Moskovan patriarkaatin seurakunnat

el kirahwi

Hufvudstadsbladet kirjoitti tänään Moskovaan patriarkaattiin kuuluvan Nikolaoksen seurakunnan kirkkosuunnitelmista. Onko Helsingissä muitakin Moskovan patriarkaatin alaisia seurakuntia ja missä ne toimivat?

19

2794

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ponomari Jerma

      ... patriarkaatin seurakunta Helsingissä on Pokrovan eli Jumalansynnyttäjän suojeluksen seurakunta (virallinen nimi on muistaakseni: Yksityinen kreikkalais-katolinen kirkollinen yhdyskunta). Pokrovan kirkko löytyy Munkkimiemestä Nuottapolun ja Tiilimäen risteyksestä.
      Nikolaoksen srk:n toinen kirkko, Autuaan Ksenia Pietarilaisen kirkko on taas osoitteessa Aarteenetsijäntie 2, Mellunmäki.

      • el kirahwi

        Eli toimintaa siis löytyy, kiitos tiedoista. Yritin joskus etsiä tietoja netistä, mutta en löytänyt. Voisi olla joskus mielenkiintoista tutustua.

        Miten nämä seurakunnat suhtautuvat Suomen ort. kirkkoon, ja miten se vastaavasti suhtautuu niihin? Jos Suomen ort. kirkon jäsen tai Suomen ev.lut. kirkon jäsen haluaisi liittyä näihin, mitä heiltä edellytettäisiin?

        Onko Suomessa myös ns. vanhauskoisten seurakuntia? Tapasin kerran Suomessa asuvan venäläisen miehen, joka oli aikoinaan kastettu vanhauskoisten toimesta, mutta käsittääkseni hänellä ei enää ollut heihin mitään yhteyttä.


      • ort.fi
        el kirahwi kirjoitti:

        Eli toimintaa siis löytyy, kiitos tiedoista. Yritin joskus etsiä tietoja netistä, mutta en löytänyt. Voisi olla joskus mielenkiintoista tutustua.

        Miten nämä seurakunnat suhtautuvat Suomen ort. kirkkoon, ja miten se vastaavasti suhtautuu niihin? Jos Suomen ort. kirkon jäsen tai Suomen ev.lut. kirkon jäsen haluaisi liittyä näihin, mitä heiltä edellytettäisiin?

        Onko Suomessa myös ns. vanhauskoisten seurakuntia? Tapasin kerran Suomessa asuvan venäläisen miehen, joka oli aikoinaan kastettu vanhauskoisten toimesta, mutta käsittääkseni hänellä ei enää ollut heihin mitään yhteyttä.

        Moskovan patriarkkaattiin kuuluvat tahtovat suhtautua aika nuivasti Suomen kirkkoon ja olen kuullut että tekevät jopa eräänlaista käännytystyötä venäläisten keskuudessa etteivät vaan liittyisi Suomen kirkon jäseniksi.Suomen kirkolla ei periaatteessa ole mitään heitä vastaan. Kalenterikysymys tahtoo aina olla venäläisille ongelmakohta.

        Karjalassa on ollut muinoin vanhauskoisten luostari, mutta nykyään ei ole heillä täällä mitään toimintaa.


      • Johannes
        ort.fi kirjoitti:

        Moskovan patriarkkaattiin kuuluvat tahtovat suhtautua aika nuivasti Suomen kirkkoon ja olen kuullut että tekevät jopa eräänlaista käännytystyötä venäläisten keskuudessa etteivät vaan liittyisi Suomen kirkon jäseniksi.Suomen kirkolla ei periaatteessa ole mitään heitä vastaan. Kalenterikysymys tahtoo aina olla venäläisille ongelmakohta.

        Karjalassa on ollut muinoin vanhauskoisten luostari, mutta nykyään ei ole heillä täällä mitään toimintaa.

        Ortodoksisen kirkon kanoninen periaate kirkollisen hallinnon suhteen on suunnilleen seuraava:
        Yhtenäisen kansallisvaltion alueella asuvat ortodoksit muodostavat ortodoksisen paikalliskirkon.

