...kun niistä vielä jotain saa!
Uusimman TM:n mukaan "Valtiovalta suunnittelee diesel-polttoaineen ja bensan hinnan lähentymistä, joka selkokielellä tarkoittaa dieselin vero-osuuden lisäämistä ja hinnan nousua."
Elikkä bensa-autoilu saattaa olla kohtapuoliin halvempaa kuin dieselöinti. Diesel-veroa ei taatusti tulla alentamaan. Nostavat varmaan vielä sitäkin!
Dieselistit myykää autonne...
47
11310
Vastaukset
- Iceman
Eipä ole uutta, mutta moni ei tajua sitä, että ko. korotus tulee siirtymään rahtihintoihin ja siitä kaupan hyllyille. Laskekaapas paljonko n.22000kg:n kokonaispainoisesta veturista maksetaan d-veroa vuodessa. (omapaino kantavuus)
- esa h
entä jos vero jäisikin pois johan vitutaisi kun on myyny diiselinsä pois. mulla paketti ja henkilö auto molemmat diiseleitä. vaikka bensa ja diesel olisi saman hintasta tulee siitä huolimatta diiselillä halvempia kilometrejä toisin kannatavuus leikkaus piste nousee ylöspäin. mitenhän käy suomen rekkamiehille jos tuo totentuisi ? pitää varmaan ottaa ranskasta mallia, sielä kun valtio suunitelee jotakin nostoa tai veroa kansalaiset heti tukkimassa kaikki tiet autoilansa täytyy suomalaisten ottaa ranskan malli. tuskimpa suomalaiset liian nöyrää kansaa. tuskin valtio omistansa vetureista veroa maksaa ja ajelevat varmaankin pöllööljyllä .
- diesel vääntää
- Upi
heh, ai ettö nykydiesel vääntää, hahah. Ihan huvikseenhan niihin on se 6 vaihdettakin laitettu!
- Epa
Upi kirjoitti:
heh, ai ettö nykydiesel vääntää, hahah. Ihan huvikseenhan niihin on se 6 vaihdettakin laitettu!
Hah, siksihän juuri se kutonen siellä on. kakistelematta menee 1750 kierroksella hunttia vaikka mihin mäkeen. Alle 2500, ja mennään jo 140. Vieläkään ei koneen ääni kuulu. Se on vääntöä. Sun 600 fiiusta vois poistaa sen nelosenkin turhana, ei toimi kuin alamäessä.
- JaskaS
Epa kirjoitti:
Hah, siksihän juuri se kutonen siellä on. kakistelematta menee 1750 kierroksella hunttia vaikka mihin mäkeen. Alle 2500, ja mennään jo 140. Vieläkään ei koneen ääni kuulu. Se on vääntöä. Sun 600 fiiusta vois poistaa sen nelosenkin turhana, ei toimi kuin alamäessä.
Mitäs se TM valitteli just uusimmassa numerossaan tehodieseleiden kapeaa vetoaluetta ja onnetonta vääntöä aivan matalimmilla kierroksilla?
- Ajelija
JaskaS kirjoitti:
Mitäs se TM valitteli just uusimmassa numerossaan tehodieseleiden kapeaa vetoaluetta ja onnetonta vääntöä aivan matalimmilla kierroksilla?
Kapea vetoalue tulee esiin esim. kiihdytettäessä paikoiltaan, mikä on luontevampaa bensalla. Ajossa taas osat kääntyy toisinpäin. Kun vaikka 2 litraisessa bensassa tai etenkin 1,6 laitat tallan pohjaan 80 kmh:ssä V vaihteella ei tapahdu paljoa. Pitkään jurnuihdytysalueeksi voisi sanoa 3500-5500 kierrostatusta, kunnes kierrosten tullessa tarpeeksi ylös alkaa tapahtua. Todelliseksi vetoalueeksi tai kiihdytysalueeksi voisi sanoa 3500-5500, kun se dieselissä on esim. 1800 - 4000. Ensimmäinen on yli 1/3 käytetystä nopeusalueesta, jälkimmäinen yli puolet, siis vaihtamatta. Kyse on oikeastaan vain siitä, miten haluaa ajaa. Vinguttaa ylhäältä vai olla vaihtamatta niin paljoa.
