Oikeustieteen opiskelijan arki? Kysymyksiä.

kiinnostunut

Hei oikkarit!

Minkälaista ihan konkreettisella tasolla on opiskelu kussakin Suomen
oikeustieteellisessä tiedekunnassa - henk.koht. tuntemuksia? Ovatko
oikeustieteen opinnot sitä, mitä odotitkin? Kirjat pelkkää vaikeatajuista
lakipykäläpuuroa? Opiskelu mielekästä ja kiinnostavaa?
Entä minkälainen ryhmähenki tiedekuntasi opiskelijoilla on?

Kuinka monta tuntia luentoja per viikko, kuinka paljon seminaarityylistä
opiskelua, ja paljonko mahd. "pienryhmäopiskelua"? (ainakin keskimäärin...)
Minulle on syntynyt sellainen kuva, että em. opetustapojen painotukset
vaihtelevat selvästi tiedekunnittain - esim. Turun opinto-oppaassa
hehkutettiin pienryhmäopiskelun osuuden kasvua, Rovaniemellä ilmeisesti
on myös 'tavallista' enemmän seminaari- ja pienryhmäpuuhastelua,
kun taas Hesassa kuulemma opiskelu on lähimpänä "perinteikkäintä" tyyliä ja näin ollen kenties
myös yksinäisintä. Mikä onkaan totuus? Faktat?
Oman tiedekuntasi mahd. edut ja haitat, joihin olet törmännyt?

Kuinka monta sivua täytyy lukea keskimäärin yhteen tenttiin, ja suoritetaanko
tentit 'nipuissa' vai yksittäin? Entä kuinka kauan yksi
kurssi kestää? (kurssin alusta& kurssikirjan käteen saamisesta tenttiin)

Muistathan mainita, mistä tiedekunnasta olet ja kuinka monetta vuotta
opiskelet.

Kiitos!

16

7187

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kiinnostunut

Siis "tentit nipuissa vai yksittäin" tarkoitti
      sitä, että keskitytäänkö opiskelussa pääasiassa
      yhden kurssin/aiheen pänttäämiseen kerralla, vai
      onko tiedossa aivan perätysten olevia eri asioiden
      tenttejä? Jos on, niin kuinka monta yleensä,
      ja kuinka pitkä on keskim. kahden tentin väli?

• dhdshdfs

Yleensä tyyli on: tehdään opiskelusuunnitelma koko lukuvuodeksi, eli päätetään mihin tentteihin mennään. Tentit valitaan n. kuukauden välein. Sitten luetaan se kuukausi homona ja mennään tenttiin toivomaan läpäisyä. Tenttejä on joka viikko, mutta saman aineen tenttikierto on 2-3 kk. Eli jos (ja kun) mokaat jonkun tentin, saat odottaa uusintaa kauan. Ja se pilaa usein kko opintosuunnitelman.

• dgjgjgh

Rovaniemellä ainakin yksi pakollinen luentosarja melkeinpä jokaisessa aineessa. Ja ainakin vielä muutama vuosi sitten opiskellessani ei ollut kuin muutama tentti missä sai olla lakikirja mukana. Samaan aikaan pari kaverisani opiskeli Helsingissä, jossa ei juurikaan pakollisia luentoja tai muutakaan sellaista ja lisäksi lähes kaikissa tenteissä sai olla lakikirjat mukana. Kokonaisuutenakin tuli kuva, että Helsingissä pääsee paljon helpommalla kuin Roissa.

Käytännön opiskelu pääasiassa lukemista, mutta siis se yksi luentosarja per aine. Lisäksi jonkin verran ryhmätöitä yms turhaa. Oikeustieteen ainoa kunnon opetustyyli on kirjastossa pänttääminen. Luennot on ihan turhia. Monet lukee 6-10 tuntia päivässä. Itse kykenin siihen vain kirjastossa mutta jotkut ihmemiehet saavat luettua jopa kotona.