        Toisin sanoen, tämän ihanteen mukaisesti pitäisi olla olemassa esimerkiksi Ruotsin ort. kirkko, Saksan ort.kirkko, Englannin ort. kirkko jne.
        Kirkollinen hallinto toimii kuitenkin vaihtelevasti eri maissa ja siinä on suuria ongelmia. Ongelmien suurimmat syyt ovat poliittiset muutokset, rajojen siirrot ja väestön muuttoliike.

        Suomen osalta tilanne on selkeämpi kuin monissa läntisissä maissa. Silti tilanne ei todellakaan ole aivan ongelmaton, kuten tässä keskustelussa on jo edeltä kuvattu.

        Maassamme toimii historiallisista syistä kaksi venäläistä ortodoksista seurakuntaa, mainitut Pokrovan ja Nikolskin seurakunnat Moskovan patriarkaatin alaisuudessa. Ne ovat syntyneet ajanlaskuriitojen yhteydessä 1920-luvulla, ensin mainittu Viipuriin, josta se sodan vuoksi siirtyi Helsinkiin, viime mainittu alkujaankin Helsinkiin.
        Molemmat seurakunnat käyttävät jumalanpalveluskielenään kirkkoslaavia ja noudattavat juliaanista vanhaa ajanlaskua. Seurakuntien toiminta oli jossain määrin lamaantunutta 1980-luvulle saakka vanhan emigranttisukupolven siirtyessä tuonilmaisiin.
        Neuvostoliiton hajoamisen jälkeen venäläinen muuttoliike Suomeen on kuitenkin merkittävästi vilkastuttanut kummankin seurakunnan toimintaa ja ne ovat perustaneet myös uusia jumalanpalveluspaikkoja.

        Suhteet Suomen ortodoksisen arkkipiispakunnan ja venäläisten seurakuntien välillä ovat ajoittain olleet hiukan kitkaiset, mutta tilanne voisi olla pahempikin. Joillakin alueilla suomalaisten ja venäläisten ortodoksien välillä on vakiintunut yhteistyö etenkin pääkaupunkiseudulla. Viimeksi suomalaisissa herätti jossain määrin närää venäläisten toiminnan käynnistyminen Itä-Helsingissä. Tämä oli kuitenkin perusteltua, sillä ko. alueella asuu runsaasti venäjänkielistä väestöä, jota Helsingin ortodoksinen seurakunta ei ole pystynyt/halunnut palvella riittävän hyvin.

        Vanhauskoisilla ei ole Suomessa mitään toimintaa.


      • ponomari Jerma

        ... että Pyhän Nikolauksen kirkko on Hietaniemessä Tuonelankujalla krematorion ja juutalaisen hautausmaan naapurina. Kirkko on rakennettu v.1938.


      • el kirahwi
        ponomari Jerma kirjoitti:

        ... että Pyhän Nikolauksen kirkko on Hietaniemessä Tuonelankujalla krematorion ja juutalaisen hautausmaan naapurina. Kirkko on rakennettu v.1938.

        Eli tämä nyt suunniteltu on siis Nikolaoksen seurakunnan kolmas kirkko Helsingissä? Eikö Hietaniemessä ole myös Helsingin ortodoksisen seurakunnan (siis Konst. patr.) palveluksia? Esiintyykö myös muiden kirkkojen osalta yhteiskäyttöä?


      • el kirahwi
        Johannes kirjoitti:

        Ortodoksisen kirkon kanoninen periaate kirkollisen hallinnon suhteen on suunnilleen seuraava:
        Yhtenäisen kansallisvaltion alueella asuvat ortodoksit muodostavat ortodoksisen paikalliskirkon.

        Toisin sanoen, tämän ihanteen mukaisesti pitäisi olla olemassa esimerkiksi Ruotsin ort. kirkko, Saksan ort.kirkko, Englannin ort. kirkko jne.
        Kirkollinen hallinto toimii kuitenkin vaihtelevasti eri maissa ja siinä on suuria ongelmia. Ongelmien suurimmat syyt ovat poliittiset muutokset, rajojen siirrot ja väestön muuttoliike.