Perus ero on, että vaihtamatta dieselillä kun polkaistaan, lähtee, (pikku) bensassa ei.
Bensa turbo onkin asia erikseen. Siinähän on molempien hyviä puolia, ja on melko taloudellinenkin, verrattuna esim. V6 vapariin. - timo
Ajelija kirjoitti:
Kapea vetoalue tulee esiin esim. kiihdytettäessä paikoiltaan, mikä on luontevampaa bensalla. Ajossa taas osat kääntyy toisinpäin. Kun vaikka 2 litraisessa bensassa tai etenkin 1,6 laitat tallan pohjaan 80 kmh:ssä V vaihteella ei tapahdu paljoa. Pitkään jurnuihdytysalueeksi voisi sanoa 3500-5500 kierrostatusta, kunnes kierrosten tullessa tarpeeksi ylös alkaa tapahtua. Todelliseksi vetoalueeksi tai kiihdytysalueeksi voisi sanoa 3500-5500, kun se dieselissä on esim. 1800 - 4000. Ensimmäinen on yli 1/3 käytetystä nopeusalueesta, jälkimmäinen yli puolet, siis vaihtamatta. Kyse on oikeastaan vain siitä, miten haluaa ajaa. Vinguttaa ylhäältä vai olla vaihtamatta niin paljoa.
Perus ero on, että vaihtamatta dieselillä kun polkaistaan, lähtee, (pikku) bensassa ei.
Bensa turbo onkin asia erikseen. Siinähän on molempien hyviä puolia, ja on melko taloudellinenkin, verrattuna esim. V6 vapariin.itsellä on 3.0 v6 bensa ja vääntöä on tasaisesti koko kierrosalueen, lämpeää nopeasti ja ei ole huipputeknologiaa kuten nykydieselit joissa on valtavasti vääntöä mutta hiton kapealla alueella joka ainakin minun mielestä tekee ajamisen nykiväksi ja ressaavaksi, ja se lisälämmittämisen tarve talvisin. mutta onhan ne taloudellisia niin kauan kun huipputekniikka toimii ilman remontteja.
- Ekku
timo kirjoitti:
itsellä on 3.0 v6 bensa ja vääntöä on tasaisesti koko kierrosalueen, lämpeää nopeasti ja ei ole huipputeknologiaa kuten nykydieselit joissa on valtavasti vääntöä mutta hiton kapealla alueella joka ainakin minun mielestä tekee ajamisen nykiväksi ja ressaavaksi, ja se lisälämmittämisen tarve talvisin. mutta onhan ne taloudellisia niin kauan kun huipputekniikka toimii ilman remontteja.
kyllä se "vetoalue" alkaa dieselissäkin aika alhaalta kun kone vaan on sopivan kokoinen.
Tietysti mersun 320 cdi ei ehkä ole sieltä yleisemmästä päästä, mutta vääntöä on ihan kivasti jo 1200 kierroksesta alkaen. - From West
Ekku kirjoitti:
kyllä se "vetoalue" alkaa dieselissäkin aika alhaalta kun kone vaan on sopivan kokoinen.
Tietysti mersun 320 cdi ei ehkä ole sieltä yleisemmästä päästä, mutta vääntöä on ihan kivasti jo 1200 kierroksesta alkaen.Modernilla turbodieselillä vääntö riittää kuljettamaan autoa vitosella suunnilleen välillä 1200-4400 kierrosta minuutissa eli nostamaan nopeuden noin nelinkertaiseksi. Siis kelvollinen vetoalue on laaja. Jos taas halutaan vääntömomentin pysyttelevän yli 200 Nm:n, kierrosalue on suunnilleen 1300-3700, mikä merkitsee ajonopeuden kolminkertaistamista. Tavallisissa bensamoottoreissa tällaisiin vääntöihin päästään vasta 2,5-3,0 litran koneilla - turboilla jo parilitraisilla.
