Kovan kelin veneet

Käteeni sattui vanha Kippari vuodelta 2002, jossa oli testattu Targa 27 ja Tiiskeri 771 yli 14ms tuulessa. Artikkelissa todettiin näiden kahden olevan kokoluokassaan muita merkittävästi parempia veneitä. Minua kiinnostaa etenkin Targa lähinnä mökkivene käyttöön, kun pitää päästä kaikilla keleillä saareen. Targat näyttävät yleistyneen viimevuosina runsaasti ainakin Turun Saaristossa. Kertokaa käsityksenne em. veneistä.

25

13605

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ile

Tosin siinä lehtijutussa sanottiin, että niissä kummassakaan ei ole mitään ylimaallista. Kyllähän sitä Targalla ajais. Hinnat ovat vaat hirveitä. Arvo tosin säilyy.

Jos Targan ideologia sopii sinun kuvaan, niin parempaa venettä ei ole!

• B.F.

1980 -1990 tullilla oli käytössä kaksi eri mallista partiovenettä joilla uskalsi mennä "kelillä kuin kelillä" partioimaan.

Toinen oli Tiiskeri 771 edeltävä malli ja toinen Vator 22 Patrol.

• kokemusta

Targa 27 ja suuremmat on merien Mercedeksiä.

Jos kukkaro antaa myöten niin osta ihmeessä.

• mikko ruusperi

Spartalainen varustus Targoissa on ja ilmaa hinnoissa.
        En itse oikein lämpeä niistä lainkaan.
        Luulen, että joku Nordstar 24 tai Minor antaa rahalle paremman vastineen. Tosin Targa saattaa olla nopeampi.
        Ei Targa merten Mercedes ole, pikemminkin Land Rover. Ei loistelias, mutta menee minne tahansa. Vaikka saunan taakse.

• Storebro

Kun siirrytään "leluista" tosiveneisiin siirrytään samalla akselivetoon. Storebro esimerkiksi! Targassa kokataan ohjaamossa ja pöytä hilataan kattoon, ei kovin tyylikästä mielestäni.

• Större Bro
        Storebro kirjoitti:

Kun siirrytään "leluista" tosiveneisiin siirrytään samalla akselivetoon. Storebro esimerkiksi! Targassa kokataan ohjaamossa ja pöytä hilataan kattoon, ei kovin tyylikästä mielestäni.

mökkiveneessä viitsisi mitään kokata. Eikös sitä mennä mökille kokkailemaan. Niin minä ainakin teen. Minua juuri ärsyttää se, että monissa hyvissä yhteysveneissä tulee mukana kaikkea mahdollista krääsää. Lämmitin riittää. Navigointivarustus on sitten asia erikseen.

Minoreista ainakin osa on akselivetoisia, eleivät peräti kaikki.

• testaaja

Tiiskeri 771 ja Targa 27 ovat mielestäni ihan hyviä veneitä, muttei missään nimessä ylivertaisia muihin nähden. Eipä kummassakaan runko mitenkään ihmeellinen ole, päinvastoin, pehmeämmän kulun tuova pohjan v-kulma ei näissä kummassakaan ole kuin nippanappa 20 astetta. Molemmat veneet ovat kyllä keskiarvoa paremmin tehtyjä, nimenomaan vahvarakenteisia, sen huomaa painostakin. Keliominaisuudet ovat vähän makuasia, itse en pidä kumpaakaan mitenkään ainutlaatuisena, kyllä esimerkiksi jotkut Nimbuksen mallit, Hydroliftit, Rib-veneet, Falcon 26 ja laatujenkit menevät kovassa kelissä aivan yhtä mallikkaasti.

• mika

Velipojalla on ko:vator sehän on jo vanha vene mutta aikoinaan niitä oli tullilla ja poliisilla veneen laminaattipaksuus on hurja ja aivan hirvittävän järeä pohjapalkisto vene painaa sen takia varmaan 2kertaa enemmän kuin nykyiset samankokoiset. valtiolla niissä oli 2 konetta mutta velipojalla on yksi kpl 320hv omc cobra millä vene liikkuukin hyvin painosäästö kahteen koneeseen on huomattava, viranomaiskäytössä tuo 2 konetta oli varmaan turvallisuudenkin takia olen ko: veneellä ollut 19ms/ulkomerellä meno oli hurjaa mutta missään vaiheessa ei tuntunut siltä että paikat/kyky ei riittäisi..;)

• Laminaatti

on kaikkien lasikuituisten "keliveneiden" äiti,kotimainen ja vielä tyylikäs! säälivaan että ajamisella on hintansa...