Kokonaisuutena: opiskelu kivaa - Työ ihan perseestä. Olen joka päivä kironnut alan valintaani, mutta ei oikein voi enää uuttakaan aloittaa. Jos joku muu on vaihtoehtona oikeustieteelle, niin harkitkaa tarkkaan mihin menette. Ei tätä voi kenellekään suositella. Todella antoisaa pilkunviilaamista. Vittu.

• Opiskelija

Joku perusteli kahdella syyllä, että Helsingissä pääsee helpommalla kuin Turussa tai Roissa. Syyt olivat:

1) Helsingissä ei ole pakollisia luentoja. Tämä pitää paikkansa. Tosin muutamaan aineopintotenttiin kuuluu myös pakollinen luentosarja. Todellisuudessa opiskelijat käyvät hyvinkin vähän luennoilla Turussa ja Roissa. Yleensä kopioidaan jonkun muistiinpanot.

2) Helsingissä saa käyttää lakikirjaa enemmän kuin muualla. Tämäkin on totta.

Mutta: Helsingissä kysymykset on usein laadittu siten, että vastausta ei löydy lakikirjasta. Kysymykset ovat vaikeustasoltaankin vaativampia. Tämä on luonnollista, koska lakikirja on käytössä. Turussa ja Roissa kysytään usein laajoja perusasioita. HKI:ssä ei. Tämä tietenkin yleistäen.

Lisäksi HKI:ssä keskimääräinen sivumäärä 5 ov:n tenttiin liikkuu 1500 sivun tienoilla. On jopa yli 2000 sivun tenttejä. Muualla sivumäärät ovat paljon pienemmät.

Helsingissä opiskelu on siis yksinäistä pänttäämistä. Pienryhmäopiskelu on vielä lapsen kengissä. Opetusmenetelmät ovat muualla ehkä järkevämmät. Helsingissä kun joutuu sivumäärällisesti opiskelemaan ehdottomasti eniten.

Tenttikirjat kaikkialla ovat kuitenkin tajuttavissa. Opiskelu on haastavaa ja mielenkiintoista. Kaikille juridiikka ei sovi, mutta ei tarvitsekaan!

• sepi

Mistä ihmeestä olet saanut päähäsi että Hesassa pitää lukea tenttiin enemmän sivuja kuin muualla. Ei pidä paikkaansa.

• Opiskelija
        sepi kirjoitti:

Mistä ihmeestä olet saanut päähäsi että Hesassa pitää lukea tenttiin enemmän sivuja kuin muualla. Ei pidä paikkaansa.

vaikka opinto-oppaista. Tosin ero TKU-HKI on huomattavasti suurin. Eroa löytyy myös ROI-HKI, mutta paljon vähemmän.

On kavereita sekä ROI:ssa että TKU:ssa. Olemme kyllä vertailleet, usko pois.

• §§§

Opiskelen toista vuotta Lapin oikiksessa. Opiskelu on pääasiassa sitä, mitä odotinkin. Tenttien sivumäärät vaihtelevat n.500-2200 välillä. 2 ov:n tentistä pääsee läpi muutamalla sadalla sivulla, mutta 5-6 ov:ta,esim. esine-, prosessi- tai kauppaoikeutta saa paahtaa täällä yli 2000 sivua per aine.

Joku pitää yksin lukemisesta, toinen ryhmätöistä. Osa ryhmätöistä on pakollisia(esim. prosessi, kielet), suurin osa vapaaehtoisia tai tehtävissä pienemmässä ryhmässä(pareittain, yksin).Myös osa luennoista on pakollisia, joissa läsnäoloa kontrolloidaan.Luennot ovat ainakin minun mielestäni pääasiassa hyviä. Oppii muutakin kuin "suoraan kirjasta", lisäksi kirjoista jääneistä epäselvyyksistä voi kysäistä.