- JaskaS
Ajelija kirjoitti:
Kapea vetoalue tulee esiin esim. kiihdytettäessä paikoiltaan, mikä on luontevampaa bensalla. Ajossa taas osat kääntyy toisinpäin. Kun vaikka 2 litraisessa bensassa tai etenkin 1,6 laitat tallan pohjaan 80 kmh:ssä V vaihteella ei tapahdu paljoa. Pitkään jurnuihdytysalueeksi voisi sanoa 3500-5500 kierrostatusta, kunnes kierrosten tullessa tarpeeksi ylös alkaa tapahtua. Todelliseksi vetoalueeksi tai kiihdytysalueeksi voisi sanoa 3500-5500, kun se dieselissä on esim. 1800 - 4000. Ensimmäinen on yli 1/3 käytetystä nopeusalueesta, jälkimmäinen yli puolet, siis vaihtamatta. Kyse on oikeastaan vain siitä, miten haluaa ajaa. Vinguttaa ylhäältä vai olla vaihtamatta niin paljoa.
Perus ero on, että vaihtamatta dieselillä kun polkaistaan, lähtee, (pikku) bensassa ei.
Bensa turbo onkin asia erikseen. Siinähän on molempien hyviä puolia, ja on melko taloudellinenkin, verrattuna esim. V6 vapariin.TM:n toimittajat olivat kyllä tusosa "teho" diesel vertailussa sitä mietlä että jotkut eivät jaksa edes pitää tasaista vauhtia suurimmalla vauhdilla, kiihtymisestä puhumattakaan!
- juha
Epa kirjoitti:
Hah, siksihän juuri se kutonen siellä on. kakistelematta menee 1750 kierroksella hunttia vaikka mihin mäkeen. Alle 2500, ja mennään jo 140. Vieläkään ei koneen ääni kuulu. Se on vääntöä. Sun 600 fiiusta vois poistaa sen nelosenkin turhana, ei toimi kuin alamäessä.
isolla vaihteella vaikka mihin mäkeen niin saat laatikon ennenaikaiselle eläkkeellä hyvin nopeasti.
- ido59
Epa kirjoitti:
Hah, siksihän juuri se kutonen siellä on. kakistelematta menee 1750 kierroksella hunttia vaikka mihin mäkeen. Alle 2500, ja mennään jo 140. Vieläkään ei koneen ääni kuulu. Se on vääntöä. Sun 600 fiiusta vois poistaa sen nelosenkin turhana, ei toimi kuin alamäessä.
>Hah, siksihän juuri se kutonen siellä on
Mitä enemmän moottorissa on VOIMAA, sitä vähemmän vaihteita tarvitset. Jos dieselisi olisi niin vahva, niin siinähän voisi olla vain yksi vaihde.
Jos et ymmärtänyt, niin tästä esimerkkinä kiihdytysautot. Mitä ylempi luokka, sitä vähemmän vaihteita. Nitroautoissa ei ole vaihteita enää lainkaan ja menevät alle 5sek 0-400kmh. - JoJ
Upi kirjoitti:
heh, ai ettö nykydiesel vääntää, hahah. Ihan huvikseenhan niihin on se 6 vaihdettakin laitettu!
Muistan lukeneeni Vag konsernin manuaali 6 vaihteinen on kehitetty alkujaan johonkin isoon Audiin. Laatikko kestää moottorien suuret väännöt.
Ei se siis suoraan polttoaineen tyypistä johdu. Jos tunnet tekniikkaa, niin varmaan ymmärrät.
Omassani kuusilovinen on yhdistetty nelivetoon ja lyhyeen ykköseen. Samoin neliveto ei päästä voimaa 'karkaamaan' sutimalla, joten kaikki voima jää rasittamaan voimansiirtoa.
Ja totta tosiaan nykydiiselillä voi ajella kierrosvälillä 1500 - 2200. Laatikosta löytyy sopivasti välityksiä mukavaan matkan tekoon.
Niin - eihän tietämättömyys ole tyhmyyttä. - 330d ja hajis
From West kirjoitti:
Modernilla turbodieselillä vääntö riittää kuljettamaan autoa vitosella suunnilleen välillä 1200-4400 kierrosta minuutissa eli nostamaan nopeuden noin nelinkertaiseksi. Siis kelvollinen vetoalue on laaja. Jos taas halutaan vääntömomentin pysyttelevän yli 200 Nm:n, kierrosalue on suunnilleen 1300-3700, mikä merkitsee ajonopeuden kolminkertaistamista. Tavallisissa bensamoottoreissa tällaisiin vääntöihin päästään vasta 2,5-3,0 litran koneilla - turboilla jo parilitraisilla.
kyllä mun mielestäni ainakin mulla riittää suorituskykyä autossa. 400nm 1650rmin ja huipputeho 190hp 4500rmin.... Veto jatkuu viiteen tonniin jos ei halua vaihtaa ennen sitä. Eli vitosella ajettava alue on n.1200-5000rmin....
