Mitä

Sanna Zysk.

tarkoittaa virtsaumpi ja miten se voi tulla? Isäni on 70 v, hänellä on erittäin heikko virtsasuihku omien sanojensa mukaan ja kestää myös tosi kauan kun hän käy wc:ssä ennenkuin" mitään alkaa tapahtua" eli virtsan tulo kestää kauan - esiintyy myös sitä että hän kastelee housunsa virtsaamisen jälkeen ns jälkitiputtelua. Kaikki omaiset olemme yrittäneet saada häntä lääkäriin, mutta hänpä ei mene koska = hänen" paikkojaan" eivät saaterin lääkärit kronki. Hyvä asenne eikö???!!!!

7

3905

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mielestäni

Isälläsi olisi varmaan ns. järkevästi ajatellen syytä mennä lääkäriin ja saada apua vaivaansa, mutta jos hän ei suostu, niin ei. Pakottaakaan ei täysivaltaista aikuista ihmistä voi mihinkään lääkärin tutkimuksiin.
      Joten mitä jää jäljelle: antaa asioiden olla sinällään tai pahentua entisestään.
      Kyllähän tuossa iässä jo täytyy olla. ns. yleistä elämänkokemusta sen verran, että tietää
      avun löytyvän lääkärissäkäynillä, vaikka se jonkin verran vastenmielistä olisikin.

• Pihla

kirjoitus, se oli todella hyvä. Isälläsi on melko todennäköisesti eturauhasen liikakasvua, joka olisi hoidettavissa hyvin helposti kahden päivän sairaalareissulla. Muutenkin ( en halua pelotella ), miesten yleisin syöpä on eturauhasen syöpä, ja samoissa tutkimuksissa sekin voitaisiin poissulkea. Pakottaa ei voi, mutta ilmaise huolesi hänen terveydestään selvään; niin piti minunkin tehdä aikoinani samanikäiselle isälleni. P.s eturauhasen liikakasvussa eturauhanen suurentuessaan painaa virtsaputkea niin, että virtsasuihku heikkenee eikä rakko tyhjenny kerralla, vaan juuri tipoittain. Muutama verikoe, ultraäänitutkimus ja eturauhasen tunnustelu peräsuolen kautta ovat ensimmäisiä tutkimuksia.

• Pihla
        Pihla kirjoitti:

kirjoitus, se oli todella hyvä. Isälläsi on melko todennäköisesti eturauhasen liikakasvua, joka olisi hoidettavissa hyvin helposti kahden päivän sairaalareissulla. Muutenkin ( en halua pelotella ), miesten yleisin syöpä on eturauhasen syöpä, ja samoissa tutkimuksissa sekin voitaisiin poissulkea. Pakottaa ei voi, mutta ilmaise huolesi hänen terveydestään selvään; niin piti minunkin tehdä aikoinani samanikäiselle isälleni. P.s eturauhasen liikakasvussa eturauhanen suurentuessaan painaa virtsaputkea niin, että virtsasuihku heikkenee eikä rakko tyhjenny kerralla, vaan juuri tipoittain. Muutama verikoe, ultraäänitutkimus ja eturauhasen tunnustelu peräsuolen kautta ovat ensimmäisiä tutkimuksia.

sinänsä on jo tilanne, että virtsan tulo rakosta onnistuu vain osittain, ja loppu jää rakkoon. Pitkittyessään vaiva voi aiheuttaa munuaistasolla vaurioita, kun virtsaa virtaa rakkoon virtsanjohtimia myöten, mutta rakko ei tyhjene. Joskus ensiapuna on virtsarakon katetrointi tyhjäksi.

