. Kiitti vinkistä.
Ei ollut silloin joskus kaukana, ettei minustakin olisi tullut Jeepisti.
Tykkäsin autosta, mutta sitten Lantikan laatikkomainen tilantarve vei voiton ja ostin rumemman, mutta itselleni käytännöllisemmän auton.
Maasturiterveisin. - L-200
Pertti kirjoitti:
Nyt ei taida riittää perusteluksi:"kiva väri ja hauskat mukitelineet.. :)" Tästä tulikin isompi projekti, kuin luulinkaan. Mutta toisaalta, tää voi olla hauskakin projekti.
No niin.
Anteeksi että kyselen nyt hieman henk.koht asiaa, mutta miten on takapenkkiläisten laita? Eli onko takana matkustavat vielä ihan pieniä vai jo pikkaisen suurempia? Nimittäin juolahti mieleen että maasturin josta on maksettu 100% autovero, ja mikäli mallia on tyypitetty pakettiautoksi, saa tälläisen muutoksen tehdä, ja lisäksi takamatkustajille jää tehtaan pehmeät penkit. Tässä on tietysti nyt se asia että etu- ja takapenkkien väliin on rakennettava kiinteä verkko erottamaan tilat toisistaan. Tietysti mikäli takamatkustajat ovat turvaistuinikäisiä niin tämä ei ole mikään hyvä vaihtoehto, myönnän. Mutta jos muksut on jo isompia, niin kannattaa harkita, nimittäin vakuutus ja D-vero maksut menevät silloin pakettiauton mukaan, eli putoavat ja roimasti. Ja mikäli joskus auton tekee mieli muuttaa takaisin henkilöautoksi niin sekin onnistuu ihan vain muutoskatsastuksella, ilman veroseuraamuksia.
Terveisin.
L-200 - Pertti
L-200 kirjoitti:
No niin.
Anteeksi että kyselen nyt hieman henk.koht asiaa, mutta miten on takapenkkiläisten laita? Eli onko takana matkustavat vielä ihan pieniä vai jo pikkaisen suurempia? Nimittäin juolahti mieleen että maasturin josta on maksettu 100% autovero, ja mikäli mallia on tyypitetty pakettiautoksi, saa tälläisen muutoksen tehdä, ja lisäksi takamatkustajille jää tehtaan pehmeät penkit. Tässä on tietysti nyt se asia että etu- ja takapenkkien väliin on rakennettava kiinteä verkko erottamaan tilat toisistaan. Tietysti mikäli takamatkustajat ovat turvaistuinikäisiä niin tämä ei ole mikään hyvä vaihtoehto, myönnän. Mutta jos muksut on jo isompia, niin kannattaa harkita, nimittäin vakuutus ja D-vero maksut menevät silloin pakettiauton mukaan, eli putoavat ja roimasti. Ja mikäli joskus auton tekee mieli muuttaa takaisin henkilöautoksi niin sekin onnistuu ihan vain muutoskatsastuksella, ilman veroseuraamuksia.
Terveisin.
L-200Just kun mä aattelin, että löytyiköhän selkeät pelisäännöt, niin teikäläinen hämmentää soppaa vielä.. :) Eli, jos haluaa muuttaa sen pakettiautoksi, niin valitsee sellaisen mallin, josta se on mahdollista tehdä. OK siihen asti. Mitäs, jos auto onkin bensamoottorilla? Koskeeko tuollaiset muutokset vain dieselkäyttöisiä autoja.
Lapsia onpi ja ne on kouluikäisiä..mutta siltikin vähän arveluttaa rakentaa jotain seiniä auton sisälle. No katsellaan vielä tilannetta. Kiitos vinkistä. - L-200
Pertti kirjoitti:
Just kun mä aattelin, että löytyiköhän selkeät pelisäännöt, niin teikäläinen hämmentää soppaa vielä.. :) Eli, jos haluaa muuttaa sen pakettiautoksi, niin valitsee sellaisen mallin, josta se on mahdollista tehdä. OK siihen asti. Mitäs, jos auto onkin bensamoottorilla? Koskeeko tuollaiset muutokset vain dieselkäyttöisiä autoja.