        Suomen osalta tilanne on selkeämpi kuin monissa läntisissä maissa. Silti tilanne ei todellakaan ole aivan ongelmaton, kuten tässä keskustelussa on jo edeltä kuvattu.

        Maassamme toimii historiallisista syistä kaksi venäläistä ortodoksista seurakuntaa, mainitut Pokrovan ja Nikolskin seurakunnat Moskovan patriarkaatin alaisuudessa. Ne ovat syntyneet ajanlaskuriitojen yhteydessä 1920-luvulla, ensin mainittu Viipuriin, josta se sodan vuoksi siirtyi Helsinkiin, viime mainittu alkujaankin Helsinkiin.
        Molemmat seurakunnat käyttävät jumalanpalveluskielenään kirkkoslaavia ja noudattavat juliaanista vanhaa ajanlaskua. Seurakuntien toiminta oli jossain määrin lamaantunutta 1980-luvulle saakka vanhan emigranttisukupolven siirtyessä tuonilmaisiin.
        Neuvostoliiton hajoamisen jälkeen venäläinen muuttoliike Suomeen on kuitenkin merkittävästi vilkastuttanut kummankin seurakunnan toimintaa ja ne ovat perustaneet myös uusia jumalanpalveluspaikkoja.

        Suhteet Suomen ortodoksisen arkkipiispakunnan ja venäläisten seurakuntien välillä ovat ajoittain olleet hiukan kitkaiset, mutta tilanne voisi olla pahempikin. Joillakin alueilla suomalaisten ja venäläisten ortodoksien välillä on vakiintunut yhteistyö etenkin pääkaupunkiseudulla. Viimeksi suomalaisissa herätti jossain määrin närää venäläisten toiminnan käynnistyminen Itä-Helsingissä. Tämä oli kuitenkin perusteltua, sillä ko. alueella asuu runsaasti venäjänkielistä väestöä, jota Helsingin ortodoksinen seurakunta ei ole pystynyt/halunnut palvella riittävän hyvin.

        Vanhauskoisilla ei ole Suomessa mitään toimintaa.

        Siinähän se koko historia tulikin hienossa tiivistetyssä paketissa! :)

        Pyhän Kolminaisuuden kirkko kuitenkin taitaa kuulua Suomen ortodoksisen kirkon alaisuuteen, vaikka sielläkin on slaavinkielisiä palveluksia?

        Onko tietoa miten tavallista on, että venäläiset maahanmuuttajat valitsevat Moskovan patriarkaatin alaisen seurakunnan Suomessa?


      • Johannes
        el kirahwi kirjoitti:

        Siinähän se koko historia tulikin hienossa tiivistetyssä paketissa! :)

        Pyhän Kolminaisuuden kirkko kuitenkin taitaa kuulua Suomen ortodoksisen kirkon alaisuuteen, vaikka sielläkin on slaavinkielisiä palveluksia?

        Onko tietoa miten tavallista on, että venäläiset maahanmuuttajat valitsevat Moskovan patriarkaatin alaisen seurakunnan Suomessa?

        Pyhän Kolminaisuuden kirkko on Helsingin ortodoksisen seurakunnan omistuksessa, sen vanhin käytössä oleva kirkko (vuodesta 1827) ja Carl Ludvig Engelin suunnittelema. Kirkossa toimitetaan viikonloppuisin seurakunnan venäjänkielistä väestöä varten kirkkoslaavinkielisiä palveluksia.
        Tässä kohden on muistettava, että Helsingin seurakunta oli viime sotiin saakka venäläisenemmistöinen, ja edelleen seurakuntaan kuuluu noin 1000-2000 jäsentä, joiden äidinkieli on venäjä. Tässä joukossa on ortodokseja, joiden suku on joissakin tapauksissa asunut Suomessa jo viidenkin sukupolven ajan, mutta tietenkin myös viime vuosina Venäjältä tulleita.