- 48++98485+99+
330d ja hajis kirjoitti:
kyllä mun mielestäni ainakin mulla riittää suorituskykyä autossa. 400nm 1650rmin ja huipputeho 190hp 4500rmin.... Veto jatkuu viiteen tonniin jos ei halua vaihtaa ennen sitä. Eli vitosella ajettava alue on n.1200-5000rmin....
Samaa mieltä
- mbman
ido59 kirjoitti:
>Hah, siksihän juuri se kutonen siellä on
Mitä enemmän moottorissa on VOIMAA, sitä vähemmän vaihteita tarvitset. Jos dieselisi olisi niin vahva, niin siinähän voisi olla vain yksi vaihde.
Jos et ymmärtänyt, niin tästä esimerkkinä kiihdytysautot. Mitä ylempi luokka, sitä vähemmän vaihteita. Nitroautoissa ei ole vaihteita enää lainkaan ja menevät alle 5sek 0-400kmh.Mitenkäs se nitroauto kulkee, jos ei ole edes yhtä vaihdetta. Purjeilla vai ?
- Kytkin
mbman kirjoitti:
Mitenkäs se nitroauto kulkee, jos ei ole edes yhtä vaihdetta. Purjeilla vai ?
Mikä ero on yksiköllä ja monikolla?
- Hmmm...
Voi hyinkin olla että polttoaineiden verotusta hamonisoidaan, tämähän tarkoittaisi siten myös painon mukaisen dieselveron poistoa. Mistä keksit ettei sitä muutettaisi, jos poltoaineen hitaverotusta muutetaan? Itselleni tämä kyllä sopii, kuten useimmille muillekin varmaan. Vrt. esim. Espanja ja Saksa, joissa dieselautoja jo leijonan osa myydyistä. Vaikutus lienee siis juuri toisinpäin.
- Toyisti
Tämä uudistettu ajoneuvovero selkeästi tähtää siihen että kaikille autoille on tulossa jokin käyttömaksu joka määräytyy esim. hiilidioksiidi päästöjen ja/tai kuutiotilavuuden ja/tai tehon ja/tai iän mukaan (saksan malli).
Valtio vain odottaa kun saksasta onpi haettu tarpeeksi autoja, alkaa rahastus.
Uusia vähäpäästöisiä autoja laskutetaan tietysti vähiten.
Vanha dieselvero tietysti poistetaan ja vero siirretään dieselin hintaan -> enää ei tarvitse ajaa niin paljoa että saa säästöä aikaan(mikä on tietysti ihan fiksua). - Spekulaatiota
Luin saman jutun TM:stä - olisivat voineet saman tien kertoa, että vielä ei tiedetä, mitkä kaikki asiat muuttuvat, joten ei sitäkään, suosivatko muutokset dieseliä vai eivät. Keski-Euroopan esimerkki antaa viitteitä siihen suuntaan, että dieselien myynti tulee meilläkin lisääntymään.
Itselleni dieselin pointti on sen ylivertaisissa ajo-ominaisuuksissa - siis jo alhaisilla kierroksilla moottorista saadaan suuret tehot, mikä tekee ajosta erinomaisen miellyttävää. Lisäksi saan vielä varsin edullisia ajokilometrejä, mutta se nyt ei paljon vaikuta suuntaan eikä toiseen.- prikka
Esim ranskassa rupeaa olemaan se ongelma että dieselautot ovat "liian" suosittuja, olikohan jo pitkälti yli 60% myydyistä autoista. Sen ja valtion rahantarpeen seurauksena tuli juuri 2-3 sentin korotus dieselpolttoaineeseen.
- Cdi
Minä en aja dieselillä hinnan takia. TurboDiesel on mukavampi ajaa kuin bensakoneellinen auto. En vaihda!
