olen tässä jo pitemmän aikaa ihmetellyt kun oikea polvi vihloo välillä erittäin kipeästi.Kävin viime talvena lääkärissä sen takia ja sen todettiin olevan kunnossa,silloin oireisiin kuului myös jos piti koukussa tai 90 asteen kulmassa jalkaa niin oli pakottava tarve suoristaa se ja se sattui todella paljon kun suoristi(suoristaminen ei täpötäydessä linja-autossa aina edes onnistunut niin se teki vielä kipeämpää)ja kun lähti kävelemään niin tuntui ettei jalalle voinut laittaa heti painoa.Lääkäri taivutteli jalkaani ja totesi ettei siinä mitään vikaa ole.Kuitenkin sain intettyä röntgenajan joka oli tosin aika turha koska ei sieltä mitän löytynyt.sitten kävin ennen hiihtolomaa uudestaan lääkärissä ja oli toinen lääkäri se pisti suoraan kortisonia siihen ja totesi jos ei auta niin tule uudestaan kivut hävis mutta nyt hieman vajaan vuoden jälkeen kivut alkaa palaamaan..onko kellään ollut vastaavanlaisia ongelmia polvien kanssa?jos on ollut miten olet saanut hoidettua vaivan pois?ajatettelin itsekseni että tuo polvi voisi olla rasitusvammakin kun laskettelen ja lautailen ja rullaluistelen sekä nyt nyrkkeilen ja jalat etenkin polvet rasittuvat paljon näissä lajeissa.
Polven kipu
6
8610
Vastaukset
- kjhggd
Itselläni tuli ensimmäisen kerran polvi kipeäksi noin kymmenen vuotta sitten, kun vielä laskettelin kilpaa. Juuri tollaista suoristamisen tarvetta ja sit mä en saanut sitä edes kunnolla koukkuun ja joskus petti alta kun yritti mennä johonkin istumaan. Silloin vain lepäsin niin se meni ohi. Sitten se toistui noin parin vuoden välein lievempänä.
No, sitten kun menin armeijaan. Eiköhän se alkanut taas temppuilemaan. Lähdin kipeällä polvella pyöräilemään 60 km. Matkalla ei ollut kauheasti ongelmia, mutta kun nousin pyörän päältä pois niin kävely oli ihan tuskaa.
Kävin lääkärissä. Röngenkuvissa ei näkynyt mitään joten lähettivät magneettikuviin.
Se mitä mä siitä lääkärin puheesta käsitin niin oli että mulla oli nestettä polvessa rasituksen takia. Lepoa 15vrk tarvittaessa.
No, intistä on aikaa eikä polvi ole vieläkään hyvä. Ei se niin paha oo kuin silloin mutta on hyviä ja huonoja päiviä. Kyllä sillä ainaskin vielä juoksee.
Luulempa että itseni kohalla on vain heikot polvet. Isä kertoi että hänelläkin oli nuorena polvivaivoja ja siskolla kipeytyy kans isommissa rasituksissa esim. vaelluksella.- Anonyymi
polveeni on vihlonnut nyt jo noin 2kk ja ihan kuin kävelenkin niin polveen vihloo ja kaikki rasitus vihloaa onko tarvetta mennä lääkäriin?
- *kohtalotoveri*
Kertomasi vaivat ovat täysin samanlaiset, kuin itselläni, jotka alkoivat viime keväänä!! Kipu alkoi vähitellen ilmaantua oikeaan polveen juoksun yhteydessä. Istuminen alkoi olla tuskaa, jalkaa täytyi vähän väliä saada suoristettua, sillä polvilumpion ympärillä esiintyi polttavaa tunnetta. Jalan pienikin liikuttaminen auttoi jo aika paljon. Juokseminen alkoi olla vaikeaa, ja polvi alkoi pahasti rutista ja naksua.
Hakeuduin lääkäriin, jossa polven kipuuni todella suhtauduttiin kiitettävän kunnioittavasti. Ultralla tutkimalla havaittiin polven sisäistä turvotusta ja nestettä. Sain juoksukiellon ja lähetteen ortopedille.
Ortopedi havaitsi röntgenkuvista polvilumpion katsovan hiukan sisäänpäin, joka aihutti hankausta polven sisällä. Lopullinen polvikivun syy kuitenkin on sellainen, kuin Chondromalasia. Voisin olla melko varma, että sinäkin sairastat kyseistä tautia. Laitan tässä vähän lääkäriltä saamaani tietoa sairaudesta:
Kyseessä on siis rustonpehmenemissairaus. Sairauden laukaisee jokin kohtuuton liikunnan harrastus tai vaikka kova isku polveen (omalla kohdallani tauti puhkesi kohtuuttoman juoksumäärän takia, ja rasitusvamma huonon paranemisen vuoksi).
Oireilulle on tyypillistä, että se aiheuttaa pakotuksen tunnetta jalat koukussa tai pidempää paikalla seistessä.. Polvi myös usein ratisee ja paukkuu.
Hoitona sairauteen on reisilihaksiston kuntouttaminen ja polvia rasittavien liikunta muotojen välttäminen(!!!) Kyseessä on krooninen sairaus, jota ei siis pystytä valitettavasti täysin parantamaan.
