Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Hampaiden hiominen/tasaaminen

tee se itse -mies

Eli hampaan pään hiomisesta kysyn. Käsittääkseni lekurille pikkutoimenpide, jolla voidaan siistiä esim. säröistä tai lohkeillutta tai muuten vaan eri tasossa olevaa (etu)hampaan päätä.

Siinähän lähtee se kova kiille pois, muodostuuko retusoituun kohtaan uusi kiille? Hammas itsessäänhän ei käsittääkseni voi uusiuta tai kasvaa enää.

Jos tarve hioa on hyvin pieni, voisiko sen tehdä itse? Ajattelin jotain hienoa viilaa tai hiomakiveä. Mitä pitää ottaa huomioon hioessa säröinen hammas suoraksi?

Olen kuullut että tälla tavalla voidaan viilata esim (kosmeettisesti) liian pitkä kulmahammas lyhemmäksi. Itse en siis varsinaisesti lyhentäisi etuhampaitani mutta haluaisin tasata lohkeilleen hampaan.

Kestääkö tuo tasattu (kiilteen muodostuminen?) hammas vai säröileekö se sitten helposti uudestaan? Rajattomastihan noita ei voi hioa.

Kiitos jo etukäteen asiasta tietävien kommenteille.

25

19152

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tasattu on

      on vuosia, vuosia sitten tasattu etuhampaita samanmittaisiksi. Ei ole ongelmia ollut, ihan siistit on ja hyvännäköiset tuli. Mene hammaslääkärille äläkä ala itse hiomaan tai viilaamaan mitään.

      • tee se itse -mies

        En haluasi antaa tuota asiaa muiden käsiin, kun se kai on itsekin tehtävissä. Tulee ainakin mieleinen, jos joku toinen ottaa liikaa (kuten AINA parturit!), ei tapahtunutta voi enää perua. Jos lekurilla menee 5 min., niin varmasti itse saa tehtyä hyvän alle puoleen tuntiin ;).

        Tuon hioma jutun tajusin noin puoli vuotta sitten kun sitä säröä paikattiin (tietysti paikka kesti noin 4h :(), niin lekuri siisti pintaa hiomalla. Mutta se SAATANA siisti sen pinnan osin myös etuhampaiden välistä. Hampaani linjat oli aiemmin tiivisti ja siististi ydessä, mutta nyt siinä on pieni rako/lovi puoli hampaan pituutta. Tuon vituksen (anteeksi sanavalintani) jälkeen en halua antaa muiden siistiä enää mitään noin näkyvää kohtaa. Voivat tupeksia kumminkin.

        Siis haluan tietää millä kannattaa viilailla. Pahintahan olisi jos väärällä työkalulla hammas lohkeilisi/rosoilisi vielä lisää.


      • aina vääriä
        tee se itse -mies kirjoitti:

        En haluasi antaa tuota asiaa muiden käsiin, kun se kai on itsekin tehtävissä. Tulee ainakin mieleinen, jos joku toinen ottaa liikaa (kuten AINA parturit!), ei tapahtunutta voi enää perua. Jos lekurilla menee 5 min., niin varmasti itse saa tehtyä hyvän alle puoleen tuntiin ;).

        Tuon hioma jutun tajusin noin puoli vuotta sitten kun sitä säröä paikattiin (tietysti paikka kesti noin 4h :(), niin lekuri siisti pintaa hiomalla. Mutta se SAATANA siisti sen pinnan osin myös etuhampaiden välistä. Hampaani linjat oli aiemmin tiivisti ja siististi ydessä, mutta nyt siinä on pieni rako/lovi puoli hampaan pituutta. Tuon vituksen (anteeksi sanavalintani) jälkeen en halua antaa muiden siistiä enää mitään noin näkyvää kohtaa. Voivat tupeksia kumminkin.

        Siis haluan tietää millä kannattaa viilailla. Pahintahan olisi jos väärällä työkalulla hammas lohkeilisi/rosoilisi vielä lisää.

        Mikään kotityökaluista ei saa niin pieniä muutoksia aikaan, ettei jotain lohkeaisi.


