Olen kärsinyt jatkuvasta kivusta kesäkuun -03 alusta asti. Röntgen- ja magneettikuvista löytyi syyksi niskarangan 5-6-nikamien välissä oleva diskusprolapsi, välilevyn pullistuma sekä ylemmissä nikamissa myös kulumasairautta. Lisäksi kuvista ilmeni selkäydinkanavan rakenteellinen ahtaus. Nämä kaikki yhdessä aiheuttivat hermojen puristusta (ENMG-testissä löytyi hermojuurivaurio) joka siis aiheuttaa minulle heijastekipua. Se tuntuu vasemmassa kädessä, erityisesti vas.lavassa ja myös niskan alueella. Kipu vaihtelee alueittain ja voimakkuudeltaan. Syksyllä olin n.2kk tosi huonossa kunnossa, vuoteen omana,söin tulehdus- ja kipulääkkeitä ja annoksia nostettiin, mutta koskaan kipu ei mennyt "piiloon", pönttö vain enemmän tokkuraan.Olen kokeillut vaikka mitä vaihtoehtohoitoja, mikään niistä ei ole tuottanut kivutonta tilaa, ainakaan pysyväksi.
Kirurgi laittoi leikkausjonoon, mutta olen yhä sitä mieltä että avun olisi löydyttävä muilla keinoilla. Minua koko tämän ajan hoitanut fysiatri ja fysioterapeutti ovat koko ajan olleet sitä mieltä, että leikkaus ei ole minun tapauksessani hyvä juttu. Samoin kaikki vaihtoehtojehoitojen edustajat.
Olen uupunut.Elän jatkuvassa ristiriitojen ajatusmyrskyssä mitä minun tulisi tehdä. Halu parantua on suuri, mutta aika on tehnyt tehtävänsä ja kipu väsyttänyt niin, että olen nyt mielenterv.toimiston asiakas.
Kuulisin mielelläni kokemuksistanne, jos löytyy jotakin yhtymäkohtia omiinne kertomukseni riveiltä. Suru olisi helpompi kantaa ihmisten kanssa jotka tietävät miltä tuntuu.
Olen myös avoin kaikille apu-vaihtoehdoille=)
Kokemusta kivusta?
14
9526
Vastaukset
- Orchide
Ystävälläni oli ensin välilevyn pullistuma, joka jo silloin oli hyvin kipeä. Myöhemmin hän kaatui ja välilevy pirstoutui, joka aiheutti vain lisää kipua ja kipu heijastui erityisesti toiseen jalkaan, jossa hänellä ei ollut välillä tuntoakaan.
Viisi vuotta pirstoutumisen jälkeen lääkärit ilmoittivat, että nyt selkä voidaan leikata...aikaisemmin yksikään lääkäri ei ollut suostunut leikkaamaan suuren halvaantumisriskin pelossa.
Ystäväni otti sen riskin että saataa halvaantua...elihän hän voimakkaiden kipulääkkeiden voimalla.
Hänelle laitettiin 20 senttinen titaanilevy selkään, jolla jäykistettiin nikamat. Leikkauksesta on muistaakseni jo neljä vuotta ja hän on hyvin tyytyväinen että meni leikkaukseen...ei tarvitse enää käyttää kipulääkitystä :) - järjestys
Kirurgi on tässä vähemmän "osaava" kuin fysiatri, joka on erikoistunut näihin. Jos vielä fysioterapeutti epäilee, olisin taipuvainen uskomaan heitä. Kysy vielä ortopedilta, hän on erikoistunut nimenomaan luuhun, niveliin jne.
- Marke
Ihan ensimmäiseksi, voimia ja jaksamista sinulle kipujesi kanssa, tiedän miten kamalaa se on!
Itse sairastuin helmikuussa 2000. Minun selästäni on leikattu pullistumia kahdesti, ensin väli L4-L5 ja sitten väli L5-S1. Jompikumpi (tai ehkä molemmat?) leikkauksista epäonnistuivat, sillä apua kipuihini en niistä saanut. Toipuminen leikkauksista oli vaikeaa ja raskasta. Nyt toivon etten olisi leikkauksiin mennyt.