Lapsia onpi ja ne on kouluikäisiä..mutta siltikin vähän arveluttaa rakentaa jotain seiniä auton sisälle. No katsellaan vielä tilannetta. Kiitos vinkistä.No niin.
Anteeksi.
Ja asiaan. Mainitsemani muutokset koskevat dieselmoottorisia autoja, koska bensamoottorisilta ajoneuvoilta ei tuota D-veroa peritä, omassa autossani, siis jos/kun sen pakuksi muuttaa niin selvä rahallinen säästä pelkästään D-verossa ja vakuutuksissa on n. 700E/vuosi.
Pakettiautomuutoksen vaatimasta verkosta sen verran että verkon silmäväli on oltava min. 50mmX50mm ja asennus on oltava kiinteä, eli irroitettaessa verkkoa pois on apuna oltava työkaluja, pikakiinnikkeet ei ole sallittuja.
Esim. Oma autoni on pajero vm.-98 ja diesel, rek 7 hlö. Pakuksi muuttaminen. Takimmaiset lisäistuimet ja turvavyöt pois tavaratilasta, kiinteä verkko etu ja takaistuimien väliin, verkko saa myötäillä penkin selkänojaa joloin takamatkustajille jää myös jalkatilaa. Henkilömäärän määritys. Auton kantavuus jaetaan luvulla 68kg(kuski sisältyy kantavuuteen), saatu luku ilmaisee max.henkilömäärän autossa, omassani se olisi 5, eli 2 3 hlö.
Tämä muutos onnistuu joka katsastusasemalla ja maksaa muutoskatsastuksen verran, eli hinnan saa suorana säästönä jo 1. käyttövuotena takaisin. Auton juoksevia kuluja(poltoaineet ja huollot) se ei tietenkään pienennä, mutta rahaa se on tuo 700E:kin.
Terveisin.
L-200 - Pertti
L-200 kirjoitti:
No niin.
Anteeksi.
Ja asiaan. Mainitsemani muutokset koskevat dieselmoottorisia autoja, koska bensamoottorisilta ajoneuvoilta ei tuota D-veroa peritä, omassa autossani, siis jos/kun sen pakuksi muuttaa niin selvä rahallinen säästä pelkästään D-verossa ja vakuutuksissa on n. 700E/vuosi.
Pakettiautomuutoksen vaatimasta verkosta sen verran että verkon silmäväli on oltava min. 50mmX50mm ja asennus on oltava kiinteä, eli irroitettaessa verkkoa pois on apuna oltava työkaluja, pikakiinnikkeet ei ole sallittuja.
Esim. Oma autoni on pajero vm.-98 ja diesel, rek 7 hlö. Pakuksi muuttaminen. Takimmaiset lisäistuimet ja turvavyöt pois tavaratilasta, kiinteä verkko etu ja takaistuimien väliin, verkko saa myötäillä penkin selkänojaa joloin takamatkustajille jää myös jalkatilaa. Henkilömäärän määritys. Auton kantavuus jaetaan luvulla 68kg(kuski sisältyy kantavuuteen), saatu luku ilmaisee max.henkilömäärän autossa, omassani se olisi 5, eli 2 3 hlö.
Tämä muutos onnistuu joka katsastusasemalla ja maksaa muutoskatsastuksen verran, eli hinnan saa suorana säästönä jo 1. käyttövuotena takaisin. Auton juoksevia kuluja(poltoaineet ja huollot) se ei tietenkään pienennä, mutta rahaa se on tuo 700E:kin.
Terveisin.