        En tiedä, onko maahanmuuttajien valinnoista olemassa tilastollista tietoa. Näppituntuma on, että osa heistä valitsee Helsingin ort. seurakunnan, osa jommankumman venäläisen seurakunnan ja luultavasti enemmistö ei kumpaakaan. Näin siksi, että venäläiset ovat useassa tapauksessa vieraantuneet omasta kulttuuristaan. Tässä mielessä neuvostoajan jäljet näkyvät yhä.


      • ponomari Jerma
        el kirahwi kirjoitti:

        Eli tämä nyt suunniteltu on siis Nikolaoksen seurakunnan kolmas kirkko Helsingissä? Eikö Hietaniemessä ole myös Helsingin ortodoksisen seurakunnan (siis Konst. patr.) palveluksia? Esiintyykö myös muiden kirkkojen osalta yhteiskäyttöä?

        vaan Hesan ort.srk:n kirkot (Konst.patr.) Hietanimessä (vanhempi ja uudempi profeetta Eliaan kirkko) löytyvät ort.hautausmaalta läheltä Lapinlahden sairaalaa. Pyhän Nikolauksen kirkko Tuonelankujalla on P.Nikolauksen srk:n (ja vain sen) kirkko.


    • Mr Gt

      Lapsena Munkkiniemen kirkossa liturgioissa käyneenä en voi muuta kuin toivottaa
      onnea näille uudelleen toimintaan heränneille seurakunnille.

      Toivottavasti Suomen ort kirkkokin hyväksyisi sen tosiasian, että liiallinen
      sopeutuminen valtakirkon toimintaan vieraannuttaa seurakuntalaiset omasta kirkosta.

      • Pavel

        Olen itse H:gin ort srk:n jäsen mutta käyn suhteellisen säännöllisesti myös Munkkiniemen Pokrovassa, jonka jumalanpalveluselämä on erittäin intensiivistä ja palvelukset toimitetaan sellaisella hartaudella ja lämmöllä, että vastaavaan en ole juuri missään - luostareiden ulkopuolella - törmännyt. Suosittelen!

        Positiivista on sekin, että kirkkojen ylätason ristiriidat - esim. Viron kysymys - eivät millään tavoin ole näkyneet eivätkä tuntuneet yksilötason suhteissa välillämme.


      • el kirahwi
        Pavel kirjoitti:

        Olen itse H:gin ort srk:n jäsen mutta käyn suhteellisen säännöllisesti myös Munkkiniemen Pokrovassa, jonka jumalanpalveluselämä on erittäin intensiivistä ja palvelukset toimitetaan sellaisella hartaudella ja lämmöllä, että vastaavaan en ole juuri missään - luostareiden ulkopuolella - törmännyt. Suosittelen!

        Positiivista on sekin, että kirkkojen ylätason ristiriidat - esim. Viron kysymys - eivät millään tavoin ole näkyneet eivätkä tuntuneet yksilötason suhteissa välillämme.

        Onko siellä palveluksia ihan säännöllisesti? Mistä saa tietoa ajoista yms.? Netissä mitään?


      • el kirahwi

        Miten se näkyy, että Suomen ort. kirkko on sopeutunut liikaa valtakirkon toimintaan?


      • ponomari Jerma
        el kirahwi kirjoitti:

        Onko siellä palveluksia ihan säännöllisesti? Mistä saa tietoa ajoista yms.? Netissä mitään?

        ... saat Hesan puhelinluettelosta. Pokrovan pitäisi löytyä sieltä hakusanalla: Yksityinen kreikkalais-katolinen kirkollinen yhdyskunta. Jumalanpalveluksia toimitetaan sunnuntaisin ja kirkollisina juhlapäivinä (ja niiden aattoiltoina) siis lauantaisin klo 18 ja sunnuntaisin klo 10. Jumalanpalveluslistat löydät kirkon ovelta ilmoitustaululta ja oman kopiosi saat kirkosta kynttilänmyyntipöydältä.

        En tiedä ovatko Hesassa toimivat Moskovan Patriarkaatin seurakunnat laatineet omat nettisivunsa.