- ei ikinä enää bensaa.
- LOL
Surkimus..
- ddti
kannattaa
- jack79
Empä taida minäkään myydä omaa pikku dieseliäni vaikka dieselin hinta nousiskin. Verolappu tuli postissa ja diesel vero laski 20€ ennen 65€ nyt vain 45€/12kk. Kun dieselillä ajaa ei tarvii bensaa haistella tankatessa.
- diesel
eipä tainnut laskee,huomasitko että maksu ei ollut koko vuosi vaan auton ostopäivään asti.itselläni oli 283pv.
- Viisaampi
Jaa että laski muka dieselvero?!? Hehhee...
Tankatessa se on juuri dieselöljy (löpö) joka haisee ja se haju tarttuu myös ääliöiden vaatteisiin! Aito polttoneste korkeintaan tuoksuu. - Aina haisee
"Kun dieselillä ajaa ei tarvii bensaa haistella tankatessa."
Mutta bensalla ajaessa ei tarvitse hanskoja tankatessa. Ja ne tankkaushanskat tuppaavat haisemaan dieselissä.
Lisäksi perässäsi ajavat eivät välty haistamasta kalistajasi pistäviä pakokaasuja.
- antiikkiin!
Diesel on nykyaikaa, bensa jäänne kivikaudelta, samoin manuaalivaihteinen auto! Itse tulin uskoon ostettuani kesällä -03 ekan dieselini, automaattilootaisen cdi 220-Mersun. Heppoja 143, vääntöä 340 Nm.
Tämän jälkeen kokeilemani tuttujen bensavehkeet tuntuvat aataminaikuisilta vingutettavilta jäänteiltä. Tuohon vielä lisättynä piiiitkäliikkeinen kytkin ja epäselvä vaihteisto niin a vot...
bensakuskit: kokeilkaa kerran elämässänne nykyaikaista turbodieseliä automaattina, ette halua enää sen jälkeen bensavehkeenne rattiin palata! ;)- Hannu
Nimimerkille "Heh,en taatusti vaihda" täytyy sanoa, että olen samaa mieltä. Vaihdoin autom. turbodiesel Astraan vakionopeudensäätimellä. Ajaessaan tulee miettineeksi, että "mitähän tässä tekis..?" - ajaminen ja ajonautinto ei voisi olla helpompaa. Meinaa ihan naurattaa. Bensavehkeet on kyllä museosta, kun kerran vääntävää turbodieseliä kokeilee ja vielä automaattina!
- hemppa
ovat suurin este dieselien yleistymiselle. Moni bensakoneella ajava ei suostu kokeilemaan.
Vielä tiukempaa asenne on USA:ssa, missä ei juuri dieseliä edes tunneta. - Pöljä olet
Kukaan täysjärkinen ei osta bensa-autoa enää muuta kuin dieselveron pelossa. Diisselit kehittyvät jatkuvasti ja niiden kehitykseen panostetaan rajusti. Bensa-autot voi jopa kadota kokonaan maailmasta, mene ja tiedä. En ikinä vaihda matalavääntöiseen bensakoneeseen.
- Magnum
mitäs sä poika höpiset höpiset matalavääntöisistä bensakoneista???????????????????????????
- TDI130
Magnum kirjoitti:
mitäs sä poika höpiset höpiset matalavääntöisistä bensakoneista???????????????????????????
mulla on tossa tallissa kesäauto juuri tuolla 5,7l koneella. Onhan sitä piristetty, mutta alle 15litraa/100km ei voi edes uneksia... eli kun nyt kuitenkin ajan 60tkm vuodessa ei dieselin hinnalla ja verolla ole mitään merkitystä. Vaikka Diesel maksaisi sen euron litra ja d-vero 1000€ vuodessa ei silti olla edes puolessa bensa-V8 kustannuksissa! Samoin joku bensaturbo 8-9litran kulutuksella olisi yhä kalliimpi.