Mutta... Jos kirurgi suosittelee leikkausta, halvaantumisriski arvioidaan pieneksi ja kipusi on hirvittävä, silloin ehkä kannattaa ottaa riski? Minulle ainakin tieto leikkaukseen pääsystä antoi hieman toivoa, tunteen, että vielä on joku mahdollisuus.
Tässä muutamia asioita, jotka ovat minun kipuihini hieman auttaneet, kokeile jos et ole vielä kokeillut! Siispä: Akupunktio auttoi lyhytaikaisesti ja antoi paremman unen. TNS-laite auttoi hermokipuun, saattaa auttaa säteilykipuunkin. Kipupoliklinikalla olen saanut 4 kertaa epiduraalipuudutuksen, se auttaa kipuihin todella hyvin n. 6 viikkoa. Kylmäpakkaukset kipualueilla ja venyttely auttavat joskus. Kipulääkkeistä olen todennut itselläni tehokkaimmiksi lääkkeet nimeltä Panacod ja Vioxx, sekä lihaksia rentouttava Sirdalud, joka tosin väsyttää todella paljon.
Minun kipuni jatkuvat yhä, mutta nyt ryhdyn kokeilemaan epilepsialääkitystä, jonka on todettu joskus auttavan krooniseen kipuun. Saa nähdä kuinka käy! Parempaa vointia sinulle, ja onnea matkaan!- välilevyn pullistuma niskar...
Hei,
kipuni on jälleen kohonnut sellaisiin sfääreihin että olen todella sietokykyni rajoilla. Alan nöyrtyä leikkauksen edessä, mutta olen pitkään ollut yksin, ilman yhdenkään lääkärin kommenttia tms, joten olen kovin epävarma ja pelokas leikkauksen suhteen.
tuttuja kipulääkkeitä nuo mainitsemasi -minulla ne eivät auttaneet.
Venytellä en saa, eikä vammakohtaan saa koskea kukaan muukaan.
Marke, sun tarinasi kuitenkin lohdutti mua,tunnen suurta myötätuntoa sua kohtaan kivun maailmassasi. Toivon todella, että vielä saat avun. Itse olen nyt kääntynyt homeopaattisten lääkkeiden puoleen...odottelen vaikutuksia...
- Jukka
Itselläni oli sama vika ja apua sain kiropraktikolta! Tein kans 3kuukautta kuolemaa sillä pää oli aivan tajuttoman kipeä. Eikä lääkkeetkään auttanut muuta kuin, että pää oli ihan sekaisin. Välillä lähti taju sekä päässä pimeni usein.
Pullistuma niskassa aiheutti lihasjännitystä niskalihaksissa, joka taas aiheutti verenkierto ongelmia päähän, joka taas aiheutti edellämainitut vaivat. Kiropraktikko sai lihasjännityksen laukeamaan niskasta ja vaivat loppuivat siihen paikkaan.
Niska vaati neljä käyntiä kiropraktikolla ennenkuin vika(jännitys) oli saatu korjattua pois. Kaiken kaikkiaan meni vuosi toipua täysin. Suosittelen tai oikeastaan käsken mennä käymään kiropraktikolla. Se kyllä maksaa mutta uskon, että olet valmis maksamaan mitä hyvänsä jos vain apu löytyy. Itse kävin myös fysikaalisessa mutta siellä ne ei saaneet aikaiseksi kuin lisää kipua ja vahinkoa. Tsemppiä sulle ja koita jaksaa. Kyllä se vielä siitä tokenee!- välilevyn pullistuma niskar...
Moi Jukka,
kiitos kommenteistasi. Kuulosti tutulta tuo kuvauksesi kivusta.Mullakin on nyt yli viikon kipuillut koko pää ja epäilen että se voi välillisesti johtua tuosta vammastani, eli ehkä juuri niin kuten sullakin:veri ei pääse kiertämään ja aiheuttaa siksi kivun päähän.Sen lisäksi se kaikki muu aikaisempi kipu lavan ja käsivarren alueella ja niskassa jatkuu vihloen...