• sanna z
        Pihla kirjoitti:

sinänsä on jo tilanne, että virtsan tulo rakosta onnistuu vain osittain, ja loppu jää rakkoon. Pitkittyessään vaiva voi aiheuttaa munuaistasolla vaurioita, kun virtsaa virtaa rakkoon virtsanjohtimia myöten, mutta rakko ei tyhjene. Joskus ensiapuna on virtsarakon katetrointi tyhjäksi.

isälläni oli myös munuaissyöpä joka leikattiin, toinen munuainen leikattiin pois ja hänellä on siis vain 1 munuainen nyt - sen tähden pelkään että hänelle tulee pahaa munuaisvauroita - enkä todella ymmärrä, miksei hän voi mennä lääkäriin. olen päätellyt näin: joko hän pelkää että syöpä on levinnyt eikä halua tietää, tai sitten hän tekee tahallista hidasta itsemurhaa hänellä on nimittäin myös ihan maallinkonkin havaittavissa olevaa masennusta, mutta tämä pissa-asia todella rassaa sekä minua että äitiä joka päivittäin näkee isän vaikeudet joista ei samperi soikoon saa puhua...no hohoijaa sentään vanhoja miehiä!

• Pihla
        sanna z kirjoitti:

isälläni oli myös munuaissyöpä joka leikattiin, toinen munuainen leikattiin pois ja hänellä on siis vain 1 munuainen nyt - sen tähden pelkään että hänelle tulee pahaa munuaisvauroita - enkä todella ymmärrä, miksei hän voi mennä lääkäriin. olen päätellyt näin: joko hän pelkää että syöpä on levinnyt eikä halua tietää, tai sitten hän tekee tahallista hidasta itsemurhaa hänellä on nimittäin myös ihan maallinkonkin havaittavissa olevaa masennusta, mutta tämä pissa-asia todella rassaa sekä minua että äitiä joka päivittäin näkee isän vaikeudet joista ei samperi soikoon saa puhua...no hohoijaa sentään vanhoja miehiä!

että kerroit minulle. Katsos kun aikanaan oma isäni kärsi virtsaamisvaivoista ja hänkin "panttasi" sairaalaan menoa...hänellä on nyt ollut seitsemättä vuotta sitten diagnosoitu eturauhasen syöpä. Se pysyi pitkään kurissa, ja oli jo levinnyt, kun se todettiin. Nyt sitten eletään loppuvaihetta.En halua pelotella, mutta minulla tulee aina tarve vastata tämäntyyppisiin kysymyksiin, sillä toivoisin, että miehet kävisivät tutkimuksissa. Olen myös sairaanhoitaja. Isälläsi voi olla harmittomammat, mutta taatusti kiusalliset vaivat, jotka olisi parannettavissa hoidolla.Ja ns. hydronefroosin eli "vesimunuaisen" vaara on olemassa, jos rakko ei tyhjene, vaan sinne jää reilusti jäännösvirtsaa. Peloitella en sinua missään nimessä halua. Olen samaa mieltä kanssasi: hohhoijaa näitä miehiä joskus. Koeta nyt jutella isällesi vielä. Jaksamista teille kaikille.

• Kirjoittamastasi
        Pihla kirjoitti:

että kerroit minulle. Katsos kun aikanaan oma isäni kärsi virtsaamisvaivoista ja hänkin "panttasi" sairaalaan menoa...hänellä on nyt ollut seitsemättä vuotta sitten diagnosoitu eturauhasen syöpä. Se pysyi pitkään kurissa, ja oli jo levinnyt, kun se todettiin. Nyt sitten eletään loppuvaihetta.En halua pelotella, mutta minulla tulee aina tarve vastata tämäntyyppisiin kysymyksiin, sillä toivoisin, että miehet kävisivät tutkimuksissa. Olen myös sairaanhoitaja. Isälläsi voi olla harmittomammat, mutta taatusti kiusalliset vaivat, jotka olisi parannettavissa hoidolla.Ja ns. hydronefroosin eli "vesimunuaisen" vaara on olemassa, jos rakko ei tyhjene, vaan sinne jää reilusti jäännösvirtsaa. Peloitella en sinua missään nimessä halua. Olen samaa mieltä kanssasi: hohhoijaa näitä miehiä joskus. Koeta nyt jutella isällesi vielä. Jaksamista teille kaikille.

Mikä hydronefroosi oikeastaan on?
        Pyysin potilaskertomusten kopioita itselleni (lähinnä uteliaisuuttani).
        Yllätyksekseni siellä luki, että minulla olisi lievä hydronefroosi, mahd. synnynnäinen. Muistan munuaiset kuvatun ultralla ja niiden sanottiin olevan aivan normaalit! Mitä sanot? Voiko pahentua vähitellen huomaamatta?