      • tee se itse -mies
        aina vääriä kirjoitti:

        Mikään kotityökaluista ei saa niin pieniä muutoksia aikaan, ettei jotain lohkeaisi.

        Alan ammattilaisilla on aina tarve pelotella ja korostaa omaa asiantuntemusta. Mielelläänhän "ammattilainen" tuon tekee, ja kerää rahat pois.

        Toki lääkäreitä tarvitaan, jos on oikeasti kipeä. En kuitenkaan heti ole juoksemassa vastaanotolle jos vähän räkää valuu nenästä tai yskittää... Olen aimmin mm. itse poistanut tikkejä ja jättänyt jonkun konttollikäynnin tekemättä (näkeehän sen itsekin onko vamma parantunut). Ei joka paikkaan tarvitä lääkäriä tai sen miljoona markkaa maksavia työkaluja.

        Niin ja vielä, joka alalla on mestareita ja tunareita. Jos et tunne tekijää entuudestaan, et voi tietää mitä saat. Vrt parturi tai aiempi kokemukseni hammaslekurilla.


      • lääkäri
        tee se itse -mies kirjoitti:

        Alan ammattilaisilla on aina tarve pelotella ja korostaa omaa asiantuntemusta. Mielelläänhän "ammattilainen" tuon tekee, ja kerää rahat pois.

        Toki lääkäreitä tarvitaan, jos on oikeasti kipeä. En kuitenkaan heti ole juoksemassa vastaanotolle jos vähän räkää valuu nenästä tai yskittää... Olen aimmin mm. itse poistanut tikkejä ja jättänyt jonkun konttollikäynnin tekemättä (näkeehän sen itsekin onko vamma parantunut). Ei joka paikkaan tarvitä lääkäriä tai sen miljoona markkaa maksavia työkaluja.

        Niin ja vielä, joka alalla on mestareita ja tunareita. Jos et tunne tekijää entuudestaan, et voi tietää mitä saat. Vrt parturi tai aiempi kokemukseni hammaslekurilla.

        mutta kokemusta on, joka hampaassa useita paikkoja, siltojakin vuosikymmenien aikana saatuja:)


    • eipätiedälääkäritätä

      Ymmärrän kysyjän luottamattomuuden toisten työn jälkeen. Totuus on, että hioin kerran oman etuhampaani tasapitkäksi toisen etuhampaan kanssa hammaslääkärin jättämän huonon työn jälkeen. Tein sen puhtaalla manikyyrikoneella, jossa hyvin hienojakoinen hiojaosa pyörii ja hioo. Ei ole ongelmia ollut, siitä on jo ainakin pari vuotta. Tämä ei ole mikään suositus, mutta omakohtainen hyvä kokemus.

      • tee se itse -mies

        Aivan varmasti tuo on itse tehtävissä. Itsellä on sellainen hyvin hieno teräsviila (hienomekaniikkatöihin), ajattelin kumminkin kokeilla hiomakiveä. Saattaa vaatia enemmän hinkkausta mutta pitäisi tulla sileä jälki. Hioohan se vesikin kalliota, kun aikaa kuluu...

        Lekurilla tuntui olevan sellainen litteä muovinauha, jossa oli ilmeisesti joku hiova pinta tai karhennus.


      • Rami
        tee se itse -mies kirjoitti:

        Aivan varmasti tuo on itse tehtävissä. Itsellä on sellainen hyvin hieno teräsviila (hienomekaniikkatöihin), ajattelin kumminkin kokeilla hiomakiveä. Saattaa vaatia enemmän hinkkausta mutta pitäisi tulla sileä jälki. Hioohan se vesikin kalliota, kun aikaa kuluu...

        Lekurilla tuntui olevan sellainen litteä muovinauha, jossa oli ilmeisesti joku hiova pinta tai karhennus.

        Hion ohuella hiekkapaperilla, eikä ainakaan vielä ole ollut mitään ongelmia vaikka siitä on jo 4 vuotta. Tosin seoli sillon päähänpisto ja jälkeen päin ajattelin et meniköhän ne pilalle mutta eikä mitä, hyvä tuli ja hammaslääkirini ei ainaakaan ole huomauttanu mitään. Ensin reunat tuli vähän terävät mutta pieni pyöristys ja seoli siinä!