Ajatus kiropraktikosta kuitenkin hämmentää mua, nimittäin fysiatrini on sanonut alusta asti ettei niskan vammakohtaani saa kajota, ei siis manipulaatio-hoitoja. Eikös kiropraktikko väännä-käännä tms? Olen tilannut juuri ajan omt-hoitajalle, mutta pian sen jälkeen eräs terv.hoitaja sanoi ettei usko sen olevan mua varten, eli olen taas kahden vaiheilla. En tarkkaan tiedä mitä omt tekee, mutta ymmärsin että myös koskee nikamiin...?
Fysiatri on kieltänyt venyttelyt, hieronnan...koko pään liikuttaminen on tarkkaan harkittua, en saa nostaa mitään, en enää harrastaa liikuntaa.
Olen ihan tyhjän päällä.
Mutta juuri kokemuksia mä tarvitsin silti -kanssakipuilijoilta- sen verran yksinäistä elämää tämä on kun "terveet"läheiset ei ymmärrä.
Taidan kuitenkin mennä sinne omt:lle ja ehkäpä soitan jollekin kiropraktikollekin!?
Kiitti. - jukka
välilevyn pullistuma niskar... kirjoitti:
Moi Jukka,
kiitos kommenteistasi. Kuulosti tutulta tuo kuvauksesi kivusta.Mullakin on nyt yli viikon kipuillut koko pää ja epäilen että se voi välillisesti johtua tuosta vammastani, eli ehkä juuri niin kuten sullakin:veri ei pääse kiertämään ja aiheuttaa siksi kivun päähän.Sen lisäksi se kaikki muu aikaisempi kipu lavan ja käsivarren alueella ja niskassa jatkuu vihloen...
Ajatus kiropraktikosta kuitenkin hämmentää mua, nimittäin fysiatrini on sanonut alusta asti ettei niskan vammakohtaani saa kajota, ei siis manipulaatio-hoitoja. Eikös kiropraktikko väännä-käännä tms? Olen tilannut juuri ajan omt-hoitajalle, mutta pian sen jälkeen eräs terv.hoitaja sanoi ettei usko sen olevan mua varten, eli olen taas kahden vaiheilla. En tarkkaan tiedä mitä omt tekee, mutta ymmärsin että myös koskee nikamiin...?
Fysiatri on kieltänyt venyttelyt, hieronnan...koko pään liikuttaminen on tarkkaan harkittua, en saa nostaa mitään, en enää harrastaa liikuntaa.
Olen ihan tyhjän päällä.
Mutta juuri kokemuksia mä tarvitsin silti -kanssakipuilijoilta- sen verran yksinäistä elämää tämä on kun "terveet"läheiset ei ymmärrä.
Taidan kuitenkin mennä sinne omt:lle ja ehkäpä soitan jollekin kiropraktikollekin!?
Kiitti.Moi. Hoito mitä kiropraktikko tod.näköisesti antaa niskallesi on hyvin nopea toimenpide, eli se ei hiero eikä venyttele sitä, mikä todellakin vain pahentaa tilannetta. Ite tein virheen silloin kuin niska oli kipeenä, että kävin parikertaa hierojalla. Aluksi kipu vähän hellitti, mutta tuli taas 2tunnin kuluttua pahempana takaisin. Sama koski venyttelyä.
Yksi seikka mikä kannattaa huomioida on, että suojaat niskaasi vedolta ja kylmältä ilmalta. Et esimerkiksi aja autolla ikkuna auki!
Tosiaankin kääntäminen ja vääntäminen pahentaa vain tilannetta ja kiropraktikot ovat amma miehiä/naisia, että voit kyllä luottaa heihin. Nimittäin heitä ei valmistukkaan ihan mistätahansa koulusta vaan ovat yleensä opiskelleet ammattinsa ulkomailla.
Tosiaankin itsekkin kävin fysikaalisessa. Hoito oli aivan väärää, vaikka heillä oli kaikki lääkäreiden lausunnot ja muut paperit niskastani. Ei vain sopinut mulle. En väitä etteikö jollekkin voi sieltäkin apua löytyä. En osaa sulle muuta sanoa kuin, että käy ainakin kerran kiropraktikolla. Se joko auttaa tai ei auta.