• jokke
        Laminaatti kirjoitti:

on kaikkien lasikuituisten "keliveneiden" äiti,kotimainen ja vielä tyylikäs! säälivaan että ajamisella on hintansa...

sonnisen spermaa kuulemma laminaatin välissä.

• Otaksuja

Jos olisi pakko lähteä myrskyyn vaikkapa pohjanmerelle, ottaisin alleni ison RIBin. Esim ruotsalaisissa venelehdissä testaillaan näitä enemmänkin. Jää targat ja tiiskerit kun vertaa joihinkin esim 12m vehkeisiin kevlarrungolla ja 2x800 hv dieseleillä, huippunopeuttakin 60kn. Pärjäävät kyllä myös samassa kokoluokassakin, 9- metrisistä alkaen alkaa jo olla sisätilaakin. Ehdottomat plussat erittäin syvä V, erittäin alhainen painopiste, ja vakauttava/leijuttava makkara. Usein myös tinkimätön rakenne.

• mika

Eikös kysymys nyt ollu näistä kotimaisista "tavallisen ihmisen" keliveneistä vaikka kyllä joku targakin on harvojen herkkua!! voihan sitä verrata vaikka warrea--> ferraria tai vator 22 patrolia --> 2x 800hv ribiin vatorin kokonaisarvo on noin 10tuhatta euroa yksi kpl 800hv dieselmoottoria on varmaan 50tuhatta euroa!

• merikarhu
        mika kirjoitti:

Eikös kysymys nyt ollu näistä kotimaisista "tavallisen ihmisen" keliveneistä vaikka kyllä joku targakin on harvojen herkkua!! voihan sitä verrata vaikka warrea--> ferraria tai vator 22 patrolia --> 2x 800hv ribiin vatorin kokonaisarvo on noin 10tuhatta euroa yksi kpl 800hv dieselmoottoria on varmaan 50tuhatta euroa!

mul makaa tossa pihalla vanha vuoden 72- mallia oleva 9m pitkä ja 2.70 leviä summalainen oikee perinteinen meriläinen. 80 heppasella volvo-masiinilla kulkee 12-13 solmuu. hidas on ku juudas mut ikinä ei pelota. kipparilta loppuu kantti ennenku tosta paatista kyky. 20 m/s jos tuulee menee hiljaksee mut pomminvarmasti. ei pojat niistä teidän piikki keula vehkeistä ole mihinkää. ja kun syksysin on välillä kovat kelit jopa suomenlahdella ni toi on ehdoton peli. 9mm. lasikuitu pohjassa ja 4mm. kupeissa ni ei säiky heti edes jäitä.. antaa vaa mörsköttää... meinaa vaa voima loppuu ku sillä työntää kevääl/syksyl jäähä reikää. mut muuten se on ihan loistava peli.
        kevättä odotellessa.. kyllä se sieltä taas kohta tulee. 3kk. päästä jo hyväs lykys ajetaa!!

• AKO
        merikarhu kirjoitti:

mul makaa tossa pihalla vanha vuoden 72- mallia oleva 9m pitkä ja 2.70 leviä summalainen oikee perinteinen meriläinen. 80 heppasella volvo-masiinilla kulkee 12-13 solmuu. hidas on ku juudas mut ikinä ei pelota. kipparilta loppuu kantti ennenku tosta paatista kyky. 20 m/s jos tuulee menee hiljaksee mut pomminvarmasti. ei pojat niistä teidän piikki keula vehkeistä ole mihinkää. ja kun syksysin on välillä kovat kelit jopa suomenlahdella ni toi on ehdoton peli. 9mm. lasikuitu pohjassa ja 4mm. kupeissa ni ei säiky heti edes jäitä.. antaa vaa mörsköttää... meinaa vaa voima loppuu ku sillä työntää kevääl/syksyl jäähä reikää. mut muuten se on ihan loistava peli.
        kevättä odotellessa.. kyllä se sieltä taas kohta tulee. 3kk. päästä jo hyväs lykys ajetaa!!

