Ñivelrikko

Jaana

Olen alle 40-vuotias ja minulla on todettu polvien, lonkkien ja selän nivelrikko. Ensimmäiset oireet polviin (rutina, pettäminen, nivelen lukkiutuminen) tulivat yli kymmenen vuotta sitten. 3 vuotta sitten todettiin, että oikeassa polvessani ja lonkassani on jo huomattava virheasento. Nyt minulla ei ole enään kivuttomia päiviä ollut 5 vuoteen eli on vaan hyviä ja huonoja päiviä. Yöunet jää ajoittain vähiin leposäryn vuoksi. Päivittäin syön särkylääkettä ja pahoina päivinä joudun yölläkin hakemaan särkylääkettä. Lääkärin määräämänä käytössä on nyt Burana 600mg x3/vrk, mutta pahoina päivinä joudun ottamaan viisikin kappaletta, että töistäni selviän (tämän ikäinen ei kuulemma voi sairastaa moista tautia sanoo kela ja kumppanit). Useat harrastukset olen joutunut kivun vuoksi jättämään.

Itse alan väsyä tilanteeseen. Haluaisin elää elämää eikä vain kivun sallimissa rajoissa. Onko olemassa jotain lääkettä joka vie kivun kokonaan pois tai sitten hoitoa, joka lopetta tämän jatkuvan kivun?
Fysioterapeutti sanoi minulle, että tilani on jo niin huono nivelien osalta ja jos lihaskuntoni olisi huonompi, en enään liikkuisi ilman apuvälineitä.

Olen kuullut, että nivelrikkoa hoidetaan jonkinlaisilla proteeseilla. Saako sellaista hoitoa nuori ihminen vain onko se varattu 85v. kansalaisille?

10

5780

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Niipa

Selän nivelrikosta en tiedä. Itselleni on laitettu tekonivelet molempiin lonkkiin ja oik polveen. Ensimmäinen lonkkanivel laitettiin ollessani 55 vuotias, toinen lonkka n.8 vuotta myöhemmin ja polvi siitä n.2 vuotta myöhemmin. Nivelrikot ovat melkoisen ylipainon seurausta. Kaikki leikkaukset onnistuivat ja kivut loppuivat saman tien. Eihän proteesi voi tuntea kipuja. Maksu oli ens. leikkauksessa 125 mk/vrk. Muissa se oli samaa suuruusluokkaa.

• Polvikipuinen

Kysyisin tarkennusta viestiisi. Tarkoititko, että omat nivelrikkosi ovat ylipainon seurausta vai että yleensä nivelrikko johtuu ylipainosta.
        Nimittäin mulla on myös alkava nivelrikko ja tuskin se on ylipainosta johtuva koska oireiden alkaessa painoin 49 kg ja olen 168cm pitkä.
        (Alkuperäinen viestini on kohdan polven kipu alla)

• Niipa
        Polvikipuinen kirjoitti:

Kysyisin tarkennusta viestiisi. Tarkoititko, että omat nivelrikkosi ovat ylipainon seurausta vai että yleensä nivelrikko johtuu ylipainosta.
        Nimittäin mulla on myös alkava nivelrikko ja tuskin se on ylipainosta johtuva koska oireiden alkaessa painoin 49 kg ja olen 168cm pitkä.
        (Alkuperäinen viestini on kohdan polven kipu alla)

Omiani tarkoitin.

• Polvikipuinen
        Niipa kirjoitti:

Omiani tarkoitin.

Asia selkeni, kiitos. Hyvää vointia sulle

• Kokenut

Raakaravinto saattaisi parantaa tilannetta. Kipulääkkeitä ei kannata käyttää kovin paljon.

• Jaana

Ylipaino ei ole nivelrikkoni syy eikä tapaturma. Lääkäri totesi, että kyseessä on geneettinen alkuperä.

Olen kokeillut luontaistuotteita, kuten inkiväärikapseleita ilman tulosta. Hieman helpotusta kipuun tuo Arthyl-lääke, mutta sitä voi syödä vain pari kolme kuuria vuodessa.

Olisin kiinnostunut keinonivelhoidosta, sillä lääkkeillä/luontaistuotteilla ei sanottavaa vaikutusta kivun lievenemiseen ole.

• 54 v.rautajalka

Itselläni nivelrikko alkoi jo alle kolmikymppisenä .Eka polvi leikaus tehtiin 28v:na.sen jälkeen 6-7 leikkausta kunnes viime keväänä molempiin polviin tekonivelet samalla kertaa.Minullakin nivelrikkoa myös selässä mutta sen kanssa täytyy vain pärjäillä.