Sairaus anto hyvän opetuksen elämään! Nyt terveempänä tulee arvostettua elämän pieniäkin asioita paljon enemmän ja olen paljon tyytyväisempi kaikkeen. Kun terveys on kunnossa on myös KAIKKI muukin. Kun vain jaksaa etsiä ,löytää aina apua. Älä anna koskaan periksi. - Kokemusta kivusta?
jukka kirjoitti:
Moi. Hoito mitä kiropraktikko tod.näköisesti antaa niskallesi on hyvin nopea toimenpide, eli se ei hiero eikä venyttele sitä, mikä todellakin vain pahentaa tilannetta. Ite tein virheen silloin kuin niska oli kipeenä, että kävin parikertaa hierojalla. Aluksi kipu vähän hellitti, mutta tuli taas 2tunnin kuluttua pahempana takaisin. Sama koski venyttelyä.
Yksi seikka mikä kannattaa huomioida on, että suojaat niskaasi vedolta ja kylmältä ilmalta. Et esimerkiksi aja autolla ikkuna auki!
Tosiaankin kääntäminen ja vääntäminen pahentaa vain tilannetta ja kiropraktikot ovat amma miehiä/naisia, että voit kyllä luottaa heihin. Nimittäin heitä ei valmistukkaan ihan mistätahansa koulusta vaan ovat yleensä opiskelleet ammattinsa ulkomailla.
Tosiaankin itsekkin kävin fysikaalisessa. Hoito oli aivan väärää, vaikka heillä oli kaikki lääkäreiden lausunnot ja muut paperit niskastani. Ei vain sopinut mulle. En väitä etteikö jollekkin voi sieltäkin apua löytyä. En osaa sulle muuta sanoa kuin, että käy ainakin kerran kiropraktikolla. Se joko auttaa tai ei auta.
Sairaus anto hyvän opetuksen elämään! Nyt terveempänä tulee arvostettua elämän pieniäkin asioita paljon enemmän ja olen paljon tyytyväisempi kaikkeen. Kun terveys on kunnossa on myös KAIKKI muukin. Kun vain jaksaa etsiä ,löytää aina apua. Älä anna koskaan periksi.Kiitos, Jukka kun viitsit vielä vastata uudelleen. Loppulauseesi todella tsemppasi mua jaksamaan vielä. Olen ollut aikalailla siipi maassa nimittäin viime viikot. Soitin sairaalaan jonotustilannettani niskaleikkaukseen ja sain kuulla että jono on siirtynyt ainakin puolella vuodella eteenpäin. Olin juuri alkanut nöyrtyä leikkauksen puoleen ja tuo uutinen vei jotenkin maton alta. Juuri kun ajattelin, etten enää jaksa tätä kipuista elämää, että okei, mä otan riskin ja menen siihen leikkaukseen...
No, nyt ei auta muu kuin vain kestää -mutta sulta sain uutta tietoa ja kokemusta kiropraktikosta. Aion kokeilla. Eräs ystäväni jo lupasi toimittaa mulle listan kaupunkini laillistetuista kiropraktikoista. Myös hänen kokemuksensa oli ollut hyvä, vaikkei samasta syystä mennytkään.
Oliko sulla tosiaan aivan sama vamma kuin mulla? Mullakin fysikaalinen vain pahensi aina kipuja ja ne liikkeet tuntui turhilta(en ole tehnyt niitä kotona enää pariin kuukauteen).
Väsynyt olen, uupunut... Miten sä jaksoit pitkän ajan kipusi kanssa? Must tuntuu juuri nyt että vajoan vain syvemmälle. Kaikkein läheisimpiäkään ihmisiä en enää jaksaisi tavata, en puhua mistään... Sulkeudun kotiini ja haluan olla yksin, mutta järki sanoo ettei se kovin viisasta ole.
Mutta tosiaan, kiitos kun kommentoit ja kerroit ajatuksesi! Sain sanoistasi uutta voimaa hakea edes apua taas =)
- Vesimies
orjana ollut jo 78 vuodesta lähtien. Minulla aivan samat nikamien välilevyn pullistumat sisäänpäin eli kurkkua kohti ja kulumaa sekä ahtautuma kuten sinullakin.
