Kertokaahan jotain tositarinoita siitä, miten kannattavaa auton hakeminen Saksasta loppupelissä on. Eli mitkä ovat olleet ne lopulliset säästöt ja mitä mutkia on tullut matkaan? Minkä hintaista autoa sieltä kannattaa lähteä hakemaan? Ilmeisesti kalliita autoja on kannattavampaa hakea? Lisäksi, kun tuolla tullin sivuilla on tuollainen lista eri autoista ja automallieista ja miten niiden verotus on arvoioitu, voiko sitä listaa soveltaa niin, että esim. n. 10000€ autosta maksetaan aina jotakuinkin saman verran veroa, vai voiko yhdestä kymppitonnin autosta joutua maksamaan enemmän veroa kuin toisesta?
Viivan alla
8
1714
Vastaukset
- jeps
Kokemuksia ei voi mulla laittaa monikkoon, mutta toisten autojen tuonti on kannattavempaa kuin toisten. Kyllä se tullin lista antaa viitteitä siitä, mikä on kannattavempaa kuin toinen. Jos erot on 15-20% luokkaa veroprosentissa niin veroissa se tarkoittaa noin 100% eroa (ylhäältä alas n. 50%). Lopputulemassa 25% eroa helpostikin, jopa yli, sillä vanhemmista menee kyllä enemmän veroa, kuin muita kuluja (ostoh. tuonti yms..)
Jos kannattavinta etsii, niin neonissa voittaa prosenteissa eniten ja sen myynti halpana autona on helpompaa kuin jonkun ML-mersun (vaikka tässä tulee ehkä euroja per kauppa enemmän), jonka markkinat ovat rajatummat.
En ota muuten kantaa mitkä merkit ovat kannattavia, sillä aika tapauskohtaista näyttää olevan. - Mursu
No tässä on yksi esimerkki, jonka jo aikanaan täällä esitin:
Jaguar XJS 4.0 -92, ajettu 122 tuhatta km. Hinta oli Saksassa 8000 E, verot 7960,50 E. Matkakustannuksia kahdelta ihmiseltä noin 700 E, majoituskustannuksia ei ollut, koska olimme sukulaisissa (siksi en laske autoni hintaan matkakustannuksiakaan, koska sukulaisissa vieraillaan muutenkin, siinä ei rahalliset arvot ratkaise) Auton hinnaksi tuli siis laskentavasta riippuen 16-17t E. Aika harvoin on alle 20t E vastaavia myytävänä, jos nyt ylipäätään vastaavia on ollenkaan tarjolla. Jaguarit ovat Suomessa kalliita, Saksassa halpoja. Tuollaisen erikoisen auton löytäminen oli äärimmäisen vaikea tehtävä, kannattaa olla paikallista apua. Mersuja ja bemareita löytää itsekin.
Minun vaatimattomalla mutu-tuntumalla sanoisin, että Saksasta kannattaa tuoda suurikokoisia tai muuten kalliimman hintaluokan mersuja, bemareita, audeja, jaggeja. Saksassa alle viiden tuhannen euron autoja ei kannata ostaa, eikä "kansanautoja". Niitä saa edullisesti Suomestakin.
Eli kyllähän se on niin, että köyhiä varten ei tämä verouudistus tullut. Kun tuo ison ja kalliin auton halvalla suomeen, saa varautua ison ja kalliin auton kalliisiin vakuutus- , huolto- ja ylläpitomaksuihin. Oman autoni huollot ovat noin kaksin-kolminkertaiset kansanautoihin verrattuna, ja huoltoväli puolet lyhyempi. Omasta mielestäni se on sen arvoista, mutta onko kaikkien mielestä, onkin eri asia.- Traveller
Tuotapa juuri tarkoitin. Jouduit 8000€ Jaggesta maksamaan saman verran veroja kuin toit sen Suomeen. Kun taas katsoo jotain esim. VW Golfia, josta on maksettu Saksassa 10000€, siihen tullee "vain" n. 4000€ verot päälle. Näinollen siis vastaus alkuperäiseen kysymykseeni on, että 10000€ maksaneeseen autoon voi tulla suuriakin eroja lopullisiin veroihin, riippuen siitä, mikä auto on kyseessä. Järjetöntä.