Seminaaritöitä on jonkun verran, lähes kaikki vapaaehtoisia. Selvästi käytäntöön painottuvia aineita saisi olla paljon enemmän, on uskomatonta ettei esimerkiksi valituksen tekoa/kanteen tekemistä konkreettisesti harjoitella(ainakaan täällä)lainkaan!

Lukuaika tenttiin vaihtelee, joillakin riittää viikko, toinen tarvitsee kuukauden. Riippuu taas tentistä ja yksilöstä.Ainakin kolme viikkoa syytä varata isoihin tentteihin(kuten edellä mainitut).

Luentojen määrä viikossa vaihtelee, joskus vain muutama tunti, mutta jos on ahnehtinut "heti mulle kaikki tänne"- tyylillä, saa luentoihin menemään enimmillään 8-10 h päiväsä. Lisäksi mahdollisuus suorittaa muiden tiedekuntien opintoja samaan aikaan lisää yliopistolla kulutetun ajan määrää. Pakolliset luennot mnevät pahimmillaan päällekkäin, pitäisi sukkuloida kahdessa paikassa yhtäaikaa tai pyytää kaveria kirjoittamaan nimi listaan.

Kurssien kestoaika riippuu yleensä omista kyvyistä. Jos kurssiin kuuluu pakolliset luennot, ovat nämä ohi yleensä 1-2 viikossa. Päälle tietysti em. tenttiin lukuaika. Jos tentti ei mene läpi, on seuraava koitos vasta useiden viikkojen päässä. Lapissa on muuten keskimääräistä nopeammat valmistumisajat,ja ainakin yliopiston arvostus on korkeassa kurssissa. Muista tiedekunnista en tiedä, joten en voi kommentoida niitä kuulopuheen perusteella.

• juristeria

Joo sitä vaan että oman kokemukseni mukaan Helsingin oikis on ehdottomasti vaativin näistä Suomen ko. alan opinahjoista. Turkuun ei voi edes verrata koska opintokokonaisuudet on opintoviikkoina niin suppeita siellä ja kysymykset tenteissä (enimmäkseen) naurettavan helppoja (peruskauraa minkä kaikki osaa jo perustiedoilla..tämä nyt oli ehkä vähän kärjistettyä mutta yleislinjana). Ja rovaniemestä, olen kyllä huomannut että ko. yliopiston opiskelijat tykkäävät mollata hesalaisia (esim. goom-risteilyllä), mutta kuitenkin: hesassa paras opetus, parhaat työmarkkinat jne. Oletteko rovaniemeläiset kateellisia siitä, että ette päässeet/uskaltaneet hakea helsinkiin, vai ottaako teitä päähän että joudutte opiskelemaan siellä hevon kuusen perseessä. Ei millään pahalla, mutta olen tehnyt jonkin verran tutkimusta asiasta (tenttikysymykset, kokemukset kavereilta jotka opiskelee turussa tai rovaniemellä), ja voin kyllä väittää, että hesassa on vaikeimmat ja sivumääriltään laajimmat tentit ja myös suurimmat hylkäysprosentit tenteissä. T: yhtä tenttiä vaille OTK

• kingfrat
        juristeria kirjoitti:

Joo sitä vaan että oman kokemukseni mukaan Helsingin oikis on ehdottomasti vaativin näistä Suomen ko. alan opinahjoista. Turkuun ei voi edes verrata koska opintokokonaisuudet on opintoviikkoina niin suppeita siellä ja kysymykset tenteissä (enimmäkseen) naurettavan helppoja (peruskauraa minkä kaikki osaa jo perustiedoilla..tämä nyt oli ehkä vähän kärjistettyä mutta yleislinjana). Ja rovaniemestä, olen kyllä huomannut että ko. yliopiston opiskelijat tykkäävät mollata hesalaisia (esim. goom-risteilyllä), mutta kuitenkin: hesassa paras opetus, parhaat työmarkkinat jne. Oletteko rovaniemeläiset kateellisia siitä, että ette päässeet/uskaltaneet hakea helsinkiin, vai ottaako teitä päähän että joudutte opiskelemaan siellä hevon kuusen perseessä. Ei millään pahalla, mutta olen tehnyt jonkin verran tutkimusta asiasta (tenttikysymykset, kokemukset kavereilta jotka opiskelee turussa tai rovaniemellä), ja voin kyllä väittää, että hesassa on vaikeimmat ja sivumääriltään laajimmat tentit ja myös suurimmat hylkäysprosentit tenteissä. T: yhtä tenttiä vaille OTK