      • el kirahwi
        ponomari Jerma kirjoitti:

        ... saat Hesan puhelinluettelosta. Pokrovan pitäisi löytyä sieltä hakusanalla: Yksityinen kreikkalais-katolinen kirkollinen yhdyskunta. Jumalanpalveluksia toimitetaan sunnuntaisin ja kirkollisina juhlapäivinä (ja niiden aattoiltoina) siis lauantaisin klo 18 ja sunnuntaisin klo 10. Jumalanpalveluslistat löydät kirkon ovelta ilmoitustaululta ja oman kopiosi saat kirkosta kynttilänmyyntipöydältä.

        En tiedä ovatko Hesassa toimivat Moskovan Patriarkaatin seurakunnat laatineet omat nettisivunsa.

        Kokeilin hakua venäjäksi, ja löysin Nikolaoksen seurakunnan nettisivut. Ne sijaitsevat Venäjällä, ja ovat vähän hitaat, mutta tietoa on varsin paljon.

        http://finrusorthodox.narod.ru


      • Johannes
        el kirahwi kirjoitti:

        Kokeilin hakua venäjäksi, ja löysin Nikolaoksen seurakunnan nettisivut. Ne sijaitsevat Venäjällä, ja ovat vähän hitaat, mutta tietoa on varsin paljon.

        http://finrusorthodox.narod.ru

        Kiintoisa linkki, jonka olemassaolosta en tiennyt ennestään. Kiitos paljon El Kirahwi! : )


      • Mr Gt
        el kirahwi kirjoitti:

        Miten se näkyy, että Suomen ort. kirkko on sopeutunut liikaa valtakirkon toimintaan?

        Ortodoksinen lapsi osaa kyllä luterilaiset virret ja ristiä kädet, mutta
        tuntemus omaan kirkkoon on vähäinen. Oman tien kulkeminen on raskaampaa
        ja vaikeampaa kuin kulkea tavoissa ja yhteistyössä, ekumenian nimissä, isomman perässä.


      • opintojen äiti
        Mr Gt kirjoitti:

        Ortodoksinen lapsi osaa kyllä luterilaiset virret ja ristiä kädet, mutta
        tuntemus omaan kirkkoon on vähäinen. Oman tien kulkeminen on raskaampaa
        ja vaikeampaa kuin kulkea tavoissa ja yhteistyössä, ekumenian nimissä, isomman perässä.

        Kertaus on


      • krintane
        Mr Gt kirjoitti:

        Ortodoksinen lapsi osaa kyllä luterilaiset virret ja ristiä kädet, mutta
        tuntemus omaan kirkkoon on vähäinen. Oman tien kulkeminen on raskaampaa
        ja vaikeampaa kuin kulkea tavoissa ja yhteistyössä, ekumenian nimissä, isomman perässä.

        kunka niin?

        tyttäreni on kohta 16v eikä osaa todellakaan luterilaisia virsiä.
        käsien ristiminen ja niiailu saksalaiseen tyyliin ei myöskään ole hallinnassa.

        mitä oikein tarkoitat?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

      Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      49
      1526
    2. Sunnuntai terveiset kaivatulle

      Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      76
      1355
    3. Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua

      Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊
      Ikävä
      87
      1016
    4. Kaupan työtekijä

      Kyllä on pahaa katsottavaa kun myyjällä on purtu kaula, hyvin epäsoveliasta
      Kuhmo
      19
      1013
    5. Oletko koskaan suuttunut jostain kaivatullesi?

      Mitä hän teki tai mitä tapahtui, mistä suutuit?
      Ikävä
      86
      946
    6. Ai miehillä ei ole varaa maksaa

      Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee
      Ikävä
      187
      886
    7. Olet mielessäni

      viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s
      Ikävä
      20
      841
    8. Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta

      Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi
      Maailman menoa
      99
      815
    9. Olen paremman näköinen kuin sinä

      Jos aletaan sille tielle mies.
      Ikävä
      82
      811
    10. 66
      742
    Aihe