      • Marja
        Rami kirjoitti:

        Hion ohuella hiekkapaperilla, eikä ainakaan vielä ole ollut mitään ongelmia vaikka siitä on jo 4 vuotta. Tosin seoli sillon päähänpisto ja jälkeen päin ajattelin et meniköhän ne pilalle mutta eikä mitä, hyvä tuli ja hammaslääkirini ei ainaakaan ole huomauttanu mitään. Ensin reunat tuli vähän terävät mutta pieni pyöristys ja seoli siinä!

        Uskaltaisinkohan minäkin kokeilla tuota hiomista...? Laitoin tälle palstalle vähän aikaa sitten viestin etuhampaistani joissa on sellaisia valkoisia läiskiä hampaiden päissä, ja jotka ovat muutenkin mielestäni suhteettoman suurikokoiset. Ymmärsinkö oikein että voisinko tosiaan hioa pari milliä niiden päästä pois? Ja käykö hiekkapaperi? Eikö hammas mene pilalle jos sen pintaa rikkoo??

        Marja


      • tee se itse -mies
        Marja kirjoitti:

        Uskaltaisinkohan minäkin kokeilla tuota hiomista...? Laitoin tälle palstalle vähän aikaa sitten viestin etuhampaistani joissa on sellaisia valkoisia läiskiä hampaiden päissä, ja jotka ovat muutenkin mielestäni suhteettoman suurikokoiset. Ymmärsinkö oikein että voisinko tosiaan hioa pari milliä niiden päästä pois? Ja käykö hiekkapaperi? Eikö hammas mene pilalle jos sen pintaa rikkoo??

        Marja

        Älä hampaan pintaa hio, saat vaan kiillevaurion. En ole asiantuntija, mutta ne vaaleat läiskät voivat olla ihan hammasluussa sävyeroja, joten pinnan hionta ei niitä välttämättä poista. Tuo lyhentäminen on käsittääkseni ihan vaaratonta. Olen kuullut että lekuri on lyhentänyt liian pitkiä kulmahampaita viilaamalla.

        Itse otin toisen hampaan laidasta noin millin pituutta pois, muuten vain siistintää. Ja siis vain kahta etuhammasta käsittelin.

        Hiomapaperista ei ole kokemusta, luulisin että paperi kuluu äkkiä, toisaalta eihän se paljoa maksakaan...


      • Marja
        tee se itse -mies kirjoitti:

        Älä hampaan pintaa hio, saat vaan kiillevaurion. En ole asiantuntija, mutta ne vaaleat läiskät voivat olla ihan hammasluussa sävyeroja, joten pinnan hionta ei niitä välttämättä poista. Tuo lyhentäminen on käsittääkseni ihan vaaratonta. Olen kuullut että lekuri on lyhentänyt liian pitkiä kulmahampaita viilaamalla.

        Itse otin toisen hampaan laidasta noin millin pituutta pois, muuten vain siistintää. Ja siis vain kahta etuhammasta käsittelin.

        Hiomapaperista ei ole kokemusta, luulisin että paperi kuluu äkkiä, toisaalta eihän se paljoa maksakaan...

        Mutta minkä vuoksi se sitten vaatii hammaslääkärillä käynnin jos hammas lohkeaa, eikö siinä ole kyse aivan samasta asiasta kuin siinä että hammasta hioo pois? Eli kummassakin hammas rikkoutuu. Ja eikö ole vaarana että hioo hampaan ytimeen?
        Anteeksi jos kyselen tyhmiä mutta olen koko ikäni inhonnut etuhampaitani(kaksi etummaista) niiden ison koon ja valkoisten täplien vuoksi, ja se tuntuu niin ihmeelliseltä että voisin tuosta vain saada tasaisen tai ainakin tasaisemman hammasrivistön:) Minulla on kova hammaslääkärikammo joten vaikka voisin maksaa mitä tahansa että saisin hampaani tasattua, en kuitenkaan ikinä menisi vapaaehtoisesti sinne.