• Jaana

saada se proteesi. Nivelrikon ensioireet tuli mulle jo 21v. Olen ymmärtänyt, että selän nivelrikolle ei voi tehdä muuta kuin jäykistää nikamat, jos ne rupea kipuilemaan pahasti. Nyt polvet ja lonkat ovat kipuilleet sekä niiden toiminta on rajoittunut jo 15 vuotta. Olen joutunut lopettamaan taitoluistelun, tanssin sekä rytmisen voimistelun kivun vuoksi (sekä monta muuta).Lääkäri tosin sanoi, että proteesihoitoa ei voida aloittaa ennenkuin nivelrako on kaventunut alle 4 mm, mutta minulla on kuvattu polvet oireiden alkuvaiheessa ja silloin nivelrako oli melkein 6mm. Kävin myös ortopedin vastaanotolla ja hän sanoi, että alle 4 mm ei operoida, koska se on normaalin raja. Nyt muodostunutta virheasentoa ei edes huomioitu.Oikea polvi operoitiin tappelun jälkeen vuonna 2000 eikä siitä muuta apua ollut kuin jatkuvan narinan loppuminen - tosin lukko- ja pettämisoire pahentui. Positiivista on kaiken kaikkiaan se, että olen lihaskuntoni pystynyt pitämään todella hyvänä ja näin ollen pärjään ilman apuvälineitä, tosin särkylääkettä kuluu, sillä teen yhä täyspäiväistä työtä (olen liian nuori ja liian terve =D). Koska monet ovat saaneet proteesihoidon iästään huolimatta, on kai minun ryhdyttävä painostamaan työterveyslääkäriäni hoitamaan hommansa. Kiitos sinulle, minäkin voin vielä tanssia päivänä jonain. Sain viestistäsi uskoa taas yrittää.

• moninivelrikko
        Jaana kirjoitti:

saada se proteesi. Nivelrikon ensioireet tuli mulle jo 21v. Olen ymmärtänyt, että selän nivelrikolle ei voi tehdä muuta kuin jäykistää nikamat, jos ne rupea kipuilemaan pahasti. Nyt polvet ja lonkat ovat kipuilleet sekä niiden toiminta on rajoittunut jo 15 vuotta. Olen joutunut lopettamaan taitoluistelun, tanssin sekä rytmisen voimistelun kivun vuoksi (sekä monta muuta).Lääkäri tosin sanoi, että proteesihoitoa ei voida aloittaa ennenkuin nivelrako on kaventunut alle 4 mm, mutta minulla on kuvattu polvet oireiden alkuvaiheessa ja silloin nivelrako oli melkein 6mm. Kävin myös ortopedin vastaanotolla ja hän sanoi, että alle 4 mm ei operoida, koska se on normaalin raja. Nyt muodostunutta virheasentoa ei edes huomioitu.Oikea polvi operoitiin tappelun jälkeen vuonna 2000 eikä siitä muuta apua ollut kuin jatkuvan narinan loppuminen - tosin lukko- ja pettämisoire pahentui. Positiivista on kaiken kaikkiaan se, että olen lihaskuntoni pystynyt pitämään todella hyvänä ja näin ollen pärjään ilman apuvälineitä, tosin särkylääkettä kuluu, sillä teen yhä täyspäiväistä työtä (olen liian nuori ja liian terve =D). Koska monet ovat saaneet proteesihoidon iästään huolimatta, on kai minun ryhdyttävä painostamaan työterveyslääkäriäni hoitamaan hommansa. Kiitos sinulle, minäkin voin vielä tanssia päivänä jonain. Sain viestistäsi uskoa taas yrittää.

Jos tiedät hyvän ortopedin joka tekee sekä yksityisvastaanottoja että leikkaa keskus tms sairaalassa, hakeudu hänen yksityispotilaaksi ja pyydä lähete hänelle sairaalaan, missä saat hoidon ihan kuin kuka tahansa veronmaksaja tämän lääkärin toimesta.
        näin meillä helsingissä.
        terv kohtalotoveri nivelten suhteen

• raihnanen

Olen 51-vuotias ja minulla on ollut toista kymmentä vuotta nivelkipuja. Todetut nivelrikot sormissa, selässä,lisäksi lonkissa kalkkeutumaa nyt oireilee oikean jalan polvi sekä olkapää. Ei meidän ikäisiä oteta vakavasti. Mulle on kerrottu kivut lakkaavat vuoden sisällä, ei ole kuitenkaan sitä tapahtunut. Sormet ovat kyhmyräiset ja kivut ovat todella kovat lähes kaikissa nivelissä yötä päivää. Yöunet jää todella pieniksi. Kipulääkkeitä en voi ottaa astmani vuoksi, tulehduskipulääkkeistä tulee kurkun kutinaa ja joistakin ihottumaa. Panadol on sopiva. Harrastan liikuntaa lihaskunnon vuoksi, tällä hetkellä polven kipu sallii kävellä puolikilometriä, sen jälkeen kipu on kovaa. Odotan niitä luvattuja kivuttomia aikoja. Häntäpystyyn ja päivä kerrallaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      69
      2703
    2. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      63
      2634
    3. Muutama syy

Sille miksi IRL kohtaaminen on hänelle vaikeaa
      Ikävä
      68
      1782
    4. Onko kaivatullasi

Hyvä vai huono huumorintaju?
      Ikävä
      24
      1617
    5. Estitkö sä minut

Oikeasti. Haluatko, että jätän sun ajattelemisen? :3
      Ikävä
      20
      1540
    6. Tykkään susta

Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä
      Ikävä
      9
      1470
    7. Onko kaikki hyvin, iso huoli sinusta

Miten jakselet? Onko sattunut jotain ikävää. Naiselta
      Ikävä
      15
      1382
    8. Millainen meno

Viikonloppuna? Mulla hirvee vitutus päällänsä. Onko muilla sama tunne??
      Ikävä
      38
      1233
    9. Onko meillä

Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko
      Ikävä
      8
      1197
    10. Tiedätkö tykkääkö

Kaivatustasi siinä mielessä joku muukin kuin sinä itse
      Ikävä
      29
      1131
    Aihe