Itse söin viime vuonna 3kk kuurin nivelrikkoon tarkoitettuja lääkkeitä, joita lääkäri määräsi. Ne toimivat rustosolujen kasvun kiihdyttäjinä. Hyvin lääkkeet aluksi tehosivatkin, mutta teho heikkeni kuurin edetessä.
Nyt sitten lääkäri päätti, että aluksi oikeaan polveeni tehdään tähystysleikkaus, vasempaan ehkä myöhemmin. Polvilumpiota yritetään ilmeisesti hiukan nostaa ja pehmentyneitä rustokudoksia jollain lailla korjata. Leikkausta ei kuulema tehdä todellakaan kaikille sairaudesta kärsiville, sillä leikkauskaan ei kaikkia kipuja kuulema pysty poistamaan. Leikkaus oli minun kohdallani sikäli aiheellinen, että olen vielä nuori(19w), joka edesauttaa taudin hoidossa. Tulevaisuudessa kuitenkin joudun ottamaan aina sairauden huomioon(esim. opiskelualaa nyt valitessa) ja huolehtimaan polven jatkuvasta kuntoutuksesta.
Toivottavasti tästä oli jotain hyötyä sinulle! Oireesi kyllä kuulosti aivan samoilta, kuin mitä minulla on. Kannattaa etsiä vaikka netistä vielä lisää tietoa, ja jos haluat kysellä vielä jotain, niin voin toki vastailla! :) Tiedän todellakin, että polvikipu on todella rasittavaa! Sairauden takia olen joutunut jättämään esim. juoksuharrastukseen lähes minimiin, joka on kieltämättä ollut välillä hermoja raastavaa!! Kieltämättä kieltäydyn kuitenkin mieluimmin juoksulenkistä sikäli, että tiedän juoksun jälkeen polveni olevan seuraavat kolme päivää ihan jumissa ja kivut voivat olla tosi kovia!
Koitahan pärjäillä polvesi kanssa! :)- Polvikipuinen
Luin viestisi ja se oli kuin itseni kirjoittama muuten mutta olen jo 36-vuotias. Oireeni alkoivat jo 18-vuotiaana eli olen kärsinyt jo puolet elämästi polvikivusta. Harrastin nuorena telinevoimistelua ja yleisurheilua. Korkeushyppy oli päälajini mutta sitten kun polvikipu esti sen siirryin juoksemiseen ja vähitellen jouduin lopettamaan senkin. Nykyisin minulta on juoksu ja hyppely kielletty täysin. Ensin oireet alkoivat oikeassa polvessa mutta muutaman vuoden päästä jo vasenkin polvi vihoitteli. Mulla on polvia leikattu tähystämällä sekä isommilla leikkauksilla yhteensä seitsemän kertaa. Alussa tehtiin tähystysleikkauksia kun rustopintoja tasoiteltiin mutta sitten molempiin polviin on tehty sellainen leikkaus missä polvilumpion asentoa on korjailtu. Oikeaan polveen on tehty myös leikkaus jossa polvilumpio halkaistiin ja sääriluusta otettiin kiila lumpion väliin. Tällä hetkellä polvet ovat olleet yllättävän hyvässä kunnossa eli särkyjä ei ihmeemmin ole ollut mutta hirveää rutinaa ja pauketta sitä vastoin riittää varsinkin portaita kulkiessa.
Nyt yritän nauttia täysin siemauksin kivuttomasta ajasta sillä on niitä ollut aikoja jolloin olen ollut kipupolin potilaana kun ei mitkään lääkkeet pelkästään auttaneet.
Toivon kaikille polvikivuista kärsiville sinnikkyyttä ja voimia. Kyllä se aurinko paistaa välillä risukasaankin :)
- katoppa
katoppa tuo ylempänä oleva helpotusta selkäkipuun juttu.
Siitä voi olla apua sinunkin polvikipuun. Kokeile ainakin, et siinä ainakaan mitään menetä. Hei!
Polvikivun taustalla voi olla hyvin monenlaisia syitä. Tapaturmaisesti alkanut polvikipu voi johtua nivelsiteiden venähdyksestä ja mennä nopeasti ohi, mutta varsinkin vääntöliikkeet voivat aiheuttaa myös nivelkierukkavamman. Polven poikkeava rasitus voi puolestaan aiheuttaa mm. hyppääjän polven tai polvilumpion limapussitulehduksen tai nuorilla ns. Osgood-Schlatterin taudin. Ilman vammaa tai poikkeavaa rasitusta alkanut polvikipu voi taas selittyä mm. nivelrikolla.
Polvikivun tutkiminen ja hoito riippuu vaivan aiheuttajasta. Kätevän tietopaketin polvikivun syistä, oireista, tutkimuksista ja hoidosta voi lukea esim. osoitteesta: http://klinik.fi/terveysinfo/polvikipu.
Kivutonta syksyä toivotellen:
-Klinikin lääkäritiimi
Klinik - terveyspalvelusi netissä
www.klinik.fi
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa
En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod225564- 324900
- 292814
- 342374
- 372078
- 152028
En ole koskaan kokenut
Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka191657- 121611
- 231512
Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...
Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons291489