L-200Ja eihän siinä olekkaan järkeä maksella samasta asiasta enemmän, kuin on tarpeen. Saattaa vaan olla, että meidän hallitus ei niitä verkkoja hyväksy.(Lapsilla ei ole äänivaltaa, mutta hallituksella on 3 suhteessa meikäläisen yhteen..)
Hyvähän se täällä netissä on meikäläisen uhota, mutta katsotaas sitten, millaiset mukitelineet autoon tulee :) - L-200
Pertti kirjoitti:
Ja eihän siinä olekkaan järkeä maksella samasta asiasta enemmän, kuin on tarpeen. Saattaa vaan olla, että meidän hallitus ei niitä verkkoja hyväksy.(Lapsilla ei ole äänivaltaa, mutta hallituksella on 3 suhteessa meikäläisen yhteen..)
Hyvähän se täällä netissä on meikäläisen uhota, mutta katsotaas sitten, millaiset mukitelineet autoon tulee :)No niin.
Samaa vikaa se oli meilläkin hallituksen kanssa, aluksi. Sitten kun sille selkisi että mikä on homman pointti niin sitten kyllä mieli muuttui.
Saahan sen sitten palautettua takaisinkin henkilöautoksi jos tarvis vaatii,ilman veroseuraamuksia, tietty D-vero nousee henkilöauto tasolle ja vakuutusmaksutkin kohoavat sitten hieman. Muksuja ei (vielä) ole joten ainakin nyt tuo pakuksi muuttaminen taitaa olla hyväkin ratkaisu itselläni.
Mukitelineistä sen verran että emäntä ne tuolta edestä löysi, vaikka itse olin muka tutustunut autoon huolellisesti, kyllä nolotti. :)
Terveisin.
L-200 - suburban6.5TD
L-200 kirjoitti:
No niin.
Anteeksi että kyselen nyt hieman henk.koht asiaa, mutta miten on takapenkkiläisten laita? Eli onko takana matkustavat vielä ihan pieniä vai jo pikkaisen suurempia? Nimittäin juolahti mieleen että maasturin josta on maksettu 100% autovero, ja mikäli mallia on tyypitetty pakettiautoksi, saa tälläisen muutoksen tehdä, ja lisäksi takamatkustajille jää tehtaan pehmeät penkit. Tässä on tietysti nyt se asia että etu- ja takapenkkien väliin on rakennettava kiinteä verkko erottamaan tilat toisistaan. Tietysti mikäli takamatkustajat ovat turvaistuinikäisiä niin tämä ei ole mikään hyvä vaihtoehto, myönnän. Mutta jos muksut on jo isompia, niin kannattaa harkita, nimittäin vakuutus ja D-vero maksut menevät silloin pakettiauton mukaan, eli putoavat ja roimasti. Ja mikäli joskus auton tekee mieli muuttaa takaisin henkilöautoksi niin sekin onnistuu ihan vain muutoskatsastuksella, ilman veroseuraamuksia.
Terveisin.
L-200Onko tietoa, mitkä maasturit hyväksytään pakettiautoiksi? Paikallinen autoliike kertoi että Nissan Terrano onnistuisi. Muita?
- L-200
suburban6.5TD kirjoitti:
Onko tietoa, mitkä maasturit hyväksytään pakettiautoiksi? Paikallinen autoliike kertoi että Nissan Terrano onnistuisi. Muita?
No niin.
Itselläni on sellainen käsitys että, mikäli ko. mallia on tyypitetty pakettiautoluokkaan n1, koskien koko EU-aluetta, saa mallin pakuksi myös suomessa, ja pehmeillä penkeillä. Tosin autolla pitää toki olla myös EU-tyyppihyväksyntä, se että saako nimimerkkisi mukaisen subun pakuksi, en osaa sanoa, kysy katsastuskonttorilta, sieltä kertovat kyllä, niin tein itsekkin.
Terveisin.
L-200
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu2083306Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva2391658Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus971513- 921419
Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e461354Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen
No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.1601286Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin121218Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!
"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze1231039Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät89942Tuntuu liian hankalalta
Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.55872