Ei minua ole leikattu koska riski epäonnistumiseen on ollut liian suuri. No lääkkeitä ja taas lääkkeitä mutta paljon turhaan koska ei kaikki lääkkeet auta hermokipuun. Akupunktiohoitoa olen saanut kymmeniä kertoja että kipuhuippua saatiin laskettua "siedettävään" tasoon. Kaiken olen kokeillut eli ei apua mistään. Olen ollut sairaseläkkeellä jo 12 vuotta ja se elämä menee jotakuinkin kun saa päättää tekemisensä itse aivan vointinsa mukaan eikä tarvitse rasitta itseään.
On tämä vaikeaa jos minulle olisi sanottu silloin 80-luvulla että tämä kipu on pysyvää niin olisin ehkä sortunut maan alle. Eli toivossa on aina hyvä elää. Nyt juuri tällä hetkelläkin on hyvin ärtyisä niska ja raaka kipu jota ei voi saada millään lääkkeellä pois. Venytys hoito oli suuri helpotus mutta vain sekin tilapäinen sitä sain 15 kertaa. Hae kaikki apu mitä saat mutta liikaa lääkkeitä en sinulle suosittele. Tiedän mitä on elää lääkkeiden vaikutuksen alaisena.
Kun olin töissä niin olin enempi kuin humalassa ja töissä piti olla ei sekään ole oikein eli miksi ei lääkärit tajunneet sitä että ei sellaisessa kunnossa saa työpaikalle mennä.- välilevyn pullistuma niskar...
Vastauksesi oikeastaan vähän säikäytti, sillä olen juuri alkanut myöntyä leikkauksen puoleen. sanoit, että riski epäonnistua todettiin sinulla suureksi. Minulla ei niin ole puhuttu lainkaan, päinvastoin, kirurgi sanoi leikkausta pieniriskiseksi kipuleikkaukseksi (riskiluokka on 1% kun se sydänleikkauksessa on 10%, kuulemma).
Sinä taas olet venytellyt, minulta se on ehdottomasti kielletty, kuten muutkin voimakkaat pään liikkeet. Kipulääkkeitä en ole enää syönyt, sillä ne eivät tehoa yhtään.
Nyt olen pari kuukautta kokeillut homeopaattisia lääkkeitä, alussa tunsin niiden auttavan, kunnes sairastuin flunssaan ja kipuni kovenivat kertaheitolla! Ilmeisesti koko kehon tulehdustila,se flunssa, sen teki?
Leikkauskutsu ei ole vielä tullut ja odotan sitä pelonsekaisin tuntein. Kun saisi jotakin varmuutta siitä, mutta kaikki lääkärit puhuvat eri kieltä ja jopa toisiaan vastaan. silti mun pitäisi tehdä se päätös! Huh...
Kiitos että jaoit tarinasi. Toivon sulle sydämestäni parempaa elämää, älä luovuta. Kokeile kaikkea mahdollista, vaihtoehtoishoitoja avantouintia, homeopatiaa, vyöhyketerapiaa...ehkä jokin niistä onkin se sun juttusi!? - aiheesta
välilevyn pullistuma niskar... kirjoitti:
Vastauksesi oikeastaan vähän säikäytti, sillä olen juuri alkanut myöntyä leikkauksen puoleen. sanoit, että riski epäonnistua todettiin sinulla suureksi. Minulla ei niin ole puhuttu lainkaan, päinvastoin, kirurgi sanoi leikkausta pieniriskiseksi kipuleikkaukseksi (riskiluokka on 1% kun se sydänleikkauksessa on 10%, kuulemma).
Sinä taas olet venytellyt, minulta se on ehdottomasti kielletty, kuten muutkin voimakkaat pään liikkeet. Kipulääkkeitä en ole enää syönyt, sillä ne eivät tehoa yhtään.
Nyt olen pari kuukautta kokeillut homeopaattisia lääkkeitä, alussa tunsin niiden auttavan, kunnes sairastuin flunssaan ja kipuni kovenivat kertaheitolla! Ilmeisesti koko kehon tulehdustila,se flunssa, sen teki?