        Marja


      • Rami
        Marja kirjoitti:

        Mutta minkä vuoksi se sitten vaatii hammaslääkärillä käynnin jos hammas lohkeaa, eikö siinä ole kyse aivan samasta asiasta kuin siinä että hammasta hioo pois? Eli kummassakin hammas rikkoutuu. Ja eikö ole vaarana että hioo hampaan ytimeen?
        Anteeksi jos kyselen tyhmiä mutta olen koko ikäni inhonnut etuhampaitani(kaksi etummaista) niiden ison koon ja valkoisten täplien vuoksi, ja se tuntuu niin ihmeelliseltä että voisin tuosta vain saada tasaisen tai ainakin tasaisemman hammasrivistön:) Minulla on kova hammaslääkärikammo joten vaikka voisin maksaa mitä tahansa että saisin hampaani tasattua, en kuitenkaan ikinä menisi vapaaehtoisesti sinne.

        Marja

        Oma-alotteinen hiominen vaatii kyllä sen että täytyy todellakin tietää mitä tekee ja vain hampaan kärkeä saa hioa, ei saa missään nimessä pilata kiillettä ulkoreunalta.. Ja määrät mitä siitäki voi hio on hyvin pieniä.


      • miä vaan
        Marja kirjoitti:

        Uskaltaisinkohan minäkin kokeilla tuota hiomista...? Laitoin tälle palstalle vähän aikaa sitten viestin etuhampaistani joissa on sellaisia valkoisia läiskiä hampaiden päissä, ja jotka ovat muutenkin mielestäni suhteettoman suurikokoiset. Ymmärsinkö oikein että voisinko tosiaan hioa pari milliä niiden päästä pois? Ja käykö hiekkapaperi? Eikö hammas mene pilalle jos sen pintaa rikkoo??

        Marja

        En suosittele tota hiomista. Ite oon vasta tällanen pikkanen 14v tytöntyllerö, mutta kokemukset on karvaat. Mulla lohkes toinen etuhammas sillai että siitä lähti sellanen eteenpäin vino palanen pois kärjestä. hammashoitolan ensiavussa sain siihen muovisen paikan. Lohjennut hammas jäi kuitenki viereistä pienemmäks, joten se viereinen hiottiin lohjenneen kokoseks. Jonki ajan kuluttua kumpaaki hammasta alkoi vihloa, haljennutta enemmän. Uudella hammaslääkärikäynnillä lohjennu hammas hiottiin vähän viereistä pienemmäks jotta se ei ottais purennassa ollenkaan vastaan. Tällä hetkellä kummatki on vähän kipeet, ei mitenkään vakavasti, mutta mitään yhtään kovaa ei voi niillä purra tai tulee kunnon kivut. Jotenki se liittyy siihen hiomiseen, ei oo missään muissa etuhampaissa samanlaista vaikka on yks lohjennu eikä sitä oo paikattu. Et en suosittele hiomista.


      • hio
        Marja kirjoitti:

        Uskaltaisinkohan minäkin kokeilla tuota hiomista...? Laitoin tälle palstalle vähän aikaa sitten viestin etuhampaistani joissa on sellaisia valkoisia läiskiä hampaiden päissä, ja jotka ovat muutenkin mielestäni suhteettoman suurikokoiset. Ymmärsinkö oikein että voisinko tosiaan hioa pari milliä niiden päästä pois? Ja käykö hiekkapaperi? Eikö hammas mene pilalle jos sen pintaa rikkoo??

        Marja

        En suosittele hiomista, koska sen läiskän saa peitettyä kyllä hammaslääkärin toimesta takuuvarmasti. Jos itse aiheutat reiät hampaisiin eli hiot ytimeen joudut juurihoitoon ja koko etuhampaasi menee lopullisesti pilalle!!
        Onko muuten niissä nyt mitään muuta vikaa Esim. onko paikattu koskaan tms.


    • tee se itse -mies

      Sileällä hiomakiven palalla ja vedella homma hoitu tosi hyvin. Etuhampaiden päät on nyt sileämmät ja tasaisemmat, toivottavasti eivät enää lohkeilisi. Hioin myös toisen hampaan muotoa symmetrian vuoksi.