Niin Helsingin oikiksesta sitä, että opinnot on enimmäkseen aika yksinäistä pänttäämistä kirjastossa. Tenttikirjoja korvaavia luentoja/seminaareja ei kaikissa aineissa löydy (no hyvityspisteluentoja sentään heh). Siinä olisi kyllä korjaamisen varaa, mutta noin muuten eipä juurikaan valittamista. Tämä viesti siis tuolle alkuperäisen viestin lähettäjälle. Pyrkiminen vaatii hyviä istumalihaksia, hehe

• §§§
        juristeria kirjoitti:

Taas näitä "meidän oikis on paras ja vaativin"- juttuja. Nähdäkseni en missään kohdassa mollannut Hesaa tai Turkua, joten turha vetää hernettä nokkaan. Kerroin vain faktoja Lapista. Minulle on yhdentekevää, missä kukakin opiskelee ja minkä yliopiston penkeillä persettään kuluttaa.Jos olisin halunnut maksaa elämisestä kaksi kertaa enemmän ja pyytää apuja isukilta ja äityliltä, olisin voinut hakea Hesaankin opiskelemaan.Koska laadukasta elämää on kehäkolmosen ulkopuolellakin, en niin tehnyt,ja hyvä niin.

• Mari
        juristeria kirjoitti:

Tuosta kirjoituksesta tuli mieleen ainoastaan, että hyvä koulutus ei näköjään takaa ns. sydämen sivistystä. Tai sitten tässäkin kyse on vain jostain helsinkiläisten lapsellisesta ylemmyydentunteesta.

• kiinnostunut

Nyt minut varmastikin haukutaan lyttyyn (wannabeeksi, teiniksi jne.) mutta senkin uhalla kysyn seuraavaa:

Oikis on tuleva opinahjoni, mutta minua kiinnostaisi kovasti musiikkibisnes. Joten onko esim.levy-yhtiöillä (esim. bmg, emi) tai muilla vastaavilla musiikin parissa työskentelevillä firmoilla, omaa lakimiestä yhtenä työntekijänä ? Vai onko niiden tarve niin vähäinen, että tarvittaessa sitten palkataan.

=)

• DI-OTK

Terve! Mulla on vähän erilainen toi opiskelutausta oikiksessa, kun olin silloin jo valmis DI ja kokopäivätöissä toisen palveluksessa klo 8-17. Lisäksi oli perhe ja harrastukset. En siis ehtinyt notkua yliopistolla, vaan kävin siellä mahdollisimman harvoin, lähinnä tenteissä. Onneksi OTK:n tutkinto on käytännössä lukututkinto, eli luin iltaisin pari tuntia kun perhe oli leikitetty ja harrastukset hoidettu. Lauantaisin luin yleensä täyden päivän, n. 8 tuntia. Sitten pidin sunnuntain kokonaan vapaana. Valmistuin kuudessa vuodessa keskiarvosanalla "hyvät tiedot".

Opiskelu oli pänttäämistä, josta yritin ymmärtää asiakokonaisuudet. Juridiset yksityiskohdat saattoi tarkistaa lakikirjoista. DI:n tutkintoon verrattuna homma oli paljon helpompaa ja vapaampaa, lähinnä harrastus työnteon lomassa.