- Tuonut
...tuoda kokonaishinta luokassa 7-10t€, sillä em.hintaluokan autoja varsinkin hyväkuntoisia ja vähän ajettuja ei suomenmaasta juuri löydy.Itse toin n.3000€ saksassa maksaneen kakkos-autoksi.Ja olen tyytyväinen.
- Mursu
Traveller kirjoitti:
Tuotapa juuri tarkoitin. Jouduit 8000€ Jaggesta maksamaan saman verran veroja kuin toit sen Suomeen. Kun taas katsoo jotain esim. VW Golfia, josta on maksettu Saksassa 10000€, siihen tullee "vain" n. 4000€ verot päälle. Näinollen siis vastaus alkuperäiseen kysymykseeni on, että 10000€ maksaneeseen autoon voi tulla suuriakin eroja lopullisiin veroihin, riippuen siitä, mikä auto on kyseessä. Järjetöntä.
Tuo VW Golf -esimerkkisi kertoo, että volkkari on saksassa suhteessa arvostetumpi auto, kuin jagge, kun verrataan sitä arvostukseen suomessa. Uskaltaisin väittää, että hieman yliarvostettu, mutta sehän on vain luonnollista, saksalainen arvostaa vähän enemmän saksalaista. Minun mielestäni, kun mietitään tuonnin kannattavuutta, pitää ottaa huomioon vain lopullinen hinta Suomeen tuotuna, veroineen. Se, millä tavalla 16000 euroa jakaantuu saksalaiselle autonmyyjälle ja suomalaiselle verottajalle on toissijainen asia. Ensisijainen asia on se, kuinka paljon sinun lompakkosi laihtuu. Veroja joutuu maksamaan, joko itkun kanssa, tai ilman itkua. Joten niistä ei kannata liikaa stressiä ottaa.
- jeppe
Traveller kirjoitti:
Tuotapa juuri tarkoitin. Jouduit 8000€ Jaggesta maksamaan saman verran veroja kuin toit sen Suomeen. Kun taas katsoo jotain esim. VW Golfia, josta on maksettu Saksassa 10000€, siihen tullee "vain" n. 4000€ verot päälle. Näinollen siis vastaus alkuperäiseen kysymykseeni on, että 10000€ maksaneeseen autoon voi tulla suuriakin eroja lopullisiin veroihin, riippuen siitä, mikä auto on kyseessä. Järjetöntä.
olisi mukava nähdä miten olet päätynyt 4 000 euron veroihin. Verothan lasketaan verottajan katsomasta auton kokonaisarvosta. Eipä nuo volkkarit nyt ihan niin halpoja täällä ole....
- autoveroneuvos
kun tuo sellaisen auton jota tarvitsee ja ostaa sen asialliseen hintaan. Auton käyttäjälle "kannattavuus" on melko tavalla eri asia kuin välikätenä toimivalle jobbarille tai jopa sellaiselle harrastajallekin, joka aikoo ajella esim. vuoden päivät ja myydä sitten auton eteenpäin voitolla.
Tullin autoverotuksessa harrastama mielivalta tietysti estää näkemästä tilannetta selkeästi, mutta liikaa perityt verot tulevat valittamalla kohuullisemmiksi.
Mikään ei muuta sitä, että Saksassa on aivan toisen kokoluokan valintamahdollisuudet, myös vähän ajettuja on saatavana ja käytettyjen autojen hintakehitys on (koko muussa Euroopassa) selvästi erilainen kuin suomessa - hinnat laskevat selvästi nopeammin. Saksassa lisäksi ei saksalaiset autot ovat useimmiten aliarvostettuja (isänmaallisuutta tai kovaa itsetuntoa) ja siten edullisia. - teepee
Oma tarinani laskelmineen löytyy osoitteesta http://www.peltonen.com/bmw/ - saa kommentoida.
Tullin WWW-sivuilla on listattu taulukot, joiden mukaan verot kannetaan. Ne ovat kuitenkin vain viitteelliset, ja auton merkin, mallin ja varustelutason lisäksi sen käyttöönottokuukausi ja -vuosi vaikuttavat joissakin tapauksissa käytettävään veroprosenttiin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka1053163GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?
GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys431167- 831142
Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut
Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja521075Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!
Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!331011- 67878
- 53857
Tunnustan
Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle39852- 45847
Autolla puuhun
Halapahallin kohilla auto puuhun, lujaa on tultu ja ei oo pysyny hallinnassa. Taisipa olla lundin pojan auto, eipä tainn24831