Leikkauskutsu ei ole vielä tullut ja odotan sitä pelonsekaisin tuntein. Kun saisi jotakin varmuutta siitä, mutta kaikki lääkärit puhuvat eri kieltä ja jopa toisiaan vastaan. silti mun pitäisi tehdä se päätös! Huh...
Kiitos että jaoit tarinasi. Toivon sulle sydämestäni parempaa elämää, älä luovuta. Kokeile kaikkea mahdollista, vaihtoehtoishoitoja avantouintia, homeopatiaa, vyöhyketerapiaa...ehkä jokin niistä onkin se sun juttusi!?http://www.pulssi.fi/print.php?newsitem=1104323477
Minulla epäillään samaa vaivaa. Olen jonossa neurokirurgille ja magneettikuvauksiin. Alaselässä myös pullistuma josta olen myös jonossa hoitoon.
MInulla oli/on aivan tajuttomat vasemman puolen olkahermo, olkapää ja niska kivut. Tuntui että käsi irtoaa. Käsi voimaton ja puutuilee, mutta liikeradat toimii onneksi. Oikea kömpelö limppu sanoisin. Jalkaan on jäänyt alemmasta pullistelusta tn. pysyvä hermovaurio. On vaikeaa päästä kunnon hoitoon, mutta kun pääsee niin tuntuu olevan ammattitaitoista porukkaa.
Minä olin sairaalassa ja sain vahvimpia kipulääkkeitä joilla kipua yritettiin "taittaa" siedettäväksi. Nyt olen kotona ja odotan jatkoa. Panacod tuntuu taittavan sen verran, että pärjään. Nukkuminen on vaikeaa kun sattuu. Masentaa näin huono tuuri että pettää ranka kahdesta paikasta.
Minä olen valmis leikkaukseen ilomielin, sillä jos ei kipu helpota niin ei sen kanssa kykene elämään. Lisäksi olen huolissani kädestä, että jääkö se pysyvästi tälläiseksi : (.
Tsemppiä meille ja toivoa ei kannata heittää pois. Olisi kiva lukea jonkun parantuneen kokemuksia leikkauksesta. Miten meni, auttoiko jne. - minua. ei lääkäri
aiheesta kirjoitti:
http://www.pulssi.fi/print.php?newsitem=1104323477
Minulla epäillään samaa vaivaa. Olen jonossa neurokirurgille ja magneettikuvauksiin. Alaselässä myös pullistuma josta olen myös jonossa hoitoon.
MInulla oli/on aivan tajuttomat vasemman puolen olkahermo, olkapää ja niska kivut. Tuntui että käsi irtoaa. Käsi voimaton ja puutuilee, mutta liikeradat toimii onneksi. Oikea kömpelö limppu sanoisin. Jalkaan on jäänyt alemmasta pullistelusta tn. pysyvä hermovaurio. On vaikeaa päästä kunnon hoitoon, mutta kun pääsee niin tuntuu olevan ammattitaitoista porukkaa.
Minä olin sairaalassa ja sain vahvimpia kipulääkkeitä joilla kipua yritettiin "taittaa" siedettäväksi. Nyt olen kotona ja odotan jatkoa. Panacod tuntuu taittavan sen verran, että pärjään. Nukkuminen on vaikeaa kun sattuu. Masentaa näin huono tuuri että pettää ranka kahdesta paikasta.
Minä olen valmis leikkaukseen ilomielin, sillä jos ei kipu helpota niin ei sen kanssa kykene elämään. Lisäksi olen huolissani kädestä, että jääkö se pysyvästi tälläiseksi : (.