...kyllä puoliplaanari tai uppoumarunkoinen voipi
        hyvinkin olla kovan kelin vene. Nopeutta ei tietty
        löydy, mutta voi ajaa suht' hyvin mitä nopeutta tahansa ja nostoa ja laitaa löytyy yleensä veneistä. Mietityttää nimittäin nuo nopeat veneet (ei välttämättä Targa ja Tiiskeri tmv.), että mitenkäs niiden ominaisuuksien ja turvallisuuden kanssa on, kun ei pysty syystä tai toisesta ajamaan 'oikeaa' nopeutta ?

• Oka
        merikarhu kirjoitti:

Olen samaa mieltä, että usein unohdetaan puoliplaanarit ja uppoumarunkoiset veneet kun mietitään merikelpoisia veneitä. Itse edustan nuorempaa veneilijäsukupolvea, jolla usein on vauhti pääasia. Mielestäni kuitenkin parasta matkantekoa tarjoavat juuri ko. isot veneet. Kyyti on varmaa ja pieni aallokkokaan ei haittaa menoa. Kysyisinkin, että mitä veneitä laittaisitte tähän nimenomaiseen kategoriaan?

• AKO
        Oka kirjoitti:

Olen samaa mieltä, että usein unohdetaan puoliplaanarit ja uppoumarunkoiset veneet kun mietitään merikelpoisia veneitä. Itse edustan nuorempaa veneilijäsukupolvea, jolla usein on vauhti pääasia. Mielestäni kuitenkin parasta matkantekoa tarjoavat juuri ko. isot veneet. Kyyti on varmaa ja pieni aallokkokaan ei haittaa menoa. Kysyisinkin, että mitä veneitä laittaisitte tähän nimenomaiseen kategoriaan?

Marsund 906, Flying Albatross ja tietty joukko
        puu-/lasikuitumeriläisiä...

• kyllä menee
        AKO kirjoitti:

...kyllä puoliplaanari tai uppoumarunkoinen voipi
        hyvinkin olla kovan kelin vene. Nopeutta ei tietty
        löydy, mutta voi ajaa suht' hyvin mitä nopeutta tahansa ja nostoa ja laitaa löytyy yleensä veneistä. Mietityttää nimittäin nuo nopeat veneet (ei välttämättä Targa ja Tiiskeri tmv.), että mitenkäs niiden ominaisuuksien ja turvallisuuden kanssa on, kun ei pysty syystä tai toisesta ajamaan 'oikeaa' nopeutta ?

Turhaan mietit, kyllä hyvällä nopealla veneellä pärjää pahassa kelissä vaikka ajaisi hiljaa tai kovempaakin. Ei ne riskit ainakaan siitä kasva jos nopeutta pudottaa.
        Ollaanpa liikeellä pienellä, isommalla, hitaalla taikka nopeammalla, kipparista se on paljon kiinni.
        Kokemus on valttia.

• Semi
        AKO kirjoitti:

Marsund 906, Flying Albatross ja tietty joukko
        puu-/lasikuitumeriläisiä...

Vanhat Coronetit ja tietenkin Utö31 hirmu järeä vene tiikkikansineen ja massiivipuurakenteineen.

• AKO
        Oka kirjoitti:

Pohjanlahden veistämöiltä löytyy sellainen peli
        kuin Kulkuri, jossa voipi olla Merten Maasturia
        järeine rakenteineen ja ominaisuuksineen...

• AKO
        kyllä menee kirjoitti:

Turhaan mietit, kyllä hyvällä nopealla veneellä pärjää pahassa kelissä vaikka ajaisi hiljaa tai kovempaakin. Ei ne riskit ainakaan siitä kasva jos nopeutta pudottaa.
        Ollaanpa liikeellä pienellä, isommalla, hitaalla taikka nopeammalla, kipparista se on paljon kiinni.
        Kokemus on valttia.