      En hinkannut tasaan asti tai täysin symmetriseksi, onpahan varaa tulevaisuudessakin siistiä jos taas puree jotain sopimatonta mikä lohkaisee särölle.

      Suosittelen muillekin, jos tarve vaatii. Käyttäkää riittävän hienovaraisia työkaluja!

      • se manikyyrilaitteella hioja

        Jos hampaasi lohkeilee yönarskuttamisen takia, niin hammaslääkäri valmistuttaa sellaisia hammassuojia yöksi....minullakin on sellainen...tosin vain kaapissa, he, he.


      • tee se itse -mies
        se manikyyrilaitteella hioja kirjoitti:

        Jos hampaasi lohkeilee yönarskuttamisen takia, niin hammaslääkäri valmistuttaa sellaisia hammassuojia yöksi....minullakin on sellainen...tosin vain kaapissa, he, he.

        Lohkeilut on tullut ihan purressa jotakin suuhun sopimatonta;).

        Toisaalta ilmeisesti herkkyydessä säröilyyn on yksilökohtaisia eroja. Lekuri tuumasi että mulla voi olla taipumusta kun pieniä säröjä on muutamassa hampaassa. Muuten hampaani ovat kai ihan kovat ja terveet. Reikiä nolla.


    • faktaa.a.a

      25 e hammas..... ja 50e muita kuluja.

      eli 2 etuhampaan hiominen maksaa satkun hammaslääkärissä.

      • Katso_päiväystä

        Kovin myöhässä tuo info tulee (kysyjä kirjoittanut viestinsä 13 vuotta sitten).


      • Auttaa_muitakin
        Katso_päiväystä kirjoitti:

        Kovin myöhässä tuo info tulee (kysyjä kirjoittanut viestinsä 13 vuotta sitten).

        Noh, näin vuonna 2018 tietoa etsiessä on tuo vuonna 2017 kirjoitettu kommentti varsin hyödyllinen. :)


    • huikunvihloo

      En suosittele kellekään hampaiden hiomista. Minulle tehtiin ja ikuinen vihlonta jäi kun ilmeisesti hioivat ytimeen asti.

    • Hiomisesta

      Pikku hiominen tuntuisi kovin pieneltä toimenpiteeltä, mutta joskus se voi olla suorastaan ylitsepääsemätönkin toimenpide.

      Minullakin hoidot, paikkaukset olivat vuosien kuluessa edenneet siihen pisteeseen, että kahden poskihampaan ulkosyrjät, siis vain hampaan sivun kiilteen osalta vastasivat purennassa ylähämpaisiin.
      Kuvittelisi, että moiset kontaktit aiheuttavat ajan kuluessa ongelmia. Kivuista puhumattakaan. Mutta eipä vikaa jo sietämättömiksikin kehittyneisiin ko. alueen kipuihin vain löytynyt, vaikka kyselin edellä esiin tulleen mahdollisuudenkin vaikutuksista näihin jo sietämättömiin kipuihin!

      • Hupiukko96

        Itse olen 16v poika ja hioin etuhampaat samaan tasoon hienolla ja puhtaalla viilalla. Ei mitää ongelmaa, ja muista hitaat liikkeet nii hyvä tulee.


    • Anonyymi

      Minulla oli liian iso kulmahammas ja Dremel pienhioma koneen laikalla lyhensin sitä 1mm. Hyvä tuli. Olen 35v Insinööri nainen.

    • Anonyymi

      Minulla ainakin kyllä sellainen purenta joku kai samankaltainen kuin joku alumiinifolio hampaiden välissä mihin purraan kevyesti ja sitten hiotaan ja kiillotetqaankin lopuksi.

      Jos jää joku terävä särmä hampaaseen niin jo on heti kieli tai poski verillä ja arvilla...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      83
      2142
    2. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      36
      1823
    3. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      23
      1818
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      21
      1550
    5. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      67
      1516
    6. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      76
      1432
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      20
      1372
    8. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1332
    9. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1284
    10. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      72
      1281
    Aihe