Tsemppiä meille ja toivoa ei kannata heittää pois. Olisi kiva lukea jonkun parantuneen kokemuksia leikkauksesta. Miten meni, auttoiko jne.minulla meni salitreenin aikana marraskuussa 2008 jokin hermo puristuksiin selässä. oireena oli lapaluiden kohdalla kipua joka säteili oikeaan käteen ojentajalihasta pitkin kyynärvarteen. sellaista pistävää kipua. ja esim pallon heittäminen sattui ymm.voimat vähenivät oikesta kädestä huomattavasti, esim penkkipunnerrusta pystyin tekemään enään 80kg kun aikaisemmin oli 150kg. ensin kävin fysiatrilla, joka tutki selän ja antoi hierontaa. totesi, ettei selässä ole mitään vikaa. kaikki liikeradat on hyvät ja sanoi että jatka vaan treeniä. no jatkoin muutaman treenikerran. kipu vain paheni. onneksi sattui olemaan kaveri, jolla oli ollut samanlaisia vaivoja ja oli saannut kiropraktikolta avun. soitin kiropraktikolle, joka totesi että on aika tavallinen vamma voimailijoilla. soitin fysiatrille ja sanoin että kirjoittaa lähetteen kirolle, jotta saan kelakorvaukset hoidosta. kävin kirolla yhteensä 8 kertaa joulukuusta maaliskuun alkuun. sellaista hieromista ja selän ja niskan rusauttelua se oli ja sai pois kivut ja säryt. kiropraktikko sanoi että olisi tullut pysyvä vamma jos en olisi tullut niin aikaisin hoitoihin. vamma olisi ilmeisesti tullut jos olisin kuunnellut lääkereiden ja fysiatrien sanomisia. ainoa nyt kun hoidot on loppunut, olen alkanut palaamaan salille, niin oikean käden voimat ei vielä aivan palanneet. oikean käden ojentaja ja rintalihas huomattavasti heikompi kun vasempi. pitää nyt treenailla ja saa nähä palautuuko entisiin voimiin.
- spesialisti lomalla
Hei !
Kerroit, että kipu tuntuu niskassa säteillen lapaan, muttei ilm. yläraajaan.
Lievä selkäydinkanavan kapeus varsin yleinen nimenomaa kaularangassa.
Kerroit käyneesi jo fysiatrin vastaanotolla.
Kirurgisesta hoidosta et enää hyödy. Välilevyvaurio jo parantunut
Näin pitkään jatkunut kipu jo tehnyt oman kipumerkkinsä keskuhermostoon.
Lääkehoito tarv. hermokivun täsmälääke.
Olen fysiatrian erikoislääkäri ja teen paljon yhtestyötä korkeakoutettujen kiropraktikkojen kanssa. Heitä Suomessa vain 38 ja kaikilla lakisuojattu ammattinimike, jota ei esim. naprapaatit tai osteopaatit koskaan voi saavuttaa.
Kroon. niskakivuissa yleensä vahvoja toiminnallisia liikelukkoja ja myös pehmytkudoskipua.
Suosittelen yhteydenottoa laillistettuun kiropraktikkoon. Tutkmustapa ja hoito varsin tarkkaa ja tieto/taito vastaa lääkärintutkintoa - mutta eri tavalla.
Ota selvillä oman paikkauntasi kiropraktikkotarjonnasta. Suosittelen edes arviota kevyttä koehoitoa x 1-3. Jatko sen mukaan.
Miksi olet MTT:n asiakas. Onko sinua koskaan lähetetty yliopistosairaloitten yhteydessä toimivaa kipu-pkl:aan.
Tulehduskipulääkkeistä ei kohdallasi mitään hyötyä - ellei tule esim. ohimenevä flunssakipu. Perslääkityksesi aivan toisenlainen.
Kivun hoidon erikoislääkäreitä myös avopuolella ( useimmat anestesiologeja tai fysiatreja).
Kiropraktikolle et tarvitse lähetettä. Yhteistyö kivun hoitoon erikoistuneen fysiatrin kanssa olisi järkevää.
Muista kaularanagan suuntaista venytystä ei ydinkanava-ahtaudessa saa käyttää.
TSEMPPIÄ! Vaikka todennäköisimmin et koskaan voi tulla 100% oireettomaksi - riittäisikö 50-80% kivusta pois. Se luult. jo realistista.- kuka eli ken
fysiatrilla, joka tutki selän ja antoi hierontaa. totesi, ettei selässä ole mitään vikaa. kaikki liikeradat on hyvät ja sanoi
kuka fysiatri antaa hierontaa?
oletko tutustunut www.tasapainopiste.fi lihasharjoitteisiin, suosittelen
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 861600
- 761241
Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.
https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr1751147Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!53919Aika usein mietin sitä
Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t46891- 47888
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman38868- 46812
Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !
Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si9803IS Viikonloppu 26.-27.4.2025
Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika35789