Kyllä 310nm väännölläkin kerkiää 5,5L satasella. Mitään vapari bensakonetta ei voi edes ajatella alle 3 litrasena. - Urh.Autoilija
TDI130 kirjoitti:
mulla on tossa tallissa kesäauto juuri tuolla 5,7l koneella. Onhan sitä piristetty, mutta alle 15litraa/100km ei voi edes uneksia... eli kun nyt kuitenkin ajan 60tkm vuodessa ei dieselin hinnalla ja verolla ole mitään merkitystä. Vaikka Diesel maksaisi sen euron litra ja d-vero 1000€ vuodessa ei silti olla edes puolessa bensa-V8 kustannuksissa! Samoin joku bensaturbo 8-9litran kulutuksella olisi yhä kalliimpi.
Kyllä 310nm väännölläkin kerkiää 5,5L satasella. Mitään vapari bensakonetta ei voi edes ajatella alle 3 litrasena.Siis diisselit ovat köyhien (henkisesti?) valintoja!
- diesel
Urh.Autoilija kirjoitti:
Siis diisselit ovat köyhien (henkisesti?) valintoja!
Mitä pirun väliä sillä on millä ajaa?
Jokaisen oma asiahan se on, ja turha siitä on täällä tapella.
Itse pidän molemmista, diesel nyt vaan sattui
tällä kertaa kohdalle. Ja luulempa että en
näillä "säännöillä" bensa-autoa enää osta.Itse ajan 35tkm vuodessa, ja sinänsä ei kauheasti
olisi ollut merkitystä kummalla ajaa, mutta tuo
oli mielestäni mukavampi ajaa.
Tietty bensa-autokin on mukava, kunhan kuutioita
on tarpeeksi ja lisäksi mielellään ahdin :)
Mutta kun tarvitsee päästä nopeasti kulkemaan, niin sitä varten ovat moottoripyörät..
- Hyi yäk
Ja ÄO syöksylaskee diisselisteillä!
- mie
Ja ei ne sen pahemmalle haise kun sun 500tkm ilman remontteja ajettu korolla... Itseasiassa huomattavasti vähemmän....
- Mikä haisee
mie kirjoitti:
Ja ei ne sen pahemmalle haise kun sun 500tkm ilman remontteja ajettu korolla... Itseasiassa huomattavasti vähemmän....
Nykyään bensa-autot haisee pahemmalle, kiitos tämän nykyisen viinabensan.
- seniori
On ihan sama mikä moottori on kyseessä kun valtion rahantarpeesta on kysymys. Päästöjä käytetään vain verukkeena, joilla perustellaan verojen korotus. Tosiasiassa valtiovaltaa autoissa kiinnostaa vain verotuotto. Kauniit puheet autojen vanhenemisesta ja turvattomuudesta ovat vain hämäystä. Todellinen tarkoitus on myydä uusia autoja mahdollisimman paljon. Tämä on nähty vuosikymmenien aikana moneen kertaan. Ainuttakaan talouskriisiä ei ole ollut ilman auton verotuksen korotusta. Näin on myös tulevaisuudessa.
- Ansaintalogiikka
Näin menee, selitykset vaihtuu ja verotus säilyy ja nousee. Laskentaperuste voi muuttua, jos keksitään tapa millä saadaan kokonaisverotettua enemmän.
- M.P
Bensan hintaa nostetaan vielä enemmän että riittää meille ministereille taksirahaa käyttöön.
- heh ja hah ja hoh
Pahastipa meni bensa-autoilija harhaan johtopäätöksissään reilu 10 vuotta siiten...
Dieseliin tuli hieman bensaa isompi veronkorotus mutta samaan aikaan käyttövoimavero (dieselvero) putosi 18%. Hintasuhdekaan bensan ja dieselin suhteen ei juuri muuttunut.
Toisin sanoen kävikin niin, että dieselöinti taisi tullakin entistä edullisemmaksi kuin bensailu...
Heh heh
No nyt sitten odottelemaan uusia 'kauhuvisioita' dieselien kohtaloksi, jotta saamme taasen nauraa vuosien päästä... - Työtön..
Köyhälle kaikki on kallista.
- Diissel
bensalla pestään pensselit ja diisselillä tehdään voima!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu
Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)1108186- 392519
- 1212233
- 221899
Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?
Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais151644- 111479
Kyllä poisto toimii
Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa161442"Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..
"Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla141389- 151262
Kristityt "pyhät"
Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.121163