Olen kanssasi samaa mieltä: onnaa hyvällä nopealla
        liukuvalla veneella ja mitä sanot kipparin kokemuksesta ja vielä ko. veneestä.
        Mutta tarkoitin sellaisia nopeita veneitä, joista
        ei löydy mm. keulan nostetta ja varalaitaa kummoisestikaan, josta seuraa, että nopeutta pudotettaessa (on pakko - ei kärsi ajaa liussa),
        meri alkaa tulla yli veneen tai ainakin vihreää vettä keulakannelle...

• venemies
        Oka kirjoitti:

Silloin tällöin (=harvoin) venepörsseissä näkyy Holmö 36 -veneitä. On jämerästi tehty paatti, onhan valmistaja niittänyt mainetta ensisijassa työvenevalmistajana. Uppouma/puoliliukuva runko on myös merikelpoisen oloinen, tällä veneellä lähtisin kovempaankin keliin. Veneestä on vissiin useita eri versioita, perhekäyttöön parhaalta vaikuttaisi kolmekajuuttainen, takahytillä varustettu malli.

Yksi versioista on tällainen:
        http://www.kotka.fi/~pakkanem/pakkelipokka/sivu1.htm

• myyty
        venemies kirjoitti:

Silloin tällöin (=harvoin) venepörsseissä näkyy Holmö 36 -veneitä. On jämerästi tehty paatti, onhan valmistaja niittänyt mainetta ensisijassa työvenevalmistajana. Uppouma/puoliliukuva runko on myös merikelpoisen oloinen, tällä veneellä lähtisin kovempaankin keliin. Veneestä on vissiin useita eri versioita, perhekäyttöön parhaalta vaikuttaisi kolmekajuuttainen, takahytillä varustettu malli.

Yksi versioista on tällainen:
        http://www.kotka.fi/~pakkanem/pakkelipokka/sivu1.htm

Upea vene tuo Holmö 36!
        Muistan Vene-lehdessä olleen kymmenisen vuotta sitten esittely Holmö 34-partio/perheveneestä.
        Lehti kehui kovankelinominaisuudet maasta taivaisiin (kuului kolme parhaan koskaan testatun mv-rungon joukkoon).
        Silloin tällöin näkee myytävän käytettyinä Holmö 34 kalastus/työ-versioita. Ihan jees.

• keliin sopivia

kyllä se paino on, mikä ratkaisee. Parhaimpia veneitä, kun pitää kelissä kun kelissä edetä, ovat perinteiset gozzo sorrentinot. Niitä valmistaa nykyisin mm. sciallino, apreamare, sorrento, posillipo jne. En muista kaikkia valmistajia nimeltä.

• targamies

Itsellä oli aikanaan targa, ja kyllä se oli aika mahtava merivene. Ei tosiaankaan mikään kokkaus ja grogilasivene, vaan ajettavaksi kovalla kelillä tehty. Sitä myydään paljon norjaan ja englantiin. Se jo kertoo paljon.

• AKO

Merikelpoisia veneitä löytyy, mutta selvää on,
      että ruorin ja kaasun takana olevalla on myös
      merkitystä. Otsikkoni yksi näkemys on seuraava:
      merisairaus yllättänee siihen taipuvaisilla helpommin uppoumarunkoisessa, johon lasken tässä myös puoliplaanarit. Eli sanomani on, että joku
      henkilö valitsee nopean veneen, koska olettaa
      (on kokemuksia, muttei ehkä tottumusta) kärsivänsä
      meritaudista keinuvammissa veneissä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      102
      2106
    2. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      99
      1527
    3. Taidat tykätä linnuista paljon

Mikä on sun lemppari ☺️😉🥹🦢🐦‍⬛🦉🦜🦚
      Ikävä
      121
      1263
    4. Tunnistebiisi

Laita joku tunnistebiisi, niin tiedän ett oot täällä ja kaipaat ehkä mua
      Ikävä
      77
      1232
    5. Tavoitteeni onkin ärsyttää

Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      112
      1197
    6. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      57
      1024
    7. Miks käyttäydyt noin?

Välttelet kaikkia kohtaamisia...
      Ikävä
      51
      997
    8. Olen huolissani

Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      58
      976
    9. Ei sun tarvi jännittää enää

en yritä enää mitään. Tiedän että olin mauton ja sössin kaiken.
      Ikävä
      36
      912
    10. Minkälainen ääni mulla on mies

Sinun mielestä?
      Ikävä
      33
      794
    Aihe