• Pihla
        Kirjoittamastasi kirjoitti:

Mikä hydronefroosi oikeastaan on?
        Pyysin potilaskertomusten kopioita itselleni (lähinnä uteliaisuuttani).
        Yllätyksekseni siellä luki, että minulla olisi lievä hydronefroosi, mahd. synnynnäinen. Muistan munuaiset kuvatun ultralla ja niiden sanottiin olevan aivan normaalit! Mitä sanot? Voiko pahentua vähitellen huomaamatta?

olen vain sairaanhoitaja (tehohoitotyötä tehnyt 15 v.),joten muuta en osaa kertoa kuin että hydronefroosissa virtsankulku estyyy esim. mekaanisista syistä,jolloin syntyy vaurioita toimivaan munuaiskudokseen, kun munuaisallas ja munuaispikarit (munuaisen eri osia)laajentuvat. Sen tiedän, koska isälläni syöpäkasvain painaa virtsanjohtimia ja hänellä siitä syystä on tullut tämä hydronefroosi. Lääkäri tai sisätauteihin erikoistunut, kokenut hoitaja osaisi varmasti selittää nämä asiat sinulle paremmin. Itsekin olen kysynyt omaisena näitä asioita. Toivon hartaasti, että saat oikealta asiantuntijalta tietoa tästä asiasta. Isällänikin sitten hydronefroosi korjautui, kun auttavana toimenpiteenä hänelle laitettiin laajentimet eli stentit virtsanjohtimiin. Jos ultra oli ok, voinet olla huoletta. Uskon kyllä, että kipuja ilmaantuu, jos hydronefroosi pahenee.
        Tässä jotain, pientä ja vähäistä tietoa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Jos nainen harrastaa seksiä

Useiden kanssa, miten se eroaa miesten mielestä siitä, jos miehellä on ollut useita s kumppaneita? Oletan että kaikki mi
      Ikävä
      243
      2201
    2. Pihlaja-puulle

Illat on mulle pahimpia. En tiiä miks se olis vaan parasta yöstä toiseen nukkua sun kanssa ja herätä sun kasvoihin. Jos
      Ikävä
      15
      1440
    3. Päivieni piristys, missä olet?

Toit iloa ja valoa mun elämään ☀️ Nyt mennyt kohta viikko ettei ole nähty. Kaipaan nähdä sua silti ja pelkään vaikka tei
      Ikävä
      14
      1406
    4. Kova karman laki

Karman lain kautta pahantekijä tehdessään pahaa toteuttaa koston ja rangaistuksen sille jolle pahaa on tehty. Tämä tarko
      Hindulaisuus
      371
      1255
    5. Kysymys Kuhmolaisille

Hei. Olen 32 vuotias nainen ja muutin Kuhmoon noin 12 vuotta sitten. Mutta nyt täytyy ihmetellä ihan ääneen että onhan t
      Kuhmo
      21
      968
    6. Savimajasta lääketieteen tohtoriksi - ja ei tikkua ristiin

”Jos ihminen muuttaa savimajasta tänne kerrostaloon länsimaisen elintason piiriin ilman että tarvitsee panna tikkua rist
      Maahanmuutto
      174
      872
    7. Ensi viikolla tulen takaisin

Ja käyn varmaan siellä monta kertaa. Monta mahdollisuutta nähdä jos olet siellä päin
      Ikävä
      19
      806
    8. Taidat nainen haluta vain sitä yhtä asiaa?

Minusta tuntuu nyt siltä.
      Ikävä
      75
      752
    9. Olen valtavan ihastunut

Yritin sen sinulle viime viikolla kertoa, mutta liikaa muuttujia ja isoja tunteita, niin en kyllä ollut kovin selkeä.
      Ikävä
      57
      746
    10. Oon varma siitä

Että oot vain mun rahojen perään, nainen. Siks et kelpaa mulle, että joku helpompi. M-mieheltä
      Ikävä
      101
      675
    Aihe