Lukutekniikka on minusta tärkeä. Moni vain lukee kirjoja kuin romaania tyyliin "näinhän tää menee" yrittämättä itse miettiä asiaa. Vieraan kielenkin oppii paremmin kun kuuntelemisen sijasta yrittää itse sanoa jotain. Mulla oli tapana iltaisin lukea kirjasta jokin kohta, ja aamulla töihin ajaessani aktiivisesti yrittää pohtia mitä kirjassa sanottiin. Ruokatunnilla sitten tarkistin muistinko oikein. Paluumatkalla pystyi miettimään lisää ennen kuin kotona oli taas omat perhevelvollisuudet.

Meillä kaikilla on pää, sitä pitää vaan käyttää muutenkin kuin koristeena - joka multa ei siis onnistu :-)

• supra

Itse samanlaisilla työpäivillä ja kahdella tutkinnolla valmistuin 3,5 vuodessa ja toisessta 2,5 vuodessa...ja perhettä ja kilpaurheilulajinkin löytyy..keskiarvo siinä 4,5:)

• Pihla-ja-tar
        supra kirjoitti:

Itse samanlaisilla työpäivillä ja kahdella tutkinnolla valmistuin 3,5 vuodessa ja toisessta 2,5 vuodessa...ja perhettä ja kilpaurheilulajinkin löytyy..keskiarvo siinä 4,5:)

En haluaisi olla lainkaan ivallinen ja, vaikka tämä kommentti ei vie keskustelua yhtään eteenpäin, niin sanottava on edelliselle: lienet kiinnostunut osittain myös aikalaishistoriasta, vai mikä muu sai sinut kaivamaan näin vanhan (edellisen kommentoijan viestistä on jo 8-vuotta...) viestiketjun esiin?
        Sekö, että me muut voimme kuvitella, että kuinka hienoja super-ihmisiä (mm.) oikiksessa opiskelee tai ainakin on opiskellut?

• Kiinnostunut
        Pihla-ja-tar kirjoitti:

En haluaisi olla lainkaan ivallinen ja, vaikka tämä kommentti ei vie keskustelua yhtään eteenpäin, niin sanottava on edelliselle: lienet kiinnostunut osittain myös aikalaishistoriasta, vai mikä muu sai sinut kaivamaan näin vanhan (edellisen kommentoijan viestistä on jo 8-vuotta...) viestiketjun esiin?
        Sekö, että me muut voimme kuvitella, että kuinka hienoja super-ihmisiä (mm.) oikiksessa opiskelee tai ainakin on opiskellut?

Hyvä ketju. Aihetta nostaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla

Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e
      Pirkanmaa
      263
      6366
    2. Jos yhdistät nimikirjaimet

Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne
      Ikävä
      57
      3004
    3. Jos olisit täällä

Tosin en tiiä miks oisit. (Ja hävettää muutenkin kun ei muka muulla tavoin osaa kertoa tätäkään) Jos jollain pienellä
      Ihastuminen
      66
      2804
    4. Tämän hetken

Terveiset kaivatullesi ⬇️
      Ikävä
      156
      2272
    5. Kesän odotuksia hyrynsalmella

Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla
      Hyrynsalmi
      16
      1789
    6. Pirkkalan koulussa puukotus, oppilas puukotti kolmea

Ilmeisesti tyttöjä ollut kohteena.
      Maailman menoa
      165
      1465
    7. Vieläkö sä toivot

Meidän välille jotain?
      Ikävä
      82
      1444
    8. Voi Rakas siellä

Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o
      Tunteet
      26
      1372
    9. Ohhoh! KAJ laukoi suorat sanat somessa - V-sana mainittu!

Ohhoh! Mitäs mieltä olet tästä huumoriryhmä KAJ:sta? Bara bada bastu on kyllä aikamoinen korvamato... Lue lisää: https
      Euroviisut
      35
      1321
    10. Erika selvisi hienosti ennakkosuosikin paineista

Hienostihan se meni. Erika jätettiin yksin, eikä häntä tuettu, oli euroviisukiusattu, silti suoriutui ensiluokkaisesti.
      Maailman menoa
      109
      1027
    Aihe